Mulla on ajatukset vähän solmussa ja tarttisin neuvoja sellaisilta ihmisiltä jotka on käyneet lukiota Eiran aikuislukiossa.
Olen 25 vuotias tyttö. Ammatiltani olen parturi-kampaaja.
Viimevuodet olen työskennellyt kuitenkin toimistossa, palkkani on ollut minun koulutustasoani nähden kohtalaisen hyvä ja sen takia olenkin junnautunut paikoilleni.
Nyt kuitenkin hain kevään hauissa sekä ammattikouluun että ammattikorkeaan. Ammattikorkeasta ei parturi-kampaajan papereillani opiskelupaikkaa herunut mutta ammattikouluun pääsin. Ala ei ole "haaveammattini" mutta varmaan ihan kiva ala ja mielenkiintoinenkin.
Irtisanouduin töistäni, joten työni loppuvat päivää ennen, kuin ammattikoulutukseni alkaa.
Ammattikoulutukseni kestää 3 vuotta, jos olisin Yo se kestäisi 2 vuotta.
Aloinkin tässä miettimään, jos suorittaisinkin lukio opintoni loppuun. Haluaisin kovasti ammattikorkeaan tulevaisuudessa, haluaisin päästä opiskelemaan juuri sitä alaa mitä rakastan ja himoitsen.
Olisi kiva kuulla ihmisten kokemuksia Eiran aikuislukiosta. Miten nopeasti ja millä tadilla suorititte opintonne? Miten rahoititte opiskelunne? Valmistuuko sieltä todella ikinä?
Millaista on päiväopiskelu?
Laskeskelin että minulta menisi lukioon 2 vuotta,kun olen lukiota käynyt peruskoulun jälkeen vuoden. Suunnittelin että enkun ja äidinkielen kirjoittaisin jo ensi keväänä 2010, reaalin ja matskun/ruotsin sitten joko syksyllä 2010 tai keväällä 2011
Ajatus vaan luopua ammatillisesta opiskelupaikasta, josta saisin opintotukea tuntuu pelottavalta. Työnohella jos jatkaisin toimistotyötä en taas saisi lukiota ikinä käytyä. Haluan opiskella pääsääntöisesti ja tehdä töitä opiskelun ohella. Eli tarkoitus olisi olla aamupäivät lukiossa ja iltapäivät töissä.. ja töitä tietenkin tekisin vähemmän 15-25 h viikossa.
Eli kaipaan siis neuvoja ja kertomuksia miten olette lukion suorittaneet aikuisiällä, miten olette rahoittaneet opiskelunne yms...
Kiitos paljon. :)
Eiran aikuislukio? Kokemuksia?
3
1739
Vastaukset
- civis
Kävin Eirassa etälukion ja kirjoitin ylioppilaaksi kahdesti hajauttaen, pahvit sain käteen keväällä 2005. Pääsin samana kesänä opiskelemaan Helsingin yliopistoon ja nyt olen gradua vaille valmis maisteri. Eiran aikana olin koko ajan töissä joten etälukio sopi siinäkin mielessä hyvin. Omat kokemuskeni Eirasta ja sen opettajista olivat myönteisiä. Itsekuriahan tuo etäopiskelu ja aikuisopiskelu yleensäkin kysyy.
Lukiokirjat kannattaa hankkia käytettyinä. Jos kansipahvi onkin vähän rispaantunut niin ei se tietosisältö muutu onneksi :)- apuva..i need help...
Kuinka monta vuotta sulla meni lukioon? Luitko kirjoittamistasi aineista kaikki vapaavalintaiset kurssitkin?
- pilvikirahvi
....vastasin tähän viestiin jo kerran!? Noh, kerta kiellon päälle... :D
Jos ja kun sinulla on ammatillinen tutkinto, ei sinun ole pakko käydä lukiota päivääkään voidaksesi kirjoittaa. Itse kirjoitin ammattitutkinnon pohjalta itseni ylioppilaaksi ja nimenomaan Eirassa. Ihan mahtava paikka, suosittelen. Ja painottaen etten ollut hyvä peruskoulussa, eli lähtökohta oli aika heikko. Riippuen toki omasta tasosta ja siitä miten paljon osaa/jaksaa itsenäisesti tehdä töitä...mutta ei siihen lakin saamiseen nyt kauaa mene. Itse olin työtön lukion ajan. Tässä sinulle vertailukohdaksi minun kurssimääräni ja arvosanat:
A Ruotsi 1 kurssi-> B
Äidinkieli 2 kurssia-> M
Lyhyt matikka 6 kurssia-> C
A Englanti 1 kurssi-> E
Biologia 3 kurssia-> E
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760