Pyytäisin teiltä muilta nuorilta neuvoa, miten saada mesessä roikkuva nuori siitä irti. Keskustelut eivät ole auttaneet ja on vaikeaa mennä sulkemaan esim. kone häneltä, kun hänen ystävänsä ovat siellä. Hän on koneella jatkuvasti.
Hänellä ei ole ystäväviä paikkakunnalla, eikä hän ole kiinnostunut samoista asioista luokkalaistensa kanssa. Täällä harrastusmahdollisuudet ovat olemattomat. Hän on mukava, joten siitä ei ihmissuhteet ole kiinni. Hän vain erottuu joukosta ja siksi pikkusieluisella paikkakunnalla ystäviä ei ole.
Käyn itse töissä ja sukulaisia täällä ei ole, jotta hänellä olisi mahdollisuus vaikka sen kautta saada muuta tekemistä. Ainoastaan lomieni aikana voidaan jossain käydä. Tietysti hän käy välillä konserteissa ja silloin tällöin jonkun mesekaverin luona, tai sellainen hänen luonaan, muttä äitinä toivoisin lapsellani olevan enemmän koneen ulkopuolista elämää.
Onko nuorten elämä todella muuallakin näin paljon mesen kanssa touhuamista ja ylipäätään koneellaoloa?Olenko turhaan huolestunut ja jos en, niin auttakaa mua ja kertokaa miten voin asiaan vaikuttaa. En tietenkään halua hänen heiveröisiä ihmissuhteitaan katkaista, silloinhan hän olisi todella yksin! Sydäntä vain särkee tämä tilanne ja haluaisin hänen elämäänsä muutosta. En vain keksi miten se tapahtuisi!
Tämä tuntui olevan ainut keino, miten yrittää irti kierteestä. En usko, että muut kuin toiset nuoret voisivat paremmin tässä tilanteessa neuvoa. Kuten huomaatte ajankohdasta asia vaivaa minua ja hän on edelleen koneella! AUTTAKAA, PYYDÄN!
Apua nuorelle!
10
749
Vastaukset
- ...
Anna lapsesi olla koneella. Olisit onnellinen, että hänellä on edes mesen kautta kavereita.
Omalla kohdalla voin sanoa, että mese piritää päivää ihanasti kun saa jutella kavereitten kanssa, keitä ei nää muuten :D Mikis haluat kieltää lapseltasi tämän? :o
Paljon huonompi vaihtoehto olisi,että hän pelaisi jtn nettipelejä ja olisi koukussa niihin. Kyllä varmaan itsekkin ymärrät ku ei kerran ole muuta tekemistä. Tilanne olisi vakava, jos lapsesi ei tekisi mtn muuta kun istusi koneen edessää.. ja laitoit itse, että hän kuitenkin näkee kavereita.
Kesätyö olisi kesällä hyvä niin ei tulisi oltua niin paljon koneella..- Muuan äiti
Mutta hän on melkein vuorokaudet ympäriinsä vaan koneella.Käy vaan syömässä ja jatkaa.En saa häntä ulos, eikä hän halua esim.mun kanssa lähteä kävelylle(mikä nyt voi olla ihan ymmärrettävääkin;))Teatterissa käytiin sentään.
Tämä ajan valtava käyttö koneella mua huolestuttaa!Ihanaa on, että mesestä löytyy samanlaisia kavereita, jotka kans oisivat muuten yksin. Se on varmasti henkireikä hänelle ja monille muillekin, siksipä en sitä tahdo katkaista. Kai mun sit vaan täytyy hyväksyä tää asia.
Kesätyöt ovat olleet esillä, mutta hän ei tänä kesänä vielä ollut halukas niihin.Ensi kesänä kuulemma voi ajatella asiaa:)
Kiitos jokatapauksessa.Olet ystävällinen ja toivon sinulle mitä mukavinta kesää!
- tyttönen__91
On kyllä mukavaa olla tietokoneella, varsinkin mesessä on hyvä pitää yhteyttä ystäviin. Joten älä siis ainakaan estä häntä menemästä koneelle, ei siitä olisi hyötyä.
Minusta olisi hyvä keskustella kunnolla tyttäresi kanssa hänen koneenkäytöstään.
Mutta kuinka pitkään tämä on kestänyt? Itselläni oli yhdessä vaiheessa noin puoli vuotta kestävä kausi, jolloin olin paljon netissä ja mesessä. Myös minun äitini hieman huolestui tästä, mutta ei se auttanut vaikka hän valitti asiasta. Mutta sitten se vain meni ohi. Asun tosin suuressa kaupungissa, missä tekemistä kyllä riittäisi.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että tyttäresi täytyisi saada muutakin tekemistä. Tietenkin koneella on kiva olla, mesen kautta ystävyyssuhteet varsinkin pitkällä asuviin ystäviin pysyvät kunnossa. Mutta jos on muuta mielenkiintoista, ei koneella edes tee mieli olla niin paljoa. Onko teillä lemmikkejä? Jos tyttäresi saisi lemmikin, hän varmasti keksisi sen kanssa paljon tekemistä. Ja miksi hän ei voi yksin matkustaa vaikka toiselle paikkakunnalle johonkin harrastukseen, bussilla tai junalla?
Suosittelen siis, keskustele ystävällisesti tyttäresi kanssa, vietä aikaa hänen kanssaan. Kuitenkaan valittaminen, nipottaminen, huutaminen, sääntöjen asettaminen tai vastaava toimenpide ei ole yhtään hyvä, verraten järkevään keskusteluun, missä otetaan molempien mielipide huomioon. :)- Muuan äiti
Hän vain sanoo,että hänen kaverinsa on siellä ja runsaaseen aikaan selitys on, että nythän on kesäloma, kyllä nyt voi olla. Hän on ollut koulussa ihan hyvä oppilas, joten sen kanssa ei ole ollut ongelmia.
Hänellä oli ns."kavereita" toista vuotta sitten, mutta mielenkiinnon kohteet tulivat niin erilaisiksi, että nämä "ystävät" vaan jättivät hänet ulkopuolelle, kun ei tietääkseni löytynyt sellaista juteltavaa, joka olisi kiinnostanut kaikkia. Lisäksi jonkinlainen kateus taisi vaivata, sillä iloinen ja välitön luonne ei nähtävästi ole hyväksi, jos porukasta on hienoa jotenkin olla "angstinen". Lapseni on joissakin tilanteissa saanut myönteisiä huomionosoituksia(isommat nuoret)ja luokanvalvoja pitää hänestä. SE porukka vaan, jossa hän joskus hengaili ei häntä halua.Suoranaista haukkumista ei ole ollut. Jotkut muilta luokilta ovat ihmetelleet hänen yksinoloaan.
Lisäksi jatkuvat sairaalloiset laihdutusihanne- ja oman navan ympärillä pyörivät jutut eivät omaa nuortani jaksaneet koko ajan kiinnostaa, koska häntä kiinnostaa enemmän eettiset arvot ja ympäristöasiat. Toki hän välillä vähän "shoppaileekin", mutta se ei ole mikään ykkösprioriteetti. Toisia tällaiset asiat eivät kiinnosta pätkääkään.
En oikein voi kovin tarkasti tänne laitella, sillä tarkoitushan on pysyä anonyymina.Asumme lähellä isoa kaupunkia, joten sieltä löytyisi varmasti harrastuskohteita,mutta ne, jotka häntä kiinnostaisivat ovat niin myöhään,että hänen pitäisi kulkea yksin junalla. En halua hänen kulkevan iltamyöhällä YKSIN jossain sellaisella, levottomalla alueella! Hän saattaa ulkoisella olemuksellaan herättää kuitenkin jonkin verran huomiota ja ehkä väärien tyyppien taholta. Ylisuojelevako?Työni takia en pysty kuljettamaan häntä missään harrastuksissa.
Lemmikki on ,mutta se ei voita meseä.
Kiitos sinullekin. Hienoa, että jaksoit laittaa vastinetta. Yritetään sitten jutella vieläkin hänen kanssaan. Viimeistään koulun alkaessa kai sitten näkee jääkö tämä valtava mesettäminen sitten vain tähän vaiheeseen. Hän on kouluaikanakin ollut pääsääntöisesti mesessä,mutta huolehtinut hyvin koulunkäynnistään silti.
Hyvää kesää sinulle:) - ----
Muuan äiti kirjoitti:
Hän vain sanoo,että hänen kaverinsa on siellä ja runsaaseen aikaan selitys on, että nythän on kesäloma, kyllä nyt voi olla. Hän on ollut koulussa ihan hyvä oppilas, joten sen kanssa ei ole ollut ongelmia.
Hänellä oli ns."kavereita" toista vuotta sitten, mutta mielenkiinnon kohteet tulivat niin erilaisiksi, että nämä "ystävät" vaan jättivät hänet ulkopuolelle, kun ei tietääkseni löytynyt sellaista juteltavaa, joka olisi kiinnostanut kaikkia. Lisäksi jonkinlainen kateus taisi vaivata, sillä iloinen ja välitön luonne ei nähtävästi ole hyväksi, jos porukasta on hienoa jotenkin olla "angstinen". Lapseni on joissakin tilanteissa saanut myönteisiä huomionosoituksia(isommat nuoret)ja luokanvalvoja pitää hänestä. SE porukka vaan, jossa hän joskus hengaili ei häntä halua.Suoranaista haukkumista ei ole ollut. Jotkut muilta luokilta ovat ihmetelleet hänen yksinoloaan.
Lisäksi jatkuvat sairaalloiset laihdutusihanne- ja oman navan ympärillä pyörivät jutut eivät omaa nuortani jaksaneet koko ajan kiinnostaa, koska häntä kiinnostaa enemmän eettiset arvot ja ympäristöasiat. Toki hän välillä vähän "shoppaileekin", mutta se ei ole mikään ykkösprioriteetti. Toisia tällaiset asiat eivät kiinnosta pätkääkään.
En oikein voi kovin tarkasti tänne laitella, sillä tarkoitushan on pysyä anonyymina.Asumme lähellä isoa kaupunkia, joten sieltä löytyisi varmasti harrastuskohteita,mutta ne, jotka häntä kiinnostaisivat ovat niin myöhään,että hänen pitäisi kulkea yksin junalla. En halua hänen kulkevan iltamyöhällä YKSIN jossain sellaisella, levottomalla alueella! Hän saattaa ulkoisella olemuksellaan herättää kuitenkin jonkin verran huomiota ja ehkä väärien tyyppien taholta. Ylisuojelevako?Työni takia en pysty kuljettamaan häntä missään harrastuksissa.
Lemmikki on ,mutta se ei voita meseä.
Kiitos sinullekin. Hienoa, että jaksoit laittaa vastinetta. Yritetään sitten jutella vieläkin hänen kanssaan. Viimeistään koulun alkaessa kai sitten näkee jääkö tämä valtava mesettäminen sitten vain tähän vaiheeseen. Hän on kouluaikanakin ollut pääsääntöisesti mesessä,mutta huolehtinut hyvin koulunkäynnistään silti.
Hyvää kesää sinulle:)Saanko kysyä mikä eläin?
- Muuan äiti
---- kirjoitti:
Saanko kysyä mikä eläin?
Jyrsijähän se!=)
- TarinaTyttö423535
Isä käski(kun olin itse koukussa) vain sanomaan hei heit mesekavereille ja sulki ruudun,pakotti uimaan.(Heehehehe,no ehkei tuo ole se best vaihtoehto..)
Kannattaisi järjestää matka esim vaikka huvipuistoon tai mihin nyt haluattekin koko perheen voimin ILMAN mitään läppäreitä tms härpäkkeitä.Tai sitten ihan vaikka uimahalliin tai rannalle.
Toinen vaihtoehto on kirjat.Yleensä kannattaa suositella jotain jos kaikki on tyyliin"No emmä mitään löydä,kaikki kirjat on ihan tyhmii"joskus saattaa tulla semmoinen kirja että sitä ei haluaisi laskea kädestään(nimimerkki monia kertoja kokenut),ensin kannataa kuitenkin löytää se genre,mistä pitää eli fantasia,"klassikot",poikakirjat,sci-fi.Itse luen tällähetkellä Tuulen viemää ja viimeksi Anne Frankkia,en tyttönä tiedä kiinostako poikia(jos hän on poika.)mutta esim harry potterit tai viisikot ovat hyviä.
Sitten kannataa sopia joku tietty aika kavereiden kanssa,että ollaan sillon-ja silloin vaikka 18-19 mesessä.Jos ei pysy lupaus niin piuhat irti seinästä ja niinkauvan kunnes lupaus pysyy.
Harrastukset ovat myös,loppukesä ei nyt ole niiden "sesonki"aikaa,mutta syksyllä varmaan parhaiten.
Voimia!
T:Vihdoinkin vapaa- kskdfjas
Mä oon kans sitä mieltä että sopikaa ajat millo netissä saa olla ja huolehdi myös että muullon ei olla.
Meillä kotona on myös sääntönä että niin kauan kun on koneella niin täytyy myös olla ulkona, eli jos päivässä istuu esim. kaks tuntia koneella nii myös ulkona ollaan kaksi tuntia.. - Muuan äiti
On kierretty huvipuisto jos toinenkin, käyty matkoilla, leffaanmeno tulossa, tiettyjä kirjoja lukee ilman sanomistakin, joten tässä ei ongelmaa.Ongelma on siinä,että ne harrastukset,jotka kiinnostavat,eivät ole saatavilla asuinpaikkakunnalla vaan lähikaupungissa ja tosi myöhään illalla. En halua maalata piruja seinille,mutta en mä ainakaan teiniä laittaisi YKSIN isoon kaupunkiin kävelemään iltamyöhällä herättäen varmasti ainakin joidenkin huomiota.Suomessa ei niin isoa paikkakuntaa ole,etteikö erilailla pukeutuva kääntäisi katseita, tämä on koettu siis myös Helsingissä. Hänellä on oma tyylinsä,eikä hänen sitä pidäkään muuttaa muiden mieliksi.
Mesekaverit saa siis pysyä ja he ovat välillä yhteydessä ihan livemaailmassakin.Ilman meseä hän olisi YKSIN!!Tarkoitan tätä todella!Mua vain huolestuttaa se aikamäärä, jonka hän meseen käyttää.Ei vain tunnu löytyvän mitään ratkaisua, sillä kaikille nuorille on kaveripiiri tärkeä.Jos ei sitä ole omalla paikkakunnalla,niin sitten vaikka näin.
Teillä onnistui noin,ehkä sinulla on ollut harrastuksia,joita on voinut toteuttaa ja sen kautta kaveripiiriä muodostunut.Nyt se ei ole mahdollista.
Toivottavasti sulla menee edelleen hyvin ja toivotaan,että omankin nuoreni asiat järjestyisivät mukavampaan suuntaan.Olisi tuo koulun alkukin siten helpompaa.
- :/
Minulla on itsellä sama ongelma, kuin lapsellasi. Ei juurikaan kavereita täälä, kaikki asuu todella kaukana, joten tulee roikuttua paljon mesessä... Vaikka asun isolla paikkakunnalla (Helsingissä) niin en mäkään tunne tarvitsevani välttämättä "muuta elämää" Aika kurjaahan esim. koulussa on käydä ilman mitään motivaatiota, mutta kännykällä sielläkin pitää yhteyttä ystäviin, jotka asuvat kaukana. Pitäisi vaan kai yrittää laittaa rajoja hieman siihen , kuinka pitkään esim. annat lapsen olla koneella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194919Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä543935Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603513Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732658Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1362397Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572289Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084