Kissat tappelee!

toivoton tilanne

Nyt tarvitsen apua!
Minulla on kolme kissaa, kaksi 7-v. tyttöä, jotka ovat koko elämänsä eläneet yhdessä, ja yksi 3-v. poju, joka on toisen tytön pentu.

Viime päivinä on muodostunut aivan karmiva tilanne, kissat ovat alkaneet tappelemaan keskenään, eikä mitään leikkitappelua, vaan ihan tosissaan, karvat pöllyää, muristaan, sähistään ja rääytään. En voi pitää kissoja enää ollenkaan samassa tilassa, minun on eristettävä äitikissa ja poikakissa toiseen huoneeseen, ja toinen tyttö toiseen huoneeseen. Heti jos päästän kissat samaan tilaan, alkaa aivan järkyttävä tappelu.

Olisiko kellään mitään vinkkiä miten tilanteen saisi rauhoitettua? Olen itkenyt melkein silmät päästäni, tämä on aivan kamalaa!

31

11093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maicca
      • toivoton tilanne

        Feliway-suihketta kokeilin, ei ole mitään apua.
        Seuraavana kokeilussa on täysin neutraaliin ja hajuttomaan paikkaan vieminen.


      • Cat2006

        Tää luultavasti johtuu siit et sil toisel on poikanen


    • lilla_inka

      Edellisen vastaajan ehdotus Feliway-haihduttimesta voisi toimia. Olen ainakin kuullut siitä paljon hyvää.

      Toinen ehdotus (josta et varmaan pidä) on se että annat kissojen tapella, valvotusti tietenkin. Kun voittaja on selvillä niin muut "nöyrtyy" taas omiin asemiin hierarkiassa, ja rauha palautuu. Meillä myös välillä tapellaan niin että karvapalloja lentelee, mutta aina lopulta tilanne kuitenkin rauhottuu. En usko että kissat jotka elää yhdessä yrittävät kuitenkaan satuttaa toisiaan vakavasti (vaikka se hurjalta näyttääkin!), koska kyse on kuitenkin laumansisäisestä kurinpalauttamisesta, eikä esim. reviirisota.

      Toivottavasti tilanne selviää pian. Tiedän että se tuntuu pahalta kun omat rakkaat lemmikit tappelee keskenään, mutta sellaista se on luonnossakin.

      • lilla_inka

        Hups, ehdit ensin. Ignooraa siis Feliway kommenttini. :)


    • 1 kissa

      2 kissalle täytyy etsiä uudet kodit tai lopettaa tilanne ei rauhoitu ennen kuin kissat saadaan erilleen.

    • apua tarvitseva

      Hei!
      Meillä samanlainen tilanne kotona. Meillä kaksi kissaa, tyttöjä. Toinen 4 ja toinen 2. Tiistaina alkoivat tappelemaan ja tilanne on vielä päällä. Voisitko vastata minulle onko teillä tilanne rauhoitunut. Meille myös kisut tosi rakkaita ja paha mieli kun yhtäkkiä tulee tälläinen tilanne. Oisi tosi ihana jos vastaisit viestiini.

      • Kissojen ystävä

        Meillä kissat ovat kolmatta päivää "sotajalalla". Kisut tyttöjä, samasta pesueesta, kolmi vuotiaita. Tilanne lähti, kun molemmat haistoivat auki olleesta ikkunaluukusta naapurin kollikissan hajuja. Toinen antoi toiselle korville, jonka jälkeen "köniinsä" saanut pakoillut toista peloissaan. Aikaisemmin ei ole ollut mitään vastaavaa. Kisuja on pidetty eri huoneissa. Eilen suostuivat samalle ruokakupille, söivät ja haistelivat toisiaan, jonka jälkeen pelokkaampi osapuoli sähähti toiselle ja siitä seurasi taas tappelun nujakka, niin että karvat pöllysivät! Kissat ovat leikkaamattomia, mutta viedään ylihuomenna leikattaviksi. Jospa siitä apua tilanteeseen . Jos ei, niin mikäköhän avuksi. Kummastakaan ei haluta luopua! Toivottavasti mahtuvat vielä saman katon alle asumaan!


      • fhtryfghsf
        Kissojen ystävä kirjoitti:

        Meillä kissat ovat kolmatta päivää "sotajalalla". Kisut tyttöjä, samasta pesueesta, kolmi vuotiaita. Tilanne lähti, kun molemmat haistoivat auki olleesta ikkunaluukusta naapurin kollikissan hajuja. Toinen antoi toiselle korville, jonka jälkeen "köniinsä" saanut pakoillut toista peloissaan. Aikaisemmin ei ole ollut mitään vastaavaa. Kisuja on pidetty eri huoneissa. Eilen suostuivat samalle ruokakupille, söivät ja haistelivat toisiaan, jonka jälkeen pelokkaampi osapuoli sähähti toiselle ja siitä seurasi taas tappelun nujakka, niin että karvat pöllysivät! Kissat ovat leikkaamattomia, mutta viedään ylihuomenna leikattaviksi. Jospa siitä apua tilanteeseen . Jos ei, niin mikäköhän avuksi. Kummastakaan ei haluta luopua! Toivottavasti mahtuvat vielä saman katon alle asumaan!

        Leikkaaminen voi auttaa. Mutta kuten jo joku mainitsikin, kissojen voi antaa tapella valvotusti. Se on sitä oman valta-aseman vahvistamista.


      • apua tarvitseva
        Kissojen ystävä kirjoitti:

        Meillä kissat ovat kolmatta päivää "sotajalalla". Kisut tyttöjä, samasta pesueesta, kolmi vuotiaita. Tilanne lähti, kun molemmat haistoivat auki olleesta ikkunaluukusta naapurin kollikissan hajuja. Toinen antoi toiselle korville, jonka jälkeen "köniinsä" saanut pakoillut toista peloissaan. Aikaisemmin ei ole ollut mitään vastaavaa. Kisuja on pidetty eri huoneissa. Eilen suostuivat samalle ruokakupille, söivät ja haistelivat toisiaan, jonka jälkeen pelokkaampi osapuoli sähähti toiselle ja siitä seurasi taas tappelun nujakka, niin että karvat pöllysivät! Kissat ovat leikkaamattomia, mutta viedään ylihuomenna leikattaviksi. Jospa siitä apua tilanteeseen . Jos ei, niin mikäköhän avuksi. Kummastakaan ei haluta luopua! Toivottavasti mahtuvat vielä saman katon alle asumaan!

        Heippa!

        Olisi mukava vaihtaa sinun kanssa kuulumisia ja jutella tästä. Meillä vielä tappelu tilanteet päällä vielä. Ollut nyt reilu viikon. voisitko antaa vaikka sähköpostiosoitteen tai ainakin kirjoittaa tänne mikä teillä on tilanne?


      • toivoton tilanne

        Heippa.

        Nyt on tilanne se, että kisut ovat hieman rauhoittuneet, enää ei ole tappeluja, mutta yksi kisuista on pelokas, eikä oikeen uskalla liikkua asunnossa vapaasti, hengailee vain keittiössä. Ruokakupilta syövät kuitenkin ihan normaalisti, ilman mitään murinoita.

        Tilanteeseen auttoi ensin kissojen vieminen täysin neutraaliin ympäristöön, missä ei ollut kenenkään muun kissan hajuja, sen jälkeen kotiin tuominen ja Feliway-suihkeen suihkuttelu kissojen raapimispuihin ja nukkumapaikkoihin.

        Toivon että tilanne sielläkin olisi vähän rauhoittunut, en tajunnut kuin vasta tänään katsoa onko tänne joku vastaillut lisää :/


      • apua tarvitseva
        toivoton tilanne kirjoitti:

        Heippa.

        Nyt on tilanne se, että kisut ovat hieman rauhoittuneet, enää ei ole tappeluja, mutta yksi kisuista on pelokas, eikä oikeen uskalla liikkua asunnossa vapaasti, hengailee vain keittiössä. Ruokakupilta syövät kuitenkin ihan normaalisti, ilman mitään murinoita.

        Tilanteeseen auttoi ensin kissojen vieminen täysin neutraaliin ympäristöön, missä ei ollut kenenkään muun kissan hajuja, sen jälkeen kotiin tuominen ja Feliway-suihkeen suihkuttelu kissojen raapimispuihin ja nukkumapaikkoihin.

        Toivon että tilanne sielläkin olisi vähän rauhoittunut, en tajunnut kuin vasta tänään katsoa onko tänne joku vastaillut lisää :/

        Hei!

        Kiitti vastauksstasi. Meillä vielä kisuilla nahistelu tilanne päällä. Alkunsahan tämä lähti vähän reilu viikko sitten kun mieheni kanssa lähdimme muutamaksi päiväksi lomareissulle. Kisuille tuli kotiin hoitajat. He olivat tulleet sisälle ulkoiluttamasta kisuja. Toinen hoitajista ei ollut saanut irroitettua vanhemman kisun valjaita hati. Nuorempi oli pompannut vanhemman päälle (leikkimielessä?) ja vanhempi oli tästä ilmeisesti säikähtänyt ja siitä asti on etsinyt korkeita paikkoja ettei joudu törmäämään nuorempaan. Muutamia hyviä hetkiä on ollut...samassa sängyssä nukkuminen...muutaman kerran syty vierekkäin, mutta pääasiassa vanhempi karttaa nuorempaa ja sähisee tälle sen tullessa lähelle. Näyttäisi siltä että nuorempi ei edes ole hyökkäysasemissa, mutta siitä huolimatta vanhempi ei nyt hyväksy ollenkaan nuoremman lähelle tuloa.
        Ollaan pidetty joitain aikoja niitä eri huoneissa. Tällöin vanhempi pikku hiljaa kyräillen lähtee liikkeelle, mutta varuillaan koko ajan.

        Onkohan nyt niin että vanempi säikähti niin tätä tilannetta mikä sattui viime tiistain, ettei nyt luota ollenkaan tähän nuorempaan karvapalloomme?
        Feliway ollut nyt käytössä yli viikon ja Feliway suihketta lisäksi suihkuteltu. Tänään käytimme niitä anoppilassa. Kun sie olit kirjoittanut neutraalista ympäristöstä. Siellä oli sama homma. nyt kun tulimme kotiin, vanhempi meni heti sängyn alle.

        Itkua jo pukkaa...tai on jo monesti tullutkin. Mieheltäni loppuu loma sunnuntaina ja itse olen töissä....Mitä ihmettä sitten teemme???
        En missään nimessä halua luopua kummastakaan. Kisut ovat tosi rakkaita meille.
        Milloin teillä alkoi tämä tappelutilanne alkujaan? Ajattelin tätä meidän tilanteen kestoa, eli reilu viikkoa.
        Oisi kiva jos vielä vastaisit. Oisi niin mukava vaihtaa näitä ajatuksi ja tunteita jonkun kanssa jolla sama kokemus.


      • toivoton tilanne
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Hei!

        Kiitti vastauksstasi. Meillä vielä kisuilla nahistelu tilanne päällä. Alkunsahan tämä lähti vähän reilu viikko sitten kun mieheni kanssa lähdimme muutamaksi päiväksi lomareissulle. Kisuille tuli kotiin hoitajat. He olivat tulleet sisälle ulkoiluttamasta kisuja. Toinen hoitajista ei ollut saanut irroitettua vanhemman kisun valjaita hati. Nuorempi oli pompannut vanhemman päälle (leikkimielessä?) ja vanhempi oli tästä ilmeisesti säikähtänyt ja siitä asti on etsinyt korkeita paikkoja ettei joudu törmäämään nuorempaan. Muutamia hyviä hetkiä on ollut...samassa sängyssä nukkuminen...muutaman kerran syty vierekkäin, mutta pääasiassa vanhempi karttaa nuorempaa ja sähisee tälle sen tullessa lähelle. Näyttäisi siltä että nuorempi ei edes ole hyökkäysasemissa, mutta siitä huolimatta vanhempi ei nyt hyväksy ollenkaan nuoremman lähelle tuloa.
        Ollaan pidetty joitain aikoja niitä eri huoneissa. Tällöin vanhempi pikku hiljaa kyräillen lähtee liikkeelle, mutta varuillaan koko ajan.

        Onkohan nyt niin että vanempi säikähti niin tätä tilannetta mikä sattui viime tiistain, ettei nyt luota ollenkaan tähän nuorempaan karvapalloomme?
        Feliway ollut nyt käytössä yli viikon ja Feliway suihketta lisäksi suihkuteltu. Tänään käytimme niitä anoppilassa. Kun sie olit kirjoittanut neutraalista ympäristöstä. Siellä oli sama homma. nyt kun tulimme kotiin, vanhempi meni heti sängyn alle.

        Itkua jo pukkaa...tai on jo monesti tullutkin. Mieheltäni loppuu loma sunnuntaina ja itse olen töissä....Mitä ihmettä sitten teemme???
        En missään nimessä halua luopua kummastakaan. Kisut ovat tosi rakkaita meille.
        Milloin teillä alkoi tämä tappelutilanne alkujaan? Ajattelin tätä meidän tilanteen kestoa, eli reilu viikkoa.
        Oisi kiva jos vielä vastaisit. Oisi niin mukava vaihtaa näitä ajatuksi ja tunteita jonkun kanssa jolla sama kokemus.

        Heip.

        Vähän samantyyppistä on täälläkin, eli tuo toinen 8-v tyttöni pelkää jotenkin tuota nuorempaa pojua. Toisen tytön kanssa jotenkin tulee toimeen, mutta silti pelkää ja sähisee molemmille, jos joutuvat lattiatasossa vastakkain.

        En yhtään tiedä mikä tämän tilanteen on tälläkertaa aiheuttanut, mutta melkein samantyyppinen tilanne tuli, kun tuo nuori poju kävi eläinlääkärissä, silloin molemmat tytöt päättivät että nyt haisee kisu niin oudolle, että pakko hyökätä kimppuun. Silloin tilanne rauhoittui kun olivat pari päivää eri huoneissa, mutta nyt ei mikään tunnu auttavan. Tilanne on kestänyt melkein koko heinäkuun.

        Olen yrittänyt kantaa tuon pelkäävän tytön kanssani sohvalle istumaan, mutta tuo poju tulee aina katsomaan, uteliaita kun ovat, että kukas täällä on. Siitä tietysti seuraa sähinää ja tyttö lähtee peloissaan matalana takaisin keittiöön.

        Hitto kun nuo ymmärtäisivät puhetta, en tiedä miten saisin tuolle tytölle sellaisen olon ettei sen tarvitsisi pelätä! Harmittaa kovasti, koska huomaan että tuon tyttökisun tekisi kovasti mieli leikkiä, muttei uskalla liikkua kämpässä vapaasti.

        Itse olen kyllä uskaltanut jättää kisut kolmistaan ja ollut yönkin poissa, lattialla olevien karvatuppojen määrästähän sen sitten tietää onko täällä tapeltu vai ei, yleensä ei. Kyllä ne uskaltaa jättää yksin, kunhan vain järjestää toiselle kisulle jotain piilopaikkoja, joihin tarvittaessa pääsee. Voihan siinä käydä niinkin, että kun pääsevät olemaan keskenään kotona, niin saavat välinsä selvitettyä ja tilanne rauhoittuu.

        Paljon jaksamista sinne, ja kerrothan auttaako tuo Feliway-haihdutin jotenkin, pelkästä suihkeesta ei tunnu olevan mitään apua.


      • Kissojen ystävä
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Heippa!

        Olisi mukava vaihtaa sinun kanssa kuulumisia ja jutella tästä. Meillä vielä tappelu tilanteet päällä vielä. Ollut nyt reilu viikon. voisitko antaa vaikka sähköpostiosoitteen tai ainakin kirjoittaa tänne mikä teillä on tilanne?

        Käytimme meidän "likat" keskiviikkona leikattavana. Torstaina olivat jo suht pirteitä. Perjantaina käytiin ostamassa Feliway-haihdutin ja ulos kissakarkotetta, ettei naapurin kolli tule enää ikkunan taakse. Pirun kolli, kaiken pahan alku ja juuri =(Söpö kissa, ei tietenkään sen vika. Pyysin naapureita pitämään kissansa kiinni. Karkote ihan varmuuden vuoksi) Mutta vielä ei keskinäiset välit ole parantuneet... Molemmilla on nyt omat ruokapaikat ja hiekkalaatikot eri huoneissa. Toinen kisu on utelias näkemään toisen, mutta tämä "köniinsä" saanut pakoilee toista.. On annettu niiden ottaa katsekontaktia. Toinen tuijottaa hölmönä, ettei tässä mitään, mutta toinen vähän murisee ja pörhistää häntää ja vispaa sitä ja naukaisee pelokkaasti. Ja sitten juostaan nopeasti suojaan saunan lauteille. On kyllä itsellekin tosi rasittavaa aikaa. Kissoja pitää siirrellä paikasta toiseen, ovia pidetään välillä auki ja välillä kiinni. Kotosalla ollessa pitää kytätä kissoja, kumpi menee minnekin. Yöunetkin ovat olleet vähän heikoilla.. Mutta olen luottavainen, että kaikki järjestyy. Eläinlääkäri sanoi, että uskoo kisujen tulevan toimeen, kun ovat samasta pesueestakin. ELLEI tämä toinen saanut traumaa toisen käsittelystä... En tiedä vielä tuosta Feliwaystä, tuleeko toimimaan. Toinen kisu on enimmäkseen olohuoneessa, mihin haihdute laitettiin. Toinenkin on kyllä siellä käynyt, kun toinen eristetään makkariin.. Ilmoittelen taas kuulumisia..


      • apua tarvitseva
        toivoton tilanne kirjoitti:

        Heip.

        Vähän samantyyppistä on täälläkin, eli tuo toinen 8-v tyttöni pelkää jotenkin tuota nuorempaa pojua. Toisen tytön kanssa jotenkin tulee toimeen, mutta silti pelkää ja sähisee molemmille, jos joutuvat lattiatasossa vastakkain.

        En yhtään tiedä mikä tämän tilanteen on tälläkertaa aiheuttanut, mutta melkein samantyyppinen tilanne tuli, kun tuo nuori poju kävi eläinlääkärissä, silloin molemmat tytöt päättivät että nyt haisee kisu niin oudolle, että pakko hyökätä kimppuun. Silloin tilanne rauhoittui kun olivat pari päivää eri huoneissa, mutta nyt ei mikään tunnu auttavan. Tilanne on kestänyt melkein koko heinäkuun.

        Olen yrittänyt kantaa tuon pelkäävän tytön kanssani sohvalle istumaan, mutta tuo poju tulee aina katsomaan, uteliaita kun ovat, että kukas täällä on. Siitä tietysti seuraa sähinää ja tyttö lähtee peloissaan matalana takaisin keittiöön.

        Hitto kun nuo ymmärtäisivät puhetta, en tiedä miten saisin tuolle tytölle sellaisen olon ettei sen tarvitsisi pelätä! Harmittaa kovasti, koska huomaan että tuon tyttökisun tekisi kovasti mieli leikkiä, muttei uskalla liikkua kämpässä vapaasti.

        Itse olen kyllä uskaltanut jättää kisut kolmistaan ja ollut yönkin poissa, lattialla olevien karvatuppojen määrästähän sen sitten tietää onko täällä tapeltu vai ei, yleensä ei. Kyllä ne uskaltaa jättää yksin, kunhan vain järjestää toiselle kisulle jotain piilopaikkoja, joihin tarvittaessa pääsee. Voihan siinä käydä niinkin, että kun pääsevät olemaan keskenään kotona, niin saavat välinsä selvitettyä ja tilanne rauhoittuu.

        Paljon jaksamista sinne, ja kerrothan auttaako tuo Feliway-haihdutin jotenkin, pelkästä suihkeesta ei tunnu olevan mitään apua.

        Heippa hei!

        Karvapalleromme jatkavat edelleen... ei ehkä ihan vihan pitoa, mutta ei kyllä kaveruksiakaan olla vielä. Tiistaina tulee viikko kun tilanne sai alkunsa.

        Sie kysyit Feliway´haihduttimesta. Meillä on se olohuoneessa, mutta en tiedä pitäisikö niitä olla ainakin kaksi kun meillä on 4 huonetta ja keittiö. Haihduttimessa lukee sen kattavan 50-70 neliötä ja meillä on enemmän. Ainakaan en mitään radikaalia muutosta ole huomannut kisujen käyttäytymisessä haihduttimen ansiosta. Vieläkin vanhempi (Viivi) juoksee karkuun nuorempaa, (Miirua).
        Tänään on Viivi uskaltautunut tulla makuuhuoneeseen sängylle itse ja kävellyt eteisessäkin. Itse olin töissä ja mieheni vahti killejä kotona. Ei kuitenkaan vielä näytä siltä että ystävyys ja sovinto olisi ihan lähellä. = (
        Mietin tässä pitäisikö kokeilla ja osataa toinenkin haihdutin jos on nyt niin ettei tuo yksi sittenkään riitä.
        Miten teillä kisujen tilanne? Vieläkö jatkuu riidan pito?
        Kirjoitikin hyvin että oisi ihana jos nuo karvapallerot ymmärtäisivät puhetta. Olen itsekkin toivonut ihan samaa. Oisi niin hyvä selittää ettei kummallakkaan ole mitään hätää ja ettei tarvitsisi pelätä kotona. = )


      • tappelee
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Heippa hei!

        Karvapalleromme jatkavat edelleen... ei ehkä ihan vihan pitoa, mutta ei kyllä kaveruksiakaan olla vielä. Tiistaina tulee viikko kun tilanne sai alkunsa.

        Sie kysyit Feliway´haihduttimesta. Meillä on se olohuoneessa, mutta en tiedä pitäisikö niitä olla ainakin kaksi kun meillä on 4 huonetta ja keittiö. Haihduttimessa lukee sen kattavan 50-70 neliötä ja meillä on enemmän. Ainakaan en mitään radikaalia muutosta ole huomannut kisujen käyttäytymisessä haihduttimen ansiosta. Vieläkin vanhempi (Viivi) juoksee karkuun nuorempaa, (Miirua).
        Tänään on Viivi uskaltautunut tulla makuuhuoneeseen sängylle itse ja kävellyt eteisessäkin. Itse olin töissä ja mieheni vahti killejä kotona. Ei kuitenkaan vielä näytä siltä että ystävyys ja sovinto olisi ihan lähellä. = (
        Mietin tässä pitäisikö kokeilla ja osataa toinenkin haihdutin jos on nyt niin ettei tuo yksi sittenkään riitä.
        Miten teillä kisujen tilanne? Vieläkö jatkuu riidan pito?
        Kirjoitikin hyvin että oisi ihana jos nuo karvapallerot ymmärtäisivät puhetta. Olen itsekkin toivonut ihan samaa. Oisi niin hyvä selittää ettei kummallakkaan ole mitään hätää ja ettei tarvitsisi pelätä kotona. = )

        minulla oli aluks 1 pentu, haisuli, jota otettaessa min ulla oli 2 muuta kissaa, kolli 3- ja narttu 2 vuoden ikäiset kissat hoidossa, kollin kanssa haisuli tuli hyvin toimeen ja narttu vaan sähisi ja murisi pienelle. nyt kun otin toisen kissanpennun, niin oli hoidossa hetken toisen pennun veli, sen kanssa haisuli otti kunnon erää, pienempänä yritti pomottaa isompaa. nyt kun kolli lähti niin nartun kanssa kilpailua. kissat naukaisee välillä ihan kunnolla kun pieni asennevamma haisulilla ja yrittävät selvittää kait arvojärjestystä, tulevat kyllä muuten hyvin toimeen. Mietin vaan että haisulista luultavammin kasvaa isokokonen verratuna toiseen, joka taitaa jäädä pienemmäksi, että jatkuuko tätä sitten pitkäänkin. välillä erotan pennut kun käy liian rankaksi, mutta enhän voi aina olla vahtimassa. vähän sama ongelma kun ei tiedä sattuuko kissoja kun äänet ainakin siltä vaikuttaa välillä, ikäeroa pennuilla neljä/viisi viikkoa. rauhoittuuko tilanne viimesitään kun nuorempi kasvaa isommaksi ?


      • Kissojen ystävä
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Heippa hei!

        Karvapalleromme jatkavat edelleen... ei ehkä ihan vihan pitoa, mutta ei kyllä kaveruksiakaan olla vielä. Tiistaina tulee viikko kun tilanne sai alkunsa.

        Sie kysyit Feliway´haihduttimesta. Meillä on se olohuoneessa, mutta en tiedä pitäisikö niitä olla ainakin kaksi kun meillä on 4 huonetta ja keittiö. Haihduttimessa lukee sen kattavan 50-70 neliötä ja meillä on enemmän. Ainakaan en mitään radikaalia muutosta ole huomannut kisujen käyttäytymisessä haihduttimen ansiosta. Vieläkin vanhempi (Viivi) juoksee karkuun nuorempaa, (Miirua).
        Tänään on Viivi uskaltautunut tulla makuuhuoneeseen sängylle itse ja kävellyt eteisessäkin. Itse olin töissä ja mieheni vahti killejä kotona. Ei kuitenkaan vielä näytä siltä että ystävyys ja sovinto olisi ihan lähellä. = (
        Mietin tässä pitäisikö kokeilla ja osataa toinenkin haihdutin jos on nyt niin ettei tuo yksi sittenkään riitä.
        Miten teillä kisujen tilanne? Vieläkö jatkuu riidan pito?
        Kirjoitikin hyvin että oisi ihana jos nuo karvapallerot ymmärtäisivät puhetta. Olen itsekkin toivonut ihan samaa. Oisi niin hyvä selittää ettei kummallakkaan ole mitään hätää ja ettei tarvitsisi pelätä kotona. = )

        Ajattelin tässä kertoa meidän kissa siskosten kuulumisia. Vihanpito alkoi kohta kuukausi sitten ja ilokseni voin kertoa, että pahin taitaa olla takana päin!Käännekohta taisi tapahtua viime viikonloppuna, jolloin saimme lainaksi kaveriltamme verkko-oven, jota hän oli käyttänyt kissojensa kanssa. Asensimme oven ja pari päivää ovea ihmetelleet kissat alkoivat haistella toisiaan verkko-oven lävitse. Pidimme ovea kiinni, kun lähdimme pois kotoa ja yön ajan. Ovea on pidetty nyt muutama päivä koko ajan auki, yölläkin. Tänään otimme oven kokonaan pois! Eilen ei riemulla ollut rajoja, kun mieheni laittoi minulle töihin kuvaviestin, jossa kisut pötköttivät sängyllä vierekkäin ja nuolivat toisiaan naamasta! Tätä ei ollut kuukauteen tapahtunut!!! Kissat ovat vielä joissain tilanteissa epäluuloisia toisiaan kohtaan esim. tuijottavat toisiaan pitkään, mutta näissä tilanteissa on heti puututtu asiaan, ettei tilanne ehdi mennä pidemmälle esim. leikin keinoin. Koitettu siirtää jonkun lelun avulla huomio toisaalle. Joskus korvat saattavat mennä luimuun, esim. jos toinen nukkuu toisen lempipaikalla. Mutta murinaa ja sähinää ei ole muutamaan päivään kuulunut! Olo on nyt tosi helpottunut. Kisutkin ovat paljon lupsakampia, viihtyvät sylissä ja nauttivat rapsutteluista. Mitä teille muille vastaavassa tilanteessa olleet kuuluu? Esim. apua tarvitseva. Onko tilanne lauennut? Toivottavasti teille kuuluu hyvää!


      • apua tarvitseva
        Kissojen ystävä kirjoitti:

        Ajattelin tässä kertoa meidän kissa siskosten kuulumisia. Vihanpito alkoi kohta kuukausi sitten ja ilokseni voin kertoa, että pahin taitaa olla takana päin!Käännekohta taisi tapahtua viime viikonloppuna, jolloin saimme lainaksi kaveriltamme verkko-oven, jota hän oli käyttänyt kissojensa kanssa. Asensimme oven ja pari päivää ovea ihmetelleet kissat alkoivat haistella toisiaan verkko-oven lävitse. Pidimme ovea kiinni, kun lähdimme pois kotoa ja yön ajan. Ovea on pidetty nyt muutama päivä koko ajan auki, yölläkin. Tänään otimme oven kokonaan pois! Eilen ei riemulla ollut rajoja, kun mieheni laittoi minulle töihin kuvaviestin, jossa kisut pötköttivät sängyllä vierekkäin ja nuolivat toisiaan naamasta! Tätä ei ollut kuukauteen tapahtunut!!! Kissat ovat vielä joissain tilanteissa epäluuloisia toisiaan kohtaan esim. tuijottavat toisiaan pitkään, mutta näissä tilanteissa on heti puututtu asiaan, ettei tilanne ehdi mennä pidemmälle esim. leikin keinoin. Koitettu siirtää jonkun lelun avulla huomio toisaalle. Joskus korvat saattavat mennä luimuun, esim. jos toinen nukkuu toisen lempipaikalla. Mutta murinaa ja sähinää ei ole muutamaan päivään kuulunut! Olo on nyt tosi helpottunut. Kisutkin ovat paljon lupsakampia, viihtyvät sylissä ja nauttivat rapsutteluista. Mitä teille muille vastaavassa tilanteessa olleet kuuluu? Esim. apua tarvitseva. Onko tilanne lauennut? Toivottavasti teille kuuluu hyvää!

        voi, vielä täällä meillä tilanne jatkuu. Viivi (vanhempi) pelkää edelleen Miirua (nuorempaa). Ruokakupit olen Viiville laittanut korkealle, mihin Miiru ei pääse hyppäämään. Tuntuu välillä että tosiaan sekoaa pää itseltäänkin kun pelottaa jos ne eivät heitä pois riitelyä. Miiru on tosiaan se joka lähtee Viivin perään. Juoksu alkaa heti silloin kun Viivi näkee Miirun (lattiatasossa) ja Viivi lähtee melkein heti juoksemaan pakoon. Silloin ampaisee Miiru perään.
        Ihana kuulla että teidän karvakerät ovat alkaneet lyömään "sovinnon tassua". Toivon sydämestäni että näin kävisi pian myös meillä.


      • Anonyymi
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Hei!

        Kiitti vastauksstasi. Meillä vielä kisuilla nahistelu tilanne päällä. Alkunsahan tämä lähti vähän reilu viikko sitten kun mieheni kanssa lähdimme muutamaksi päiväksi lomareissulle. Kisuille tuli kotiin hoitajat. He olivat tulleet sisälle ulkoiluttamasta kisuja. Toinen hoitajista ei ollut saanut irroitettua vanhemman kisun valjaita hati. Nuorempi oli pompannut vanhemman päälle (leikkimielessä?) ja vanhempi oli tästä ilmeisesti säikähtänyt ja siitä asti on etsinyt korkeita paikkoja ettei joudu törmäämään nuorempaan. Muutamia hyviä hetkiä on ollut...samassa sängyssä nukkuminen...muutaman kerran syty vierekkäin, mutta pääasiassa vanhempi karttaa nuorempaa ja sähisee tälle sen tullessa lähelle. Näyttäisi siltä että nuorempi ei edes ole hyökkäysasemissa, mutta siitä huolimatta vanhempi ei nyt hyväksy ollenkaan nuoremman lähelle tuloa.
        Ollaan pidetty joitain aikoja niitä eri huoneissa. Tällöin vanhempi pikku hiljaa kyräillen lähtee liikkeelle, mutta varuillaan koko ajan.

        Onkohan nyt niin että vanempi säikähti niin tätä tilannetta mikä sattui viime tiistain, ettei nyt luota ollenkaan tähän nuorempaan karvapalloomme?
        Feliway ollut nyt käytössä yli viikon ja Feliway suihketta lisäksi suihkuteltu. Tänään käytimme niitä anoppilassa. Kun sie olit kirjoittanut neutraalista ympäristöstä. Siellä oli sama homma. nyt kun tulimme kotiin, vanhempi meni heti sängyn alle.

        Itkua jo pukkaa...tai on jo monesti tullutkin. Mieheltäni loppuu loma sunnuntaina ja itse olen töissä....Mitä ihmettä sitten teemme???
        En missään nimessä halua luopua kummastakaan. Kisut ovat tosi rakkaita meille.
        Milloin teillä alkoi tämä tappelutilanne alkujaan? Ajattelin tätä meidän tilanteen kestoa, eli reilu viikkoa.
        Oisi kiva jos vielä vastaisit. Oisi niin mukava vaihtaa näitä ajatuksi ja tunteita jonkun kanssa jolla sama kokemus.

        Voiko sinulle laittaa sähköpostia? Miten saisin sen osoitteen


    • yritä tätä

      Ei niiden saa antaa riehua ja tapella kontrolloimattomasti. Koirat ja kissat ovat lemmikkejä ja perheenjäseniä, joiden pitää osata yhteiselämän säännöt ja muita kunnioittavat tavat kodissa. Kodin on oltava turvallinen kaikille, jossa ei purra ja raadella muita perheenjäseniä, ei ihmisiä, eikä eläimiä.
      Perheessä ihminen on aina lauman johtaja, eli pomo, se vahvin, jonka pitää ottaa vastuu siitä, että sopu ja rauha säilyy. Monitassuisessa perheessä on normaalia, että nahisteluja ja pattitilanteitakin syntyy, jos tavat ovat erilaiset. Kissojen ja koirien kesken niitä ratkotaan niiden tavalla, -murraamalla, sähisemällä ja näykkäilemällä, joka sekin toimii ojennuksena ja opetuksena tavoille, kunhan ei käydä kenenkään kurkkuun kiinni. Ihmisen asia on asettaa rajat ja tarvittaessa pistää porukka järjestykseen, sekä tunnistaa tilanteet joihon on syytä puuttua heti. Ei koskaan väkivallalla, vaan selvällä auktoriteetillä ja järkevästi, varmasti ja rauhallisesti. Joskus tilanne hoituu yhdellä komennuksella, toisella kertaa saattaa rauhanneuvotteluissa vierähtää tunteja jopa päiviä, joka on hyvinkin tavallista kun uusi tulokas saapuu taloon ja sotkee kaikkien vanhat konseptit ja vakiintuneet olot.
      Kun komentaminen ei tehoa, niin suihkupullo, imurin ääni, kattilan kansien pamaus, tai mikä vaan, joka ei vahingoita tappelijoita, käy riitapukarin taltuttamiseen. Sen lisäksi ja ohella on syytä aloittaa sovittelu ja siedätyshoito. Parempi jos siinä hommassa olisi kaksi ihmistä. Kumpikin ottaa yhden riitapukarin kainaloonsa, ja silitellen ja rauhoittavasti puhellen pakottaa osapuolet olemaan mahdollisimman lähekkäin toisiaan, kunnes jännitys laukeaa ja konflikti on selvästi ohi. Ei ole tärkeää kumpi aloitti, tai kumpi on syyllinen, tärkeintä on saada rauha aikaan.Tämä voi vaikeassa tapauksessa viedä aikaa ja vaatia usemman sovittelukerran ja roppa kaupalla kärsivällisyyttä, mutta lopussa kiitos seisoo. Meidän laumassa on selvitty tällai käy kurkkaamassa: http://haukkumaukku.blogspot.com

    • Iamart

      Tämä on vanha ketju mutta haluan kertoa oman hyvin päättyneen kokemuksen kissojen tappelusta. Minulla oli vaikeaa ongelman kanssa enkä löytänyt oikein hyviä kokemuksia keskustelupalstoilta joten tässä yksi:
      Meillä on kaksi kissaa, 9 vuotiaat sisarukset jotka siis aina eläneet yhdessä.
      Eräänä päivänä kissat jostain syystä riitaantuivat ja tappelivat todella rajusti joka kerta kun näkivät toisensa. Tappelu oli joka kerta niin rajua että en voinut enää pitää niitä samassa tilassa. Toinen kissani oli leikkaamaton ja vein sen silloin heti steriloitavaksi.
      Meillä oli vielä niin hankala tilanne että meillä ei ollut kaksiossamme ovea makuuhuoneen ja olohuoneen välissä. Käytimme sitten luovuutta ja eristimme makuuhuoneen kirjahyllyllä ja makuuhuoneen puolella olevaa vaatekaapin ovea käytimme "ovena". Molemmille puolille asensin feliway haihduttimen. Pidimme kissoja erillään, puolia vaihdellen, kaksi viikkoa, jonka jälkeen päästimme kissat samaan tilaan jolloin tappelu alkoi taas uudelleen. Eristimme kissat uudelleen toiseksi kahdeksi viikoksi jolloin pikkuhiljaa toinen kissa valjaissa päästettiin samaan tilaan. Murinaa pääsi vielä silloinkin mutta yhteen eivät enää ottaneet.
      Kissat alkoivat pikkuhiljaa tulemaan toimeen. Nyt he ovat taas väleissä ja ulkoilevatkin yhdessä pihallamme. Riitaa kesti siis yhteensä n. 5 viikkoa.
      Minulla meinasi usko jo loppua ja jouduin harkitsemaan toisen kissan antamista toiseen kotiin mutta tähän ei onneksi tarvinnut päätyä.
      Haluan viestittää tässä sitä että EI KANNATA ANTAA PERIKSI, toimeen voidaan edelleen tulla, pitää vaan olla aimo annos kärsivällisyyttä!

    • Kisu nelikko

      Hei! meillä on kanssa 4 kissaa Hani poitsu 4v. Nuka tytteli , Nelli tytteli ja Zorro poika 1v. Kaikki 4 leikattuja mutta nyt tappelut ihan madottomia että karvat pöllyää.Olen huomannut et kissat erottaa eri huoneisiin muutamaksi viikoksi niin tilanne rauhoittuu vähäksi aikaa ihmettelen kylläkin ettei ne käy koiran päälle vaan tappelee keskenään mutta pelkään meille tulee koiranpentu maaliskuussa niin mitä sitten käy. Olisiko kellään muita vinkkejä . Kiitos.

    • kissamies HR

      Hmm voisit ehkä antaa rumimman pois ja jättää kaksi itsellesi. Katso sitten mitä tapahtuu. Eiköhän sitten asiat järjesty. Hei onko kissasi tapelleet koko ajan? Voisit vaikka totutella ne olemaan samassa tilassa vaikka että toisessa päässä on tyttökissa ja toisessa poika ja äiti katso sitten mitä tapahtuu?

    • meidänkinEnkelitSekosi

      Tämä tosiaan vanha ketju mutta meillä alkoi meidän kolme vuotiaat sisarukset tappelemaan todella rajusti. Toinen on selvästi se hyökkäävä osapuoli. Erillään oloa tässä kaksi päivää,usko loppuu mutta luettuani muiden kokemuksia,antoi toivoa. Samaisen suihkeen ja haihduttimen tilasin,tulee vasta loppuviikosta..kissat leikkaamattomia. Eivät tee vanhemmalle kissallemme mitään,vain toisileen. Väliin meno koituu myös itsemme raateluksi. Kaikki hyvin jos eivät näe toisiaan. Toivon hartaasti että suihke auttaa.

      • äläaikaile

        Kissat PITÄÄ leikkauttaa!! Se helpottaa niitten oloa, sekä elämääsi!


      • pahasti_kipeä

        Siskosten tarinan onnellinen loppu.
        Kaksi 7 vuotiasta tyttö kissaa samasta pentueesta. Elämänsä olleet parhaat kaverit ja aina kimpassa. Nukkuvat yhdessä, pesevät toisiaan ja syövät samasta kupista.
        Kesällä toinen alkoi kummasti sihahdella toiselle ja tassukin vilahti. Homma meni jurinaksi ja karvojen pöllytykseksi.
        En tajunnut kissoista päällepäin, että mikä on vialla. Ulkoisesti mikään ei ollut muuttunut.
        Kävi kuitenkin ilmi, että toisella kissalla oli paha tulehdus. Eläinlääkäri ja lääkkeet auttoivat. Kissa parani. Toipumisajan eli reilu kaksi viikkoa pidin kissoja erillään. Ensimmäistä kertaa elämässään kissat olivat erossa toisistaan.
        Kun kissat palasivat yhteen, yhteinen entinen sopu löytyi helposti.
        Toinen kissoista oli siis hyvin kipeä. Ei näyttänyt sitä minulle, ihmiselle. Onneksi kuitenkin ymmärsin viedä kissan eläinlääkärille. Kissat keskenään kuitenkin olivat vaistonneet ja havainneet toisen heikkouden. Pienempi, kipeä, joka aiemmin oli ollut vähän pomo porukassa alkoi ärhennellä toiselle. Ja kun heikompi huomasi pomon heikkouden, yritti se vallankaappausta.
        Nyt taas ollaan parhaita kavereita täydessä sovussa niin kuin ennenkin.


    • Joke00

      Yksi keino jota itsen olen käyttänyt, on Kissojen kaulurit joita käytetään leikkausten jälkeen.

      Itsellä Kaksi naarasta (kaksoset), tappelivat tosi pahasti.
      Sitten keksin näitä kaulureita käyttää, rauhoittaa tilannetta kummasti.

      • ihankauheaa

        No jo on eläinrääkkäystä! Luovu kissoista!!
        Aloitus muuten ikivanha!


    • ootpajulma

      Onpa julma ihminen, joka omaa laiskuuttaan katselee, kun kissa toikkaroi kaulurissa!Omallani en ole raaskinut pitää edes leikkauksen jälkeen, niin paljon kissa pelkäsi ja kärsi kaulurista.

      • Laiskuutta?jos on keinot lopussa ja jos kissat osaa olla kaulureiden kanssa niin mikäs siinä hyvä keino,tottuvat toisiinsa eivätkä tosiaan voi niin nahistella ja vie huomiota ehkä myös sopivasti. Varmasti sit joillakin tosiaan et ei voi kuvitella laittavansa jos silti nahistelevat kaulurin kanssa. Se on jo hieman vaarallista.onkos rääkkäystä myös jos kääkäri pyytää kaulurin ehdottomasti laittamaan ja tiedät itse paremmin olla laittamatta.Muutettiin leikatun kollin ja nuoremman nartun kanssa uuteen kotiin. Reviirisota,jouduin hankkimaan uuden kodin poitsun kanssa koska useista yrityksistä huolimatta joka kerta uudestaan pienempi narttu kissa nostaa pakene tai taistele äänen. Tänään yritettiin vanhaan kotiin missä asuttiin vuosia ennen muuttoa,niin ei pysy kurissa täälläkään nartun pyllyn haistelu,lähelle pyrkiminen korvat luimussa ja sit alkaa tuo perhanan huutaminen.


      • Anonyymi
        Roger89 kirjoitti:

        Laiskuutta?jos on keinot lopussa ja jos kissat osaa olla kaulureiden kanssa niin mikäs siinä hyvä keino,tottuvat toisiinsa eivätkä tosiaan voi niin nahistella ja vie huomiota ehkä myös sopivasti. Varmasti sit joillakin tosiaan et ei voi kuvitella laittavansa jos silti nahistelevat kaulurin kanssa. Se on jo hieman vaarallista.onkos rääkkäystä myös jos kääkäri pyytää kaulurin ehdottomasti laittamaan ja tiedät itse paremmin olla laittamatta.Muutettiin leikatun kollin ja nuoremman nartun kanssa uuteen kotiin. Reviirisota,jouduin hankkimaan uuden kodin poitsun kanssa koska useista yrityksistä huolimatta joka kerta uudestaan pienempi narttu kissa nostaa pakene tai taistele äänen. Tänään yritettiin vanhaan kotiin missä asuttiin vuosia ennen muuttoa,niin ei pysy kurissa täälläkään nartun pyllyn haistelu,lähelle pyrkiminen korvat luimussa ja sit alkaa tuo perhanan huutaminen.

        Minun neuvo. Peskää se kissa joka aloittaa tappelemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe