Karvanlähtö

Imuri soi

Hei. Lähteekö teidän rotikoiltanne tähän aikaan vuodesta karvaa? Meidän puolitoista vuotiaasta pojasta lähtee nyt niin paljon karvaa, että imurin on käytävä muutamaan kertaan päivässä ja siltikin tuntuu että karvoja on joka paikka täynnä. Onko normaalia, koska meiltä ei ole aikaisemmin lähtenyt tähän malliin karvaan. Oliskohan syytä olla huolissaan?

9

4162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karvanlähdön pahin aika oli meillä tuossa kuukausi-pari sitten. Ja toki sitä karvaa irtoaa vieläkin eli imuri saa olla käytössä.

      Onko koiran ravinto-asiat kunnossa? Erittäin runsas karvanlähtöhän voi viitata siihen, että ruoassa esim. rasvat eivät ole ihan kohdillaan. Onko karvapeite muuten koiralla hyvä? Kiiltävä, ei hilsettä, ei harmaa? Mitä koira syö? Voisithan kokeilla ravintorasvoja, siis esim. kylmäpuristettua öljyä tai lohiöljyä. Myös Viacutan saattaisi kuurina auttaa - siinähän on paljon eri ryhmien rasvoja.

      Ja harjaus edistää karvan irtoamista ja vaihtumista. Itse olen todella tykästynyt Furminaattoriin, sillä saa kätevästi pois vanhan, harmaan pohjavillankin.

      • Imuri soi

        Ravintoasioiden pitäisi olla kunnossa, koira syö nyt 1*st Choicen berformance ruokaa, eli tätä aktiivisen koiran nappulaa ja lorauksen piimää kahdesti päivässä. Tämän lisäksi erilaisia lihoja muutaman kerran viikossa ja lohiYrjölänpuuro sekoitusta pari kertaa kuussa. Koiralla on aiemmin ollut todella kiiltävä turkki, josta ei tosiaan ole aiemmin lähtenyt karvoja. Nyt turkissa on myös vähän hilsettä näkyvillä. Takana on muutama muutto ja perhetilannekin on muuttunut (ei kuitenkaan omistajanvaihdosta ole kyse), joten stressiä voi myös olla koiralla, vaikka olemme yrittäneet jatkaa täysin normaaleilla rutiineilla kuin aiemminkin.

        Voisiko tämä stressi aiheuttaa näin "pahoja" oireita ja onko aihetta olla huolissaan? Muuten koira on normaalin reipas, syö, juo ja nukkuu hyvin :)

        Ja mitä niihin harmaisiin karvoihin tulee, joita joku taisi kysäistä niin meidän uroksella kasvaa myös kaulassa, korvissa ja rinnan alueella muutamia valkoisia karvoja, mutta ne taitavat olla rupien yms. auheuttamia. Kuulemma "arven" / ruven kohdalle kasvaa vaalea karva, ei musta. Tiedä sitten pitääkö tuokaan paikkansa.


      • Imuri soi kirjoitti:

        Ravintoasioiden pitäisi olla kunnossa, koira syö nyt 1*st Choicen berformance ruokaa, eli tätä aktiivisen koiran nappulaa ja lorauksen piimää kahdesti päivässä. Tämän lisäksi erilaisia lihoja muutaman kerran viikossa ja lohiYrjölänpuuro sekoitusta pari kertaa kuussa. Koiralla on aiemmin ollut todella kiiltävä turkki, josta ei tosiaan ole aiemmin lähtenyt karvoja. Nyt turkissa on myös vähän hilsettä näkyvillä. Takana on muutama muutto ja perhetilannekin on muuttunut (ei kuitenkaan omistajanvaihdosta ole kyse), joten stressiä voi myös olla koiralla, vaikka olemme yrittäneet jatkaa täysin normaaleilla rutiineilla kuin aiemminkin.

        Voisiko tämä stressi aiheuttaa näin "pahoja" oireita ja onko aihetta olla huolissaan? Muuten koira on normaalin reipas, syö, juo ja nukkuu hyvin :)

        Ja mitä niihin harmaisiin karvoihin tulee, joita joku taisi kysäistä niin meidän uroksella kasvaa myös kaulassa, korvissa ja rinnan alueella muutamia valkoisia karvoja, mutta ne taitavat olla rupien yms. auheuttamia. Kuulemma "arven" / ruven kohdalle kasvaa vaalea karva, ei musta. Tiedä sitten pitääkö tuokaan paikkansa.

        Toki stressi näkyy koirassa eri tavoin, juuri esim. ihon hilseilynä. Jos hilsettä ei ole paljon ja se esim. kutita koiraa, niin hyvä. Kokeile kuitenkin kuurina rasvahappoja - ei niistä haittaakaan ole, kunhan huomioit rasvaliukoiset ja vesiliukoiset rasvat. Esim. lohiöljyä ruokalusikallinen muutamia kertoja viikossa tai vaikka Viacutania kuukauden kuuri. Sittenhän näet paraneeko karvan laatu ja poistuuko hilse.

        Arven tai ruven kohdalle ei kyllä pitäisi mitään valkoisia karvoja kasvaa. Joillakin rotoillahan valkosia karvoja on paljonkin, esim. rintakehässä ihan valkoinen viiva. Ne liittyvät geeniperimään. Valkoisia karvoja rotikalla ei kuitenkaan mitenkään suuremmassa määrin tulisi olla.


      • jo
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Toki stressi näkyy koirassa eri tavoin, juuri esim. ihon hilseilynä. Jos hilsettä ei ole paljon ja se esim. kutita koiraa, niin hyvä. Kokeile kuitenkin kuurina rasvahappoja - ei niistä haittaakaan ole, kunhan huomioit rasvaliukoiset ja vesiliukoiset rasvat. Esim. lohiöljyä ruokalusikallinen muutamia kertoja viikossa tai vaikka Viacutania kuukauden kuuri. Sittenhän näet paraneeko karvan laatu ja poistuuko hilse.

        Arven tai ruven kohdalle ei kyllä pitäisi mitään valkoisia karvoja kasvaa. Joillakin rotoillahan valkosia karvoja on paljonkin, esim. rintakehässä ihan valkoinen viiva. Ne liittyvät geeniperimään. Valkoisia karvoja rotikalla ei kuitenkaan mitenkään suuremmassa määrin tulisi olla.

        pois nukkuneisiin uros rotikoihin ainakin kasvoi joihinkin rupi/arpi kohtiin valkoisia karvoja.


    • sama juttu

      Elikkäs siis meillä on aivan sama juttu, minun 10kk rotikkani tiputtaa karvaa niiiin paljon että imurilla saisi mennä perässä koko ajan. :) Meidän pojulla karva kiiltää ja on muutenkin hyvässä kunnossa, eikä ruokavaliossa tietääkseni (?) ole mikään pielessä.
      Olen ihmetellyt koiralleni ilmestyviä harmaita karvoja.. Otsassa on pari, ja selässä siellä täällä 2-3 vierekkäin.. Yhteensä varmaan kymmenen harmaata karvaa, mistähän moinen johtuu?

      • kasvaa

        valkoisia karvoja, on aivan normaalia.


      • sitäsuntätäkahdeksan

        jos alkaa ilmaantua valkoisia laikkuja niin voi olla vitilikoa


    • W ja M

      Meidän rotikkalikka vietti juuri 7v synttäreitä juoksun merkeissä ja karvaa ei juurikaan vielä irtoa. Yleensä tällä on pahin karvanlähtö kesäkunn alussa juoksun jälkeen ja silloin meillä s i i v o t a a n :D En ole huomannut koirallani hilsettä ikinä, mutta kyllä silti annan karvanlähtöaikaan lohiöljyä 3-4 kertaa viikossa.

    • Mirris

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1025
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      30
      611
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe