Pk Collien pentu

blue merle

Meille haettiin viikko sitten collie-tyttö, joka on muuten reipas ja suht' rohkea, mutta silmät hieman oudot. Ensinnäkin ne on aika pienet (tiedän että rodulla on pienet) mutta nämä on mielestäni vieläkin pienemmät, haittaako esim. näyttelyissä aikuisena ? Ja silmissä oleva vilkkuluomi on aika reilusti esillä, mitä sille pitää / tarvitseeko mitään tehdä ? Tämä on eka collie meillä, kasvattaja oli hieman "mielenkiintoinen". Myös pennun karva on niukkaa, voiko siihen vaikuttaa jollain tavalla, kasvaako aikuisena kuitenkin komeaksi karvaksi ?

24

3489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä rokotetaan

      näyttelyssä, mitäköhän tarkoitat vilkkuluomella, en ihan ymmärrä? Kai ell tehnyt pentutarkastukset ja silmätarkastukset...??? Jos epäilyttää niin soita kasvattajalle, kyllä hänen on neuvottava tai sitten ell:lle. Jos jokin vialla oikeasti, niin ajoissa hoidettava ettei pahene asiat. Karvan laatuun vaikuttaa perimä, ruokinta ja terveys eli yleinen hyvinvointi, liikunta jne. Millainen karva on vanhemmilla, entä sisarus-pennuilla?

      • mimmuska3

        Onkohan pentuasi madotettu ajallaan???
        Onko kovin hoikka???
        Itselläni tuli mieleen vilkkuluomista että olisiko pennullasi matoja??


    • heräsi

      Onko pentusi varmasti rekisteröity? saiko mukaan jotain papereita? kauppakirja jossa vanhemmat?
      ettei olisi mikään nahkan ja pehkon risteytys.... kun turkki on niukkaa.
      mistä päin haitte pennun?

      • aloittaja

        on rekisteröity, silmät ovat terveeksi peilatut ja sain siitä lausunnon mukaani. Siinä suhteessa en ole epäileväinen. Teimme kennelliiton sopimuksen koirasta, joten olen siinä suhteessa myös luottavainen. On pennulla karvaa, mutta sitä ei ole mielestäni tarpeeksi, kun koira kuitenkin on pitkäkarvainen. Sitäkin ajattelin, että olisiko kyseessä ruokinnasta johtuva juttu, kun sesse sai mukaansa vähän epämääräistä ruokaa (purkki). Paikkaa en viitsi sanoa, mutta ei ole pääkaupunki-seudulta eikä etelä-suomesta. Eli mikä olisi tälle rodulle parasta ruokaa, että karva kasvaisi kauniiksi ?
        Vilkkuluomilla tarkoitin sitä, että kun pennun silmiin katsoo, niin silmässä on reunoissa näkyvillä sellainen reuna, jota ei saisi olla. Madotettu pentu kuulemma oli, ja annoimme sille heti matokuurin kun tuli meille. Matoja ei kakassa ole ollut. Pentu ei ole laiha, mutta pitkäraajainen ja pieniluinen. Emme välttämättä näyttelykoiraa ole hakemassa, mutta jos koirasta tulee kaunis, tottakai viemme sen sinnekin. Terveys nyt on pääasia.


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        on rekisteröity, silmät ovat terveeksi peilatut ja sain siitä lausunnon mukaani. Siinä suhteessa en ole epäileväinen. Teimme kennelliiton sopimuksen koirasta, joten olen siinä suhteessa myös luottavainen. On pennulla karvaa, mutta sitä ei ole mielestäni tarpeeksi, kun koira kuitenkin on pitkäkarvainen. Sitäkin ajattelin, että olisiko kyseessä ruokinnasta johtuva juttu, kun sesse sai mukaansa vähän epämääräistä ruokaa (purkki). Paikkaa en viitsi sanoa, mutta ei ole pääkaupunki-seudulta eikä etelä-suomesta. Eli mikä olisi tälle rodulle parasta ruokaa, että karva kasvaisi kauniiksi ?
        Vilkkuluomilla tarkoitin sitä, että kun pennun silmiin katsoo, niin silmässä on reunoissa näkyvillä sellainen reuna, jota ei saisi olla. Madotettu pentu kuulemma oli, ja annoimme sille heti matokuurin kun tuli meille. Matoja ei kakassa ole ollut. Pentu ei ole laiha, mutta pitkäraajainen ja pieniluinen. Emme välttämättä näyttelykoiraa ole hakemassa, mutta jos koirasta tulee kaunis, tottakai viemme sen sinnekin. Terveys nyt on pääasia.

        Eukanubaa collieille:)


    • Collie jo 25v

      Colliella on aika paljon silmä sairauksia, ensin tuli mielee pernnöllinen sairaus microphthalmia siinä silmä on epänormaalin pieni, ostitko koiran hyvältä kasvattajalta? vilkkuluomi ei terveessä silmässä pitäisi näkyä, mielestäni pennulla pitäsi jo olla runsas karvoitus, vaikkakin pentukarva lähtee pois ja voihan se tullakkin todella kauniiksi, perintö tässäkin mukana , näitkö myös isän?
      Aikusena noin 2v Collien turkki pitäsi olla erittäin tiheä myöntäilee rungon ääriviivoja, peitinkarva suoraa ja karhean tuntuista, alusvilla pehmeää, tuheaa ja hyvin tiivistä peittää ihon lähes täysin. Kaulus erittäin runsas, eturaajat ovat hyvin hapsuiset takajalat kintereen yläpuolelta erittäin hapsuiset, häntäkarva runsas.
      Nartun turkki on kuitenkin urokseen verattuna paljon niukenpi.
      Minkä värinen koirasi on :

      SOOPELI: Mikä tahansa väri vaaleankellanruskeasta tummaan mahonginruskeaan.
      vaalea oljen tai kermavärinen on paha virhe
      KOLMIVÄRINEN : Pää musta, syvän punaruskeat merkit raajoissa ja päässä.
      ruosteen ruskeat merkit on paha virhe
      BLUE MERLE: Pääväri puhtaan hopeansininen joka on marmoroitunut mustalla värillä, syvät punaruskeat merkit on toivottuja .
      ruosteenruskea tai savenharmaat iso merkit on paha virhe.
      ja kaikilla valkoiset merkit : täysin tai osittainen valkea kaulus, valkea rinta, raajat ja käpälät, valkea hännänpää, kallossa voi olla valkea piirto.

      Turkkiin ei paljon voi vaikutta, muista antaa vitamiinia ja kalkkia
      apteekista saa luujauhoa joka on karvavalle hyväksi.

      • on ...

        blue merle. Silmäsairauden, jonka kirjoitit, googletin eikä se sopinut siihen. Pennulla siis on koko silmä, luomet ja silmämuna, silmä siis kokonaisuudessaan pieni. Sillä ei ole ainoastaan pieni silmämuna. Mutta toi vilkkuluomi häritsee minua. Terveen paperit se sai tarkastuksesta, joten siihen kyllä luotan. Kasvattaja oli persoonallinen, on kasvattanut muutamia collie-pentuja. Isän näin, mutta yllätys yllätys, en emää. Oli palautettu jo pois, joka tietysti on sijoituskoirilla tapana. Itselle vaan jäi epäselväksi oliko emä sijoituskoira. Pentu on tatuoitu, mutta tässä on itse epätietoinen, kun en ole ikinä nähnyt collie-pentua joten ei ole vertailukohdetta. Isällä oli hyvä turkki, mutta eräällä pennulla oli huonompi kuin meidän pennulla. Karva on meidän pennulla kyllä karheaa ja tiheää, mutta varsin lyhyttä. Ehkä vaan panikoin. Olisi kiva jos joku pystyisi näyttämään 7 viikkoisen tyttöpennun kuvan, niin tietäisi onko tämä yhtään niin kuin pitää, tai laittaisi johonkin linkin, jossa on pentukuvia. Kiitoksia vastauksista !


      • hmm..
        on ... kirjoitti:

        blue merle. Silmäsairauden, jonka kirjoitit, googletin eikä se sopinut siihen. Pennulla siis on koko silmä, luomet ja silmämuna, silmä siis kokonaisuudessaan pieni. Sillä ei ole ainoastaan pieni silmämuna. Mutta toi vilkkuluomi häritsee minua. Terveen paperit se sai tarkastuksesta, joten siihen kyllä luotan. Kasvattaja oli persoonallinen, on kasvattanut muutamia collie-pentuja. Isän näin, mutta yllätys yllätys, en emää. Oli palautettu jo pois, joka tietysti on sijoituskoirilla tapana. Itselle vaan jäi epäselväksi oliko emä sijoituskoira. Pentu on tatuoitu, mutta tässä on itse epätietoinen, kun en ole ikinä nähnyt collie-pentua joten ei ole vertailukohdetta. Isällä oli hyvä turkki, mutta eräällä pennulla oli huonompi kuin meidän pennulla. Karva on meidän pennulla kyllä karheaa ja tiheää, mutta varsin lyhyttä. Ehkä vaan panikoin. Olisi kiva jos joku pystyisi näyttämään 7 viikkoisen tyttöpennun kuvan, niin tietäisi onko tämä yhtään niin kuin pitää, tai laittaisi johonkin linkin, jossa on pentukuvia. Kiitoksia vastauksista !

        Collie ei ole pitkäkarvainen syntyessään ja 4-5 kk iässä omani oli lyhytkarvainen ja pitkäjalkainen ja noin vuodeniässä se jo muistutti collieta ;)

        googleen kirjoitat collien pentu ja sitten klikkaat sieltä vasemmasta yläkulmasta kuvahakua niin saat pentukuvia :)


      • niin SKL:n
        hmm.. kirjoitti:

        Collie ei ole pitkäkarvainen syntyessään ja 4-5 kk iässä omani oli lyhytkarvainen ja pitkäjalkainen ja noin vuodeniässä se jo muistutti collieta ;)

        googleen kirjoitat collien pentu ja sitten klikkaat sieltä vasemmasta yläkulmasta kuvahakua niin saat pentukuvia :)

        jalostustietojärjestelmästä löydät pentusi nimen avulla (tai isä-koiran) emän tiedot, näet vähän emän historiaa. Kokeile myös goglata emän nimellä. "Normaali" kasvattaja varmasti antaisi myös kuvia emästä tai antaisi emän omistajien spostiosoitteen tai puh.nron, että voit itse niitä pyytää. Onhan selvää, että pennun ostajaa kiinnostaa emä, sehän kertoo vastuuntuntoisesta ostajasta.

        Ilmeisesti, ette käyneet katsomassa pentuja, ennen kuin haitte sen luoksenne?. Silloin olisitte varmasti nähneet emän, sillä pennut ovat aina emän hoivassa siihen saakka kun ne luovutetaan 8 vk:sena, siihen asti emä imettää ja "opettaa" pentujaan. Aikaisemmin niitä ei voi eikä saa erottaa, pennut tarvitsevat emäänsä elämänsä alkutaipaleella.

        Kokeile myös googlata collie kotisivuja, monella colliella on kotisivut ja siellä kuvia eri ikäisinä.

        Purkkiruokaa??? Mitä merkkiä ja mitkä annosteluohjeet sait? Mitä sen kanssa neuvottiin tarjottavaksi? Suosittelen sinua rekistöröitymään SCY: n sivuille, sieltä löydät ja kysyessä saat ehdottomasti parhaat neuvot. Jos se silmä häiritsee, niin voithan soittaa ko. lääkärille ja vielä varmistaa asian häneltä, yleensä neuvovat mielellään varsinkin kun eka koira. Paljonko koira painaa? Saitko ohjeet siitä, että painon kehitystä seurattava ja paljonko painoa saa tulla lisää / vk?


      • normaalisti
        niin SKL:n kirjoitti:

        jalostustietojärjestelmästä löydät pentusi nimen avulla (tai isä-koiran) emän tiedot, näet vähän emän historiaa. Kokeile myös goglata emän nimellä. "Normaali" kasvattaja varmasti antaisi myös kuvia emästä tai antaisi emän omistajien spostiosoitteen tai puh.nron, että voit itse niitä pyytää. Onhan selvää, että pennun ostajaa kiinnostaa emä, sehän kertoo vastuuntuntoisesta ostajasta.

        Ilmeisesti, ette käyneet katsomassa pentuja, ennen kuin haitte sen luoksenne?. Silloin olisitte varmasti nähneet emän, sillä pennut ovat aina emän hoivassa siihen saakka kun ne luovutetaan 8 vk:sena, siihen asti emä imettää ja "opettaa" pentujaan. Aikaisemmin niitä ei voi eikä saa erottaa, pennut tarvitsevat emäänsä elämänsä alkutaipaleella.

        Kokeile myös googlata collie kotisivuja, monella colliella on kotisivut ja siellä kuvia eri ikäisinä.

        Purkkiruokaa??? Mitä merkkiä ja mitkä annosteluohjeet sait? Mitä sen kanssa neuvottiin tarjottavaksi? Suosittelen sinua rekistöröitymään SCY: n sivuille, sieltä löydät ja kysyessä saat ehdottomasti parhaat neuvot. Jos se silmä häiritsee, niin voithan soittaa ko. lääkärille ja vielä varmistaa asian häneltä, yleensä neuvovat mielellään varsinkin kun eka koira. Paljonko koira painaa? Saitko ohjeet siitä, että painon kehitystä seurattava ja paljonko painoa saa tulla lisää / vk?

        näitä ohjeita annetaan, minulle lyötiin purkki kouraan ja sanottiin että älä nyt huonompaa syötä. Ei määriä ei minkään valtakunnan ohjeita. Koira on eka collie, mutta on meillä pentuja ollut ennenkin. Olimme katsomassa pentua tuossa vajaa 5 vkon vanhana ja emä oli jo silloin häipynyt, että kyllä siinäkin on syynsä että meidän pentu on tuollainen rimppakinttu nyt.

        Ei pentua vielä näy jalostustietokannassa, koska rekisteröinti on muuttunut, ja kasvattaja pystyy lähettämään pentuerekisteröinnin vasta sitten kennelliittoon, kun se on tunnistemerkinnyt pennut.

        Kuten edellisessä kerroin, kasvattaja ei ollut ns. normaali mielestäni, hän ei olisi antanut minulle edes kauppakirjaa, koska se ei kuulu ostajalle. Antoi kun vaadin sen. Eikä muutenkaan ollut kiinnostunut pennusta. Ei ollut käynytkään pihalla, lihaksiton penikka, pelkkää säärtä. Paino on n. 4,5 kg ja ikää tosiaan 7 vkoa, onkos tuo normaalia ? En välttämättä olisi pentua häneltä ottanut, mutta tuttu sääli kävi penikkaa kohtaan ja oma tytär odotti pentua valtavasti, joten en viitsinyt tuottaa hänelle pettymystä. Nyt olemme menossa ell. tarkistukseen, katsotaan mitä hän sanoo. Pentu on myös tosi huono syömään, mikä olisi maukasta, laadukasta ja hyvää ruokaa collie-pennulle ?


      • Ilmottaisin
        normaalisti kirjoitti:

        näitä ohjeita annetaan, minulle lyötiin purkki kouraan ja sanottiin että älä nyt huonompaa syötä. Ei määriä ei minkään valtakunnan ohjeita. Koira on eka collie, mutta on meillä pentuja ollut ennenkin. Olimme katsomassa pentua tuossa vajaa 5 vkon vanhana ja emä oli jo silloin häipynyt, että kyllä siinäkin on syynsä että meidän pentu on tuollainen rimppakinttu nyt.

        Ei pentua vielä näy jalostustietokannassa, koska rekisteröinti on muuttunut, ja kasvattaja pystyy lähettämään pentuerekisteröinnin vasta sitten kennelliittoon, kun se on tunnistemerkinnyt pennut.

        Kuten edellisessä kerroin, kasvattaja ei ollut ns. normaali mielestäni, hän ei olisi antanut minulle edes kauppakirjaa, koska se ei kuulu ostajalle. Antoi kun vaadin sen. Eikä muutenkaan ollut kiinnostunut pennusta. Ei ollut käynytkään pihalla, lihaksiton penikka, pelkkää säärtä. Paino on n. 4,5 kg ja ikää tosiaan 7 vkoa, onkos tuo normaalia ? En välttämättä olisi pentua häneltä ottanut, mutta tuttu sääli kävi penikkaa kohtaan ja oma tytär odotti pentua valtavasti, joten en viitsinyt tuottaa hänelle pettymystä. Nyt olemme menossa ell. tarkistukseen, katsotaan mitä hän sanoo. Pentu on myös tosi huono syömään, mikä olisi maukasta, laadukasta ja hyvää ruokaa collie-pennulle ?

        Olen pahoillani mutta pikkuisen epäilyttää tuletko saamaan koirasta koskaan papereita . Me saatiin paperit kyllä heti mukaan ja itse en ainakaan koko kauppasummaa missään nimessä menisi maksamaan ennenkuin olen saanut koirasta paperit .

        On totta että joskus sijoitusnaaras muutta pois pentujen luota ennen luovutusikää mutta käsittääkseni ei ennen 6 viikkoa .

        Tulevan varalla vaadi aina nähdä pennun emä !

        Toivottavasti saat paperit ja pentu on sitä mitä luvataan .


      • nykyään usein
        Ilmottaisin kirjoitti:

        Olen pahoillani mutta pikkuisen epäilyttää tuletko saamaan koirasta koskaan papereita . Me saatiin paperit kyllä heti mukaan ja itse en ainakaan koko kauppasummaa missään nimessä menisi maksamaan ennenkuin olen saanut koirasta paperit .

        On totta että joskus sijoitusnaaras muutta pois pentujen luota ennen luovutusikää mutta käsittääkseni ei ennen 6 viikkoa .

        Tulevan varalla vaadi aina nähdä pennun emä !

        Toivottavasti saat paperit ja pentu on sitä mitä luvataan .

        Ei pentujen luovutusiässä kasvattajalla ole vielä papereita pennuista.
        esim. kun pennut menevät n. 6 viikkoisina ell silmätarkastukseen ja sirutukseen voi kasvattaja vasta tässä vaiheessa lähettää pentueilmoituksen kennelliittoon:-(
        ja tunnetusti ne ei tule sieltä viikossa tai kahdessakaan:-(

        olen itsekkin viime vuoden pentueiden papereita lähettänyt perässä.
        kaikille se on käynyt. enkä ymmärrä miksi joku vastuuntuntoinen ja tunnettu kennel voisi pimittää papereita. ainakin jos on kotareillaan pennuista ilmoittanut.

        aloittajalle: valitettavasti minustakin tuntuu ettet tule saamaan pennulle välttämättä papereita:-(
        katso koiranetistä emän nimellä onko sillä ollut ennen pentuja ja onko ne rekattu.
        oliko kasvattajalla kennelnimi?


      • Collie jo 25v
        Ilmottaisin kirjoitti:

        Olen pahoillani mutta pikkuisen epäilyttää tuletko saamaan koirasta koskaan papereita . Me saatiin paperit kyllä heti mukaan ja itse en ainakaan koko kauppasummaa missään nimessä menisi maksamaan ennenkuin olen saanut koirasta paperit .

        On totta että joskus sijoitusnaaras muutta pois pentujen luota ennen luovutusikää mutta käsittääkseni ei ennen 6 viikkoa .

        Tulevan varalla vaadi aina nähdä pennun emä !

        Toivottavasti saat paperit ja pentu on sitä mitä luvataan .

        Karmeeta. paprit ja kauppakirja pitää saada ostohetkellä, se on kasvattajan tyhmyyttä jos ei kerkii hankkia papereita, vaikkakin se voi kyllä viipyä aika kauan Kennel liitossa jos tarpees ajoissa laittaa, ne saa noin 7 viikossa . minä olen kyllä antanut reksiteri otteen mukaan aina ostajalle.
        Pennun voi luovuttaa vasta 7 viikkoisena


    • siellä kun pennut 5 vk:a

      Niin nuoria EI voi erottaa emästään, ei millään verukkeella. Ilmeisesti emänkään omistaja ei sitten ole ok, koska vastuunsa tunteva emän omistaja ihan taatusti pitäisi huolen, että hänen narttunsa pennut tulevat kunnolla hoidettua ja saavat hyvän alun elämälleen. Kuulostaa huonolta siis :( Hyvä siis, että olette menossa ell:lle tarkastukseen.

      Paino kuulostaa minusta ok:lta tuossa iässä. Minusta hyviä ruokamerkkejä on esim. Nutro Nugets, Jahti ja vahti, ei mitkään markettinappulat. Saisitko tietoa missä muut pentusisarukset asuvat, vertailu heihin on aina parempi kuin muihin eri sukupuusta tuleviin koiriin.

      Kaikestapäätellen pentu sai kuitenkin teillä hyvän kodin ja siitä tulee rakastettu ja hoidettu lemmikki, se on nyt pääasia. Nykyään kasvattajat antavat melkein järjestään kirjalliset "pennunhoito-ohjeet". Tuolta SCY:ltä voi muuten tilata collien hoito-oppaan. Ja nsinne sivuille kannattaa tosiaan tutustua, saat varmasti monta vinkkiä ja neuvoa sieltä, esim. lukemalla vanhoja ketjuja. Kaikkea hyvää pienokaisen kanssa.

      • oman pennun

        rekisteriotteen vasta pennun ollessa 5kk:tta viime keväänä. Sen verran oli jonoa kennelliitolla.
        Toivottavasti pennullanne on kaikki kunnossa.
        Syötimme pennulle royal caninin junioria ja nyt saa royal caninin adulttia. Ruokaan olemme olleet tyytyväisiä.
        Hauskoja hetkiä uuden perheen jäsenen kanssa!


    • mene tutkimaan
      • olisko noin

        Hei sinä collie jo 25v.
        kerroppa meille kaikille miten saat kennelliitosta paperit viikossa jos hoidat sirutukset ja silmätarkastukset asianmukaisesti?
        mä ja varmasti muutkin täällä käyvät kasvattajat haluaisivat tietää.

        jos vähän seurailee eri palstoja kasvattajilla on sama ongelma, niissä roduissa joissa pitää olla esim. virallinen silmätarkastustulos.

        voihan sitä niitä pikku rääpäleitä sit alkaa siruttamaan 3-4viikkoisina niin hyvällä tuurilla sulla on paperit silmätarkastuksissa mukana.

        nykyäänhän ton omakoira systeemin kautta rekattavat pennut menee ja käsitellään ennenkuin etanapostina tulleet ilmoitukset ja se lisää ruuhkaa sillä puolella.


      • Collie jo 25v
        olisko noin kirjoitti:

        Hei sinä collie jo 25v.
        kerroppa meille kaikille miten saat kennelliitosta paperit viikossa jos hoidat sirutukset ja silmätarkastukset asianmukaisesti?
        mä ja varmasti muutkin täällä käyvät kasvattajat haluaisivat tietää.

        jos vähän seurailee eri palstoja kasvattajilla on sama ongelma, niissä roduissa joissa pitää olla esim. virallinen silmätarkastustulos.

        voihan sitä niitä pikku rääpäleitä sit alkaa siruttamaan 3-4viikkoisina niin hyvällä tuurilla sulla on paperit silmätarkastuksissa mukana.

        nykyäänhän ton omakoira systeemin kautta rekattavat pennut menee ja käsitellään ennenkuin etanapostina tulleet ilmoitukset ja se lisää ruuhkaa sillä puolella.

        En kyllä sanonut viikossa, lueppa tarkemmin itse en vain ole myynyt koiria ennekuin mulla on antaa paperit mukaan.


    • kirjoittaa :

      kiitos kaikille vastanneille ! Pentu sai terveen paperit, silmät kuulemma vähän pienet, mutta muuten ok. Karva niukkaa, mutta kasvaa mitä kasvaa. Pentu on kyllä reipas ja kiva, kasvattajalta ei toista ottaisi, oli sen verran epämääräinen tyyppi, kennelnimen omasi kuitenkin. Kyllä me ne rekkarit saadaan, en sitä epäile ! Mutta pentu on terveeksi todettu nyt meilläkin, joten siitä jatketaan ja annamme sille laadukasta ruokaa, että saa kaiken tarvitsemat ravinteet. Kiitos tosiaan kaikille !

      • kaikki ok ja

        hyvää jatkoa koiran kanssa :)


      • collerityttö

        teille uuden pennun kanssa. Loppu hyvin kaikki hyvin. Colliesta saat ihanan ystävän ja meillä ainakin vasta n. vuoden ikäisenä (soopeli-väri) turkki alkoi näyttää aikuisen turkilta. Eli ole huoleti myös sen suhteen.


      • paljon !
        collerityttö kirjoitti:

        teille uuden pennun kanssa. Loppu hyvin kaikki hyvin. Colliesta saat ihanan ystävän ja meillä ainakin vasta n. vuoden ikäisenä (soopeli-väri) turkki alkoi näyttää aikuisen turkilta. Eli ole huoleti myös sen suhteen.

        Oikeesti helpotti kun eläinlääkäri tutki tytön perusteellisesti ja totesi kaikin puolin terveeksi. Huono tuo on syömään, mutta lääkäri sanoi, että se on vähän "tyyppivika" colliella. No, on se minusta jo vähän tukevoitunut. Mutta tästä eteenpäin on hyvä jatkaa, kiva pentu tuo on, energinen, aivan ihana !


      • ikuisesti sinun
        paljon ! kirjoitti:

        Oikeesti helpotti kun eläinlääkäri tutki tytön perusteellisesti ja totesi kaikin puolin terveeksi. Huono tuo on syömään, mutta lääkäri sanoi, että se on vähän "tyyppivika" colliella. No, on se minusta jo vähän tukevoitunut. Mutta tästä eteenpäin on hyvä jatkaa, kiva pentu tuo on, energinen, aivan ihana !

        Minulla oli aivan ihana Collie poika 12,5 v sille tuli sydänvika ja se lähti taivaaseen vuosi sitten, mulla on vielläkin sitä kova ikävä, kun muistan kaikki ne lenkit ulkona kesäisin ja talvisin ja kuinka se iloitsi kun tulin kotiin ja kuinka se nukkui vieressäni, kuinka se vartioi ja seurasi minua kaikkialle, kumpa olisin saanut pitää sen ikuisesti , voiko mikään elävä olento olla lähenpänä ihmisen sielua kuin Collie.


      • collie ja se on
        ikuisesti sinun kirjoitti:

        Minulla oli aivan ihana Collie poika 12,5 v sille tuli sydänvika ja se lähti taivaaseen vuosi sitten, mulla on vielläkin sitä kova ikävä, kun muistan kaikki ne lenkit ulkona kesäisin ja talvisin ja kuinka se iloitsi kun tulin kotiin ja kuinka se nukkui vieressäni, kuinka se vartioi ja seurasi minua kaikkialle, kumpa olisin saanut pitää sen ikuisesti , voiko mikään elävä olento olla lähenpänä ihmisen sielua kuin Collie.

        uskomattoman rakas minulle, tekisin sen puolesta melkein mitä vaan. Kun se katsoo silmiin, niin kaikki unohtuu. Että eläin voi olla ihana ja niin älykäs! Onnea sinulle uuden perheenjäsenen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1910
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe