kaljurotta

kalju

Voiko kaljurottaa ottaa lemmikiksi jos voi niin voiko sen laitta sata litraiseen akvaarioon? Pitääkö kaljurottien koti täyttä hiekalla ja voiko sen ottaa käteen? kiitos vastauksesta jo etukäteen. p.s. vastatkaa pian!!

9

3595

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokusaamarinläski

En usko että kaljurottia missään myydään lemmikeiksi. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Ei ne taida olla edes jyrsijöitä.

• naku2009

meillä asustaa rottalaumassa kalju rotta :> on kyllä aika vinkeen näkönen :D

• :-D
        naku2009 kirjoitti:

meillä asustaa rottalaumassa kalju rotta :> on kyllä aika vinkeen näkönen :D

Teillä on varmaan karvaton kesyrotta, niitä saa lemmikiksi, kaljurotta taasen on ihan oma lajinsa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljurotta

• Muruinen
    • brunski

Ei parane laittaa rottaa akvaarioon siis terraarioon, kun sen pissa on sen verran voimakkaan hajuista, että jos ei ilmanvaihto pelaa kun katon kautta, niin tullee hengitystieongelmia herkemmin ja siihen rotat usein sairastuu ja/tai kuolee niin en todellakaan suosittele!

Ja karvaton kesyrotta lienee se, mitä oot vailla. Kaljurotta on ihan villieläin ja puris varmaan sormes poikki mikäli sen kätösees saisit...

• Narmolania

En ole koskaan tavannut usomessa myytävä kaljua rttaa (harmi!) mutta Saarenmaalla kun matkailtiin oli ihan normaalissa eläinkaupassa myynnissä niitä pikku nudisteja! Todella sosiaalisia elukoita kyllä, yhdellä oli aivan mahdoton hinku koskettaa minun sormeani pikku pikku tassullaan, ja kun sen sai tehtyä oli se sitten tyytyväinen ^^ mutta kaikki tuli hyvin uteliaiksi kun hiukankin kohdisti kiinnostusta niitä kohtaan! Mutta juu, suomessa ei taideta oikein myydä niitä pikku elukoita. Paras mahdollisuus saattaa siis olla joko mennä Saarenmaalle ja löytää sieltä elukka ja toda suomeen, tilata netistö mutta näissäkin vaihtoehdoissa on suuria ongelmia. Netissä se, että onko elukoita kohdeltu hyvin? sieltä lähtiessä ja matkalla ollessa. se on melko suuri stressi mille tahansa elukalle. Myös ulkomailta sen tuinti ihan matkatavaroissa tuo monia ongelmia tullissa. en ole myöskään ihan varma saako suomeen tuoda noita elukoita, joihinkin eläimiin on rajoituksia. Tosin onhan suomeen tuotu kuningasrapujakin akvaarioihin (maretariumiin XDD ) niin mikä tahansa saattaa olla mahdollista. Mutta ihan vaan että älä usko jos joku sanoo ettei niitä voi pitää lemmikkeinä. Kyllä niitä voi ja pidetäänkin.

• On eri eläin

• Rottamamma
        On eri eläin kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljurotta

Rotat ovat paljon virikkeitä tarvitsevia, mm. kiipeilystä pitäviä jyrsijöitä, joten ei akvaarioon.

Googlettamalla löytyy paljon tietoa jos vaan oikeasti kiinnostaa etsiä.

• Joku tyyppi vaan
        Rottamamma kirjoitti:

Rotat ovat paljon virikkeitä tarvitsevia, mm. kiipeilystä pitäviä jyrsijöitä, joten ei akvaarioon.

Googlettamalla löytyy paljon tietoa jos vaan oikeasti kiinnostaa etsiä.

Kaljurotta tai kaljumyyrikkö (Heterocephalus glaber) on oma eläinlajinsa, villieläin jota ei pidetä lemmikkeinä, koska se on nisäkkääksi ainutlaatuinen yhdyskuntaeläin (Niin kuin muurahaiset, mehiläiset) joita hallitsee kuningatarnaaras. Naaraan ympärillä toimii satoja työläisiä, lisääntymiskykyisiä ja sotilaita, ja tämä ei ihan akvaariossa suju. Karvaton rotta taas on kesyrottiin (Rattus norvegicus) kuuluva rotu, joka on samaa lajia kuin muutkin lemmikkirotat. Se tarvitsee kodikseen tilavan häkin, ja lajitoverin seuraa. Niiden hoito ei juuri poikkea tavallisesta kesyrotasta, ja niitä pidetään lemmikkeinäkin. Lue lisää netistä, tai kysele rottaharrastajilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91