kaksikielisestä Suomesta elää meidän ns. ruotsinkielisten joukossa? Ruotsiahan nämä osaavat hyvin tönkösti mutta harva suomenkielinen sitä huomaa joten he saavat leikkiä omaa leikkiään
vielä jonkin aikaa. Se aika on tietenkin enää hyvin lyhyt koska uuden polven suomalaiset
päättäjät astuvat remmiin piakkoin jolloin tuollainen pelleily loppuu lyhyeen.
Uudet päättäjät haluavat puhua englantia niinkuin naapurimaissakin tehdään kun ulkomaisia
vieraita saapuu kylään.
Kuinka kauan
11
149
Vastaukset 11
Olen nyt viettänyt kolme päivää täällä etelärannikolla, tyypillisessä Svenskfinlandissa enkä ole kolmeen päivään puhunut tai kuullut suomen sanaakaan (paitsi puhelimessa) ja veikkaan etten moneen päivään puhu enkä kuulekaan.
Pesepäs nyt se savu pois sieltä pirttisi ikkunasta ja kurkkaa ulos. Tiedoksi ettei se ole koko Suomi mikä sieltä akkunastasi näkyy.- käynyt ...
rantalomalla monta kertaa etelässä ja mitäs kieliä siellä kuuleekaan , ESPANJAA , ENGLANTIA, SAKSAA , RANSKAA , HOLLANTIA ,ITALIAA , TANSKAA , NORJAA , RIIKINRUOTSIA , VENÄJÄÄ , EESTIÄ , PUOLAA , UNKARIA ,SUOMEA jne. Mutta en ole kuullut koskaan tätä tönkkösuomenruotsia siellä , että pesehän poika ne korvanyhdät pois sieltä korvistasi ja alahan kuunnella noita muita niin ihania kieliä !
käynyt ... kirjoitti:
rantalomalla monta kertaa etelässä ja mitäs kieliä siellä kuuleekaan , ESPANJAA , ENGLANTIA, SAKSAA , RANSKAA , HOLLANTIA ,ITALIAA , TANSKAA , NORJAA , RIIKINRUOTSIA , VENÄJÄÄ , EESTIÄ , PUOLAA , UNKARIA ,SUOMEA jne. Mutta en ole kuullut koskaan tätä tönkkösuomenruotsia siellä , että pesehän poika ne korvanyhdät pois sieltä korvistasi ja alahan kuunnella noita muita niin ihania kieliä !
...ja ihan Suomessa olen.
Jospa edes vaivautuisit lukemaan viestin johon näsäviisaasti vastaat!
Eli pese ne savut & rähmät pois myös silmistäsi!!- ja käske ajaa 30km
Ankdam kirjoitti:
Eli pese ne savut & rähmät pois myös silmistäsi!!pois päin kapealta kielirannikolta, kummasti puhe muuttuu. Vai eikö sinulla ole ystäviä kuin omassa perheessäsi. No saat tulla meillä käymään.
- viettänyt yli kolme pv
täällä etelärannikolla, ts Helsingissä.
enkä ole yli kolmeen päivään puhunut tai kuullut ruotsin sanaakaan.
Mitäs sitten?
Pois pakkoruotsi ja järjetön keinotekoinen kallis kaksikielisyys.
Jos et halua kuullkaan suomea, muuta ruotsiin. - ,.,,,.,.,.,.,.
Ankdam kirjoitti:
Eli pese ne savut & rähmät pois myös silmistäsi!!lomalla jossakin, mutta et malta pysyä poissa kinaamasta kielikysymyksistä edes silloin. Kyllä minä sinua nyt kutsuisin netti svekoski.
Silloin kun minä olen loman tai vapaa-ajan vietossa ei kyllä mieleenikään tulisi hakeutua millekään nettipalstalle kinaamaan mistään asiasta. ja käske ajaa 30km kirjoitti:
pois päin kapealta kielirannikolta, kummasti puhe muuttuu. Vai eikö sinulla ole ystäviä kuin omassa perheessäsi. No saat tulla meillä käymään.
Kyllä MINÄ tiedän että Suomessa puhutaan myös suomea mutta joku (sinä?) tässä väitti ettei täällä ruotsia tarvita. Jos et osaa niin olisit täällä aika paitsiossa.
En minä viitsi täältä minnekään tulla, täällä on mukavaa. Muu maa mustikka!
- jaksaa...
jauhaa paskaa....!!
- täällä on
Ankdam kirjoitti:
suuhygienistille, se paskanjauhaminen meinaan.
Ankdam, joka väittää ettei Suomen keinotekoisessa kaksikielisyydessa ole mitään
vikaa, vaikka koululaisten kielten osaaminen kapenee jatkuvasti juuri pakkoruotsin ansiosta kun oppilaat eivät jaksa ottaa muita vieraita kieliä opiskeltaviksi kuin englannin ja ruotsin. Jos ruotsin pakollisuudesta luovuttaisiin voisivat koululaiset ottaa sen tilalle esim. saksan, ranskan,venäjän, espanjan tai jonkun muun suuren laajalti puhutun kielen rantaruotsin sijaan, jolloin kieliosaaminen monipuolistuisi huomattavasti. Keinotekoinen kaksikielisyys myös maksaa Suomelle vuosittain useita kymmeniä miljoonia euroja, jotka voitaisiin käyttää paljon järkevämmin.
Ota jo ne RKP-lasit silmiltäsi ja tule pois sieltä svenskfinlandiasta oikeiden tavallisten suomalaisten pariin niin huomaat miksi suomenruotsalaisia kohtaan on enemmistöllä ennakkoluuloja. Kyseiset ennakkoluulot johtuvat juuri koulujen pakkoruotsista sekä suomenruosalaisten erilaisista eduista kuten yliopistojen kielikiintiöistä.
- Heguli Talar
elää maailman tappiin asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuhan lie kuollu auto-onnettomuudessa kylillä?
Joku nuorimies löytyny kuolleena kylän liepeillä ulos ajetusta autosta.Kenen poikahan lienee?6952- 139906
Jasmin Vähäkangas valehtelee kolumnissaan. Hän ei ole "taaperon" äiti.
Lapsi ei taaperra. Vielä seurakunnan lehdessä valehtelee noin?95784Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha95737- 60715
Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät55591Hyvää yötä
Ikuinen kohtalo, sydänystävä, rakkauteni♥️.. kumpa olisimme saaneet elämältä mahdollisuuden!26583Missähän pöytäkirja viipyy, taas?
Hallituksen kokouksessa oli eilen mielenkiintoisia asioita käsiteltävänä. Pöytäkirja on ollut yleensä saman iltana luett42490- 153486
- 42479