Olen ottamassa toisen koiran collien rinnalle. Mutta mietin vielä näiden kahden rodun välillä. Rotumääritelmä mm. luonteen kohdalla on melko sama. Myös turkki näyttää melko samanlaiselta. Ja kokokin samaa luokkaa. Ja ne on mun kohdalla, kuten monen muunkin niin ne tärkeimmät kolme asiaa mitkä vaikuttavat koiran ostoon. Olisiko jollain käytännön kokemusta näistä koirista?? Eli kertoisi tarkemmin mm. Onko turkin hoito kuinka työlästä (myös verrattuna collien turkkiin joka minulla nyt on)? Käykö kerrostaloon/rivitaloon? Haukkuuko paljon? Miten paljon liikuntaa tarvii? jns.
Toivon paljon vastauksia, jotka auttaisivat minua päättämään näiden kahden rodun väliltä. Kiitos jo etukäteen!
PON/ SCHAPENDOES
7
6911
Vastaukset
Mulla itelläni on 2 schapparia, joten kerron nyt oman kokemukseni kautta. Schapendoes on hyvin energinen koira, joka tykkää siitä, että saa puuhastella omistajansa kanssa. Mä ite koen, että noiden on tärkeetä päästä liikkumaan mahd. vapaasti tai aidatulla alueella, koska ne todellakin nauttivat siitä, että pääsevät juoksemaan :).
Mä voisin kuvitella, että schapendoesin turkki on haastavampi, kuin Collien turkki. Ainakin sillon, kun pentukarva vaihtuu. Turkkihan siis noilla on täysin valmis joskus 2 vuoden iässä. Se minkälaisen turkin sitten kokee haastavana on taas makuasia. Tuon mun toisen koirani turkin kampaamisessa meni aikoinaan aikaa 3 tuntia viikoittain. Nyt kun sen turkki on karkea niin enää menee vajaa 30 min kampaamiseen. Kaikki tosin riippuu välineistä. Mulla on sellanen pyöriväpiikkinen 2 -rivinen kampa ja se on ollu tosi hyvä apuväline. Tuon mun nuoremman kohdalla menee välillä aikaa jopa noin 45 min. Sen turkissa on osittain vielä pentukarvaa, joka menee todella höttöön. Sillä on myös todella valtavasti karvaa ja etenki mahan alusta on usein todella takkuinen. Uskoisin kuitenki, että schapen turkki olis helpompi kuin ponin, koska ponilla on paljon pehmeempi karva.
Schappari käy hyvin kerrostaloon tai rivariin. Haukkumista kyllä esiintyy joillakin. Ainakin nuo mun koirat on olleet kovia vahtimaan. Tosin kouluttamalla senkin saa hillittyä. Luonteetkin vaihtelee pehmeestä kovaan.
Suosittelisin ihan ottamaan kasvattajiin yhteyttä. He osaavat kertoa parhaiten :).- aramita
Moi!
Itse kannatan schappea. Meiltä löytyy kotoa semmonen pentu. Aivan ihana! Tosin välillä todella rasittava. Meijän Peppi on kyllä niin mun mussukka. Mutta on Peppikin pahojaan tehnyt. Yksi nojatuoli silppuna ja toinenkin alotettu. Peppi on kennel Lumikuonosta. Itse suosittelen siis Lumikuonoa, Buffingia ja Aurinkokeijua. Myös Trasseli ja Nalle-Haukku ovat todella hyviä paikkoja. Ja sitten yks suosikeistani (josta meinasimme Pepsun hankkia) kennel Flyining Duster's. Ja nyt kysymyksiin. Turkin hoito ei ole kovin työlästä, mutta sitten kun on se karvan vaihtumis aika, niin sen ajan on tosi työlästä. Sitten se helpottuu. Minusta sopii rivariin. Ei mielellään kerros taloon. Haukkuu aika paljon. Tarvitsee todella paljon liikuntaa. Tai ainaskin meidän Peppi on tosi kova liikkumaan.
Onnea sinulle koiran hankintaan!- vertailua
Olen nähnyt kummankin rodun yksilöitä. Mielestäni schapendoes on vilkkaampi ja eläväisempi koira, ja tarvitsee hyvin paljon liikuntaa. PON ehkä hieman rauhallisempi ja liikunnan suhteen vähempäänkin tyytyvä. Tekemistä pitää kummallakin olla etenkin nuorena kun virtaa riittää.
Schapendoes on ehkä useammin avoimempi ihmisiä kohtaan kuin PON.
Kummankaan turkki ei saisi olla pehmeä. Schapendoesin turkki on usein hieman laineikas ja ei niin paksu kuin PONin. Aikuisen PONin turkinhoito on melko helppoa ns. karvakoiraksi, jos koiralla on oikeanlainen karvapeite niin 2-4 viikon välein riittää. Yleensä PON turkinhoidossa käytetään enemmän harjaa kuin kampaa. - Korjauksia kokemuksesta
vertailua kirjoitti:
Olen nähnyt kummankin rodun yksilöitä. Mielestäni schapendoes on vilkkaampi ja eläväisempi koira, ja tarvitsee hyvin paljon liikuntaa. PON ehkä hieman rauhallisempi ja liikunnan suhteen vähempäänkin tyytyvä. Tekemistä pitää kummallakin olla etenkin nuorena kun virtaa riittää.
Kummankaan turkki ei saisi olla pehmeä. Schapendoesin turkki on usein hieman laineikas ja ei niin paksu kuin PONin. Aikuisen PONin turkinhoito on melko helppoa ns. karvakoiraksi, jos koiralla on oikeanlainen karvapeite niin 2-4 viikon välein riittää. Yleensä PON turkinhoidossa käytetään enemmän harjaa kuin kampaa.Ainut, mikä viestissäsi on totta, on se, että PON on usein aika pidättyvä vieraita kohtaan aluksi.
Mulla on 2 vuotias PON narttu. Tarvitsee paljon liikuntaa. Jos ei ole päässyt vapaana juoksentelemaan muutamaan päivään, huomaan sen heti koiran käyttäytymisessä, paljon levottomampaa lenkeillä. TODELLA vilkas ja menevä koira. Aika ADHD tapaus... :). Tietysti näissä on eroja, mutta sanotaanko näin, että tunnen paljon PONeja ja kaikki aikast elämäniloo täynnä. Ollut aikast helppo koulutettava perus tottelevaisuuten ja käskyt oppii äkkiä. Toisaalta taas käytös on vaikeampaa. Siis oppii helposti nää istu, seiso, seis, irti, odota.....yms yms ja tekee ne tosi mallikkaasti ja iloissaan. Mut sitten taas just vieraille ärhentely, hyppiminen, riehuminen ja lenkillä ihan toi peruskäyttäytyminen on vähän vaikeempi "takoa sille päähän". Meillä tosin ei ihan pentuna meille muuttanut yksilö ja omaksunut huonot tavat entisessä kodissaan, joten voipi johtua siitä pitkälti.
Ja oletko hoitanut PONin turkkia? Niissäkin on eroja. Tuo sanomasi harja ja 2-4 viikon välein sai minut nauramaan... :) Toisilla se todellakin riittää, mutta ei useille PONeille ole tarpeeksi. Mä harjailen vähän aina kun on sopiva hetki..ehkä joka toinen päivä. Herkimmistä kohdista kampaan kerran pari viikossa. Esim. "naamasta" ja korvista nivusista ja mahasta. Jos pari viikkoa pitäisin, niin on jo isoja takkuja. Ihan kokonaan päästä varpaisiin kammataan kerran kuussa ja siihen menee tuntitolkulla, eikä sitä siis voi tehdä yhtä soittoa.
Näköjään ei pelkkä rodun edustajan NÄKEMINEN riitä hoito-ohjeiden antamiseen vai mitä? - pari sanaa
vertailua kirjoitti:
Kummankaan turkki ei saisi olla pehmeä. Schapendoesin turkki on usein hieman laineikas ja ei niin paksu kuin PONin. Aikuisen PONin turkinhoito on melko helppoa ns. karvakoiraksi, jos koiralla on oikeanlainen karvapeite niin 2-4 viikon välein riittää. Yleensä PON turkinhoidossa käytetään enemmän harjaa kuin kampaa.Ja itse en ainakaan jaksaisi sen turkin kanssa. Ja minulla on ollut pk. collieita itselläni, siihen vertaan. Ei pelkästään se turkin kampaaminen, vaan se kuran määrä, minkä se turkki tuo tullessaan. Pesemällä sitä ei puhtaaksi saa, joten kotia saa siivota usein. Tuo tuntemani koira olikin sitten leikattu lyhytturkkiseksi, ihan juuri käytännön syistä. Jos koiran kanssa touhuaa paljon, on mielestäni juuri tuo puhdistaminen tärkeämpi pointti kuin se, miten turkin saa selvitettyä.
No, tuo tuntemani schapendoes- Erittäin eloisa, jonkin verran jästipäinen, mutta valloittava ja fiksu. Koira kaikenlaisiin olosuhteisiin, ja myöskin aktiiviseen toimintaan. Haukkui suhteellisen runsaasti, sekä ulvoi kotona yksinollessaan. Olisi kerrostalossa ollut hyvin ongelmallinen. Toki ihan varmasti koulutuksella sitä olisi saanut hillittyä jonkin verran pois.
Tällä yksilöllä oli kuitenkin ongelmia terveyden kanssa, mm. korvatulehduksia runsaasti.
- M
Moi!
Mulla on kaksi schapea. Ekan hankin kun vielä asuin kerrostalossa ja voin sanoa ettei hän kauheasti hakkunut yksinollessaan. Muutimme sitten rivitaloon ja hankin toisen schapen. Tämä junnu haukkuu ehkä enemmän yksin ollessaan.
Molemmat koirani ovat erilaisia, mutta kuitenkin samanlaisia. Minusta schappea ei saa harjata (eikä pestä) liian usein. Tietenkin niitten turkki kerää sitä pölyä ja kuraa, jos ei sitä siedä, kannattaa hankkia muun rotuisen koiran.- mä vaan
Heissan!
Mulla itsellä on kaksi schapendoesia, hyvin eri luontosia toinen vilkkaampi ja toinen rauhallisempi mutta ystävällisiä ja avoimia. Schapendoes sopii kyllä kerrostaloon, kärsivällisyyttä vain. Itse asumme kerrostalossa ja nuoremmalla kesti hieman pidempään yksinolo harjoitukset, mutta kärsivällisyys palkittiin :) Tottahan toki posti tarvi tervehtien vastaanottaa :) Tiedän monia schapendoeseja jotka asuvat kerrostalossa ilman haukkumisongelmia..
Turkkeja on eriaisia pehmeämpää ja karkeampaa.. Meillä vanhemman kampaan 20 min läpi 2vkon välein ja nuoremman turkki onkin sitten hieman työläämpi ja siinä saa aikaa vierähtämään tovin jos toisenkin:) Ja kun säännöllisesti koiran kampaa ja pennusta asti opettaa niin ei turkista ongelmaa tuu:)
Liikuntaa nämä tarvivat energisyyden vuoksi melko runsaasti. Meillä lenkkeillään 2-3 tuntia vähintään päivässä ja toki kun aikaa niin enemmänkin.
Mutta on se niin että kerran schapendoes, aina schapendoes, rotuna siis aivan mahtava!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539