Kokemuksia työskentelystä Pietarissa

pilke-s

Moi!

Oletko asunut/työskennellyt pitkiä aikoja Pietarissa? Miten päädyit sinne, hakeuduitko vai päädyitkö? Olisi mukava kuulla mietteitänne, kun selvästi konkaritkin näitä sivuja käyvät lukemassa.

Onko kaupungissa expattipiirit erikseen, vai oletko viettänyt aikaa sekä venäläisten että ulkomaalaisten kanssa, ehkäpä lähinnä oman perheen kanssa? Millaisia harrastuksia sinulla on? Olen itse opiskelun ohessa matkustellut paljon ja monesti miettinyt, kuinka elämän järjestäisi muualla, missä esim. voisi urheilla tms. Venäjällä ja varsinkin isoissa kaupungeissa taitaa olla rajattomasti mahdollisuuksia, mutta omasta kokemuksesta olen huomannut, että yllättäviä ongelmia voi tulla tavallisesta lenkkeilystäkin (kulkukoirat eivät ole tottuneet lenkkeilijöihin)! Monestakin asiasta on valmis luopumaan, kunhan tilalle onnistuu järjestämään jotakin mielekästä. Miten te Venäjällä asuvat tai asuneet olette näitä juttuja ratkaisseet?

Kauanko sopeutuminen Pietariin kesti, entä sopeutuminen kotiin?

Minulla on jo pitkään ollut mielessä hakeutua töihin Venäjälle ja olisi kiva kuulla kokemuksia. Tulen viettämään seuraavan lukuvuoden Pietarissa opiskeluvaihdossa, mutta maisemanvaihto askarruttaa enemmänkin kuin opiskelijabileiden verran (ne on jo pariin otteeseen kokeiltu).

Ehkä kaupunki on täynnä uteliaita ja elämänjanoisia kaltaisiani ihmisiä, heistä olisi mukava kuulla!

Cheers,
Nasti

1

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marakiu

Ymmärtääkseni Pietarissa asuvat suomalaiset viihtyvät kaupungissa aika hyvin. Itse olen asunut muutaman vuoden, enkä kaipaa Suomea.

Pietarissa ei liene niin vahvaa suomi-yhteisöä kuin Moskovassa. Johtunee Suomen läheisyydestä. Suomalaiset ovat myös aika työorientoituneita, joten vapaa-aikaa ei ole liikaa. Suurkaupungin etäisyydet myös vähentävät kontakteja.

Asunto kannattaa valita (jos mahdollista) läheltä työ/opiskelupaikkaa, koska ruuhkat sekä kaduilla että metrossa ovat aamuisin ja iltaisin massivisia.

Toinen miinus, joka varsinkin talvella vaivaa on kuraiset ja likaiset kadut. Kengät pitää pestä talvella joka päivä.

Tietysti Venäjällä kohtaa kaikenlaisia tyhmiäkin pikkuvaikeuksia, joita Suomessa ei ole, kuten virastohelvetti, jonotushölmöily, liikennekaaos jne. Masokistin taivas?

Vastapainona on tietysti kansainvälisen suurkaupungin syke ja intensiteetti. Varsinkin kesällä kaupunki on mahtavimmillaan.

Jos on taloudellisia mahdollisuuksia, kannattaa aluksi palkata esim. puolipäiväapulainen hoitelemaan juoksevia asuntoja, siivoamaan ja pyykkäämään. Tällöin voi keskittyä töihin ja aikaa jää kaupunkiin ja sen loputtomaan tarjontaan tutustumiseen.

Suomen kaltaisia lenkkipolkuja tai hiihtolatuja Pietarissa ei ole. Löytyy kyllä kunnallisia uimahalleja ja klubityylisiä kuntokeskuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      401
      8731
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      168
      3101
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1534
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      74
      1066
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1048
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1005
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      63
      968
    8. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      943
    9. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      73
      904
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      890
    Aihe