Fantasiakirja jossa EI OLE JATKO-OSIA?!

Niiimimerkki

Olen lukenut kirjoja aika vähän ja nyt etsin hyvää fantasiaa AIKUISILLE. Olen lukenut nuorempana muutaman david eddingsin kirjasarjan. Pidin niistä silloin, mutta en todellakaan halua mitään yhtä lapsellista nyt. Olen lukenut myös kingin mustan tornin ja lohikäärmeen silmän (tms) ja niitä pidin ainakin osittain hyvinä ja jännittävinä kirjoina (vaikka musta torni olikin ihan liian pitkään venytetty ja lopusta lapsellinen).

Kävin kirjastossa tutkimassa fantasiakirjahyllyä, mutta löysin vain kirjasarjoja ja lapsellisen näköisiä kirjoja. Haluaisin lukea yhden tai maksimissaan kahden kirjan pituisen fantasiatarinan, joka ei olisi ihan tavanomainen ja olisi mieluusti aika synkkä.

Voisiko joku ehdottaa minulle synkkää ja selvästi aikuisille suunnattua fantasiaa, joka kuitenkin olisi maksimissaan 1000 sivun mittainen. Kielenä pitäisi olla suomi, koska mielenkiintoni ei ainakaan toistaiseksi riitä alkuperäiskielellä lukemaan, vaikka se varmasti tarinaan lisää väriä toisikin.

15

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guy Gavriel Kay: Tigana

    • Jack Vancen

      kirjoja kuten Iltaruskon maa. Se on synkähkö kuvaus Maan tulevaisuudesta, kun punainen aurinko on sammumaisillaan ja velhous vallitsee planeetalla. Se koostuu useista toisiinsa löyhästi liittyvistä novelleista. Samalta kirjailijalta löytyy kiehtovaa, vielä suomentamatonta kirjallisuutta kuten Lyonesse-trilogia.

      Tim Powers: Paheiden palatsi. Ei lapsille eikä heikkohermoisille. Anubiksen portit I ja II eivät nekään ole lapsille suunnattuja fantasiakirjoja.

      Puhtaan scifin puolelta voisit kokeilla Arkadi&Boris Strugatskin kirjoja kuten Stalker ja Hankalaa olla Jumala. Iain M. Banksin scifikirjat ovat myös aikuisille suunnattuja.

      • näitä

        Viivi Hyväsen Apina ja Uusikuu
        Pasi Jääskeläisen Lumikko ja yhdeksän muuta


    • jojahas

      Harrison, John M.: Eilisen mystinen sydän
      Scifihyllyssä samalta nimeltä: Elonmerkit, Valo, Nova Swing

      Gaiman, Neil: Hämähäkkijumala (varauksella myös edeltävä Unohdetut Jumalat)

    • Vieras..

      Suosittelen, vaikka kirja on juuri ilmestynyt sillä on selkeä päätös (tuskin siis jatkoa tiedossa) kirja on aikuisille suunnattu.

      • sorry vaan

        Meyerin "Vieraalle" on tekeillä jatko-osa The Soul, eli ei kannata nuolaista ennenkuin tipahtaa.


      • Ma.Na
        sorry vaan kirjoitti:

        Meyerin "Vieraalle" on tekeillä jatko-osa The Soul, eli ei kannata nuolaista ennenkuin tipahtaa.

        Ai on vai! Ajattelinkin että siihen voisi tulla jatkoa.


    • ...J.R.R. Tolkienin kirja "Hobitti eli sinne ja takaisin"?Kirjalla ei ole mitään erityistä jatko-osaa ja se on suomennettu vuonna 1985 (tarkistin Wikipediasta).Kirja perustuu ennen "Taru Sormusten Herrasta"-trilogian tapahtumia ja kirjan pääosassa on Bilbo Reppuli.

    • sdhgshdgshj

      Neil Gaimanin Tähtusumua. Ei ole kovin pitkä, mutta hyvä. Huomattavasti parempi kirjana kuin elokuvana (niinhän ne aina ovat).

    • FireOfFeenix

      Äänestän myös gaimanin tähtisumua. Siinä on kaikki, mitä kirjassa voi olla omalla tyylillään. Ja jos haluaa lukea pidemmän kirjan, niin samalta kirjailijalta Unohdetut jumalat - se toinen Hämähäkki Jumala on kanssa kohtalainen, mutta minusta Unohdetut jumalat on parempi.

      Olen samaa mieltä, että jatko-osia kylpevät fantasianovellit muistuttavat pahasti saippuaoopperaa ja kunnon teokset ovat harvassa.

      Ja koskaan ei voi unohtaa Aikamatkustajan Vaimoa, joka on itseasiassa aika koskettava teos.

    • höpötti

      Tolkien: Silmarillion
      Swanwick: Rautalohikäärmeen tytär

    • asdf3

      100 sivua kun luet niin sitten joudut jo ajattelemaan kolmea eri todellisuutta yhtäaikaa, itselläkin kun illalla lukenut tuota, monesti joutuu lukemaan 2 sivua takaisin uudestaan että tietää missä mennään, hyvää seikkailua, ja sellaista komediallista sarkastista kerrontaa tuo Heinleinin Tuomiopäivän komedia.

    • asdf3

      H.G. Wells, mutta aikakonetta ei varmaan kannata, siitä on tehty niin paljon elokuvia jo. Sillä on paljon hyviä, ehkä vähän... seikkailullisempia kuin nuo C. Clarken ja nuo Heinleinin, nojaa, riippuu miltä kantilta ajattelee, vähän ehkä älyllisempiä nuo Heinleinin ja Clarken jutut kuin taas H.G Wellsin jutut enemmän seikkailua.

    • jaffat

      Tuota Meyerin Vierasta olin ehdottamassa, mutta tuolla ehti ollakin ja näemmä jatko-osaa tulossa.

      Mutta josko sitten tällainen:
      Helena Waris: Uniin piirretty polku. En tosin tiedä onko tulossa jatko-osia.

    • aika synkkä

      Harry Harrison: Kuoleman planeetta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe