Mitä tehdä löytökissalle

Senttu74Kalajärvi

Hei! Jos löytää kissan onko se vietävä johonkin vai voiko sen pitää vaan ite?? Mitäs jos omistaja vaatii sitä itselleen vaikka parin kuukauden päästä niin onko se pakko antaa omistajalle takas. Mitä sanoo laki??? En kaipaa mielipiteitä vaan faktatietoa!!!

101

6638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähintään

ilmoitus löytöeläintaloon, ja ilmoittaa että kissa on löytynyt, antaa sen tarkat tuntomerkit ym. ja että se on sinulla kotona. Kunnan ainakin tulee pitää eläimet 15 vuorokautta, jonka jälkeen voivat luovuttaa eteenpäin.

• Tikru_

Et saa ottaa toisen omisuutta (miksi kissakin siis luokitellaan) omaksesi. Ei sillä ole väliä onko kissa ollut kateissa kaksi kuukautta vai puoli tuntia. Et varmaan veisi kaupan sivussa seisovaa polkupyörääkään vaikka se olisi ollut siinä jo puoli vuotta?

• 15vrk kuluttua

Lain mukaan löytöeläin siirtyy kunnan omaisuudeksi 15vrk säilytyksen jälkeen. Kyseisen ajan kuluessa omistajalla on oikeus noutaa lemmikkinsä säilytyksestä säilytyskulut maksamalla, mutta 15vrk jälkeen kunnalla on oikeus myydä tai luovuttaa eläin uuteen kotiin tai lopettaa se.

Selkeintä siis on, että toimittaa löytöeläimen niitä vastaanottavalle ja hoitavalle tarhalle ja toivoo, ettei omistaja älyä kysellä sitä sieltä säädetyn 15vrk aikana. Sen jälkeen ötökän voi käydä ostamassa halvalla itselleen.

Tässäkin on hyvä ymmärtää, että lemmikin saantia voi kätevästi varmistella toimittamalla eläin sopivasti valitulle ja riittävän kaukana olevalle löytöeläinhoitolalle "välivarastoon".

• mutta kyllä
        15vrk kuluttua kirjoitti:

Lain mukaan löytöeläin siirtyy kunnan omaisuudeksi 15vrk säilytyksen jälkeen. Kyseisen ajan kuluessa omistajalla on oikeus noutaa lemmikkinsä säilytyksestä säilytyskulut maksamalla, mutta 15vrk jälkeen kunnalla on oikeus myydä tai luovuttaa eläin uuteen kotiin tai lopettaa se.

Selkeintä siis on, että toimittaa löytöeläimen niitä vastaanottavalle ja hoitavalle tarhalle ja toivoo, ettei omistaja älyä kysellä sitä sieltä säädetyn 15vrk aikana. Sen jälkeen ötökän voi käydä ostamassa halvalla itselleen.

Tässäkin on hyvä ymmärtää, että lemmikin saantia voi kätevästi varmistella toimittamalla eläin sopivasti valitulle ja riittävän kaukana olevalle löytöeläinhoitolalle "välivarastoon".

se kissa on vietävä rehellisyyden nimissä oman kunnan löytöeläinhoitolaan tai siihen jonka kanssa kuntasi on tehnyt yhteistyösopimuksen.

Aika paskamainen keino hankkia itselleen kissa jota edellinen kirjoittaja ehdotteli. Löytökissa kun saattaa olla jonkin perheen karannut rakas perheenjäsen!!!

• tahansa!
        mutta kyllä kirjoitti:

se kissa on vietävä rehellisyyden nimissä oman kunnan löytöeläinhoitolaan tai siihen jonka kanssa kuntasi on tehnyt yhteistyösopimuksen.

Aika paskamainen keino hankkia itselleen kissa jota edellinen kirjoittaja ehdotteli. Löytökissa kun saattaa olla jonkin perheen karannut rakas perheenjäsen!!!

Missään ei sanota, että löytöeläimet pitää toimittaa lähimpään hoitolaan, saman kunnan alueella olevaan hoitolaan tai muuten johonkin erikseen määrättyyn hoitolaan. Ei niin missään.

Löytäjällä on siis täysi vapaus valita se sopivin hoitola, minne löytämänsä eläimet haluaa viedä. Vaikka se sitten sattuisikin olemaan 423km päässä löytöpaikasta.

Tämäkin seikka on holtittomien kissanomistajien hyvä pitää mielessä.

• ei tahansa
        tahansa! kirjoitti:

Missään ei sanota, että löytöeläimet pitää toimittaa lähimpään hoitolaan, saman kunnan alueella olevaan hoitolaan tai muuten johonkin erikseen määrättyyn hoitolaan. Ei niin missään.

Löytäjällä on siis täysi vapaus valita se sopivin hoitola, minne löytämänsä eläimet haluaa viedä. Vaikka se sitten sattuisikin olemaan 423km päässä löytöpaikasta.

Tämäkin seikka on holtittomien kissanomistajien hyvä pitää mielessä.

Voi viedä, vaan kunta ei maksa, ellei kissa ole peräisin sen kunnan alueelta. Tuskin ottavat vastaan tällaisia kissoja, ellei asiakas osoita löytäneensä em. kunnan alueelta.

• ¨åqwperojk
        ei tahansa kirjoitti:

Voi viedä, vaan kunta ei maksa, ellei kissa ole peräisin sen kunnan alueelta. Tuskin ottavat vastaan tällaisia kissoja, ellei asiakas osoita löytäneensä em. kunnan alueelta.

Miten sen löytöpaikan muuten voi osoittaa, kun kertomalla, että tuolta löytyi yksin kuljeksimasta.

Ja tietysti se tuolta on aina sopiviasti valittu.

• sen kunnan
      • huh...

Nimimerkin "On vietävä" viesti on asiaa. Oman kunnan löytötaloon se on vietävä, ja jos omistajat eivät kaipaile, saat ihan laillisesti pitää sen.

Jos minun rakas kissani pääsisi karkaamaan, etsisin sitä kyllä vaikka maailman ääristä asti, ja jos selviäisi että joku on käyttänyt aiemman vastaajan ehdottamia kieroja konsteja saadakseen pitää kissan.... :O Olet todella kiero tapaus. Miksi edes vaivautuisit viemään sitä löytötaloon, jos kerran tarkoitus ei ole antaa mahdollisuutta omistajien ja kissan löytää toisiaan? (tämä ei ollut aloittajalle vaan kierolle vastaajalle)

Jos oikeasti välität kissasta, teet kuten kuuluu. Kissalla saattaa olla rakastava koti, joka on huolesta kipeänä. Jos näin on he kyllä löytävät kissan sieltä löytökodista määräajan kuluessa, jos ei, niin sinä voit hyvällä omallatunnolla antaa kissalle uuden, hyvän kodin. :)

• Abh

Itse sain kissan löytöeläintalosta kun oli ollut siellä jo melkein kuukauden, eikä omistaja kaipaillut.
      Pari vuotta myöhemmin kissani oli kadoksissa muutaman viikon, laitoin ilmoituksia kauppoihin, lehtiin, jne. Havaintoja tuli ja kissa löytyikin puolen kilometrin päästä. Oli kotona muutaman päivän ja lähti uudelle reissulle.
      Selvisi sitten jälkeenpäin, että joku ruokkii sitä, oli panta kadonnut kaulasta ja kissa lihonut. Sillä tiellään on edelleenkin, nähty on hyvässä kunnossa, muttei tule enää kotiin.
      Olen äärimmäisen katkera ja vihainen niille ihmisille, jotka alkavat ruokkimaan tuntematonta kissa ja päästävät sisälle! Eihän kissa sitten kotiin lähde ja omistaja on huolesta suunniltaan. Olen surullinen kissani vuoksi, tuntuu kuin olisin itse hylännyt sen, mutta minkä voin jos joku sitä paapoo.
      Siis: ÄLKÄÄ IKINÄ ALKAKO HOITAA JA RUOKKIA TUNTEMATONTA ELÄINTÄ! Se lähtee kyllä kotiin jos ei saa mukavuuksia. Ilmoittaa saa ja pitääkin, mutta ei saa omia toisten lemmikkejä.

• MUTTA,

älä itse laske kissaasi ulkoilemaan yksin! Se että joku alkaa sitä ruokkimaan ja sen omii on vain pieni paha joka irti olevalle kissalle voi tapahtua.

Joten sitä saa mitä tilaa!

• tuossa tapauksessa
        MUTTA, kirjoitti:

älä itse laske kissaasi ulkoilemaan yksin! Se että joku alkaa sitä ruokkimaan ja sen omii on vain pieni paha joka irti olevalle kissalle voi tapahtua.

Joten sitä saa mitä tilaa!

kissan olleen karkumatkalla kotoaan olevan sisäkissan ja nyt ulkoilun makuun päästyään se ei enää halua jatkaa elämäänsä vankeudessa.

• voi käydä
        tuossa tapauksessa kirjoitti:

kissan olleen karkumatkalla kotoaan olevan sisäkissan ja nyt ulkoilun makuun päästyään se ei enää halua jatkaa elämäänsä vankeudessa.

irti päässeille koirille, lehmille, lampaille, hevosille..

Eli lasketaanko sitten kaikki vapaaksi?

• miisuka

Kissaa EI tarvitse viedä löytäeläin taloon.. riittää kun ilmoittaa sinne.

Meille tuli löytökissa.. soitin kunnan löytöeläin taloon ja eläinsuojeluyhdistykseen.. jätin tietoni ja kissan tuntomerkit.

Kuuden viikon kuluttua soitin ja kyselin..eipä sitä kukaan ollut kysellyt, sitten ilmoitin, että otamme sen.

• siems.
        miisuka kirjoitti:

Meille tuli löytökissa.. soitin kunnan löytöeläin taloon ja eläinsuojeluyhdistykseen.. jätin tietoni ja kissan tuntomerkit.

Kuuden viikon kuluttua soitin ja kyselin..eipä sitä kukaan ollut kysellyt, sitten ilmoitin, että otamme sen.

Kyllä tarvitsee viedä. Pelkkä ilmoittaminen ei riitä.

• Niin -
        voi käydä kirjoitti:

irti päässeille koirille, lehmille, lampaille, hevosille..

Eli lasketaanko sitten kaikki vapaaksi?

Tulevat takaisin kotiin - viisaita kun ovat...

• vanhakissa
        miisuka kirjoitti:

Menettelyä en suosittele kenellekkään. Löytötalossa löytökissa madotetaan, tarvittaessa steriloidaan, rokotetaan, sirutetaan jne, sekä opetetaan hyville tavoille. Jos omistajaa ei löydy ilmoitus- yms.-yrityksistä huolimatta 15 vrk kuluessa, kissan voi lunastaa halvalla itselleen, verrattuna em. kustannuksiin. Itselläni on tällainen kissa, joka kylläkin lienee alunperin valinnut (ehkä ihmisetkin) paikan, missä haluaa olla, ja me sitten kylkiäisinä ja hoitajina olimme valinnan mukana tulleita.

• beroliina

kuinka esim.Pirre on surullinen, kun kissa on hävinnyt.

• Tahtoisin itselleni kisuliinin kaveriksi ja hellittäväksi. Jos joku tietää mistä saisin hyvään kotiin pörröliinin niin ilmoita nopeasti!!! Ei ole autoa... Hyvinkään alueelta

• kauan kaivannut

Joo.. kyllä tosiaan täytyy viedä löytöeläintaloon.. Oma kissani ollut kadoksissa melkein kaksi vuotta (koko ajan on aktiiviset kadonnut- ilmoitukset). Tänään sitten kissani näin. Seurasin sen tassun jälkiä ja ne johti asunnon ovelle. Siellä oli ihminen,joka oli alkanut ruokkia kissaa eikä ollut ilmoittanut mihinkään siitä. Oli aika mukavan olonen, ja sovittiin että kissan haen myöhemmin päivällä kun olen hakenut häkin. Soittaessani että menen hakemaan oli tyyppi muuttanut mielensä, ettei kissaa annakkaan. Soitettu on löytöeläinapuun ja poliisille, ja selvää on nyt että lain mukaan kissa kuuluu minulle. Maanantaina rikoskomisarion kanssa keskustelemaan miten saadaan kissa kotiin!

• 23raewrf3wrf

Miten aiot todistaa, että kyseessä on juuri sinun kissasi?

Onko kissalla siru tai jokin muu tunniste?

Ellei, taidat olla aika heikoilla.

Mikä olkoon sinulle opiksi, toivottavasti älyät huolehtia seuraavasta kissastasi paremmin.

• Miina______

Minullakin ollut Kotkassa persialainen kissa kateissa jo reilun viikon, eikä kukaan tunnu tietävän siitä mitään. Jos se on sinulla, niin minulla on olemassa kauppakirja kissasta sekä paljon kuvia, ja lopulta saan sen kotiin. Helpointa olisi jos ottaisit itse yhteyttä, esim. eläinkotiin Pyhtäälle.

• adoptoitu kissa

Löytökissaa ei tarvitse viedä löytöeläintaloon, riittää kun antaa siitä tarkat tuntomerkit ja löytöpaikan osoitteen.
      Itselleni tuli vuosi sitten erittäin nälkiintynyt ja huonokuntoinen kissa alakerran tuuletusikkunasta sisään.

Ilmoitin löytöeläintaloon kissan tuntomerkit ja lähetin kissasta myös kuvia.
      Sovimme löytöeläintarhan pitäjän kanssa että kissa on minulla kunnes omistaja löytyy.
      Käytin kissan eläinlääkärissä jossa todettiin kissan potevan keuhkokuumetta.
      Sain lääkityksen ja ruokinta-ja hoitoohjeita paleltuneisiin korviin ja silmätulehdukseen. Hoito lääkkeineen maksoi yli 300€.
      Kissa on parantunut muutoin, mutta sille jäi astma pitäaikaisesta pakkasessa oleskelusta, astmaa hoidetaan nyt kortisoonipistoksin.

Kukaan ei koskaan kysellyt kissaa vaikka siitä oli myös kuvia "karkurit" palstalla.

Löytöeläintalosta ilmoitettiin noin kuukauden kuluttua että saan pitää kissan jos haluan.
      Steriloinnin yhteydessä laitettiin sitten siru ja kissa on virallisestikin minun.

• Löytökissalla saattaa olla mikrosiru. Eivät välttämättä ole kissoilla vielä kovin yleisiä, mutta kannattaa kuitenkin varmistaa. Mikrosirun lukulaitteita on ainakin eläinlääkäreillä ja mahdollisesti myös noilla löytöeläinihmisillä sekä koiraharrastajilla (tarkistavat kokeissa tms. koiran henkilöllisyyden). Siru voi olla jossain tietokannassa tai sitten vain omistajan tiedossa. Sirun avulla eläin voidaan tunnistaa aukottomasti.

Siruttakaa lemmikkinne! Siru pannaan paksulla neulalla niskaan eikä se kauaa kirpaise. Se luetaan kaukosäätimen näköisellä laitteella. Sirunumeron ja omatyhteystiedot voi ilmoittaa tietokantaan (en tiedä, mitä niitä on käytössä, kun oma koira on Kennelliiton rekkarissa siruineen ja niillä on minun yhteystietoni siellä).

Olisin ite tosi vihainen, jos koirani katoaisi ja sitten sen löydyttyä minua ei tavoitettaisi, koska kukaan ei tarkistanut sirua ja laittamani katoamisilmoitukset ja muut yhteydenotot ja etsintämenetelmät olisivat hukkuneet.

Kun löydät eläimen, toimita se löytöeläinkotiin tai ainakin ilmoita sinne. Ilmoittele lähialueella löydöstä, kysele naapureilta ja tarkista ilmoitustaulut, tolpat ja nettipalstat katoamisilmoitusten varalta. Tarkastuta se mikrosiru ja katso, onko tatuointia (koirilla korvassa, kissoista en tiedä, sirut ovat vähentäneet niitä). Eläin voi olla kulkenut pitkänkin matkan päästä tai joku on voinut kuljettaa sitä. Jos kukaan ei ilmoituksista huolimatta kysy eläintä, sen saa kait pitää sen15 vrk jälkeen. Jos et edes yritä tavoittaa omistajaa ilmoittelemalla, niin teet ainakin moraalisesti väärin, koska omistaja ei voi kysyä eläintä sinulta, jos ei tiedä, että jossain on joku eläin löytynyt.

• kauan kaivannut

No eli lain mukaan kissa kuuluu minulle, koska mies otti sen itselleen ilmoittamatta siitä mihinkään. Otti vain, tuumaili itsekseen että "jaahas, joku on taas kesäkissan ottanut". hänellä ei käynyt mielessäkään, että sitä saatettaisiin kaivata. Ja kuules "23raewrf3wrf" mä todella toivon, että sulta katoaa jotain todella arvokasta etkä koskaan tuu saamaan sitä itsellesi. Ehkä sitten osaat lopettaa tollaisen ylimielisyyden.. Mä kuule kyllä kissani tunnistan, eikä sillä mitään siruja olekkaan mutta ei sillä tarvitsekaan. Todisteena riittää ihan mun laittama kuvallinen kadonnut- ilmoitus, kaikki valokuvat kissasta, ja aika hel*etin monta todistajaa että se on mun. :) :) On vielä sen verran "erikoisen" näköinen kaveri, että enpä oo ainakaan minä toiseen samanlaiseen törmännyt..Mä en ymmärrä idiootteja ihmisiä, jotka ei älyy, että jos löytää eläimen niin ei sitä voi automaattisesti pitää, SITÄ SAATETAAN KAIVATAKIN JOSSAIN! Ihmiset vois HANKKIA OMAN LEMMIKIN EIKÄ VARASTAA MUIDEN!! (Huom. kyllä Suomen Laki nimeää tämän tapauksen VARKAUDEKSI)

• 3059erpdsojficxv

Kissasi katoaminen on ihan täysin omaa syytäsi.

Mitäs et pitänyt siitä huolta, vaan päästit sen yksin heitteille kulkemaan. Kissasi onneksi sen sattui löytämään kissoista pitävä henkilö, eikä esimerkiksi joku teemumäki-tyyppinen kansalainen.

Henkilön tulee pitää asiallisesti huolta lemmikeistään ja valvoja niiden ulkoilua, lakikin jo sellaista edellyttää.

Turha sitten jälkikäteen tulla vinkumaan, jos itse on ensin eläimensä heitteille päästänyt.

Olisit hyvilläsi, että löytyi sentään elossa.

• 7+3
        3059erpdsojficxv kirjoitti:

Kissasi katoaminen on ihan täysin omaa syytäsi.

Mitäs et pitänyt siitä huolta, vaan päästit sen yksin heitteille kulkemaan. Kissasi onneksi sen sattui löytämään kissoista pitävä henkilö, eikä esimerkiksi joku teemumäki-tyyppinen kansalainen.

Henkilön tulee pitää asiallisesti huolta lemmikeistään ja valvoja niiden ulkoilua, lakikin jo sellaista edellyttää.

Turha sitten jälkikäteen tulla vinkumaan, jos itse on ensin eläimensä heitteille päästänyt.

Olisit hyvilläsi, että löytyi sentään elossa.

Kirjoitat asiaa, kiitos siitä!

• 9+6
        7+3 kirjoitti:

Kirjoitat asiaa, kiitos siitä!

Eipä ollut yllätys, että palstan toiseksi pahin trolli tuki pahinta. :D

• 11+1
        9+6 kirjoitti:

Eipä ollut yllätys, että palstan toiseksi pahin trolli tuki pahinta. :D

Kultaseni, en ole trolli. En ole koskaan ollut trolli enkä aio koskaan myöskään tulla trolliksi.

Perustele sinä puolestasi että mikä komppaamassani kirjoituksessa sinua närästää? Eikö se muka ole täyttä asiaa? No hitto soikoon on, niin lain kuin myös inhimillisyyden kannalta.

Mitä sulle muuten kuuluu kun ei olla nähty pitkään aikaan?

• 8+5
        11+1 kirjoitti:

Kultaseni, en ole trolli. En ole koskaan ollut trolli enkä aio koskaan myöskään tulla trolliksi.

Perustele sinä puolestasi että mikä komppaamassani kirjoituksessa sinua närästää? Eikö se muka ole täyttä asiaa? No hitto soikoon on, niin lain kuin myös inhimillisyyden kannalta.

Mitä sulle muuten kuuluu kun ei olla nähty pitkään aikaan?

Trolli olet ja vieläpä äärimmäisen säälittävä sellainen. Provosi ovat huonoja ja elämäsi näyttää olevan kovin köyhää kun perjantai-iltanakin olet lähes välittömästi vastaamassa kirjoitukseen.

• 53+0erdpigbjg
        8+5 kirjoitti:

Trolli olet ja vieläpä äärimmäisen säälittävä sellainen. Provosi ovat huonoja ja elämäsi näyttää olevan kovin köyhää kun perjantai-iltanakin olet lähes välittömästi vastaamassa kirjoitukseen.

Ja sinä taidat olla eläinrääkkääjä.

Ja lemmikkiesi heitteillejättäjä.

Pahempaa se on kuin trollaaminen. Ja laitontakin vielä.

Häpeäisit, muttet taida sitä vertaa ymmärtää.

Voivoi!

• 12+10
        8+5 kirjoitti:

Voi voi, heti aamupäivästä jo noin känkkäränkkänä.

Kuules, kerro viisaudessasi että milloin olen trollannut tai provoillut?

Kumma kun niin ärsyttää vaikka olin monen monta viikkoa poissa palstalta. Eikö ollut edes ikävä?

Elämäni on mitä on, mutta eipä sullakaan ole viikonloppuna muuta tekemistä kuin täällä kanssamme piiriä pyöriä :D

Oliko muuta?

• 46uj7uymh
        12+10 kirjoitti:

Voi voi, heti aamupäivästä jo noin känkkäränkkänä.

Kuules, kerro viisaudessasi että milloin olen trollannut tai provoillut?

Kumma kun niin ärsyttää vaikka olin monen monta viikkoa poissa palstalta. Eikö ollut edes ikävä?

Elämäni on mitä on, mutta eipä sullakaan ole viikonloppuna muuta tekemistä kuin täällä kanssamme piiriä pyöriä :D

Oliko muuta?

Sinähän trollaat ja provoilet täällä ihan jatkuvasti. Viimeksi äskeisessä viestissäsi.

Milloin ajattelit opetella huolehtimaan lemmikeistäsi asiallisesti?

• 7+7
        46uj7uymh kirjoitti:

Sinähän trollaat ja provoilet täällä ihan jatkuvasti. Viimeksi äskeisessä viestissäsi.

Milloin ajattelit opetella huolehtimaan lemmikeistäsi asiallisesti?

Taas sä hätiköit ja ärähdit väärälle yhteenlaskulle :)

Mä olen kirjoittanut ainoastaan viestit 11.1.2013 21:04, 11.1.2013 23:13 ja 12.1.2013 12:22 joista viimeisen tarkoitin nimimerkille 8 5 joka mua trolliksi aiheetta haukkuu. Muuten olen loistanut poissaolollani varsin pitkään.

Ja kiitos kysymästä, huolehdin kissoistani todella hyvin ja asiallisesti.

• hgiuyfq8fhÖ

Miten kissasi pääsi katoamaan ja näin ollen tuli varastetuksi?

• ´243wejrodufvi
        7+7 kirjoitti:

Taas sä hätiköit ja ärähdit väärälle yhteenlaskulle :)

Mä olen kirjoittanut ainoastaan viestit 11.1.2013 21:04, 11.1.2013 23:13 ja 12.1.2013 12:22 joista viimeisen tarkoitin nimimerkille 8 5 joka mua trolliksi aiheetta haukkuu. Muuten olen loistanut poissaolollani varsin pitkään.

Ja kiitos kysymästä, huolehdin kissoistani todella hyvin ja asiallisesti.

No niinhän tuossa taisi käydä, pahoitteluni jälleen!

Tämä suoli24-systeemi taitaa olla meikäläiselle melkein ylvoimainen.

Siitä huolimatta on erinomaisen hieno asia, että tässä maassa on edes muutamia sellaisia ihmisiä, jotka ymmärtävät, kuinka lemmikeistä tulee huolehtia.

Hyvä!

• Kauan kaivannut

Ainiin, anteeks en tajunnut että olet kaikkitietävä! Hienoa että on tuollaisia ihmisiä jotka tietää kaikesta kaiken. :) Ja vielä niin täydellisiä ettei ikinä tekis mitään virheitä elämässään. Wau!

• 40398wreujfv98

Wau vaan itsellesi!

Mietihän vielä vähän asioita, oikein huolellisesti!

Jättäisitkö lompakkosi vastaavalla tavalla heitteille kulkemaan kuin kissan? Miksi et jättäisi? Koska joku voi sen viedä, eikö niin?

Miksi kissaa sitten ei joku voi viedä, yhtä lailla omaisuuttahan sekin on?

Ja aivan kuten heitteillä kuljeksivien lompakoiden suhteen, myös kissoihin pätee se, että jotkut löytäjät palauttavat löytämänsä. Joko suoraan omistajalle, löytötavaratoimistoon, poliisille tai löytöeläinhoitolaan.

Toiset taas eivät palauta.

Ei luulisi olevan kissanomistajallekaan ylivoimainen asia ymmärrettäväksi.

Mutta ikävä kyllä semmoiselta vaikuttaa.

• kauan kaivannut

Niin, ja kuka tässä nyt sano että mä olisin jättänyt sen tahallani ulos yksinään? tai että mä olisin edes päästänyt sitä ulos tahallani? ihan sama joo kuin lompakon katoaminen, kuka sitä nyt tahallaan lompakkonsa hukkais? kaikenlaista voi vaan välillä tapahtua eikä kaikki vaan aina ole omaa syytä. :) sellasta on elämä.. että joskus kannattais opetella pitää suu supussa kun asioista ei oikeasti mitään tiedä.

• 439iew+9rdfu0

"Niin, ja kuka tässä nyt sano että mä olisin jättänyt sen tahallani ulos yksinään?"
        Ei välttämättä ihan suoraan, mutta kyllähän tuo on ihan ilmeistä.

Ei kissa kotiudu vieraaseen paikkaan ensimmäisellä karkumatkallaan, ei taatusti.

Joten ihan turhaan yrität väittää joutavia.

Toivottavasti kuitenkin otit tapauksesta opiksesi.

• 66+66

Minäkin odotan vastausta siihen että miten ihmeessä kissasi pääsi karkaamaan / katoamaan jos et jättänyt sitä ulos yksinään?

Mulla on ollut kissoja yli 20v mutta silti yksikään ei ole päässyt karkaamaan / katoamaan!

• 900+1

" kaikenlaista voi vaan välillä tapahtua eikä kaikki vaan aina ole omaa syytä"

Kuinka voi hukata kissan ilman että se EI olisi joko oma tai jonkun muun ihmisen syy?

Jos jätät oven auki tai ikkunan raolleen ja kissa siitä karkaa on se suurta huolimattomuutta eli oma syy!
        Jos jätät kissan yksin ulkoilemaan on se mitä suurinta vastuuttomuutta ja näin ollen oma syy!
        Jos kissa karkaa hoitopaikasta on se hoitajan syy!

• kauan kaivannut

:D kuka nyt sano et se olis kotiutunu sinne ensimmäisellä karkumatkallaan? ei vitsit mitä porukkaa :D

• 943+9werpojdfuj

Eipä sanonutkaan, ei suinkaan.

Kissasi siis - syystä tai toisesta, mutta joka tapauksessa SINUN OMAN JA TOISTUVAN PIITTAAMATTOMUUTESI JA LAISKUUTESI TULOKSENA - vieraili useita kertoja vieraan henkilön luona, joka sitten lopulta päätti ottaa heitteillä kulkeneen eläimen omakseen.

Sinä piittaamaton ja kelvoton otus, lopeta siis turha vinkuminen ja ota tapahtuneesta opiksesi! Eläintenpitokielto loppuiäksesi olisi sinulle ainoa oikea ratkaisu.

.
        .

• 9+6
        943+9werpojdfuj kirjoitti:

Eipä sanonutkaan, ei suinkaan.

Kissasi siis - syystä tai toisesta, mutta joka tapauksessa SINUN OMAN JA TOISTUVAN PIITTAAMATTOMUUTESI JA LAISKUUTESI TULOKSENA - vieraili useita kertoja vieraan henkilön luona, joka sitten lopulta päätti ottaa heitteillä kulkeneen eläimen omakseen.

Sinä piittaamaton ja kelvoton otus, lopeta siis turha vinkuminen ja ota tapahtuneesta opiksesi! Eläintenpitokielto loppuiäksesi olisi sinulle ainoa oikea ratkaisu.

.
        .

Voi sua ressukkaa kun olet taas täpinöissäsi kun joku huomioi sinut. :D

• 10+2
        9+6 kirjoitti:

Parempi olla ressukka kuin kissansa heitteillejättävä luupääidiootti!

• 9+5
        10+2 kirjoitti:

Parempi olla ressukka kuin kissansa heitteillejättävä luupääidiootti!

Puhumattakaan kissojansa sisälle tai narun jatkoksi vangitsevista totaaliidiooteista.

• 8+21
        9+5 kirjoitti:

Puhumattakaan kissojansa sisälle tai narun jatkoksi vangitsevista totaaliidiooteista.

Mitäpä me tästä opimme?

Ainoita täysipäisiä sekä lain & inhimillisyyden mukaan oikein toimivia ovat he jotka itse ulkoiluttavat kissansa ja näin ollen takaavat sille riittävästi liikuntaa ja virikkeitä!

• ¨wepåoirfp.jdikeöwlq
        9+6 kirjoitti:

Etkä sinäkään ressukka enää malttanut pysyä erossa näppäimistöstäsi.

Mitäpä luulit sillä saavuttavasi?

En muutenkaan olisi uskonut sinun vielä kuolleen.

• kissan paras

Nimimerkille kauan kaivannut.
      Asiaa tarkemmin tuntematta sivullisesta alkaa tuntua siltä kuin sinulle olisi tullut kissastasi arvovaltakysymys.
      Et tunnu ottavan lainkaan huomioon kissasi hyvinvointia Etkö yhtään ihmettele miksi kissasi ei tullut kotiisi vaikka lähistöllä kulkeekin?

Miksi kissasi mieluummin hyväksyy vieraan ihmisen antaman ruan ja turvan?

Jos sillä olisi ollut hyvä luonasi olisi se aivan varmuudella tullut kotiin.

Minä olen pelastanut heitteille jätetyn kissan talvipakkasella vuosi sitten.
      Omistajat olivat muuttaneet pois paikkakunnalta ja jättäneet kissan pihalle.
      Kissa oli sinnitellyt pari kuukautta taloyhtiön nurkilla ja hakeutui siitä sitten omakotialueelle ja pihalleni josta sen kannoin puolikuolleena sisälle.
      Löydettäessä kissa oli henkihieverissä, löytöeläintalosta suositeltiin lopetusta.

Päätin kuitenkin aloittaa kissan elvyttämisen sisältäen eläinlääkärikäynnit ym.hoidon.

Kissa kuntoutui parissa kuukaudessa ja kesällä se uskalsi jo tulla perässäni pihalle.
      Olen varma, ettei kissani koskaan lähde karkuteille luotani.

Jos edellinen omistaja olisi tullut vaatimaan kissaansa minulta, en olisi missään tapauksessa sitä luovuttanut.
      Olisin syyttänyt omistajaa kissan heitteillejätöstä.
      Löytöeläintalo teki merkinnän kissan siirtymisen omistukseeni ja eläinlääkäri asensi mikrosirun kissaan jonka olen steriloittanut, rokottanut, madottanut ja hoitanut täysin terveeksi kissaneidoksi.

Ehdottaisin nimimerkille "kauan kaivannut" asenteen muutosta.
      Ajattelisit kissasi parasta. Luopuisit itsekkäästä ajatuksestasi kissan omistamisesta. Kissa ei ole esine, joka omistetaan, vaan syvästi tunteva elävä olento jolla on oikeus hyvään elämään.

• 17+18

Allekirjoitan sanasi täysin!

• kauan kaivannut

Niin siis minähän tässä nyt en ole se joka kissaa väitti esineeksi?? vaan näin sanoo suomen laki. Tää ei kyllä ole mikään arvovaltakysymys, vaan se että mä satun tätä kissaa rakastamaan. Mies itse minulle myönsi että oli kissan kiinni "saalistanut" ja pitänyt sisällä kun sen vihdoin sinne oli saanut. Kaikki nämä ajat kun minä itse olen itkien pitkin yötä sitä etsinyt. Sovittiin tän miehen kanssa jopa että jos kissa ei enää luokseni sopeutuisi, niin antaisin sen hänelle takaisin koska en halua kissaa rääkätä pakottamalla. (kun ensin hän oli antamassa sitä takaisin, kunnes muutti mielensä). En ole edelleenkään jättänyt sitä heitteille enkä muutenkaan kohdellut kaltoin. Asuttiin rivitalossa, kissa sai ulkoilla, oli muutamia hetkiä päivässä ulkona, sen myönnän ilman valvontaa; palasi aina kyllä kotiin. Kunnes naapurini ottivat koiran, joka räksytti ja räksytti ja he päästivät sen pihalle ja kissani pelästyi varmasti sitä. Sen jälkeen ei palannut siihen vaan pakeni varmaankin koiraa kauemmas (kuten kissat voivat tehdä, paeta kauemmas jos pelästyvät lähistöllä olevaa koiraa tms.) ja minä etin sitä yötä päivää kunnes jossain muutamien kilometrien päässä tämä oli otettu sisään. Kyseinen herra olisi mielestäni voinut ilmoittaa löydöstä löytöeläintaloon esimerkiksi eikä vaan omia löytöjään. Sekä minulla on kokoajan ollut aktiivisia kadonnut- ilmoituksia. Olen ilmeisesti ainoa, joka ymmärtää miltä tuntuu kadottaa jotain ja etsiä itkien ja kaivaten yötäpäivää?? Jos olisin kissan heitteillejättänyt olisin ehkä jo näin pitkänkin ajan jälkeen luovuttanut?? Kaikki sanoivat minulle että turhaan kissaa enää etsit, se on jo kuollut. Mutta minä en luovuttanut, sanoin etsiväni vaikka elämäni loppuun asti. Ja vihdoin jos löydän sen niin voitte olla varmoja siitä että minähän en luovuta! He, keillä on omia lemmikkejä voivat ajatella omalle kohdalleen asiaa. Miltä tuntuu kun menettää rakastetun lemmikin??

• 17+4

"Olen ilmeisesti ainoa, joka ymmärtää miltä tuntuu kadottaa jotain ja etsiä itkien ja kaivaten yötäpäivää??"

Ymmärrän hyvin, sillä mulla on ollut sijaishoidossa vapaasti ulkoilevia kissoja ja olen todellakin joutunut niitä etsimään esim. pakkasyön pimeydessä sydän huolesta kasaan puristuen. Tiedän mitä on se hätä ja huoli kun kissaa ei näy eikä kuulu ja tiedän mitä on löytää kissa purtuna tai tapaturmassa loukkaantuneena. Siksipä en enää ole pitkään aikaan suostunut vapaasti ulkoilevia kissoja sijaishoitoon ottamaan!!!

"Miltä tuntuu kun menettää rakastetun lemmikin??"

Tiedän miltä tuntuu kun oma lemmikki kuolee ja tiedän miltä tuntuu kun sijaishoidossa ollut kissa noudetaan uuteen kotiin. Ensin mainittu suru on musertava eikä siitä toivu nopeasti, kokonaan ei koskaan. Toinen pitäisi olla ilon aihe, mutta silti silmät kostuvat kun on niin ikävä vaikka tietää että kissa oli mulla vain lainassa. Niihin kaikkiin vain kiintyy, jopa hankaliinkin tapauksiin.

Kaikkein kamalinta olisi jos eläin katoaisi, loukkaantuisi tai kuolisi siksi että olen ollut huolimaton, vastuuton, laiska, hoitanut sitä huonosti jne. Silloin ei kärsisi edes peilikuvaansa katsoa!! Siksipä teenkin kaikkeni että omat ja sijaishoidossa olevat kissat hoidetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla ja että ne ovat onnellisia ja tyytyväisiä kissoja. Siihen mitä suuremmin kuuluu myös se että ne saavat tarpeeksi liikuntaa, virikkeitä ja säännöllistä valvottua ulkoilua!!

• selityksiä riittää

Hanki uusi lemmikki ja pidä siitä huolta. saat mielenrauhan.

Jos todella ajattelet kissasi parasta, annat sen olla siellä missä sitä hoidetaan ja rakastetaan.
      Voit olla varma, ettei kissasi kaipaa luoksesi, jos se kaipaisi se olisi jo tullut sen kahden vuoden aikana, jonka kerroit sen olleen kadoksissa.

Vaikutat itsekkäältä ihmiseltä joka ajattelee vain miltä itsestä tuntuu, eikä kissan parhaalta.

Ps. Kissat eivät edelleenkään ole esineitä, sanokoon lakipykälät mitä tahansa.
      Kun vetoat lakiin. niin miksi et noudattanut sitä itse siinä kohdassa jossa sanotaan ettei kissaa saa päästää valvomatta ulos.

• Lehdstä luettua...

Onnellinen kissa tuli erääseen perheeseen takaisin vuoden kuluttua lähtemisestään.

• M.O.T 1

Kissaa ei voi verrata esineeseen.
      Jos kissaa pahoinpidellään siitä saa rikoslaissa rangaistuksen.
      Jos omistaja laiminlyö kissan hoidon, kissa voidaan huostaanottaa.

Jos joku rikkoo omistamansa esineen, siitä ei koidu minkäänlaisia seuraamuksia esineen omistajalle.

• kauan kaivannut

Ei kissaa voikaan verrata esineeseen. Mutta poliisin kanssa keskusteltaessa HÄN sanoi minulle että "kissa on esine jonka arvo on 20-100€" ja myös vertasi sitä vasaraan. Ja kuule voin kyllä kertoa että kyllä minulla on toinenkin kissa ja kyllä pidän siitä erittäin hyvää huolta, kuten pidin tästä toisestakin. Kerroin vaan miten asia oikeesti on, kun tässä maailmassa näköjään näitä "kaikkitietäviä" riittää.. siis näitä jotka puhuu ja puhuu kaikesta vaikka eivät asioiden todellista laitaa tiedä. :) Mutta en mä nyt sellasille puupäille mitään selitteleen alakkaan.

• kauan kaivannut

ja toisekseen.. ehkä kissani olisikin palannut luokseni jos tämä kyseinen henkilö ei olisi VÄKISIN OTTANUT SITÄ OMAAN KOTIINSA JA PITÄNYT SIELLÄ!!! Kuten hän minulle MYÖNSI.. Olikohan nyt tarpeeksi selvällä suomen kielellä sanottu että voit sinäkin painaa kaaliisi tämän?

• Samppa ei Linna
        kauan kaivannut kirjoitti:

ja toisekseen.. ehkä kissani olisikin palannut luokseni jos tämä kyseinen henkilö ei olisi VÄKISIN OTTANUT SITÄ OMAAN KOTIINSA JA PITÄNYT SIELLÄ!!! Kuten hän minulle MYÖNSI.. Olikohan nyt tarpeeksi selvällä suomen kielellä sanottu että voit sinäkin painaa kaaliisi tämän?

Kerro sit sä lopultaki ett kuinka se katti naapurin kynsiin joutu? Kui hemmetis se naapuri sen elukan väkisin sulta otti? Sehän on varkaus. Mikset sä ilmottanu poliisille asiaa? Miten sä kissaas puolustit? Aseellako se naapuri uhkasi vai miten se sen katin väkisin vei?

Taidat keksiä omias.

• ¨2qå3wpe4okrj

"pidän siitä erittäin hyvää huolta, kuten pidin tästä toisestakin"
        Nyt sinä valehtelet.

Jos oikeasti olisit pitänyt kissastasi erittäin hyvää huolta, olisit valvonut sen ulkoilua ja ollut paikalla estämässä kissasi kiinni ottamisen ja vieraaseen kotiin viemisen.

Tai ainakin soittamassa poliisin paikalle rauhoittamaan tilannetta.

Mutta ei. Sinä odottelit kaikessa rauhassa kotona (luultavasti päiväkausia), että kyllä se kisu sieltä vielä omine aikoineen palaa kotiin.

Eipä palannutkaan, mikä olkoon sinulle ja kaltaisillesi opiksi.

• 3+17
        ¨2qå3wpe4okrj kirjoitti:

"pidän siitä erittäin hyvää huolta, kuten pidin tästä toisestakin"
        Nyt sinä valehtelet.

Jos oikeasti olisit pitänyt kissastasi erittäin hyvää huolta, olisit valvonut sen ulkoilua ja ollut paikalla estämässä kissasi kiinni ottamisen ja vieraaseen kotiin viemisen.

Tai ainakin soittamassa poliisin paikalle rauhoittamaan tilannetta.

Mutta ei. Sinä odottelit kaikessa rauhassa kotona (luultavasti päiväkausia), että kyllä se kisu sieltä vielä omine aikoineen palaa kotiin.

Eipä palannutkaan, mikä olkoon sinulle ja kaltaisillesi opiksi.

Itse itseäni toistaen: mulla on ollut kissoja ja koiria pitempään kun monella teistä ikävuosia ja kas kummaa, yksikään ei ole karannut, kadonnut, varastettu eikä yksin ulos unohdettu!

Ei se niin vaikeaa ole pitää lemmikistään hyvää huolta ja niiden valvottu ulkoiluttaminen on suoranainen ILO ihmiselle!

Että näin.

• kauan kaivannut
        Samppa ei Linna kirjoitti:

Kerro sit sä lopultaki ett kuinka se katti naapurin kynsiin joutu? Kui hemmetis se naapuri sen elukan väkisin sulta otti? Sehän on varkaus. Mikset sä ilmottanu poliisille asiaa? Miten sä kissaas puolustit? Aseellako se naapuri uhkasi vai miten se sen katin väkisin vei?

Taidat keksiä omias.

sanoinko mä tässä nyt et se on mun naapuri?? tai että se otti sen mun nokan edestä? lue koko juttu ennenku alat huutelemaan urpo.. ja joo kyllä, se on varkaus. ja mä ilmotinkin poliisille.

• kauan kaivannut

ei vitsit mitä porukkaa .. huoh.. mut hei, muistakaa nyt sit sekin et jos teiltä siepataan lapsi niin älkäähän sitä menkö takasin hakemaan. olisitte vaan pitäny vähän parempaa huolta.. :)

• waeslfkoriu

Lain, eläinsuojelun, lemmikin hyvinvoinnin ja turvallisuuden sekä hyvien tapojen vuoksi omistajan tulee huolehtia lemmikistään ja valvoa sen ulkoilua.

Ilman valvontaa omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella liikkuva lemmikkieläin on HEITTEILLÄ.

Sinun kissasi siepattiin, koska sinä et ollut valvomassa sen ulkoilua, kuten laki vaatii. Jos olisit toiminut asianmukaisesti, olisit nähnyt sieppauksen, mahdollisesti jopa kyennyt sen estämään tai ainakin olisit tiennyt, minne hälyttää poliisit.

Mutta ei. Sinä et huolehtinut lemmikistäsi, joten se siepattiin.

HYIHYI sinua!

• liibalaabalaa

Kerro nyt lopultakin että kuinka se kissa sulta kadoksiin joutui?

Ja että mitä rikoskomisario sanoi?

• 2+98
        liibalaabalaa kirjoitti:

Kerro nyt lopultakin että kuinka se kissa sulta kadoksiin joutui?

Ja että mitä rikoskomisario sanoi?

Odota vähän. Ensin pitää miettiä että kuinka sadunkerrontaa jatketaan ettei puhu itseään pussiin :D

• 6+1,2
        2+98 kirjoitti:

Odota vähän. Ensin pitää miettiä että kuinka sadunkerrontaa jatketaan ettei puhu itseään pussiin :D

Jos mun kissani pääsisi vahingossa (!!!!) karkaamaan ja joku nuijapää sen sitten itselleen ottaisi, kävisin vaikka puukkojen ja puntarien kanssa kissani takaisin hakemassa enkä alkaisi asialla arpomaan.

Jos en saisi kissaa hyvällä, ottaisin poliisisedän mukaani. Jos poliisia ei kiinnostaisi, ottaisin mukaani kehonrakentajakaverin ja pari suurta hurttaa!

"Sovittiin tän miehen kanssa jopa että jos kissa ei enää luokseni sopeutuisi, niin antaisin sen hänelle takaisin koska en halua kissaa rääkätä pakottamalla. (kun ensin hän oli antamassa sitä takaisin, kunnes muutti mielensä). En ole edelleenkään jättänyt sitä heitteille enkä muutenkaan kohdellut kaltoin."

Jos et ole jättänyt kissaa heitteille etkä muutenkaan sitä kaltoin kohdellut, niin MIKSI kissa ei enää luoksesi sopeutuisi? Kauanko kissa on sulta kateissa siis ollut? Sopeutuuhan kissa takaisin omaan kotiin jopa vuoden kateissaolon jälkeen? MIKSI olisit valmis kissasi pois antamaan kun täällä kuitenkin itket sen perään?

Yhdyn kuoroon joka haluaa tietää miten kissa alunperin sulta katosi? Kerro totuus niin sua ei sitten turhaan heitteillejätöstä tai huolimattomuudesta syytetä. Vai syytetäänkö kuitenkin ihan aiheesta?

• kauan kaivannut

katoaminen lukee tuolla ylempänä..

• hdsfjre9uteiodfnls

Joooooooooooooooo..

Mut miten helkkarissa sä sen kissan kadotit alunperin?

• Miina---

Tiedän miltä sinusta tuntuu. Oma kissani karkasi omaa huolimattomuuttani oven välistä reilu 3 viikkoa sitten. Kesällä on käynyt ulkona ja tiedän, että on taitava saalistaja, vaikka on persialainen, tuonut kotiin linnun sekä paljon pieniä jyrsijöitä. Ja kissa kantaa näitä kiitokseksi hyvästä huolenpidosta isännälleen.

Vaikka etsinnät aloitettiin pian, ei kissastani ole kuulunut mitään, ja luulen, että joku on ottanut tämän rakkaan perheenjäsenen itselleen, koska ei ole tullut takaisin kotiin.

Tuntuu pahalta lukea tekstiä lehdistä, että olisit pitänyt parempaa huolta kissasta, laittanut heti loukun ym. (eikä loukusta ole apua, jos kissaa ei näy), vaikka syy voi olla se ettei kissa pääse kotiin.

Tunteet menneet aivan laidasta laitaan eikä ikävä helpota ollenkaan, voitte kuvitella kuinka paljon olen itseäni syyttänyt, että ylipäätään ikinä olen päästänyt sitä vapaana ulos.

Ei ole helppoa menettää lemmikkiä ja se sattuu syvälle sieluun.

On väärin ottaa toisen omaa, ja nyky-yhteiskunta on juuri tällainen, joka ei erota oikeaa ja väärää toisistaan, siksi avioliitotkin kaatuu uskottomuuteen.

Sinä kuitenkin tiedät missä kissasi majailee, joten tee kaikkesi, että saat lemmikkisi takaisin, se on sen arvoinen!!!

• 0+0
        hdsfjre9uteiodfnls kirjoitti:

Joooooooooooooooo..

Mut miten helkkarissa sä sen kissan kadotit alunperin?

Tästähän se selviää:

"Asuttiin rivitalossa, kissa sai ulkoilla, oli muutamia hetkiä päivässä ulkona, sen myönnän ilman valvontaa;"

Kissa on siis jätetty yksin ulos ilman valvontaa. Kirjoittaja myöntää että hänen oman toimintansa vuoksi kissa on karannut ja tullut toisen ihmisen toimesta kiinni otetuksi. Kiinni ottaja syyllistyy varkauteen kun ei ole kissasta asianmukaisesti löytöeläintarhaan ilmoittanut, ja kirjoittaja itse syyllistyy mitä suurimpaan laiminlyöntiin ja heitteillejättöön!

• kauan kaivannut
        Miina--- kirjoitti:

Tiedän miltä sinusta tuntuu. Oma kissani karkasi omaa huolimattomuuttani oven välistä reilu 3 viikkoa sitten. Kesällä on käynyt ulkona ja tiedän, että on taitava saalistaja, vaikka on persialainen, tuonut kotiin linnun sekä paljon pieniä jyrsijöitä. Ja kissa kantaa näitä kiitokseksi hyvästä huolenpidosta isännälleen.

Vaikka etsinnät aloitettiin pian, ei kissastani ole kuulunut mitään, ja luulen, että joku on ottanut tämän rakkaan perheenjäsenen itselleen, koska ei ole tullut takaisin kotiin.

Tuntuu pahalta lukea tekstiä lehdistä, että olisit pitänyt parempaa huolta kissasta, laittanut heti loukun ym. (eikä loukusta ole apua, jos kissaa ei näy), vaikka syy voi olla se ettei kissa pääse kotiin.

Tunteet menneet aivan laidasta laitaan eikä ikävä helpota ollenkaan, voitte kuvitella kuinka paljon olen itseäni syyttänyt, että ylipäätään ikinä olen päästänyt sitä vapaana ulos.

Ei ole helppoa menettää lemmikkiä ja se sattuu syvälle sieluun.

On väärin ottaa toisen omaa, ja nyky-yhteiskunta on juuri tällainen, joka ei erota oikeaa ja väärää toisistaan, siksi avioliitotkin kaatuu uskottomuuteen.

Sinä kuitenkin tiedät missä kissasi majailee, joten tee kaikkesi, että saat lemmikkisi takaisin, se on sen arvoinen!!!

onhan täällä ihmisiä jotka ymmärtävät. Kiitos sinulle siitä. Kyllä mäkin kadun että koskaan päästin ulos sitä, mutta ei mennyttä enää voi muuttaa. Kun kissani kotiin saapuu takasin, se ei enää ulos pääsekkään. Ainakaan ilman valjaita! Ei kannata välittää muiden ihmisten syyttelevistä jutuista, luulevat itse olevansa niin täydellisiä ettei heille koskaan voi käydä minkäänlaista vahinkoa. Loppujen lopuksi kaikki me ihmiset ollaan ihan yhtä erehtyväisiä ja jokainen mokaa joskus jossain. Sulla on mennyt 3viikkoa kissasi karkumatkalle lähdöstä, älä missään tapauksessa edes harkitse luovuttamista. Mulla meni 1,5v ennenkuin sain minkäänlaista tietoa omastani (kun satuin sen näkemään), Kuluneen ajan sisälle ei sisälly yhtäkään näköhavaintoa tai kuulemaa kissastani. Ja vaikka kaikki sanoivat minulle "kissasi on kuollut jo,luovuta" minä jaksoin uskoa ja toivoa enkä luovuttanut. Sinnikkyys palkittiin ja löysin kissan. Ja en todellakaan aio luovuttaa tässä vaiheessakaan enää. Pienten lasten äitinä mulla vaan ei oo "varaa" mennä väkisin sen kotiin (varsinkaan kun tämä puhelimessa uhkailee väkivallalla). Mutta kyllä mä vielä keinot keksin! Ja mä toivon sydämeni pohjasta että säkin löydät vielä kissasi ja saat sen kotiin! Koita vaan olla sinnikäs!

• asian kaksi puolta

onhan täällä ihmisiä jotka ymmärtävät. Kiitos sinulle siitä. Kyllä mäkin kadun että koskaan päästin ulos sitä, mutta ei mennyttä enää voi muuttaa. Kun kissani kotiin saapuu takasin, se ei enää ulos pääsekkään. Ainakaan ilman valjaita! Ei kannata välittää muiden ihmisten syyttelevistä jutuista, luulevat itse olevansa niin täydellisiä ettei heille koskaan voi käydä minkäänlaista vahinkoa. Loppujen lopuksi kaikki me ihmiset ollaan ihan yhtä erehtyväisiä ja jokainen mokaa joskus jossain. Sulla on mennyt 3viikkoa kissasi karkumatkalle lähdöstä, älä missään tapauksessa edes harkitse luovuttamista. Mulla meni 1,5v ennenkuin sain minkäänlaista tietoa omastani (kun satuin sen näkemään), Kuluneen ajan sisälle ei sisälly yhtäkään näköhavaintoa tai kuulemaa kissastani. Ja vaikka kaikki sanoivat minulle "kissasi on kuollut jo,luovuta" minä jaksoin uskoa ja toivoa enkä luovuttanut. Sinnikkyys palkittiin ja löysin kissan. Ja en todellakaan aio luovuttaa tässä vaiheessakaan enää. Pienten lasten äitinä mulla vaan ei oo "varaa" mennä väkisin sen kotiin (varsinkaan kun tämä puhelimessa uhkailee väkivallalla). Mutta kyllä mä vielä keinot keksin! Ja mä toivon sydämeni pohjasta että säkin löydät vielä kissasi ja saat sen kotiin! Koita vaan olla sinnikäs!

Vahinkoja voi todellakin sattua vaikka olisi kuinka huolellinen tahansa, mutta sinähän et vahingossa kissaasi karkuun päästänyt. Olet itse myöntänyt että se ulkoili valvomatta eikä vain kerran!

Vaikka et olisikaan pienten lasten äiti, et voisi mennä väkisin kenenkään kotiin. Kerrot että olet ollut yhteydessä poliisiin. Mitä he sanoivat ja minkä neuvon antoivat? Kyseessähän kuitenkin on "luvaton haltuunotto" mikä on rikos olipa sitten kyseessä lemmikkieläin, auto tai taskukello!

Ihmettelen syvästi poliisien toimintaa elleivät he ole olleet yhteydessä kissasi "anastaneeseen" ihmiseen, sillä sehän on melkein jo virkavirhe. Itse asiassa onkin. Jos muu ei auta niin tee rikosilmoitus! Tuolloin poliisin on pakko puuttua asiaan.

Vaikka, jos ihan aletaan pilkuttamaan ja lakitekstiä miettimään niin kuten täällä on jo mainittu, syyllistyit sinäkin rikkomukseen kun jätit kissasi ulos yksin. Lakipykälissähän seisoo jotenkin niin että ilman valvontaa ulkoileva lemmikkieläin katsotaan heitteillejätöksi ja eläimen heitteillejättö on kiellettyä!

Mielenkiinnolla odotan miten poliisi toimii asiassasi.

• kauan kaivannut
        asian kaksi puolta kirjoitti:

Vahinkoja voi todellakin sattua vaikka olisi kuinka huolellinen tahansa, mutta sinähän et vahingossa kissaasi karkuun päästänyt. Olet itse myöntänyt että se ulkoili valvomatta eikä vain kerran!

Vaikka et olisikaan pienten lasten äiti, et voisi mennä väkisin kenenkään kotiin. Kerrot että olet ollut yhteydessä poliisiin. Mitä he sanoivat ja minkä neuvon antoivat? Kyseessähän kuitenkin on "luvaton haltuunotto" mikä on rikos olipa sitten kyseessä lemmikkieläin, auto tai taskukello!

Ihmettelen syvästi poliisien toimintaa elleivät he ole olleet yhteydessä kissasi "anastaneeseen" ihmiseen, sillä sehän on melkein jo virkavirhe. Itse asiassa onkin. Jos muu ei auta niin tee rikosilmoitus! Tuolloin poliisin on pakko puuttua asiaan.

Vaikka, jos ihan aletaan pilkuttamaan ja lakitekstiä miettimään niin kuten täällä on jo mainittu, syyllistyit sinäkin rikkomukseen kun jätit kissasi ulos yksin. Lakipykälissähän seisoo jotenkin niin että ilman valvontaa ulkoileva lemmikkieläin katsotaan heitteillejätöksi ja eläimen heitteillejättö on kiellettyä!

Mielenkiinnolla odotan miten poliisi toimii asiassasi.

En sanonutkaan omasta tapauksestani että "vahinkoja voi sattua" vaan tästä "Miinan" tapauksesta, joka mitä ilmeisimmin oli vahinko. Poliisit eivät ensin tienneet mitä tulisi tehdä, joten odotin viikonlopun yli että pääsin juttusille rikoskomisarion kanssa (jolla kuulemma oli vastaus asiaan.) Hän sanoi että lain mukaan kissa kuuluu minulle mutta että koska kissa luokitellaan "vähäarvoiseksi esineeksi" ei poliisi voi sitä hakea kenenkään kotoa väkisin. Sanoivat, että itse saan omaisuuteni hakea mutta jos menen hänen kotiinsa on miehellä oikeus nostaa syyte kotirauhanhäirinnästä. Jos nään kissan ulkoilemassa saan hänet ottaa ja jos mies näkee eikä päästä minua lähtemään voin kuulemma siinä vaiheessa soittaa poliisit paikalle. Tein asiasta myös rikosilmoituksen, mutta ei tästäkään ole mitään kuulunut.

• kauan kaivannut

En sanonutkaan omasta tapauksestani että "vahinkoja voi sattua" vaan tästä "Miinan" tapauksesta, joka mitä ilmeisimmin oli vahinko. Poliisit eivät ensin tienneet mitä tulisi tehdä, joten odotin viikonlopun yli että pääsin juttusille rikoskomisarion kanssa (jolla kuulemma oli vastaus asiaan.) Hän sanoi että lain mukaan kissa kuuluu minulle mutta että koska kissa luokitellaan "vähäarvoiseksi esineeksi" ei poliisi voi sitä hakea kenenkään kotoa väkisin. Sanoivat, että itse saan omaisuuteni hakea mutta jos menen hänen kotiinsa on miehellä oikeus nostaa syyte kotirauhanhäirinnästä. Jos nään kissan ulkoilemassa saan hänet ottaa ja jos mies näkee eikä päästä minua lähtemään voin kuulemma siinä vaiheessa soittaa poliisit paikalle. Tein asiasta myös rikosilmoituksen, mutta ei tästäkään ole mitään kuulunut.

Poliisi sanoi myös, että kun mies kissan itselleen otti, rikosnimikkeenä on "näpistys".

• 11+5

Poliisi sanoi myös, että kun mies kissan itselleen otti, rikosnimikkeenä on "näpistys".

No huh huh jos kertomasi on totta. Okei, tunnustan että sua satutädiksi kyllä epäilen, mutta jos kertomasi on faktaa, niin on kyllä aika h*lvetinmoista jos poliisi ei puutu asiaan kun toisen omaa on varastettu.

Hieman kyllä ihmettelen, sillä jos multa viedään auto, kännykkä tai jotain halvempiarvoistakin ja varkaan tiedän, puuttuu poliisi ihan varmasti asiaan ja alkaa asiaa tutkimaan. Tosin niinkin siinä varmasti käy että edessä on oikeudenkäynti jos sinä väität objektia X omaksesi ja varas taas omakseen. Se kumpi pystyy väitteensä todistamaan voittaa oikeudenkäynnin.

Siis eikö poliisi todellakaan muka mitään muuta sanonut kuin että sä voit periaatteessa kissasi hakea mutta k*seenhan siitä joudut?

Mitäpä itse tekisin ko. tilanteessa? Menisin kissaa hakemaan ja kun riita siitä epäilemättä tulisi, kutsuisin poliisit paikalle vaikka minkä nimikkeen perusteella.

Mielenkiintoinen tarina jota edelleenkin toki tunnustan epäileväni, mutta antoipahan aihetta miettiä mikä oikeus kissanomistajalla on jos joku lemmikin pöllii. Koiravarkauksia kyllä tutkitaan ja rosmot otetaan kiinni joten miksi kissa olisi mukamas poikkeus?

Onko kenelläkään aiheesta tietoa?

• kauan kaivannut
        11+5 kirjoitti:

No huh huh jos kertomasi on totta. Okei, tunnustan että sua satutädiksi kyllä epäilen, mutta jos kertomasi on faktaa, niin on kyllä aika h*lvetinmoista jos poliisi ei puutu asiaan kun toisen omaa on varastettu.

Hieman kyllä ihmettelen, sillä jos multa viedään auto, kännykkä tai jotain halvempiarvoistakin ja varkaan tiedän, puuttuu poliisi ihan varmasti asiaan ja alkaa asiaa tutkimaan. Tosin niinkin siinä varmasti käy että edessä on oikeudenkäynti jos sinä väität objektia X omaksesi ja varas taas omakseen. Se kumpi pystyy väitteensä todistamaan voittaa oikeudenkäynnin.

Siis eikö poliisi todellakaan muka mitään muuta sanonut kuin että sä voit periaatteessa kissasi hakea mutta k*seenhan siitä joudut?

Mitäpä itse tekisin ko. tilanteessa? Menisin kissaa hakemaan ja kun riita siitä epäilemättä tulisi, kutsuisin poliisit paikalle vaikka minkä nimikkeen perusteella.

Mielenkiintoinen tarina jota edelleenkin toki tunnustan epäileväni, mutta antoipahan aihetta miettiä mikä oikeus kissanomistajalla on jos joku lemmikin pöllii. Koiravarkauksia kyllä tutkitaan ja rosmot otetaan kiinni joten miksi kissa olisi mukamas poikkeus?

Onko kenelläkään aiheesta tietoa?

Moi.sille en voi mitään, jos epäilyttää, mutta ihan totisinta totta puhun, ei mulla aikaa tänne olis kirjotella tuntemattomille satuja. Saman tien kun ukko sano ettei annakaan kissaa menin poliisiasemalle. siellä ei "ilmoituksia vastaanottava" poliisi tiennyt mitä tulisi tehdä (koska hän ei tiennyt että kenelle kissa nykyään lain mukaan kuuluu, kun aikaa on kulunut. mietti onko omistajuus vaihtunut kuten löytötavaralla). Menin kotiin,soitin suomen löytöeläinapuun ja sanoivat että mulle kuuluu mene poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitus.No, menin samantien takaisin ja oli sama poliisi joka sanoi "selvitin asiaa ja kyllä kissa sinulle kuuluu". sanoin itsekin soittaneeni eläinsuojeluun ja selvittäveeni tämän.Poliisi ei suostunut ottamaan edes rikosilmoitustani vastaan (koska hänen mukaansa kyseessä ei kuulemma ollut varkaus. kävin sen kuitenkin tekemässä kotiin päästyäni poliisi.fi sivulla) ja neuvoi odottamaan että saan puhua rikoskomisarion kanssa joka kuulemma tietää miten edetään.Rikoskomisario kertoi että "kissa on lain mukaan esine jonka arvo on 20-100€.Vaikka poliisi tietää missä se on ei sitä voi silti lähteä kenenkään kotoa hakemaan "vähäarvoisuutensa" vuoksi." (vertasi kissaani myös vasaraan joka olisi varastettu!!!!!!!) ja sanoi rikosnimikkeeksi NÄPISTYS!! Mielestäni tämä oli aivan naurettavaa ja hän vain pahoitteli etteivät voi auttaa. kysyin että "mitäs jos haen itse kissani, voiko mies soittaa poliisit että varastin hänen lemmikkinsä" ja poliisi sanoi "ei voi koska se on sinun omaisuuttasi.mutta et voi mennä hänen kotiinsa tai pihaansa tai mies saa nostaa syytteen kotirauhanhäirinnästä" kysyin mitä tästä seuraa ja hän sanoi että "sakot tai korkeintaan vuosi vankeutta". Soitin löytöeläinapuun ja kerroin poliisin suhtautumisen niin sielläkin nainen jo sanoi "no sitten täytyy vaan tehdä niin kuin poliisi sanoo" !!!!!!!!!! Luulin aiemmin että saisin OIKEASTI apua edes tältä löytöeläinavun naiselta. Mietinkin että olisivatko poliisit auttaneet sitten siinä vaiheessa jos olisin sanonut että kissani on 1000e rotukissa. en tiedä. En kissastani aikanaan rahalla maksanutkaan kuin 8€ mutta nykypäivänä häntä ei voisi minulle mikään rahasumma korvata!! Enkä kyllä luovuta ennenkuin kissani on kotona taas!!

• kauan kaivannut

Moi.sille en voi mitään, jos epäilyttää, mutta ihan totisinta totta puhun, ei mulla aikaa tänne olis kirjotella tuntemattomille satuja. Saman tien kun ukko sano ettei annakaan kissaa menin poliisiasemalle. siellä ei "ilmoituksia vastaanottava" poliisi tiennyt mitä tulisi tehdä (koska hän ei tiennyt että kenelle kissa nykyään lain mukaan kuuluu, kun aikaa on kulunut. mietti onko omistajuus vaihtunut kuten löytötavaralla). Menin kotiin,soitin suomen löytöeläinapuun ja sanoivat että mulle kuuluu mene poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitus.No, menin samantien takaisin ja oli sama poliisi joka sanoi "selvitin asiaa ja kyllä kissa sinulle kuuluu". sanoin itsekin soittaneeni eläinsuojeluun ja selvittäveeni tämän.Poliisi ei suostunut ottamaan edes rikosilmoitustani vastaan (koska hänen mukaansa kyseessä ei kuulemma ollut varkaus. kävin sen kuitenkin tekemässä kotiin päästyäni poliisi.fi sivulla) ja neuvoi odottamaan että saan puhua rikoskomisarion kanssa joka kuulemma tietää miten edetään.Rikoskomisario kertoi että "kissa on lain mukaan esine jonka arvo on 20-100€.Vaikka poliisi tietää missä se on ei sitä voi silti lähteä kenenkään kotoa hakemaan "vähäarvoisuutensa" vuoksi." (vertasi kissaani myös vasaraan joka olisi varastettu!!!!!!!) ja sanoi rikosnimikkeeksi NÄPISTYS!! Mielestäni tämä oli aivan naurettavaa ja hän vain pahoitteli etteivät voi auttaa. kysyin että "mitäs jos haen itse kissani, voiko mies soittaa poliisit että varastin hänen lemmikkinsä" ja poliisi sanoi "ei voi koska se on sinun omaisuuttasi.mutta et voi mennä hänen kotiinsa tai pihaansa tai mies saa nostaa syytteen kotirauhanhäirinnästä" kysyin mitä tästä seuraa ja hän sanoi että "sakot tai korkeintaan vuosi vankeutta". Soitin löytöeläinapuun ja kerroin poliisin suhtautumisen niin sielläkin nainen jo sanoi "no sitten täytyy vaan tehdä niin kuin poliisi sanoo" !!!!!!!!!! Luulin aiemmin että saisin OIKEASTI apua edes tältä löytöeläinavun naiselta. Mietinkin että olisivatko poliisit auttaneet sitten siinä vaiheessa jos olisin sanonut että kissani on 1000e rotukissa. en tiedä. En kissastani aikanaan rahalla maksanutkaan kuin 8€ mutta nykypäivänä häntä ei voisi minulle mikään rahasumma korvata!! Enkä kyllä luovuta ennenkuin kissani on kotona taas!!

ja tuosta oikeudenkäynti kohdasta mistä kirjoitit, niin kun poliisi sanoi että jos sen kissan saan jotenkin mutta mies ei päästä minua lähtemään niin siinä vaiheessa minun pitää pitää kissaa lujasti itselläni ja siinä vaiheessa voin soittaa poliisit jotka auttavat minut lähtemään kissan kanssa. ja että tällaisessa tapauksessa minulla on sitten vaan todistettava jollakin tapaa että kissa on minun. Ajattelin että menisin sinne mutta jotenkin en "uskalla" kun tämä mies uhkailee turpaan vedolla (ja itsekun olen tällanen heiveröinen joka ei koskaan osais antaa ainakaan kenellekään turpaan :D). Mieheni soitti nääs tälle ukolle että tulee hakemaan kissan niin ukko vaan sanoi "saat turpaas kun tuut". Kun mieheni meni paikalle niin ei se ukko edes ollut siellä kotona (tai ei ainakaan kukaan ovea tullut avaamaan) ja soittaessa hänelle aukoi vaan päätään puhelimessa.

• syitä katoamisiin

Asun lähiössä jonka reunalta alkaa metsäinen alue jossa asuu ilvesperhe.
      Useana talvena ilvekset ovat käyneet talojen pihoillakin.
      Viime talvena ilves pyydysti naapurin kissan heidän omalta piha-alueeltaan.
      Naapurit kuulivat kissan parkaisun ja näkivät ilveksen raahavan kissan metsään.
      Lähtivät perään mutta pimeästä metsästä ei mitään löytynyt.
      Seuraavana päivänä seurasivat veritippojen ja karvatukkojen viitoittamia ilveksen jälkiä. Kissa oli jo kadonnut lopullisesti.

Ilvesten lisäksi myös ketut pyydystävät kissoja.
      Täällä on nähty aivan kaupungin keskuspuistossa muutamia citykettujakin.

Joskus voi kissat joutua myös nälkäisten eläinten ruaksi.

• 9+99

Myös irtokoirat tappavat kissoja ja muutenkin niitä hätistelevät. Tänä aamuna löysin meidän pihasta sekä koiran että kissan jäljet. Toivottavasti kissaparka on päässyt karkuun. Ihmetellä pitää niiden ihmisten julmuutta jotka jättävät lemmikkejään talvipakkaseen pitkäksi yöksi! Valitettavasti tämä on arkipäivää maaseudulla, varmaan myös ainakin kissojen suhteen myös taajama-alueilla.

• 9-8
        9+99 kirjoitti:

Myös irtokoirat tappavat kissoja ja muutenkin niitä hätistelevät. Tänä aamuna löysin meidän pihasta sekä koiran että kissan jäljet. Toivottavasti kissaparka on päässyt karkuun. Ihmetellä pitää niiden ihmisten julmuutta jotka jättävät lemmikkejään talvipakkaseen pitkäksi yöksi! Valitettavasti tämä on arkipäivää maaseudulla, varmaan myös ainakin kissojen suhteen myös taajama-alueilla.

Supikoirat voivat käydä kissojen kimppuun ja suuret petolinnut kuten haukat, pöllöt ja kotkat pentujen tai pienikokoisten aikuisten.

Ei pidä unohtaa myöskään sitä että naapurin tappelukolli voi myös saada pahaa jälkeä aikaan pikku kisumisussa.

Listaan kissan uhkista lisäisin myös sudet sekä intopiukeat metsämiehet joille kissa on pienpeto joka pitää luonnosta karsia.

• Miina---

Tuokin on aivan totta. Meillä myös metsänreuna aivan vieressä ja kettuja nähty myös pihalla, mutta eläinlääkäri on sanonut näin, että jos kissa on terve niin kettu ei sitä kiinni saa, ei myöskään supikoira. Ilveksiä ei tällä seudulla liiku.

Turkin puolesta persialainen pystyy varmasti piileksimään pitkäänkin, ja ainoa huolen aiheeni on silmät, jotka rähmivät ja ovat voineet pakkasella jäätyä kiinni, jolloin kettu on saanut tämän, muuten tyttö on vikkelä jaloistaan ja pääsee kyllä pakoon ja voi hyvinkin olla vielä hengissä.

• 32+16
        Miina--- kirjoitti:

Tuokin on aivan totta. Meillä myös metsänreuna aivan vieressä ja kettuja nähty myös pihalla, mutta eläinlääkäri on sanonut näin, että jos kissa on terve niin kettu ei sitä kiinni saa, ei myöskään supikoira. Ilveksiä ei tällä seudulla liiku.

Turkin puolesta persialainen pystyy varmasti piileksimään pitkäänkin, ja ainoa huolen aiheeni on silmät, jotka rähmivät ja ovat voineet pakkasella jäätyä kiinni, jolloin kettu on saanut tämän, muuten tyttö on vikkelä jaloistaan ja pääsee kyllä pakoon ja voi hyvinkin olla vielä hengissä.

Uskallan olla eri mieltä siitä ettei kettu kissaa kiinni saisi. Kyllä saa ellei kissa pääse kiipeämällä pakenemaan, ja jos kiinni saa on kissalla hengenlähtö lähellä sillä kettu on pirunmoinen tappelija! Saalistavathan ketut myös jäniksiä ja ne vasta nopeita ovat.

Niin on myös supikoira joka kissaan kiinni päästyään voi sen kyllä tappaa, sillä voihan supi käydä koirankin kimppuun. Supi on kuitenkin sen verran hidasliikkeinen eläin jotta kissa yleensä sitä karkuun pääsee ellei tule yllätetyksi.

Mäyrän en ole koskaan kuullut tai lukenut kissan kimppuun käyneen, mutta entäs ahma? Meillä päin niitä ei ole joten paha on arvailla yhtään mitään kun en tuostakaan aiheesta ole mitään koskaan lukenut.

Kaikkein vaarallisimmaksi kokisin kuitenkin ihmisen, sillä kissaviha elää vielä syvällä ihmisten mielissä olipa sitten kyseessä metsämies tai muuten vain kissoja inhoava ihminen. Onkohan maailmassa mitään toista eläintä kiusattu, kidutettu ja niin raa´asti tapettu kuin kissoja?

Ja sekin on täyttä totta että myös koirat ovat vapaina liikkuville kissoille vaaraksi jopa niiden omalla kotipihallaan. Tiedän naapurista tapauksen kun ajokoira tuli pihaan ja tappoi perheen kissan ja valitettavasti tiedän sellaisenkin tapauksen että piha-aitassa olleet kissanpennut pistettiin teuraaksi koiran toimesta.

• 7+3
        32+16 kirjoitti:

Uskallan olla eri mieltä siitä ettei kettu kissaa kiinni saisi. Kyllä saa ellei kissa pääse kiipeämällä pakenemaan, ja jos kiinni saa on kissalla hengenlähtö lähellä sillä kettu on pirunmoinen tappelija! Saalistavathan ketut myös jäniksiä ja ne vasta nopeita ovat.

Niin on myös supikoira joka kissaan kiinni päästyään voi sen kyllä tappaa, sillä voihan supi käydä koirankin kimppuun. Supi on kuitenkin sen verran hidasliikkeinen eläin jotta kissa yleensä sitä karkuun pääsee ellei tule yllätetyksi.

Mäyrän en ole koskaan kuullut tai lukenut kissan kimppuun käyneen, mutta entäs ahma? Meillä päin niitä ei ole joten paha on arvailla yhtään mitään kun en tuostakaan aiheesta ole mitään koskaan lukenut.

Kaikkein vaarallisimmaksi kokisin kuitenkin ihmisen, sillä kissaviha elää vielä syvällä ihmisten mielissä olipa sitten kyseessä metsämies tai muuten vain kissoja inhoava ihminen. Onkohan maailmassa mitään toista eläintä kiusattu, kidutettu ja niin raa´asti tapettu kuin kissoja?

Ja sekin on täyttä totta että myös koirat ovat vapaina liikkuville kissoille vaaraksi jopa niiden omalla kotipihallaan. Tiedän naapurista tapauksen kun ajokoira tuli pihaan ja tappoi perheen kissan ja valitettavasti tiedän sellaisenkin tapauksen että piha-aitassa olleet kissanpennut pistettiin teuraaksi koiran toimesta.

http://yle.fi/uutiset/kissa_tai_koira_ei_kelpaa_ketun_ruokalistalle/5411008

• 9+321
        7+3 kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/kissa_tai_koira_ei_kelpaa_ketun_ruokalistalle/5411008

No ei tietenkään kissa ole ketun luontaista ravintoa, mutta eihän nyt olekaan kysymys siitä että ketut kissoja haarukka ja veitsi käpälissään ateriaksi jahtailisivat vaan siitä, että kohdatessaan kissan kettu todellakin pystyy sen tappamaan ja ainakin sitä pahoin puremaan.

Ihanaltahan tuo "Topi ja Tessun" kissaversio kyllä kuulostaa, mutta valitettavasti ennemmin kissat ja ketut ovat vihollisia kuin alkaisivat seukkailemaan! Eipä silti, olisihan se hienoa jos kaikki eläimet olisivat ystäviä keskenään ja hymy huulillaan leikkiä löisivät olivatpa ne sitten peto- tai saaliseläimiä :D

• 7+5
        9+321 kirjoitti:

No ei tietenkään kissa ole ketun luontaista ravintoa, mutta eihän nyt olekaan kysymys siitä että ketut kissoja haarukka ja veitsi käpälissään ateriaksi jahtailisivat vaan siitä, että kohdatessaan kissan kettu todellakin pystyy sen tappamaan ja ainakin sitä pahoin puremaan.

Ihanaltahan tuo "Topi ja Tessun" kissaversio kyllä kuulostaa, mutta valitettavasti ennemmin kissat ja ketut ovat vihollisia kuin alkaisivat seukkailemaan! Eipä silti, olisihan se hienoa jos kaikki eläimet olisivat ystäviä keskenään ja hymy huulillaan leikkiä löisivät olivatpa ne sitten peto- tai saaliseläimiä :D

Asiantuntija oli kuitenkin kanssasi eri mieltä. Ymmärrän toki, että kissojen vapaan ulkoilun vastustajana haluat liioitella kissan ulkona kokemia vaaroja, eikä siinä asiantuntijoiden mielipiteet paljon paina.

• 90+76
        7+5 kirjoitti:

Asiantuntija oli kuitenkin kanssasi eri mieltä. Ymmärrän toki, että kissojen vapaan ulkoilun vastustajana haluat liioitella kissan ulkona kokemia vaaroja, eikä siinä asiantuntijoiden mielipiteet paljon paina.

Tiedoksesi vain että minulla itselläni on vapaasti ulkoileva maalaiskissa, mutta silti en vähättele vaaroja joita kissa voi täälläkin kohdata sillä ne ovat todellisia eikä mielikuvitusta tai mutuilua.

Asiantuntijat sanovat mm. myös sitä että ketut eivät nykyisin kanavarkaissa käy, mutta kyllä naapurin kanoja on niin ketut kuin koiratkin käyneet verottamassa. Tervetuloa asiantuntijat tänne maaseudulle kokemaan todellista elämää!

Minun kissani on joutunut kokemaan kovia yhteenotoissa vieraiden kotieläinten kuin myös luonnoneläinten kanssa. Se on joutunut tapaturmiin, sillä on ollut paljon sisä- ja ulkoloisia ym. ym. Vapaana liikkuvan kissan elämä on todellakin vaaroja täynnä jopa täällä maaseudun rauhassa, mutta en todellakaan raski koko elämäänsä vapaana elänyttä kissaa opettaa valjaisiin tai tuomita sisäkissan surkeaan elämään.

Sen kyllä tiedän että omatunnollani on jokainen kissani ikävä kokemus ja pahimmillaan myös se jos se ulkoillessaan kohtaa tiensä pään.

• 5+5
        90+76 kirjoitti:

Tiedoksesi vain että minulla itselläni on vapaasti ulkoileva maalaiskissa, mutta silti en vähättele vaaroja joita kissa voi täälläkin kohdata sillä ne ovat todellisia eikä mielikuvitusta tai mutuilua.

Asiantuntijat sanovat mm. myös sitä että ketut eivät nykyisin kanavarkaissa käy, mutta kyllä naapurin kanoja on niin ketut kuin koiratkin käyneet verottamassa. Tervetuloa asiantuntijat tänne maaseudulle kokemaan todellista elämää!

Minun kissani on joutunut kokemaan kovia yhteenotoissa vieraiden kotieläinten kuin myös luonnoneläinten kanssa. Se on joutunut tapaturmiin, sillä on ollut paljon sisä- ja ulkoloisia ym. ym. Vapaana liikkuvan kissan elämä on todellakin vaaroja täynnä jopa täällä maaseudun rauhassa, mutta en todellakaan raski koko elämäänsä vapaana elänyttä kissaa opettaa valjaisiin tai tuomita sisäkissan surkeaan elämään.

Sen kyllä tiedän että omatunnollani on jokainen kissani ikävä kokemus ja pahimmillaan myös se jos se ulkoillessaan kohtaa tiensä pään.

Laitako linkin uutiseen, jossa asiantuntijat sanovat ettei kettu nykyään käy kanavarkaissa? En ihan heti usko moiseen, jos ei sitten kyse ole siitä, että nykyään kanoja pidetään niin, ettei kettu pääse niihin käsiksi.

Minulla on useampi vapaasti ulkoileva kissa ja siitä kokemuksesta tiedän, ettei niitä todellisia vaaroja nyt niin kovin paljoa ole. Jos olisi, eivät kissamme olisi hyvällä menestyksellä pystyneet ulkoilemaan vuodesta toiseen.

• 854+2
        5+5 kirjoitti:

Laitako linkin uutiseen, jossa asiantuntijat sanovat ettei kettu nykyään käy kanavarkaissa? En ihan heti usko moiseen, jos ei sitten kyse ole siitä, että nykyään kanoja pidetään niin, ettei kettu pääse niihin käsiksi.

Minulla on useampi vapaasti ulkoileva kissa ja siitä kokemuksesta tiedän, ettei niitä todellisia vaaroja nyt niin kovin paljoa ole. Jos olisi, eivät kissamme olisi hyvällä menestyksellä pystyneet ulkoilemaan vuodesta toiseen.

Muistaakseni luin tuon kettu kanavarkaissa -jutun tunturisuden sivuilta viime kesänä kun ketun vierailu naapurin kanalassa oli ajankohtainen asia. Kyseessä ei ollut suurtuotantokanala, mutta ei vapaasti kirmailevatkaan tipuset vaan aidatulla alueella ulkoilevat kanat joiden kimppuun kettu aidasta huolimatta pääsi ja niin pääsi myös koiratkin. Kyllä kettu ja koira kaivaa osaavat joten aita on turhan usein vain kosmetiikkaa.

Ja yhä vaan vaitän että kissan ja ketun kohdatessa kysymys ei todellakaan ole vanhan rakkaan ystävän tapaamisesta vaan siinä pahimmillaan on kyse elämästä tai kuolemasta tai ainakin siitä että kissa joutuu ottamaan jalat alleen. Kas kun täällä maalla on ihan oikeita metsäverisiä kettuja eikä vain puutarhoissa pyöriviä citysellaisia.

Kiva että sinun kissasi ovat välttyneet pieniltäkin pahoilta vapaasti ulkoillessaan, mutta et voi katsella maailmaa vaaleanpunaisten silmalasien läpi ja ajatella että koska niille ei ole koskaan mitään ikävää sattunut, ei niille tai muillekaan vapaasti ulkoileville voi sattua. Valitettavasti voi!

Liikenteen tuomista vaaroista ei ole taidettu keskustellakaan. Meillä täällä ei ole kuin hyvin mutkainen hiekkatie, mutta siltikin auton alle on tässä lähellä jäänyt parinkin tuttavan kissoja ja yksi koira. Koira selvisi loukkaantumisella ja sen omistaja korvaamalla auton vauriot, mutta kissoille kävi huonommin. Ikävä kyllä minä mieheni kanssa löysimme toisen auton alle jääneen kissan ja näky oli suoraan sanottuna kauhistuttava.

On minulla muuten toinenkin kissa, mutta se onneksi ei lähde pihapiiristä mihinkään kun on jo niin vanha ja huono liikkeissään. Sitä en kyllä yksin pihalle jätä kun siitä ei olisi puolustautumaan, väistämään autoa jne. ja käärmeetkin ovat täällä maalla vaarana petoeläinten lisäksi. Vaikka onhan se käärmekin tietysti peto. Tämän kissan kanssa ulkoilemme yhdessä vaikka vapaana se silloinkin on tosin ei valvomatta.

• 7+5
        854+2 kirjoitti:

Muistaakseni luin tuon kettu kanavarkaissa -jutun tunturisuden sivuilta viime kesänä kun ketun vierailu naapurin kanalassa oli ajankohtainen asia. Kyseessä ei ollut suurtuotantokanala, mutta ei vapaasti kirmailevatkaan tipuset vaan aidatulla alueella ulkoilevat kanat joiden kimppuun kettu aidasta huolimatta pääsi ja niin pääsi myös koiratkin. Kyllä kettu ja koira kaivaa osaavat joten aita on turhan usein vain kosmetiikkaa.

Ja yhä vaan vaitän että kissan ja ketun kohdatessa kysymys ei todellakaan ole vanhan rakkaan ystävän tapaamisesta vaan siinä pahimmillaan on kyse elämästä tai kuolemasta tai ainakin siitä että kissa joutuu ottamaan jalat alleen. Kas kun täällä maalla on ihan oikeita metsäverisiä kettuja eikä vain puutarhoissa pyöriviä citysellaisia.

Kiva että sinun kissasi ovat välttyneet pieniltäkin pahoilta vapaasti ulkoillessaan, mutta et voi katsella maailmaa vaaleanpunaisten silmalasien läpi ja ajatella että koska niille ei ole koskaan mitään ikävää sattunut, ei niille tai muillekaan vapaasti ulkoileville voi sattua. Valitettavasti voi!

Liikenteen tuomista vaaroista ei ole taidettu keskustellakaan. Meillä täällä ei ole kuin hyvin mutkainen hiekkatie, mutta siltikin auton alle on tässä lähellä jäänyt parinkin tuttavan kissoja ja yksi koira. Koira selvisi loukkaantumisella ja sen omistaja korvaamalla auton vauriot, mutta kissoille kävi huonommin. Ikävä kyllä minä mieheni kanssa löysimme toisen auton alle jääneen kissan ja näky oli suoraan sanottuna kauhistuttava.

On minulla muuten toinenkin kissa, mutta se onneksi ei lähde pihapiiristä mihinkään kun on jo niin vanha ja huono liikkeissään. Sitä en kyllä yksin pihalle jätä kun siitä ei olisi puolustautumaan, väistämään autoa jne. ja käärmeetkin ovat täällä maalla vaarana petoeläinten lisäksi. Vaikka onhan se käärmekin tietysti peto. Tämän kissan kanssa ulkoilemme yhdessä vaikka vapaana se silloinkin on tosin ei valvomatta.

Eli linkkiä ei löytynyt. Minä löysin tunturisuden sivuilta kirjoituksen, jossa nimenomaan kerrottiin kettujen kanansaalistuksen hankaloituneen tehokanaloiden myötä. Mitään sellaista ei väitetty mitä kerroit.

Sinä voit väittää mitä haluat, mutta linkittämässäni uutisessa asiantuntija oli eri mieltä Tässä yksi video kissan ja ketun kohtaamisesta, eikä kissalla kovin suurta hätää näytä olevan.

http://www.youtube.com/watch?v=6kzyffAggI4

Tietenkin vapaasti ulkoileville kissoille voi jotain sattua. Ihan samoin kuin voi vapaasti ulkoileville ihmisille. Myös valjaissa oleville kissoille voi jotain sattua, kuten tässä linkin esimerkissä.

http://rahmispossu.net/2013/01/21/henkilot-ryostivat-ja-puukottivat-kissaa/

• 3377+1

Ihan miten vaan.

Pidä sinä mielipiteesi ja minä pidän omani. Sulla on ilmeisesti vain hyviä kokemuksia vapaasti ulkoilevista kissoista, mutta minulla valitettavasti myös niitä huonoja t. nimimerkki "monta kertaa kissaa eläinlääkärillä paikattavana käyttänyt". Siperia opettaa ja on opettanut!

Sinun mielestäsi yksinäistä kissaa ei maailmalla mikään vaara uhkaa (jotain voi sattua on tosi laimea ilmaus) ja minä olen ihan toista mieltä aika (hemmetin) pitkän kokemuksen myötä. Toivotaan että kissojesi hyvä tuuri jatkuu, mutta on aika lapsellista uskoa että juuri sinun kissoillasi olisi poikkeuksellisen hyvä varjelus. Pidetään kuitenkin peukkua!

Siinä olet kyllä oikeassa että valjaissa omistajansa kanssa ulkoilevat kissat eivät ole 100% turvassa nekään, sillä eihän valjaat ja ihminen taluttimen päässä välttämättä henkivakuutus ole. Aika helkkarin hyvä turva nyt kuitenkin! Olen minäkin joutunut kerran siihen tilanteeseen että kissanpentua valjaissa kaupungin puistossa ulkoilluttaessani hyökkäsi schäfer kohti. Onni onnettomuudessa oli että kerkisin napata pennun syliini ja koira uskoi tiukkaa "istu" komentoani. Siinä sitten nenä valkeana odoteltiin koiran omistajaa paikalle. Kuinkahan olisi kissalle käynyt ilman minua? Vai väitätkö etteivät koirat käy kissanpennun kimppuun?

Huonompi onni meinasi käydä pentukoirani kanssa kun aikuinen sakemanni ehti jo käymään pentuun kiinni eikä omistajansa tehnyt elettäkään tilanteeseen puuttuakseen. Onneksi tälläkin kertaa sain lemmikkini pelastettua, mutta kaupanpäällisiksi sain sitten schäferin omistajalta haukut ja h*orittelut päälle kun uskalsin reklamoida sitä että päästi koiransa taluttimessa olevan pennun kimppuun.

Maailma on valitettavasti paha ja melkein kaikkea voi sattua ja tapahtua. Meteoriitti voi tömähtää päähän, maailmanlopun ennustajat ollakin oikeassa, suojatiellä voi jäädä auton alle vaikka vihreällä lähtikin liikkeelle ja kylpyammeessa saattaa liukastua ja halkaista kallonsa. Kaikkeen emme voi varautua, kaikkea emme voi ennustaa tai estää, mutta ehkä jotain on kuitenkin tehtävissä etteivät ikävät ja surulliset tapahtumat olisi ainakaan meidän omaa syytämme eivätkä ainakaan kovin todennäköisiä. Eikö totta?

Tunnustan itse syyllistyväni siihen että lasken kissani ulos ilman valvontaa vaikka tiedän että täällä maaseudullakin mitä erilaisempia vaaroja olemassa on. Se ei kuitenkaan ole syntini että näitä vaaroja vähättelisin, niiden olemassaolon kieltäisin tai olkapäitäni kohautellen vain toteasin että kaikkeahan voi sattua. Elämä on elämää ja kissan elämä on vaaroja täynnä? No h*lvetti ei, ei koti- ja lemmikkieläimen elämä pitäisi olla sellaista.

Emme taida päästä konsensukseen kun olemme eri linjoilla, meillä on eri käsitykset ja kokemukset. Oli kuitenkin mukava rupatella kanssasi. Jatketaanko joskus toiste ehkä toisella aiheella? Tätä keskustelua kun on näköjään turha jatkaa sillä emme näköjään lähenny toisiamme emmekä hyväksy toistemme mielipiteitä. Vilpittömästi toivon että sinun kissasi eivät joudu kokemaan samaa kuin omani tai monet naapuruston kissat!

• 5+5

Eipä sitä tiedä, jos vuoden pari jankkaisimme, vaikka näkökannat lähentyisivät. Mutta antaa tällä kertaa olla.

• 800+532
        5+5 kirjoitti:

Eipä sitä tiedä, jos vuoden pari jankkaisimme, vaikka näkökannat lähentyisivät. Mutta antaa tällä kertaa olla.

Hmm.. tuskin lähtentyisivät ellet sinä antaisi periksi, sillä olen kuule aika kova luu näissä eläinasioissa kun on ihan "aikuisten oikeesti" (v*ttu mikä ilmaus) monen vuoden kokemus niin valvomattomasta kuin valvotusta kissaeläinten ulkoilusta.

Et sitten kuitenkaan tarttunut haasteeseen alkaa haastelemaan jostain muusta aiheesta? Vai oliko tämä nyt tässä? Juuri kun lämmin ystävyys oli alkamaisillaan.

Nyt kyllä vedet hernekeiton nenään kun kerron että vien kissani iltaulkoilulle. Ai kamala, valvotusti! Mieluummin näin kuin että altistaisin sen syödyksi tulemiselle.

Sori pieni piruilu!

See ya!

• 6+4
        800+532 kirjoitti:

Hmm.. tuskin lähtentyisivät ellet sinä antaisi periksi, sillä olen kuule aika kova luu näissä eläinasioissa kun on ihan "aikuisten oikeesti" (v*ttu mikä ilmaus) monen vuoden kokemus niin valvomattomasta kuin valvotusta kissaeläinten ulkoilusta.

Et sitten kuitenkaan tarttunut haasteeseen alkaa haastelemaan jostain muusta aiheesta? Vai oliko tämä nyt tässä? Juuri kun lämmin ystävyys oli alkamaisillaan.

Nyt kyllä vedet hernekeiton nenään kun kerron että vien kissani iltaulkoilulle. Ai kamala, valvotusti! Mieluummin näin kuin että altistaisin sen syödyksi tulemiselle.

Sori pieni piruilu!

See ya!

Kissaa ei pidä ottaa olosuhteisiin jossa sille ei voida taata vapaata ulkoilua.

Kissa on lemmikeistä parhaiten vapaaseen ulkoiluun soveltuva.

Kissa saalistaa itse oman ruokansa.

Kissa kuuluu suomalaiseen luontoon.

Kissa ei saa iloa valjastelusta.

Kissa saattaa yksin ulkoillessaan kuolla mutta se on hyväksyttävä.

Kissan elämään kuuluu petoeläinten uhka.

Kissan pitäminen sisäkissana on eläinrääkkäystä.

Kissalla ei ole luontaisia eikä luonnottomia vihollisia.

Kissat osaavat väistää autoja.

Kissat eivät eksy.

Kissat eivät karkaa jos niistä hyvin huolehditaan.

Kissa tietää oman kotipiirinsä rajat eikä niitä ylitä.

Kissa löytää aina kotiin.

Kissa tarkenee pakkasella oikein hyvin.

Kissa ei joudu eläinrääkkääjien kynsiin.

Kissan heitteillejättöä ei ole jos se potkaistaan yksin ulos.

Kissanomistajien ei tarvitse noudattaa lakeja ja asetuksia.

Kissa saa käydä kusemassa naapurin pihamaalle.

Kissa ei voi vahingoittaa naapurin autoa.

Kissa ei saa ärsyttää ketään eikä häiritä ketään.

Kissa saa syödä niin paljon luonnon eläimiä kuin haluaa.

Kissa..

• eåwsprok
        6+4 kirjoitti:

Kissaa ei pidä ottaa olosuhteisiin jossa sille ei voida taata vapaata ulkoilua.

Kissa on lemmikeistä parhaiten vapaaseen ulkoiluun soveltuva.

Kissa saalistaa itse oman ruokansa.

Kissa kuuluu suomalaiseen luontoon.

Kissa ei saa iloa valjastelusta.

Kissa saattaa yksin ulkoillessaan kuolla mutta se on hyväksyttävä.

Kissan elämään kuuluu petoeläinten uhka.

Kissan pitäminen sisäkissana on eläinrääkkäystä.

Kissalla ei ole luontaisia eikä luonnottomia vihollisia.

Kissat osaavat väistää autoja.

Kissat eivät eksy.

Kissat eivät karkaa jos niistä hyvin huolehditaan.

Kissa tietää oman kotipiirinsä rajat eikä niitä ylitä.

Kissa löytää aina kotiin.

Kissa tarkenee pakkasella oikein hyvin.

Kissa ei joudu eläinrääkkääjien kynsiin.

Kissan heitteillejättöä ei ole jos se potkaistaan yksin ulos.

Kissanomistajien ei tarvitse noudattaa lakeja ja asetuksia.

Kissa saa käydä kusemassa naapurin pihamaalle.

Kissa ei voi vahingoittaa naapurin autoa.

Kissa ei saa ärsyttää ketään eikä häiritä ketään.

Kissa saa syödä niin paljon luonnon eläimiä kuin haluaa.

Kissa..

HEI SINÄ RIKOLLINEN KRIMINAALI!

ÄLÄ YLLYTÄ VIATTOMIA RIKOKSIIN PUHEILLASI!

SENKIN ELÄINRÄÄKKÄÄJÄ JA HEITTEILLE JÄTTÄJÄ!

• 5+2
        800+532 kirjoitti:

Sori pieni piruilu!

See ya!

Eihän me päästy puusta pitkään tämänkään aiheen kanssa. Hieman faktoja mutun sijaan voisit tuoda, niin keskustelu olisi miellyttävämpää.

• 799+3
        5+2 kirjoitti:

Eihän me päästy puusta pitkään tämänkään aiheen kanssa. Hieman faktoja mutun sijaan voisit tuoda, niin keskustelu olisi miellyttävämpää.

Mistä aiheesta olisi miellyttävämpää keskustella?

Varoitan jo heti kättelyssä etten ole asiantuntija, enkä tunne kovinkaan paljoa tieteellisiä faktoja. Hyvin harvoin mutuilen ja jos mutuilen, niin en sitä muuksi väitä. Yleisesti ottaen perustan mielipiteeni kokemukseen ja elettyyn elämään, sekä toki tietysti myös ns. faktatietoon jos olen asioista lukenut tai itseäni viisaammilta jotain kuullut.

Onko sinun mielestäsi hyvä ja miellyttävä keskustelu vain sellainen jossa faktoja heitetään pöytään? Eikö mielipiteet ja mutut mielestäsi kuulu keskusteluun? Tylsäähän se on jos vain asiantuntijalausuntoja siteerataan tai linkitetään luokaton rivi nettisivuja.

Vieläkö jutellaan vai lähdetäänkö jääkaapille?

• Kauan kaivannut

Hei Miina! Oletkohan lukemassa tätä.. Mietin vain oletko saanut jo kissasi kotiin? Jos olet,hyvä niin. Mutta jos et niin haluan vain sanoa, ÄLÄ LUOVUTA. Kirjoitin tänne tammikuussa omaa tarinaani, kun kissani karkasi 2011 pääsiäisenä ja tammikuussa löysin sen, oli jonkun miehen luona joka ei suostunut antamaan sitä mulle enää. No, viikko sitten olen saanut kissani takaisin kotiin. Käveli illalla autoni eteen ja pysähdyin ja huusin sitä nimeltä, tuli luokseni ja sain sen syliini ja vein äkkiä autoon. Autoon päästessäni tärisin ihan hulluna. :D Tiedä sitten, minkälaista kohtelua oli miehen luona saanut, vai oliko vaan ollut pidempään jo reissussa. Oli ihan yli likainen, haisi ja siinä oli 16 punkkia kiinni. Seuraavana päivänä käytiin eläinlääkärissä hakemassa antibiootit ja madotukset ja tarkastamassa kunto. Hyvä kuntoinen oli,onneksi. Eli kaiken kaikkiaan sain kissani takaisin kotiin 2v2kk3pv poissaolon jälkeen. Joten jos kissa kuukauden pari on kadoksissa, niin älkää ihmeessä ihmiset luovuttako!! Jaksakaa etsiä niin kauan kunnes saatte todisteita esim. jos on käynyt huonosti tai löydätte kissanne!! :)

• 249iwfpe92i4p

Vieläkö sinun kissasi tulevaisuudessakin nauttii "vapaan ulkoilun riemuista"?

• ihkutkisut

Jos löydät vapaanaolevan kissan,voit sen ottaa kiinni,sitä kuitenkaan loukkaamatta, ja toimittaa löytöeläintaloon.Voit siellä kertoa jos sinulla on haluja ottaa kissa itsellesi sen 15päivän jälkeen,ilmoittavat sinulle jos omistajaa ei ole näkynyt.Maksat kissasta muutaman kympin,ja omistajuus siirtyy sinulle.Muussa tapauksessa kissalle etsitään uusi hyvä,ja huolehtiva koti.

• 1+1

On ihmisiä jotka ottavat noita vapaanaolevia kissoja itselleen,"kesyttävät kulkurin"näin olen ymmärtänyt.En tiedä ilmoittavatko niistä mihinkään vai eivät.Harmillista,koska joltain voi olla kissa vain karannut,ja toinen sen sitten omii.Kannattaisi huolehtia ettei kissat karkaa,muuten joku voi sen viellä viedä.
      Omaani en irti ihan missä vain päästä,isovanhempien luona ei ole naapureita kahteen kilometriin niin siellä on valvotusti ollut irti kesällä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6293
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      218
      3526
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3385
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3328
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2545
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2524
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2373
    8. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      31
      2289
    9. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      274
      2161
    10. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1766
    Aihe