kaiutinkotelo

ally123

6

873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virittelijä

Pitää tietää kolme parametria, jotta sopivan kotelotilavuuden voisi laskea:
      vapaa resonanssitaajuus Fs, ekvivalenttitilavuus Vas sekä kokonaishyvyysluku Qts. Suljettu vai refleksikotelo? Viitteitä antaa mm. tuo Qts. Jos se on yli 0,42, suljettu. Myös Qes-arvon avulla voi laskea, onko suljettu vai refleksikotelo sopivampi, jos Qts-arvosta ei voi vetää suoraa johtopäätöstä.

Jos saat nuo parametrit selvitetyksi, lasken sulle sen kotelotilavuuden.

Jaahas. Eipä löydy suosiolla noita tietoja googlettamalla, edes Blaukkarin omilta sivuilta (eikä edes kotelosuositusta!). Mitään parametreja ei kerrota. Tämä kertoo heidän suhtautumisestaan omaan alaansa ja asiakkaaseen. Lähes kaikki oleelliset tiedot puuttuvat.

On siis arvattava. Koska refleksikoteloa ei oikein voi arvata, valitaan suljettu. Arvaan, että 5-10 litraa on sopiva tilavuus. Autoelementti voi mennä pieneenkin koteloon. Kotelo kevyesti tiivistämällä täyteen polyesterivanua. Ja muista kotelon sisäinen tuenta, eli (vähintään) rima oikean ja vasemman kyljen välille. Kotelomateriaaliksi vaikka 16mm MDF-levy, ja etulevyksi voi laittaa vaikka 19-millistä.

• ally12

Joo ei tosiaan ollut noita tietoja missään joten teen sellaisen 10l kotelon. Mutta teenkö kotelosta siis täysin suljetun eli ei mitään reikiä? ja täytän sen sillä vanulla aivan täyteen ? Olen vähän aloitelija näissä asioissa mutta kyllä tämä tästä.

• Virittelijä
        ally12 kirjoitti:

Joo ei tosiaan ollut noita tietoja missään joten teen sellaisen 10l kotelon. Mutta teenkö kotelosta siis täysin suljetun eli ei mitään reikiä? ja täytän sen sillä vanulla aivan täyteen ? Olen vähän aloitelija näissä asioissa mutta kyllä tämä tästä.

Kotelosta tulee tehdä täysin tiivis ilman mitään vuotavia reikiä. Ja refleksikotelon tiiviys on ehkä yllättäen vieläkin tärkeämpää kuin suljetun, koska siinä paineenvaihtelut ovat suurempia.

Jos käytät kokoamisessa vain ruuveja, tiiviys ei todennäköisesti ole riittävä. Laita puuliimaa myös. Vaikkapa Erikeeper tai vastaava on sopivaa tähän. Liima ei saa kuivua liian nopeasti, koska muuten kokoamisessa tulee hirmuinen kiire ja häsä. Siksi vesiliukoinen puuliima on paras.
        Jos käytät MDF-levyä, esireijät ruuveille ovat täysin välttämättömiä! Tee reijästä ruuvin kierteen sisähalkaisijan kokoinen. Viiden millin yleisruuvissa (joita olen käyttänyt koteloiden kokoamisessa) on kolmen millin sisempi halkaisija. Siispä 3mm reikä, muuten levy halkeaa. Levyn pääty varsinkin kulmasta halkeaa hämmästyttävän helposti. Sinne mieluiten 3,2-3,5mm reikä.

Jos käytät liitinpaneelia, (mikä on ihan kätevää) laita tiivistenauhaa niin, ettei ilmavuotoja ole. Laita tiivistettä myös elementin ja kotelon väliin. Sopivan ohutta löydät kaiutintarvikkeita myyvästä liikkeestä. Liian paksun kanssa tulee hankaluuksia ruuvien kiristämisvaiheessa. Jos elementin runko ei ole tarpeeksi tukeva, se voi vaikka vääntyä.

Voit laittaa kotelon täyteen vanua, mutta älä tiivistä sitä hampaat irvessä. Jos laitat kilon (liioiteltu esimerkki) vanua tuohon koteloon, kotelon tehollinen tilavuus pienenee liian paljon. Sellainen parisataa grammaa (ei alle 150g) yhteen koteloon on sopivasti. Jätä elementin taakse hiukan vapaata tilaa.

• allu12
        Virittelijä kirjoitti:

Kotelosta tulee tehdä täysin tiivis ilman mitään vuotavia reikiä. Ja refleksikotelon tiiviys on ehkä yllättäen vieläkin tärkeämpää kuin suljetun, koska siinä paineenvaihtelut ovat suurempia.

Jos käytät kokoamisessa vain ruuveja, tiiviys ei todennäköisesti ole riittävä. Laita puuliimaa myös. Vaikkapa Erikeeper tai vastaava on sopivaa tähän. Liima ei saa kuivua liian nopeasti, koska muuten kokoamisessa tulee hirmuinen kiire ja häsä. Siksi vesiliukoinen puuliima on paras.
        Jos käytät MDF-levyä, esireijät ruuveille ovat täysin välttämättömiä! Tee reijästä ruuvin kierteen sisähalkaisijan kokoinen. Viiden millin yleisruuvissa (joita olen käyttänyt koteloiden kokoamisessa) on kolmen millin sisempi halkaisija. Siispä 3mm reikä, muuten levy halkeaa. Levyn pääty varsinkin kulmasta halkeaa hämmästyttävän helposti. Sinne mieluiten 3,2-3,5mm reikä.

Jos käytät liitinpaneelia, (mikä on ihan kätevää) laita tiivistenauhaa niin, ettei ilmavuotoja ole. Laita tiivistettä myös elementin ja kotelon väliin. Sopivan ohutta löydät kaiutintarvikkeita myyvästä liikkeestä. Liian paksun kanssa tulee hankaluuksia ruuvien kiristämisvaiheessa. Jos elementin runko ei ole tarpeeksi tukeva, se voi vaikka vääntyä.

Voit laittaa kotelon täyteen vanua, mutta älä tiivistä sitä hampaat irvessä. Jos laitat kilon (liioiteltu esimerkki) vanua tuohon koteloon, kotelon tehollinen tilavuus pienenee liian paljon. Sellainen parisataa grammaa (ei alle 150g) yhteen koteloon on sopivasti. Jätä elementin taakse hiukan vapaata tilaa.

Kiitos avusta ja tiedoista

• ally12
        Virittelijä kirjoitti:

Sen verran vielä kyselen kun minulla on stereoissa taka ja keski kaiuttimelle vain yksi rca paikka eli keski kaiutimelle yksi rca ja taka oikealle ja vasemalle on oma. Miten niihin saa kaiuttimet kiinni ilman vahvistinta ? Takakaiuttimille tulee luultavasti vahvistin mutta entäs se keskikaiutin? Teenkö itse rca johdon vai miten sen saisi kiinni... jollain adapterilla?

• Virittelijä
        ally12 kirjoitti:

Sen verran vielä kyselen kun minulla on stereoissa taka ja keski kaiuttimelle vain yksi rca paikka eli keski kaiutimelle yksi rca ja taka oikealle ja vasemalle on oma. Miten niihin saa kaiuttimet kiinni ilman vahvistinta ? Takakaiuttimille tulee luultavasti vahvistin mutta entäs se keskikaiutin? Teenkö itse rca johdon vai miten sen saisi kiinni... jollain adapterilla?

Jos laitteessasi on osalle kanavista vain linja-annot, (RCA) tarvitset päätevahvistimet kyseisille kanaville. Kaiuttimia ei voi kytkeä linjatasoiseen signaaliin, elleivät ne ole aktiiviset, eli omilla vahvistimillaan varustetut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe