Onko tietoa onko tuo uusi Dometic RC220 kylmälaukku / autojääkaappi yhtä tehokas kuin TM:n testissä (10/2004) menestynyt edeltäjämalli Dometic RC210?
Näemmä tuo RC220 malli on jatkokehitelty Waeco:n Coolfun Double Top mallista, joka oli samaisessa vertailussa.
Sisuskalut ovat uusiutuneet tuuletinta ja jäähdytyssäleikköä myöten ( Coolfun malliin verrattuna) ja kanteen on integroitu nyt myös 230V verkkomuunnin. Muutoksista johtuen kansi on nyt noin sentin paksumpi kuin ennen ja uusi koneisto vie myös sisätiloista jokusen desin pois.
Ainakin käytettävyydeltään tuo uusi malli on huomattavasti parempi kuin vanha RC210, kun kansi on saranoitu ja sisätilat ovat paremmat. TM:ssä tuo RC220 mallin pohjana ollut Coolfun malli olikin ainut joka ei saanut miinuksia vertailussa, vaikka jäähdytystehossa ei aivan RC210 tasolle yltänytkään.
Mutta kuinka siis mahtaa olla jäähdytystehon laita? Uusi TM testi olisi varmaan paikallaan...
Dometic RC210 -> RC220
2
5764
Vastaukset
- RC220 Testaaja
TM vastaavia testejä ei ole tarjota.
Meillä on kuitenkin tuon Dometic RC220. Jotain mittauksia on tullut tehtyä, mutta niiden valossa ei ehkä ihan päästä RC210:n jäähdytyslukemiin, mikäli tuohon TM:n käppyrään on uskomista.
Kylmälaukkuun mahtuu yhteensä 30 oluttölkkiä (pystyyn kahteen kerrokseen molempiin 12 ja päälle vielä 6 vaakatasoon). Puolentoistalitran juomapuolloja menee juuri ja juuri 4, tosin vain kaksi mahtuu pystyyn.
Tuossa kokeeksi latasin 12 tölkkiä pohjalle, jotka olin ottanut 5 asteisesta jääkaapista. Laitoin lämpömittarin tölkkien väliin keskelle ja sain lukemaksi 5.4 astetta. Laitoin laukun päälle ja ensimmäisen tunnin aikana lämpö nousi 6.1 asteeseen ( kestääköhän peltier elementin jäähtyminen jonkin aikaa, vai oliko kyseessä vain ilmamassojen tasaantuminen?). Sen jälkeen annoin olla laukun päällä yön yli ja n. 12 tunnin kuluttua mittari näytti 5.2 astetta. Nostin lämpöanturin tölkkien välistä tölkin päälipinnalle ja tuolloin mittari näytti 3.5 astetta. Ulkolämpötila testin aikana oli 21.5 astetta.
Tästä voidaan vetää johtopäätös, että laukku pitää oluet jopa kylmempänä kuin jääkaappi, kunhan vaan kantta ei availla usein.
Kokeilin myös yhden huoneenlämpöisen oluen jäähdyttämistä. Kolmessa tunnissa laukku jäähtyi 4.3 asteeseen. Nestelämpömittaria ei minulla ole, mutta tuossa vaiheessa olut oli jo juotavan kylmää.
Kokeilin yhden oluen jäähdyttämistä myös puolentoistalitran jäädytetyllä pullolla. Ihan alkuun jää jäähdyttää yli kaksi kertaan nopeammin kuin peltier elementti, mutta tunnin kohdalla peltier menee jo ohi laukun lämpötilan laskiessa 8.5 asteeseen. Jääpullolla laukun lämpötila jämähti 8.7 asteeseen 45 minuutin jäähdytyksen jälkeen.
Olisi tietysti pitänyt testata 3 litran vesimäärällä niin kuin TM:ssäkin, mutta kun ei ole vesilämpömittaria ja 25 asteen vakioulkolämpötilaa tarjolla, niin vertailukelpoisia tuloksia en näillä eväin voi tehdä. - RC220 Testaaja
Tulipa omaksi huvikseni testattua Dometic RC220 kylmälaukun jäähdytystehoa simuloiden TM:n tekemää testiä. Minulla ei tosiaan ole käytössä vesilämpömittaria, mutta sijoitin lämpömittarin anturin kahden puolentoista litran virvoitusjuomapullon väliin puristuksiin. Näin ollen, oletin saavani kohtuullisella tarkkuudella veden lämmön selville. Aloitin mittaukset 24.2 asteisella vedellä. Tässä mittaustuloksia:
0 h - 24.2 °C
1 h - 20.3
2 h - 17.8
3 h - 15.2
4 h - 13.2
...
6 h - 10.0
12 h - 4.3
18 h - 3.2
24 h - 3.0
30 h - 2.5
36 h - 1.9 °C
Päivisin ulkolämpötila oli keskimäärin noin asteen verran korkeampi (max 22.5) kuin yöllä (min 21.3). Tämä käy selvästi ilmi myös hidastuneena jäähdytyksenä päivällä välillä 18 h - 24 h, jolloin ulkolämpötila on noussut. Kun taas sitä seuranneena yönä kylmälaukun lämpötila laski vielä reilun asteen.
Näiden havaintojen perusteella voi uskoa että mainostettu 20 asteen jäähdytysteho pitää paikkaansa. Jos tätä suhteuttaa TM:n tekemään testiin, jossa ulkolämpötila oli vakiona 25 astetta, kylmälaukun loppulämpö olisi 36 tunnin jähdytyksen jälkeen jäänyt todennäköisesti 5 asteen tuntumaan.
Huoneenlämmössä kärsivällinen jäähdyttäjä saa kuitenkin kyseisellä peltier kylmälaukulla juomansa jopa kylmemmäksi kuin tavallisessa jääkaapissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703