Perikunnallamme on pieni metsäpasta, minkä asiota hoidan, eli maksan vuosittaisen metsänhoitomaksun, mistä en näe
meidän kostuvan sentin vertaa.
Onko tietä erota tästä rasitteesta, vai pitääkö koko paska
panna myyntiin?
Miten eroon MHY:stä
18
1552
Vastaukset
- mutta jos
tila on pieni rahallinen hyöty on olematon. Tarvitaan Metsäkeskuksen lausunto, joka maksaa, ja toiseksi pitää osoittaa jokin metsäalan ammattihenkilö, joka vastaa metsänhoidosta
Sinuna ottaisin selvää paikallisen MHY:n palveluista, koska osa neuvonnasta katetaan mhy- maksulla. Käytä ensin mahdollisuutta saada vastinetta maksullesi ja harkitse eroa sen jälkeen
Saattaa yhdessä puukaupassa tulla hyvä vastine, varsinkin tälläisinä aikoina - metsänhoitomaksu
Eli tulkitsinko oikein (kärjistettynä siis)?
1. kaadetaan metsä pois ja myydään
2. myrkytetään koko palsta niin että ei kasva metsä
Jolloin noiden kahden vaiheen jälkeen palsta ei liene enää "metsätalouteen käytettävissä olevaa maata". Jos olisi, pitäisi edelleen maksaa.
Siispä miten oikeaoppisesti muunnan metsätalouteen käytettävissä olevan maani sellaiseksi mikä tätä ei ole?
- ...
Alkukesästä oli TV:ssä juttua että joku omistaja on vienyt pakollisen MHY:hyn kuulumisen EU tuomioistuimen ratkaistavaksi. Perusteluna oli vuosimaksu vaikka se ei anna mitään sekä yhtäaikaisten (!) myynti- ja ostokartellien pyörittäminen ja rahan veto välistä.
- valitusta
Mhy-jäsenyys ei ole rasite vaan mahdollisuus. Mitä pienempi metsätila, niin sitä parempi hyöty jäsenyydestä (sama palvelu pienemmällä maksulla).
- valitusta
Tosin,
Mhy:n välittämistä puukaupoista eli ns. "myynti- ja ostokartellien pyörittämisestä" ei ole yhtä myönteistä tuntumaa. Puukauppa ei lain mukaan kuulu mhy:lle eikä lakia pitäisi kiertää valtakirjoilla tms. - että on
valitusta kirjoitti:
Tosin,
Mhy:n välittämistä puukaupoista eli ns. "myynti- ja ostokartellien pyörittämisestä" ei ole yhtä myönteistä tuntumaa. Puukauppa ei lain mukaan kuulu mhy:lle eikä lakia pitäisi kiertää valtakirjoilla tms.metsänomistajalla edes joku keino puunostajien kartellia vastaan.
Joskus ihmettelen, miten helposti tyhmä metsänomistaja menee teollisuuden propagandan mukana, omaksi vahingokseen.
Metsänhoitoyhdistyksiä ei saa lakkauttaa. - vastaavaa
että on kirjoitti:
metsänomistajalla edes joku keino puunostajien kartellia vastaan.
Joskus ihmettelen, miten helposti tyhmä metsänomistaja menee teollisuuden propagandan mukana, omaksi vahingokseen.
Metsänhoitoyhdistyksiä ei saa lakkauttaa.Kannatti erota mhy:stä,tein metsäpalvelusopimuksen firman kanssa.Ei aiheuttanut kuluja eikä sido mihinkään.Saan mukavia etuja kuten puulle vuotuisen takuuhinnan jolla voittanut jokaisessa tekemässäni puukaupassa sekä ostotakuun eli firma sitoutuu ostamaan puuni joka tilanteessa josta hyötyä esim myrskytilanteessa jolloin suuren tarjonnan vuoksi voi myös mhy:lle jäädä puut käsiin.Nämä mielestäni kaksi tärkeintä etua monien saamieni joukosta.Eroamisen edellytyksenä on myös voimassa oleva mt-suunnitelma jonka hinnan olisin maksanut kahdessa vuodessa mh-maksuna eli suunnitelman hinta yllätti positiivisesti.Itse eroamispaperit hoiti firman mies eli nimi vaan paperiin.Mhy:n toimia olen seurannut vuosia niin läheltä etten koe tarvitsevani sellaisia toimijoita eli siitä ei sen enempää ja jokainen tekee mitä parhaaksi kokee mutta näin itse tein ja olen tyytyväinen.
- etsivivä-amadeus
vastaavaa kirjoitti:
Kannatti erota mhy:stä,tein metsäpalvelusopimuksen firman kanssa.Ei aiheuttanut kuluja eikä sido mihinkään.Saan mukavia etuja kuten puulle vuotuisen takuuhinnan jolla voittanut jokaisessa tekemässäni puukaupassa sekä ostotakuun eli firma sitoutuu ostamaan puuni joka tilanteessa josta hyötyä esim myrskytilanteessa jolloin suuren tarjonnan vuoksi voi myös mhy:lle jäädä puut käsiin.Nämä mielestäni kaksi tärkeintä etua monien saamieni joukosta.Eroamisen edellytyksenä on myös voimassa oleva mt-suunnitelma jonka hinnan olisin maksanut kahdessa vuodessa mh-maksuna eli suunnitelman hinta yllätti positiivisesti.Itse eroamispaperit hoiti firman mies eli nimi vaan paperiin.Mhy:n toimia olen seurannut vuosia niin läheltä etten koe tarvitsevani sellaisia toimijoita eli siitä ei sen enempää ja jokainen tekee mitä parhaaksi kokee mutta näin itse tein ja olen tyytyväinen.
kun myyrät tuhoavat taimet?
Vakuutusyhtiö vaatii mhy arvion.Kuka silloin arvioi jollei ole jasen? - löytyy
etsivivä-amadeus kirjoitti:
kun myyrät tuhoavat taimet?
Vakuutusyhtiö vaatii mhy arvion.Kuka silloin arvioi jollei ole jasen?Soitin juuri metsäkeskukseen,sieltä tulee tarkastaja arvioimaan myyrätuhoja.
- ja tosiasiana
löytyy kirjoitti:
Soitin juuri metsäkeskukseen,sieltä tulee tarkastaja arvioimaan myyrätuhoja.
tiedän että MHY ottaa jokaiselta kiintokuutiolta 3€ välityspalkiota ainakin meilläpäin.
- pitää olla
ja tosiasiana kirjoitti:
tiedän että MHY ottaa jokaiselta kiintokuutiolta 3€ välityspalkiota ainakin meilläpäin.
plakkari kunnossa että on varaa laittaa puukaupparahoja välistävetäjille esim mhy:lle,kyllähän ihmiset ostavat ja myyvät monenlaista ilman välittäjiä niin miksei puuta.Ymmärrän jos mhy antaa neuvontaa metsänhoidossa mutta siihen se saisi jäädäkin.Ei voi olla niin että johonkin organisaatioon automaattisesti kuulutaan ja maksetaan sinne tyhjästä vaan pitäisi olla niin että yhdistykseen liittyvät ne jotka näkevät sen tarpeelliseksi ja kokevat saavansa jäsenmaksulle vastiketta,minä en koe.
- Rasite
pitää olla kirjoitti:
plakkari kunnossa että on varaa laittaa puukaupparahoja välistävetäjille esim mhy:lle,kyllähän ihmiset ostavat ja myyvät monenlaista ilman välittäjiä niin miksei puuta.Ymmärrän jos mhy antaa neuvontaa metsänhoidossa mutta siihen se saisi jäädäkin.Ei voi olla niin että johonkin organisaatioon automaattisesti kuulutaan ja maksetaan sinne tyhjästä vaan pitäisi olla niin että yhdistykseen liittyvät ne jotka näkevät sen tarpeelliseksi ja kokevat saavansa jäsenmaksulle vastiketta,minä en koe.
juuri, niinkuin ajattelin.
Kohtuutonta kuppausta puukaupan kaikissa vaiheissa. - Riittää
Rasite kirjoitti:
juuri, niinkuin ajattelin.
Kohtuutonta kuppausta puukaupan kaikissa vaiheissa.Metsäkeskus riittää metsälakien valvontaan ja metsänomistajan neuvontaan. Mhy on jo niin syvällä Puukauppa-, enerkiapuu- ja Metsänhoitotyö- kartelleissa, että joutaa kilpailu viraston hoitoon, ensin on jaettava jäsenille Mhy:n omaisuus joka on vuosikymmeninä kertynyt.
- metsänhoito
Riittää kirjoitti:
Metsäkeskus riittää metsälakien valvontaan ja metsänomistajan neuvontaan. Mhy on jo niin syvällä Puukauppa-, enerkiapuu- ja Metsänhoitotyö- kartelleissa, että joutaa kilpailu viraston hoitoon, ensin on jaettava jäsenille Mhy:n omaisuus joka on vuosikymmeninä kertynyt.
tuntuu vieraalta ja se alkaa potuttaa, niin kannattaa metsä myydä tai ainakin erota mhy:stä. Silloin saa rauhan ja ei ainakaan tarvitse koko aikaa valittaa muutamasta kymmenestä eurosta. Itse maksan satasia euroja ja ilolla.
Samalla tavalla ammattiyhdistys ottaa omansa.
Samalla tavalla kirkkokin ottaa omansa.
Kirkollekin olen maksanut KYMMENIÄ TUHANSIA euroja, ja valitettavasti tulen edelleen maksamaan, vaikka itse olen eronnut kirkosta jo vuooooosia sitten.
Metsä antaa minulle paljon enemmän kuin kirkko. - mulla on isoin kypärä
metsänhoito kirjoitti:
tuntuu vieraalta ja se alkaa potuttaa, niin kannattaa metsä myydä tai ainakin erota mhy:stä. Silloin saa rauhan ja ei ainakaan tarvitse koko aikaa valittaa muutamasta kymmenestä eurosta. Itse maksan satasia euroja ja ilolla.
Samalla tavalla ammattiyhdistys ottaa omansa.
Samalla tavalla kirkkokin ottaa omansa.
Kirkollekin olen maksanut KYMMENIÄ TUHANSIA euroja, ja valitettavasti tulen edelleen maksamaan, vaikka itse olen eronnut kirkosta jo vuooooosia sitten.
Metsä antaa minulle paljon enemmän kuin kirkko.Ei tässä ollut kyse maksukilpailusta; kuka on maksanut eniten/vähiten.
Lähinnä on keskusteltu siitä miten voi erota MHY:stä, joten miten - onko havaintoa?
Tai mitä tosiaan saa vastineena maksuilleen?
Tästä linkkivinkki jossa on vastauksia noihin kysymyksiin viiittauksineen oikein lakeihinkin:
http://www.farmit.net/farmit/fi/08_foorumi/04_keskustelut/05_metsa/index.jsp?subject=Post&thread_id=131832644691230921
- pieni metsä
Erittäin pienestä metsästäni huolimatta en joudu silti maksamaan vuosittaista jäsenmaksua mhy:lle. Ainoa, mistä omistusaikanani olen kärsinyt, on Metsäliiton puukartellit hankintakaupan yhteydessä.
- yleistynyt
Eihän sonnin-ja tappurinhoitomaksuakaan enää tarvi maksaa.
Metsänhoitoyhdistyksestä voi erota esim. tekemällä hoitosopimuksen jonkun puufirman kanssa.
Vapaa kilpailu ja lisää palveluyrityksiä, pois monopoli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321