Houkutus - kirjan psykologiset vaikutukset

leipäkone

Niin, luin juuri tuo ekan kirjan. Siitä on jo kaksipäivää , mutta olen edelleenkin aivan sekava. Halua aluksi heti alleviivata etten ole todellakaan mikään teinityttö, vaan aikuinen ihminen. Mikään kirja ei koskaan ole vaikuttanut tuolla tapaa. Olo on kokoajan kuin silloin kun olin rakastunut. En pysty keskittymään mihinkään. Meinasin kolaroida jopa autoni ajauksissani. Oma siippani tuntuu yht'äkkiä- no ei miltään.

Aivan jotain käsittämätöntä.

Olin kyllä jo lapsena melkoinen vampyyri-intoilija, mutta välissä on ollut reilu kymmenenvuotta etten ole asiaa pahemmin ajatellut.

Fantasiasta en ole koskaan pitänyt. Potteria yritin jokus lukea, mutten kauaa jaksanut.

Nyt tilasin jo Houkutus- dvd:nkin.

Voiko tämä muka olla nuorille suunnattu kirja. Ajattelin, jos se olisi ilmestynyt silloin kun olin pahimman teini-ikäni kourissa, ja olisin lukenut sen. Olisin varmaan lähtenyt hakemaan omaa edwardiani vaikka tuonpuoleisesta..

Nukkumaan mennessäni odotan josko joku hiippailisi ikkunastani sisään - tiedän mitä odotan - sairasta :D

Pelkään että joku huomaa transsini ennenkuin pääsen siitä yli. Mitähän selittäisin. Tai sitten puhun unissani jotain mitä ei ole tarkoitettu kenenkään korville..

Ostin myös kirjan kaikki jatko-osat, jotka joudun tietekin lukemaan yhtämittaa..toivon jo melkein että ne eivät olisi yhtä vaikuttavia kuin tu eka osa. Ja en muuten KOSKAAN ole ostanut kirjoja ennen tätä..

Kurkkuani kuristaa aina kun tipahdan todellisuuteen ja tajuan ettei kirjan hahmoja ole oikeasti olemassa. Varsinkin sitä yhtä..hmm

Olenkohan sekoamassa , vai vain harvinaisen herkkä..

Mitään twilight kalentereita tai t-paitoja en ole hankkimassa - ei tämä sellaista ole :D

Haluaisin mielellänim"kuulla" muiden kokemuksia..ihan vaan niinkuin oman mielenrauhani vuoksi...

21

1993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Donnahh

      Kolmenkympin rajapyykki lähestyy uhkaavasti täälläkin eli teini-ikä on ta-ka-na.

      Ekan kirja kanssa oli ihan sama juttu. Posket hehku ja sydän hakkas monta päivää ja kuljin ihan omissa maailmoissani.. Mutta sitten tuli jatko-osat ja hiillos alkoi hiipua. Toisen ahmi päivässä mutta se oli masentavampi ( en nyt kerro miksi). Loppua kohden kaikki taas alkoi rullata ja kun jälleen päästiin ykkösen tasolle kirja loppui kuin seinään. Kolmannen suomennosta odotin kuukausia kuin lapsi joulupukkia ja se olikin sitten sellainen pettymys että breaking dawn luin ihan vaan huvin vuoksi enkä enää tutussa transsissa

      Netissä on kuulemma keskustelupalstoja 25 Twilight faneille. Ja olen nähnyt ammatissani kirjakauppiaana melkein viisikymppisiä rouvia sekoilemassa Meyer-pöydän äärellä..

      Et ole yksin. Se kirja sai kaikki melkein kaikki sekaisin.

      • seur kirjaa etsin

        Sama juttu :) Olen lähempänä 30v kuin 20v ja täytyy sanoa että kirja vei jalat alta. Joskus teininä luin fantasia kirjoja mutta ne jäi sitten opiskelun takia yms. Nyt olen yrittänyt löytää uutta luettavaa .. (kun olen lukenut jo 1-3 ja odottelen 4 osaa) mutta kaikki ovat olleen pettymyksiä! Tottakai olen lukenut kirjat jo uudestaan läpi.. kun en vain ole löytänyt enää hyvää kirjaa !!! Luin Meyerin Vieras-kirjan ja siinä oli aika paljon henkilöhahmoissa samaa kuin Houkutuksessa, mutta sekin oli TYLSÄ! Joten.. olen tullut siihen tulokseen että oli huono idea alkaa taas lukemaan.. ei sentään ;)


    • martsa_-

      stephenie meyer tarkoitti houkutuksen alunperin aikuisille.

      • sekaisin

        Minä kans olen jo 29 täyttänyt kolmen lapsen äiti ja hurahtanut ihan täysin tuohon kyseiseen kirjasarjaan. Normaali arkeen on todella vaikea palata kesken kirjan luvun tai aina kun oon kirjaa lukenut...tuntuu ihan epätodelliselta! Kävelen paikasta toiseen ihan kuin transsissa ja tuntuu kauhean surulliselta erkaantua tuosta kirjojan maailmasta, kun huomaa, että oikea elämä on ihan jotain muuta. Luulempa, että kirja saa jokaisen lukijan pohtimaan omaa elämäänsä ja jos on jotenkin tyytymätön tai kokee jääneensä jostain elämässä paitsi kirja täyttää tuota tyhjiötä....ainakin omalla kohdallani.

        Tämä riippuvuus noihin sarjan kirjoihin on minulle oma salainen juttuni ja pakopaikka elämässä. Kellekkään ystävilleni en ole kehdannut moidesta edes mainita!

        Olen koko ikäni lukenut paljon kirjoja ja mik'ään kirja (tässä tapauksessa koko sarja!) ei oo koskaan tehnyt mitään vastaavaa vaikutusta edes pientä tähän verrattuna. En oo voinut lukee mitään muuta kirjaa noiden jälkeen koska ne ei tunnu miltään!

        Olen koittanut pohtia miksi tämä kirjasarja vaikuttaa niin syvästi minuun...syytä en ole löytänyt.
        Kun uppoudun lukemaan kirjaa ihan sama mitä tästä sarjasta minut valtaa kauhea surumielisyys ja epätoivo kun eihän tuota löydy mistään tässä maailmassa...olo on kuin olisi hukassa!

        Olen käynyt katsomassa nuo kaksi elokuvaa ja toivonut, että ne olisvat parempia, mutta eihän mikään elokuva voi vetää vertoja omille mielikuville. Oikeastaa tuntuu kuin nuo ois ihan kas eri asiaa...elokuva ja kirjat niillä ei oo paljoa yhtäläisyyksiä. Ehkäpä kirjat merkitsee minulle niin paljon enemmän kuin elokuva antaa ymmärtää.

        Totuus on että olen ihan riippuvainen näistä kirjoista ja ne on kalleimpia aarteita!


      • twilight-"fani"
        sekaisin kirjoitti:

        Minä kans olen jo 29 täyttänyt kolmen lapsen äiti ja hurahtanut ihan täysin tuohon kyseiseen kirjasarjaan. Normaali arkeen on todella vaikea palata kesken kirjan luvun tai aina kun oon kirjaa lukenut...tuntuu ihan epätodelliselta! Kävelen paikasta toiseen ihan kuin transsissa ja tuntuu kauhean surulliselta erkaantua tuosta kirjojan maailmasta, kun huomaa, että oikea elämä on ihan jotain muuta. Luulempa, että kirja saa jokaisen lukijan pohtimaan omaa elämäänsä ja jos on jotenkin tyytymätön tai kokee jääneensä jostain elämässä paitsi kirja täyttää tuota tyhjiötä....ainakin omalla kohdallani.

        Tämä riippuvuus noihin sarjan kirjoihin on minulle oma salainen juttuni ja pakopaikka elämässä. Kellekkään ystävilleni en ole kehdannut moidesta edes mainita!

        Olen koko ikäni lukenut paljon kirjoja ja mik'ään kirja (tässä tapauksessa koko sarja!) ei oo koskaan tehnyt mitään vastaavaa vaikutusta edes pientä tähän verrattuna. En oo voinut lukee mitään muuta kirjaa noiden jälkeen koska ne ei tunnu miltään!

        Olen koittanut pohtia miksi tämä kirjasarja vaikuttaa niin syvästi minuun...syytä en ole löytänyt.
        Kun uppoudun lukemaan kirjaa ihan sama mitä tästä sarjasta minut valtaa kauhea surumielisyys ja epätoivo kun eihän tuota löydy mistään tässä maailmassa...olo on kuin olisi hukassa!

        Olen käynyt katsomassa nuo kaksi elokuvaa ja toivonut, että ne olisvat parempia, mutta eihän mikään elokuva voi vetää vertoja omille mielikuville. Oikeastaa tuntuu kuin nuo ois ihan kas eri asiaa...elokuva ja kirjat niillä ei oo paljoa yhtäläisyyksiä. Ehkäpä kirjat merkitsee minulle niin paljon enemmän kuin elokuva antaa ymmärtää.

        Totuus on että olen ihan riippuvainen näistä kirjoista ja ne on kalleimpia aarteita!

        mä olen 24-vuotias ja miespuolinen ja "hullaannuin" myös aikalailla noihin Twilight-leffoihin.
        kirjoja en ole aiheesta lukenut, mutta googlettamalla löysin tänne ja ajattelin kirjoittaa ajatukseni aiheesta.

        ensimmäisen leffan näin perjantaina, kun hankin sen dvd:n "sattumalta" leffoja kun olin shoppailemassa. olin kuullut leffasta ennen monistakin eri lähteistä, mutta ei se ollut houkuttanut katsomaan kuitenkaan sen enempää. kunnes sitten samana iltana vielä sen katsoin dvd:ltä ja leffasta pidin todella paljon ja heti pitikin sitten varata liput seuraavan illan Twilight 2 -näytökseen.

        Kummatkin leffat oli tosi hyviä ja odotan jo innolla kolmatta. Kirjoja tuskin aion lukea, ainakaan ennen kuin olen nähnyt ton kolmannenkin leffan.

        Ne näyttelijät on tosi vetovoimaisia, niin miehet kuin naiset. Edward on sellainen mies jollainen haluaisin vaikkapa itsekin olla, siis luonteelta ja ulkonäöltä. Ja Bella taas on erittäin viehättävä ja kaunis nuori nainen.

        Nyt olen tänäänkin katsonut netistä pätkiä niistä leffoista ja lukenut keskustelupalstoja ja katsonut kuvia ja haastattelu-pätkiä näyttelijöistä yms.

        Suuren vaikutuksen teki muhunkin toi Twilight-tarina. Koskaan en ole sen suuremmin ollut kiinnostunut vampyyreista, mutta noista vampyyreista pidin. :D


    • finnish wolf

      Vaikka en ole lukenut niitä kirjoja, mutta elokuvat olen kuitenkin nähnyt, niin minullekin käy joskus samoin, eli että haluaisin joskus sekoittaa fantasian ja oikean mailman keskenään, mutta en kyllä kerro minkälaisen fantasian haluaisin sekoittaa =)

    • kirjapsykoosissa

      luojan kiitos joku toinenkin on yhtä häiriintynyt kuin itsekin.. :D Olen lukenut paljon kirjoja, mutta mikään muu kirjasarja ei ole tehnyt vastaavaa vaikutusta ikinä aikaisemmin, olen itsekin vastaavassa elämäntilanteessa, kotona äitiyslomalla, ja ajattelinkin, että liekö tämä psykoosi kotona vietettyjen kuukausien tulos. Olen itsekin juuri kolmenkympin rajapyykin saavuttanut, mutta silti kirjojen romanssi sai tunteet ensirakkaudesta yms pintaan. Ihanaa ja häiritsevää toisaalta, kun paluu vaipanvaihtoralliin kirjojen parista aina odottaa..
      yksi teoriani sille, miksi edward on niin ihana, (ja oma mies ei tunnu yhtään miltään..), on se että kyseessä on naisen kuvaus aiheesta. Ainoastaan nainen osaa kirjoittaa miehestä sellaisen täydellisyyden ruumiillistuman, joka osaa sanoa aina ne oikeat sanat. Tämä on mielipiteeni, mutta siitä huolimatta vaihtaisin tällä hetkellä oman mieheni välittömästi tuollaiseen vampyyrirakastajaan.. :)
      Toivon todella että tämä kuume hellittää jossain vaiheessa, ja pystyn suhtautumaan kirjoihin järkevästi, mutta uskon silti, että kyllä tämä suosio kirjojen suhteen kertoo siitä, että ne ovat oikeasti todella nerokkaasti kirjoitettu. Luojan kiitos, että minäkään en lukenut näitä teinihaaveiluvuosinani..

      • myyymmeli

        en kertakaikkiaan pysty ymmärtämään mikä tuossa edwardissa muihin
        naisiin vetoaa. Luin kirjan "vertaispainostuksen" tuloksena ja pidinkin siitä.
        Ei mikää ihmeellinen ja mielestäni kieli ja kerronta oli hieman ontuvaa.
        (luin alkuperäisen, joten en tiedä josko ne olisivat parempia suomennetussa)
        Ja siitä huomaa sen olleen Meyerin ensimmäinen kirja. En tarkoita, ettei
        olisi ihan hyvä kirjailija, mutta en pysty kyllä kirjoitustapaa hehkuttamaankaan.

        No siis kirja oli ihan hyvä (ensimmäinen kirja) ja se jaksoi hyvin lukea läpi.
        Mutta tosiaan oma näkemykseni Edwardista oli: määräilevä päällepäsmäri, selvästi jollain tapaa henkisesti
        häiriintynyt ja varmasti itsekäs.

        Saan varmaan nyt kaikkien haukut niskaani, mutta ajatelkaapa tätä todellisuudessa.
        Ajatelkaa olevanne 17 vuotias tyttö, joku sinun kanssasi samalla luokalla ollut
        poika (jota et edes tunne) kiipeää sinun ikkunastasi sisään ja tarkkailee sinua
        nukkuessasi. (sanokaa mitä vaan, mutta KUKAAN ei olisi pitänyt tätä romanttisena
        eleenä) Entäs kun poikaystäväsi kayttäytyy selvästi ennemmän kuin olisi isäsi.
        Määräilee sinua ja suhtautuu alistuvaisesti. Olisi kyllä minun teinivuosinani
        saanut lähteä ja lujaa (saisi vieläkin) En varmaan sietänyt tuollaista käytöstä edes
        oikealta isätäni kun olin 17.

        Niin joo ja kuka teistä oikeasti vielä katselisi miestä joka ilmoittaisi
        haluavansa tappaa sinut ennemmän kuin mitää muuta, mutta yrittävänsä
        olla tappamatta....joo


    • <3 Molly <3

      Minulla on aivan sama juttu tämän twilight-saagan kanssa. Ensin vastusteluistani huolimatta kävin katsomassa uusikuu-leffan, jonka jälkeen ostin KAIKKI kirjat sekä viime vuonna ilmestyneen houkutus-dvd:n Innolla odotan uusikuun ilmestymistä dvd:ksi myös. En saa ajatuksiani enää irti "siitä" ja tunnen myös olevani kuin juuri täysin rinnoin rakastunut teinityttönen. Tämä on ihan kamalaa, koska tämä kaikki on suunnattu minua nuoremmille ihmisille..

      • !!!!!!!!

        Siis olen aivan hullaantunut kirjoihin ja elokuvaan! Ja ikää on yli 30-v, mutta onneksi muitakin hurahtaneita löytyy;) Lisäksi omistan twilight t-paidan....


    • Antali

      Sama täällä, ja ikää on 25v.. Lainasin siskoltani Houkutuksen, ja 2 päivää myöhemmin kävin ostamassa kaikki 4 osaa. Luin sarjan reilussa viikossa kahdesti, ja molemmilla kerroilla ahdisti kun se loppui. Kuljen vieläkin jonkinlaisessa transsissa ja haaveilen Edwardista.
      Aamunkoi loppui mielestäni hieman töksähtäen, ja jäin kaipaamaan lisää muuttumisen jälkeisestä elämästä.

      Katsoin leffat pari päivää sitten, ja jotenkin jäi vaikutelma että elokuvat oli vain koitettu kiireellä saada tehtyä ja teattereihin. Mielestäni ne olivat erittäin laimeita verrattuna kirjoihin.. ehkä kirjojen lukemisesta oli kulunut liian vähän aikaa, tiedä häntä.
      Samoin minua jäi vaivaamaan muutetut kohtaukset, varsinkin kun suosikkikohtauksistani kaksi oli "pilattu"; 1) automatka Forksiin, jonka aikana Edward myöntää olenvansa vampyyri, ja 2) niityllä kun Bella näkee Edwardin ensimmäistä kertaa auringossa.

      Tiedän että elokuvan pituuden rajoittamiseksi kaikki ei voi mennä niinkuin kirjassa, mutta muutokset harmittaavat minua silti suunnattomasti.. jäi melkein paha maku suuhun :(
      Mutta taidanpa piristykseksi lukea sarjan kolmannen kerran :D

    • typerys?

      Jotenkin tuntuu todella naurettavalta että aikuiset ihmiset haksahtavat fanittamaan jotain näin typerää...

      Mutta toisaalta, keski-ikäiset naiset lienevät ykköskohderyhmää harlekiinirasjojenkin markkinoinnissa.

      Naurettava juonenkuljetus, huonoa kirjoituskieltä ja lälly ennalta-arvattava juoni. Kyllä, luin ihan hypen nosteessa kaikki osat englanniksi ja sen jälkeen suomeksi. Typeriä lukijaansa aliarvostavia hömppäkirjoja. Viihdettä, toki. Mutta. Lukijaansa arvostavaakin viihdekirjallisuutta löytyy.

      Häpeäisin jos pitäisin tästä ala-arvoisesta naista halventavasta roskasta.

      • samanhenkinen?

        Luin kaksi kirjaa ennen kauan elokuvia ja nykyistä fanitusta ja toisenkin vain uteliaisuudesta.
        Moitteisiin voisin lisätä että hahmotkaan eivät ole loistavia (siis vivahteisuuden ja syvyyden kannalta).

        Voin itsekin myös sanoa, että häpeäisin jos pitäisin sen tasoisista tuotoksista. Mikäli pystyisin muka pitämään siitä ja tajuamaan sen tason yhtäaikaa siis..


    • Twihard
    • Houkuttelee

      Kiva kuulla, etten todellakaan ole ainoa näiden kirjojen maailmaan lumoutunut. Olen itse lukenut koko elämäni paljon ja näihin kirjoihin jäin todellakin koukkuun.

      Osa näistä kirjoituksista voisi olla suoraan omasta elämästäni. Ikää 30-v, äitiyslomalla kotona yms.
      Tuntuu jotenkin siltä, ettei tuo oma siippa enää näytä eikä tunnu miltään ja oma elämä on jäänyt paikoilleen. Toisin sanoen elämä on tylsää ja koko ajan odotan, että pääsisin takaisin kirjojen maailmaan...
      Poikkeuksena aikaisempiin on se, että minusta tuo "susikaveri" Jacob on ihanampi kuin Edward:)

      Hullua eikä olekin?

      • Soua

        On. Tosi hullua. En ymmärrä, miten kukaan voi tykätä jostain noin huonosti kirjoitetusta. Tarinassahan on potentiaalia, mutta kirkailija ei osaa käyttää sitä.


      • Kuusankukka
        Soua kirjoitti:

        On. Tosi hullua. En ymmärrä, miten kukaan voi tykätä jostain noin huonosti kirjoitetusta. Tarinassahan on potentiaalia, mutta kirkailija ei osaa käyttää sitä.

        Sehän on täysin makuasia. Minusta kirjat on loistavasti kirjoitettuja. Toisen kirjailijan kirjoittamina tai toisen tyylisinä en niistä ehkä olisi edes välittänyt. Se mikä iskee kehenkin, on arvoitus.


    • Kuusama

      Itse sain Houkutuksen joululahjaksi. Olin itse toivonut, elokuvan nähneenä. Pariin ekaan viikkoon en saanut aikaiseksi lukea, en ollut niin kiinnostunut. Sitten aloitin ja jäin koukkuun. Ostin kirjat peräjälkeen ja luin ihan hulluna. Olin myös jonkinlaisessa transsissa jatkuvasti. Twilightin mukaisesti kuvaisin janoksi sitä mitä tunsin. Mulla oli jatkuva jano lukea. Se ei jättänyt hetkeksikään rauhaan. Mitä tahansa tein, missä tahansa olin, teki mieli lukemaan.

      Yhtenä yönä nukuin sen takia vain kaksi tuntia. Toisena yönä, kun mulla oli iltavuoro töissä, heräsin aamulla KAHDEKSALTA, ilman herätyskelloa, lukemaan (se on mulle täysin älytöntä, nukun yleensä kymmeneen ja silloinkin herään väkisin kellon soidessa) mentyäni yhdeltä nukkumaan. Yhtenä iltavuoro aamuna heräsin kahdeksalta aamulla kellon soidessa, koska mun täytyi käydä ostamassa jatko-osa niin että kerkeäisin lukemaan ennen töihin menoa (tämäkin täysin tavatonta, en tee koskaan vapaaehtoisesti mitään iltavuoroaamuina). Muutama esimerkki.

      Ja kun olin lukenut kirjat, aloitin alusta. Luin kaikki kirjat samantien kokonaan uusiksi, yleensä en tee sitä heti. Sitten luin tapani mukaan parhaita kohtia, ja sitten luin niitä uudestaan (tämä ei ole enää tavallista). Sitten luin niitä uudestaan, uudestaan, uudestaan ja uudestaan. Se alkoi olla jo hullua. Joten, lainasin kirjat serkulleni. Vieroitushoitoa.

      No, nyt tilanne on sitten se, että ikävöin niitä hulluna. Luen fanficcejä, katselen elokuvaa, katselen uudenkuun trailereita, kuuntelen bellan unilaulua, kuuntelen clair de lunea, kirjoitan fanficciä, katselen googlesta kuvia, selailen netistä kaikkea asiaa sivuavaa, vastaan tähän viestiin ym. ym.

      Uskomattoman voimakas vaikutus kyllä näillä kirjoilla. En muista koskaan millään muulla olleen tällaista, vaikka monilla on suuri vaikutus ollutkin.

      Huoh! Ehkä kyllästyn joskus.

      • haavaelija87

        Pelkäsin tässä olevani hulluksi tullut, kun olen kaksi viikkoa viettänyt mielikuvissani Forksissa. Vielä 3 viikkoa sitten minulla ei ollut mitään aikamusta koskea sormellanikaan mihinkään Twilight teinihömppään, mutta toisin kävi. Vuokrattiin eka leffa ja olin niin koukussa, että toinen leffa oli nähtävä heti seuraavana aamuna=)Kaksi enismmäistä kirjaa ostin suomenkielisinä pokkareina ja muutamaa päivää myöhemmin tilasin netistä myös jälkimmäiset kirjat. Kieli vaihtui englanniksi, koska opiskelijalla on varaa ostaa vain pokkareita..=) Ahmin kirjat runsaassa 5:ssä päivässä. Koko ajan olen yhä kasvavasssa määrin tutkinut, mitä kaikkea Twiligth aiheista netistä löytyy. Nyt harkitsen vakavasti faniutuni ulottamista myös leffan näyttelijöihin. Voisin käydä ihan elokuvissa katsomassa Robert Pattingsonin ja Kristenin muita leffoja.

        Nyt kirjat luettuani mikään ei enää tunnu miltään! Muutoin ihana poikaystäväni tuntuu auttamattoman tavalliselta eikä hänessä tunnu olevan vähäänkään sitä vetovoimaa mitä Edwardissa oli. Olenkin yrittänyt kanavoida uudelleensyntyneen teinirakkauden huuman poikaystävääni, mutta hän on ihan hämmentynyt, että mistä nyt kaikki tämä läheisyydenkaipuu ja intohimo tulee. Olen ottanut asenteen, että minä luon itselleni unelmien rakkaustarinan oman poikaystävääni, en vain vielä ole saanut liiemmalti vastakaikua..=P

        On aivan mahtavaa huomata, että en ole tunteideni kanssa ainut. Kavereillehan tästä ei kehtaa sanoa mitään, kuunteliisin korvat punaisena heidän reaktioitaan. En olekaan hullu=)


    • samat ajatukset

      Onpa lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa :)
      Ihan samoissa fiiliksissä mennään täälläkin.
      Ja kirjat on luettu jo kahdesti ja leffat katsottu miljoonasti!

    • Kuusankukka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe