Suunnitelmissa olisi hankkia belgianpaimenkoira jommasta kummasta em. muunnoksesta. Millaisia suurpiirteisiä eroja on näillä kahdella muunnoksella karvanlaadun lisäksi, esimerkiksi luonteessa ja terveydessä?
Kuulemani perusteella "kokemattomammille" ei suositella täysin käyttölinjaista, joten lähinnä näyttelylinjaisten erot kiinnostavat. Tarkoituksena ei myöskään ole pelkän harrastusvälineen hankkiminen, eikä IPO kiinnosta, joten käyttikset voisivat olla muutenkin liian kiinni jatkuvassa toiminnantarpeessaan.
Olen myös kuullut, että groenendaelista ei tervuerenin lailla olisi kahta eri linjaa. Kuitenkin näyttäisi olevan groenendaelkasvattajia, jotka teettävät koirilleen pentuja nimenomaan juuri käyttislinjoista...?
Groenendael vai tervueren
6
1956
Vastaukset
- kahtoon
Menes kahtoon kaikkia variksia. Käytömaleja sisältävät grotskut parhaimpia ellet uskalla tavallista ottaa eli käyttömalia. Käyttölinjat ovat belgeissä niitä ihan tavallisia koiria. Ne eivät ole hektisiä hulluja kuten näyttikset, vaan uskomattoman ystävällisiä ja rauhallisia jos liikuskelet ja kouluttelet niitä.
- tavallinen?
Kiitos vastauksesta, mutta sana "tavallinen" ei oikein aukassut asiaa. Jos käyttölinjat ovat "tavallisia", mitä näyttelylinjaset sitten ovat? Miten olen aina ajatellut, että nimenomaan käyttikset ovat noita kutsumiasi 'hektisiä hulluja' - eihän liian flegmaattisesta yksilöstä saa yhtä todennäköisesti menestyvää harrastuskappaletta kuin toimeliaammasta belgialaisesta, vai miten on? Eikä harrastaminen kisamielellä ole minulla ensimmäisenä kiikarissa, muunlainen touhuilu kylläkin.
- koirat yleensä
tavallinen? kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, mutta sana "tavallinen" ei oikein aukassut asiaa. Jos käyttölinjat ovat "tavallisia", mitä näyttelylinjaset sitten ovat? Miten olen aina ajatellut, että nimenomaan käyttikset ovat noita kutsumiasi 'hektisiä hulluja' - eihän liian flegmaattisesta yksilöstä saa yhtä todennäköisesti menestyvää harrastuskappaletta kuin toimeliaammasta belgialaisesta, vai miten on? Eikä harrastaminen kisamielellä ole minulla ensimmäisenä kiikarissa, muunlainen touhuilu kylläkin.
Käyttikset mukavia kuin hyvät koirat yleensä. Tosin täytyy hieman helpottaa: Näyttiksistäkin löytyy hyviä elukoita jos osaa hieman etsiä. Kokeneet kasvattajat yleensä parhaimpia.
- tervueren
Oman tervuni kasvattaja ainakin kommentoi omista koiristaan (useita pentueita molemmista muunnoksista), että hänellä (! ei siis kaikilla kasvattajilla) grotskut ovat pehmeämpi luoteisia kun taas tervut jääräpäisempiä ja kovempia. MUTTA kuten jokaisen koiraa itselleen etsivän tulee ymmärtää, niin jokainen koira on yksilö ja kouluttamisella ja omistajan selkeällä johtajuudella on suuri merkitys koiran "lopulliselle luonteelle" ( monta muutakin asiaa alkaen sosiaalistamisesta ja päättyen .. ). Esim. omalla tervullani oli 6 sisarusta ja kaikki 7 tämän pentueen belgiä ovat hyvin erilaisia luonteeltaan!
Suosittelen lämpimästi, että otat yhteyttä rodun kasvattajiin ja kyselet heiltä juuri heidän kasvattajatavoitteistaan ja koirien luonteista. Hyvä kasvattaja vastaa näihin kysymyksiin ja osaa kysyä myös sinulta ne avainkysymykset, joilla selviää onko ko. kasvattajalla Sinulle sopivaa koiraa.- klinja
Toi väite ettei käyttölinjainen sopisi "kokemattomalle" on tiettyjen piirien höpöhöpö juttuja. Jos on normaalilla järjellä varustettu ihminen niin pärjää käyttölinjaisen kanssa ihan siinä missä näyttelylinjaisenkin kanssa. Joskus jopa helpommin! Tai vastaavasti ei pärjää kummankaan kanssa...
Käy itse tutustumassa k-linjaisiin pentuihin ja tee omat johtopäätöksesi!! - kirjoittaja
klinja kirjoitti:
Toi väite ettei käyttölinjainen sopisi "kokemattomalle" on tiettyjen piirien höpöhöpö juttuja. Jos on normaalilla järjellä varustettu ihminen niin pärjää käyttölinjaisen kanssa ihan siinä missä näyttelylinjaisenkin kanssa. Joskus jopa helpommin! Tai vastaavasti ei pärjää kummankaan kanssa...
Käy itse tutustumassa k-linjaisiin pentuihin ja tee omat johtopäätöksesi!!Jeps, olen kanssasi samaa mieltä. Kyllä se mitä on siellä hihnan toisessa päässä ratkaisee niin paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005348597Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17846Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68726- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657