Ollaan suunnittelemassa yksikerroksista ja suorakulmaista taloa. Kattomuotoa miettiessä ollaan harjakaton lisäksi pohdittu vähän tuota vinokattoa, kun haluttais vähän korkeampaa huonekorkeutta, ainakin osittain.
Onko kokemuksia/mielipiteitä kumpi kannattaisi laittaa? Hyvät ja huonot puolet? Harjakatto olisi kai kustannuksiltaan edullisempi, vai olenko väärässä?
rookie
vino vai
3
703
Vastaukset
- nettiin surffaamaan
Jos talopakettia meinaat niin varmaan kannattaa aloittaa katsomaan firmojen sivuilta hintoja. Luulisi kuitenkin että pulpettikatolla tulee kalliimmaksi koska huonekorkeus on suurempi osassa taloa. Mutta myös asemakaava voimääritellä teille trakastikin mitä saa rakentaa, harjan muodon suunnan talon värin ja materiaalin jne..
- arvuuttelija
eli sisäpuolellekkin vinot, harjalliset, katot?
siinä sais pulpettivaihtoehtoon verrattuna jotain mikä näyttää ihan oikealta talolta..
ite ainakin jättäisin ne telkänpöntöt kahjojen arkkitehtien märkiin uniin. ...harjakatto suoralla sisäkatolla on edullisin. Ja kun halutaan hieman korkeampaa tilaa, niin perusratkaisuna on vaihtaa ne suoran sisäkaton muodostavat kattoristikot saksimallisiin, jolloin sisäkatto nousee keskeltä hieman. Tuo muoto on kuitenkin siinä mielessä hieman halvan näköinenkin, ettei se huoneen korkein kohta saa riittävästi luonnonvaloa. Siksi yleistyvät nuo muunlaiset vinot sisäkatot, joissa katto nousee ulkoseinälle päin - ja siihen korotukseen on sitten mukavampi yhdistää myös korkeita ikkunoita - ja koko ajan hinta hivuttautuu ylöspäin, mutta onhan näihin mukava satsata, kun asumisviihtyisyyden lisäksi talon jälleenmyyntiarvokin nousee.
Yksi viime tapa korotttaa sisäkattoa - perinteikäs, mutta viimeisen parin vuoden aikana ainakin minun havaintojen mukaan hieman yleistynyt, on kääntää oleskelutilojen osalta harjasuunta tlon poikkusuuntaan ja siihen sitten saksiristikot (se oli alunpitäin se perusratkaisu katon nostoon). Näin saadaan varsin kohtuullisin ponnistuksin vino sisäkatto (joskin aika loiva) joka saa helposti luonnonvaloa ja mahdollistaa myös ne korkeammat ikkunat sinne ulkoseinälinjalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760