Moottorin "huuhtelu" Forte Motor Flush

FoFl

Autona on automaattivaihteinen 2.0 SLX Primera, 16 vuoden ikään ehtinyt.

Viimeaikoina moottorista on alkanut kuulua pientä nakutukseen viittaavaa. Minua neuvottiin, että lievän nakutuksen hoitoon käy öljyn sekaan kaadettava "hoitoaine", ja käsittelyn jälkeen vaihdetaan uudet öljyt.

Ihmeaine on nimeltään Forté Motor Flush, kuulemma korjaamoiden nakutuksenhoitoon suosima tökötti.

Jos olen ymmärtänyt oikein, homma menee näin:

1. Mömmö moottoriin ja sen jälkeen moottori käyntiin.

2. Autoa käytetään paikallaan vapaalla (N vai P?) 15-30 minuuttia

3. Käsittelyn jälkeen moottori seis, öljyt ja öljynsuodatin vaihtoon ja uudet tilalle. Tämän jälkeen pitäisi olla ok?

Motor Flush -käsittelyn pitäisi poistaa moottorista sinne jääneet mömmeröt sun muu öljynkiertoa haittaava tauhka.

Aine kuulemma heikentää öljyn voiteluominaisuuksia, siksi moottoria ei saa rasittaa ajamalla, ettei paikat hajoa. Hieman epäilyttää tuo öljyn voitelukyvyn huonontuminen...

Entäpä tulisiko jotain ottaa huomioon automaattivaihteiden suhteen? Haittaako P10 Primeran automaattia, jos autoa tyhjäkäyttää puolisen tuntia? Jostain muistui mieleen, että jotkin automaatit eivät pidä liiasta tyhjäkäynnistä. Tuo tomaatti on varmaan melko läheistä sukua samanikäisten Maximoiden tomaateille. Niitähän kai pidetään aika lujatekoisina?

Autolla on ajettu noin 363 000 km.

Olenkohan ymmärtänyt nyt kaikein oikein? Vai kannattaisiko varmuuden vuoksi viedä korjaamolle käsittelyyn? Tavallinen öljynvaihto tms ei kyllä tuota ongelmia. :)

Kiitos avusta.

12

21037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipponisti

      juuri noin se menee, mutta on ilmeisesti vain varotoimi ettei autolla ajettaisi kun forte on siellä koneessa, Jos pelkäät laatikon puolesta, uskoisin että voit antaa auton ryömiä kaasua painamatta välillä vähän matkaa, mutta tuskin tulee ongelmia pelkästään paikallaan käytöstä. Voi tosin olla että tuo käsittely ei auta mitään, koska noilla kilometreillä saattaa olla venttiilikoneistossa jo pientä kulumaa, ja äänet johtuukin siitä.

    • puhdistaa

      Ehkä liiankin tehokkaasti, kaveri laittoi koneeseen niin pamahti koko kone heti kohta,puhdistaa tehokkaasti laakeripinnat sun muut,
      Mulla ajettu kohta 400 000 ,kait sitä ajokilometrien myötä rupeaa pieniä kolinoita kuulumaan,ei ole menoa haitannut, pistä vaan radiota isommalle äläkä murehdi turhia, nissan kestää...

    • kikka333

      Saman asian ajaa litra dieseliä. Fortessa on puolet kerosiinia, se ei ole hintansa väärtti.

      • jfjfhjfhhjfdg

        Mitään pesuaineita vanhaan moottoriin kun karstat ja metalli hilut irtoaa ja tuhoaa moottoria on asentaja nähnyt.


    • Tietoniekka

      Forte kyllä poistaa moottorista palojäämät, jotka voivat aiheuttaa jälkisytytystä ja nakutusta. Ongelmana on vain se, että kuluneessa koneessa voi öljyrenkaiden katkosraot muuttaa paikkaansa ja öljyrengas katkeaa ja aiheuttaa moottorin laukeamisen. Ehkä ongelma on teoreettinen, mutta näinkin on tapahtunut.

    • teeseitse

      Ensinnäkin kannattaa varmistaa, että se laatikko kestää muistaakseen joku bemarin automaattiloota oli ainakin semmonen että ei kestä pitkää pyörittelyä paikallaan. Yksi vaihtehto, että tunkkaa perän ylös esim. peräkoukusta ja pyörittelee sitten D:llä.

      Nii ja öljyä joutuu yleensä laskemaan ensin pois ettei nouse öljymäärä yli maksimin ja jos helteellä tuon operaation tekee niin kannattaa seurailla myös lämpöjä.

      Itsellä hävis mersusta nakutukset vastaavanlaisella aineella. muistaakseni sonax merkkistä oli.
      Ajan nykyään aina öljyn vaihdon yhteydessä tuommosen puhdistus systeemin läpi.
      Tosin teen sen puhdistus litkun nykyään itse.
      Jos hakee netistä esim. forten käyttöturvatiedotteen. Voi havaita tuon jo aiemmin mainitun asian, että aineesta lähes 90% on polttoöljyä(diiseliä) ja loput käytännössä liotinbensiiniä.
      Eli litran valmistus maksaa noin euron tai kaks :) Forte maksaa lähes 30€ 0,5 litraa.
      Tuossa sonaxin litkussa oli liuotinbensiinin tilalla 10% xyleeniä, mutta se lienee huonompi vaihtoehto, koska xyleeni liuottaa muoveja/kumeja aika tehokkaasti, joten voi tiivisteet huutaa hoosiannaa.(jos usein käyttää)

      Olen käyttänyt 90% polttoöljyä(diiseliä) 10% liotinbensiiniä.
      Kaikken hurjimmat ajavat tommosen puhdistuksen jälkeen vielä jotkut halpis öljyt koneesta läpi ettei jää puhdistusaineesta jäämiä. Mut on kyl niin notkeeta kamaa tuon käsittelyn jälkeen että ei sinne koneeseen juuri niitä jäämiä jää.
      että semmosta.

    • buahhaa

      Hahahhaaa! Kylläpä on taas forttauksia tehty epäammattimaisesti. Kannattaisi suosiolla jättää asiat ammattilaisille. Kyllä ihmiset säästää väärässä kohdassa ja pahasti.. Lopputuloksena ei voi odottaakaan saavansa muuta kuin rikki menneen moottorin..

    • Ming Na

      Vielä -80 luvulla ollessani ammattikoulussa dieselmoottori pestiin polttoöljyllä,tuntui kyllä hurjalta käyttää sitä edes muutama sekunti ja puhdasta tuli.Tais olla opelin kone.

    • dbdfhbd

      Nissaneiden kohdalla tuskin auttaa ääntelyihin mitkään motor flushit koska äänen lähde on usein jakopää.

    • Rimeramies

      Epäilisin, että ääni saattaa tulla venyneestä jakopään ketjusta, jollei ole jo vaihdettu.

    • perinteiset_huoltovälit

      Vanha ketju, mutta lähtökohta on se ettei tuotteen käyttöohjeista poiketaa piiruakaan. Vastaavissa eri tuotteissa on erilaiset ohjeet, joissakin lyhyempi ja joissakain pidempi tyhjäkäynnin kesto.

      Konehan tulee ensin ajaa öljyineen normaaliin lämpötilaan ja vasta sitten laittaa pesuaine öljyn joukkoon ja noudattaa myös tyhjäkäynnin kierroslukualuetta ja käytön keston aikaa, ei alle, ei yli. Ja autolla ei sitten ajeta pesuaineet koneessa.

      ***

      Huuhtelu-öljynvaihto. Varovaiset tekevät vastaavan "moottoripesun" vanhaan paljon ajettuun autoon (jossa paksut liat saattavat joskus lähteä liikkeelle ja tukkia paikkoja) pelkkänä peräkkäisinä öljynvaihtoina vaikka joka toinen vuosi.

      Vanhat ölyt alas ja uudet autovalmistajan luokituksien haarukassa olevat ölyt sisälle ja sitten tunniksi pariksi baanalle ja heti perään uudet öljyt ja laadukas suodatin. Perfeksionistit vaihatvat myös suodattimen kahteen kertaan ja sitä ennen koettavat öljyimurilla imeä vanhaa kamaa myös suodattimen öljykanavista pois.

      Yksi paras ennakoiva tapa on pidättäytyä niissä vanhoissa lyhyissä öljynvaihtoväleissä ja käyttää kunnon öljyä ja ladukkaita suotimia, ei niitä marketin halvimpia. Väärä paikka pihistellä. LongLife riskeeraa olla todellisuudessa ShortLife pidemmän päälle.

      Itse vaihdan / vaihdatan ölyt myös manuaaliseen vaihdelaatikkoon ja perään jos takavetoinen, noin 80-100 tkm välein tai max viisi vuotta.

    • Kjhdjdkfjfk

      Aivan ehdoton toimenpide on avata öljypohja ja puhdistaa se ja samoin öljysihti. Toi litku liuottaa moottorista kaiken lian pois ja jos on paljon ajettu auto ja ei avaa öljypohjaa ja pese kunnolla niin voi helposti tukkia öljyn imuputken sihdin ja kun moottori ei saa öljyö niin peli on selvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe