tarjous omakotitalosta oman asunnon myynti ehdolla

etelä-karjala

Elikkä. Löysimme ihanan ok-talon ja asumme omistusasunnossa tällä hetkellä. Halusimme mennä katsomaan taloa, välittäjä sanoi että talosta on tulossa kaupat parin tonnin hinta kiista enää. Talo otettiin pois myynnistä. Kk kuluttua talo tuli uudelleen myyntiin, kun "ostaja" ei ollut saanu omaa taloaan myytyä. Nyt pääsimme tutustumaan taloon. Ihastuimme siihen. Välittäjä sanoi, odotan tarjouksia. Kävimme katsomassa taloa uudelleen ja omistaja sanoi voivansa antaa meille myös sen mahdollisuuden että talo otetaan kk pois myynnistä ja me saamme rauhassa sen ajan myydä asuntomme. Soittelin ja kyselin tarkemmin talosta välittäjälle. Lopulta teimme talosta suullisen tarjouksen oman asunnon myynti ehdolla. Ihmettelin kun ei kuulunu vastausta? Soitin välittäjälle ja hän kertoi välittäneensä tarjouksen omistajille, vastaavat siihen kun saamme omamme myytyä???!!! Olin täysin ihmeissään?? Seuraavana päivänä soitin välittäjälle ja kysyin miksi meillä ei ole samaa mahdollisuutta kuin ensimmäisellä "ostajalla". Välittäjä jotain selitteli että haluavat saada talon myytyä jne.. Sanoin että jaa, hekö ovat mielensä muuttaneet? Minulle vielä pari päivää aiemmin sanoivat että voivat sen mahdollisuuden antaa.. Välittäjä sanoi kysyvänsä omistajilta voisivatko antaa meille sen mahdollisuuden? Olen odottanut neljä päivää, eikä välittäjästä ole kuulunut mitään?

Juu nyt jälkiviisaana tiedän, että tarjous olisi kannattanut tehdä kirjallisena johon viimeinen vastauspäivä.. soitin välittäjälle ja kysyin tullaanko tekemään talosta kirjallinen tarjous, hän vastasi että ei tarvitse.. onko tämä nyt ihan oikein menetelty? Meillä ei ole kokemusta tällaisesta ja mistään ei tunnu löytyvän tietoa miten menetellään jos tekee tarjouksen oman asunnon myynti ehdolla.

5

2876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se sama

      Haloo?

    • Ehdottomasti tehkää tarjous kirjallisena. Me teimme vähän aikaa sitten OK-talosta tarjouksen sillä ehdolla että nykyinen menee kaupaksi (tämä ehto kirjattiin selvästi tarjoukseen) johon myyjät vastasivat myöntävästi. Sillä hetkellä vasta panimme omamme välittäjälle myyntiin. OK-talo on edelleen myynnissä, siltä varalta jos joku tarjoaa meitä enemmän. Jos näin pääsee käymään välittäjä tottakai meille ilmoittaa ja meillä on vielä mahdollisuus korottaa omaa tarjoustamme. Jos joku muu tarjoaa meitä enemmän emmekä tahdo korottaa, lähtee meidän asunto välittömästi pois myynnistä. Odottakaa siis myöntävä vastaus tarjoukseenne ennen kuin myytte asuntonne, ellei sitten tarkoituksenne ole myydä jokatapauksessa.

      Niin... ja laittakaa se viimeinen vastaus päivä siihen tarjoukseen. Jos heti alussa meinaa jo tökkiä noin paljon kuin teillä on tökkinyt myyjän ja välittäjän kanssa, vaatikaa saada vastaus myös kirjallisena

      • ap

        Meillä on kyllä tarkoituksena myydä tämä asunto joka tapauksessa. Mutta on siis tökkiny tosi paljon ton välittäjän kanssa. Siitä talosta on tehty meitä ennen tosiaan tarjous ja myyjät ovat sen käsittääkseni hyväksyneet, mutta "ostaja" ei ole saanut omaa asuntoa myytyä. Tän takia (ainaki näin käsitin välittäjän puheista) meidän tarjoukseen vastataan vasta ku olemme saaneet asuntomme myytyä.. Mut mun mielestä siinä ei oo mitään järkeä, koska entä jos he ei hyväksykään meidän tarjousta tai yhtäkkiä löydämmekin kivemman (epätodennäköistä kyllä) talon?? Mut marssinko siis toimistolle kirjallisen atrjouksen kanssa ja siinä se viimeinen vastauspäivä ja vastaus kirjallisena.


      • ap kirjoitti:

        Meillä on kyllä tarkoituksena myydä tämä asunto joka tapauksessa. Mutta on siis tökkiny tosi paljon ton välittäjän kanssa. Siitä talosta on tehty meitä ennen tosiaan tarjous ja myyjät ovat sen käsittääkseni hyväksyneet, mutta "ostaja" ei ole saanut omaa asuntoa myytyä. Tän takia (ainaki näin käsitin välittäjän puheista) meidän tarjoukseen vastataan vasta ku olemme saaneet asuntomme myytyä.. Mut mun mielestä siinä ei oo mitään järkeä, koska entä jos he ei hyväksykään meidän tarjousta tai yhtäkkiä löydämmekin kivemman (epätodennäköistä kyllä) talon?? Mut marssinko siis toimistolle kirjallisen atrjouksen kanssa ja siinä se viimeinen vastauspäivä ja vastaus kirjallisena.

        Kiinteistökaupassa kirjallinen ostotarjous on lähinnä epämukavaan vessapaperiin verrattava paperinpala. Vetäytynyt osapuoli tosin joutuu maksamaan toiselle osapuolelle vetäytymisestä aiheutuneet kulut, eli yleensä muutaman satasen (enimmillään).

        Jos haluat ostaa sen kiinteistön, niin teet kaupat pienellä alkukauppahinnalla, ja siten että kauppakirjassa on purkava ehto oman asuntosi myynnin suhteen. Kaupanvahvistajan vahvistama kauppakirja sitoo myös myyjää.

        Välittäjä tosin on osoittanut ammattitaitoa, ei toimeksiantajan asunnon/kiinteistön myyntiä voi sitoa epämääräisiin ehtoihin (eli tarjouksen tekijän ylihinnoitteleman asunnon kauppaan tms.).


      • ap
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kiinteistökaupassa kirjallinen ostotarjous on lähinnä epämukavaan vessapaperiin verrattava paperinpala. Vetäytynyt osapuoli tosin joutuu maksamaan toiselle osapuolelle vetäytymisestä aiheutuneet kulut, eli yleensä muutaman satasen (enimmillään).

        Jos haluat ostaa sen kiinteistön, niin teet kaupat pienellä alkukauppahinnalla, ja siten että kauppakirjassa on purkava ehto oman asuntosi myynnin suhteen. Kaupanvahvistajan vahvistama kauppakirja sitoo myös myyjää.

        Välittäjä tosin on osoittanut ammattitaitoa, ei toimeksiantajan asunnon/kiinteistön myyntiä voi sitoa epämääräisiin ehtoihin (eli tarjouksen tekijän ylihinnoitteleman asunnon kauppaan tms.).

        Eli sun mielestä ei tarvi/kannata kirjallisena tehdä tarjousta? Ku mulla on pieni epäilys tässä nyt että onko välittäjä edes antanut tarjoustamme myyjälle? Suuri epäilys on että me tarjosimme talosta enemmän kuin se toinen "ostaja". Miksi hänen tarjous on hyväksytty oman asunnon myynti ehdolla mutta meidän tarjoukseen ei vastata ennen kuin asunto on myyty?

        Olen tietoinen että kiinteistön kauppa ei mene samalla tavalla kuin asunto-osakkeen. Eli myyjä päättää kenelle myy jne..

        En todellakaan ala maksamaan mitään alkukauppahintaa. Meille pankista sanottin että oman asunnon myyntiehto ehdottomasti tarjoukseen. Jos menee käsirahan tms maksamaan, tämä ehto mitätöityy. Ihmettelen suuresti tätä sinun kehotusta??

        Meidän asunto on ollut viikon myynnissä nyt, ei ole ylihinnoiteltu muttei myöskään ali.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe