linoleum

kivitaloon

moi!

Nyt olemme lattiamateriaalin valinnassa ja mietitään linoleumia. Onko kellään kokemusta, miten se istuu sisutuksellisesti kivitaloon ja miten kestää kulutusta, kosteutta jne? Mistä linoleum tehdään, kun luin, että se olisi luonnonmateriaali.

14

6367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävain.........

      Sen raaka-aineita ovat pellavansiemenöljy,
      korkki, hienojakoinen puupöly sekä mineraalivärit. Linoleumin pohjakerroksena on
      juuttikangas.
      Kestää kulutusta aika hyvin, kosteutta EI YHTÄÄN. Kannattaa ottaa hyvin selvää hoito-ohjeista ennenkuin sellaisen laitat.. Lattialle ei siis todellakaan saa jäädä märkää, esim. kengistä tai kaatuneesta juomalasista, imaisee kaiken heti sisäänsä ja jälki jää. "Hengittävä" materiaali, mikä tarkoittaa lähinnä sitä että esim. maton ollessa samalla paikalla kauan, lattia kellastuu.. "tarvitsee" auringon valoa..

      Eli jokseenkin hankala materiaali.. Kotioloissa vaikein juttu on tuo kellastuminen.

    • JM3

      Omakotitaloon, jossa on lattialämmitys, laittaisin suurempaa kulutus- ja kosteudenkestävyyttä vaativiin tiloihin klinkkerilaattaa.

      Viestistäsi ei käynyt ilmi haluatko linoleumin mattona vai laattana. Meillä laitettiin linoleumlaatat kerrostalon (kivestä) eteiseen, keittiöön ja yhteen makuuhuoneeseen. Tämä osio muodostaa yhtenäisen puolikkaan huoneiston lattia-alasta. Tarkoitus oli tehdä näiden tilojen lattioista kestävämmät kuin parkettilattia.

      Linolaatta oli perus tamminaturparkettia reilun kympin per neliö kalliimpi. Linolaatan päällinen on itse linoa, sitten laatta on HDF:ää (kova puukuitulevy) ja alimpana kerroksen korkki eristämään ääntä ja lämpöä.

      Jos lattia tehdään kokonaan samanvärisistä laatoista, niin laattojen saumakohtia pistää hieman silmään etenkin siellä, missä valo osuu sopivasti kohdalle. Kannattaa siis miettiä "shakkilautaa" tai muuta kuviota taklaamaan tämä tekijä.

      Materiaali on todella mukava jalalle, selkeästi kestävä ja helppohoitoinen. Parkettiin verrattuna se on tosin mun silmään vähemmän edustava, kodikas ja "lämmin silmälle" (tosin jalalle se on lämmin). En oikein uskaltaisi laittaa sitä ainakaan olohuoneeseen. Kosteutta lattia on kestänyt ihan riittävästi, tosin suuremmat kurat jäävät jo rappukäytävään eikä me muutenkaan 'lotrata'.

      Makuuhuoneisiin - etenkin lasten - mietin linolaattaa, mutta yhtenäisyys olohuoneen materiaalin kanssa ratkaisi valinnan parketin eduksi - ratkaisu osoittautui hyväksi.

      Jos minulla olisi nyt rakenteilla omakotitalo, niin linolaatta asettuu mun silmissä käytettävyydeltään vähän hankalaan välimaastoon parketin ja klinkkerin välille. Lasten makuuhuoneisiin lino voisi olla varsin sopiva, jos se muuten soveltuu sisustukseen.

      Tässä yhteydessä tietoja penkoessani huomasin, että HDF:n valmistuksessa käytetään Wikipedian mukaan formaldehydihartseja, jotka eriasteisina pitoisuuksina aiheuttavat eriasteisia terveyshaittoja. Tästä asiasta olisi varmaan hyvä saada näkemyksiä. Meillä ei ole havaittu tämän suhteen mitään erikoista.

    • linoleumi

      Kiitos, sain paljon tietoa teiltä! Ehkä sittenkin kaalistun klinkkeri/parkettilinjalle, koska mietimme juuri eteisen ja keittiön lattiaa, mitkä ovat kosteudelle alttiita.

      • ONK VIÄ

        MAHTAVAA KERRANKIN TÄÄLLÄ JOKU KYSELEE OIKEISTA LATTIAPÄÄLLYSTEISTÄ JA JOKU VIELÄ NIISTÄ TIETÄÄKIN---MIETI VIELÄ NIITÄ LINOLATTIOITA --OON TEHNYT PALJON LINOSTA ERIKOISLATTIOITA ..ESIM KOLMELLA VÄRILLÄ FRIISIT KIERTÄMÄÄN HUONETTA JA HALUTESSA PIENET TAI ISOMMAT SHAKKIRUUDUT ESIM AULAAN --JA KAIKKEA MITÄ FIXU ASIAKAS TAI ARKKITEHTI SAA SUUNNITTELTUA --ON VÄHÄN ARVOKASTA KUN KÄSITYÖNÄ TEHDÄÄN --MUTTÄA SAA UNIIKKIA JA VAIKKA PYÖREITÄ MUOTOJA NIINKUIN KARTANOISSA,JOS KASTUU NIIN KANNATTAA KUIVATA.JA VAHA SUOJAA----HYVÄÄ SYKSYÄ T.LATTIA-TANU


      • mitä tietää...
        ONK VIÄ kirjoitti:

        MAHTAVAA KERRANKIN TÄÄLLÄ JOKU KYSELEE OIKEISTA LATTIAPÄÄLLYSTEISTÄ JA JOKU VIELÄ NIISTÄ TIETÄÄKIN---MIETI VIELÄ NIITÄ LINOLATTIOITA --OON TEHNYT PALJON LINOSTA ERIKOISLATTIOITA ..ESIM KOLMELLA VÄRILLÄ FRIISIT KIERTÄMÄÄN HUONETTA JA HALUTESSA PIENET TAI ISOMMAT SHAKKIRUUDUT ESIM AULAAN --JA KAIKKEA MITÄ FIXU ASIAKAS TAI ARKKITEHTI SAA SUUNNITTELTUA --ON VÄHÄN ARVOKASTA KUN KÄSITYÖNÄ TEHDÄÄN --MUTTÄA SAA UNIIKKIA JA VAIKKA PYÖREITÄ MUOTOJA NIINKUIN KARTANOISSA,JOS KASTUU NIIN KANNATTAA KUIVATA.JA VAHA SUOJAA----HYVÄÄ SYKSYÄ T.LATTIA-TANU

        mutta herrajee linoahan ei missään nimessä mennä vahaamaan!
        vahaus voi tulla kyseeseen jonku 10-15vuoden jälkeen kun lattiaa ei enää muuten saa hyvännäköiseksi, mutta joka tapauksessa äärimmäinen keino tuo vahaus...
        kuinka moni muuten kotonaan edes käyttää mitään vahoja ja miksi??
        hienon näköinenhän lino on, mutta siivoojia ei olla varmaan taas paljoa mietitty...


      • Pitkät on kokemukset
        mitä tietää... kirjoitti:

        mutta herrajee linoahan ei missään nimessä mennä vahaamaan!
        vahaus voi tulla kyseeseen jonku 10-15vuoden jälkeen kun lattiaa ei enää muuten saa hyvännäköiseksi, mutta joka tapauksessa äärimmäinen keino tuo vahaus...
        kuinka moni muuten kotonaan edes käyttää mitään vahoja ja miksi??
        hienon näköinenhän lino on, mutta siivoojia ei olla varmaan taas paljoa mietitty...

        Jaa vai ei Lino kestä.Miten ihmeessä Linoleumlattiat kestää esin kirjastojen auloissa vuosikymmeniä mutta ei kotioloissa?
        Kosteuttakin Linoleum kestää 10kertaa paremmin kuin Laminaatti.
        Älkääs nyt höpiskö omianne.Laminaattikauppiaatko teitä on taas huijanneet.


      • kestääkin
        Pitkät on kokemukset kirjoitti:

        Jaa vai ei Lino kestä.Miten ihmeessä Linoleumlattiat kestää esin kirjastojen auloissa vuosikymmeniä mutta ei kotioloissa?
        Kosteuttakin Linoleum kestää 10kertaa paremmin kuin Laminaatti.
        Älkääs nyt höpiskö omianne.Laminaattikauppiaatko teitä on taas huijanneet.

        Mutta kylläpä linoon mattojen jäljet jää ja jää jäljet myös huonekaluista. Väri kun muuttuu riippuen siitä onko saanut valoa, vai ei. Jos ei haittaa, niin siitä vaan..


      • Linomies
        kestääkin kirjoitti:

        Mutta kylläpä linoon mattojen jäljet jää ja jää jäljet myös huonekaluista. Väri kun muuttuu riippuen siitä onko saanut valoa, vai ei. Jos ei haittaa, niin siitä vaan..

        Minä laitoin linolaattaa (Forbo) keittiöön kaksi vuotta sitten. Se on sitä aitoa linoa, joka on liimattu betoniin. Eli ei mitään lukkoponttiroskaa. Hivenen arvokastahan se on, kaksioni keittiön lattia maksoi asennuksineen n. 800 euroa. (n. 6 m2).

        Vahasin lattian heti asennuksen jälkeen pariin kertaan miedolla vahalla, käsipelillä ja kevyesti.

        Vuosi tämän jälkeen sattui pieni vesivahinko, lattia lainehti. Tästä ei jäänyt mitään jälkeä, pesin lattian ja vahasin uudestaan. Kosteus mitattiin, toki kynnyksen vieressä oli kosteutta, mutta eipä ole laatat käpristelleet tai tulleet laikukkaiksi.

        Voi olla, että lukkoponttilinoleum ei olisi tätä kestänyt, minun lattiani on ammattilaisen asentama ja tasoitettuun betoniin liimattu ja jyrätty. Ja hyvä niin.

        Se pitää kyllä paikkaansa, että väri muuttuu. Kaikkein eniten se muuttuu asennuksen jälkeen, ei se enää ole vaalennut. Minä en ole halunnut peittää kaunista shakkiruudukkolattiaani matoilla, joten vaaleneminen on ollut pelkästään hyvä asia.


      • Lin & oleum
        Linomies kirjoitti:

        Minä laitoin linolaattaa (Forbo) keittiöön kaksi vuotta sitten. Se on sitä aitoa linoa, joka on liimattu betoniin. Eli ei mitään lukkoponttiroskaa. Hivenen arvokastahan se on, kaksioni keittiön lattia maksoi asennuksineen n. 800 euroa. (n. 6 m2).

        Vahasin lattian heti asennuksen jälkeen pariin kertaan miedolla vahalla, käsipelillä ja kevyesti.

        Vuosi tämän jälkeen sattui pieni vesivahinko, lattia lainehti. Tästä ei jäänyt mitään jälkeä, pesin lattian ja vahasin uudestaan. Kosteus mitattiin, toki kynnyksen vieressä oli kosteutta, mutta eipä ole laatat käpristelleet tai tulleet laikukkaiksi.

        Voi olla, että lukkoponttilinoleum ei olisi tätä kestänyt, minun lattiani on ammattilaisen asentama ja tasoitettuun betoniin liimattu ja jyrätty. Ja hyvä niin.

        Se pitää kyllä paikkaansa, että väri muuttuu. Kaikkein eniten se muuttuu asennuksen jälkeen, ei se enää ole vaalennut. Minä en ole halunnut peittää kaunista shakkiruudukkolattiaani matoilla, joten vaaleneminen on ollut pelkästään hyvä asia.

        Lukkoponttilinohan ei ole roskaa. Toimii hyvin kuivissa tiloissa. Vesivahinko on ääritilanne jota mielestäni ei kannata pitää kriteerinä materiaalia valitessa. Itse kallistuin lukkoponttisen kannalle. Meillä oli edellisessä asunnossa maavaraisen perustan päällä linolaattaa. Oli sitte jumalattoman kylmä. Korkki/HDF-runkoinen lukkoponttituote on siihen omiaan. Ja jos oikein lämmintä haluaa niin valinta on korkki. Linoleumia tosiaan pitää vahata toisinaan, riippuen kulutuksesta. Ja yhtä tärkeää on vanhan vahan poisto enne uusintavahausta jotta linon hengittävyys säilyy.


      • Linomies
        Lin & oleum kirjoitti:

        Lukkoponttilinohan ei ole roskaa. Toimii hyvin kuivissa tiloissa. Vesivahinko on ääritilanne jota mielestäni ei kannata pitää kriteerinä materiaalia valitessa. Itse kallistuin lukkoponttisen kannalle. Meillä oli edellisessä asunnossa maavaraisen perustan päällä linolaattaa. Oli sitte jumalattoman kylmä. Korkki/HDF-runkoinen lukkoponttituote on siihen omiaan. Ja jos oikein lämmintä haluaa niin valinta on korkki. Linoleumia tosiaan pitää vahata toisinaan, riippuen kulutuksesta. Ja yhtä tärkeää on vanhan vahan poisto enne uusintavahausta jotta linon hengittävyys säilyy.

        Eihän siinä lukkopontillisessa linoleumissa ole itse linoa kuin nimeksi. Ohut viilu pinnassa, loput on samaa kuitulevyä, kuin halveksimassani laminaatissa. Kunnon lino on kolme milliä täyttä tavaraa. Läpi asti. Voisin kuvitella esimerkiksi iskunkestävyyden olevan paria kertaluokkaa parempaa.

        Maavaraisen laatan päällä se on varmasti kylmä, minä asun kerrostalossa, joten en osannut tuota ottaa huomioon.


      • tanu1
        Linomies kirjoitti:

        Eihän siinä lukkopontillisessa linoleumissa ole itse linoa kuin nimeksi. Ohut viilu pinnassa, loput on samaa kuitulevyä, kuin halveksimassani laminaatissa. Kunnon lino on kolme milliä täyttä tavaraa. Läpi asti. Voisin kuvitella esimerkiksi iskunkestävyyden olevan paria kertaluokkaa parempaa.

        Maavaraisen laatan päällä se on varmasti kylmä, minä asun kerrostalossa, joten en osannut tuota ottaa huomioon.

        2.5 mm ja 3.2 mm yleisimmät forbo ja dlw ovat paksuja ---onhan se niin ettei siivojille sitä lattiaa tehdä.Yhtäti oon sitä mielta että flotexin ja vinyylilankun ohella parhaita lattiapäällysteitä .Linoleum meinaan ja lino vaha selkään niin hjyvä tulee ..Vaan näin on ::::lattia tanu...


      • mitätietää...
        Pitkät on kokemukset kirjoitti:

        Jaa vai ei Lino kestä.Miten ihmeessä Linoleumlattiat kestää esin kirjastojen auloissa vuosikymmeniä mutta ei kotioloissa?
        Kosteuttakin Linoleum kestää 10kertaa paremmin kuin Laminaatti.
        Älkääs nyt höpiskö omianne.Laminaattikauppiaatko teitä on taas huijanneet.

        oman kaupunkini kirjastossa linolattiaa ei todellakaan vahata (olen ollut siellä työharjoittelussa -laitoshuoltajana-). Pysyy kunnossa kun yhdistelmäkoneella konetetaan ja tasaisin väliajoin käytetään hoitoainetta suojaamaan lattiaa. siellä ei linon päälle ole mattoja lyöty kellastuttamaan.
        edelleen sitä mieltä, jos pidätte huonekalut ja matot ikuisesti samoilla paikoilla niin lino on ok, märkä pesua ei kestä! ainakaan toistuvaa.
        ja kiiltääkö linoleum vahasta? ei. koska sen ei kuulu kiiltää.


      • saumaton
        tanu1 kirjoitti:

        2.5 mm ja 3.2 mm yleisimmät forbo ja dlw ovat paksuja ---onhan se niin ettei siivojille sitä lattiaa tehdä.Yhtäti oon sitä mielta että flotexin ja vinyylilankun ohella parhaita lattiapäällysteitä .Linoleum meinaan ja lino vaha selkään niin hjyvä tulee ..Vaan näin on ::::lattia tanu...

        Kiinnostaisi laittaa linoleumlattia rintamamiestalon eteiseen ja keittiöön, vaan joka paikassa myydään vain noita ruutulattioita. Mistähän löytäisi rullatavaaa, jotta saisi asaumattoman lattian?


    • Lino

      Luen tässä 1964 vuoden Pirkkalehteä ja Linoleum mainosta.
      Kaunis siisti ja kodikkaan lämmin. Helppohoitousta - vain 2-3 kiillotusta vuodessa .
      Huom! Linoleum-lattialle joutuneet bakteerit kuolevat lyhyessä ajassa . Miksihän ?
      Kestää vuosikymmeniä värien muuttumatta. Varmaan kun hoitaa eli kiilloittaa vahalla tai linoleumin omalla ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4964
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3257
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1395
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1235
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      71
      929
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe