mulle sopiva?

colliekuumeinen

hei! olen katsonut paljon tietoa pk-colliesta ja uskon että se olisi mulle sopiva rotu. kuitenkin askarruttaa muutama asia..
mulla ei ole ennen ollut koiraa (oon 26v nainen e-pohjanmaalta), siksi tarvitsen mahdoll. helpon rodun.

ottaisin koiran seuraksi ja lenkkeilykaveriksi. käyn itse päivittäin lenkillä joten liikuntaa koira ainakin saisi.

olen kuitenkin tarkka kodistani (52 neliöinen rivarikaksio-liian pieni?), lähinnä siitä ettei mitään mene rikki ja siitä, kuinka paljon koirasta lähtee karvaa ja kuinak helpolla karvan saa irti matoista ja huonekaluista?

käyn töissä joten koira olisi yksin arkipäivisin n klo 8-16. viihtyykö se yksinään?

tässä tärkeimmät jotak mua askarruttaa.. kiitos etukäteen neuvoista :)

20

2776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa poika

      En suosittelisi sinulle Collieta, siitä lähtee kyllä niin paljon karvaa ettet uskokkaan karvalähdön aikana,karva on erittäin hienoa ja se menee joka paikkan , muuten sisällä rauhallinen ja toi 8-16 jos työmatkat siihen viellä lisäksi on aika pitkä aika, mun koira kyllä pärjäsi 9 tuntia mutta sitä oli todella harvoin. Sateella on sen tassut ja vatsanalus pestävä, muuten et jaksa sitä hiekan määrä lattioilla. Muuten todella ihana rotu, lyhyt karvainen Collie olis parenpi,kerta olet tarkka asunnosta.

    • eli karvaa irtoaa

      paljon, kurakeleillä kuraa kulkeutuu sisälle turkin mukana vaikka miten huuhtoisit jo ovella eli en suosittele sinulle. Mieti jotakin ihan lyhytkarvaista rotua :)

    • ja koira yksin sen ajan,

      mutta collie on erittäin sosiaalinen ja seurallinen rotu eli sen kanssa pitäisi tehdä muutakin kuin lenkki. Leluja on ainakin meillä pitkin poikin lattiaa, touhakas tapaus ja kuraa on pitkä karva aina täynnä, jos vähänkin kosteaa. Helppo rotu on niin kiinni siitä, mitä kukin sillä ajattelee, esim. turkin hoito ei ole kaikkein helpointa, vähemmän seuraa ja aivotyötä vaativia rotuja on vaikka miten, vähemmän liikuntaa tarvivia rotuja myös, yms. yms. Kirjoittamasi perusteella sanoisin, et hanki joku muu rotu, esim. lähes karvattomiakin koiria on.

      • alkup. kirj.

        niin, voi olla ettei se sovi kun oon niin tarkka kodistani. lyhytkarvanen collie, siitä ei kai niin paljo lähde karvaa mut karvanlähdön aikaan kai kuitenkin yhtä paljo..
        eikös lk-collien luonne oo aika samanlainen kuin pk:llakin..

        ja se klo 8-16 käsittää myös ne työmatkat (3km yhteensä) ja jos tarve vaatii, pääsen katsomaan koiraa kesken työpäivänkin.

        tiedän, ettei vain lenkkeily riitä. lelut pitää olla ja jotain agilitya voisin kokeilla jos täällä sitä järjestetään.

        helppo luonne pitää siis olla, mutta se karvaaminen rajoittaa.. :/


      • vihje ;)
        alkup. kirj. kirjoitti:

        niin, voi olla ettei se sovi kun oon niin tarkka kodistani. lyhytkarvanen collie, siitä ei kai niin paljo lähde karvaa mut karvanlähdön aikaan kai kuitenkin yhtä paljo..
        eikös lk-collien luonne oo aika samanlainen kuin pk:llakin..

        ja se klo 8-16 käsittää myös ne työmatkat (3km yhteensä) ja jos tarve vaatii, pääsen katsomaan koiraa kesken työpäivänkin.

        tiedän, ettei vain lenkkeily riitä. lelut pitää olla ja jotain agilitya voisin kokeilla jos täällä sitä järjestetään.

        helppo luonne pitää siis olla, mutta se karvaaminen rajoittaa.. :/

        Muuhun en ota nyt kantaa, mutta unohda collie, jos olet tarkka kodistasi. Karvoja on aina jonkin verran, puhumattakaan karvanlähtöaikaan tukuttain. Vaatteissa,matoissa, nurkkauksissa,sohvalla vaikket sen anna sohvaan noustakaan,pesukoneessa, pestyssä pyykissä....unohda siis collie. Mutta miten olisi joku trimmattava karkeampiturkkinen koira, vaikkapa kääpiösnautseri? Siitä ei juurikaan taida lähteä karvaa.


      • karvaa lähtee ja sitä
        alkup. kirj. kirjoitti:

        niin, voi olla ettei se sovi kun oon niin tarkka kodistani. lyhytkarvanen collie, siitä ei kai niin paljo lähde karvaa mut karvanlähdön aikaan kai kuitenkin yhtä paljo..
        eikös lk-collien luonne oo aika samanlainen kuin pk:llakin..

        ja se klo 8-16 käsittää myös ne työmatkat (3km yhteensä) ja jos tarve vaatii, pääsen katsomaan koiraa kesken työpäivänkin.

        tiedän, ettei vain lenkkeily riitä. lelut pitää olla ja jotain agilitya voisin kokeilla jos täällä sitä järjestetään.

        helppo luonne pitää siis olla, mutta se karvaaminen rajoittaa.. :/

        leijuu ilmassa, vaikka koira olisi ulkona ;-) Sitä nimittäin _on_ ja paljon. Siitä et pääse eroon, jos tämän rodun valitsen, et sitten millään. Lyhytkarvaiset ovat "menevämpiä" kuin pk serkkunsa, toki yksilöllisiä eroja on ja kyllä sitä lyhyttäkin karvaa irtoaa.

        Sinun kannattaa varmaan selvittää tuo karva-asia ja sitten miettiä se rotu. Pelkän ulkonäön vuoksi ei pidä hankkia mitään rotua. Lyhytkarvaisen luonteeseen kannattaa tutustua vaikka rotuyhdistyksen kautta, jos sitä harkitset. Luonne on oleellisin asia koirassa ja se pitää tuntea, että se elo on molemmille sitten mukavaa. Onnea rodun löytämiseen!


      • tjsp
        alkup. kirj. kirjoitti:

        niin, voi olla ettei se sovi kun oon niin tarkka kodistani. lyhytkarvanen collie, siitä ei kai niin paljo lähde karvaa mut karvanlähdön aikaan kai kuitenkin yhtä paljo..
        eikös lk-collien luonne oo aika samanlainen kuin pk:llakin..

        ja se klo 8-16 käsittää myös ne työmatkat (3km yhteensä) ja jos tarve vaatii, pääsen katsomaan koiraa kesken työpäivänkin.

        tiedän, ettei vain lenkkeily riitä. lelut pitää olla ja jotain agilitya voisin kokeilla jos täällä sitä järjestetään.

        helppo luonne pitää siis olla, mutta se karvaaminen rajoittaa.. :/

        Minulla kokemusta sekä lyhyt- että pitkäkarvaisesta colliesta. Lyhytkarvaisella colliella karvanlähtö on ihan jatkuvaa, ja karvat juuttuvat tiukasti kaikkeen pehmeään. Mielestäni lyhytkarvainen collie sotkee siis vielä enemmän kuin pitkäkarvainen, tosin se ei tuo yhtä paljon kuraa sisälle kuin pk. Koti ei oikeastaan pysy siistinä minkäänlaisen koiran kanssa, ellei siivoa joka päivä ja sittenkin pitää katsoa läpi sormien siisteyttä. Ehkä pieni koira ois sulle hyvä jos kuitenkin koiran aiheuttamat sotkut olet valmis kestämään. (Pentuaikanahan koira pissailee ja kakkailee sekä hajottaa monenlaisia asioita, erityisesti jos olet yli 8 tuntia pois kotoa!) Mitä pienempi koira, sitä vähemmän karvaa. Mitä pienempi nokka, sitä vähemmän kuolaa. Mitä penempi ruokainen, sitä pienemmät kakat jne. Mitä rauhallisempi, sitä vähemmän tuhoja kotona pentuaikana ja yksin ollessaan jne jne.


    • rotu!

      suosittelen sitä jokaiselle. etenkin lapsiperheisiin. "hyvätahtoinen,ihanan lempeä rotu". olen saamassa vk. 31 synt.pentueesta pk. trikki uroksen. kuinka kestäisin odottaa vielä 7 vk. luovutukseen "ihanarotu etenkin lapsiperheisiin"

      • alkup. kirj.

        sitä ajattelinki että lk-collien karvaa on vaikeempi siivota koska pitkät karvat lähtee matoista ym helpommin. eli toisin sanoen, ei taida olla olemas koiraa joka sopis mulle :(
        ja sen collien olisin halunnut just sen luonteen takia, en ulkonäön. joku pieni koira olis tosiaan varmaan helpompi tän siivouksen suhteen, mutta ei niissä taida olla samanluontoisia kuin collie..


      • ...........
        alkup. kirj. kirjoitti:

        sitä ajattelinki että lk-collien karvaa on vaikeempi siivota koska pitkät karvat lähtee matoista ym helpommin. eli toisin sanoen, ei taida olla olemas koiraa joka sopis mulle :(
        ja sen collien olisin halunnut just sen luonteen takia, en ulkonäön. joku pieni koira olis tosiaan varmaan helpompi tän siivouksen suhteen, mutta ei niissä taida olla samanluontoisia kuin collie..

        Meillä on LK-collie ja voin sanoa että karvaa on kaikkialla :)
        Karvanlähtö aikana vielä enemmän.

        Matoista ja tietyistä vaatteista ei lähde millään pois.
        Karvojen kanssa vain on elettävä.

        Itsellä aina ollut koiria joten niihin on tottunut.
        Ja teippiharja ovenpielessä :)


    • sinua tökkii, niin

      älä ota collieta! Se on ihan selvä, että sitä karvaa on kaikkialla, on seitten lyhyttä tai pitkää. Kumpikaan, ei koira etkä sinä tule olemaan onnellinen ja tyytyväinen oloonsa. Kyllä niitä muitakin mukavan luonteisia koiria on kuin collie ja collietkin ovat yksilöitä, eivät todellakaan samanlaisia kaikki. Jatka etsimistä vaan, mutta turha ottaa turkkikoiraa, jos karva-asia on ongelma. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

      • alkup. kirj.

        olet/olette ihan oikeessa. empä tiedä miksi tua karva-asia on niin suuri ongelma mulle, mutta ymmärrään ny että collie ei sovin mulle. :) harmi..


      • karva-asia on ongelma,
        alkup. kirj. kirjoitti:

        olet/olette ihan oikeessa. empä tiedä miksi tua karva-asia on niin suuri ongelma mulle, mutta ymmärrään ny että collie ei sovin mulle. :) harmi..

        mutta onneksi on muitakin rotuja, joista valita :) Pääasia, että tiedostaa tällaiset, silloin ei hanki tietoisesti väärää rotua, koska taatusti se vaikuttaisi molempien olemiseen negatiivisesti.


      • ...
        alkup. kirj. kirjoitti:

        olet/olette ihan oikeessa. empä tiedä miksi tua karva-asia on niin suuri ongelma mulle, mutta ymmärrään ny että collie ei sovin mulle. :) harmi..

        Seurakoiria on vaikka millä mitalla, joilla ei lähe karvaa niin paljon kuin colliella. Collie on hyvä koko? Ja sen liikunnan määrä on se sopiva?


    • ??

      villakoira! Lempeä ja iloinen rotu, tosin eroahdistus aika suuri... Meillä ainakin. Siitä ei lähde karvaa sitten yhtään, harjatessa toki mutta muuten ei. Jos ei käytä näyttelyissä ja pidä oikeeta puudeli leikkausta, niin ei kuraakaan sisälle niin kauheasti tule. Meidän koira ei ole ikinä jyrsinyt mitään, en tiedä muista yksilöistä, mutta ihana rotu. Kääpiön voi kantaa mukana ja viedä töihin jos työpaikka vain sallii. Aika huomion kipeitä ovat, lehteä jos aamulla luet, koira todennäiköisesti tulee narkumaan viereen että pääsee syliin. Sitten siinähän kahestaan luette lehteä ja koiran pää pöydän päällä. Osaa kyllä ilmeillä ja meillä ainakin "tassutellaan", siis sohvalla istuessa jos koiraa silittelet, se rupeaa läppäilemään tassulla että lisää rapsutusta, ja jos oman käden laitta koiran naaman eteen, niin siinähän sitten ylävitosia läppäilette :D

    • collien omistaja

      En suosittele SINULLE koiraksi jos olet liian tarkka: Meillä on 8 kk:n ikäinen pk-collie ja vielä ei lähe karvaa kauheesti mutta hiekkaa kantaa turkissaan sitäkin enemmän, koiranhan täytyy saada rypeä välillä suossa, kaivaa kuoppia kulkea metsässä. Välillä napsii räsymattoja kun niissä on sellaisia kivoja kuteen pätkiä...

    • pkcu

      "olen kuitenkin tarkka kodistani .. lähinnä siitä ettei mitään mene rikki ja siitä, kuinka paljon koirasta lähtee karvaa ja kuinak helpolla karvan saa irti matoista ja huonekaluista? käyn töissä joten koira olisi yksin arkipäivisin n klo 8-16. viihtyykö se yksinään?"

      -> Vastaus: Älä ota koiraa ollenkaan, mitään rotua.

    • sox

      mitä te oikein syötätte koirallenne. Karvanlähtö kaksi kertaa vuodessa (5 kk juoksusta) ja silloin karvaa kyllä lähtee tukoittain parin viikon ajan. Mutta muuten ei todellakaan lähde juuri mitään...meidän edelliseltä koiralta (sakemanni) lähti HUOMATTAVSTI enenmmän ja vuoden ympäri. Sanoisin että pk-collien turkki on helppo .

      Meidän koira ei ole myöskään syönyt mitää huonekaluja tms koskaan

      • LK:n omistaja

        Meillä on lyhytkarvainen merle eikä meillä juurikaan karvalähtö ole ongelma. Tietty sitä vähän lähtee mutta kun itsekin näkee vähän vaivaa ja harjaa sitä niin ei löydy karvakasoja lattioilta!

        Tämä 9vk pentu pärjää erittäin hyvin myös yksin kotona ( 8-16)! Olen ostanut nauhurin jolla nauhoittanut päivät kun olen ollut töissä, ja tältä ajalta oli peräti 6min. ääntä ( sekin leikki ääniä ) ! Eikä ole tuhojaankaan tehnyt.
        Tietysti sitten kun kotiin päästää niin leikitään ja reenaillaan jotain helppoja juttuja!

        Sen verran rodusta, että colliet tarvitsevat kyllä enemmän kuin lenkkeilyä. Paimenkoira kun on niin olisi hyvä myös saada sitä aivojumppaa. =) Ja ihan varmasti jokaiselta paikkakunnalta löytyy jonkilaisia ryhmiä missä harrastaa ihan perusjuttuja. =)

        Tämä rotu on kyllä ihan mahtava! Erittäin reippaita, uskollisia ja ystävällisiä, eikä tätä rotua voi rakastaa rikki! =D


    • jemina90

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12858
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8444
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7450
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      353
      2529
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2274
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1967
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1520
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1510
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe