muinaisesta Egyptistä

hedgehog

Oisko mitään kirjoja, jotka käsittelis muinaista Egyptiä tai yleensäki Välimeren maita joskus antiikin aikaan tai sitä ennen? Mieluiten kuitenki Egyptistä kiitos! =)

14

1452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepa

Mika Waltarin Sinuhe Egyptiläinen? En osaa sanoa onko se antiikin ajalta, mutta Egyptistä kuiteskin.

• deko

Ja Sinuhe on siitä hauska opus ettei se ihan heti lopu kesken :-) mutta kuitenkin se pitää ahmia isoissa osissa ja olla sitten silmät ristissä aamulla töissä. Waltari se osasi laittaa sanoja peräkkäin...

• Lukenut

Waltari on todellakin perehtynyt aiheeseen. Hän tietysti kirjoitti kirjan jo vuonna 1945 - mutta tuon ajan historiantietämykseen kirja oli täyttä faktaa!

Jotkut haluavat tulkita, että Waltari halusi kirjassaan kritisoida Hitlerin Saksaa, mutta minä otan kirjan vain puhtaana historiaan pohjautuvana fantasiana.

Ajallisesti Sinuhe sijoittuu juurikin samaan kohtaan kuin TV:stä kahtena viime viikkona nähty Nefertiti-dokkari (melkein 4000 vuotta sitten - ei antiikin aikaan!). Kirjassa on henkilöhahmoina suuri osa dokumentissa esiteltyjä henkilöitä.

Suosittelen lämpimästi - upea kirja!!

• millis

...Christian Jacq on egyptologi joka asiaan perehtyneenä osaa kirjoittaa loistavasti muinaisesta Egyptistä, siis ihan kaunokirjallisuutta.
      Hänen tuotantoaan on suomennettu ainakin RAMSES-sarja missä on viisi osaa. VALON KIVI-sarjassa on neljä osaa. Musta Faarao on yksittäinen romaani, en ole lukenut. Ja sitten on joku uudempi kirja minkä nimi ei nyt tule mieleen, oisko Tutankhamonista...
      Olen lukenut ramsekset ja valonkivet. VALON KIVI-sarja on oma suosikkini, tarina kulkee ja tempaa mukaansa, ympäristö on kuvattu vakuuttavasti ja elävästi. Välillä tuntuu ihan hiekan maku suussa kun siellä niin kovin pöllyää!
      Etsi ihmeessä käsiisi kun aihe kiinnostaa.

Sitten tulee mieleen Colleen McCullough:in Troijan laulu, kreikka-jorinoita, se on mulla kesken, into lopahti jostain syystä.

• Maarit

Jacqin Ramses-sarja menettelee ihan tuollaisena kevyenä viihteenä, ainakin jos on hurjassa Egypti innossa lukuhetkellä.

Musta Faarao oli keskinkertainen sotajuttu jos oikein muistan, jonka paras puoli oli se että yksiosaisena säästi turhilta jorinoilta ja tarinan pitkityksiltä.

Valon kivi sarja alkaa lupaavasti mutta latistuu lopuksi aivan sairaan tylsäksi, viimeisen osan läpi lukeminen oli suorastaan tuskallinen kokemus.

• kerttuli
        Maarit kirjoitti:

Jacqin Ramses-sarja menettelee ihan tuollaisena kevyenä viihteenä, ainakin jos on hurjassa Egypti innossa lukuhetkellä.

Musta Faarao oli keskinkertainen sotajuttu jos oikein muistan, jonka paras puoli oli se että yksiosaisena säästi turhilta jorinoilta ja tarinan pitkityksiltä.

Valon kivi sarja alkaa lupaavasti mutta latistuu lopuksi aivan sairaan tylsäksi, viimeisen osan läpi lukeminen oli suorastaan tuskallinen kokemus.

Onko Valon kivi jatkoa Ramsekselle? Onko syytä lukea ensin Ramses jutskat?

• Maarit
        kerttuli kirjoitti:

Onko Valon kivi jatkoa Ramsekselle? Onko syytä lukea ensin Ramses jutskat?

Valon kivi ei varsinaisesti ole jatkoa Ramses-sarjalle. Eikä oikeastaan ole väliä kumman lukee ensin. Mutta tietenkin auttaa joidenkin asioiden ymmärtämistä jos on lukenut Ramseksen ensin.

Valon kivi kyllä sijoittuu Ramseksen hallintokauden loppupuolelle ja aikaan sen jälkeen ja Ramses itsekin taitaa vierailla sivuhenkilönä Valonkivi sarjassa. Valon kivihän kertoo käsityöläisyhteisöstä joka rakentaa Faaraoiden haudat.

• Sven
        Maarit kirjoitti:

Valon kivi ei varsinaisesti ole jatkoa Ramses-sarjalle. Eikä oikeastaan ole väliä kumman lukee ensin. Mutta tietenkin auttaa joidenkin asioiden ymmärtämistä jos on lukenut Ramseksen ensin.

Valon kivi kyllä sijoittuu Ramseksen hallintokauden loppupuolelle ja aikaan sen jälkeen ja Ramses itsekin taitaa vierailla sivuhenkilönä Valonkivi sarjassa. Valon kivihän kertoo käsityöläisyhteisöstä joka rakentaa Faaraoiden haudat.

Joen Jumalan ja Niilin noidan lisäksi on kolmas Wilbur Smithin Egypti-teos, Kätketyn haudan arvoitus. Tarina sijoittuu nykyaikaan jossa etsijät etsivät Taitan kätkemää Faarao Mamosen hautaa ja aarretta jossain Etiopiassa.

• Straw

Olisikohan Wilbur Smith..käsittääkseni useat hänen kirjansa käsittelevät Egyptiä. Ainakin Joen Jumala ja Niilin noita...? En ole ihan sataprosenttisen varma.=)

• Maarit

vielä yksi Smithin kirja, Kätketyn haudan arvoitus, liittyy Egyptiin. Ikävä kyllä en muista niiden järjestystä, mutta ovat muistaakseni kyllä aivan itsenäisiä osia ettei vääräkään järjestys hirveästi haittaa.

• zolena

Eli Kleopatran elämänkerta. Nimi on yksinkertaisesti Minä, Kleopatra. En nyt muista kirjottajaa, joku nainen kuitenkin...paksu opus jonka lukee melkeen yhdeltä istumalta, aivan käsittämättömän hyvä.

• hedgehog

Mä oon nähny sen Minä, Kleopatran ja se on kyllä valtavin möhkäle mitä mä oon koskaan nähny! =/ Uskoltaakohan tota ees alottaa... Mutta jos se kerran on hyvä niin ehkä se riski kannattaa ottaa, että kuolee silmät ristissä. =)

• zolena
        hedgehog kirjoitti:

Mä oon nähny sen Minä, Kleopatran ja se on kyllä valtavin möhkäle mitä mä oon koskaan nähny! =/ Uskoltaakohan tota ees alottaa... Mutta jos se kerran on hyvä niin ehkä se riski kannattaa ottaa, että kuolee silmät ristissä. =)

se on yllättävän kevyttä tekstiä, tuhat sivuu menee niin että hujahtaa. monet ohuemmat kirjat kestää kauemmin lukea ku ne on joskus vaikeeselkosia ja muutenki hankalia. lue ihmees ja tuu sitte haukkuun mut jos et tykänny!=P

• maiden

etsitkö tietoa vaiko fiktiota...? neuvoisin etsimään divareista vanhoja kirjoja, jotka eivät ehkä ole kovin tarkkoja, mutta viihdyttäviä..
      tietokirjallisuus on leipälajini. 8) olen kahlannut divareita läpi ja metsästänyt (ja löytänyt) kirjoja egyptin kulttuurista, hieroglyfeistä jne.. jos haluat suomalaista kirjallisuutta, niin lue rostislav holthoerin kirjoja. aivan mieletön egyptologi oli aikoinaan... onnea etsinnöille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      15
      1568
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe