Eiran aikuislukio? Kokemuksia?

apuva..i need help..

Mulla on ajatukset vähän solmussa ja tarttisin neuvoja sellaisilta ihmisiltä jotka on käyneet lukiota Eiran aikuislukiossa.

Olen 25 vuotias tyttö. Ammatiltani olen parturi-kampaaja.

Viimevuodet olen työskennellyt kuitenkin toimistossa, palkkani on ollut minun koulutustasoani nähden kohtalaisen hyvä ja sen takia olenkin junnautunut paikoilleni.

Nyt kuitenkin hain kevään hauissa sekä ammattikouluun että ammattikorkeaan. Ammattikorkeasta ei parturi-kampaajan papereillani opiskelupaikkaa herunut mutta ammattikouluun pääsin. Ala ei ole "haaveammattini" mutta varmaan ihan kiva ala ja mielenkiintoinenkin.

Irtisanouduin töistäni, joten työni loppuvat päivää ennen, kuin ammattikoulutukseni alkaa.

Ammattikoulutukseni kestää 3 vuotta, jos olisin Yo se kestäisi 2 vuotta.

Aloinkin tässä miettimään, jos suorittaisinkin lukio opintoni loppuun. Haluaisin kovasti ammattikorkeaan tulevaisuudessa, haluaisin päästä opiskelemaan juuri sitä alaa mitä rakastan ja himoitsen.

Olisi kiva kuulla ihmisten kokemuksia Eiran aikuislukiosta. Miten nopeasti ja millä tadilla suorititte opintonne? Miten rahoititte opiskelunne? Valmistuuko sieltä todella ikinä?
Millaista on päiväopiskelu?

Laskeskelin että minulta menisi lukioon 2 vuotta,kun olen lukiota käynyt peruskoulun jälkeen vuoden. Suunnittelin että enkun ja äidinkielen kirjoittaisin jo ensi keväänä 2010, reaalin ja matskun/ruotsin sitten joko syksyllä 2010 tai keväällä 2011

Ajatus vaan luopua ammatillisesta opiskelupaikasta, josta saisin opintotukea tuntuu pelottavalta. Työnohella jos jatkaisin toimistotyötä en taas saisi lukiota ikinä käytyä. Haluan opiskella pääsääntöisesti ja tehdä töitä opiskelun ohella. Eli tarkoitus olisi olla aamupäivät lukiossa ja iltapäivät töissä.. ja töitä tietenkin tekisin vähemmän 15-25 h viikossa.

Eli kaipaan siis neuvoja ja kertomuksia miten olette lukion suorittaneet aikuisiällä, miten olette rahoittaneet opiskelunne yms...

Kiitos paljon. :)

3

2099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • civis

Kävin Eirassa etälukion ja kirjoitin ylioppilaaksi kahdesti hajauttaen, pahvit sain käteen keväällä 2005. Pääsin samana kesänä opiskelemaan Helsingin yliopistoon ja nyt olen gradua vaille valmis maisteri. Eiran aikana olin koko ajan töissä joten etälukio sopi siinäkin mielessä hyvin. Omat kokemuskeni Eirasta ja sen opettajista olivat myönteisiä. Itsekuriahan tuo etäopiskelu ja aikuisopiskelu yleensäkin kysyy.

Lukiokirjat kannattaa hankkia käytettyinä. Jos kansipahvi onkin vähän rispaantunut niin ei se tietosisältö muutu onneksi :)

• apuva..i need help...

Kuinka monta vuotta sulla meni lukioon? Luitko kirjoittamistasi aineista kaikki vapaavalintaiset kurssitkin?

• pilvikirahvi

....vastasin tähän viestiin jo kerran!? Noh, kerta kiellon päälle... :D
      Jos ja kun sinulla on ammatillinen tutkinto, ei sinun ole pakko käydä lukiota päivääkään voidaksesi kirjoittaa. Itse kirjoitin ammattitutkinnon pohjalta itseni ylioppilaaksi ja nimenomaan Eirassa. Ihan mahtava paikka, suosittelen. Ja painottaen etten ollut hyvä peruskoulussa, eli lähtökohta oli aika heikko. Riippuen toki omasta tasosta ja siitä miten paljon osaa/jaksaa itsenäisesti tehdä töitä...mutta ei siihen lakin saamiseen nyt kauaa mene. Itse olin työtön lukion ajan. Tässä sinulle vertailukohdaksi minun kurssimääräni ja arvosanat:

A Ruotsi 1 kurssi-> B
      Äidinkieli 2 kurssia-> M
      Lyhyt matikka 6 kurssia-> C
      A Englanti 1 kurssi-> E
      Biologia 3 kurssia-> E

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      319
      1761
    2. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1264
    3. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1257
    4. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      133
      1136
    5. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      74
      883
    6. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      84
      843
    7. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      823
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      117
      777
    9. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      48
      770
    10. Sitä saattaa vähän hölmöillä

rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.
      Ikävä
      60
      716
    Aihe