leikkausvara

paljonko, miten

aloitan Corelilla väsäämään A3-julistetta ja sivun asetuksissa saisi valita leikkausvaran. Laitetaanko tuohon joku millimäärä ja jos laitetaan niin onko tuo "paperin" koko nyt muutaman millin isompi kuin A3 ja paino tuon noteeraa kun tulostavat?

Jos en laita leikkausvaraa niin mitä tapahtuu jatkossa, jääkö julisteeseen valkoinen reunaviiva?

Kiitos neuvosta.

3

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska Perusjaska

      Laita 3 mm leikkuuvaraa ja pdf:n tulostuksessa leikkausmerkit. Tai sitten piirrät ne itse slug-alueelle. Jos merkit löytyvät, niin kyllä paino osaa leikata puhtaaksi oikeaan kokoon.

      Jos merkkejä ei ole, niin laita saatteeseen sekä dokumentin koko, leikkuuvaran suuruus, että puhtaaksi leikattu koko. Ettei tule epäselvyyksiä.

      Jos leikkuuvaraa ei ole, luultavasti soittavat painosta ja pyytävät lähettämään uuden aineiston. Jos leikkuuvaraa ei ole eikä tule, leikkaavat painossa varmaan tulosteen vähän pienemmäksi kuin mitä olet pyytänyt, tai sitten saattaa jäädä valkoista reunoihin.

      • vastauksista

        joo, termit on hakusessa. Kyseessä on kaupan seinään tuleva ilmoitus lähiötapahtumasta ja valmis ilmoitus haetaan rakennuksesta jossa sijaistee "painotalo." Onko kyseessä siis tuloste, painotuote, se selviää sitten.

        "pdf:n tulostuksessa leikkausmerkit. " miten tuo tehdään ja missä vaiheessa?

        Corelissa(kin) voisi napsauttaa paperin kooksi A4, A3, jne. mutta noinhan ei kannata tehdä vaan pitää itse tehdä muutaman millin isompi paperikoko kuin mitä on tuleva ilmoitus. Ko?

        EN todellakaan ole mikään painotuoteguru.


      • Jaska Perusjaska
        vastauksista kirjoitti:

        joo, termit on hakusessa. Kyseessä on kaupan seinään tuleva ilmoitus lähiötapahtumasta ja valmis ilmoitus haetaan rakennuksesta jossa sijaistee "painotalo." Onko kyseessä siis tuloste, painotuote, se selviää sitten.

        "pdf:n tulostuksessa leikkausmerkit. " miten tuo tehdään ja missä vaiheessa?

        Corelissa(kin) voisi napsauttaa paperin kooksi A4, A3, jne. mutta noinhan ei kannata tehdä vaan pitää itse tehdä muutaman millin isompi paperikoko kuin mitä on tuleva ilmoitus. Ko?

        EN todellakaan ole mikään painotuoteguru.

        Enpä ole corellia yli 5 vuoteen käyttänyt, joten en muista oikeastaan mitään siitä. Jos siinä ei pysty erikseen määrittämään leikkuuvaroja, täytyy tehdä ns. ylisuuri dokumentti. Eli juuri niin kuin itse sanoitkin.

        Myös ohjelman/tulostusajurin asetuksista riippuu, kuinka leikkuumerkit voi lisätä, jos edes voi. Adoben ohjelmissa ne voi naksauttaa päälle pdf:n tai ps-filun tulostuksessa. Yritä etsiä corelista jotakin bleed/crop marks -valintoja. Jos ei löydy, niin täytyy tehdä käsin tai kysyä kelpaako painolle merkitön dokumentti.

        Muistaakseni acrobatissakin pystyy lisäämään jälkikäteen leikkuumerkit.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe