Marsut ja allergia

Maaria

Lapsemme haluaisivat ottaa lemmikiksi marsun.
Allergioiden vuoksi asia on jäänyt harkinta-asteelle, pojallamme on nimittäin siitepöly- ja
heinäallergia ja itselläni kissa-allergia.
Onko kokemusta marsun pidosta allergia-perheessä?

29

16545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytteli

      Itelläni on koivun siitepöly allergia ja mieheni on koiralle allerginen, mutta meille ei oo ainakaan tullut meijän marsusta mitään allergiaa. Mutta ihmisethän on kaikki erillaisia. Kokeilemalla se selviää, tai sitten tietty kannattaa käydä asian tiimoilta allergia testeissä. Mutta toi heinäallergia teidän perheessä voi vaikeuttaa asiaa, koska marsuthan syövät muun muassa heinää. Mutta kesällähän voi esim. kuivata itse nurmikkoa kuivaksi "heinäksi" marsun ruuaksi.

    • Sari

      Heis, hienoa että funtsaat asiaa etukäteen :)

      Eli siis marsussa allergiaa voi aiheuttaa eläinpöly ja karva - marsua ei voi pestä jatkuvasti, valitettavasti, joten jos näille on allerginen, ei oikein mitään ole tehtävissä.

      Toinen mikä voi aiheuttaa allergiaa on puru. Ne pölyää kauheasti, mutta niille on vaihtoehto: mörttiröpö. Sitä saa melkein kaikista eläinkaupoista ja tietty jostain sahoilta tms. voi kysellä. Ei pölyä käsittääkseni mitenkään pahasti kun on sellaista puuhakkelusta.

      Kolmas asia mikä voi allergisoida, on heinä. Heinää menee paljon ja päivittäin, mutta olen kuullut että heinää voisi kastella ja se vähentäisi sen pölinää?

      Mulla on diagnosoitu heinä ja siitepölyallergia n. 2 vuotta sitten keväällä, oireilin tosi voimakkaasti tyyliin maaliskuusta kesäkuuhun. Se alko ja loppu yhtäkkiä. Silti mulla on ollut nyt jo yli 3 vuotta häkkieläimiä puruineen ja sotkuineen (ja sitä ennen muita eläimiä) eikä mitään oireita ole tullut... :)

    • Callisto

      Marsun ruuan heinän lisäksi on ongelmana myös puru, joka on sen häkin pehmikettä. Siihen löytyy toki korvikkeita, joita voi kysyä eläinkaupasta. Kaverini on allerginen marsulleen, heinälle ja purun korvikkeelle. Hyvin näyttävät silti pärjäävän, vaikka vaikeaa se onkin, kun marsun lähettyvillä sillä menee nenä tukkoon ja silmät kutisevat. Se vain ei tiennyt aluksi, että oli ollenkaan allerginen ja kun marsu oli hankittu, ei siitä enää maltettu luopua.

      Mutta ehkä eläinkaupasta löytyy jokin purun korvike, jolle poikasi ei ole allerginen? Ja kannattaa myös käydä allergiatestissä testaamassa mahdollinen marsuallergia, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Niitä testejä järjestetään vain syksyisin, koska silloin allergiat kuulemma oikein kukoistavat ja allergia on parhaiten nähtävissä. Eli heti eikun ilmoittautumaan ajoissa sinne! Ellet sitten käy yksityisellä, he varmaan tekevät testejä ympäri vuoden?

      Tai sitte "testistä" voi käydä myös se, että käytte eläinkaupassa ja annat poikasi pitää marsua sylissä. Paidan hihat pitää kääriä ylös, jotta näkee tuleeko punaisia näppyöitä ja kutinaa, sekä hänen on pidettävä marsua lähellä kasvojaan, jotta huomaa alkavatko silmät ja nenä vuotaa ja tuleeko kutinaa. Tämä testi on luotettava ja ilmainen! ;) Suosittelen!

      Tietenkin allergia on ikävää, kun perheessä on allergiaa ja muita lemmikeitä on turha ehdotella lapsille, jos hän on jo vahvasti päättänyt minkä eläimen haluaa. Ensimmäinen lemmikki kannattaa olla pieni ja helppohoitoinen. Ja vanhempien on autettava lemmikin hoidossa. Ja valmistauduttava hoitamaan sitä jatkossa yksin, jos lapsi kyllästyy. Marsu tosin on terveenä hyvinkin kiinnostava, vilkas ja äänekäs. Se pitää hauskaa ääntä :) Sen syömistä voisi katsella vaikka koko päivän! Se kesyyntyy helpoiten jyrsijöistä.

      Tosin jos hänellä on ollut lapsesta asti allergia, voi se myöhemmin lieventyä tai lähteä kokonaan pois.

      Mutta onnea vaan teille! heh, taas kirjoitin pitkästi :D

    • Maaria

      Lämpimät kiitokset hyvistä vinkeistä!
      Toivotaan että pian saamme uusia perheenjäseniä
      parista marsusta....

      • Callisto

        Hyvä että vinkkimme auttoivat teitä edes vähäsen päätöksen teossa :)


    • Nimetön

      Hei! Meillä on kaksi marsua, Limppu ja Taavi. Ensin meillä oli Limppu ja Pippin, mutta Pippin kuoli C-vitamiinin puutteeseen ja ostimme Taavin. Äitini(töissä Forssan terveyskeskuksessa) luuli että hänellä on marsuallergia, mutta allergiatesteissä kävi ilmi, että oireet olivat saaneet alkunsa kirpuista ja heinästä jota ne syövät. Yleensä marsu-allergiaa ei ole kuin herkimmillä astmaatikoilla. PS. Jos ostatte marsuja, tässä muutama vinkki; älä koskaan päästä marsua kaulalle, jos olet allerginen kirpuille, vaikka se tuntisikin itsensä turvalliseksi. Marsut saattavat uikuttaa joskus jos tahtovat ruokaa tai paijausta. Myös vedestä ne saattavat huutaa. Laita puoleen pulloliseen vettä 4-7 tippaa c-vitamiinia. PPS. Enemmän löydät 'Marsuni ja minä' kirjasta. Heidi 9w

    • Telle 65

      Ja kiitos minunkin puolesta, olen allerginen sekä kissalle että koiralle, mutta tytär ei, ja hän haluaisi kovasti jonkin lemmikin. Näiden viestien jälkeen voisimme mekin yrittää marsua, niin saa tyttö (ja äitikin:)) lemmikin. Kiitos tiedoista!

      • Anonyymi

        Sairastuin 6 vuotta marsun hankkimisen jälkeen astmaan. Lääkärini kehotti vaihtamaan häkin paikkaa kylpyhuoneeseen ja desinfioimaan keittiön einät, missä marsun häkki oli ollut. Ei auttanu ei, luovuttava oli, lapseni sai pahoja iho la hengitystieoireita muutoksista huolimatta. Allergiatestien tulos:marsu.


    • nyyh

      voiko marsun hankkia allergia perheeseen?? siskoni on allerginen marsulle ja muille häkki eläimille!! haluaisin kovasti marsun! onnistuisiko se ? kiitos vastauksista!

      • Enpa

        Itselläni on kaksi gerbiiliä ja pikkusiskollani on hamstei. Mörttiröpöä ja ihan oikeaa sahanpurua on siis hyvin paljon käytössä. Heinää myös annan päivittäin. Olen hyvin allerginen kissoille, koirille ja kaneille. Siksi herääkin kysymys, että olenko myös marsuille, vaikka en ole allerginen gerbiileille tai hamstereille.
        Olisi mukavaa ostaa marsu:)


    • marsu

      on kokemusta. sisko meinasi tukehtua yöllä kun marsu oli talossa. muuten ihana kaveri mutta en suosittele jos on allergiaa, vaikka siitepöly siihen tuskin vaikuttaa. marsu pölisee ja jos on kissaallergia niin ei hyvin kyllä käy. suosittelen kaloja tai kilpikonnia ovat molemmat ihania. siis ostoksille vaan.

      • nnipssuu

        tuossa kissaallergiassakin on poikeuksia!
        meidän isä on vahvasti allerginen kissoille, mutta ei iskälle ole vielä 1,5 vuodessa ole mitään tullut.
        sanotaan että kanit allergisoisivat jyrsijöistä eniten.
        että kannattaa mennä vaan eläinkauppaan ja ottaa syliin ja katsoa mitä tapahtuu, se on kaikista varmin testi!
        niin ja siskollani on koiraallergiaa eikä sillekään ole mitään tullut!

        ONNEKSI!!


    • Jemskuli

      No en ihan varmaksi voi sanoa mutta kun haet googlesta aiheuttaako marsu allergiaa, niin sanotaan et se on kissojen lisäksi eniten allergisoivimpia eläimiä. Mut kandee mennä jonkun luo jolla marsuja on ja kattoo siinä parintunnin ajan. Mut monesti sanotaan et niitä pitää hankkia ainaskin kaks sillä ne on laumaeläimiä.. Mut en oo VARMA..

    • Marsuhullu

      Muistathan ottaa väh. kaksi marsua, sillä marsut ovat ehdottomia laumaeläimiä?

      • Johanna66

        Kannattaa ehdottomasti käydä allergiatesteissä koko perhe ennenkuin edes harkitsee marsujen hankkimista. Meidän perheessä on äiti sairastunut astmaan vaikkei pahemmin allergiaoireita marsuista ole tullut. Oireet ovat tulleet vasta lenkkipolulla. Lääkärit ovat ehdottomasti sitä mieltä, että jos on vähänkin allergiaan tai atopiaan taipuvainen voi myöhemmin tulla astmaoireita ellei hankkiudu eroon allergian aiheuttajasta. Ja itkuhan siinä tulee.


      • awo
        Johanna66 kirjoitti:

        Kannattaa ehdottomasti käydä allergiatesteissä koko perhe ennenkuin edes harkitsee marsujen hankkimista. Meidän perheessä on äiti sairastunut astmaan vaikkei pahemmin allergiaoireita marsuista ole tullut. Oireet ovat tulleet vasta lenkkipolulla. Lääkärit ovat ehdottomasti sitä mieltä, että jos on vähänkin allergiaan tai atopiaan taipuvainen voi myöhemmin tulla astmaoireita ellei hankkiudu eroon allergian aiheuttajasta. Ja itkuhan siinä tulee.

        Marsuja ei kannata ottaa, mikäli niille ei ole "omaa" tilaa. Esim makuuhuoneeseen ei kannata ottaa. Heinät pölyää, sahanpuru tai pelletit haisee, ruoat haisee... oikeesti. Häkin perusteellinen puhdistus on työlästä, ja se pitää tehdä kaksi kertaa viikossa. Silti sahanpuruja ja heiniä kulkeutuu muihin huoneisiin, ja ainainen haju leijailee. Kynsien leikkaus on vaikeaa.

        Meillä marsut 3 vuotta 13-v tytön hoidettavina, ei olisi kannattanut ottaa. Aiheuttanut niin paljon riitoja. Nyt saatiin niille onneksi uusi koti. Ja meille vihdoin perhesopu takaisin.

        Jos ehdottomasti haluatte marsuja hankkia, niin kannattaisi ottaa hoitoon pari pörrökaveria joksikin aikaa jotta oikeesti pääsee kokeilemaan asiaa. Lemmikkipalstat.net -> apula on täynnä ilmoituksia jyrsijöistä, joista haluataan eroon pitovaikeuksien takia.

        Ihania ne on mutta kuuluisivat maalaistalomaiseen ympäristöön.


    • apua !

      Haluaisin kovasti marsun, mutta olen allerginen heinälle, pölylle ja koirille. Olen omistanut villakoiran, joka allergisoi yleensä useita koirarotuja vähemmän, mutta allergia kehittyi silti parissa vuodessa. Käyn kuitenkin ratsastamassa talleilla, jossa heinää ja pölyä riittää. Kesäisin kun heinät oikein kukkii ja siitepölyt leijailee jokapuolella, on olo tukkoinen, ja yritän välttää oikein pölyisten hevosten harjaamista - en todellakaan halua tulla myös hevosille allergiseksi !

      Kysynpä siis. Onko olemassa minkäänlaisia heinien ja purujen korvikkeita ? Kaverini oli nimittäin lukenut jostain, että marsujen heinän sekaan voisi sekoittaa jotain seosta, joka vähentäisi heinän määrää. Olen omistanut kaksi hamsteria ja tuttavaperheenkin hamsteri on ollut hoidossa ilman minkäänlaisia oireita. Kaverini on nyt hankkimassa marsua, ja on luvannut antaa meille hoitoon esimerkiksi reissujen ajaksi. Käyn kyseisen ystävän luona muutenkin paljon, (olemme melkein naapureita), joten ehkä pitäisi katsoa tuleeko vierailuista mitään haittavaikutuksia...

    • marsujenomistaja1232

      Marsun heinän voi kostuttaa vedellä (ei tosiaan läpimäräksi!) jottei se pöllyäisi liikaa, mutta mitään "korviketta" heinälle ei ole. Puruina voi käyttää mörttiröpöä jota saa eläinkaupasta. Huom! jos käytät mörttiä, muista rasvata sillon tällöin marsusi tassut esim tummelilla ettei tassut kuivu liikaa, kuitenkin mörtti melko kovaa on... Suosittelisin mörtin kanssa myös pyyhkeitä.:) SUOSITTELEN vahakangasta, mörttiä johonkin kulmaan ja pyyhkeitä sinne tänne.

      • ptky

        Jos on heinäallergia,marsut voi unohtaa.Heinä on marsujen perusruokaa.Ota hamsteri.


    • Marsukokemusta

      Hei!

      Kannattaa käydä verikokeessa, jossa voidaan selvittää marsuallergia ja sen aste. Heinäallergia on oikeasti häiritsevä, sillä marsut tarvitsevat sitä koko ajan.
      Minulle tuli marsu-ja timoteiallergia ja marsumme täyttävät pian kaksi vuotta ja voin kokemuksesta sanoa, että tekee tukkoisen olon, aivastuttaa ja menee keuhkoihin ja saattaa tulla astma eli haemme hyvää kotia marsuillemme.
      Älkää ottako ennen testejä, koska se on ikävää sekä ihmisille, että marsuille.
      Minäkään en ole koskaan ennen ollut millekään allerginen ja meillä oli eläimiä, kkun olin lapsi eli herkistyin marsuille ja heinälle kuitenkin.
      Älkää siis ottako ennenkuin olette kaikki testattu.

      • trws

        Testi ei ole mikään täysin varma vakuus sekään.Jos ei ole altistunut allergeenille(marsu),ei allergia näy välttämättä testissä.Voi mennä vuosikin allergian puhkeamiseen...


    • patujamuut

      Mulla ollut nyt marsu puolisen vuotta ja oon selvästi allerginen. En tiedä onko heinä, puru vai marsu.Ainakin kun annan heinää niin oon tukossa. Aivastelen nykyään kokoajan. Marsusta en kuitenkaan oo luopumassa, koska eläin otetaan mielestäni sillä periaatteella että se on lopullista.Oiskos vinkkejä? Odotan vaan kesää että saan ikkunoita pidettyä auki.En siis suosittele marsua jos on allergiaa, meillä on myös koiria ja niistä ei tuu oireita.

    • Noora

      mitä teen, veljelläni on astma mulla on heinäallergia ja äitil on koira-ja kissa allergia mut silti meillä on kaks hamsteria . mun on pakko saada marsuja, ihan pakko. oon hyppiny ilosta koko eilisen päiväivän kun luin tätä palstaa! kai tähän on joku ratkasu olemas? olisin ikionnellinen jos joku vastais tähän! ,oikeest... tarvin apuu!!!! miten saan ees luvan? voisin ottaa riskin omasta tahdosta et ottaisin marsuja tähän perheeseen mut vanhemmat ei suostuis!! oon unelmoinu täst jo pitkää, mul on tarpeeks rahaaki niihi ja tietäisin niille huoneessani jo paikan!!! olkaa kilttei,auttakaa mua. Mun on oikeest ihan pakko saada ne! Muute, jos perhees on astmaa nii voiko hankkii silti marsuja, ja se mun veli on jo vähä yli viistoist niin voisko astmaa siedättää pois jotenkin?????????kiitos paljon jos vastaatte!!!oon ikionnellinen jos saan ne! oikeest.....kiitti(:

    • äskeinen

      muute jos on perheessä astmaa niin voiko silti hankkia marsun?????jäi toi äskönen viesti vähän keske:D

    • ???????

      Moi! Olen kissalle allerginen, mutta voinko silti pitää marsua? Tuleeko marsuista hirvee haju?! VINKKEJÄ! :)

      • Riippuu mille olet allerginen. Jos olet alleginen vaikak suklaalle iin mikäs siinä, mut jos oot allerginen marsuille tai heinälle, niin menee vaikeemmaksi ;) Saattaa olla, että siedät marsuja vaikka olisitkin allerginen jollekin muulle eläimelle, tai saattaa olla että pystyt elämään parin marsun kanssa vaikka oisitkin niille lieväst allerginen. Helpoiten selviää käymällä perheessä jossa on marsuja, ja viettämällä niiden kanssa aikaa. Ja heinää on tosiaan aina pakko olla, eli sekin pitää kokeilla, ettei tule oireita.

        Marsujen hajun pitäisi pysyä kurissa, kun vaan siivoat häkkiä tarpeeksi usein. Siivoamaton häkki kyllä haisee.


    • Marsu tyttö

      Isäni on allerginen kissoille, ei reagoi marsuihin, mutta jos on heinä allergia ette voi ottaa marsuja, kun heinä on marsun pää ravinto

    • Anonyymi

      Itse en ole millekkään eläimelle allerginen hieman kissan karva kutittaa nenää mutta ei pahasti. Olen käynyt allergia testeissä ja negatiivinen kaikille eläimille, mutta jostain syystä saan voimakkaita allergia reagtioita minun 2 marsusta. Jos olen samassa asunnossa heidän kassa olen kokoajan tukossa ja aivastelen. Kun siivosin muutama päivä sitten heidän häkkiä sain ensimmäisen astma kohtauksen ja minulla ei ole edes astmaa. Käytin maskia siivotessa. Minulla on ollut marsuja jo 4 vuotta aluksi alkoi miedoilla oireilla jotka vain pahenee. Jos marsu kävelee paljaalla iholla varsinkin käsillä heti nousee kutisevia pahkoja jos iho menee vähääkin rikki. Eli kynsien osuminen riittää. En nyt todellakaan tiedä mitä tehdä rakastan marsujani todella paljon, mutta en voi pitää heitä ja he nyt asuvat isällä. Eivät he kuitenkaan sinne voi jäädä. Todellakin ennen marsujen hankintaa kannattaa käydä tutustamassa ensin jossian marsuihin ja käsitellä heitä ja varmistaa ettet saa myöskään allergiaa heinästä tai sahanpurusta. Heinä on elin ehto marsuille. Tiedän että viesti tulee ketjuun myöhään mutta joku voi lukea vielä jos miettii marsun hankintaa.

    • Anonyymi

      Hei, olisin ottamassa 2 tyttö marsua, mun vanhemmat on siis eronnu ja aikoja sitten niin ne tulisivat äitilleni, koska iskä ei millään suostu. Meillä on 5 koiraa ja 3 niistä on sisäkoiria, niin äitini sanoi että meille riittää 5 koiraa eikä eläimiä enää tule. Minä en todellakaan tiedä miten saan suostumaan äitin kahteen marsuun, oon joka toinen viikko mun iskällä ja joka toinen äitillä. Äitini on purulle allerginen ja vissiin heinälle. Siivoisin joka sunnuntai marsujen häkin. Otan kaikki vinkit vastaan!! ❤️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe