Selostajat Selin co.

aleksi-78

Niin, ovat aivan loistavia työssään. Molemmat ovat aidosti innostuneita sekä lajin harrastamisesta että sen selostamisesta, mikä mielestäni välittyy niin hienosti kotikatsomoon asti kuin vaan olla ja voi! Vaikka etappi olisi melko köyhä tapahtumien osalta, kaverit jaksavat heittää hyvää juttua tekniikasta, yksittäisistä pyöräilijöistä, pyöräilyn historiasta jne. Etenkin vanhemmalla Selinillä on mielestäni aivan hykerryttävän hauska tapa ilmaista itseään alkaen lähetyksen päättävästä melko sotilaallisesta "HEI-HEI!" lopputervehdyksestä! =)

Klassikko on sekin, kun pari vuotta sitten ennen kovaa mäkietappia Peter totesi jotenkin tähän tapaan: "...on niin mahtavan jännittävä etappi tiedossa, ettei tullut uni viime yönä silmään...!" Hah-hah, loistavaa. Ja vaikka hän varmaan hieman liioittelikin, niin mitä väliä - juttuna silti hyvä! Etenkin äänenpainon käyttö on kavereilla hallussa. Muutama koulutetttu Ylen urheilutoimittaja saisi ottaa mallia... jätän nimet sanomatta.

En nyt tiedä, miten paljon TdF:n faneja täältä suomi24:sta löytyy, mutta pistetään silti pieni gallup pystyyn:

Mielestäni Selinit ovat selostajina:

a) vertaansa vailla

b) hyviä

c) hoitavat homman

d) joku muu saisi selostaa

e) eivät tiedä pyöräilylähetyksen selostamisesta yhtään mitään

Itse valitsen vaihtoehdon a (luonnollisesti.)

Tämän sanottuani... muistaako kukaan Eurosportia 90-luvun puolelta, kun selostus tuli englanniksi henkilön nimeltä David Duffield toimesta? Siinä oli todella mainio selostaja hänkin. Hän apunaan ex-mestari Stephen Roche tekivät myös lähetyksistä katsomisen & kuuntelemisen arvoisia. Sääli, että kaveri koki sittemmin alennuksen.

Mutta... kommentoikaas muutkin Selineitä!

10

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • clement

      Kaikkien, varsinkin aloittelevien pyöräilijöiden, kannattaa kuunnella heidän vinkkejään pyöräilystä. Sieltä tulee ainoastaan asiantuntevaa tekstiä.

      • ylihiihtäjä

        -
        ”…kannattaa kuunnella heidän vinkkejään pyöräilystä. Sieltä tulee ainoastaan asiantuntevaa tekstiä.”
        Muuten niin mukava ja leppoisa parivaljakko, jota kuuntelee mielellään, mutta vinkkipuoli on se jolla ketju useimmin hyppää rattailta.
        Esimerkkinä olkoon eilen kerrottu ”Jaskan vihje” satulan korkeuden määrittelemiseksi jalan sisämitan (Js) avulla. Kun jalan sisämitta tunnetaan, niin ohje kuului: Satulan oikea korkeus (H) on jalan sisämitta plus 8…9 % . Eli tarkoittivat todennäköisesti, H = 1,08…1,09*Js
        Yleinen ohje satulakorkeudeksi kuuluu H = 0,885*Js ja siihen toleranssiksi - 10 mm.

        Minulla on jalan sisämitta 83 cm ja käyttämäni satulakorkeus 71 cm 170 mm kammilla.
        Yleinen ohje: H = 0,885*83 = 73,5 cm - 1 cm
        ”Jaska”: H = 1,08…1,09*83 = 89,6…90,5 cm

        Eihän se noin voi mennä. Vai oliko korvissani vaikkua? Vaikka jalan sisämitasta vähennettäisiin 8..9 %, niin silti oltaisiin yleisen ohjeen yläpuolella. H = 0,91…0,92*Js = 75,5…76,4 cm.
        Määrittelyohjeet perustuvat yleensä 170 mm kampien käyttöön. Poikkeava pituus on huomioitava satulakorkeutta määriteltäessä.
        Ja kaikki edellä oleva koskee maantieajoa.

        Nykyinen suuntaus kilpapyöräilijöillä näyttää olevan pitää satulansa yleistä ohjetta alempana. Katsokaa vaikka Lance Armstrongin ajoa Eurosportilta, niin huomaatte hänen matalasta satula-asennosta johtuvan ”koukkupolvisen” ajon.

        Samoin selostajakaverusten satulaohje, että yläpinta pitäisi olla ehdottomassa vaaterissa, ettei tulitikun paksuutta olisi heittoa kärjen ja takaosan välillä, on hiusten halkomista. Halvemmissa satulakannattajissa ei edes ole portaatonta säätöä suoruudelle, vaan kiinnityksen varmistamiseksi kosketuspinnoissa on pieni hammastus. Säätö on silloin portaallista hammasväli kerrallaan. On sattumaa jos hammastus ja satulan kiskot passaavat just jetsulleen, jotta vaateri saavutettaisiin. Lisäksi geelipehmusteiset satulat lyövät ohjetta korville, kun istuinkyhmyt vajoavat ehkä viiden tai kymmenen tikunpaksuuden verran satulaan.

        Ei anneta kuitenkaan pikkuasioiden häiritä värikkään kisaselostuksen luomaa nautinnollista tunnelmaa.


      • TDF fani
        ylihiihtäjä kirjoitti:

        -
        ”…kannattaa kuunnella heidän vinkkejään pyöräilystä. Sieltä tulee ainoastaan asiantuntevaa tekstiä.”
        Muuten niin mukava ja leppoisa parivaljakko, jota kuuntelee mielellään, mutta vinkkipuoli on se jolla ketju useimmin hyppää rattailta.
        Esimerkkinä olkoon eilen kerrottu ”Jaskan vihje” satulan korkeuden määrittelemiseksi jalan sisämitan (Js) avulla. Kun jalan sisämitta tunnetaan, niin ohje kuului: Satulan oikea korkeus (H) on jalan sisämitta plus 8…9 % . Eli tarkoittivat todennäköisesti, H = 1,08…1,09*Js
        Yleinen ohje satulakorkeudeksi kuuluu H = 0,885*Js ja siihen toleranssiksi - 10 mm.

        Minulla on jalan sisämitta 83 cm ja käyttämäni satulakorkeus 71 cm 170 mm kammilla.
        Yleinen ohje: H = 0,885*83 = 73,5 cm - 1 cm
        ”Jaska”: H = 1,08…1,09*83 = 89,6…90,5 cm

        Eihän se noin voi mennä. Vai oliko korvissani vaikkua? Vaikka jalan sisämitasta vähennettäisiin 8..9 %, niin silti oltaisiin yleisen ohjeen yläpuolella. H = 0,91…0,92*Js = 75,5…76,4 cm.
        Määrittelyohjeet perustuvat yleensä 170 mm kampien käyttöön. Poikkeava pituus on huomioitava satulakorkeutta määriteltäessä.
        Ja kaikki edellä oleva koskee maantieajoa.

        Nykyinen suuntaus kilpapyöräilijöillä näyttää olevan pitää satulansa yleistä ohjetta alempana. Katsokaa vaikka Lance Armstrongin ajoa Eurosportilta, niin huomaatte hänen matalasta satula-asennosta johtuvan ”koukkupolvisen” ajon.

        Samoin selostajakaverusten satulaohje, että yläpinta pitäisi olla ehdottomassa vaaterissa, ettei tulitikun paksuutta olisi heittoa kärjen ja takaosan välillä, on hiusten halkomista. Halvemmissa satulakannattajissa ei edes ole portaatonta säätöä suoruudelle, vaan kiinnityksen varmistamiseksi kosketuspinnoissa on pieni hammastus. Säätö on silloin portaallista hammasväli kerrallaan. On sattumaa jos hammastus ja satulan kiskot passaavat just jetsulleen, jotta vaateri saavutettaisiin. Lisäksi geelipehmusteiset satulat lyövät ohjetta korville, kun istuinkyhmyt vajoavat ehkä viiden tai kymmenen tikunpaksuuden verran satulaan.

        Ei anneta kuitenkaan pikkuasioiden häiritä värikkään kisaselostuksen luomaa nautinnollista tunnelmaa.

        Aivan loistavia nämä selostajat .
        Jaksaa kuunnella ja seurata lähetyksiä tunti kaupalla ja tourin aikana tulee itsellekkin asiantunti olo kun niin paljon pyöräystä ja muusta asiaa .
        Aloin itse seurata TDF vuodesta 2003 lähtien .


      • clement
        ylihiihtäjä kirjoitti:

        -
        ”…kannattaa kuunnella heidän vinkkejään pyöräilystä. Sieltä tulee ainoastaan asiantuntevaa tekstiä.”
        Muuten niin mukava ja leppoisa parivaljakko, jota kuuntelee mielellään, mutta vinkkipuoli on se jolla ketju useimmin hyppää rattailta.
        Esimerkkinä olkoon eilen kerrottu ”Jaskan vihje” satulan korkeuden määrittelemiseksi jalan sisämitan (Js) avulla. Kun jalan sisämitta tunnetaan, niin ohje kuului: Satulan oikea korkeus (H) on jalan sisämitta plus 8…9 % . Eli tarkoittivat todennäköisesti, H = 1,08…1,09*Js
        Yleinen ohje satulakorkeudeksi kuuluu H = 0,885*Js ja siihen toleranssiksi - 10 mm.

        Minulla on jalan sisämitta 83 cm ja käyttämäni satulakorkeus 71 cm 170 mm kammilla.
        Yleinen ohje: H = 0,885*83 = 73,5 cm - 1 cm
        ”Jaska”: H = 1,08…1,09*83 = 89,6…90,5 cm

        Eihän se noin voi mennä. Vai oliko korvissani vaikkua? Vaikka jalan sisämitasta vähennettäisiin 8..9 %, niin silti oltaisiin yleisen ohjeen yläpuolella. H = 0,91…0,92*Js = 75,5…76,4 cm.
        Määrittelyohjeet perustuvat yleensä 170 mm kampien käyttöön. Poikkeava pituus on huomioitava satulakorkeutta määriteltäessä.
        Ja kaikki edellä oleva koskee maantieajoa.

        Nykyinen suuntaus kilpapyöräilijöillä näyttää olevan pitää satulansa yleistä ohjetta alempana. Katsokaa vaikka Lance Armstrongin ajoa Eurosportilta, niin huomaatte hänen matalasta satula-asennosta johtuvan ”koukkupolvisen” ajon.

        Samoin selostajakaverusten satulaohje, että yläpinta pitäisi olla ehdottomassa vaaterissa, ettei tulitikun paksuutta olisi heittoa kärjen ja takaosan välillä, on hiusten halkomista. Halvemmissa satulakannattajissa ei edes ole portaatonta säätöä suoruudelle, vaan kiinnityksen varmistamiseksi kosketuspinnoissa on pieni hammastus. Säätö on silloin portaallista hammasväli kerrallaan. On sattumaa jos hammastus ja satulan kiskot passaavat just jetsulleen, jotta vaateri saavutettaisiin. Lisäksi geelipehmusteiset satulat lyövät ohjetta korville, kun istuinkyhmyt vajoavat ehkä viiden tai kymmenen tikunpaksuuden verran satulaan.

        Ei anneta kuitenkaan pikkuasioiden häiritä värikkään kisaselostuksen luomaa nautinnollista tunnelmaa.

        Mittasin huvikseni omat mittani. Satulan olen säätänyt "joskus" ihan omien ja ns. valmentajan ohjeiden mukaisesti. Jaskan tunnen, mutta ohjeet eivät ole häneltä. Siispä: Satula (selle italia) on 92 cm korkeudella look-polkimista 172,5 cm kammet. Jalan sisämitaksi sain mitattua 86-87 cm. 8% lisäys jalan sisämittaan tietäisi n. 94 cm. Täytyy ottaa huomioon eri polkimien ja kenkien erilaiset mitat.
        Tuo satulan korkeuden määritys näyttää "elävän" , kiitos nykyisten pyöriin asennettavien tietokoneiden, joista näkee tehot yms. Venäläiset ovat aina ajaneet vähän matalammalta kuin muut. Satulan vaaka-asennon mittaan vatupassilla niin, että mittapisteinä ovat satulan etuosa ja satulan takaosasta n. 1 cm eteenpäin.


      • ylihiihtäjä
        clement kirjoitti:

        Mittasin huvikseni omat mittani. Satulan olen säätänyt "joskus" ihan omien ja ns. valmentajan ohjeiden mukaisesti. Jaskan tunnen, mutta ohjeet eivät ole häneltä. Siispä: Satula (selle italia) on 92 cm korkeudella look-polkimista 172,5 cm kammet. Jalan sisämitaksi sain mitattua 86-87 cm. 8% lisäys jalan sisämittaan tietäisi n. 94 cm. Täytyy ottaa huomioon eri polkimien ja kenkien erilaiset mitat.
        Tuo satulan korkeuden määritys näyttää "elävän" , kiitos nykyisten pyöriin asennettavien tietokoneiden, joista näkee tehot yms. Venäläiset ovat aina ajaneet vähän matalammalta kuin muut. Satulan vaaka-asennon mittaan vatupassilla niin, että mittapisteinä ovat satulan etuosa ja satulan takaosasta n. 1 cm eteenpäin.

        -
        Selinin veljekset – isä ja poika- eivät maininneet mistä mihin Jaska satulan korkeuden mittaa. Tai jos mainitsivat, en sanomistaan älynnyt. Tuosta sinun viestistä ahaa elämys sitten syntyi.
        Yleinen tapa puhuttaessa satulan korkeudesta on määritellä se mittana keskiöakselin keskeltä satulaputken suuntaisena satulan yläpintaan. Kerroin 0,885 liittyy tähän mittaan. Mikään ei tietenkään estä puhumasta korkeusmitasta polkimen ollessa ala-asennossa mittana akselin keskilinjasta (tai polkimen yläpinnasta) satulan yläpintaan (Jaskan vinkki), mutta mittaustapa on syytä aina mainita. En tehnyt tosin sitä minäkään.

        Mitattaessa korkeus polkimesta ei kampipituudella ole merkitystä, toisin kuin keskiöakselista mitattaessa.

        ”Erehdystä” ei pääse syntymään, kun luopuu sekaannusta aiheuttavasta matematiikasta ja suorittaa korkeusaseman määrittelemisen kokeellisesti.
        Pyörän kanssa seinän viereen, ilman ajokenkiä (sukkasillaan) satulaan pystysuorana istumaan seinästä tukien, kantapäät polkimien ajopuolella pyöritetään takaperin. Jalka pitää mennä aivan suoraksi, mutta pyöritettäessä takamukset eivät saa keinua puolelta toiselle. Tällöin satulakorkeus ajokengillä ja klosseilla on melko lähellä sopivaa. Lookin polkimilla ja Sidin kengillä vaikuttaa tämä menetelmä passelilta. Klossien paikalla kengissä on myös merkitystä. Maantiellä ja varsinkin mäkisessä maastossa klossit pitäisi olla taaempana kuin radalla tai nopeatempoisessa kriteriumajossa.


      • clement
        ylihiihtäjä kirjoitti:

        -
        Selinin veljekset – isä ja poika- eivät maininneet mistä mihin Jaska satulan korkeuden mittaa. Tai jos mainitsivat, en sanomistaan älynnyt. Tuosta sinun viestistä ahaa elämys sitten syntyi.
        Yleinen tapa puhuttaessa satulan korkeudesta on määritellä se mittana keskiöakselin keskeltä satulaputken suuntaisena satulan yläpintaan. Kerroin 0,885 liittyy tähän mittaan. Mikään ei tietenkään estä puhumasta korkeusmitasta polkimen ollessa ala-asennossa mittana akselin keskilinjasta (tai polkimen yläpinnasta) satulan yläpintaan (Jaskan vinkki), mutta mittaustapa on syytä aina mainita. En tehnyt tosin sitä minäkään.

        Mitattaessa korkeus polkimesta ei kampipituudella ole merkitystä, toisin kuin keskiöakselista mitattaessa.

        ”Erehdystä” ei pääse syntymään, kun luopuu sekaannusta aiheuttavasta matematiikasta ja suorittaa korkeusaseman määrittelemisen kokeellisesti.
        Pyörän kanssa seinän viereen, ilman ajokenkiä (sukkasillaan) satulaan pystysuorana istumaan seinästä tukien, kantapäät polkimien ajopuolella pyöritetään takaperin. Jalka pitää mennä aivan suoraksi, mutta pyöritettäessä takamukset eivät saa keinua puolelta toiselle. Tällöin satulakorkeus ajokengillä ja klosseilla on melko lähellä sopivaa. Lookin polkimilla ja Sidin kengillä vaikuttaa tämä menetelmä passelilta. Klossien paikalla kengissä on myös merkitystä. Maantiellä ja varsinkin mäkisessä maastossa klossit pitäisi olla taaempana kuin radalla tai nopeatempoisessa kriteriumajossa.

        Jäi mainitsematta että mittaus oli polkimen yläpintaan polkimen ollessa ala-asennossa. Oman istuimeni korkeus on säätynyt käytännön kokeilujen tuloksena, eli lantio ei saa keikkua minun ajotyylilläni.


    • Tainuli

      Ehdottomasti vaihtoehto a! En aikaisemmin seurannut pyöräilylähetyksiä mutta kun kerran "vahingossa" v. 2006 Vueltan aikaan oli Eurosport päällä ja aloin kuuntelemaan Peterin ilmeikästä selostusta, jäin heti paikalla koukkuun pyöräilykisojen katsomiseen. Kiinnostuin samalla pyöräilystä. On siis suuri nautinto "kulkea yhteistä matkaa" Selinien kanssa television ääressä. Sekä isällä että pojalla myös ihanat äänet - näin naisnäkökulmasta.

    • Kyselyyn vaihtoehto a) Vertaansa vailla

      Kaksikon asiantuntemus ja tapa kertoa asioita on vähintäänkin taidokas. Katsoja joka ei välttämättä aktiivisesti edes seuraa pyöräilyä saa yhdenkin lähetyksen aikana uskomattoman määrän tietoa. Asiat selitetään siten että asiaan perehtymätönkin ymmärtää.

      Itsekin olen tutustunut pyöräilyyn TV-urheiluna jokunen vuosi sitten vahingossa Eurosportin kautta. Eipä sitä kovin kauaa tarvinnut katsella ja kuunnella kun olin "koukussa"

      Selinien rinnalla jää niin Ylen kuin MTV3:kin toimittajat kauas taakse. Ehkä Mertaranta pärjää omalla tontillaan.

      • aiaaiaiaiai

        Sori, mut LOL ja LMAO! Mertarannan jääkiekon asiantuntemus on vähintäänkin kyseenalaista, sehän hädin tuskin erottaa sini- ja punaviivat toisistaan.. Vertauksesi oli huono edes puujalkavitsinä, pthyi.


      • Apache1
        aiaaiaiaiai kirjoitti:

        Sori, mut LOL ja LMAO! Mertarannan jääkiekon asiantuntemus on vähintäänkin kyseenalaista, sehän hädin tuskin erottaa sini- ja punaviivat toisistaan.. Vertauksesi oli huono edes puujalkavitsinä, pthyi.

        Karjalamaista toimintaa.. Äijä pälpättää mitä sylki suuhun tuo. Sitä tässä tarkoitettiin. Toinen tekee sen tiedolla ja taidolla, toinen mutulla..

        Enkä tarkoita nyt seliniä :) Kyllä tuo Selin-kaksikko on todella ammattilaisen otteella tekemässä selostusta. Mertaranta jää todellakin kauas mutu-puheissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7800
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1999
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      949
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe