Kokemuksia työskentelystä Pietarissa

pilke-s

Moi!

Oletko asunut/työskennellyt pitkiä aikoja Pietarissa? Miten päädyit sinne, hakeuduitko vai päädyitkö? Olisi mukava kuulla mietteitänne, kun selvästi konkaritkin näitä sivuja käyvät lukemassa.

Onko kaupungissa expattipiirit erikseen, vai oletko viettänyt aikaa sekä venäläisten että ulkomaalaisten kanssa, ehkäpä lähinnä oman perheen kanssa? Millaisia harrastuksia sinulla on? Olen itse opiskelun ohessa matkustellut paljon ja monesti miettinyt, kuinka elämän järjestäisi muualla, missä esim. voisi urheilla tms. Venäjällä ja varsinkin isoissa kaupungeissa taitaa olla rajattomasti mahdollisuuksia, mutta omasta kokemuksesta olen huomannut, että yllättäviä ongelmia voi tulla tavallisesta lenkkeilystäkin (kulkukoirat eivät ole tottuneet lenkkeilijöihin)! Monestakin asiasta on valmis luopumaan, kunhan tilalle onnistuu järjestämään jotakin mielekästä. Miten te Venäjällä asuvat tai asuneet olette näitä juttuja ratkaisseet?

Kauanko sopeutuminen Pietariin kesti, entä sopeutuminen kotiin?

Minulla on jo pitkään ollut mielessä hakeutua töihin Venäjälle ja olisi kiva kuulla kokemuksia. Tulen viettämään seuraavan lukuvuoden Pietarissa opiskeluvaihdossa, mutta maisemanvaihto askarruttaa enemmänkin kuin opiskelijabileiden verran (ne on jo pariin otteeseen kokeiltu).

Ehkä kaupunki on täynnä uteliaita ja elämänjanoisia kaltaisiani ihmisiä, heistä olisi mukava kuulla!

Cheers,
Nasti

1

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marakiu

      Ymmärtääkseni Pietarissa asuvat suomalaiset viihtyvät kaupungissa aika hyvin. Itse olen asunut muutaman vuoden, enkä kaipaa Suomea.

      Pietarissa ei liene niin vahvaa suomi-yhteisöä kuin Moskovassa. Johtunee Suomen läheisyydestä. Suomalaiset ovat myös aika työorientoituneita, joten vapaa-aikaa ei ole liikaa. Suurkaupungin etäisyydet myös vähentävät kontakteja.

      Asunto kannattaa valita (jos mahdollista) läheltä työ/opiskelupaikkaa, koska ruuhkat sekä kaduilla että metrossa ovat aamuisin ja iltaisin massivisia.

      Toinen miinus, joka varsinkin talvella vaivaa on kuraiset ja likaiset kadut. Kengät pitää pestä talvella joka päivä.

      Tietysti Venäjällä kohtaa kaikenlaisia tyhmiäkin pikkuvaikeuksia, joita Suomessa ei ole, kuten virastohelvetti, jonotushölmöily, liikennekaaos jne. Masokistin taivas?

      Vastapainona on tietysti kansainvälisen suurkaupungin syke ja intensiteetti. Varsinkin kesällä kaupunki on mahtavimmillaan.

      Jos on taloudellisia mahdollisuuksia, kannattaa aluksi palkata esim. puolipäiväapulainen hoitelemaan juoksevia asuntoja, siivoamaan ja pyykkäämään. Tällöin voi keskittyä töihin ja aikaa jää kaupunkiin ja sen loputtomaan tarjontaan tutustumiseen.

      Suomen kaltaisia lenkkipolkuja tai hiihtolatuja Pietarissa ei ole. Löytyy kyllä kunnallisia uimahalleja ja klubityylisiä kuntokeskuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe