Mitä on "hengellinen huoruus"?

alpomurberger

Siitähän on vanhoillislaestadiolaisuudessa usein keskusteltu.

Löytyykö sille Jumalan Sanasta perustaa?

Hain siis raamatun hakuteoksesta vastausta. Tulos oli nolla.

Olen ehkä väärässä, koska saattaa olla että ikivanhassa raamatun käännöksessä saattaa olla viitaus siihen.
Siis - mitä on se hengellinen "huoruus"?

Ainakin vielä 50-60 luvulla sanottiin, että se oli sitä, jos meni esimerkiksi helluntalaisten, adventistien tai muiden "epäuskoisten" kokouksiin kuuntelemaan kuinka Jumalan sanaa siellä julistettiin.

Olen ehkä aina ollut eräänlainen opportunisti, koskien vl uskossa esiintyviä epäkohtia, jotka sotivat Jumalan Pyhää Sanaa vastaan.
En vain koskaan saanut kysymyksiini suoraa vastausta vanhemmiltani.
He vaikenivat kun esitin "vaikeita" kysymyksiä.

Kun Jyväskylän helluntaiseurakunta anoi kaupungilta tonttia jonne he halusivat rakentaa kokoussalinsa, asettui setäni, kaupunginvaltuutettu Gunnar. M. vastustamaan heidän anomustaan.

Ihan viattomassa mielessä kysyin (poikanen, vasta 16 ikäinen kuin olin) vanhemmiltani, miksi anomusta ei hyväksytty.
Sain vastauksen, että uskovainen ihminen ei voi sallia, että "epäuskoiset" rakentaisivat itselleen kokoontumistilat!

Siitä kehkeytyi pieni keskustelu. Yritin vedota demokraattisiin kunnallisiin päätöksiin, mutta huomasin pian vanhempieni mielipiteestä, että "Jumalan Valtakunnassa" ei noudateta demokratiaa.

Vetosin siihenkin, että - entä jos Jyväskylän ry haluaisi rakentaa uuden kokoussalin, eikö sekin päätettäisi demokraattisesti?

Siihen eivät vanhempani osanneet vastata muuta kuin - "Kyllä se Gunnnar veli nekin asiat osaa hoitaa".

No - nousihan Jyväskylän Taulumäelle komea Jyväskylän SRK:n kokoussali. Taitaa tätä nykyä olla jo muuttunut paikka sillekin?

Sanoisinko siis - "hallelujaa", koska asiat hoidetaan ikään kuin "epävirallista" ja "epädemokraattista" tïetä pitkin päätökseen?

Taulumäen kirkko (Joka miestäni on ehkä Suomen rumin kirkko), tosin kelpaa Jyväskylän uskovaisille - esim. vihkikirkoksi.

Avasin keskustelun kysymyksellä, mitä on henkinen huoruus?
Onko se sitä, jos käy muiden, kuin SRK:n järjestämissä seuroissa/tilaisuuksissa?
Huomaa - silloinhan ei voisi käydä kirkossa, esim. sukulaislapsen kastetilaisuudessa, konfirmaatiossa, häissä tai hautajaisissa ellei pappi kuuluisi vanhoillislaestadiolaisuuteen.

Mitä tähän sanoisin - muuta kuin sen, että koko nykyinen SRK:n - oppi on suoraan saatanasta.

Toista oli vielä silloin, ihanina Siionin aikoina, kun Jumalan Pyhää sanaa julistettiin - ilman ehtoja.

Ihan vain rakkaudella - veljenne Alpo.

31

527

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä, kenelle

silloin ollaan uskottomia, kun langetaan hengelliseen huoruuteen.

Huoruushan on puolisolle/sulhaselle/morsiamelle uskottomuutta.

Lestadius puhuu värikkäästi kuinka Kristus on kihlannut uskovan morsiamekseen jo kasteessa. Antanut kihlasormuksen, ym. Kuitenkin tämä morsian lankeaa uskottomuuteen... jne.

Tuo toisen liikkeen kokouksessa käyminen kaventaa ajattelun kohdistumaan vain siihen, että loukataan oman yhteisön hengellistä ylpeyttä ja ylimielisyyttä muita lähimmäisiä kohtaan. Se, että kuuluu toiseen yhteisöön ei vähennä ihmisen arvoa yhtään Jumalan silmissä. Jeesus sanoo."...silloin teette pahan eroituksen..."

Hengellinen huoruus tarkoittaa sitä, että on itselleen Jeesukselle uskoton. Tuo Taivaallinen Ylkä, joka on meille kaiken valmistanut tahtoo, ettemme kuuntelisi sielunvihollisen ehdotuksia ja hyväksyisi niitä.

Usein ne ovat itsekkyydestä, ahneudesta, haureellisesta himosta, tms. syvästi lähimmäistä loukkaavia valintoja. Jeesus itse asuu noiden kärsijöiden sydämillä ja tulee näin ristiinnaulituksi uudelleen.

• käy..

..ortodoksien tilaisuuksissa, niin silloin voidaan puhua huoruudesta hengellisessä mielessä.

• kuitenkin

kysymys siitä, että ei uskota, että Jeesus Kristus on antanut kaikki hengelliset tarpeet ja tarjoaa ne armonvälikappalettensa, (sis. Jumalan Sanan), kautta.

Itse käyminen ei ole se keskeinen asia, vaan se, että ei pane täyttä luottamusta siihen, mistä on jo kasteesta lähtien tullut osalliseksi.

Hengellinen huoruus, kuten mikään muukaan synti - ei ole ulkonainen teko, vaan jo se sisäinen ajatus, että voin menetetellä Jumalan tahdon vastaisesti.

Silti meitä ei ole pantu ortodoksienkaan tuomareiksi, vaan meidän tulisi olla valona kaikille.

Olin paikkakunnallani tilaisuudessa, joissa puhui eri kirkkokuntien edustajia. Ortodoksipappi oli ainoa, joka nuhteli kansaa synnistä ja luopumuksesta. Tämä suomen uuspakanakansahan elää vallan luonnollisessa huoruudessa, kun avoliitot ja riettaat yhteiselämän muodot hyväksytään.

• pinnasänky
        kuitenkin kirjoitti:

kysymys siitä, että ei uskota, että Jeesus Kristus on antanut kaikki hengelliset tarpeet ja tarjoaa ne armonvälikappalettensa, (sis. Jumalan Sanan), kautta.

Itse käyminen ei ole se keskeinen asia, vaan se, että ei pane täyttä luottamusta siihen, mistä on jo kasteesta lähtien tullut osalliseksi.

Hengellinen huoruus, kuten mikään muukaan synti - ei ole ulkonainen teko, vaan jo se sisäinen ajatus, että voin menetetellä Jumalan tahdon vastaisesti.

Silti meitä ei ole pantu ortodoksienkaan tuomareiksi, vaan meidän tulisi olla valona kaikille.

Olin paikkakunnallani tilaisuudessa, joissa puhui eri kirkkokuntien edustajia. Ortodoksipappi oli ainoa, joka nuhteli kansaa synnistä ja luopumuksesta. Tämä suomen uuspakanakansahan elää vallan luonnollisessa huoruudessa, kun avoliitot ja riettaat yhteiselämän muodot hyväksytään.

Yksi kysymys; mitä tarkoittaa tämä ote kirjoituksestas ja missä ne on Kirjassa?

-armonvälikappalettensa, (sis. Jumalan Sanan), kautta.

• lyyleri

eksyt liioitteluun..! Ei Jumalan sana anna lupaa "seisoa syntisten" tiellä tai toisinajattelevien tiellä... Jumalan valtakunnasta kuuluutetaan evankeliumia kaikille uskottavaksi ...sitä ei voi lusikalla pakkosyöttää. Ehkä vääränlaista henkeä on ollut toiminnoisa, mutta niitä on korjattu...varmaan sukulaisesikin aikanaan tuli tässä asiassa ojennetuksi ja neuvotuksi.

• seisominen

syntisten tiellä?

Eikös lyyleri ole opettanut, että pitää valvoa pikemminkin omaa sieluntilaa ja keskittyä omiin synteihin.

En ole helluntailainen, mutta kyllä kunnallinen luottamusmies tekee väärällä tavalla lähetystyötä, jos vastustaa toisen ryhmän rukoushuonehanketta sillä perusteella, että he eivät kuulu meidän ryhmään.

Kyllä jokainen ihminen on Jumalan lapsi, kunnes viimeisellä tuomiolla tulee erotus. Tuolla perusteella vastustaminen on tuomariksi asettumista. Erikseen on liikenteelliset kysymykset, paikoitustilat, jne. jotka merkitsevät puoltamis ja kieltämispäätöksissä.

Ei lyylerikään voi ketään helluntailaista tuomita. Monessa heistä on varmasti paljon Jumalan työtä. Me emme voi nähdä toisten uskoa. Pelastus ei ole opillinen kysymys. Siinä vain kysytään uskoa Jeesukseen syntiemme sovittajana. Jumala on antanut monelle helluntalaiselle heräyksen ja aivan elävän uskon. Jeesus kieltää toisten tuomitsemisen.

Uskothan lyylerikin, että kaikki pienet helluntalaislapsetkin kuuluvat aivan samaan Jumalan valtakuntaan, johon sinäkin uskot kuuluvasi.

• Hyvät neuvot, mutta Jumalan Valatakunta tulee vasta UUteen Jerusalemiin, jolloin kiirehdi mukaan.

Ilm. 21:2 Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.

• seisominen kirjoitti:

syntisten tiellä?

Eikös lyyleri ole opettanut, että pitää valvoa pikemminkin omaa sieluntilaa ja keskittyä omiin synteihin.

En ole helluntailainen, mutta kyllä kunnallinen luottamusmies tekee väärällä tavalla lähetystyötä, jos vastustaa toisen ryhmän rukoushuonehanketta sillä perusteella, että he eivät kuulu meidän ryhmään.

Kyllä jokainen ihminen on Jumalan lapsi, kunnes viimeisellä tuomiolla tulee erotus. Tuolla perusteella vastustaminen on tuomariksi asettumista. Erikseen on liikenteelliset kysymykset, paikoitustilat, jne. jotka merkitsevät puoltamis ja kieltämispäätöksissä.

Ei lyylerikään voi ketään helluntailaista tuomita. Monessa heistä on varmasti paljon Jumalan työtä. Me emme voi nähdä toisten uskoa. Pelastus ei ole opillinen kysymys. Siinä vain kysytään uskoa Jeesukseen syntiemme sovittajana. Jumala on antanut monelle helluntalaiselle heräyksen ja aivan elävän uskon. Jeesus kieltää toisten tuomitsemisen.

Uskothan lyylerikin, että kaikki pienet helluntalaislapsetkin kuuluvat aivan samaan Jumalan valtakuntaan, johon sinäkin uskot kuuluvasi.

Korjaan sen verran, wttä helluntailaiset ovat Kristittyjä, ja tekevät oikea oppisesti työtä Jeesusken eteen, jotta He Kasteen jälkeen löytäisivät Jumalan, muutenhan Jumala on ihmiselle piilossa.

• Diana-ad-rem

Hengellinen huoruus tulee gnostilaisuudesta, kuten myös "sana tuli lihaksi", "Uusi luomus" ja " uudesti syntyminen ylhäältä".

Muinainen gnostilainen tarina kertoo sielusta, joka lähti isän kodista ja laskeutui maailmaan. Se unohti isän kodin ja liehui siellä täällä, etsien täyttymystä kaipaukseensa, jota ei osannut selittää. Se ikävöi jotakin, mutta ei tiennyt mitä se on.
      Kun sielu oli etsinyt uuvuksiin asti, se muisti isän kodin, huusi isän/Jumalan puoleen ja Jumala kuuli sielun hädän.

Jumala lähetti sielulle/morsiammelle sanansa sulhaseksi ja pelastajaksi.
      Sielu tutki sanaa, ymmärsi ja otti sanan vastaan. Sana antoi sielulle simenen, ja siitä tuli uusi luomus. Se syntyi uudesti ylhäältä. Siemenestä sielu synnytti sanalle hyviä lapsia/hedelmiä.

Sielun ja sanan kohtaamista kutsutaan tarinassa morsiushuoneeksi, ja maallinen kuva on avioliitto. Siksi avioliittoa sanotaan pyhäksi, koska sillä on hengellinen kuvansa, sanan ja sielun kohtaamisessa.

Kun morsian kohtaa sulhasen morsiushuoneessa, hän saa sulhaselta siemenen, ja siitä syntyy uusi puhdas ihminen/lapsi/hedelmä, jossa he tulevat yhdeksi lihaksi.
      >>Hengellinen Huoruus

• tarkoittaa vieraan

hengellisyyden palvelemista tai hyväksymistä. Israel ja Juuda tekivät huorin puun ja kiven kanssa uhratessaan vieraille jumalille.

Uskottomat sisarukset
      Jer. 3:6 Herra sanoi minulle kuningas Josian aikana: "Näetkö, mitä tuo Luopio-Israel on tehnyt? Hän on käynyt jokaisella korkealla kukkulalla ja jokaisen vihreän puun alla harjoittamassa haureutta. [2. Kun. 17:10; Jer. 2:20]
      7 Minä ajattelin, että tehtyään kylläkseen kaikkea tätä hän lopulta palaa luokseni, mutta ei hän palannut. "Sen näki hänen sisarensa Petturi-Juuda.
      8 Ja vaikka minä lähetin Luopio-Israelin pois hänen aviorikoksensa vuoksi ja annoin hänelle erokirjan, ei hänen sisarensa Petturi-Juuda siitä säikähtänyt, vaan rupesi portoksi hänkin. Minä jouduin sen näkemään. [5. Moos. 24:1-4; Jes. 50:1]
      9 Huoruuteen mieltyneenä Juuda häpäisi maan. Hän palveli kiviä ja puita jumalina ja oli uskoton minulle.
      10 Kaiken tämän jälkeen ei Israelin petollinen sisar Juuda vieläkään palannut minun luokseni koko sydämestään, vaan valheellisin mielin." Näin sanoi Herra.
      11 Herra sanoi minulle: "Kuitenkin Luopio-Israel on viattomampi kuin Petturi-Juuda. [Hes. 16:51, 23:11]
      12 Mene ja huuda nämä sanat pohjoiseen päin: -- Käänny, Luopio-Israel, sanoo Herra! Minä en enää ole vihoissani sinulle, minä olen armollinen, sanoo Herra, ei minun vihani jatku loputtomiin. [Ps. 103:9; Jes. 57:16; Miika 7:18]
      13 Tunne kuitenkin rikoksesi: Sinä olet luopunut Herrasta, Jumalastasi, olet juossut kaikkialle vieraitten jumalien perässä, vihreän puun alta toisen alle. Minua et ole kuunnellut, sanoo Herra." [Sananl. 28:13]

6 Ja Herra sanoi minulle, kuningas Josian aikana: oletko sinä nähnyt, mitä vastahakoinen Israel teki? Hän meni kaikille korkeille vuorille, ja jokaisen viheriäisen puun alle, ja teki siellä huoruutta.
      7 Ja kuin hän näitä kaikkia tehnyt oli, sanoin minä: käännyt minun tyköni; mutta ei hän kääntynytkään; ja hänen petollinen sisarensa Juuda näki sen.
      8 Ja minä näin, että vastahakoinen Israel kaikissa teki huorin, ja minä hylkäsin hänen, ja annoin hänelle erokirjan; ja ei hänen petollinen Juuda sitä peljännyt, vaan meni ja teki myös huorin.
      9 Ja hänen huoruutensa sanomasta on maakunta saastutettu; sillä hän tekee huoruutta kiven ja puun kanssa.
      10 Ja kaikissa näissä ei hänen petollinen sisarensa Juuda kääntynyt minun tyköni kaikesta sydämestänsä, vaan petollisesti, sanoo Herra.
      11 Ja Herra sanoi minulle: vastahakoinen Israel on jaloksi luettava petollisen Juudan suhteen.
      12 Mene ja saarnaa nämät sanat pohjaan päin, ja sano: käänny, sinä vastahakoinen Israel, sanoo Herra, niin en minä käännä kasvojani teistä pois; sillä minä olen laupias, sanoo Herra, ja en vihastu ijankaikkisesti.
      13 Tunne ainoastaan sinun pahat tekos, ja ettäs olet Herraa sinun Jumalaas vastaan syntiä tehnyt, ja juossut sinne tänne vierasten jumalain tykö, kaikkein viheriäisten puiden alle; ja ette kuulleet minun ääntäni, sanoo Herra.

• Diana-ad-rem

hengellisesti huorin, koska teillä on monta jumalaa. Israelin Pyhä on YKSI.

• yksi kolmiyhteinen
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Jumala; Isä, Poika ja Pyhä Henki. Seurakunnan on Poika lunastanut ja Pyhä Henki pyhittää sen. Epäjumalanpalvelun (mm. ahneus tai väärä hengellisyys) houkutukset ovat tietysti uskovaisiakin lähellä, mutta hengen miekalla tulee sotia lihan pyyteitä vastaan.

Ef. 5:5 Sillä se te tietäkäät, ettei yksikään huorintekiä, taikka saastainen, eli ahne, joka epäjumalan palvelia on, ole Kristuksen ja Jumalan valtakunnan perillinen.

Kol. 3:5 Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,

• Diana-ad-rem
        yksi kolmiyhteinen kirjoitti:

Jumala; Isä, Poika ja Pyhä Henki. Seurakunnan on Poika lunastanut ja Pyhä Henki pyhittää sen. Epäjumalanpalvelun (mm. ahneus tai väärä hengellisyys) houkutukset ovat tietysti uskovaisiakin lähellä, mutta hengen miekalla tulee sotia lihan pyyteitä vastaan.

Ef. 5:5 Sillä se te tietäkäät, ettei yksikään huorintekiä, taikka saastainen, eli ahne, joka epäjumalan palvelia on, ole Kristuksen ja Jumalan valtakunnan perillinen.

Kol. 3:5 Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,

Niin, Raamattu sanoo myös, että tulee aika, jolloin Jerusalemiin ei astu yksikään ympärileikkaamaton ja saastainen.

Montako kristittyä on ympärileikattu ja montako vaimoa sairastunut miesten saasteista.

• ympärileikkaamaton
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Niin, Raamattu sanoo myös, että tulee aika, jolloin Jerusalemiin ei astu yksikään ympärileikkaamaton ja saastainen.

Montako kristittyä on ympärileikattu ja montako vaimoa sairastunut miesten saasteista.

ei astu taivaasta alas laskettuun uuteen Jerusalemiin.

Jer. 9:26 Egyptin, Juudan, Edomin, Ammonin lapset, ja Moabin ja kaikki, jotka maan äärissä korvessa asuvat; sillä kaikilla pakanoilla on ympärileikkaamatoin esinahka, mutta koko Israelin huoneella on ympärileikkaamatoin sydän.

Ilm. 3:12 Joka voittaa, hänen minä teen patsaaksi minun Jumalani templissä, ja ei hänen pidä silleen sieltä lähtemän ulos, ja tahdon kirjoittaa hänen päällensä minun Jumalani nimen ja minun kaupunkini, uuden Jerusalemin nimen, joka taivaasta minun Jumalaltani tuli alas, ja minun uuden nimeni.

• Kempelainen
        yksi kolmiyhteinen kirjoitti:

Jumala; Isä, Poika ja Pyhä Henki. Seurakunnan on Poika lunastanut ja Pyhä Henki pyhittää sen.

Missä kohti se Jeesus, siis Poika seurakunnan lunasti??

Missä Pyhä pyhittää?? Henki on Jumalan voima, joka laskeutuu ihmiseen ja antaa Hänelle armolahjoja, halunsa mukaan ( ei VL;ille, koska he eivät ole Pyhällä Hengellä Voideltuja Jeesuksessa ). Pyhä Henki on Jumalan kolmas persoona, Isän ja Pojan ohella. Pyhää Henkeä kutsutaan myös Jumalan Hengeksi, Jeesuksen Hengeksi ja Kristuksen Hengeksi. Kristinuskossa Pyhä Henki ei ole ainoastaan Jumalan voima vaan osa Pyhää Kolminaisuutta.

Pyhän Hengen pyhityksestä puhutaan vain 2. Tessalonikalaiskirje 2 luvussa jossa puhutaan Pelastukseen valituista.
        13 Mutta teidän vuoksenne meillä on täysi syy aina kiittää Jumalaa, te Herralle rakkaat veljemme. Jumala on valinnut teidät ensimmäisinä pelastumaan, kun Henki pyhittää teidät ja te uskotte totuuteen.

14 Tähän juuri, Jeesuksen Kristuksen kirkkauden omistamiseen, hän kutsui teidät, kun toimme teille evankeliumin. ** Teidän evankeliumi ei ole Jeeusus, vaan oma, SRK evankeliuminne, josta saarnaajat puhuvat – Tämän jv;n evankeliumia?????

15 Pysykää siis lujina, veljet, ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olemme suullisesti tai kirjeessämme antaneet teille.
        16 Itse Herramme Jeesus Kristus ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja on armossaan antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon,

17 rohkaiskoot sydämiänne ja antakoot teille aina voimaa hyviin tekoihin ja puheisiin.

Tämä on Raamatun ainoa kerta kun Hengestä puhutaan pyhittäjänä, voimana yli 200 kertaa. Paavali mainitsee Pyhän Hengen lahjoina esimerkiksi Jeesuksen tunnustamisen Herraksi, kyvyn jakaa viisautta ja tietoa, uskon voiman, parantamisen lahjan, voiman tehdä ihmeitä, profetoimisen lahjan, kyvyn erottaa eri henget toisistaan, kielillä puhumisen lahjan, sekä kyvyn tulkita kielillä puhujaa (1. Kor. 12).

• Diana-ad-rem
        Kempelainen kirjoitti:

Jumala; Isä, Poika ja Pyhä Henki. Seurakunnan on Poika lunastanut ja Pyhä Henki pyhittää sen.

Missä Pyhä pyhittää?? Henki on Jumalan voima, joka laskeutuu ihmiseen ja antaa Hänelle armolahjoja, halunsa mukaan ( ei VL;ille, koska he eivät ole Pyhällä Hengellä Voideltuja Jeesuksessa ). Pyhä Henki on Jumalan kolmas persoona, Isän ja Pojan ohella. Pyhää Henkeä kutsutaan myös Jumalan Hengeksi, Jeesuksen Hengeksi ja Kristuksen Hengeksi. Kristinuskossa Pyhä Henki ei ole ainoastaan Jumalan voima vaan osa Pyhää Kolminaisuutta.

Pyhän Hengen pyhityksestä puhutaan vain 2. Tessalonikalaiskirje 2 luvussa jossa puhutaan Pelastukseen valituista.
        13 Mutta teidän vuoksenne meillä on täysi syy aina kiittää Jumalaa, te Herralle rakkaat veljemme. Jumala on valinnut teidät ensimmäisinä pelastumaan, kun Henki pyhittää teidät ja te uskotte totuuteen.

14 Tähän juuri, Jeesuksen Kristuksen kirkkauden omistamiseen, hän kutsui teidät, kun toimme teille evankeliumin. ** Teidän evankeliumi ei ole Jeeusus, vaan oma, SRK evankeliuminne, josta saarnaajat puhuvat – Tämän jv;n evankeliumia?????

15 Pysykää siis lujina, veljet, ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olemme suullisesti tai kirjeessämme antaneet teille.
        16 Itse Herramme Jeesus Kristus ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja on armossaan antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon,

17 rohkaiskoot sydämiänne ja antakoot teille aina voimaa hyviin tekoihin ja puheisiin.

Tämä on Raamatun ainoa kerta kun Hengestä puhutaan pyhittäjänä, voimana yli 200 kertaa. Paavali mainitsee Pyhän Hengen lahjoina esimerkiksi Jeesuksen tunnustamisen Herraksi, kyvyn jakaa viisautta ja tietoa, uskon voiman, parantamisen lahjan, voiman tehdä ihmeitä, profetoimisen lahjan, kyvyn erottaa eri henget toisistaan, kielillä puhumisen lahjan, sekä kyvyn tulkita kielillä puhujaa (1. Kor. 12).

ja muuta herraa ei ole.

• Anonyymi
        Kempelainen kirjoitti:

Kempelainen kirjoitti : Pyhä Henki on Jumalan kolmas persoona.
        Missä raamatun kohdassa kerrotaan noin ?
        Kristus meni taivaaseen kuolemansa jälkeen.
        Ja sanoi lähettävänsä Isänsä luota Pyhän Hengen.
        Ei hän persoonasta mitään puhunut.
        Vaan ellen minä mene ylös taivaaseen, ei
        Pyhä Henki voi tulla alas.
        Te saatte voiman kun Pyhä Henki tulee teihin,
        sanoi Jeesus.
        Minkä näköisenä persoonana pyhä Henki ois voinut maan päälle tulla ?
        Miten raamatussa on kuvaus helluntain 33 tapahtumista ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kempelainen kirjoitti : Pyhä Henki on Jumalan kolmas persoona.
        Missä raamatun kohdassa kerrotaan noin ?
        Kristus meni taivaaseen kuolemansa jälkeen.
        Ja sanoi lähettävänsä Isänsä luota Pyhän Hengen.
        Ei hän persoonasta mitään puhunut.
        Vaan ellen minä mene ylös taivaaseen, ei
        Pyhä Henki voi tulla alas.
        Te saatte voiman kun Pyhä Henki tulee teihin,
        sanoi Jeesus.
        Minkä näköisenä persoonana pyhä Henki ois voinut maan päälle tulla ?
        Miten raamatussa on kuvaus helluntain 33 tapahtumista ?

kesy kyyhky

• Diana-ad-rem kirjoitti:

Tiedätkö, että Israelin Pyhä on Messias Jeesus joka sanoo; Joh. 14:6Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani

Ja koska velluilta uupuu Jeesus, uupuu heiltä kaikki, paitsi tupakka.

• Diana-ad-rem kirjoitti:

Mistä löydät kasitteen Ympärileikatkaa Uudesta Testamentista?

Se käsky on ositettu vaan ja ainoastaan Israelin kansalle merkiksi.

• vakass

E K U M E N I A !!!

• lästädiyspeto666

Kososlainen kuiva pappislinjan hempiä lakihenki tämän maa liman henkellisyys jehova hulluntaiekymeeni on sitä henkellistä huorruutta. hoitoon nämä kokouksiin heti!

• Anonyymi

Silvennoisen seuraajaako etsit? Ryhdy tuijottelemaan sinnetänne.

• Anonyymi

Se nyt ei paljon merkaa, jos sanahaulla hengellinen huoruus et saanut tärppiä. Eevan lankeemukseen kaikki pohjautuu, sen jälkeen Aadaminkin, ja siksi haluamme teeskennellä sekä olla hyvää pataa henkeväksi ja hengelliseksi tekeytyvien kanssa.

• Anonyymi

Mitä vittua adamkin lankesi samassa veneessä ollaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä vittua adamkin lankesi samassa veneessä ollaan

Adamin takia maa kirottiin mutta eva pääsi vain synnytys kivuilla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Adamin takia maa kirottiin mutta eva pääsi vain synnytys kivuilla

ei vissiin adamin teko ollut kauhean jalo

• Anonyymi

heikomman kimppuunhan siinä käytiin mutta joka tapauksessa taivaassa on varmaan tilaa ja jumala vittuilee saatanalle ois saanut koko saatana olla olematta voi tietysti olla ettei adam ja eva langennut syntiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

heikomman kimppuunhan siinä käytiin mutta joka tapauksessa taivaassa on varmaan tilaa ja jumala vittuilee saatanalle ois saanut koko saatana olla olematta voi tietysti olla ettei adam ja eva langennut syntiin

käärme jäi paratiisiin ja se tuhoutu

• Anonyymi

Käsitteenä hengellinen huoruus? Mieleeni tulee vl pappi joka saa palkkansa suomen kirkosta mutta sisimmässään kiroaa muut kuin vl ihmiset. Eroaisivat kirkosta ja menisivät muualle töihin. Poloiset eivät vaan saa rahaa muualta koska töitä muualla kuin kansankirkossa ei tuolla koulutuksella ole. Hengellinen huora on mielestäni kansankirkossa työtä tekevä vanhoillislestadiolaista oppia puolustava pappi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      1248
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      39
      1003
    3. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      48
      890
    4. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      170
      858
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      73
      850
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      36
      805
    7. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      54
      741
    8. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      191
      715
    9. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      141
      709
    10. Ootko sä oikeasti sinkku?

Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥
      Ikävä
      42
      706
    Aihe