Oletteko te muut törmänneet sellaiseen asiaan, että työkkäri kohtelee sairaita ihmisiä ammattitaidottomasti ja "potkii heitä päähän" kaikin mahdollisin tavoin?
Sairastan itse parantumatonta tautia ja olen kokenut paikallisessa työkkärissä uskomattoman huonoa kohtelua sekä virkailijoiden että työvoimatoimikunnan taholta, kun kieltäydyin vääränlaisesta työstä, jonka tekemisen lääkärintodistus kieltää.
Muuten, asiasta toiseen... Saako työkkäristä tai muualta työvoimatoimikunnan jäsenten nimet? Pitääkö ne pyytää virallisesti jostain? [Haluaisin kovasti saada käsiini paikallisen työvoimatoimikunnan henkilöiden nimet, koska koin heidän taholtaan niin törkeätä kohtelua (syrjintää) sairauteni vuoksi, että heidän rikkomukset pitää tuoda julki - heidän ei voi enää antaa tehdä tällaista muille sairaille ihmisille.]
Sairas ihminen ja työkkäri
20
10553
Vastaukset
- Työkkäri*
Työkkärissä on lääketieteellisiä asioita ratkaistaessa mukana ns. vakuutuslääkäri. Vakuutuslääkärit ovat sellaisia veijareita, että he kävelevät iloisesti hoitavan lääkärin lausunnon yli potilasta näkemättä.
Vain harvoin lääkärinlausunto pelastaa karenssilta. Sinulla on siis kohtalotovereita. Paljon.
Kyllä sinulla on oikeus saada asioistasi päättäneiden nimet. Kysehän voisi olla vaikka esteellisyydestä. Pyydä pöytäkirjaote oman asiasi käsittelyn osalta. Siitä pitäisi näkyä.
Tee kohtelustasi kantelu Eduskunnan oikeusasiamiehelle hyvän hallintotavan vastaisesta toiminnasta. Eduskunnan oikeusasiamiehelle voit tarvittaessa valittaa myös siitä, jos et saa tietoosi päättäneiden nimiä.
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/index.htx- Nimirasr
Eikä ole. Kelassa on vakuutuslääkäri. Työkkärissä tehdään lausunnot työnhakijan toimittaman lääkärinlausunnon perusteella.
- Pakanaa
Saathan sinä tietää, keitä siellä kokouksessa sinun asiaasi päätti. Ei ole mitään ongelmaa. Aina joskus ihmiset niitä tietoja kyselee ja asenne on usein semmoinen että se tieto olisi jotenkin salaista ja salattua. Näin ei ole. En ole 8 vuoden aikana ikinä kuullut, että olisi pitänyt jonnekin eduskuntaan taikka mihinkään lähetä vauhtia hakemaan että olisi oman paperinsa saanut.
Siinä päätöksessä, joka on sulle lähetetty ja jossa lukee se toimikunnan päätös. Sitten siinä lukee myös se toimikunnan sihteerin nimi, joka toimi sinun asiassasi esittelijänä. Ota häneen yhtyettä, pyydät pöytäkirjasta otteen sinun asiasi kohdalla. Pöytäkirjassa lukee läsnäolijat sekä tieto esim. siitä jos sinun asiasi on mennyt äänestykseen, eli toimikunnassa ollaan oltu erimielisiä.
Toivottavasti olet työkkärissä jo siirtynyt kuntoutusvirkailijan asiakkaaksi etkä ole enää tavallisten palvelujen piirissä.Kuntoutusneuvojalla on tietoa vajaakuntoisten työnhakijoiden tilanteesta ja mahdollisuuksista saada palvelua työkkäristä. Kun sinulla on työnhakua rajoittava sairaus ja siitä lääkärinlausunnot, niin niiden perustella sinun pitäisikin olla kuntoutusneuvojan asiakas, eikä tavallisten yleispalvelujen parissa.Silloin tulee myös asiantuntevaa palvelua eikä toivottavasti harvoin sattuvia epäasiallisia kohteluja tarvitse kokea. - arvutimasiin
Työvoimatoimikunnat muuttuneet vuoden 2009 alusta Työllisyyden edistämistoimikunniksi (TE-toimikunta).
Huom!
Toimikuntien merkitystä strategisena toimijana vahvistettaisiin siirtämällä työvoimapoliittisten lausuntojen antaminen yksittäisen työnhakijan oikeudesta saada työttömyysetuutta ja vuorottelukorvausta työ- ja elinkeinotoimistoille..
http://tinyurl.com/mk8sle- Ananaskuutio
Miten tuttua.
Kuusi vuotta sitten olin kolarissa jossa käteni murtui ja sen vuoksi olin vuoden ensin sairauslomalla.
Sitten tein jotain mitä pystyin, aika hyvinkin tein kaiken mitä eteeni tuli, ei siinä mitään.
Työttömyys jatkui ja sitten työosoitukset alkoivat olla fyysisempia kuin aikaisemmin.
Selvisin niinstä jotenkuten, mutta eräs avasi silmäni etten enää niihin pystynyt, sain määräaikaisen työsuhteeni loppumaan yksinkertaisesti olemalla sairauslomalla.
Vein työkkäriin lausunnon jossa kehoitettiin ottamaan huomioon rajoittunut terveydentilani jne.
Kas kummaa, sitten kun ansiosidonnainen oli loppunut alkoi varsinainen pommitus mitä raskaimpiin työihin.
Parasta oli se kun sain syntymäpäivänäni työhönosoituksen varastotöihin jossa vaadittiin hyvää fyysistä kuntoa.
Tämä on sitä "parasta" palvelua jota pieni työvoimavirasto tarjoaa. Olkoon nimi nyt mitä vaan. Virasto kuin virasto.
Tiedän kyllä muitakin työttömiä joita kiusataan ihan viimeiseen saakka, henkilökohtaisella tasolla.
Sitten sain uuden työhönosoituksen, taas varastotyöhön.
Ja minut myös otettiin siihen, palkkatuettuun, 5t/pv.
Enhän sitä totisesti voinut tehdä. Pakko oli mennä kun muunlainen vänkyryys olisi tuonut ikuisen karenssin, heitto yhteiskunnan ulkopuolelle.
Nyt olen edelleen sairauslomalla, syynä on myös syvä masennus, entisten vikojen tilalle.
Viime viikolla sain kirjeen Kelalta jossa kupongit eläkehakemusvaihehtoon/kuntoukseen.
Tartun siihen kiljuen koska ikääkin on jo 55v.
Mutta asiaan, minulla on kyllä papereissa aina virkailijan nimi, myös hänen nimensä minulla on kuka pisti siihen viimeiseen työhönosoitukseen.
Kas kun tästä selviän, menen häneltä kysymään eikö hän osaa lukea.
Ehkäpä sitten pyörin seuraavat vuodet tuolla Kelan ruletissa.
- joojoojoo123
Minulle sanottiin työvoimatoimikunnan taholta (or whatever that place is) että he eivät ole lääkäreitä ja siksi olisivat halunneet kantaaottavan lääkärintodistuksen. Jotain tällaista ihmesoopaa.
No sinänsä tuo puolentoista kuukauden aika ei enää itseäni kiinnosta paskaakaan koska nyt olen uudessa työssä enkä olisi muutenkaan saanut ansiosidonnaista siltä ajalta.- Sitä noudatetaan
Minulla on tuo todistus, jossa on hyvin tarkasti lueteltu kaikki rajoitukset, kyllä nuo otetaan huomioon. Olen ammatillisen kuntoutuksen asiakkaana, eli olen virallisesti vajaakuntoinen.
- Ihmeellistä
...työvoimatoimikunnan taholta (or whatever that place is) että he eivät ole lääkäreitä ...
Tainneet vetää höplästä. Nyt jo historiaan siirtyneissä työvoimatoimikunnissahan oli läsnä lääkäri ns. lääketieteellisissä jutuissa. Vaan tuo lääkärihän taisi olla vain sitä varten, että voitiin kävellä iloisesti hoitavan lääkärin lausunnon yli. - Sitä noudatetaan
Ihmeellistä kirjoitti:
...työvoimatoimikunnan taholta (or whatever that place is) että he eivät ole lääkäreitä ...
Tainneet vetää höplästä. Nyt jo historiaan siirtyneissä työvoimatoimikunnissahan oli läsnä lääkäri ns. lääketieteellisissä jutuissa. Vaan tuo lääkärihän taisi olla vain sitä varten, että voitiin kävellä iloisesti hoitavan lääkärin lausunnon yli.Tuo todistus työvoimaviranomaisia varten, ei ole tavallinen A-/tai B-lääkärintodistus, tavallinen lääkärintodistus ei riitä. Tuo on hyvin tarkka, ja siinä otetaan kantaa, mihin työhön henkilö pystyy. Itse hakeuduin tuohon selvitykseen kuntoutusneuvojan kautta, nyt on mustaa valkoisella ja hyvin otetaan huomioon.
- Sitä noudatetaan
Sitä noudatetaan kirjoitti:
Tuo todistus työvoimaviranomaisia varten, ei ole tavallinen A-/tai B-lääkärintodistus, tavallinen lääkärintodistus ei riitä. Tuo on hyvin tarkka, ja siinä otetaan kantaa, mihin työhön henkilö pystyy. Itse hakeuduin tuohon selvitykseen kuntoutusneuvojan kautta, nyt on mustaa valkoisella ja hyvin otetaan huomioon.
Palaan vielä tähän asiaan, eli jos sinulla on jokin pitkäaikainen vamma/sairaus, kannattaa hakeutua kuntoutusneuvojan puheille, hän laittaa eteenpäin, ja kaikki asiaan kuuluvat, laboratoriokokeet, haastattelut ns. työkykypaketti ovat maksuttomia, ja kun hakeudut työkkärin kautta, se todistus otetaan huomioon. En usko, että vain itselläni on näin.
Sitä noudatetaan kirjoitti:
Tuo todistus työvoimaviranomaisia varten, ei ole tavallinen A-/tai B-lääkärintodistus, tavallinen lääkärintodistus ei riitä. Tuo on hyvin tarkka, ja siinä otetaan kantaa, mihin työhön henkilö pystyy. Itse hakeuduin tuohon selvitykseen kuntoutusneuvojan kautta, nyt on mustaa valkoisella ja hyvin otetaan huomioon.
Onko kyseessä E-todistus?
Tuo, miten noihin lääkärintodistuksiin suhtaudutaan, on hyvin työkkärikohtainen juttu. Sisareni toimitti asialliseen työkkäriin B-todistuksen sairaudestaan ja se riitti. Mutta kuten sanottu, työkkäreitä on monenlaisia, on asiallisia, mutta on myös natsihenkisiä. - Mä vaan
********** kirjoitti:
Onko kyseessä E-todistus?
Tuo, miten noihin lääkärintodistuksiin suhtaudutaan, on hyvin työkkärikohtainen juttu. Sisareni toimitti asialliseen työkkäriin B-todistuksen sairaudestaan ja se riitti. Mutta kuten sanottu, työkkäreitä on monenlaisia, on asiallisia, mutta on myös natsihenkisiä.Hei,
E-lausuntoa käytetään kun on kyse vakuutusyhtiöstä, käsittääkseni liikennevahinko tai työtapaturma tai vapaa-ajan tapaturma.
Ja E-lausunnon vakuutusyhtiö maksaa yleensä.
Jos olet ollut työssä max 5 vuotta, siihen aikoihin kun kätesi meni, voisit yrittää saada työeläkelaitokselta ammatillista kuntoutusta. Katso työeläkelaitoksen nettisivuilta ehdot. Ammatillinen kuntoutus on työkykyselvittelyä, työkokeilua tai uuteen ammattiin kouluttautumista. Siis jotain näistä.
Jos et enää kuulu tähän työeläke-systeemeihin, vastuu on kai Kelalla joka myöntää mitään tosi nihkeästi. Jos oikein muistan, Orton voisi olla käsiongelmaisten tutkimuslaitos.. maksajasta en tiedä.
Joka tapauksessa jos olet vajaakuntoinen, kannattaa pyytää palvelua kuntoutusohjaajalta. Vaikka niin, että selvität keskussairaalasta kuntoutusohjaajan nimen ja otat yhteyttä häneen. Tai kunnan omalääkärin kautta. Kai sinulle on määritelty haittaluokka?? Jos haittaluokka on 30 % (hl 6), saa verovähennystäkin verotuksesta. Samaa haittaluokkaa voi yrittää tarjota työvoimatoimistossa käden tilan selvittelyssä. Selkeä diagnoosi ja käden tilan kuvaus on parasta. Harmi vain, ettei lääkäreiden kirjoitustaidosta saa etukäteen tietää. Yksityisellä käynti maksaa ja terveyskeskuksen lääkäri ei välttättä tiedä asiasta mitään.
Tsemppiä! - Mä vaan
Mä vaan kirjoitti:
Hei,
E-lausuntoa käytetään kun on kyse vakuutusyhtiöstä, käsittääkseni liikennevahinko tai työtapaturma tai vapaa-ajan tapaturma.
Ja E-lausunnon vakuutusyhtiö maksaa yleensä.
Jos olet ollut työssä max 5 vuotta, siihen aikoihin kun kätesi meni, voisit yrittää saada työeläkelaitokselta ammatillista kuntoutusta. Katso työeläkelaitoksen nettisivuilta ehdot. Ammatillinen kuntoutus on työkykyselvittelyä, työkokeilua tai uuteen ammattiin kouluttautumista. Siis jotain näistä.
Jos et enää kuulu tähän työeläke-systeemeihin, vastuu on kai Kelalla joka myöntää mitään tosi nihkeästi. Jos oikein muistan, Orton voisi olla käsiongelmaisten tutkimuslaitos.. maksajasta en tiedä.
Joka tapauksessa jos olet vajaakuntoinen, kannattaa pyytää palvelua kuntoutusohjaajalta. Vaikka niin, että selvität keskussairaalasta kuntoutusohjaajan nimen ja otat yhteyttä häneen. Tai kunnan omalääkärin kautta. Kai sinulle on määritelty haittaluokka?? Jos haittaluokka on 30 % (hl 6), saa verovähennystäkin verotuksesta. Samaa haittaluokkaa voi yrittää tarjota työvoimatoimistossa käden tilan selvittelyssä. Selkeä diagnoosi ja käden tilan kuvaus on parasta. Harmi vain, ettei lääkäreiden kirjoitustaidosta saa etukäteen tietää. Yksityisellä käynti maksaa ja terveyskeskuksen lääkäri ei välttättä tiedä asiasta mitään.
Tsemppiä!Niin... asia pätenee myös pitkäaikaissairaisiin.
Lienee myös haittaluokitus ja työkykyselvitys.
- TOIMITTE NÄIN!!
Jos on sairaus tai vamma joka selkeästi haittaa työntekoa. Teette kuten minäkin tein.
Menin terveyskeskuksen lääkääriin ja kerroin, että minulla on todettu tällainen vaiva ja en siksi voi tehdä fyysisesti rasittavaa työtä. Annoin lääkärille toisen erikoislääkärin diagnoosin ja pyysin B-lausuntoa työvoimatoimistoa varten.
No nyt kun on kyseessä terveyskeskuslääkäri niin arvata saattaa että suhtautuu työttömään sinänsä terveeseen luuseriin ynseästi. Kertoi heti että eheeei. Olen liian terve. Enhän ole moniongelmainenkaan. Kysyin heti mitä tarkoittaa moniongelmaisuudella. Lääkäri sanoi, että minulla ei ole fyysisen vaivan lisäksi psyykkisiä sairauksia eikä alkoholismia joiden perusteella näitä B-lausuntoja he kirjoittavat. No minähän haistoin heti palaneen käryä ja arvasin ettei lääkäri puhu totta. Nehän eivät aina puhu vaikka kuullostaa pirun fiksulta. Koulutettujakin kun ovat.
No minähän tiukkasin uudestaan ja kerroin, että minut on vapautettu armeijastakin fyysisen vaivani vuoksi. En siis missään nimessä voi ajatellakkaan mennä töihin esim. rakennuksille, tietyömaille tms. No lääkärihän rupesi heti suuttumuaan kun nyt osoittaudunkin hankalaksi. Jolloin minähän en tietenkään välitä lääkärin reaktioista mitään vaan haluan sen B-lausunnon.
Lääkäri tenttaa tiukkana kuka maksaa mahdolliset B-lausuntoon liittyvät kuntoutustutkimukset KELA vai vakuutusyhtiö. Jolloin minä heitän ettei minua kiinnosta maksaja vaan se B-lausunto. Maksakoon kuka haluaa ja heitän uuden argumentin kehään. Kerron, että minut on nuoruudessa alle kaksikymppisenä
todettiin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi nimen omaan fyysisen vaivani vuoksi. Lääkäri siihen perustelemaan, että siinä on ollut 90-luvun lamakin välissä ja nyt on säästötoimet päällä. Sitähän minä en enää niellyt. Hyvä etten ottanut lääkäriä tukasta ja ravistanut.
Nyt ärähdin kunnolla että jos minulla on fyysinen rajoite työhön niin silloin se pitää hoitaa ja sillä siisti. Lääkäri säikähti ja rupesi änkyttämään ja lupasi kirjoitella B-lausunnon ja voin noutaa sen luukulta myöhemmin.
Menin myöhemmin luukulle ja hän olikin kirjoittanut V-lausunnon jossa totesi ettei työrajoituksen tutkiminen ole nyt ajankohtaista vaan ehkä voidaan tehdä myöhemmin.
Minä varasin lääkärille ajan puhelin ajan. Pyysin samalla ylikääkärin tiedot jos menee liian hankalaksi. Ajattelin pyytää kirjallisen kieltäytymisen lain mukaisine perusteluineen sekä valitusosoitteineen. No lääkärini soitti ja kävin tiukan keskustelun B-lausunnosta hänen kanssaan. Kirjoitti keskustelun perusteella B-lausunnon ja hain sen ja vein työkkäriin.
Työkkäri laittoi minut kuntoutustutkimuseen Kuntoutussäätiöön. Siellä yleislääkäri ja fysiatri totesivat tutkimustensa perusteella minut työrajoitteiseksi fyysisesti kuormittaviin töihin. Normaalit kevyet toimistotyöt käy. En saa harrastaa aerobickkiä en lentopalloa en saa enää missää nimessä itse kantaa muutoissa tavaroitani en saa mennä rakennustelineille etten vaan putoa huonon koordinaation vuoksi ym. ym.
Miksi tällainen hiton kädenvääntö kannatti käydä. No kahdesta syystä. Ensinnäkin
Nyt minua ei oikeasti työkkäri yritä tunkea siivoomaan tai ravintolaan tai rakennuksille tai muille työmaille. Jos minulla ei olisi ollut tällaista lausuntoa olisin joutunut joko kärsimään karenssin kieltäytymisistä tai ehkä joutunut onnettomuuteen väärissä töissä tai muuten vammauttanut itseäni väärissä töissä.
Toiseksi, tämä on esimerkkinä kaikille muille(siksi pitkästi kirjoitettu) että kannattaa vaan pitää puolensa viranomaisten edessä. Viimekädessä itse kantaa vastuun ja viranomaiset luikertelevat ulos kuin käärmeet aidan välistä.- siinäpä se
justiinsa.
Minä olin tyytyväinen terveyskeskusken lääkärintodistukseen joka alkoi..jotenkin tähän muotoon...Pyydetään työhönosoituksissa ottamaan huomioon.....
No, eipäs ollut ihme että liemeen jouduin. - asiantuntematonta
siinäpä se kirjoitti:
justiinsa.
Minä olin tyytyväinen terveyskeskusken lääkärintodistukseen joka alkoi..jotenkin tähän muotoon...Pyydetään työhönosoituksissa ottamaan huomioon.....
No, eipäs ollut ihme että liemeen jouduin.Lääkäri ei saa määritellä mitä huomioidaan missäkin työvoimatoimiston palveluissa. Sen tekee työvoimatoimistot itse. Kummallinen lääkäri. Tosin tiedän, että kirjoittelevat välillä mitä sattuu lääkärintodistuksiin.
Lääkäri ottaa tutkimustensa perusteella kantaa työkykyyn. Onko työkykyinen vai ei. Usein lääkärit eivät edes osaa täyttää oikein niitä kuntoutustutkimuslomakkeitakaan jotka heidän pitää täyttää B-lausunnon yhteydessä. KELA on tähän asiaan kiinnittänyt huomiota.
Kannattaa korjauttaa ja pyytää asianmukaiset lääkärintodistukset. Ei mitään ihmeellisiä väkerryksiä lääkäreiltä. Asianmukainen tarkoittaa sellaista jossa otetaan kantaa juuri siihen mihin lääkärin ammattitaito riittää. Loput jätetään avoimeksi. Ei kommentoida turhia.
- Anonyymi
Täyttä pelleilyä koko touhu
- Anonyymi
"Viranomaiset ovat yrittäneet estää alkoholin nettikauppaa muista EU-maista Suomeen kertomalla, että alkoholin etämyynti on kiellettyä, vaikka tällaista kieltoa laissa ei ole."
TE laitos valehtelee, manipuloi minkä ehtii.......... kansanterveys vaarassa!
Valehtelun kulttuuri menossa. - Anonyymi
Mikäli on pienikin fyysinen / henkinwn vamma niin laittavat Kuntouttavaan työtoimintaan (Sosiaalinen palvelu) homeiselle pajalle ettei kunta joudu maksamaan sakkomaksua työttömästä valtiolle, siivotaan työttömyystilastoja, kunta saa 11€ ylläpito korvauksen valtiolta jokaisesta työttömästä ja ennen kaikkea kunta saa orjatyötä / ihmiskauppaa työttömistä.
- Anonyymi
Heinäkuussa 2024 työllisiä oli 2 680 000 ja työttömiä 229 000.
Työllisiä miehiä oli 49 000 enemmän ja työllisiä naisia 5 000 enemmän kuin vuoden 2023 heinäkuussa.
20–64-vuotiaiden työllisyysasteen trendiluku oli heinäkuussa 76,8 %.
15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli heinäkuussa 8,3 %.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983