Hei minulla olisi http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_83&products_id=5516 tuolaiset kaiuttimet tulossa kotikäyttöön, joten osaisiko kukaan sanoa suunnilleen mikä olisi hyvä tilavuus yhdelle tuolaiselle. Teen kaksi koteloa joten mikä olisi hyvä koko? Itse ajattelin 25cm x 25cm x 20cm
kaiutinkotelo
6
873
Vastaukset
- Virittelijä
Pitää tietää kolme parametria, jotta sopivan kotelotilavuuden voisi laskea:
vapaa resonanssitaajuus Fs, ekvivalenttitilavuus Vas sekä kokonaishyvyysluku Qts. Suljettu vai refleksikotelo? Viitteitä antaa mm. tuo Qts. Jos se on yli 0,42, suljettu. Myös Qes-arvon avulla voi laskea, onko suljettu vai refleksikotelo sopivampi, jos Qts-arvosta ei voi vetää suoraa johtopäätöstä.
Jos saat nuo parametrit selvitetyksi, lasken sulle sen kotelotilavuuden.
Jaahas. Eipä löydy suosiolla noita tietoja googlettamalla, edes Blaukkarin omilta sivuilta (eikä edes kotelosuositusta!). Mitään parametreja ei kerrota. Tämä kertoo heidän suhtautumisestaan omaan alaansa ja asiakkaaseen. Lähes kaikki oleelliset tiedot puuttuvat.
On siis arvattava. Koska refleksikoteloa ei oikein voi arvata, valitaan suljettu. Arvaan, että 5-10 litraa on sopiva tilavuus. Autoelementti voi mennä pieneenkin koteloon. Kotelo kevyesti tiivistämällä täyteen polyesterivanua. Ja muista kotelon sisäinen tuenta, eli (vähintään) rima oikean ja vasemman kyljen välille. Kotelomateriaaliksi vaikka 16mm MDF-levy, ja etulevyksi voi laittaa vaikka 19-millistä.- ally12
Joo ei tosiaan ollut noita tietoja missään joten teen sellaisen 10l kotelon. Mutta teenkö kotelosta siis täysin suljetun eli ei mitään reikiä? ja täytän sen sillä vanulla aivan täyteen ? Olen vähän aloitelija näissä asioissa mutta kyllä tämä tästä.
- Virittelijä
ally12 kirjoitti:
Joo ei tosiaan ollut noita tietoja missään joten teen sellaisen 10l kotelon. Mutta teenkö kotelosta siis täysin suljetun eli ei mitään reikiä? ja täytän sen sillä vanulla aivan täyteen ? Olen vähän aloitelija näissä asioissa mutta kyllä tämä tästä.
Kotelosta tulee tehdä täysin tiivis ilman mitään vuotavia reikiä. Ja refleksikotelon tiiviys on ehkä yllättäen vieläkin tärkeämpää kuin suljetun, koska siinä paineenvaihtelut ovat suurempia.
Jos käytät kokoamisessa vain ruuveja, tiiviys ei todennäköisesti ole riittävä. Laita puuliimaa myös. Vaikkapa Erikeeper tai vastaava on sopivaa tähän. Liima ei saa kuivua liian nopeasti, koska muuten kokoamisessa tulee hirmuinen kiire ja häsä. Siksi vesiliukoinen puuliima on paras.
Jos käytät MDF-levyä, esireijät ruuveille ovat täysin välttämättömiä! Tee reijästä ruuvin kierteen sisähalkaisijan kokoinen. Viiden millin yleisruuvissa (joita olen käyttänyt koteloiden kokoamisessa) on kolmen millin sisempi halkaisija. Siispä 3mm reikä, muuten levy halkeaa. Levyn pääty varsinkin kulmasta halkeaa hämmästyttävän helposti. Sinne mieluiten 3,2-3,5mm reikä.
Jos käytät liitinpaneelia, (mikä on ihan kätevää) laita tiivistenauhaa niin, ettei ilmavuotoja ole. Laita tiivistettä myös elementin ja kotelon väliin. Sopivan ohutta löydät kaiutintarvikkeita myyvästä liikkeestä. Liian paksun kanssa tulee hankaluuksia ruuvien kiristämisvaiheessa. Jos elementin runko ei ole tarpeeksi tukeva, se voi vaikka vääntyä.
Voit laittaa kotelon täyteen vanua, mutta älä tiivistä sitä hampaat irvessä. Jos laitat kilon (liioiteltu esimerkki) vanua tuohon koteloon, kotelon tehollinen tilavuus pienenee liian paljon. Sellainen parisataa grammaa (ei alle 150g) yhteen koteloon on sopivasti. Jätä elementin taakse hiukan vapaata tilaa. - allu12
Virittelijä kirjoitti:
Kotelosta tulee tehdä täysin tiivis ilman mitään vuotavia reikiä. Ja refleksikotelon tiiviys on ehkä yllättäen vieläkin tärkeämpää kuin suljetun, koska siinä paineenvaihtelut ovat suurempia.
Jos käytät kokoamisessa vain ruuveja, tiiviys ei todennäköisesti ole riittävä. Laita puuliimaa myös. Vaikkapa Erikeeper tai vastaava on sopivaa tähän. Liima ei saa kuivua liian nopeasti, koska muuten kokoamisessa tulee hirmuinen kiire ja häsä. Siksi vesiliukoinen puuliima on paras.
Jos käytät MDF-levyä, esireijät ruuveille ovat täysin välttämättömiä! Tee reijästä ruuvin kierteen sisähalkaisijan kokoinen. Viiden millin yleisruuvissa (joita olen käyttänyt koteloiden kokoamisessa) on kolmen millin sisempi halkaisija. Siispä 3mm reikä, muuten levy halkeaa. Levyn pääty varsinkin kulmasta halkeaa hämmästyttävän helposti. Sinne mieluiten 3,2-3,5mm reikä.
Jos käytät liitinpaneelia, (mikä on ihan kätevää) laita tiivistenauhaa niin, ettei ilmavuotoja ole. Laita tiivistettä myös elementin ja kotelon väliin. Sopivan ohutta löydät kaiutintarvikkeita myyvästä liikkeestä. Liian paksun kanssa tulee hankaluuksia ruuvien kiristämisvaiheessa. Jos elementin runko ei ole tarpeeksi tukeva, se voi vaikka vääntyä.
Voit laittaa kotelon täyteen vanua, mutta älä tiivistä sitä hampaat irvessä. Jos laitat kilon (liioiteltu esimerkki) vanua tuohon koteloon, kotelon tehollinen tilavuus pienenee liian paljon. Sellainen parisataa grammaa (ei alle 150g) yhteen koteloon on sopivasti. Jätä elementin taakse hiukan vapaata tilaa.Kiitos avusta ja tiedoista
- ally12
Virittelijä kirjoitti:
Voit laittaa kotelon täyteen vanua, mutta älä tiivistä sitä hampaat irvessä. Jos laitat kilon (liioiteltu esimerkki) vanua tuohon koteloon, kotelon tehollinen tilavuus pienenee liian paljon. Sellainen parisataa grammaa (ei alle 150g) yhteen koteloon on sopivasti. Jätä elementin taakse hiukan vapaata tilaa.Sen verran vielä kyselen kun minulla on stereoissa taka ja keski kaiuttimelle vain yksi rca paikka eli keski kaiutimelle yksi rca ja taka oikealle ja vasemalle on oma. Miten niihin saa kaiuttimet kiinni ilman vahvistinta ? Takakaiuttimille tulee luultavasti vahvistin mutta entäs se keskikaiutin? Teenkö itse rca johdon vai miten sen saisi kiinni... jollain adapterilla?
- Virittelijä
ally12 kirjoitti:
Sen verran vielä kyselen kun minulla on stereoissa taka ja keski kaiuttimelle vain yksi rca paikka eli keski kaiutimelle yksi rca ja taka oikealle ja vasemalle on oma. Miten niihin saa kaiuttimet kiinni ilman vahvistinta ? Takakaiuttimille tulee luultavasti vahvistin mutta entäs se keskikaiutin? Teenkö itse rca johdon vai miten sen saisi kiinni... jollain adapterilla?
Jos laitteessasi on osalle kanavista vain linja-annot, (RCA) tarvitset päätevahvistimet kyseisille kanaville. Kaiuttimia ei voi kytkeä linjatasoiseen signaaliin, elleivät ne ole aktiiviset, eli omilla vahvistimillaan varustetut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628