Pentu puree vain minua!

miksii?

Olen huomannut pennusta erään seikan; muita se ei koskaan pure esim. vieraita tai avopuolisoani, mutta minua se puree ja oikein kivuliaastikin. Olen yrittänyt tehdä vaikka mitä. Aina kun se on purrut minua, olen kokeillut näitä asioita; jättänyt sen vailla huomiota, selättänyt, houkutellut leluilla, sanonut tiukasti "ei" silti aina se jaksaa oikein vihamielisestikin purra minua. En ole koskaan kohdellut sitä mitenkään huonosti, en ymmärrä miksi se käyttäytyy noin? Noh, äsken sitten läppäsin sitä kuonoon oikein kunnolla, kun se iski hampaansa minuun. Kadun tätä hieman, kun ei ole järkevää kouluttaa koiraa siten, että sitä sattuu, mutta minulla oli oikeasti keinot lopussa. Siitäkös sitten koira pahoitti mielensä, rupesi jyystämään meidän lattiamattoa niin että siihen tuli reikä.

Oikeasti auttakaa, en halua että koirastamme tulee myöhemmin ongelmakoira. Olen kohta pian itkun partaalla.

13

2589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

Selättäminen ainakin on väärä keino, se saa monet koirat liikaa alistumaan ja muuttumaan jopa aggressiivisiksi.

Mutta pentu on kumminkin pentu. Kyllä se aikuistuessaan lopettaa turhat jyrsimiset, kun se sosiaalistuu ja sillä ei enää ole tarvettaa kuluttaa pentuhampaitaa. Sille on kumminkin näytettävä myös ystävällistä mallia, eikä van taisteltava vallasta.

Mutta mitenkös koiran liikunta- ja aktivointirutiinit. Onko niistä koiralla pulaa? Olisiko niitä lisättävä?

• kysy kasvattajalta

neuvoa. Rodustakin riippuu miten on paras menetellä.
      Mutta. ÄLÄ LÄPPÄÄ pentua missään olosuhteissa.
      Minkä ikäinen pentu on? Tiesitkö että käden saa "stop-asennossa" pennun eteen niin, että sen on mahdotonta purra? Kokeile.
      Itselläni oli terävähampaiset pikku-sakemannit aikanaan ja itse kun rauhallisesti työntää käden järsivän pennun nenään niin ettei se saa siitä otetta, kyllästyy se pian ja silloin voi koiralle tarjota sallittua jyystettävää.
      Tsemppiä.
      Ainiin. Oletko kovin vilkasliikkeinen ihminen? Rauhoita itsesi pennun lähellä ja toimi hillitysti.

• miksii?

Siis miten kädellä tehdään stop-asento? Itse laitan kädet taakse ristiin, jos pentu puree, mutta sitten se siirtyy puremaan jalkoja ja polvia. Kyseessä on siis harvinaisen jästipäinen pentu :) Olen lukenut myös, että jos pentu puree se kannattaa eristää johonkin huoneeseen. Eli aina huonosta käytöksestä seuraa rangaistus. Voisiko se tehota?

• miksii?
        miksii? kirjoitti:

Siis miten kädellä tehdään stop-asento? Itse laitan kädet taakse ristiin, jos pentu puree, mutta sitten se siirtyy puremaan jalkoja ja polvia. Kyseessä on siis harvinaisen jästipäinen pentu :) Olen lukenut myös, että jos pentu puree se kannattaa eristää johonkin huoneeseen. Eli aina huonosta käytöksestä seuraa rangaistus. Voisiko se tehota?

Pentuni saa päivittäin kaikenlaista tekemistä, teemme pieniä lenkkejä vähintään kolme kertaa päivässä, leikin sen kanssa usein ja vietän suurimman osan ajasta. Aktivointia siis on ihan riittävästi...

Tänään sattui myös toinen ikävä asia, nimittäin nylkyttäminen. Minua se nylkytti ensimmäistä kertaa! Se ei ole koskaan ennen tehnyt niin.

• ed.
        miksii? kirjoitti:

laitat koiran nenän eteen niin että kämmen on koiran nenässä (voisipa tähän piirtää kuvia...) Niin ettei se saa hampailla kiinni. Liikutat kättä koiran eteen jos se aikoo siirtyä jalkoihin.

Ja nylkyttämisestä. Niin minkä ikäinen se pentu oli?
        Kieltoääni ja tilanteesta pois. Vaikka sata kertaa tunnin aikana. Johdonmukaisuutta ja kärsivällisyyttä.
        Muutenkin kun koiraa kouluttaa niin ei pidä heti luovuttaa jos joku konsti ei auta. Pitää yrittää tarpeeksi pitkään.

• Olet kokeillut kaikki?

Mitä tahansa keinoa kokeileekin, niin sitä pitää tehdä viikkoja, muutama pv ei riitä vielä ollenkaan eli oletkohan nyt varmasti kokeillut kaikkea ja tarpeeksi kauan, johdonmukaisesti ja myös kaikki muut perh.jäsenet toimineet samoin? Muutoin pentu _ei_ voi sitä ymmärtää, jos kaikki eivät tee samoin, aina.

Selättäminen on tuonut vain takapakkia, pentusi on alkanut menettämään luottamusta sinuun, se suhtautuu epäröivästi ja epävarmasti kaikkeen sinun kanssasi. Kadut tai et, niin luottamuksen saaminen takaisin vie kuukausia ja voit syyttää vain itseäsi.

Heti kun ongelmia, aina soitto kasvattajalle. Hän neuvoo parhaiten, koskaa tuntee juuri sinun koirasi luonteen, ei täällä kukaan voi tietää millainen se on kirjoitusten perusteella. Huomioimattomuus on paras keino tuollaiseen. Soita nyt sille kasvattajalle, miten enemmän aikaa kuluu, sen vaikeammaksi menee. Ja vaikka miten kadut, tehtyä et saa tekemättömäksi, koirasi muistaa sen ja joudut tekemään helve...sti töitä, että se alkaa taas arvostaa sinua ja luottaa sinuun, mutta itseäsi saat syyttää.

• miksii?

Miksi pentu menettää luottamuksen minuun pelkästä selättämisestä? Eikös se kuitenkin ole ihan hellä tapa? Tuskin pentuni nyt niin herkkä on, minusta se on jopa kovapäinen ettei pienet läpsäytykset sun muut sitä araksi tee. Se luottaa kyllä minuun edelleenkin. Pentu on nyt 10 viikkoa vanha, 8 viikkosena puruvoima ei ollut niin kova, mutta nyt sillä on tullut voimaa juuri niska ja hartiaseudulle että sen tuntee nahoissaan. Aikuisena koirastamme tulee siis noin yli 50cm korkea. Siksi halua ajoissa hoitaa tuon puremisenvimman, koska mitä isommaksi se kasvaa, sen pahemmalta sen pureminen tuntuu. Koitan tuota huomiotta jättämistä, se taita nyt olla paras vaihtoehto.

• ehtinyt kokeilla pentuun
        miksii? kirjoitti:

Miksi pentu menettää luottamuksen minuun pelkästä selättämisestä? Eikös se kuitenkin ole ihan hellä tapa? Tuskin pentuni nyt niin herkkä on, minusta se on jopa kovapäinen ettei pienet läpsäytykset sun muut sitä araksi tee. Se luottaa kyllä minuun edelleenkin. Pentu on nyt 10 viikkoa vanha, 8 viikkosena puruvoima ei ollut niin kova, mutta nyt sillä on tullut voimaa juuri niska ja hartiaseudulle että sen tuntee nahoissaan. Aikuisena koirastamme tulee siis noin yli 50cm korkea. Siksi halua ajoissa hoitaa tuon puremisenvimman, koska mitä isommaksi se kasvaa, sen pahemmalta sen pureminen tuntuu. Koitan tuota huomiotta jättämistä, se taita nyt olla paras vaihtoehto.

kaikki keinot, selätykset ja läpsäytykset!? Oletko ihan tyhmä? Mietipä itse MIKSI pentu käyttäytyy sinua kohtaan noin!? Et voi vielä tietää onko se kovapäinen ja vaikka olisikin niin selätys ja läpsäytykset vain pahentavat asiaa. LUOVU koirasta, et tule ikinä pärjäämään sen kanssa, se ansaitsee paljon parempaa.

• miksii?
        ehtinyt kokeilla pentuun kirjoitti:

kaikki keinot, selätykset ja läpsäytykset!? Oletko ihan tyhmä? Mietipä itse MIKSI pentu käyttäytyy sinua kohtaan noin!? Et voi vielä tietää onko se kovapäinen ja vaikka olisikin niin selätys ja läpsäytykset vain pahentavat asiaa. LUOVU koirasta, et tule ikinä pärjäämään sen kanssa, se ansaitsee paljon parempaa.

kiitos mukavan kannustavasta viestistä. Miten voit sanoa, että koira ansaitsee paljon parempaa kun et itse tiedä meidän elämästä mitään? En käytä usein tuota näpäytystä koulutuksessa. Nykyään olen luopunut siitä kokonaan.

No sanopas itse, kuinka olisi paras kouluttaa koiraa? Jos kerran olet niin asiantuntija?

• Marttipertti

Pennun kasvatus on pitkäjänteistä puuhaa joten ei todellakaan kannata hermostua, ellei jokin menetelmä näytä parissa viikossa tehoavan varsinkin, kun on kyse noin pienestä pennusta. Sehän on vasta ihan vauva, eikä mitenkään voi osata talon sääntöjä varsinkaan, jos niitä yritetään opettaa joka kerta eri tavalla. Minkä menetelmän nyt sitten valitsetkin, pitäydy siinä johdonmukaisesti ja kauemmin kuin kaksi viikkoa.

Selättämisestä ollaan montaa mieltä. Itse uskon, että se voi olla hyväkin tapa toimia, mikäli selättäjä tietää, mitä ja milloin tekee. Minä en tiedä, joten olen suosiolla pitäytynyt muissa tavoissa kasvattaa kovapäistä pentuani, ja toistaiseksi ne ovat riittäneet.

Läppäisemisestä kehotan luopumaan välittömästi! Koiraa ja ihmistä ei voi tietenkään verrata toisiinsa, mutta tässä tapauksessa rohkenen niin tehdä. Miltä sinusta tuntuisi, jos joku läpsisi päin näköä? Varmaankin vähintään ärsyttäisi ja yrittäisit saada läpsimisen loppumaan. Miten koira voisi saada läpsimisen loppumaan? Mitenkäs muutoin kuin hampailla! Läpsimällä koirasta tekee helposti purijan. Se saattaa myös oppia pelkäämään kosketustasi, ja se on varmaan viimeinen asia, mitä toivot. Pidä myös mielessäsi se, että pentu ei vielä tajua, ettei se saa purra. Sitähän sinä vasta yrität sille opettaa. Se ei siis edes tiedä, miksi sitä yhtäkkiä, ilman mitään näkyvää syytä läpsäistään.

Itselleni olisi todella vastenmielistä kajota pentuuni fyysisesti millään tavalla. En haluaisi minkään vaarantavan luottamuksellista suhdettamme. Sitä paitsi koira on kuitenkin vain koira. Ihmisenä minun on mietittävä, miten pystyn osoittamaan sille, mitä haluan sen tekevän, ja ellei se niin tee, minä olen epäonnistunut. Turha siinä on koiraa läpsiä niin kuin olisi turhaa läpsiä vaikkapa japanilaista, joka ei ymmärrä suomenkielistä selostustani.

No niin, nyt sitten pienten saarnojen jälkeen itse aiheeseen. :) Oma pentuni oli tosi kova roikkumaan lahkeessa ja puremaan varpaita ja sormia. Nyt puolivuotiaana se tekee niin enää vain satunnaisesti ja lopettaa käskystä. Toki ihan vain aika itsessään vähentää puruintoa, sillä pureminenhan nyt vain kertakaikkiaan kuuluu pennun puuhasteluihin, mutta myös minä käytin aiemmin suositeltua huomioimattomuutta. Kun pureminen alkoi, kielsin ja nousin seisomaan. Laitoin kädet ristiin rinnalle, nostin leuan pystyyn, katselin ihan muualle ja ajattelin, että minä olen maailmanvaltias, minua ei tietenkään kukaan pure. Usko tai älä, tuo kuvitteluosuus on tärkeää, sillä kun itse uskot ylemmyyteesi, energiasi muuttuu. Koirat aistivat energioita todella hyvin. Itseasiassa syy siihen, miksi pentusi puree vain sinua, ei muita ihmisiä, piilee luultavasti juuri energioissa. Hermostuneisuus, turhautuneisuus, kiukku ja epävarmuus näyttävät kaikki koiran silmiin heikkoudelta, eivätkä koirat tottele heikkoa johtajaa. Kiinnitä siis huomiota omaan mielentilaasi aina, kun olet koiran kanssa tekemisissä.

Kun olet seisoskellut hetkisen ylväänä ja pentu lopulta perääntyy tai painuu omiin puuhiinsa, voit kävellä tiehesi edelleen suoraselkäisenä maailmanvaltiaana ja olla kiinnittämättä huomiota pikku pirulaiseen hetken ajan.

Tuo toimi meillä, vaikkei tuloksia välttämättä kannatakaan odotella ihan heti. Onnea yritykseen! Kyllä se siitä, maltilla ja rakkaudella. :)

• miksii?

Juu, sinulla oli paljon viisasta tekstiä. Yritän kiinnittää enemmän johdonmukaisuuteen. Minulla on koirista kokemusta, muttei tällaisesta alkukantaisesta rodusta. Olen sekoittanut penturessukan pään epäjohdonmukaisilla rangaistuksilla. Alan nyt pikkuhiljaa hahmottaa syyn, miksei pentu tottele minua. Vika on minussa.

• vihdoin. Eikä
        miksii? kirjoitti:

Juu, sinulla oli paljon viisasta tekstiä. Yritän kiinnittää enemmän johdonmukaisuuteen. Minulla on koirista kokemusta, muttei tällaisesta alkukantaisesta rodusta. Olen sekoittanut penturessukan pään epäjohdonmukaisilla rangaistuksilla. Alan nyt pikkuhiljaa hahmottaa syyn, miksei pentu tottele minua. Vika on minussa.

tarvitse loukkaantua, kun ihmiset yrittävät neuvoa. Kohtele nyt jatkossa sitä koiraa oikein eli kunnioittavasti, johdonmukaisesti ja muista, että se tekee juuri kuten sinä ohjaat eli kaikki lähte aina sinusta.

• Bedari

Kyllä vaan pennut voi olla ärsyttäviä, hyökkää aina uudelleen, ja uudelleen pahantahtoisesti. Mutta sen ikeniä kutittaa hampaiden kasvu iässä ja sen on pakko jyrsiä jotain, esimerkiksi sinua. Sillä pitää olla aina luita esillä (mm.ydinluita).
      Voit käyttää kieltämiseen mm.terävää dii, duu,did äännettä, ja pieni korkea kiljaisu herättää usein pennun huomion ja se alkaa pikkuhiljaa ymmärtää että se sattuu. Koiranpennut koettelee kuka on johtaja, ja muista sinä olet johtaja, älä lyö tai muutenkaan tee väkivaltaa, vaikka kuinka tekisi mieli. Kun on vihainen ja turhautunut ei saa missään nimessä koskea koiraan. Myös hyii-ii sana saa koiran ihmettelemään. Jos koira haukkuu tai räyhää voi sanoa tiukan st-äänteen. Jos kasvatat johdonmukaisesti koiraasi kaikki menee hyvin, uskon että sinun kasvatus on hyvää laatua ja toimii, mutta minkärotuinen koirasi on?? Kannattaa opettaa myös temppuja ne nimittäin väsyttää koiraa hyvällä tavalla enemmän kuin pitkät lenkit, kuten 'istu' ja voit nostaa käden vähän koiran pään yläpuolelle. Koiranpentusi on tyypillinen, nyt vain sukka käteen ja leikkimään! ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3088
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2881
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2515
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      49
      2403
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2096
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1850
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1769
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      41
      1616
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1535
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26