Valittajille

-.-

Olen tässä vähän aikaa seurannut näitä viestejä, ja 95% näyttää olevan sitä mieltä, että ripari on täyttä paskaa. Itse olin keväällä vielä sitä mieltä että ripari tuskin on mikää hieno kokemus, mutta yritin koko ajan ajatella että sen tietää vasta sitten kun sen on käynyt. Lähdin leirille ilman ennakkoluuloja ja positiivisella asenteella. Heti ensimmäisenä päivänä huomasin, että siellähän on oikeasi todella hauskaa. Oppitunteja oli meillä aamulla 9-12, myönnän kyllä, että en pitänyt niistä erityisemmin, mutta välillä käsittelimme kyllä kiinnostaviakin aiheita. Vapaa-aika, yhteinen hauskanpito ja saunaillat, olivat mahtava kokemus. Ymmärrän kyllä jos ei pidä isosten leikeistä, varsinkin jos olet sillä asenteella. Itse ajattelin että mikä vika siinä on? Tottakai ne olivat lapsellisia, mutta oikealla asenteella hauskoja. Eihän kukaan voi pitää mistää jos vain angstaa nurkassa ja itkee kuinka tylsää on. Lisäksi tutusuin siellä moneen uuteen ihmiseen, joiden kanssa olen pitänyt yhteyttä leirin jälkeenkin.

Ja ei, en ole mikään uskovainen, vaan ateisti. Eivät ne "aivopesut" eli oppitunnit muuttaneet maailmankuvaani.

Lyhyt tiivistelmä; Vittuako te valitatte, rippileiri on yksi elämän hauskimmista kokemuksista, nauttikaa siitä, se on vain kerran elämässä! :)

20

461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehosi sinuun

Ne siellä viihtyvätkin, jotka eivät ymmärrä mikä suuri huijaus ja manipulaatio on kyseessä.

Menemällä riparille ja maksamalla kirkolle mitä se vaatii ylläpidät ja kannattelet kyseistä instituutiota. Jos olet ateisti miksi kannatat näkemystä jota et mielessäsi kannata?

Kokemuksia voi hakea muiltakin leireiltä ja muilta elämän osa-alueilta.

• Onko se sinulta ja muilta ateisteilta pois, jos joku teistä pitää riparista?

• Jason Free
        wer-wet kirjoitti:

Onko se sinulta ja muilta ateisteilta pois, jos joku teistä pitää riparista?

Mä haluaisin suojella herkkäuskoisia lapsia kirkon aivopesulta ja valehtelulta.
        Onko lasten suojelu väärin?

• nnmmnmn
        Jason Free kirjoitti:

Haluatko kasvattaa lapsistasi ahdasmielisiä ihmisiä sulkemalla tiedon heiltä pois?

Kun lapsesi tulevat uskoon niin yritätkö heittää heidät mielisairaalaan vai aivopestä heidät takaisin omiksi kuviksesi?

• Jason Free kirjoitti:

Senku "suojelet" jos siltä tuntuu, mutta ripari-iässä ollaan yleensä nuoria, eli lasten ja aikuisten "välimaastossa".

Ja se kirkon homma EI OLE aivopesua. Eikö kukaan teistä ymmärrä sitä sanaa oikein?

• Jason Max
        wer-wet kirjoitti:

Senku "suojelet" jos siltä tuntuu, mutta ripari-iässä ollaan yleensä nuoria, eli lasten ja aikuisten "välimaastossa".

Ja se kirkon homma EI OLE aivopesua. Eikö kukaan teistä ymmärrä sitä sanaa oikein?

""Ja se kirkon homma EI OLE aivopesua""

Pystytkö todistamaan väitteesi?

Mä oon taas vahvasti sitä mieltä että kyseessä on herkkäuskoisten lasten hyväksikäyttöä ja törkeetä sellaista, eli sama kuin aivopesu.

• temujin
        wer-wet kirjoitti:

Minusta se kyllä on aivopesua. Aivopesun elementit jaetaan seuraavasti;

Käytöksen valvonta
        Uhrin täytyy pukeutua, syödä, työskennellä, jne. kuten ryhmä haluaa.

Ajattelun valvonta
        Uhrin täytyy oppia yhteisön oppirakennelma ja vaimentaa epäilynsä kulttia kohtaan. ”Syntistä” mieltä hallitaan ajattelun pysäyttämistekniikoilla.

Tunteiden valvonta
        Syyllistämällä ja pelottelulla uhri saadaan pitämään kultin kannalta kielteiset ajatukset kurissa. Uhria voidaan myös estää jättämästä ryhmää kertomalla, ettei sen ulkopuolella ole toivoa pelastuksesta.

Informaation valvonta
        Kultin kannalta haitallista tietoa ei kerrota jäsenille. Kultti jakaa tiedon ulkomaailmasta omien julkaisujensa kautta.

Rippileiri toteuttaa nuo kaikki, aivopesuksi luokiteltavissa.

• temujin kirjoitti:

Minusta se kyllä on aivopesua. Aivopesun elementit jaetaan seuraavasti;

Käytöksen valvonta
        Uhrin täytyy pukeutua, syödä, työskennellä, jne. kuten ryhmä haluaa.

Ajattelun valvonta
        Uhrin täytyy oppia yhteisön oppirakennelma ja vaimentaa epäilynsä kulttia kohtaan. ”Syntistä” mieltä hallitaan ajattelun pysäyttämistekniikoilla.

Tunteiden valvonta
        Syyllistämällä ja pelottelulla uhri saadaan pitämään kultin kannalta kielteiset ajatukset kurissa. Uhria voidaan myös estää jättämästä ryhmää kertomalla, ettei sen ulkopuolella ole toivoa pelastuksesta.

Informaation valvonta
        Kultin kannalta haitallista tietoa ei kerrota jäsenille. Kultti jakaa tiedon ulkomaailmasta omien julkaisujensa kautta.

Rippileiri toteuttaa nuo kaikki, aivopesuksi luokiteltavissa.

Ja sen kriteerit, mutta ikävä kyllä ripari ei sitä ole. Kirkko ei ole kultti.

"Käytöksen valvonta
        Uhrin täytyy pukeutua, syödä, työskennellä, jne. kuten ryhmä haluaa."

Eipä meidän riparilla valvottu pukeutumista, alasti ei annettu olla. Miten niin riparilla pitää työskennellä? Lasketaanko ryhmätyöt ja leikit? No, silloinhan koulussakin tehdään näitä. Jollei opettajat niin toiset oppilaat sitten.

Ajattelun valvonta:
        Riparilla kerrotaan kristinuskon opeista ja niitä selitetään. Ei se ihan ole aivopesua.
        "”Syntistä” mieltä hallitaan ajattelun pysäyttämistekniikoilla." Hmm, jos rikkoi jotain yleistä sääntöä, niin sai puhuttelun, ja tarkoitan tällä mm. tupakan polttoa.

"Tunteiden valvonta
        Syyllistämällä ja pelottelulla uhri saadaan pitämään kultin kannalta kielteiset ajatukset kurissa. Uhria voidaan myös estää jättämästä ryhmää kertomalla, ettei sen ulkopuolella ole toivoa pelastuksesta." No, ehkä tästä tehdään jälkimmäinen, mutta niin tekevät kaikki uskonnot.

"Informaation valvonta
        Kultin kannalta haitallista tietoa ei kerrota jäsenille. Kultti jakaa tiedon ulkomaailmasta omien julkaisujensa kautta."
        Miten muka tätä voidaan nykyään estää, kun on kannettavat ja kännykät?

Rippileiri on ehkä teistä, jotka eivät sitä käy, aivopesua. Samantien luokitellaan peruskoulu aivopesuksi. Aivopesuun käytetään myös väkivaltaa ja kidustusta, niitä ei riparilta löydy.

• Jason Max kirjoitti:

""Ja se kirkon homma EI OLE aivopesua""

Pystytkö todistamaan väitteesi?

Mä oon taas vahvasti sitä mieltä että kyseessä on herkkäuskoisten lasten hyväksikäyttöä ja törkeetä sellaista, eli sama kuin aivopesu.

nähnyt vielä ketään kirkonisää hakkaamassa pikkulasta ja pakottamaan uskomaan kristinuskoon.

• herätys!
        wer-wet kirjoitti:

Ja sen kriteerit, mutta ikävä kyllä ripari ei sitä ole. Kirkko ei ole kultti.

"Käytöksen valvonta
        Uhrin täytyy pukeutua, syödä, työskennellä, jne. kuten ryhmä haluaa."

Eipä meidän riparilla valvottu pukeutumista, alasti ei annettu olla. Miten niin riparilla pitää työskennellä? Lasketaanko ryhmätyöt ja leikit? No, silloinhan koulussakin tehdään näitä. Jollei opettajat niin toiset oppilaat sitten.

Ajattelun valvonta:
        Riparilla kerrotaan kristinuskon opeista ja niitä selitetään. Ei se ihan ole aivopesua.
        "”Syntistä” mieltä hallitaan ajattelun pysäyttämistekniikoilla." Hmm, jos rikkoi jotain yleistä sääntöä, niin sai puhuttelun, ja tarkoitan tällä mm. tupakan polttoa.

"Tunteiden valvonta
        Syyllistämällä ja pelottelulla uhri saadaan pitämään kultin kannalta kielteiset ajatukset kurissa. Uhria voidaan myös estää jättämästä ryhmää kertomalla, ettei sen ulkopuolella ole toivoa pelastuksesta." No, ehkä tästä tehdään jälkimmäinen, mutta niin tekevät kaikki uskonnot.

"Informaation valvonta
        Kultin kannalta haitallista tietoa ei kerrota jäsenille. Kultti jakaa tiedon ulkomaailmasta omien julkaisujensa kautta."
        Miten muka tätä voidaan nykyään estää, kun on kannettavat ja kännykät?

Rippileiri on ehkä teistä, jotka eivät sitä käy, aivopesua. Samantien luokitellaan peruskoulu aivopesuksi. Aivopesuun käytetään myös väkivaltaa ja kidustusta, niitä ei riparilta löydy.

Kristinuskonto ja uskonnot yleensäkin ovat kultteja sen perusteella, että ne toteutetaan kulttiuden tavoin.

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ahdistava-uskonto/aivopesu

Olen käynyt riparin ja tiedän tarkalleen miten homma toimii. Juuri niin aivopesua kun olla ja voi. Unta vähän ja aamulla ensimmäisenä aivopesua ja illalla viimeisenä aivopesua. Kaikki tehdään ryhmässä, yksilöillä ei ole sananvaltaa.

Peruskoulu toteutetaan eri tavalla, on myös vapaa-aikaa ja unelle annetaan mahdollisuus. Mitään ei kerrota ehdottomana totuutena ja lasten annetaan soveltaa ja käyttää omaa ajattelua osana opiskelua. Tietoa annetaan myös laajasti eri näkökulmista.
        Koulussa opettaja ei uhkaa helvetillä, saatanalla ja kadotuksella eikä pidä huonona ja syntisenä jos ei oppilas ala ajattelemaan kuten opettaja käskee. Uskontokunnan edustajat taasen pelottelevat lapsia, nuoria ja toisiaan näillä asioilla ja sekö ei ole henkistä kidutusta ja aivopesua!

• mites kantti

"Ja ei, en ole mikään uskovainen, vaan ateisti. Eivät ne "aivopesut" eli oppitunnit muuttaneet maailmankuvaani. "

Mites konfirmaatio? Aiotko vahvistaa (confirm) julkisesti, että uskot, vaikka et uskokaan? Konfirmaatioonhan ei ole pakko - eikä kait syytäkään - osallistua, jos ei usko!?

• -.-

Kyllä konfirmaatioon menen, "vahvistan" julkisesti että uskon, vaikka en usko. Mutta mitä väliä? Haluan mennä konfirmaatioon koska a)saatan joskus haluta jonkun kummiksi, b) jos joskus tulevaisuudessa kihlattuni haluaa ehdottomasti kirkkohäät, se mahdollisuus ei ole poissuljettu c) lahjat sukulaisilta.

• bhxn
        -.- kirjoitti:

Kyllä konfirmaatioon menen, "vahvistan" julkisesti että uskon, vaikka en usko. Mutta mitä väliä? Haluan mennä konfirmaatioon koska a)saatan joskus haluta jonkun kummiksi, b) jos joskus tulevaisuudessa kihlattuni haluaa ehdottomasti kirkkohäät, se mahdollisuus ei ole poissuljettu c) lahjat sukulaisilta.

Jep, mene toki konfirmaatioon, se todellakin sopi sun kaltasille ihmisille jotka ei osaa ajatella omilla aivoillaan ja elää elämänsä muita miellyttääkseen...

Hyvää loppuelämää ressukka.

• ajattelua
        -.- kirjoitti:

Kyllä vaan on ollut taas tehokasta kirkon puolelta onnistua saamaan vielä eksyksissä oleva nuori höynäytettyä palvelijakseen! Kummius on rasite ja onneksi hiipuva perinne, koska rahaahan ne kummilapset vain kummilta haluavat. Jos kihlattusi haluaa naimisiin kirkossa, riittää että hän kuuluu kirkkoon. Ja mitäs jos kihlattusi ei kuulukaan kirkkoon, seuraatko hänen käskyjään ja pompit hänen mieltymystensä mukaan?

No ei sinussa ole mitään vikaa, että haluat tätä kautta lahjoja sukulaisilta. Sinut on vain opetettu sellaiseksi.

Onneksi olet kuitenkin alkanut pohtia näitä juttuja ja ehkäpä vielä saavutat uskonnosta vapaan tilan, se on ollut minulle ainakin lähes parasta maailmassa.

• oiyui
        ajattelua kirjoitti:

Kyllä vaan on ollut taas tehokasta kirkon puolelta onnistua saamaan vielä eksyksissä oleva nuori höynäytettyä palvelijakseen! Kummius on rasite ja onneksi hiipuva perinne, koska rahaahan ne kummilapset vain kummilta haluavat. Jos kihlattusi haluaa naimisiin kirkossa, riittää että hän kuuluu kirkkoon. Ja mitäs jos kihlattusi ei kuulukaan kirkkoon, seuraatko hänen käskyjään ja pompit hänen mieltymystensä mukaan?

No ei sinussa ole mitään vikaa, että haluat tätä kautta lahjoja sukulaisilta. Sinut on vain opetettu sellaiseksi.

Onneksi olet kuitenkin alkanut pohtia näitä juttuja ja ehkäpä vielä saavutat uskonnosta vapaan tilan, se on ollut minulle ainakin lähes parasta maailmassa.

vapaata tilaa voi saavuttaa kun pohjimmiltaan kaikki on johonkin uskomista.

Itsenäinen ajattelu on jotain mitä ihmiselle kuuluu.

Ihminen on uskossa ja ajattelee itsenäisesti.

Joustetaan kaikki.

Mietitään uskonnon ja uskon eroa.
        Fanatismin ja Jeesuksen seuraamisen eroa.

Ei usko Jumalaan itsenäistä ajattelua estä.

Jos nyt niin ajatellaan niin silloin kaventaa omaa ajatteluaan eikä jousta jos näkee uskovat vain tietyllä tavalla.

• o.O; onko se oikeasti niin että suurin osa ateisteista on törkimyksiä, jotka pitävät itseään parempina ihmisinä, kun eivät kerran usko, ja kieltävät täysin kaikkien jumalien olemassaolon, vai sattuvatko tänne suomi24:een sellaiset tapaukset ateisteista? Vaatiiko se oikeasti niin paljon, että kunnioittaisitte toisten valintoja? Uskominen ja ateismihan ovat jokaisen omia valintoja. Eihän se teiltä ole pois? Pyydän nyt anteeksi kaikilta niiltä maailman mukavilta ja asiallisilta ateisteilta, joihin tuo kuvaus ei sovi. Ja tiedän, yleistäminen on rumaa, eikä kaikki ateistit ole tuollaisia, missä täältä ovat vain ne mukavammat tapaukset?

Ps. En ole "uskis", olen agnostikko.

• hfjdSÄPjhsf-s

Sekä näillä "mukavilla" ateisteilla että uskovaisilla on parempaakin tekemistä kuin kinata jollain marginaalisella foorumilla siitä, että kumpi on oikeassa.

• hfjdSÄPjhsf-s kirjoitti:

Sekä näillä "mukavilla" ateisteilla että uskovaisilla on parempaakin tekemistä kuin kinata jollain marginaalisella foorumilla siitä, että kumpi on oikeassa.

Ehkä kinaavat siitä sitten jossain muualla ;D

• jussipaita
        wer-wet kirjoitti:

Ehkä kinaavat siitä sitten jossain muualla ;D

Minä sanon myös että on ihan typerää tosiaan sellanen ripari on manipulaatiota yms. jauhaminen. Jos ette mene sinne niin sitten ette mene ja jos ette tykänneet tai ette usko, niin erotkaa kirkosta ja sillä selvä. Ei tarvihe täällä porata sitä että ei ite usko ja kuinka ne jotka uskoo, on vajaita tai muuta mukavaa. Ei nää keskustelut tietenkään lopu, mutta tajuatteko työ oikeesti miten typerältä vaikuttaa kun kaikki otsikot täällä on tyyliin ripari on paskaa tai manipulaatiota. Jos se kerta on maanipulaatiota niin aika hyvin toimi näköjään teijän kanssa. HEH.

• Jalaa
        jussipaita kirjoitti:

Minä sanon myös että on ihan typerää tosiaan sellanen ripari on manipulaatiota yms. jauhaminen. Jos ette mene sinne niin sitten ette mene ja jos ette tykänneet tai ette usko, niin erotkaa kirkosta ja sillä selvä. Ei tarvihe täällä porata sitä että ei ite usko ja kuinka ne jotka uskoo, on vajaita tai muuta mukavaa. Ei nää keskustelut tietenkään lopu, mutta tajuatteko työ oikeesti miten typerältä vaikuttaa kun kaikki otsikot täällä on tyyliin ripari on paskaa tai manipulaatiota. Jos se kerta on maanipulaatiota niin aika hyvin toimi näköjään teijän kanssa. HEH.

Saman huomannu itekkin. Monet viestit alkavat juuri tuolla samaisella tekstillä, että ripari on aivopesua, se on paskaa, uskonnot pitäisi kieltää, siellä manipuloidaan ihmisiä jne jne. Eli tämä lista voisi jatkua loppumattomiin. Mulle on ihan paskan hailee meneekö sinne joku tai ei, kirjaimellisesti ärsyttää tollanen nitinä ja pään poraaminen. Helpoimmalla pääsette, kun ette mene sinne, ja erotkaa siitä kirkosta jos asiat sillä vaikka paranisi. Elämä on täynnä valintoja, joku on hyvä, joku on huono. Jokaisesta asiasta ei tarvitse olla narisemassa ja valittamassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1826
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe