100 ampeeri ei käynnisty lämpimänä

Mister Tallyman

Niin.. Mikä mahtaa olla vikana, kun 100 A Datsuni ei tarpeeksi lämmettyään enää lähde startista käyntiin? Lykkäämällä kyllä käynnistyy nätisti.

Lisäksi auto tuppaa silloin tällöin kiehumaan yllättävän helposti, nykii, pätkii ja pakoputki paukkuu, eikä auto aina suostu kulkemaan kuin juuri ja juuri satasta. Talvisin pahimmillaan max. 80 km/h ja ajaminen on yhtä kaasun säätelyä ja herkistelyä.. Talvella, jos painat kaasun pohjaan tai ajat hieman kovempaa, vauhti yleensä hyytyy pian noin kahdeksaan kymppiin, jonka jälkeen saa taas tosi pitkään ja hartaasti kerätä nopeutta. Ryyppyä saa käyttää joka kerta kylmänä käynnistettäessä.. Helteilläkin.

Autossa on sähköinen bensapumppu ja äskettäin vaihdoin tulpat ja ilmanputsarin, jonka jälkeen nykiminen ja paukkuminen hieman helpottivat ja kulkukin ehkä vähän parani. Öljyä Ratsuni ei syö yhtään. Lämpömittari nousee normaalille silloin tällöin tyhjäkäynnillä tai kaupunkiajossa ja lämppäristä tulee lämmintä ilmaa.

Ajattelin putsata jäähdytysjärjestelmän ja mahdollisesti myös kaasuttimen, kunhan joudan ja varmaan termostaattikin menee vaihtoon, kun sopiva löytyy. Ensisijaisesti haluaisin apua tuohon starttaamiseen, muiden ongelmien kanssa olen pärjäillyt hyvin jo kaksi vuotta. Käynnistys ongelmat alkoivat keväällä heti katsastuksen jälkeen.

Kiitoksia jo etukäteen neuvoista.. Tämä auto on minulle kovin rakas :)

20

2998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100apina -78

      itellä oli tuo sama vika.
      vanhukset lämpee aina liikaa. starttaus helpottuu kun saa lämmöt aisoihin.

      ota se termari kokonaan pois ja heitä pusikkoon.
      termarilla vesi kiertää jäähtymään vasta kun termari päästää sen läpi tietyn lämmön saavutettuaan.
      ilman termaria vesi kiertää jatkuvasti taukoomatta ja kone jäähtyy nopeemmin.

      mulla se ainakin toimi.

      toinen vika voi olla virtalukon pohja sisältä liian kulunut jollon se ei jaksa pitää virtaa yllä.
      siihenkin on apu. osta esim. motonetistä noin 100-500 ampeerin päävirtakytkin ja paino katkaisin. pistä lukon johdot päävirtaan ja paino nappiin. vanha lukko toimii rattilukkona, päävirrasta auton virrat päälle ja nappia painamalla käymään.

      sekin toimi mun 100apinassa. ja ne kelpaa myös katsastukseen.

      • Nääkeli

        Ei kannata ottaa termostaattia kokonaan pois , koska kone lämpiää liian
        hitaasti normaali lämpöön. 100A:n oikeat termostaatit on 82 asteinen
        kesäkäyttöön ja 88 asteinen talvikäyttöön. Jos kone lämpenee 82:lla
        normaaliajossa liikaa on varmasti koneessa jotain vikaa. Kansitiiviste
        vuotaa ? Jotain tuketta vesikierrossa ? Sytytysennakko liian myöhällä ?
        Jarrut makaa osittain päällä ?


      • 100apina
        Nääkeli kirjoitti:

        Ei kannata ottaa termostaattia kokonaan pois , koska kone lämpiää liian
        hitaasti normaali lämpöön. 100A:n oikeat termostaatit on 82 asteinen
        kesäkäyttöön ja 88 asteinen talvikäyttöön. Jos kone lämpenee 82:lla
        normaaliajossa liikaa on varmasti koneessa jotain vikaa. Kansitiiviste
        vuotaa ? Jotain tuketta vesikierrossa ? Sytytysennakko liian myöhällä ?
        Jarrut makaa osittain päällä ?

        kai sekin on ihan auto kohtanen ratkasu. toisissa toimii toisissa ei. mulla on monen vanhan auton kokemuksella sama kikka toiminut...100a,120a,kadett,taunus,1200lada...muutaman mainitakseni. en ainakaan kesäisin pidä termaria. talvisin saatan pistää.
        sanoisin et kannattaa ainakin kokeilla jos auttaa, eli älä oikeesti heitä sitä pusikkoon.


      • Nääkeli
        100apina kirjoitti:

        kai sekin on ihan auto kohtanen ratkasu. toisissa toimii toisissa ei. mulla on monen vanhan auton kokemuksella sama kikka toiminut...100a,120a,kadett,taunus,1200lada...muutaman mainitakseni. en ainakaan kesäisin pidä termaria. talvisin saatan pistää.
        sanoisin et kannattaa ainakin kokeilla jos auttaa, eli älä oikeesti heitä sitä pusikkoon.

        Autossa on vuoren varmasti joku vika, jos se vaatii termostaatin poistamista
        käydäkseen normaalilämpöisenä. Eihän niissä olis sitten uutenakaan termos-
        taattia ollut ! Ite olen ajellut muitten autojen ohella 20v 100A:lla, joten kat-
        son ko. autosta olevan kokemusta jonkun verran kertyneen.
        Tyhjennä nyt aluksi jäähdytysjärjestelmä ja ota vielä se termostaatti kotelo
        ja termostaatti irti. Tämän jälkeen irrota moottorin lohkossa oleva lohkon
        tyhjennystulppa (se on siinä laturin takana, voi olla hankala irrottaa, jos
        ei irtoa suosiolla niin anna olla). Tämän jälkeen huuhtele jäähdytydysjärjes-
        telmä perusteellisesti painevedellä vastakarvaan eli syötä vettä syylärin
        tyhjennysaukosta sisään, kunnes sitä alkaa tulla täyttöaukosta voimalla
        ulos. Syötä niin kauan, että tulee ainostaan puhdasta vettä ulos !
        Samaten syötä painevettä termostaattipesästä kanteen päin, kunnes
        syylärin tyhjennyspropusta ja lohkon tyhjennyspropusta tulee ulos kirkasta
        vettä. Nyt pitäsi ainakin enimmät saasteet olla pois !
        Jos auto uuden jäähdytysnesteen ja termostaatin (82 asteinen !) jälkeen
        yhä lämpiää liikaa tarkista seuraavat asiat:
        sytytysennakko: sen pitäisi olla A10 koneella 8 astetta ennen yläkuolokoh-
        taa. Jos autossa on A12 moottori oikea ennakko on 7 astetta.
        kaasutin: onko seossuhde oikea eli tässä tapauksessa onko seos riittävän
        rikas. Jos kerran auto tarvii ryyppyä kesähelteillä se viittaa vahvasti siihen,
        että seos on liian heikko. Sen voi likimääräisesti tarkistaa irrottamalla pari
        tulppa pitkän väh. 10 km ajon jälkeen ja kotsomalla ovatko tulpa oikean
        väriset. Oikea väri on vaalean ruskea. Jos ne ovat hyvin vaaleat tai valkoi-
        set seos on liian heikko; vika on kaasuttimessa.
        kannentiiviste: kuluttaako auto vettä eli joudutko lisäämään vettä vaikka
        ulkoista vuotoa ei ole ? Tuleeko pakoputkesta vesitippoja lämpimällä ja
        kuivalla säällä ? Jos edlliset tapahtuu saattaa kansitiiviste vuotaa.
        jarrut: pitkähkön ajon jälkeen kokeile jokaista vannetta kämmenellä;
        jos joku vanne on selvästi lämmennyt se pyörän jarru ei vapaudu täysin
        ja vastaa tilannetta, kun ajaisit jatkuvasti peräkärry perässä isolla kuormalla.
        100A:ssa ylensä takajarrut jumittavat, mutta etujarrutkin saattavat sitä
        tehdä. Tämä tässä nyt aluksi.


      • Nääkeli
        Nääkeli kirjoitti:

        Autossa on vuoren varmasti joku vika, jos se vaatii termostaatin poistamista
        käydäkseen normaalilämpöisenä. Eihän niissä olis sitten uutenakaan termos-
        taattia ollut ! Ite olen ajellut muitten autojen ohella 20v 100A:lla, joten kat-
        son ko. autosta olevan kokemusta jonkun verran kertyneen.
        Tyhjennä nyt aluksi jäähdytysjärjestelmä ja ota vielä se termostaatti kotelo
        ja termostaatti irti. Tämän jälkeen irrota moottorin lohkossa oleva lohkon
        tyhjennystulppa (se on siinä laturin takana, voi olla hankala irrottaa, jos
        ei irtoa suosiolla niin anna olla). Tämän jälkeen huuhtele jäähdytydysjärjes-
        telmä perusteellisesti painevedellä vastakarvaan eli syötä vettä syylärin
        tyhjennysaukosta sisään, kunnes sitä alkaa tulla täyttöaukosta voimalla
        ulos. Syötä niin kauan, että tulee ainostaan puhdasta vettä ulos !
        Samaten syötä painevettä termostaattipesästä kanteen päin, kunnes
        syylärin tyhjennyspropusta ja lohkon tyhjennyspropusta tulee ulos kirkasta
        vettä. Nyt pitäsi ainakin enimmät saasteet olla pois !
        Jos auto uuden jäähdytysnesteen ja termostaatin (82 asteinen !) jälkeen
        yhä lämpiää liikaa tarkista seuraavat asiat:
        sytytysennakko: sen pitäisi olla A10 koneella 8 astetta ennen yläkuolokoh-
        taa. Jos autossa on A12 moottori oikea ennakko on 7 astetta.
        kaasutin: onko seossuhde oikea eli tässä tapauksessa onko seos riittävän
        rikas. Jos kerran auto tarvii ryyppyä kesähelteillä se viittaa vahvasti siihen,
        että seos on liian heikko. Sen voi likimääräisesti tarkistaa irrottamalla pari
        tulppa pitkän väh. 10 km ajon jälkeen ja kotsomalla ovatko tulpa oikean
        väriset. Oikea väri on vaalean ruskea. Jos ne ovat hyvin vaaleat tai valkoi-
        set seos on liian heikko; vika on kaasuttimessa.
        kannentiiviste: kuluttaako auto vettä eli joudutko lisäämään vettä vaikka
        ulkoista vuotoa ei ole ? Tuleeko pakoputkesta vesitippoja lämpimällä ja
        kuivalla säällä ? Jos edlliset tapahtuu saattaa kansitiiviste vuotaa.
        jarrut: pitkähkön ajon jälkeen kokeile jokaista vannetta kämmenellä;
        jos joku vanne on selvästi lämmennyt se pyörän jarru ei vapaudu täysin
        ja vastaa tilannetta, kun ajaisit jatkuvasti peräkärry perässä isolla kuormalla.
        100A:ssa ylensä takajarrut jumittavat, mutta etujarrutkin saattavat sitä
        tehdä. Tämä tässä nyt aluksi.

        Jos vika tuntuu olevan kaasuttimessa on 100A:n tapauksessa syy ylensä
        siinä, että kaasuttimen kansi on vääntynyt ja päästää ilmaa välistä, jolloin
        seossuhteet menee päin persettä. Irrota kansi ja pura koko kaasutin tai
        anna jonkun asian osaavan tehdä se. Puhdista paineilmalla kaikki suuttimet
        ja runko-osan kanavat. Kieroutunut kansi voidaan koneistaa suoraksi >
        moottorikoneistamoon. Voit nähdä kieroutuneisuuden, kun laitat osat
        päälekkäin ilman tiivistettä > välissä selvä rako. Myös runko-osa kannattaa
        koneistaa suoraksi. Vaihtoehto on uusi kaasutin, joita kyllä saa vielä jostain
        mutta ne maksaa !


      • entäs kärjet
        Nääkeli kirjoitti:

        Jos vika tuntuu olevan kaasuttimessa on 100A:n tapauksessa syy ylensä
        siinä, että kaasuttimen kansi on vääntynyt ja päästää ilmaa välistä, jolloin
        seossuhteet menee päin persettä. Irrota kansi ja pura koko kaasutin tai
        anna jonkun asian osaavan tehdä se. Puhdista paineilmalla kaikki suuttimet
        ja runko-osan kanavat. Kieroutunut kansi voidaan koneistaa suoraksi >
        moottorikoneistamoon. Voit nähdä kieroutuneisuuden, kun laitat osat
        päälekkäin ilman tiivistettä > välissä selvä rako. Myös runko-osa kannattaa
        koneistaa suoraksi. Vaihtoehto on uusi kaasutin, joita kyllä saa vielä jostain
        mutta ne maksaa !

        säädä tai vaihda kärjet ja uusi konkka. jos jakaja on kulunut säädä kärjet liian isolle, mikä kompensoi kulumaa jonkin verran. yleensä tommonen ,20mm isompi kärkiväli auttaa. ja sitten säädä sytkä uudelleen. ja tarkasta jakajan alipaine säädin.


      • sun kannattaa
        entäs kärjet kirjoitti:

        säädä tai vaihda kärjet ja uusi konkka. jos jakaja on kulunut säädä kärjet liian isolle, mikä kompensoi kulumaa jonkin verran. yleensä tommonen ,20mm isompi kärkiväli auttaa. ja sitten säädä sytkä uudelleen. ja tarkasta jakajan alipaine säädin.

        Käydä koko kone läpi perusteellisesti eli siis venttiilit (säätö, tiiviys),
        kansi (vuotaako ?) , sytytys (katkojankärjet, konkka, pyörijä, jakajankansi,
        sytytysjohdot , virranjakaja ja sytytyshetki) ja kaasutin (säädöt, puhdistus,
        pintojen suoruus) sitten vasta rupee pelittää !


    • lämpöongelmissa

      Kukaan siis ei ole vielä maininnut kattilakivestä.
      Vedessä on mineraaleja jotka muodostavat kattilakiveä joka taas kertyy jäähdyttimen (ja lämmityslaitteen) kennostoon lopulta tukkien sen. Siihen ei ole juuri muuta lääkettä, kuin hankkia uusi jäähdytin tai kennottaa jäähdytinkorjaamossa vanha, jos uutta ei ole saatavilla. Ei halpa mutta toimivin ratkaisu lämpöongelmiin.

      Käytetyn, päällisin puolin ehjän jäähdyttimen ostossa on aina riski saada valmiiksi sisältä tukkeutunut jäähdytin jota ei päältä voi todeta eikä edes vesiletkulla läpi lasku kerro, että kiertääkö neste koko kennostossa kunnolla.

      Termostaatin poistosta on haittaa jäähdytysnesteen oikeanlaiselle kierrolle eli moottorin nestetilan joka paikassa ei välttämättä neste kierrä ollenkaan, jos termostaatti poistetaan. Myöskään liian nopeasti kiertävä neste ei ehdi sitoa lämpöä lohkosta tehokkaasti eli ei siirrä myöskään jäähdyttimen kautta lämpöä tehokkaasti ulkoilmaan.

      Pienenä hifistelynä voi kesäksi vähentää jäähdytysnesteen glykolipitoisuutta sillä veden lämmönsiirtokyky on parempi, kuin glykolin jota pitää olla mukana toki korroosioneston vuoksi.

      • Sevonrex

        Kaikki vedet eivät kattilakiveä muodosta vaan lähinnä nk. kovat kalkkipitoiset vedet sitä tekevät. Hyvä keino kattilakiven poistoon on suolahappo, jota saa ainakin apteekeista. Tee jytäkkää seosta suolahaposta ja vedestä, anna vaikuttaa jonkin aikaa (ei liian kauan) ja päästä vesi ulos ja huuhtele erittäin hyvin ! Jatkossa kannattaa (siis jos käytössä on ollut kovaa vettä) hankkia jostain pehmeää vettä, joka ei kattilakiveä muodosta. Kesällä voi käyttää pelkkää pehmeää vettä jäähdytysnesteenä kunhan muistaa vaihtaa ajoissa ennen pakkasten tuloa glykoliseokseen. Kuvaamasi oireet kyllä viittavan myös liian heikkoon polttoaineseokseen kerta moottori tarvitsee ryyppyä kesähelteelläkin.


    • hööpä

      paskoo tankissa? Paskainen bensansuodatin?

      Kerro tarkemmin starttauksesta:

      -Ei PYÖRITÄ kunnolla/ollenkaan lämpimänä? (startin laakerit kuluneet ja/tai startti täynnä ruostepurua/paskaa ja startti oikosulkee, lämpimänä pahenee oireet--->startti haukkaa kaikki virrat eikä sytkälle riitä virtaa ollenkaan.)
      -Kärjet rikki/ liian pieni kärkiväli? --->kärjet avautuu liian aikaisin=sytkä liian aikaisella--->kone keittää ja kipinä on heikko.

      -PYÖRITTÄÄ mutta ei käynnisty?


      Jos et vielä ole kerennyt laittaa sitä ratsunia palasiksi, vie nyt toki ekana se vaikka katsastusasemalle pakokaasumittariin, niin saat tietää onko seokset sikarikkaalla vai liian laihalla...Saat edes jotain osviittaa diagnoosin miettimiseen. kokeile eri kaasun asentoja siinä mittarissa.

      Sekään ei välttämättä kerro onko vika bensapuolessa..

      itseltäni oli sytkäpuoli syyllinen oireisiin: Puola paskana--->toimi kylmänä hyvin, lämpimänä alkoi räkiminen. kerran pari myös kondensaattori/kärjet aiheutti samaa. Ryypyllä koneen sai pidettyä väkisin käynnissä.

      Keittää se voi kun seokset on em.oirein taatusti koko ajan viturallaan ja konetta joutuu väkisin pitämään käynnissä.

      Itseasiassa, noinkin vanhassa mobiilissa alkaa just sytkäosat olla enemmän tai vähemmän kypsiä vaihtoon anyway. Ne kannattaakin vaihtaa kaikki karralla, halpoja kun ovat. Eli sytkäpuola, jakajan kansi, pyörijä, kärjet, konkka ja tulpanjohdot unohtamatta puolan ja jakajan välistä piuhaa. Näin on yksi puoli varmasti kunnossa:)

      • Jos kärkiväli on

        Kulumisen johdosta pienentynyt (normaali 100A:ssa 0,45 - 0,55 mm ja optimi 0,5 mm) niin sytytys menee MYÖHEMMÄLLE ei aikaisemmalle, you now !
        Liian myöhänen sytytys aiheuttaa liikaa lämpeämistä ja voimakasta tehon laskua.
        Liian aikanen sytytys aiheuttaa myös lämpeämistä, kaasarin "tussahduksia" ja lopulta
        vielä kone rikon. Jos et hallitse sytytyksen säätöä anna jonkun osaavan tehdä se ja
        mieluiten stroboskoopilla. Oikea staattinen ennakko A10 koneelle on 8 astetta EYKK.
        Tämä käytettäessä 92 oktaanista bensaa, jota ei nykyään enää saa, joten ennakkoa
        voi vähän lisätä n. 10 asteeseen EYKK. Se lienee sopivin 95 oktaaniselle bensalle.
        Vaihda kärjet, konkka, pyörijä ja jakajankansi uusiin !


      • Hööppä
        Jos kärkiväli on kirjoitti:

        Kulumisen johdosta pienentynyt (normaali 100A:ssa 0,45 - 0,55 mm ja optimi 0,5 mm) niin sytytys menee MYÖHEMMÄLLE ei aikaisemmalle, you now !
        Liian myöhänen sytytys aiheuttaa liikaa lämpeämistä ja voimakasta tehon laskua.
        Liian aikanen sytytys aiheuttaa myös lämpeämistä, kaasarin "tussahduksia" ja lopulta
        vielä kone rikon. Jos et hallitse sytytyksen säätöä anna jonkun osaavan tehdä se ja
        mieluiten stroboskoopilla. Oikea staattinen ennakko A10 koneelle on 8 astetta EYKK.
        Tämä käytettäessä 92 oktaanista bensaa, jota ei nykyään enää saa, joten ennakkoa
        voi vähän lisätä n. 10 asteeseen EYKK. Se lienee sopivin 95 oktaaniselle bensalle.
        Vaihda kärjet, konkka, pyörijä ja jakajankansi uusiin !

        Paitsi että en. Mutta siten prkl.. I stand corrected.


      • litkuja
        Jos kärkiväli on kirjoitti:

        Kulumisen johdosta pienentynyt (normaali 100A:ssa 0,45 - 0,55 mm ja optimi 0,5 mm) niin sytytys menee MYÖHEMMÄLLE ei aikaisemmalle, you now !
        Liian myöhänen sytytys aiheuttaa liikaa lämpeämistä ja voimakasta tehon laskua.
        Liian aikanen sytytys aiheuttaa myös lämpeämistä, kaasarin "tussahduksia" ja lopulta
        vielä kone rikon. Jos et hallitse sytytyksen säätöä anna jonkun osaavan tehdä se ja
        mieluiten stroboskoopilla. Oikea staattinen ennakko A10 koneelle on 8 astetta EYKK.
        Tämä käytettäessä 92 oktaanista bensaa, jota ei nykyään enää saa, joten ennakkoa
        voi vähän lisätä n. 10 asteeseen EYKK. Se lienee sopivin 95 oktaaniselle bensalle.
        Vaihda kärjet, konkka, pyörijä ja jakajankansi uusiin !

        "Tämä käytettäessä 92 oktaanista bensaa"
        "Se lienee sopivin 95 oktaaniselle bensalle"

        ei helvata, teil on laihat litkut tankissa.
        98 sen pitää vanhukselle olla.
        vielä parempi olis jos sais jostain sitä 99 niinku ennenvanhaan.


      • 95 oktaania
        litkuja kirjoitti:

        "Tämä käytettäessä 92 oktaanista bensaa"
        "Se lienee sopivin 95 oktaaniselle bensalle"

        ei helvata, teil on laihat litkut tankissa.
        98 sen pitää vanhukselle olla.
        vielä parempi olis jos sais jostain sitä 99 niinku ennenvanhaan.

        Niin katos, kun valmistajan mukaan 92 okt riittää hyvin ja koska sitä ei ole enää vuosiin ollut tarjolla niin luonnollisesti 95 on sopivin. Ei 98 okt saa yhtään edemmän tehoja irti tuosta 59SAE hv (45 DIN) myllystä. Aivan turha käyttää maksaa vaan enempi. Lyijytön bensa käy kyllä hyvin, koska japanilaiset veivät autoja USA:n, jossa oli jo 70-luvulla käytssä lyijytön bensa. Niimpä niintä vietiin samalla rakenteela myös muualle maailmaan.


      • kaikilla
        95 oktaania kirjoitti:

        Niin katos, kun valmistajan mukaan 92 okt riittää hyvin ja koska sitä ei ole enää vuosiin ollut tarjolla niin luonnollisesti 95 on sopivin. Ei 98 okt saa yhtään edemmän tehoja irti tuosta 59SAE hv (45 DIN) myllystä. Aivan turha käyttää maksaa vaan enempi. Lyijytön bensa käy kyllä hyvin, koska japanilaiset veivät autoja USA:n, jossa oli jo 70-luvulla käytssä lyijytön bensa. Niimpä niintä vietiin samalla rakenteela myös muualle maailmaan.

        kaikki oktaanit käy ja kukkuu. eikös alkuperäne ongelma jollain ollu lämpö... isompi oktaani palaa herkemmin ja pienemmällä lämmöllä ku nuo laihemmat. mulla oli joskus aina lämmöt 90-100 C ku oli 95sta ja termari paikallaan. nykyään pysyy 70-80 C ku on 98a ja ilman termaria jatkuva jäähdytys kierto.

        lähtee talvellaki käymää ku palmun alta ja toimii ku unelma...ei mitää häiriöö... Datsun 100a -78


      • Nääkelisti
        kaikilla kirjoitti:

        kaikki oktaanit käy ja kukkuu. eikös alkuperäne ongelma jollain ollu lämpö... isompi oktaani palaa herkemmin ja pienemmällä lämmöllä ku nuo laihemmat. mulla oli joskus aina lämmöt 90-100 C ku oli 95sta ja termari paikallaan. nykyään pysyy 70-80 C ku on 98a ja ilman termaria jatkuva jäähdytys kierto.

        lähtee talvellaki käymää ku palmun alta ja toimii ku unelma...ei mitää häiriöö... Datsun 100a -78

        Kerta 95:lla läpenee, mutta 98:lla ei. Tsekkaa nyt se sytytysennekko ensiks ja jos et osaa niin vie autos korjaamoon ei se sytytyksensäätö paljoa maksa. Vaihda termostaatti uuteen 82 asteiseen ! Samalla huuhtele koko jäähdytyssysteemi ja vaihda uudet nesteet. Kato ne tulppien värit, jos ne on valkoset tai kermanväriset on seos liian laiha tai tulpat liian kuumat. Oikeet tulpat on NGK BP5ES tyyppiset tv. Se 95 okt. bensa käy koneeseen (A10) ihan hyvin, koska valmistaja ilmottaa 92:kin riittävän. Jos ei muuten onnistu niin tuo se meille niin pistetään auto kuntoon !


      • Tapissa
        Nääkelisti kirjoitti:

        Kerta 95:lla läpenee, mutta 98:lla ei. Tsekkaa nyt se sytytysennekko ensiks ja jos et osaa niin vie autos korjaamoon ei se sytytyksensäätö paljoa maksa. Vaihda termostaatti uuteen 82 asteiseen ! Samalla huuhtele koko jäähdytyssysteemi ja vaihda uudet nesteet. Kato ne tulppien värit, jos ne on valkoset tai kermanväriset on seos liian laiha tai tulpat liian kuumat. Oikeet tulpat on NGK BP5ES tyyppiset tv. Se 95 okt. bensa käy koneeseen (A10) ihan hyvin, koska valmistaja ilmottaa 92:kin riittävän. Jos ei muuten onnistu niin tuo se meille niin pistetään auto kuntoon !

        Alkaa jo kuskikin lämpiämään ! Hah ! Hah !


      • volvo_puranen
        Tapissa kirjoitti:

        Alkaa jo kuskikin lämpiämään ! Hah ! Hah !

        Kone käy kuumna:
        Termostaatti rikkinäinen
        Jäähdytin likainen etupinta puhdista että ilma kiertää kennojen välistä
        Koneessa sytytyssajoitus pielessä vaikuttaa myös käynistykseen tähän samaan kastiin ne venttilivälykset katsotaan.
        Vesipumppu vaihto niin helppo että Ville 7v voi vaihtaa.
        Hihna löysällä ja kulunut joka vesipumppua pyörittää.
        Lämpötilaanturi joka mittaa sitä vedenlämpötilaa voi olla liitos myös hapettunut .
        Jäähdytys nestee huonot muista että 60tkm välein vaihtuu ne nesteet.

        Lopuksi viellä se jäähdytysjärjestelmä puhdistus enne uusia nesteitä tarvikeliikessä on syylärin puhdisusainetta toimi ohjeiden mukaa muttaa tuollaa merellä on on hommissa niin ne jäähdytysjärjestelmät koneista putsattiin sitriuunahapolla tässä vähän mitoitusta siihen että nesteillä ajetaan ja annetaan vaikuttaa vasta sen jälkeen ne huuhtelut.
        Vedenkeitin: Keitä keittimessä n. 0,5 l vettä. Lisää veteen 25 g (vajaa 2 rkl) sitruunahappoa. Seisota vettä keittimessä n. 15 min. Tyhjennä keitin. Keitä keittimessä pelkkää vettä 3 kertaa, jotta sitruunahappo huuhtoutuisi pois.
        Itse 100A kesällä laitoin jatkuvasti toiminaan sen sähkötuulettimen on siinä johdot jatkuva virta vaan ohi sen lämpöanturin ja jonoissa ajettaessa ei ongelmia lämpöjen kanssa.
        Huono käynttin lähtö
        Tulpat hyvät samoin sytysjohdot sekä se virranjakajan kansi ja pyörijä ja samallaa voi sen puolan vaihtaa jos ikää on hänellä paljon.
        Besasuodatin on uusi ja bensaletkut on puhtaa ettei missään tukosta (irrota letku siitä bensapumpusta ja puhalla(paineilmaa kanssa) siihen tientenkin se bensatankin korkki auki pitäsi virrata vapaasti se ilma tankkiin jolloin linja auki tankki saa korvausilmaa että bensa liikkuu hyvin .Bensapumppu ota letku irti sieltäkaasarin pulelta startaa tuleeko hyvin bensaa.silloin kaikki ok.
        Kaasutin likainen ilmaputsari kunnossa niin putsaappa se CRC kaasutin puhdistus spraylla ohjee mukaan purkissa on.Selvittaa ne tukkoiset ilmasuuttimet ja puhdistaa kaasarin muutenkin muista myös ukopäin putsata kaasri kunnollaa ja lopuksi niihin niveliinhyvää aseöljyä.
        Katso siitä kaasarista siitä mittalasista onko se bensanpinta siinä mittaviissa eli puolessa välissä jos ei ole niin sitten kauppaan ostamaan 100A kaasariin korjaussarja eli kaikki osat mitä tarvitse kaasarin huoltoon.Kaasari on helppo purkaa ja laittaa se koho oikeaan asentoon jolloin bensapinta on siinä asenossa jossa se pitääkin olla jolloin auto käynistyy ja jopa kiihtyy hyvin.
        Itsellä ei ollut mitään ongelmia saada vanhusta vm 73 käyntiin vaikka ulkona olisi ollut -30 astetta pakkasta.Tuunasin vähän laitoin 120A kaasarin ja Mitsubishin sähkösen bensapumpun paineenalentajalla.Toivottavasti hyötyä ja minulla on tuolla auotalissa 100A öljypojantiiviste jos kiinnostaa niin lahjoitetaan hyvään kotiin.Päätän raporttini tähän.


      • jouni 49
        volvo_puranen kirjoitti:

        Kone käy kuumna:
        Termostaatti rikkinäinen
        Jäähdytin likainen etupinta puhdista että ilma kiertää kennojen välistä
        Koneessa sytytyssajoitus pielessä vaikuttaa myös käynistykseen tähän samaan kastiin ne venttilivälykset katsotaan.
        Vesipumppu vaihto niin helppo että Ville 7v voi vaihtaa.
        Hihna löysällä ja kulunut joka vesipumppua pyörittää.
        Lämpötilaanturi joka mittaa sitä vedenlämpötilaa voi olla liitos myös hapettunut .
        Jäähdytys nestee huonot muista että 60tkm välein vaihtuu ne nesteet.

        Lopuksi viellä se jäähdytysjärjestelmä puhdistus enne uusia nesteitä tarvikeliikessä on syylärin puhdisusainetta toimi ohjeiden mukaa muttaa tuollaa merellä on on hommissa niin ne jäähdytysjärjestelmät koneista putsattiin sitriuunahapolla tässä vähän mitoitusta siihen että nesteillä ajetaan ja annetaan vaikuttaa vasta sen jälkeen ne huuhtelut.
        Vedenkeitin: Keitä keittimessä n. 0,5 l vettä. Lisää veteen 25 g (vajaa 2 rkl) sitruunahappoa. Seisota vettä keittimessä n. 15 min. Tyhjennä keitin. Keitä keittimessä pelkkää vettä 3 kertaa, jotta sitruunahappo huuhtoutuisi pois.
        Itse 100A kesällä laitoin jatkuvasti toiminaan sen sähkötuulettimen on siinä johdot jatkuva virta vaan ohi sen lämpöanturin ja jonoissa ajettaessa ei ongelmia lämpöjen kanssa.
        Huono käynttin lähtö
        Tulpat hyvät samoin sytysjohdot sekä se virranjakajan kansi ja pyörijä ja samallaa voi sen puolan vaihtaa jos ikää on hänellä paljon.
        Besasuodatin on uusi ja bensaletkut on puhtaa ettei missään tukosta (irrota letku siitä bensapumpusta ja puhalla(paineilmaa kanssa) siihen tientenkin se bensatankin korkki auki pitäsi virrata vapaasti se ilma tankkiin jolloin linja auki tankki saa korvausilmaa että bensa liikkuu hyvin .Bensapumppu ota letku irti sieltäkaasarin pulelta startaa tuleeko hyvin bensaa.silloin kaikki ok.
        Kaasutin likainen ilmaputsari kunnossa niin putsaappa se CRC kaasutin puhdistus spraylla ohjee mukaan purkissa on.Selvittaa ne tukkoiset ilmasuuttimet ja puhdistaa kaasarin muutenkin muista myös ukopäin putsata kaasri kunnollaa ja lopuksi niihin niveliinhyvää aseöljyä.
        Katso siitä kaasarista siitä mittalasista onko se bensanpinta siinä mittaviissa eli puolessa välissä jos ei ole niin sitten kauppaan ostamaan 100A kaasariin korjaussarja eli kaikki osat mitä tarvitse kaasarin huoltoon.Kaasari on helppo purkaa ja laittaa se koho oikeaan asentoon jolloin bensapinta on siinä asenossa jossa se pitääkin olla jolloin auto käynistyy ja jopa kiihtyy hyvin.
        Itsellä ei ollut mitään ongelmia saada vanhusta vm 73 käyntiin vaikka ulkona olisi ollut -30 astetta pakkasta.Tuunasin vähän laitoin 120A kaasarin ja Mitsubishin sähkösen bensapumpun paineenalentajalla.Toivottavasti hyötyä ja minulla on tuolla auotalissa 100A öljypojantiiviste jos kiinnostaa niin lahjoitetaan hyvään kotiin.Päätän raporttini tähän.

        Tarkoitan tällä keskustelun avaajaa !


    • rest in peace

      lehdissä nykyään ilmoituksia että noutavat romuautot pois ja kirjoittavat romutustodistuksenkin.eli säästä meidät kärsimyksiltä nähdä joku ajelevan moisella apinakiikulla.jos se nyt datsuni oltava niin vaikka 240z,sss,fairlady,kgt ym jossa näköä,tyyliä ja jotain jota kannattaa säilyttää jälkipolville..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe