suotoneste ja Biolan kompostikäymälä

Ahomustikka

Hei te, joilla on kokemusta Biolanin kompostoivasta käymälästä. Miten suotonesteen keräily oikein toimii? Miten suotonestekanisteri tyhjennetään (jos se on kaivettu maahan) niinkuin ohjepiirroksessa näyttää tehdyn.

9

4062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhjennyshän

      tapahtuu yksinkertaisimmillaan seuraavasti:
      1. otat pätkän esim. puutarhaletkua
      2. toinen pää kanisteriin ja toisen pään asetat huulillesi
      3. reipasta imua ja kun tunnet nesteen suussasi, sylkäiset pois (saa nielläkin, en suosittele) ja neste valuu letkua pitkin pois omalla alipaineellaan.

      Tietenkin sen voi tehdä niinkin, että on ottanut tyhjennyksen huomioon jo kanisterin asennusvaiheessa ja upottanut kannun maahan siten, että se on helppo nostaa sieltä pois ja kaataa jorpakkoon.

      • ...

        1. kaiva kuoppa
        2. laita kiviä kuoppaan
        3. laita biolanin letku kuoppaan

        Ei tarvitse tyhjentää, eikä ole edes haissut vaikka 6 vuotta mulla tuollainen systeemi ollut. Mitään kusikanisteria nyt jaksa tyhjennellä...


      • Anonyymi

        Voi voi tämän nimimerkin huumoria☠️ Joku voi sinun typerän vastauksen perusteella tehdäkin näin.


    • hyötykäyttöön

      Vedä se nesteletkunpää raparperipenkkiin, niin raparperit rehottaa ja piirakat on maukkaita.

    • nn..

      Virtsaahan sinne menee ja virtsaa tulee ulos. Ulosteessa on noin puolet vaarallisia bakteereja ja voi olla matojen muniakin. Virtsa on siis saastunut näistä taudinaiheuttajista. Sitä ei kannata panna kasvimaalle, mutta nurmikolle sen voinee heittää. Tällainen aine on vahva lannoite, ja luonnon kiertoon se kuuluu.

      Suomalaisia ei tosiaan ole valistettu näissä asioissa. Netissä on paljon tietoa.

      • niin...

        Miksi sotkea steriili virtsa kiinteisiin ulosteisiin. Markkinoilla on myös erottelevia käymälöitä.

        http://www.naturum.fi/


    • Yhuussi

      Jäätyykö letkuviritelmät talviaikaan?

      • eli se

        toimii vain kesällä. Poista se talveksi tai muutenkin kokonaan.


      • tuliterä
        eli se kirjoitti:

        toimii vain kesällä. Poista se talveksi tai muutenkin kokonaan.

        paskahuussi, joten olen nyt päässyt vertailemaan omaa tekemääni versiota tehdastekoiseen. Oma tekemäni on "tekniikaltaan" muovisaavi, jonka pohjaan olen porannut n50mm reijän reunan viereen. 75mm reikä huussin lattian läpi ja siitä saman kokoisella viemäriputkella linja luontoon. Muovisaavin pohjalla on haponkestävä verkko, joka pitää kiinteän ulosteen pohjasta irti. Virtsan ohjaimen olen leikannut 20l kanisterista, joka menee saaviin. Kiinteä läjittyy verkon päälle ja virtsa menee nopeasti putkea pitkin pois saavista, eikä näin ollen jää aiheuttamaan hajua. kuivikkeena käytän moottorisahanpurua. Halpa-hyvä-hajuton-
        Tehdastekoinen on komea, muovista valettu kokonaisuus, joka vaikuttaa näöllisesti uskottavalta. Muovinen istuin osa on mukava ainostaan helteellä, muulloin kylmä istua. Ei vedä vertoja perinteiselle styroksiselle tai vaahtokumiselle istuin materiaalille. Karmea haju, kun kannen nostaa ylös. Johtuu siitä, että virtsa ei pääsee pois säilöstä, koska reikä porattu sivuun ja on pari senttiä pohjaa korkeammalla. Näin ollen kusi haisee, lietettäen paskaa velliksi. Kallis-komea-haiseva-ei loppuun asti suunniteltu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe