Kohdun ja munasarjojen poisto!!!

edessä!

Ja elämä takana?
Minkälainen "kummajainen" olen sen jälkeen? Alkaako parrankasvu ja "miehistyminen"?
Aiemmin on poistettu toinen munasarja ja nyt viedään loputkin kasvainten vuoksi! Totuttelen ajatukseen mutta en tiedä minkälaiset vaikutukset siitä seuraa!

Jos löytyy vastaavia kokemuksia niin olisin tosi kiitollinen vähäisistäkin tiedon murusista!

48

14028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melkein joka toisella

naisella kaikki poistettu, kun ikää kertyy...

• niinkin

Olla! Mutta minun tuttava piiriini ei kuulu yhtään sellaista tapausta! Ilman muuta olisin päässyt helpolla jos olisi ollut ja osannut kertoa asioista niin eihän minun olisi tarvinnut tänne kirjoittaa ollenkaan!

Tietoa minä kaipaan! Tosi asioita vaikka huonojakin!

• hormoonitoiminnot
        niinkin kirjoitti:

Olla! Mutta minun tuttava piiriini ei kuulu yhtään sellaista tapausta! Ilman muuta olisin päässyt helpolla jos olisi ollut ja osannut kertoa asioista niin eihän minun olisi tarvinnut tänne kirjoittaa ollenkaan!

Tietoa minä kaipaan! Tosi asioita vaikka huonojakin!

ei yhtäkkiä tuosta vaan pysähdy, vaikka "kaikki" otetaankin pois. Siihen menee aikaa, että hormoonivaje syntyy. Toisekseen, voithan ajatella sitäkin, että eihän vaihdevuosi-iän ylittäneillä naisillakaan sen kummempaa hormoonitoimintaa ole enää kuin sinullakaan leikkauksen jälkeen, eikä se tee heistä kuitenkaan miehen oloisia ja näköisiä. Ovatko mummot sinusta miehen näköisiä, eivät suinkaan, kaikki ainakaan. Mummot ovat suloisia. :-)

Kolmanneksi, ainahan voit aloittaa hormoonihoidot. En minä ainakaan ole huomannut minkäänlaista miehistymistä niillä naisilla, joilta on "vehkeet" leikattu pois, päinvastoin. Ihan hehkeitä ovat.

• totta!
        hormoonitoiminnot kirjoitti:

ei yhtäkkiä tuosta vaan pysähdy, vaikka "kaikki" otetaankin pois. Siihen menee aikaa, että hormoonivaje syntyy. Toisekseen, voithan ajatella sitäkin, että eihän vaihdevuosi-iän ylittäneillä naisillakaan sen kummempaa hormoonitoimintaa ole enää kuin sinullakaan leikkauksen jälkeen, eikä se tee heistä kuitenkaan miehen oloisia ja näköisiä. Ovatko mummot sinusta miehen näköisiä, eivät suinkaan, kaikki ainakaan. Mummot ovat suloisia. :-)

Kolmanneksi, ainahan voit aloittaa hormoonihoidot. En minä ainakaan ole huomannut minkäänlaista miehistymistä niillä naisilla, joilta on "vehkeet" leikattu pois, päinvastoin. Ihan hehkeitä ovat.

Ei mummot tosiaan ole miehen näköisiä:) Tuota en hoksannut vaikka itsekin olen jo mummo ollut 10 vuotta mutta olo ei ole ollut mitenkään mummumainen,johtunee siitä kun olin vasta 37v kun tulin mummuksi!

Ja minullahan on vaihevuodet muutenkin jo päällä! Ajattelin jos ne jäis nyt pois kokonaan välistä,varsinkin ne pahimmat oireet. Jos aloitan jonkin korvaushoidon niin jatkuuko myös v.vuodet vai pääsenkö niistä eroon?

• mene, että juuri
        totta! kirjoitti:

Ei mummot tosiaan ole miehen näköisiä:) Tuota en hoksannut vaikka itsekin olen jo mummo ollut 10 vuotta mutta olo ei ole ollut mitenkään mummumainen,johtunee siitä kun olin vasta 37v kun tulin mummuksi!

Ja minullahan on vaihevuodet muutenkin jo päällä! Ajattelin jos ne jäis nyt pois kokonaan välistä,varsinkin ne pahimmat oireet. Jos aloitan jonkin korvaushoidon niin jatkuuko myös v.vuodet vai pääsenkö niistä eroon?

vaihdevuosiinkin naiset syövät hormooneja eli silloinhan kuukautiset kai jatkuvat. Varmaan ne vaihdevuodet on jossain vaiheessa kuitenkin kärsittävä, koska ei kai niitä hormoneja syödä vanhuusiässä enää.

• kysymys!
        mene, että juuri kirjoitti:

vaihdevuosiinkin naiset syövät hormooneja eli silloinhan kuukautiset kai jatkuvat. Varmaan ne vaihdevuodet on jossain vaiheessa kuitenkin kärsittävä, koska ei kai niitä hormoneja syödä vanhuusiässä enää.

Laitetaanko leikkauksen yhteydessä se katetri virtsarakkoon? Pelkään nimittäin sitä,se on käynyt aina niin kipeästi kun on laitettu!

• ihana elämä
        kysymys! kirjoitti:

Laitetaanko leikkauksen yhteydessä se katetri virtsarakkoon? Pelkään nimittäin sitä,se on käynyt aina niin kipeästi kun on laitettu!

Kyllä katetri laitetaan leikkauken ajaksi,mutta seuraavana päivänä poistetaan.
        Samoin laitetaan hengitysputki.
        Minulta vietiin kaikki,kun olin 46 ja siitä alkoi ihana,huoleton elämä.
        Tähystyksellä leikattiin ja alateitse rojut poistettiin,jota Gyne hämmästeli
        suuresti.Alapää oli useita päiviä arkana,ihan kuin olisi synnyttämässä käynyt.
        Muuten kaikki ok,kipeä en suuremmin ollut,enkä suostunut syömään kipulääkkeitä
        sairaalassa.Hoitajat ihmettelivät,miten voi olla noin kivuton olo leikon jälkeen.
        Vaihtarit alkoi samana yönä leikkauksesta ja rajuina.Sain kokeiltavaksi hormoni
        laastarin ja olin siihen ihan tyytyväinen.Paino ei noussut yhtään leikkauksen,
        eikä laastarin käytön jälkeenkään.Halut hiipuivat joksikin aikaa,mutta palasivat
        entistä voimakkaampina takaisin.Seksi olisi maistunut pitkin päivää.
        Leikkauksestani on jo 6 vuotta ja halut edelleen voimakkaat.Kaikista ihaninta
        oli,kun menkat loppuivat kokonaan.

• ihana elämä
        ihana elämä kirjoitti:

Kyllä katetri laitetaan leikkauken ajaksi,mutta seuraavana päivänä poistetaan.
        Samoin laitetaan hengitysputki.
        Minulta vietiin kaikki,kun olin 46 ja siitä alkoi ihana,huoleton elämä.
        Tähystyksellä leikattiin ja alateitse rojut poistettiin,jota Gyne hämmästeli
        suuresti.Alapää oli useita päiviä arkana,ihan kuin olisi synnyttämässä käynyt.
        Muuten kaikki ok,kipeä en suuremmin ollut,enkä suostunut syömään kipulääkkeitä
        sairaalassa.Hoitajat ihmettelivät,miten voi olla noin kivuton olo leikon jälkeen.
        Vaihtarit alkoi samana yönä leikkauksesta ja rajuina.Sain kokeiltavaksi hormoni
        laastarin ja olin siihen ihan tyytyväinen.Paino ei noussut yhtään leikkauksen,
        eikä laastarin käytön jälkeenkään.Halut hiipuivat joksikin aikaa,mutta palasivat
        entistä voimakkaampina takaisin.Seksi olisi maistunut pitkin päivää.
        Leikkauksestani on jo 6 vuotta ja halut edelleen voimakkaat.Kaikista ihaninta
        oli,kun menkat loppuivat kokonaan.

Että tähystyksessä lääkärillä oli veitsi hieman lipsahtanut.Noin 1 centin
        mittainen viilto oli tullut seinämään.3 viikkoa leikkauksen jälkeen alkoi
        raju vuoto,siteistä tuli läpi 2 minuutissa.Lähdin sairaalaan,siellä vuoto
        loppui päivän aikana.Jäin tarkkailuun yli yön. Aamulla lääkäri tutki,mutta
        ei huomannut mitään poikkeavaa.Jälkitarkastuksessa gyne tunsi arven
        seinämässä.Jos ei vuoto olisi tullut ulos,en enää tässä kirjoittelisi,että
        näinkin voi käydä.

• menisin
        ihana elämä kirjoitti:

näinkin voi käydä.

Mieluummin avo-leikkaukseen kun se on ennestään tuttua!

Hui! Jos ne veitset kovin lipsastelee niin....menee vahingossa liikaa pois.

Aikoinaan katetri laitettiin aina "kylmiltään" ilman puudutusta ja se oli kamalaa siksi en haluaisi sitä ollenkaan jos mahdollista!

Hyvin positiivinen kertomus, Kiitos sinulle:)

• SELVISIT:)
        ihana elämä kirjoitti:

näinkin voi käydä.

Olet vilä vastaamassa ettei käynyt huonosti! Minulle iski flunssa ja se pitäisi saada pois ettei tarvitse perua leikkaus aikaa! Haittaakohan jos on vähän nuhainen ja yskäinen?

• loppuu
        SELVISIT:) kirjoitti:

Olet vilä vastaamassa ettei käynyt huonosti! Minulle iski flunssa ja se pitäisi saada pois ettei tarvitse perua leikkaus aikaa! Haittaakohan jos on vähän nuhainen ja yskäinen?

Mutta yskä ja nuha jatkuu:( Kaksi viikkoa ja olen leikkauksessa! Voikohan sieltä päästä pois aikaisemmin kuin 3vrk toimenpiteen jälkeen? Kaikkineen siellä menisi 5vrk! Tuntuu pitkältä ajalta:(

Puudutetaanko ennen sen katetrin laittoa vai laitetaanko se "raakaltaan"? Voiko se mukana liikkua?

Apua!!!

• ihana elämä
        loppuu kirjoitti:

Mutta yskä ja nuha jatkuu:( Kaksi viikkoa ja olen leikkauksessa! Voikohan sieltä päästä pois aikaisemmin kuin 3vrk toimenpiteen jälkeen? Kaikkineen siellä menisi 5vrk! Tuntuu pitkältä ajalta:(

Puudutetaanko ennen sen katetrin laittoa vai laitetaanko se "raakaltaan"? Voiko se mukana liikkua?

Apua!!!

Kysy ihmeessä sairaalasta,voidaanko flunssaista potilasta leikata.
        Itse menin leikkausta edeltävänä päivänä kokeisiin,jonka jälkeen sain palata kotiin
        ja mennä vasta iltakahdeksaksi takaisin sairaalaan leikkausta varten.Lähdin jo
        3,tena päivänä kotiin leikkauksen jälkeen.Yleensä katsotaan,ettei ole isoja vuotoja
        sekä suoli ja virtsa pelaa normaalisti.Katetri oli laitettu nukutuksen jälkeen ja poistettiin
        seuraavana päivänä,jos pystyi itse vessaan menemään.Seuraavana päivänä
        leikkauksesta sinut nostetaan jo jalkeille.Toipumisen nopeus on itsestä kiinni.
        Tsemppiä koitokseen.

• laitettaisiin
        ihana elämä kirjoitti:

Kysy ihmeessä sairaalasta,voidaanko flunssaista potilasta leikata.
        Itse menin leikkausta edeltävänä päivänä kokeisiin,jonka jälkeen sain palata kotiin
        ja mennä vasta iltakahdeksaksi takaisin sairaalaan leikkausta varten.Lähdin jo
        3,tena päivänä kotiin leikkauksen jälkeen.Yleensä katsotaan,ettei ole isoja vuotoja
        sekä suoli ja virtsa pelaa normaalisti.Katetri oli laitettu nukutuksen jälkeen ja poistettiin
        seuraavana päivänä,jos pystyi itse vessaan menemään.Seuraavana päivänä
        leikkauksesta sinut nostetaan jo jalkeille.Toipumisen nopeus on itsestä kiinni.
        Tsemppiä koitokseen.

Se katetri kun olen "tunnoton"! Ensi viikolla on meno leikkausta edeltävänä päivänä.Labrassa kävin oman paikkakunnan TK:ssa tällä viikolla.Tostai on leikkaus-päivä ja haluaisin kyllä pois sieltä mahdollisimman äkkiä!
        Papereissa oli että 3vrk leikkauksen jälkeen pääsen pois,varmaan menee viikonlopun yli.

Voiskohan sieltä kotiuttaa viikonlopun aikana? (5 päivää on liikaa)

Odotan viimeisiä kuukautisia jotka eivät nyt suostu alkamaan! Jos ne tulee sitten kun meno,voikohan leikkaus siirtyä sen takia?
        Kroonisen sinuiitin takia olen aina "lentsuinen":(

• jjhgjjhjhjd
        laitettaisiin kirjoitti:

Se katetri kun olen "tunnoton"! Ensi viikolla on meno leikkausta edeltävänä päivänä.Labrassa kävin oman paikkakunnan TK:ssa tällä viikolla.Tostai on leikkaus-päivä ja haluaisin kyllä pois sieltä mahdollisimman äkkiä!
        Papereissa oli että 3vrk leikkauksen jälkeen pääsen pois,varmaan menee viikonlopun yli.

Voiskohan sieltä kotiuttaa viikonlopun aikana? (5 päivää on liikaa)

Odotan viimeisiä kuukautisia jotka eivät nyt suostu alkamaan! Jos ne tulee sitten kun meno,voikohan leikkaus siirtyä sen takia?
        Kroonisen sinuiitin takia olen aina "lentsuinen":(

Olin toisentyyppisessä "alapäänleikkauksessa" ja minulle pissakatetri laitettiin leikkaussalissa nukutettuna. Pienen jälkivuodon vuoksi katetri jätettiin paikalleen kotiin lähtiessä ettei pissa aiheuttanut tulehduksia. Olin viikon kotonakin katetrin kanssa, eikä se niin kovin kamalaa ollut. Pussia en pitänyt kiinni kuin ajoittain ja kodin ulkopuolella liikkuessa oli vain tulppa letkun päässä. Samalla virtsarakko pääsi totuttautumaan normaaliin tuntemuksiin.

• kehitystä:)
        jjhgjjhjhjd kirjoitti:

Olin toisentyyppisessä "alapäänleikkauksessa" ja minulle pissakatetri laitettiin leikkaussalissa nukutettuna. Pienen jälkivuodon vuoksi katetri jätettiin paikalleen kotiin lähtiessä ettei pissa aiheuttanut tulehduksia. Olin viikon kotonakin katetrin kanssa, eikä se niin kovin kamalaa ollut. Pussia en pitänyt kiinni kuin ajoittain ja kodin ulkopuolella liikkuessa oli vain tulppa letkun päässä. Samalla virtsarakko pääsi totuttautumaan normaaliin tuntemuksiin.

Tapahtunut kun "ennen vanhaan" n. 20 vuotta sitten se laitettiin aina kun oli täysin hereillä ja kävi vietävän kipeästi!
        Kun lähden liikkeelle niin mihin minä sen pussin voin tunkea?
        Tuo oli uusi juttu että kotonakin voi olla katetrin kanssa! Mutta eikö se haittaa istumista tai kävelyä?

• orvokki1968
        kehitystä:) kirjoitti:

Tapahtunut kun "ennen vanhaan" n. 20 vuotta sitten se laitettiin aina kun oli täysin hereillä ja kävi vietävän kipeästi!
        Kun lähden liikkeelle niin mihin minä sen pussin voin tunkea?
        Tuo oli uusi juttu että kotonakin voi olla katetrin kanssa! Mutta eikö se haittaa istumista tai kävelyä?

Joko leikkaus on tehty? Miten meni?

• Tehty on!
        orvokki1968 kirjoitti:

Joko leikkaus on tehty? Miten meni?

Ensin oli yritetty tähystämällä mutta sitten se tehtiin avo-leikkauksena nukutuksessa.Kiinnikkeet olivat haittana ja kohtu revittiin irti.Heräämössä vuosin verta aika paljon kun oli harvat ompeleet ja oksentelin vaikka sitä ei ole ennen tapahtunut lisäksi pää oli älyttömän kipeä.Pahoinvointilääkkeitä sain sairaalassa olo ajan ja 6:na päivänä pääsin pois.Katetri laitettiin jo aamulla valmiiksi siis raakaltaan! Haava erittää vieläkin kun saumat ei sattunut kohdalleen.Jälkivuoto loppui sairaalassa ja eipä tarvi enään vuotoja odotella!
        Progynova tabletit määrättiin loppu elämäksi! Vatsa on vielä mustelmilla ja aristava.Yölliset hikoilu kohtaukset ovat jatkuneet ja pientä lämpöilyä on edelleen.Toivottavasti ne helpottuvat ajan myötä.Nyt tuntuu ihan hyvältä ratkaisulta kun kaikki ylimääräiset kasvaimet on pois eikä ne ainakaan kasva samaan paikkaan uudestaan:)

• Miten on ?
        Tehty on! kirjoitti:

Ensin oli yritetty tähystämällä mutta sitten se tehtiin avo-leikkauksena nukutuksessa.Kiinnikkeet olivat haittana ja kohtu revittiin irti.Heräämössä vuosin verta aika paljon kun oli harvat ompeleet ja oksentelin vaikka sitä ei ole ennen tapahtunut lisäksi pää oli älyttömän kipeä.Pahoinvointilääkkeitä sain sairaalassa olo ajan ja 6:na päivänä pääsin pois.Katetri laitettiin jo aamulla valmiiksi siis raakaltaan! Haava erittää vieläkin kun saumat ei sattunut kohdalleen.Jälkivuoto loppui sairaalassa ja eipä tarvi enään vuotoja odotella!
        Progynova tabletit määrättiin loppu elämäksi! Vatsa on vielä mustelmilla ja aristava.Yölliset hikoilu kohtaukset ovat jatkuneet ja pientä lämpöilyä on edelleen.Toivottavasti ne helpottuvat ajan myötä.Nyt tuntuu ihan hyvältä ratkaisulta kun kaikki ylimääräiset kasvaimet on pois eikä ne ainakaan kasva samaan paikkaan uudestaan:)

Olen joutumassa kohdunpoistoleikkaukseen, joka alkaa tähystysleikkauksena ja jos myooman ympärillä oleva epämääräinen alue osoittautuu patologin tutkimuksissa pahanlaatuiseksi, niin munasarjatkin poistetaan.

Leikkaus kaikkineen pelottaa ja erityisesti se, ettei sairaalasta annetuissa ohjeissa sanota munasarjojen poiston kohdalla seksuaalisuudesta mitään. Eli onko se sitten siinä ?

Epäilen, etten voi syödä estrogeeniä, koska olen autoimmuunipotilas, eli geenivirheen takia.

• Ankarasti mietin

"Nyt myooman ympärille tullut poikkeavaa kudosmassaa", lukee lääkärin papereissa. Myooma on kohdussa ja veri- ym kokeissa ei näy mitään poikkeavaa, joten onko tämä mielestänne riittävä syy kohdunpoistoon ja mahdollisesti vielä munasarjojenkin, johon ovat minua laittamassa ?

Olen tuo edellinen kirjoittaja. Erityisesti lääkäreitten mielipiteet olisivat tarpeen.

• Tukea tarvitseva

Ei ole varaa mennä yksityiselle hakemaan toista mielipidettä, onko jossain netissä ilmaista nettigynekologia, jolta voisi kysyä neuvoa ?

• Jännittynyt,..

Menossa tunnin päästä tapaamaan gyneä, anestesialääkäriä :) Leikkausssuunnittelu... Hui. On nämä isoja asioita!!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27