Kummallista buddhismia

täällä lännessä

Täällä lännessä esinntyy kummallinen versio buddhalaisuudesta. Intelektuaalinen spekulointi. Buddhalaisissa maissa sellaista ei esiinny.

Pohditaan sitä, miten vapautua minän harhasta ja voiko siitä vapautua. Ehkä kristinuskoa harjoittavat alkavat pohtia, millaista se buddhalaisuus onkaan.

Buddhalaisuus antaa alkumetreillä täyden vastauksen siihen, miten tulisi toimia. Mutta se sivuutetaan ja otetaan jokin lause siitä, milainen se päämäärä voisi olla. Ja sitten ollaan ihan ymmällä. Totta kai ollaan kun on alustus jäänyt lukematta. Ihan turha pohtia sitä valaistumista. Siis minkä käytännöllisen keinon buddhalaisuus antaa, kun esittää väitteen, että kaikki on epätyydyttävää? Mitä tehdä? Viis siitä miten vapautua elämän epätyydyttävyydestä. Kertokaahan vain älyllisesti, miten on mahdollista toimia ilman itsekkyyttä. Antakaa vain älyllisiä lauseita, millainen se lopullinen päämäärä on. Voiko sellainen ihminen olla vakavissaan?

Ei thaimaalainen pohdi sellaisia. Vain länsimaalainen pohtii sellaisia. Thaimaalainen kuulee heti pienenä, että on 4 totuutta ja on olemassa käytännöllinen tie pois kärsimyksestä. That´s it. Take it or leave it. Ei kannata pohtia älyllisä kysymyksiä, kuten esimerkiksi ´mitä tapahtuu kuolemassa'. Sillä ei ole väliä. Miten sen tietäminen voisi tehdä onnelliseksi? Sen sijaan 4 jalon totuuden ymmärtäminen tekee onnelliseksi.

1

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • änimöl

      Sanon nyt ensiksikin, että valtio on mielentila, mutta tietyssä mittakaavassa... Kun puhutaan länsimaista, niin buddhismin perusaate on se, että se asettaa vastapainon kaikelle turhalle, ollen ankara monessa suhteessa... Siksi länsimaalainen buddhalaisuus on intellektuellia, sille ihmistä ei muuten kuunnella... Eikä länsimaalainen suoranasiesti ymmärrä sitä mielentilaa jossa buddhalainen istuu hyvässä rauhassa meditoiden. Siellä Aasiassa heillä on mielelle tilaa... Siitä kuvailu mielentila... Kuinka pitkälle mieli voi levittyä on suuri kysymys... eri paikoissa sille annetaan tietynlainen vapaus... Ja buddhalainen käyttää jokaisen vapaakulkureitin hyväkseen... Länsimaailma on armoton kusetuksessaan, joten uskon ihminen taistelee sitä vastaan. Minän harhasta voi vapautua, mutta se vaatii huomiota hektessä moneen suuntaan ennenkuin itse omaa henkeä voi ravita... Kaikki omalla ajallaan.. Se on tietenkin yksilöstä itsestään kiinni mikä on hänen ajankäyttönsä "kaliiberi". Olen ainakin itse hyvin onnellinen tilanteestani, että luotan henkeen ja uskon asioihin ja osaan samalla spekuloida ovatko ne asiat aiheellisia enään tässä ajassa... Olen päässyt pisimmälle kärsivällisyydessä mielenrauhan suhteen... Kun mieli on rauhassa ja auki, se ottaa parhaiten vastaan rakautta. Toinen puoli onkin se maailman illuusio jota meille kaikille yritetään syöttää kurkusta alas... Yksilö on yksilö, eikä siitä pääse mihinkään.. Sen takia Buddhalaisuudesta kannattaakin muistaa vain tämä perusarvo... Ja että yksilö ei ole yksilö ilman toista ja että yksilö voi valita kenen kanssa se yhtyy hengessä. Kaiken kaikkiaan maailmassa on vallittava hierarkia ja siitä pitävät huolen jumalat jotka jatkuvasti rakentaa tulevaa aikaa. Ainoa asia mitä buddhalainen tekee ulkopuolelle on että hän pyytää apua. Puheessaankin voit helposti kuulla nöyryyden, oli se sitten kuinka intellektuellia tahansa. Kun osaa pyytää oikein, tapahtuu sen mukaisia ihmeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe