Paras tapa poistaa vanha tapetti?

Pientä kesäpuuhaa

Mikä on teidän kokeenpien mielestä paras ja vaivattomin tapa poistaa vanha paperitapetti?

Viime kesänä poistin tapetinpoistoaineella (mitä lie liisteriä, mutta juuri siihen tarkoitukseen). Välillä lähti liuskoina ja välillä lastalla raaputtaen. Kamalan työlästä ja aikaa vievää ja sotkuista hommaa oli. Lähti ne, mutta kovan työn kautta.

18

17071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moni lähtee pelkällä lämpimällä vedellä, toiset vaatii kuumaa vettä ja tapettiliisteriä.

Molemmissa vaatii kostumisaikaa.

Pelkällä vedellä olen kostuttanut kolmesti tunnin sisällä.

Tapettiliisteriä sisältävä irroitusvedellä tarvitsee kostuttaa yhdellä kertaa ja odottaa noin puoli tuntia. Pitäisi lähteä helposti, riippuen mitä liisteriä on käytetty.

• ...

Niikö? he heh.

• lähtee

kuin tauti Töölöstä. Käytä ikkunanpesuria, josta kumiliuska poistettu.

• hyvin lähti

kuumaa vettä ja rulla tela 5minuttin kulutua lähti hyvin

• kerran minä

jotain haittavaikutuksia siinä kyllä oli, en muistä kylläkään mitä.

• Kokeile ja ihastu...

Tarvitset välineeksi paineruiskun, eli sellaisen pumpattavan puutarhakäyttöön tms kannuruiskun esim: Prisman puutarhaosastolta. Sinne niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee. Ruiskuta vettä hienona sumuna seinälle. Kastele seinät kahteen kertaan ja anna vielä kostua n. 5 minuuttia.
      Tämän jälkeen ota kiinni vuodan alapäästä ja vedä vuodat irti. Lähtee pääsääntöisesti koko vuota ehjänä irti. Perustuu siihen että vesi tulee hienona sumuna jolloin tunkeutuu paperista paremmin läpi.
      Unohda dienet,sudit,telat ja tapetin irroitus aineet, niillä saat vain lattiat märiksi.
      Puhun kokemuksesta, olen yli 2000 huoneistoa tapetoinut. En kehuakseni, vaan työkseni.

• edelliseen

Voisin vielä lisätä kuitenkin sen verran että kannnattaa kokeilla lähteekö päällimmäinen paperi irti kuivana, jos lähtee helposti niin kannattaa repiä ne pois ja sitten vasta kastella, kestella ja kastella, maltti on valttia, kyllä sen huomaa kun rupeaa tapetti kuplimaan niin silloin on aika kokeilla lähtiskö jo hyvin irti...

• jhjsadhj

Paras ja nopein tapa irrottaa tapetti on "tapetinirroitus kone" Virallista nimeä en muista mutta ostettiin jokunen vuosi sitten kodin terrasta makso ehkä 50€. Laite höyryttää tapetin irti ja toimii loistavasti lähtevät kokonaisina liuskoina ja nopeasti

• remppari65

Pitää aina edetä tilanteen mukaan. Aikaa vievää ja puolivittumaista hommaa joskus. Siisti lopputulos palkitsee. Eli pohjatyössä ei kannata fuskata.

Riippuu ihan alla olevasta seinämateriaalista. Betoniseinä sietää kosteutta. Kipsilevy ja lastulevy huonommin. Liottamalla tai hiomalla. Tapetinpoistoaineet on harvoin tehokkaita. Välissä kun tahtoo aina olla vähintään se yksi kerros muovi- tai vinyylipintaista tapettia.

• Epe-L

Kokenut että jossain kunnallisvuokratalosysteemissä vetivät painepesurilla.

Noh, ei uudet tapetit pysynyt vuottakaan ja muutakin heinänuhaa alkoi ilmetä...

• 55-v

55-vuotisen rakennuksen seinän paksun kalkkilaastin päälle oli vuosien saatossa lätkitty 7 tapettikerrosta.

Kyllä se vaati perkeleesti käsityötä.

Lopulta vanha, paksu, pahimmoillaan 30mm kalkkilaasti imi vettä tehokkaammin kuin mikään sieni.

Kyllä lastalla oli käyttöä.
        Mikään teoria ei toiminut.

• Pläk ja tekker
    • maalarihaalari

kosteus on paras. ei kannata litratolkulla vettä kuitenkaan laitella, lattiat ja seinärakenteet ei välttämättä tykkää hyvää..

mutta ennenkuin lähdet kostuttamaan, kannattaa tosiaan kokeilla ensin, jos tapetissa helposti irtoava päällikerros, alempi sitten kostutetaan.
      mikäli päällikerros ei irtoa, eikä oikein ime kosteuttakaan, pinta rikotaan reitys vekottimella (pyörivä rulla, jossa piikkejä), jotta kosteus pääsee tapetin alempiin kerroksiin.

• remppaa täälläkin

Suihkepulloon vettä ja astianpesuainetta ja sitä seinille, annetaan vaikuttaa vartti ja kas, jopa vinyylitapetti irtoaa (myös gyprocista).

• m:)tapetti

Voi ihan pesusienellä kostuttamalla viimevuonna poistin tapetit seinästä ja suihkepullo toisessa kädessä ja kannataa aina lattia suojata jos ei heti ole keräämässä tapetin paloja pois, kun ne takertuu kuivuessaan lattiaan kiinni ja muuten oli apuna muovinen leveä paistinlasta, jolla vedin tapettia irti ja hyvin lähti ei mennyt kauan, osaa naisetkin jotain:)

• se pitää

poistaa? Jos vanha tapetti on irronnut osittain, irrottele ne osat ja vedä tasoite pintaan tai/ja hio seinä tasaiseksi ja uusi tapetti vaan päälle. Kun kerrran se vanha istuu seinässä kuin tauti, se kestää laittaa uuden päälle.

Höh, turhaa työtä ei saa tehdä, kun hyvän saa muutenkin.

• HOj

itse irrottelin useita kerroksia vanhaa tapettia ihan sillä irrotusliisterillä.

Vaatii kylläkin monta käsittelykertaa kun aina kerrallaan saa irti yhden kerroksen ja lasta kädessä piti nylkyttää niitä tapetteja irti, ei lähteny kokonaisina paloina kun oli aikanaan jotain liimaliisteriä laitettu.

Lopputuloksena löytyi kuitenkin alimman kerroksen alta maalattu lastulevy johon enimmät kuprut tasoitteella tasoittamalla sai laitettua hyvinkin uudet tapetit. Piti vain pohjamaalata uuden tapetin väriin kun se alkuperäinen 70 luvun seinä oli kirkkaan keltaista... :-D

Sotkua tuli sopivasti mutta onneksi lattia tehtiin vasta tapetoinnin jälkeen...

• jorkku
        HOj kirjoitti:

itse irrottelin useita kerroksia vanhaa tapettia ihan sillä irrotusliisterillä.

Vaatii kylläkin monta käsittelykertaa kun aina kerrallaan saa irti yhden kerroksen ja lasta kädessä piti nylkyttää niitä tapetteja irti, ei lähteny kokonaisina paloina kun oli aikanaan jotain liimaliisteriä laitettu.

Lopputuloksena löytyi kuitenkin alimman kerroksen alta maalattu lastulevy johon enimmät kuprut tasoitteella tasoittamalla sai laitettua hyvinkin uudet tapetit. Piti vain pohjamaalata uuden tapetin väriin kun se alkuperäinen 70 luvun seinä oli kirkkaan keltaista... :-D

Sotkua tuli sopivasti mutta onneksi lattia tehtiin vasta tapetoinnin jälkeen...

nimimerkki oli aikahyvin perillä. Itse teen samallalailla,paitsi että laitan haaleaan veteen Kiillon maalarinpesua sekaan. ( 4 litraan vettä noin 3 dl maalarinpesua)
        Aloittelin hommat 1982, meni kyllä vuosia ennenkuin hokasin millä eväillä vesi tunkeutuu parhaiten paperin läpi liisteriin. Sekä sitten että se pysyy siellä seinällä.Varovasti sumuttamalla tuo seos imeytyy lähes kaikki tapetin läpi. (Pelkkä vesi tahtoo valua lattialle) Lattioille ei tule montakaan desiä ylimääräisiä. Ne tietenkin tulee poistaa heti sumutuksen jälkeen. Normaali liisterillä laitettu tapetti maalatulta tai tasoitetulta pohjalta lähtee vaivatta. Olisko normaali poistoaika esim.20 vuotaa parhaimmillaan noin tunti. Ainahan työ ei suju kuin leikki, on niitä hakattu joskus ihan kyllästymään asti. Silloin on ollut kyllä useampi palstautumaton tapetti päällekkäin maalattuja tapetteja välissä,tai puuliimaliisteri seos/erikoisliisteri kiinnitykseen käytettynä liisterinä. Muutamia tapauksia on ollut, että tapetti on jotain 70 luvun lopun tavaraa, jolla on ominaisuutena että kun sen kastelet, niin se muuttuu seinällä ikäänkuin olisi kasteltua talouspaperia.Sitä onkin sitten mielenkiintoinen liiskata sieltä pois.Lähtee oikeastaan ainoastaan siklaamalla. Hyviä tapetin poisto hetkiäremontoijille!.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe