Milloin yritystoiminta alkaa

kiinnostavaa....

En ole saanut selkeää vastausta siihen miten laki menee yrittämisessä. Milloin ihminen koetaan (päätoimiseksi) yrittäjäksi. Yritysneuvonnasta sain tiedon, että yritystoiminta alkaa silloin kun liittyy rekisteriin.

3

232

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C.E.

..selvää vastausta ei varsinaisesti ole. Se riippuu ihan siitä yhteydestä, että missä tarkoituksessa halutaan ollaan päätoimisia yrittäjiä. Esim. verottajan, EU-tukien ja sosiaali- tai työlainsäädännön määritelmät ja tulkinnat ovat erilaiset päätoimiselle yrittäjyydelle.

Yleensä voidaan sanoa, että yrittäjä status tulee käyttöyhteydestä riippuen joko muodollisin perustein, esim rekisteröitymällä eräisiin rekistereihin, joista tulee muodollinen yrittäjästatus.

Tai tosiasiallisen toiminnan kautta, niin että yritystoiminnan todellinen laajuus ja siihen liittyvä työmäärä sekä itsenäinen asema kertovat kyseessä olevan tosiasiallisesti yrittäjäksi tulkittava henkilö.

Muodollisen statuksen hankkiminen on tietenkin varmempaa, sillä eri viranomaiset ja muut sidosryhmät voivat tulkita toiminnan tosiasiallisen luonteen ja laajuuden eri tavoin, jolloin voi käydä niin että osan mielestä olet yrittäjä ja osan näkökulmasta et.

• kusettivat...

Miten tälläinen status sitten hankitaan? Työkkäri ehdotti että alkaisin ottamaan satunnaisia keikkoja vastaan. Yrityshelsingin mielestä en ole aloittanut koska en merkannut rekisteriin, mutta te-keskuksessa merkkasiva päätoimiseksi yrittäjäksi.

• C.E.
        kusettivat... kirjoitti:

Miten tälläinen status sitten hankitaan? Työkkäri ehdotti että alkaisin ottamaan satunnaisia keikkoja vastaan. Yrityshelsingin mielestä en ole aloittanut koska en merkannut rekisteriin, mutta te-keskuksessa merkkasiva päätoimiseksi yrittäjäksi.

..ja työkkärin kanssa kannattaa olla varovainen näissä yrittäjäasioissa, varsinkin jos olet ollut työttömänä, sillä heidän intressi tuntuu olevan näiden työttömien määrän pienentäminen millä keinoin tahansa, vaikka houkuttelemalla yrittäjiksi.

Mutta jos itse todella haluat yrittäjäksi, niin voihan sitä aloittaa vaikka toiminimen rekisteröinnillä, jolloin saat samalla y-tunnuksen, ja jos toimintasi on vähänkin laajempaa, niin alvirekisteriin kannattaa rekisteröityä. Luulen että kyllä ne siellä yrityshelsingissä antavat sitten lisäneuvoja vakuutuksiin ja rahoitukseen liittyen.

Kannattaa muistaa, että työkeikkojen tekemistä varten ei tarvitse olla yrittäjä, vaan niitä voi tehdä ihan verokortilla, eli niin että työn vastaanottaja maksaa palkan normaalisti sivukuluineen.

Käsittääkseni tuo päätoiminen yrittäjyys -määritelmä liittyy kohdallasi enemmän näihin työttömyystukiin, kuin varsinaiseen toimintaan, jolloin tylysti sanottuna kyse on siitä, että yritetään vain säästää rahaa, eli löytää syy jolla perusteella ei tarvitse maksaa korvausta. Muistaakseni joskus aikoinaan oli juttua, että päätoiminen yrittäjä -statuksen saa työkkäriltä erittäin helposti, eli siihen voi riittää jo sekin, että vain suunnittelee yritystoiminnan aloittamista ja tekee siihen liittyen selvitystyötä, jolloin katsotaan ettei ole enää työmarkkinoiden käytössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59