Portsarille tippiä ?

en tiedä

Pitäisikö ravintolassa/baarissa antaa portsarille tippiä vai ei ? Periaatteessahan Suomessa ei tippien antaminen tapoihin kuulu, mutta olen ymmärtänyt aika monen antavan tippiä.

Itse en ole -ainakaan vielä- tehnyt näin, koska epäilen, että sitä saatettaisiin pitää jonkinlaisena lahjontayrityksenä, jolla koitetaan saada portsari katsomaan läpi sormien kännissäolijan käytöstä, ja/tai sitten koitetaan "ostaa" sisäänpääsy ravintolaan seuraavalla kerralla.

141

10207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GoggiBoiga

      Seduloissa, ja et tippaa pokee, käy kylmät.
      Seuraavalla kerralla sinulla pyyhitään asvalttia.

    • Oikeassa

      Tarjoilijalle kyllä.

      • joonatan

        Niin jos jotain ylimäräistä hänen ajettelen tehnee. silloin hänelle. mutta pelkän ruuan ja juomien kantamisesta en. ei mimulle kukaan ravitoloitsijakaan maksa vaikka käyn häenen ravintoloissaan useimmin kuin muiden


    • Mr. Yuristi

      ravintoloiden turvapalvelut on täysin ulkoistettuja ja ne hoidatetaan liiketaloudellista tulosta tekevillä turvapalveluihin erikoistuneilla firmoilla, joilla on sopparit raflojen kanssa. Soppareissa on täysin selvästi määritelty, että miten ravintola maksaa turvapalvelulle järjestyksenvalvonnasta. Portsarit on työsuhteessa turvapalveluiden kanssa, joissa on määritelty muun muassa heidän palkkansa. Siten, asiakkaan ei todellakaan tarvitse maksaa portsarille yhtään mitään, koska tämä saa palkkansa turvapalvelulta, joka puolestaan saa (voitolliset) hillonsa ravintolalta. No maksaahan asiakas tietenkin tilaamiensa viinojen hinnoissa nuo hillot, mutta ei todellakaan minkään tipin muodossa.

      Dih! Näin on näppylät :)

      • sfsh57634m

        En ole koskaan maksanut. Tiettyyn ravintolaan keskustassa on 10 v käynyt naamani, joka toimii jopa vuodenkin välein. Tästä syystä muistan olla pokeille fiksu ja hymyilevä ja kiittelevä kun lähden. Se ei maksa mitään ja minulle fiksulle, kauniille, akateemiselle, hyvin pukeutuvalle, hyvin käyttäytyvälle naiselle on riittänyt. Tiedän kyllä miehiä, jotka maksaa seduloissa ja sen he haluavat itse tehdä. Auttaa kuulemma sisäänmenossa ja heillä ei viimeiset pennit siihen todellakaan mene. Portsarit voi olla ankeita, mutta myös oikein kivojakin. Ainakin turvallisuuden he varmistavat.


      • on toki

        "koska tämä saa palkkansa turvapalvelulta, joka puolestaan saa (voitolliset) hillonsa ravintolalta."poimittuna tekstistä, meinaatko että mainitsemasi"turvapalvelu"toimii pyhällä hengellä`? oletko kommunisti ??kaikkihan pitäisi toimia ilman rahaa , meinaatko ettei se sinun v**tun pilsnerisi siellä ravintolassa tuota voittoa ravintolalle ? kaikki ilmaiseksi vaan , vai kuinka ?


      • miratsu69

        sorry mutta jokaisessa ravintolassa poke ei ole jonkun turvafirman kautta siellä, vaan joskus ruoraan ravintolan listoilla,itse pokena ollessa sain mini pohjapalkan 2ekuu eteispalvelu ja tietty jotain tippiä jos joku antoi,,


      • asiat
        on toki kirjoitti:

        "koska tämä saa palkkansa turvapalvelulta, joka puolestaan saa (voitolliset) hillonsa ravintolalta."poimittuna tekstistä, meinaatko että mainitsemasi"turvapalvelu"toimii pyhällä hengellä`? oletko kommunisti ??kaikkihan pitäisi toimia ilman rahaa , meinaatko ettei se sinun v**tun pilsnerisi siellä ravintolassa tuota voittoa ravintolalle ? kaikki ilmaiseksi vaan , vai kuinka ?

        pitää vääntää rautalangasta. Ehkä joskus sullekin, mut et vaan tunnusta :)


      • tarkotinkin
        miratsu69 kirjoitti:

        sorry mutta jokaisessa ravintolassa poke ei ole jonkun turvafirman kautta siellä, vaan joskus ruoraan ravintolan listoilla,itse pokena ollessa sain mini pohjapalkan 2ekuu eteispalvelu ja tietty jotain tippiä jos joku antoi,,

        lähinnä jotain s(k)e(i)d(a)uloita :)


      • pittää
        asiat kirjoitti:

        pitää vääntää rautalangasta. Ehkä joskus sullekin, mut et vaan tunnusta :)

        asiat vääntää tosiaan rautalangasta ja ei näköjään meinaa mennä perille vielä sittenkään, saa**na :)


      • warden5

        Ei nyt taida herra juristilla olla ravintola alasta kovin vankkaa kuvaa.


      • että,

        Täysin ois ulkoistettu, kyllä kapakan palkkalistoilla on suomessa pokeja tänäkin iltana töissä.


      • Retale
        sfsh57634m kirjoitti:

        En ole koskaan maksanut. Tiettyyn ravintolaan keskustassa on 10 v käynyt naamani, joka toimii jopa vuodenkin välein. Tästä syystä muistan olla pokeille fiksu ja hymyilevä ja kiittelevä kun lähden. Se ei maksa mitään ja minulle fiksulle, kauniille, akateemiselle, hyvin pukeutuvalle, hyvin käyttäytyvälle naiselle on riittänyt. Tiedän kyllä miehiä, jotka maksaa seduloissa ja sen he haluavat itse tehdä. Auttaa kuulemma sisäänmenossa ja heillä ei viimeiset pennit siihen todellakaan mene. Portsarit voi olla ankeita, mutta myös oikein kivojakin. Ainakin turvallisuuden he varmistavat.

        Milloin olet viimeksi käynyt baarissa? Nykyään ei ole pennejä, senttejä kylläkin


      • Anonyymi

        Lääkäriin !!


    • kukka tre

      nämä kahva apinat takaa asiakkaitten turvallisuutta..ajatelkaas mitä ravintolat on jos pokea ei olisi roikkumassa siinä ovessa..saatika mitä se on juuri ennen kun ravintola lyö ovensa kiinni..tippiä ehdottomasti näille apinoille koska palkka ei ole kummoinen mutta työ tärkeä..

      • Yetska

        ovat ammattinsa valinneet. Vai olisiko portsarintyö sittenkin heidän mielestään niin mukavaa, niin silloinhan sitä voi tehdä huonolla palkalla ellei jopa palkatta, vai mitä ?Tuskinpa heitä kukaan pakolla siinä ovensuussa seisottaa, vai ...?


      • Nahkamuna

        Aijaa.. Tiedän monta kuppilaa, jotka toimii ihan hyvin ilman näitä "ovi-mikkoja.."

        Oma valinta, tarviiko sitä siellä ovella kykkiä. Hanki oikea ammatti ja tee työtä, jolla on tarkoitus..


    • ihan siitä pokesta..

      Riippu ihan siitä pokesta.

      Jos ovella on (kuten tavallista) joku körmy joka ei hymyile, tervehdi, tai tee mitään muutakaan kuin seistä pönöttää yrmeän ja ylimielisen näköisenä oven kahvassa kiinni, niin en todellakaan maksa senttiäkään sellaiselle idiootille.

      JOS taas ovella on joku tyyppi joka moikkaa iloisesti, on hyväntuulinen ja rento (kuten kunnon asiakaspalvelija) ja joka saattaa jopa heittää läppää niin kyllä sellaiselle mielellään kympin heittää vähistä rahoista.

      Vinkkinä vaan alalla oleville :)

      • Hoitsux2

        annan tippiä.. Määrä riippuu siitä, kuinka "mulkku" poke on.. Jos on elämäänsä kyllästyneen näköinen, eikä "palvele" asiakasta niin summakin tippuu. 10e on aika yleinen mitä olen antanut, koska yleisesti ottaen noita huonosti palvelevia on aikas vähän. Miettikääs oikeesti mitä kaikkea p***aa poket joutuu illan aikana kestämään! "Jee jee, oot kova jätkä"- on varmasti niitä pehmeimpiä juttuja, puhumattakaan niistä "kuolemattomista, joiden ego kasvaa juotujen juomien mukaan.. Pokethan siellä turvaa selustaa ja yrittää estää ylimäärästen egoilujen syntymisen.. Toki mulkkujakin on, mutta niin on monessa muussakin ammattiryhmässä. Huonoja kokemuksia ei heistä ole, vaan nautin siitä että saan rauhassa olla ja pitää hauskaa, tietäen että "turvakaapit" pitää vahtia ja tarvittaessa poistaa idiootit!!


    • niin..

      kyllä niille voi maksaa..
      maksetaanhan sitä sille joka vie yöllä kotia eli taksia ajavalle tyypille "suharille"
      ja sitte voi myös maksaa sille joka sinulle tarjoilee sitä juomaa ja kuuntelee sun yrityksiä iskeä sitä mukaansa...
      eli kul tälle asiakaspalvelijalle voipi maksaa..

      ps.. täälä vissii aika moni huonois väleis näitte henkilöitte kaa..
      luin vaa nuit juttui..

    • niin..,,,

      kyllä niille voi maksaa..
      maksetaanhan sitä sille joka vie yöllä kotia eli taksia ajavalle tyypille "suharille"
      ja sitte voi myös maksaa sille joka sinulle tarjoilee sitä juomaa ja kuuntelee sun yrityksiä iskeä sitä mukaansa...
      eli kul tälle asiakaspalvelijalle voipi maksaa..

      ps.. täälä vissii aika moni huonois väleis näitte henkilöitte kaa..
      luin vaa nuit juttui.. ,,,

      • palkka.

        on jo moneen kertaan sisällytetty ravintolan tuotteiden hintaan,niille ei tarvitse maksaa erikseen. Samoin kahviloissa,hampurilaisbaareissa ei tarvitse likaisia astioita asiakkaan viedä keräilypisteisiin.


      • höpö höpö
        palkka. kirjoitti:

        on jo moneen kertaan sisällytetty ravintolan tuotteiden hintaan,niille ei tarvitse maksaa erikseen. Samoin kahviloissa,hampurilaisbaareissa ei tarvitse likaisia astioita asiakkaan viedä keräilypisteisiin.

        Meinaatko, että tuotteiden "ylimääräinen" hinta menee portsareille suoraan?
        Salli mun nauraa! Portsareiden palkat on melko ankeita, kyllä ne juomien hinnat menee ihan ravintoloitsijan taskuun...


      • ilmiselvästi
        palkka. kirjoitti:

        on jo moneen kertaan sisällytetty ravintolan tuotteiden hintaan,niille ei tarvitse maksaa erikseen. Samoin kahviloissa,hampurilaisbaareissa ei tarvitse likaisia astioita asiakkaan viedä keräilypisteisiin.

        Totta kai portsarille jätetään tippiä. Edes muodollisesti, kymppi menee jo överiksi, mutta jos muutaman euron heittää, se on pelkästään hyvää käytöstä. Kun tätä viestiketjua lukee, melkein luulisi olevansa Saksassa. Olen eri puolilla maailmaa lomaillessani kiinnittänyt huomiota saksalaisturisteihin, jotka varastaa kaiken, mikä ei ole niitattu pöytään kiinni, mutta eivät jätä kolikkoakaan juomarahaa.

        Ja sitten toi hampurilais- ja muitten baarien käytäntö. Totta helvetissä vien omat tarjottimeni pois pöydästä, kun paikan konseptiin semmonen käytäntö kuuluu. Ei ole minulle minkäänlainen ongelma. Mulla on asenne kohdallaan - sinulla sen sijaan näyttää olevan ihan erityinen pullistelun tarve. Inhoan sydämestäni öykkäreitä, jotka luulevat omistavansa koko maailman. Viestisi oli taas kerran yksi surullinen esimerkki siitä, mistä köyhä ottaa ilonsa.


      • puhhh
        höpö höpö kirjoitti:

        Meinaatko, että tuotteiden "ylimääräinen" hinta menee portsareille suoraan?
        Salli mun nauraa! Portsareiden palkat on melko ankeita, kyllä ne juomien hinnat menee ihan ravintoloitsijan taskuun...

        marates minimipalkkataulukosta käy ilmi että potsarin palkka on parempi tai vähintään yhtä hyvä kuin tarjoilijan tai kokin palkka.


      • dsffg
        ilmiselvästi kirjoitti:

        Totta kai portsarille jätetään tippiä. Edes muodollisesti, kymppi menee jo överiksi, mutta jos muutaman euron heittää, se on pelkästään hyvää käytöstä. Kun tätä viestiketjua lukee, melkein luulisi olevansa Saksassa. Olen eri puolilla maailmaa lomaillessani kiinnittänyt huomiota saksalaisturisteihin, jotka varastaa kaiken, mikä ei ole niitattu pöytään kiinni, mutta eivät jätä kolikkoakaan juomarahaa.

        Ja sitten toi hampurilais- ja muitten baarien käytäntö. Totta helvetissä vien omat tarjottimeni pois pöydästä, kun paikan konseptiin semmonen käytäntö kuuluu. Ei ole minulle minkäänlainen ongelma. Mulla on asenne kohdallaan - sinulla sen sijaan näyttää olevan ihan erityinen pullistelun tarve. Inhoan sydämestäni öykkäreitä, jotka luulevat omistavansa koko maailman. Viestisi oli taas kerran yksi surullinen esimerkki siitä, mistä köyhä ottaa ilonsa.

        Ihan turha paheksua ihmisiä jotka eivät ole tottuneet tippikulttuuriin eivätkä siihen edes tahdo lähteä mukaan. Minä jätän tippiä vain kun siihen on ollut tarvetta; jos hotellissa yövyttyäni paikat ovat kaaoksessa, jätän. Jos saan ystävällistä ja huomioivaa palvelua, jätän. Jne.


      • warden5
        puhhh kirjoitti:

        marates minimipalkkataulukosta käy ilmi että potsarin palkka on parempi tai vähintään yhtä hyvä kuin tarjoilijan tai kokin palkka.

        Voin kyllä baarimikkona sanoa, että tessin mukaisella palkalla en helkilökohtaisesti tarjoilisi ainuttakaan juomaa saati seisoisi ovella pätkääkään. Jokainen kuka väittää että kaunis kiitos lämmittää siinä missä tippaaminenkin tietää sen verran iltaravintola työstä että voi jättää kommentoimisen tähän keskusteluun väliin. Eräskin sanoi että tietää monta ravintolaa jotka toimivat varsin hyvin ilmaan ovimiehiäkin.. XDDD ai saatana salli mun NAURAA. Pysy siellä lähiö kapakassas äläkä vahingossakaan mene lähelle minkään sortin yökerhoa jalallasikaan. Kyllä voin olla henkilökohtaisesti tyytyväinen että eilenkin oli ovimies joka käännytti n.20 romani nuoren seurueesta puolet koska ei löytynyt papereita, loput jäivät sitten pihalle odottelemaan, uhkailemaan pokea ja koittivat heitellä häntä tyhjillä pulloilla.

        Ilta ravintola-ala ei ole verrattavissa mielestäni mihinkään muuhun palvelualaan, työaikojen, olosuhteiden tai henkisen vaativuuden kannalta, jos joku meidän opiskelija tytöistäkin, jotka tekevät lisätienestikseen koulun ohella baaria tai blokkaavat, jaksaa hymyillä humalaisille kello 4.00 aamulla kun ei ymmärretä mennä ajoissa pihalle, ja näitä on tytötelty ja puristeltu perseestä, huoriteltu, haistatettu vitut, tehty härskejä ehdotuksia ynnä muuta paskaa, sattuu saamaan illan aikana tippiä niin kyllä ne on ansainnut joka pennin. Ja sama pätee myös kantahenkilökuntaan sekä portsareihin, jokainen joka väittää että hyvän palvelun tarjoaminen humalaisille suomalaisille on helppoa heinää niin menkääs kokeilemaan, voin sanoa suoraan että yksi kymmenestä tai harvempi soveltuu alalle.

        Mieti jos minä tulisin sinun työpaikallesi dokaamaan koko päiväksi portsari kavereideni kanssa ja edellisenä iltana olet vittuillut ja solvannut meitä meidän työpaikallamme.

        Tippi hyvästä palvelusta on kohteliasta ja kuuluu hyviin tapoihin, kuka ei sitä ymmärrä, niin sitä on turha hänelle selittää, koska hän ei sitä tule käsittämään nyt, eikä tulevaisuudessakaan. Ja vaikka taannoin sanoin ettei kiitos lämmitä, niin kyllä sekin lämmittää ja jos minulle hymyilee niin hymyn saa takaisin oli minulla miten huonopäivä tahansa. =)


      • Sama, jolle vastasit.
        warden5 kirjoitti:

        Voin kyllä baarimikkona sanoa, että tessin mukaisella palkalla en helkilökohtaisesti tarjoilisi ainuttakaan juomaa saati seisoisi ovella pätkääkään. Jokainen kuka väittää että kaunis kiitos lämmittää siinä missä tippaaminenkin tietää sen verran iltaravintola työstä että voi jättää kommentoimisen tähän keskusteluun väliin. Eräskin sanoi että tietää monta ravintolaa jotka toimivat varsin hyvin ilmaan ovimiehiäkin.. XDDD ai saatana salli mun NAURAA. Pysy siellä lähiö kapakassas äläkä vahingossakaan mene lähelle minkään sortin yökerhoa jalallasikaan. Kyllä voin olla henkilökohtaisesti tyytyväinen että eilenkin oli ovimies joka käännytti n.20 romani nuoren seurueesta puolet koska ei löytynyt papereita, loput jäivät sitten pihalle odottelemaan, uhkailemaan pokea ja koittivat heitellä häntä tyhjillä pulloilla.

        Ilta ravintola-ala ei ole verrattavissa mielestäni mihinkään muuhun palvelualaan, työaikojen, olosuhteiden tai henkisen vaativuuden kannalta, jos joku meidän opiskelija tytöistäkin, jotka tekevät lisätienestikseen koulun ohella baaria tai blokkaavat, jaksaa hymyillä humalaisille kello 4.00 aamulla kun ei ymmärretä mennä ajoissa pihalle, ja näitä on tytötelty ja puristeltu perseestä, huoriteltu, haistatettu vitut, tehty härskejä ehdotuksia ynnä muuta paskaa, sattuu saamaan illan aikana tippiä niin kyllä ne on ansainnut joka pennin. Ja sama pätee myös kantahenkilökuntaan sekä portsareihin, jokainen joka väittää että hyvän palvelun tarjoaminen humalaisille suomalaisille on helppoa heinää niin menkääs kokeilemaan, voin sanoa suoraan että yksi kymmenestä tai harvempi soveltuu alalle.

        Mieti jos minä tulisin sinun työpaikallesi dokaamaan koko päiväksi portsari kavereideni kanssa ja edellisenä iltana olet vittuillut ja solvannut meitä meidän työpaikallamme.

        Tippi hyvästä palvelusta on kohteliasta ja kuuluu hyviin tapoihin, kuka ei sitä ymmärrä, niin sitä on turha hänelle selittää, koska hän ei sitä tule käsittämään nyt, eikä tulevaisuudessakaan. Ja vaikka taannoin sanoin ettei kiitos lämmitä, niin kyllä sekin lämmittää ja jos minulle hymyilee niin hymyn saa takaisin oli minulla miten huonopäivä tahansa. =)

        Eipä ole tapana istua kanta-peikkojen kanssa lähiökapakassa, vaan olen ihan MAAILMAN GANJALAINEN, JOTA SINÄ ET TOSIAANKAAN MIELIPITEILLÄSI OSOITA OLEVAN.

        Suosittelisin vaiks käymään esim. Vietnamissa tai Kambotchassa, Burmassa.. EI MISSÄÄN THAIMAASSA..!
        Tai paremminkin Afrikan maissa niin tiedät mitä todellinen RASISIMI on...
        Ja saattasit ottaa onkees jotain, siitä mitä todellinen asiakaspalvelu on parhaimmillaan. Siellä tipautus on oikeasti maan tapa, toisin kuin täällä Suomessa.

        Hanki hiukan näkökulmaa asioihin muualtakin kuin sieltä Iisalmen amatikolun paarista..

        Itse olet urasi valinnut, niin mitä sää täällä jostain TESSEISTÄ valitat, mene kouluun uudestaan ja hanki oikea ammatti.
        Jokainen tietää että kaljan laskeminen tuoppiin on kaikkein tuottoisinta liiketoimintaa (=ravintolan omistajalle, ei Sulle työntekijälle, ja siihen duuniin sä pääsit vaan suhteilla..)
        Ruuan valmistus esimerkiksi ei käy läheskään niin hyvin leiville kuin pelkkä kaljan myynti.

        Ja ymmärrän toki, että yö"kerhoissa" käypi enempi väkeä, mutta ei se tarkoita sitä, että siellä olisi mukamas parempi palvelu tai, että henkilökunta esim. mukamas puuttuisi PUOLUEETTOMASTI esim. pahoinpitelytilanteisiin...
        Kamuja suositaan. Jos vaikka syy ei ookkaan sun oma, ja jos joku poken kaveri spiidi-päissään leipoo sua kajariin, NIIN ON AIKA VAIKEA ARVATA KUKA SIELTÄ LENTÄÄ PIHALLE.. Tiedät kyllä, vaikka et myönnä... Tippaamalla voit saada jäädä jatkamaan iltaasi siellä vitun hikisessä täyteen ahdetussa sikaniskojen "valvomassa" huoratalossa..
        Monessa muussa maassa, missä oon kiertänyt niin KUNNIOITETAAN maksavaa asiakasta.. Eikä ruveta retuuttamaan mitättömistä asioista. Mut hei ymmärrän toki nämä suolaiset Suomalaiset, ketkä on tajuttomassa kunnossa. Ja heiltäkö pitäs sitten saada jonkinlainen "tippi" Älä viitsi. Tipit heittää uusia-jupit, ketkä kuvittelee saavansa parempaa palvelua ens kerralla asioidessaan, mutta kun tää poke on sieltä vuokra-firmasta, niin eihän se sua tunnista.. Eli se tytteli, siinä pikkujupin vieressä joutuu vähän hankalaan välikäteen, kun poke päästäis hänet sisään, mutta tää sikarin kanssa yskivä IT-juppi joutuis nyt vaan jonottaan..

        Jos romanit on sulle ongelma olet rasisti.
        Itse olen myös. Romanien suhteen.
        Mutta siihenkö sitten se poken ammatti kiteytyy... Jos pitää valvoa jotain Suomessa eläviä alakulttuureja pääsemästä ravintoloihin, niin johan on hyvä työ, jolla on tarkoitus!!

        Ihan vaan hyvällä. Näitä asioita kannattaa miettiä jokaisen ravinteli- / asiakaspalvelualalla olevan.
        Sun asenne on oikea, jos vaikka ystävällinen käytös asiakkaalta miellyttää..
        Mutta kerroppa mulle missä muussa palveluammatissa on käytössä "tippi"?
        Sairaanhoitaja? Lääkäri? Siivooja? (Monestiko olet edes moikannu tai kiittänyt sun rappuas siivonnutta työn raskaan raatajaa) Tai, no vaikka kaupan kassaa?

        On siis mielestäni kysymys vakavammasta asiasta kuin, että jos samalla klubilla sattuu heilumaan pari romaania. Ei niiden kanssa joudu ongelmiin, jos ei ite rupee haastamaan (


      • ihmeissään sun puheista
        Sama, jolle vastasit. kirjoitti:

        Eipä ole tapana istua kanta-peikkojen kanssa lähiökapakassa, vaan olen ihan MAAILMAN GANJALAINEN, JOTA SINÄ ET TOSIAANKAAN MIELIPITEILLÄSI OSOITA OLEVAN.

        Suosittelisin vaiks käymään esim. Vietnamissa tai Kambotchassa, Burmassa.. EI MISSÄÄN THAIMAASSA..!
        Tai paremminkin Afrikan maissa niin tiedät mitä todellinen RASISIMI on...
        Ja saattasit ottaa onkees jotain, siitä mitä todellinen asiakaspalvelu on parhaimmillaan. Siellä tipautus on oikeasti maan tapa, toisin kuin täällä Suomessa.

        Hanki hiukan näkökulmaa asioihin muualtakin kuin sieltä Iisalmen amatikolun paarista..

        Itse olet urasi valinnut, niin mitä sää täällä jostain TESSEISTÄ valitat, mene kouluun uudestaan ja hanki oikea ammatti.
        Jokainen tietää että kaljan laskeminen tuoppiin on kaikkein tuottoisinta liiketoimintaa (=ravintolan omistajalle, ei Sulle työntekijälle, ja siihen duuniin sä pääsit vaan suhteilla..)
        Ruuan valmistus esimerkiksi ei käy läheskään niin hyvin leiville kuin pelkkä kaljan myynti.

        Ja ymmärrän toki, että yö"kerhoissa" käypi enempi väkeä, mutta ei se tarkoita sitä, että siellä olisi mukamas parempi palvelu tai, että henkilökunta esim. mukamas puuttuisi PUOLUEETTOMASTI esim. pahoinpitelytilanteisiin...
        Kamuja suositaan. Jos vaikka syy ei ookkaan sun oma, ja jos joku poken kaveri spiidi-päissään leipoo sua kajariin, NIIN ON AIKA VAIKEA ARVATA KUKA SIELTÄ LENTÄÄ PIHALLE.. Tiedät kyllä, vaikka et myönnä... Tippaamalla voit saada jäädä jatkamaan iltaasi siellä vitun hikisessä täyteen ahdetussa sikaniskojen "valvomassa" huoratalossa..
        Monessa muussa maassa, missä oon kiertänyt niin KUNNIOITETAAN maksavaa asiakasta.. Eikä ruveta retuuttamaan mitättömistä asioista. Mut hei ymmärrän toki nämä suolaiset Suomalaiset, ketkä on tajuttomassa kunnossa. Ja heiltäkö pitäs sitten saada jonkinlainen "tippi" Älä viitsi. Tipit heittää uusia-jupit, ketkä kuvittelee saavansa parempaa palvelua ens kerralla asioidessaan, mutta kun tää poke on sieltä vuokra-firmasta, niin eihän se sua tunnista.. Eli se tytteli, siinä pikkujupin vieressä joutuu vähän hankalaan välikäteen, kun poke päästäis hänet sisään, mutta tää sikarin kanssa yskivä IT-juppi joutuis nyt vaan jonottaan..

        Jos romanit on sulle ongelma olet rasisti.
        Itse olen myös. Romanien suhteen.
        Mutta siihenkö sitten se poken ammatti kiteytyy... Jos pitää valvoa jotain Suomessa eläviä alakulttuureja pääsemästä ravintoloihin, niin johan on hyvä työ, jolla on tarkoitus!!

        Ihan vaan hyvällä. Näitä asioita kannattaa miettiä jokaisen ravinteli- / asiakaspalvelualalla olevan.
        Sun asenne on oikea, jos vaikka ystävällinen käytös asiakkaalta miellyttää..
        Mutta kerroppa mulle missä muussa palveluammatissa on käytössä "tippi"?
        Sairaanhoitaja? Lääkäri? Siivooja? (Monestiko olet edes moikannu tai kiittänyt sun rappuas siivonnutta työn raskaan raatajaa) Tai, no vaikka kaupan kassaa?

        On siis mielestäni kysymys vakavammasta asiasta kuin, että jos samalla klubilla sattuu heilumaan pari romaania. Ei niiden kanssa joudu ongelmiin, jos ei ite rupee haastamaan (

        Onkohan sulla kaikki hyvin?...


    • ravintolasta

      mitä jätän pokelle.

      Ns vakkaripaikoissa jätän aina sen kympin. Ja aina palvelu pelaa. Jos on pitkä jono, poke vinkkaa mut tulemaan koko sarjan ohi. Poislähtiessä ei tarvii takkia odotella, eikä narikkalappuja mukana kannella. Mun rotsi on aina nätisti siinä omalla paikallaan. Aina kysytään haluanko taksin ovelle. Ja useammin kuin kerran on poke tullut jonkun liimataisnilviäisen poistamaan viereltäni roikkumasta. Tykkään että hyvästä palvelusta maksan mielelläni hieman extraa. Ja jätän kyllä myös ruokaravintolassa tippiä. Ja taksille. Jajaja.. se vaan kuuluu mielestäni hyviin käytöstapoihin.

      • Jos poke

        On asiallinen ja kohtelias, niin voi maksaa tai olla maksamatta. Jos poke on ynseä, ei takuulla makseta. Kundi saa palkkansa muualta, harvassa ovat paikat joissa poke on vain ovirahan turvin. Toisaalta he repivätkin sitten ruhtinaallisesti rahaa, riippuen tietysti paikan suosiosta.
        Kummallista ettei tuollaisten portsareiden käsiala lainkaan vapise, kun he täyttävät veroilmoituksiaan. Tuskin neljättäosaakaan ilmoittavat ansioistaan.
        Sikäli tiedän, että olen itse ollut pokena ja myös taksoituslautakunnassa, joten saman raflan poket tienaavat vain neljänneksen, verrattuna omista ansioistani samalla ovella.
        Olen lähettänyt heille selvityspyynnön!


      • ööäää..
        Jos poke kirjoitti:

        On asiallinen ja kohtelias, niin voi maksaa tai olla maksamatta. Jos poke on ynseä, ei takuulla makseta. Kundi saa palkkansa muualta, harvassa ovat paikat joissa poke on vain ovirahan turvin. Toisaalta he repivätkin sitten ruhtinaallisesti rahaa, riippuen tietysti paikan suosiosta.
        Kummallista ettei tuollaisten portsareiden käsiala lainkaan vapise, kun he täyttävät veroilmoituksiaan. Tuskin neljättäosaakaan ilmoittavat ansioistaan.
        Sikäli tiedän, että olen itse ollut pokena ja myös taksoituslautakunnassa, joten saman raflan poket tienaavat vain neljänneksen, verrattuna omista ansioistani samalla ovella.
        Olen lähettänyt heille selvityspyynnön!

        latia moisille pillerin purjoile, isot lihakset ja dondis tipo tiessään!


      • ndfänif

        on tainnu muutaki irrota ku vaan se kymppi sille pokelle.. no, kukin tyylillään..


      • Kaiffari number tres

        Tää on just tätä.. Vaikka joku nujakka oliskin sitten sun omaa uhoilua / egoilua, niin poke suojelee ja tulee väliin ja heittää sen sun "uhrin" pihalle, ihan vaan siksi, että sää oot sille tipannu muutaman kerran.

        Säälittävää, todella säälittävää.


    • Naamavippi

      Ainut syy, mikä saa minut antamaan pokelle tippiä erittäinkin avokätisesti on se, että sillä saa ns. "naamavipin" eli jonotukset on taaksejäänyttä elämää sen jälkeen :)

      • Kyllä kannattaa

        Sama täällä. Tosin tipin lisäksi olen kyllä hankkiutunut ihan kaveriväleihin kantispaikkojen pokejen kanssa. Alkoi kuitenkin ihan perustippien heitolla ja pikku juttelulla. Nykyään en enää rahaa heitä, mutta palvelu pelaa ja pääsee jonon ohi ja ilmaiseksi sisään jne. Samoin olen hankkiutunut kaveriväleihin joidenkin baarimikkojen kanssa, jolloin juotavaa tulee halvemmalla/ilmaiseksi. Eikä ketään ole tarvinnut panna tmv eikä kiehnätä muutenkaan. Olen ehdottomasti sitä mieltä että alkuaikojen rahallinen panostus maksaa kyllä itsensä takaisin myöhemmin. En kyllä jätä mitään ihan random paikkoihin, ellei se ole tulossa kantikseksi.


      • minä mietin,
        Kyllä kannattaa kirjoitti:

        Sama täällä. Tosin tipin lisäksi olen kyllä hankkiutunut ihan kaveriväleihin kantispaikkojen pokejen kanssa. Alkoi kuitenkin ihan perustippien heitolla ja pikku juttelulla. Nykyään en enää rahaa heitä, mutta palvelu pelaa ja pääsee jonon ohi ja ilmaiseksi sisään jne. Samoin olen hankkiutunut kaveriväleihin joidenkin baarimikkojen kanssa, jolloin juotavaa tulee halvemmalla/ilmaiseksi. Eikä ketään ole tarvinnut panna tmv eikä kiehnätä muutenkaan. Olen ehdottomasti sitä mieltä että alkuaikojen rahallinen panostus maksaa kyllä itsensä takaisin myöhemmin. En kyllä jätä mitään ihan random paikkoihin, ellei se ole tulossa kantikseksi.

        lukiessani SUOMI24 keskusteluja, että mihin katoavat ihmisten hyvä tavat ja toisten kunnioitus. Siis vakavissani, sanoisitteko toisille ihmisille päin naamaa nämä samat asiat mitä kirjoitatte täällä?
        Tämäkin annatteko portsarille tippiä, on otsikon alla Etiketti ja käytöstavat!

        Lapsilleni olen opettanut, että pitäisivät omasta moraalistaan kiinni, eivätkä lähtisi mihinkään ala-arvoiseen.


    • ei todellakaan

      Tuo tippien kerjäämiskulttuuri ei Suomeen sovellu, paras kun poket tienaa palkkaa, eikä elele tipeillä. Kaiken lisäki Suomessa juomat ja syömiset ovat ravintoloissa ym. jo itsessään niin kalliita että niissä on takuulla myös portsarien palkkakulut mukana. Tietenkin yrittäjät haluavat että portsareille maksettaisiin osa palkasta tippeinä niin tarvitsisi maksaa vähemmän varsinaista palkkaa, mutta Suomen järkyttävissä ravintolahinnoissa on jo tuo pokemaksu mukana. Narikkakin saisi olla asiakkaille ilmainen palvelu, tuovathan asiakkaat sentään raha selkä vääränä ravitsemusliikkeisiin.

      • Pässi(t)

        1. Tippejä ei kerjätä, ei vaadita. Ne annetaan, jos asiakas niin haluaa. (ja jos jossain pole tosiaankin VAATII tippiä, ei siis eteispalvelumaksua tai pääsymaksua (jotka ovat useimmiten ravintolan maksuja) Niin ilmoitus ravintolan johdolle.

        2. "Tietenkin yrittäjät haluavat että portsareille maksettaisiin osa palkasta tippeinä niin tarvitsisi maksaa vähemmän varsinaista palkkaa"

        Poken tipit ei millään lailla vähennä tai lisää työnantajan hänelle maksamaa korvausta vittuilun kuuntelemisista (vrt.Palkka..)


      • MaalimanGanjalainen

        Suomessa ei pokeja tipata, jos ei haluu Vippi-kohtelua. Se on urpojen uusio-juppien keino, mennä jonon ohi, mikä on ihan hiton väärin muita asiakkaita kohtaan.

        (Maksavia) kavereita suositaan, ihan suotta.
        "Paksu lompakko, Helppo on lempeä pyytää.."


    • miksi ihmeessä

      Jumakauta että todella osa porukasta maksaa 10 € pokelle, ei voi olla totta. Mikä teidän palkka oikein on kun tosta vaan laitatte poken tunnin palkan (nettona) sen käteen. Kyllä noi saa ne päivittäiset ampulliannokset jo hankittua ja rahaa jää yli keskipalkan tosta. Itse en koskaan anna pokeille mitään koska jo ravintolahinnoissa kotimaassa on takuulla järjestysmiesmaksut mukana. Itse asiassa jätän ravintoloissa käymättä useimmin ja juuri sen tähden etten jaksa ulos lähtiessä katsoa sitä anovaa kerjäläisilmettä joka muuttuu hormonihoidokin vihaksi kun huomaa ettei tippiä tule. Todennäköisesti en pääse seuraavan kerran edes sisään jostain kumman syystä jos poke muistaa kasvoni. Siitä syystä ostan mielummin kaupasta tai alkosta juomat ja juon ystävien kanssa jossain muualla. ja markka-aikana poken keskikerjuu oli varmasti jotain 5 markkaa, nyt puhutaan jo 5-10 ekestä, joka on jo järkyttävä summa siitä että aukaisee oven ja hymyilee, jos sitäkään. Niin ja todellakin se järjestysmiespalkka maksetaan jo ruuan ja juomien hinnassa.

      • kanta-asiakas

        Eihän siinä mitään jos ei ole rahaa... Itse käyn 2-4 kertaa kuukaudessa ravintoloissa ja silloin yleensä annan pokelle illan jälkeen n. 10% verran siitä mitä on tullut napattua, eli juomat 100€ niin tippiä 10 € jos 200€ niin portsarille 20ekee.


      • ovimiehistä..

        on ihan mukavaa porukkaa. Meilläkin päin on vanhemmat vakkariportsarit ihan leppoisaa kansaa. Nuorilla voi joskus havaita pientä pätemisen tarvetta, mutta kun heitä jututtaa niin alta paljastuukin ihan mukava tapaus. Tämän siis olen kokenut työni kautta, koska hiljaisina iltoina ja töihin tullessa tulee aina vähän juteltua heidän kanssaan.

        Enkä pistäisi tätä leppoisuutta vaan sen piikkiin, että satun juuri sillä hetkellä olemaan osa ko. paikan henkilökuntaa, mutta vapaallakin ollessa pysähdyn aina välillä juttelemaan. Minä olen sitä mieltä, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos käyttäydyt vittumaisesti ovimiestä kohtaan niin ihan turha odottaa saavasi yhtään sen enempää takaisin.


      • se..
        ovimiehistä.. kirjoitti:

        on ihan mukavaa porukkaa. Meilläkin päin on vanhemmat vakkariportsarit ihan leppoisaa kansaa. Nuorilla voi joskus havaita pientä pätemisen tarvetta, mutta kun heitä jututtaa niin alta paljastuukin ihan mukava tapaus. Tämän siis olen kokenut työni kautta, koska hiljaisina iltoina ja töihin tullessa tulee aina vähän juteltua heidän kanssaan.

        Enkä pistäisi tätä leppoisuutta vaan sen piikkiin, että satun juuri sillä hetkellä olemaan osa ko. paikan henkilökuntaa, mutta vapaallakin ollessa pysähdyn aina välillä juttelemaan. Minä olen sitä mieltä, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos käyttäydyt vittumaisesti ovimiestä kohtaan niin ihan turha odottaa saavasi yhtään sen enempää takaisin.

        ..hymy tule niistä tipeistä tai niiden odottelusta.


      • Vantaalla asiat ovat..
        kanta-asiakas kirjoitti:

        Eihän siinä mitään jos ei ole rahaa... Itse käyn 2-4 kertaa kuukaudessa ravintoloissa ja silloin yleensä annan pokelle illan jälkeen n. 10% verran siitä mitä on tullut napattua, eli juomat 100€ niin tippiä 10 € jos 200€ niin portsarille 20ekee.

        toisin.. kantapaikassani ravintola pingviinissä (pinkku) on rennot ja asiantuntevat poket. Sinne on ilo mennä kun saa aina hyvää palvelua. He laittavat takit päällesi kun lähdet ja hyvästelevät. Eipä ole tarvinnut useampaan vuoteen enään näytellä henkkareita kun he tunnistavat minut. Pientä small talkingiakin tulee heitettyä heidän kanssaan.
        Mutta tämäkin on yksi mielipide muiden joukossa, jotkut pitävät jotkut ei.

        Joskus nuoruusvuosina kävin Pormestarissa (porkku) ja voin sanoa että siellä poket ovat ihan toista maata, suorastaan täysiä mulkkuja. Tuijottaa henkkareita kuin viimistä päivää, epäilevät kaikkia asiakkaita milloin mistäkin ja sitten se hymy.. sinne on niin perseestä mennä kun vastassa on ihminen joka näyttää siltä kuin olisi sitruunan syönyt. (kaipa siellä pitää näyttää sellaiselta kun kaikki lapset kävi siellä yhteen aikaan)

        Mitä tippaamiseen tulee, sitä ei tarvitse antaa koska etenkin kantapaikassani maksaa 2e narikka ja ne narikkatuotot menevät pokeille melkein kaikki. Mutta jos ilta on onnistunut saattaa silloin heittää joku muutaman euron pokelle. Mutta naisena itse en harrasta sitä kuin vain ulkomailla ravintoloissa.


      • Käykää ulkomailla
        Vantaalla asiat ovat.. kirjoitti:

        toisin.. kantapaikassani ravintola pingviinissä (pinkku) on rennot ja asiantuntevat poket. Sinne on ilo mennä kun saa aina hyvää palvelua. He laittavat takit päällesi kun lähdet ja hyvästelevät. Eipä ole tarvinnut useampaan vuoteen enään näytellä henkkareita kun he tunnistavat minut. Pientä small talkingiakin tulee heitettyä heidän kanssaan.
        Mutta tämäkin on yksi mielipide muiden joukossa, jotkut pitävät jotkut ei.

        Joskus nuoruusvuosina kävin Pormestarissa (porkku) ja voin sanoa että siellä poket ovat ihan toista maata, suorastaan täysiä mulkkuja. Tuijottaa henkkareita kuin viimistä päivää, epäilevät kaikkia asiakkaita milloin mistäkin ja sitten se hymy.. sinne on niin perseestä mennä kun vastassa on ihminen joka näyttää siltä kuin olisi sitruunan syönyt. (kaipa siellä pitää näyttää sellaiselta kun kaikki lapset kävi siellä yhteen aikaan)

        Mitä tippaamiseen tulee, sitä ei tarvitse antaa koska etenkin kantapaikassani maksaa 2e narikka ja ne narikkatuotot menevät pokeille melkein kaikki. Mutta jos ilta on onnistunut saattaa silloin heittää joku muutaman euron pokelle. Mutta naisena itse en harrasta sitä kuin vain ulkomailla ravintoloissa.

        Suomessa kenenkään ei tartte tipata tarjoilijoita (on tarjoilupalkkio)

        Eikä pokeja (ovat palkattuja sikaniskoja, tajuamatta yhtään mitään oikeasta asiakaspalvelusta)

        Eri juttu on eri kulttuureissa, joissa tippi kuuluu asiaan, kun ei oo näitä em. etuja tarjoilijoilla tahi Ripa-Ristoilla.

        Suomessa tippailevat vaan jotkut "uusio-jupit", joilla näinä aikoina alkaa mennä aika huonosti.
        Taitaa se kotiviini alkaa porista, kun se IT-työpaikka / pankkimeklarin paikka meni, eikä tulevaisuudesta ole kovin valoisaa kuvaa... edes vuoteen tai pariin, ja sittenhän sä oot jo menneen talven lumia..
        Koska koulun penkiltä tulee uusia unelmoijia, jotka on valmiita tekemään saman työn puoleen hintaan johon sää uusio-bemari-juppi oot tottunu.
        Ei käy sääliksi näitä egoistejä.


      • baarimestari....

        Oikeesti,
        tipin jättäminen on ihan henkilökohtainen asia. Mutta "vanhana" baarimestarina mua suoraan sanoen ärsyttää toi suhtautuminen meihin kyyppareihin ja portsareihin.

        Homma on oikeasti fyysisesti että henkisesti rankkaa, joten ei me enää kaivata siihen päälle vittuilijoita ja ihmisiä jotka aliarvioivat meitä. Voin väittää että 80%:lla ihmisistä ei hermot tätä hommaa kestäis. Sen verran paskaa huudetaan, perseestä puristellaan ja haukutaan ihan ilman syytä. Mutta luojan kiitos on niitä TODELLA nastoja asiakkaita, jotka on aivan loistavia joiden kanssa läppä lentää, ja osasta on tullut aikaa myöten ihan ystäviä.

        Jos et jätä tippiä ÄLÄ JÄTÄ! Ei sitä sen enempää tartte murista


    • AinoaAitoOikeaKantaMies

      Palkkaa että niitten täytyy saada jotain tippiä, ne roikkuu hihassa jos et anna sitä säälirahaa. Eräs tuolla sanoi että se palkka voi pelkästään tulla siitä ovirahasta, ei perkele eikö täällä olekaan orjatyö kielletty kun palkatta siellä vahtii? Voisi joku taho kiinnostua jos siitä ilmoittaa että siellä on orja töissä, mitä muuten tulee tuohon pokemaksuun niin ne saa sen varmaan ilman veroja tuskin ne sitä verottajalle ilmoittaa. Onhan tuolla monella ovella sellainenkin poke joka jotain hormonia vetää että silmät päässä seisoo, tuskin se lihas on pelkällä kaurapuurolla tullut on? Eräässä paikassakin oli pahimman luokan rikollinen joka joutui taposta linnaan on siinä meillä oikein turvallista luottaa siihen että selviämmekö sieltä hengissä kun muutaman paukun siellä otamme. Eräässä paikassa taas oli sellainen että nappi kauppaa siellä teki, ja näytti sillä siellä asekin vilahtavan tuli oikeen turvallinen olo olla siellä mutta onneksi käry kävi.

      Eräässä paikassa taas poke heitti syyttä asiakkaan pihalle katuun niin että meinasi kaveri halvaantua, että on nää poket sellaisia velikultia että jos et maksa suojelurahaa niin voi tapahtua mitä vaan, miksi meidän pitää maksaa siitä ilosta että meillä on vaara loukkaantua hengenvaarallisesti kun emme anna sitä pakollista sääli rahaa joka heidän mielestään kuuluu heille?Kun on mukamas niin heikko/ilmanpalkka siinä ovella ittehän olet ammattisi valinnut niin ja ei siinä mikään pakko ole olla.. Voi näitä juttuja olisi vaikka kuinka paljon noista säälirahan pummaajista ja voisin peräti nimetäkin ne kapakat täällä Hyvinkäällä johon en todellakaan enää eurojani kanna sen vitun huonon palvelun takia..

      • bourdain

        Eihän apinoitakaan saa syöttää Korkeasaaressa !!


      • XXXXXXXXXXXXXXXX

        Ei tarvitse maksaa ylimääräistä palvelusta, ellei välttämättä halua.

        Mitä paikkoja Hyvinkäällä kannattaa välttää ja miksi?


      • siinoot

        oikeasa että ei tarvi tipata, shaatana niille kuuluu antaa selkään !


      • LuhaCan
        siinoot kirjoitti:

        oikeasa että ei tarvi tipata, shaatana niille kuuluu antaa selkään !

        sille ällö pokelle, joku ossi tai vastaava, kauhee raha-ahne. Ihan syvältä. En mene enää sen tyypin vuoksi Karkkilaan kapakkaan :(


      • jokasnxbsnc<z
        XXXXXXXXXXXXXXXX kirjoitti:

        Ei tarvitse maksaa ylimääräistä palvelusta, ellei välttämättä halua.

        Mitä paikkoja Hyvinkäällä kannattaa välttää ja miksi?

        Hyvinkäätä kokonaisuudessaan.

        Se on aivan turha kylä stadin ja Tampereen välissä. HML:stakin on enemmän hyötyä. Onhan se pohjoismaiden suurin valaistu hautausmaa.


      • urputtaisit tästä
        jokasnxbsnc<z kirjoitti:

        Hyvinkäätä kokonaisuudessaan.

        Se on aivan turha kylä stadin ja Tampereen välissä. HML:stakin on enemmän hyötyä. Onhan se pohjoismaiden suurin valaistu hautausmaa.

        Ihan kuuleppas kuomaseni on olemassa tällä S24-sivustolla oma osio Hyvinkään mjurheita varten. Että siirryppä sinne urputtamaan. Tällä palstalla keskustellaan etiketistä, josta sinulla ei tunnu olevan edes apukoulutasoista käsitystä.

        Sen verran kommentoin, että ei ketään kapakasta syyttä ulos heitetä, ei Hyvinkäällä eikä missään muuallakaan. Tuolla on jo todettu aiemmin, että tippaaminen on osa sivistystä, minkä allekirjoitan. Mutta sinullahan ei siitä tietenkään ole pienintäkään käsitystä. ÄO luultavasti pienempi kuin kengän numero.


      • Kokenut samaa

        Olen ihan poken omasta suusta kuullut tapauksen, missä paikan ovet laitettiin lukkoon juuri ennen sulkemista, eikä porukkaa päästetty ulos ennenkuin olivat jokainen maksaneet 5€ / nassu.
        Rikollista.
        Mutta kumpaa poliisi-setä/täti uskoo kun meet tämmösestä tekemään ilmoitusta.
        "Selväpäistä" (lue: hormoni-Harria) vai sinua "humalaista" asiakasta, joka tahtoisi päästä kotiin jatkoille muutaman mukavan tsiksin kaa.
        Ja hei, eihän kauniiden typyjen tartte mitään tipata. Kun sikaniskat luulee, että hormoni-body on kaikkien naisten ihanne-mies..

        Onhan semmonen sairauskin diagnosoitu, missä "body-builderi" on verrattavissa anorektikkoon, joka näkee itsensä epänormaalina tai epätäydellisenä ilman epänormaalia lihasmassaa sekä aivan sairaalloisen pientä rasvaprosenttia.

        Megalorexia.


      • Anthony Bourdain
        bourdain kirjoitti:

        Eihän apinoitakaan saa syöttää Korkeasaaressa !!

        HYVÄ POINTTI, SAIT HYMYN AIKAAN!!


      • AinoaAitoOikeaKantaMies
        XXXXXXXXXXXXXXXX kirjoitti:

        Ei tarvitse maksaa ylimääräistä palvelusta, ellei välttämättä halua.

        Mitä paikkoja Hyvinkäällä kannattaa välttää ja miksi?

        Tarjoilija soitti vapaalla olleen poken hakkaamaan asiakkaan, toisessa paikassa taas poke hyppi asiakaan pään päällä sen takia kun näytti kansainvälistä sormimerkkiä toisessa paikassa poke meinasi tulla päälle kun en antanut sitä sääli rahaa kun en saanut mitään palvelua. En kerro paikkojen nimiä käys itse katsomassa missä ne paskimmat paikat ovat, niin kyllä huomaat sen..


      • ettei vaan..

        Hyvinkään kuppilat niitä s-ryhmän paikkoja?? ;) kokemusta on


    • lipunmyyjä

      Meilläpäin ainakin kuuluu antaa. Oon ite ollu lipunmyyjänä tanssiravintolassa, ja poket ei saa siellä kuin tosi surkeen peruspalkan (jos oikein muistan niin about 600€/kk) ja siis pääosa palkasta tulee noista narikkamaksuista ja tipeistä. Ne portsarit joutuu valvoo ovella joka yö ja rahaa tulee oikeastaan vain pe-la öistä, jolloin porukka liikkuu. Jossain paikoissa portsarit tosin saa kai palkkansa jo lippujenmyynnin yhteydessä, siis siinä sit lukee, ett se sisältyy hintaan...

      • toinen työ

        Kyllä niillä pokeilla on se normipäivätyö. Tekevät noita ovihommia oman toimen ohessa, joten turha tuota "pientä" kuukausi palkkaa on nyrehtiä. Hyvä lisähän se on normipalkan päälle - eikä ne tosiaan joka yö seiso siellä ovella.


      • kaikilla ole
        toinen työ kirjoitti:

        Kyllä niillä pokeilla on se normipäivätyö. Tekevät noita ovihommia oman toimen ohessa, joten turha tuota "pientä" kuukausi palkkaa on nyrehtiä. Hyvä lisähän se on normipalkan päälle - eikä ne tosiaan joka yö seiso siellä ovella.

        Ei kaikilla välttämättä ole normi päivätyötä, johtuen ihan tämän lama-ajan huonosta työllistymistilanteesta. Aika huonosti saa silloin rahaa, jos ei joka yölle ole töitä.


      • ovella töissä
        toinen työ kirjoitti:

        Kyllä niillä pokeilla on se normipäivätyö. Tekevät noita ovihommia oman toimen ohessa, joten turha tuota "pientä" kuukausi palkkaa on nyrehtiä. Hyvä lisähän se on normipalkan päälle - eikä ne tosiaan joka yö seiso siellä ovella.

        Kuulkaas nyt pienet iki valittajat. Lastentarhaan joutaisitte mennä takaisin hiekkalaatikolle parkumaan!!!!!!!! Ensinnäkin kaikilla ei ole toista työtä vaan tekevät ammatikseen järjestyksenvalvonta töitä.!! Eikö kukaan ole kuullut sanontaa niin metsä vastaa kuin sille huudetaan eli jos itse olet vittumaisella päällä tullessasi niin sama on kohtelu. Minkä ihmeen takia kaikki portsarit on teidän mielestänne pilleristejä yms.(itse 10 vuotta alalla 0 päivää salilla) silti kuulee sanaa vitun podari idiootti niin siis teiltä känni ääliöiltä jotka ette tajua miten asiat ovat teidän kantapaikassanne ilman näitä "podareita". Sitä en kiistä etteikö tällä alalla olisi mulkkuja ovella. Meitä kyllä mahtuu todella paljon. Ja osan käytöstä olen saanut HÄVETÄ!!! No eivätpä nämä tällaiset (asiakkaita hakkaavat, ei tippiä joten ei sisään yms.) ole sen jälkeen kun olen nähnyt olleet töissä enää. Ja mitä tipeistä sen on jokaisen omassa harkinnassa onko mielestään saanut hyvää palvelua ja haluaa antaa tippiä. PAKKO EI OLE!!!!!! Tippi on vanhan kan san kohteliaisuuden merkki ja osoitus siitä että ovimies on tehnyt työnsä että on saanut rauhassa viettää aikaa. Aina jää minulle tipin antaja mieleen mutta en myöskään sorsi niitä jotka eivät anna tippiä. Asenne ratkaisee!!!!


      • ...
        ovella töissä kirjoitti:

        Kuulkaas nyt pienet iki valittajat. Lastentarhaan joutaisitte mennä takaisin hiekkalaatikolle parkumaan!!!!!!!! Ensinnäkin kaikilla ei ole toista työtä vaan tekevät ammatikseen järjestyksenvalvonta töitä.!! Eikö kukaan ole kuullut sanontaa niin metsä vastaa kuin sille huudetaan eli jos itse olet vittumaisella päällä tullessasi niin sama on kohtelu. Minkä ihmeen takia kaikki portsarit on teidän mielestänne pilleristejä yms.(itse 10 vuotta alalla 0 päivää salilla) silti kuulee sanaa vitun podari idiootti niin siis teiltä känni ääliöiltä jotka ette tajua miten asiat ovat teidän kantapaikassanne ilman näitä "podareita". Sitä en kiistä etteikö tällä alalla olisi mulkkuja ovella. Meitä kyllä mahtuu todella paljon. Ja osan käytöstä olen saanut HÄVETÄ!!! No eivätpä nämä tällaiset (asiakkaita hakkaavat, ei tippiä joten ei sisään yms.) ole sen jälkeen kun olen nähnyt olleet töissä enää. Ja mitä tipeistä sen on jokaisen omassa harkinnassa onko mielestään saanut hyvää palvelua ja haluaa antaa tippiä. PAKKO EI OLE!!!!!! Tippi on vanhan kan san kohteliaisuuden merkki ja osoitus siitä että ovimies on tehnyt työnsä että on saanut rauhassa viettää aikaa. Aina jää minulle tipin antaja mieleen mutta en myöskään sorsi niitä jotka eivät anna tippiä. Asenne ratkaisee!!!!

        jos sä olet vittumaisella päällä ni se ei ole sun työtä vittuilla takasin!!! TIEDÄT ITSEKIN ETTÄ ON PORTSAREITA JOTKA EI ANSAITSE TYÖTÄÄN!! EI TIPPIÄ IKINÄ POKEILLE!!!


      • FEMALE
        kaikilla ole kirjoitti:

        Ei kaikilla välttämättä ole normi päivätyötä, johtuen ihan tämän lama-ajan huonosta työllistymistilanteesta. Aika huonosti saa silloin rahaa, jos ei joka yölle ole töitä.

        HANKI OIKEA AMMATTI!!
        MENE KOULUUN. VAIKKA SITTEN SINNE AMATIKOLUUN, PINTAKÄSITTELYLINJALLE.


      • narikasta
        ... kirjoitti:

        jos sä olet vittumaisella päällä ni se ei ole sun työtä vittuilla takasin!!! TIEDÄT ITSEKIN ETTÄ ON PORTSAREITA JOTKA EI ANSAITSE TYÖTÄÄN!! EI TIPPIÄ IKINÄ POKEILLE!!!

        Pätee myös teihin asiakkaisiin, jos teitä vituttaa niin ei tarvi tulla purkamaan sitä baarin henkilökunnalle olemalla naama norsun v*tulla jo sisään tullessa ja märistessä heti ekana sisäänpääsymaksusta ja jatkaen sitä itkua koko yön milloin mistäkin asiasta. Jos se pelkkä pääsymaksukin on "liian kallis" ja v*ituttaa niin jääkää kotiin juomaan jos ei ole varaa baariin, ei sinne ole pakko tulla.

        Terveisin narikka-ämmä (jolle vois sitä tippiä myös antaa jos juoksuttaa useamman kerran hakemaan taskusta sitä kännykkää, seuraavaksi röökiä, kohta sytkää jne jne!)


    • Ilonainen1982

      No johan on tympeitä ja itse keskeisiä ihmisiä.. En todellakaan ihmettele enää keitä ne kusipäät on siellä baarien ovilla jurrissa uhoamassa ja esittämässä miljonääriä!!! Tää tyttö antaa AINA pokeille kaikki kolikot joita illalta jää, usein on 10€ mut ollut myös 30-40€.. Itse seurustellut portsarin kanssa monet vuodet ja tunnen paljon portsareita.. Toki ei tarvitse ravintoloihin jonottaakkaan mutta ei tarvitsis vaikka en maksaisikaan.. Suomalaisten pitäisi oppia se tippi kulttuuri eikä olla niin pirun nihilistejä kolikoistaan.. Mulla ole koskaan ollut tympeitä portsareita missään ja jonkun verran kuiteskin kaupunkeja kolunnut ja niiden baaritarjontaa, toki itse aina iloisella mielellä vitsiä heitän ni ei kai se henkilökuntakaan silloin kiukuttele :) Ja tosiaan suomessa tuli lakimuutos jolloin portsarit ei saa olla enää palvelurahalla joka meinasi sitä että sai narikka tipit, nyt palveluraha laskutetaan firmalle ja portsarit on tuntipalkalla joka on todella PASKA!! Palvelut on ulkoistettu ns. portsarifirmoille jotka laskuttaa ravintolaa työntekiöistä! Onneksi suurimmissa paikoissa ei vaihtelu ole suurta ja samat pojat pysyy ovilla turvaamassa minunkin iltaani :)

      • Entinen portsari

        Kiitos siitä :)

        Olin itse portsarina aikana jolloin saimme vain ne narikkamaksut ja mahdolliset tipit palkkana työstämme,sekä tomimme työssämme toiminimenä verottajaa kohtaan,jolle maksoimme veromme itse,kuten muutkin pakolliset maksut.
        Taisimme selvinä miehinä saada sitä "pesääkin" jota muutamat suorastaan tyrkyttivät ;)

        Häirikköasiakkaat oppi nopeasti tunteen ja he eivät päässeet sisään edes rahalla.

        Toimeen tultiin normaalisti kun vielä työtä oli,mutta se eläke riippui siitä,mitä olit ilmoitanut tuloiksesi,siis ei kannattanut juuri pimittää tulojaan.


      • nuori lähihoitaja
        Entinen portsari kirjoitti:

        Kiitos siitä :)

        Olin itse portsarina aikana jolloin saimme vain ne narikkamaksut ja mahdolliset tipit palkkana työstämme,sekä tomimme työssämme toiminimenä verottajaa kohtaan,jolle maksoimme veromme itse,kuten muutkin pakolliset maksut.
        Taisimme selvinä miehinä saada sitä "pesääkin" jota muutamat suorastaan tyrkyttivät ;)

        Häirikköasiakkaat oppi nopeasti tunteen ja he eivät päässeet sisään edes rahalla.

        Toimeen tultiin normaalisti kun vielä työtä oli,mutta se eläke riippui siitä,mitä olit ilmoitanut tuloiksesi,siis ei kannattanut juuri pimittää tulojaan.

        en ymmärrä yhtään että tarvitsee tippiä antaa..on se sit tarjoilija tai portsari.
        jokainen itse työpaikkansa valitsee..ei ketään olla pakotettu sinne ovelle.
        eihän muutkaan saa hyvästä palvelun antamisesta mitään...hoitajat,vaikka kuinka hyvin hoidat jonkun omaista tai lasta..vaikka sairaalassa pidät potilaasta huolen 110% et saa keltään tippiä
        tai joku myyjä joka palvelee asiakasta hyvin,neuvoo opastaa jne..ei hänkään saa mitään...

        työtänsä jokainen tekee,minkä itse valinnut ja palkan siitä saa(jos ei saa nii mix sitä tekee)..tyytyköö siihen tai sit kaikkii palveluammatteihin tipit ei nää tarjoilijat ja poket oo sen kummosempia ku me muutkaa :)


      • Toijalassa
        nuori lähihoitaja kirjoitti:

        en ymmärrä yhtään että tarvitsee tippiä antaa..on se sit tarjoilija tai portsari.
        jokainen itse työpaikkansa valitsee..ei ketään olla pakotettu sinne ovelle.
        eihän muutkaan saa hyvästä palvelun antamisesta mitään...hoitajat,vaikka kuinka hyvin hoidat jonkun omaista tai lasta..vaikka sairaalassa pidät potilaasta huolen 110% et saa keltään tippiä
        tai joku myyjä joka palvelee asiakasta hyvin,neuvoo opastaa jne..ei hänkään saa mitään...

        työtänsä jokainen tekee,minkä itse valinnut ja palkan siitä saa(jos ei saa nii mix sitä tekee)..tyytyköö siihen tai sit kaikkii palveluammatteihin tipit ei nää tarjoilijat ja poket oo sen kummosempia ku me muutkaa :)

        Oli lämmin kesäpäivä ja pitkä ajomatka takana, päättäessämme poiketa kupilliselle kahvia seuraavassa ravintolassa joka eteen sattuu.
        Näin teimme, marssimme tyhjään ravintolasaliin hikisinä ja valitsimme pöydän johon asettauduimme, appiukko, anoppi, vaimoni ja minä. Tilasimme edeskäyvältä kahvit neljälle ja jäävettä.
        Istuimme kotvasen tyhjässä salissa ja nautimme hyvästä kahvista, kunnes tuli aika jatkaa matkaa.
        Päästyämme ulko-oven luokse ja osan porukasta jo mennessä autolle, ryntäsi jostain, ties mistä, unisen näköinen "vahtimestari" ja käsi ojossa vaatimassa palvelurahaa! Tuo nuljake siis sanoi oikein kuuluvasti, "Teidän kuuluu maksaa palveluraha käynnistänne"!

        Siis mistä, miten tuo tyyppi oli meitä palvellut, emme edes tienneet moisen limanuljaskan olemassaolosta. Emme olleet jättäneet narikkaan mitään, emme edes silmäystä!
        Mikä oli siis portsarin pointti vaatia rahaa? Kertokaa se minulle!


      • ravintolatyöntekijä
        nuori lähihoitaja kirjoitti:

        en ymmärrä yhtään että tarvitsee tippiä antaa..on se sit tarjoilija tai portsari.
        jokainen itse työpaikkansa valitsee..ei ketään olla pakotettu sinne ovelle.
        eihän muutkaan saa hyvästä palvelun antamisesta mitään...hoitajat,vaikka kuinka hyvin hoidat jonkun omaista tai lasta..vaikka sairaalassa pidät potilaasta huolen 110% et saa keltään tippiä
        tai joku myyjä joka palvelee asiakasta hyvin,neuvoo opastaa jne..ei hänkään saa mitään...

        työtänsä jokainen tekee,minkä itse valinnut ja palkan siitä saa(jos ei saa nii mix sitä tekee)..tyytyköö siihen tai sit kaikkii palveluammatteihin tipit ei nää tarjoilijat ja poket oo sen kummosempia ku me muutkaa :)

        Mutta olet väärässä siinä etteikö muissakin palveluammateissa saisi "tippiä", se vain on muilla suhteutettu palkkaan paremmin. Ravintola-ala on Suomessakin niin jälkijunassa muihin ammattikuntiin verrattuna että palkat ja lisät yms. TES:iin liittyvät asiat ovat jossain 80-luvulla vieläkin.

        Muilla aloilla lakkoillaan ja korotellaan palkkoja vuosittain kun ei olla tyytyväisiä nykyiseen. Oletko kuullut baarimikkojen ulosmarssista kenties? :D Tai että ravintolakokit tarjoilisivatkin vain hernekeittoa vastalauseena työnantajille?
        Minä olen tyytyväinen työhöni baarissa, saan tippiä asiakkailta koska tykkään palvella heitä ja kuunnella heidän maallisiakin murheitaan. Ei kukaan pakota antamaan tippiä, mutta kyllä itse muistan ne kanttikset jotka jättävät kaksikin euroa illassa tippiä minulle ja tulevat uudestaan ja saavat aina yhtä kohteliasta palvelua minulta.

        Toki jos haluaa saada hyvää palvelua baarissa kannattaa ostaa VIP-kortti ainakin suurempiin paikkoihin, silläpähän sitten poketkin päästävät jonon ohi ja ei tarvitse tippiä jaella, kaikki palvelevat teitä varmasti samalla tavalla.


      • Aromi-Pesä
        Entinen portsari kirjoitti:

        Kiitos siitä :)

        Olin itse portsarina aikana jolloin saimme vain ne narikkamaksut ja mahdolliset tipit palkkana työstämme,sekä tomimme työssämme toiminimenä verottajaa kohtaan,jolle maksoimme veromme itse,kuten muutkin pakolliset maksut.
        Taisimme selvinä miehinä saada sitä "pesääkin" jota muutamat suorastaan tyrkyttivät ;)

        Häirikköasiakkaat oppi nopeasti tunteen ja he eivät päässeet sisään edes rahalla.

        Toimeen tultiin normaalisti kun vielä työtä oli,mutta se eläke riippui siitä,mitä olit ilmoitanut tuloiksesi,siis ei kannattanut juuri pimittää tulojaan.

        Heh, Joo tosi vaikee bongata se illan viimonen festari-pesä, kauhee kalkkuna tai muuten vaan ruma .. kauheessa jurrissa, ja parrua tekis mieli.
        Ketään ei oo saanu pokattua ja sää ressukka oot se viimenen mahollisuus, jonka kans saattas ehkä onnistaa, jos et satu olemaan toisen joukkueen poikia. Niinkuin monet teidän alalta taitaa olla kun oma keho ja kaverin lihakset / body on niiiin kiinnostava aihe..
        Ootte sairaita koko ammattiryhmä. Menkää jumalauta vaikka raksalle, niin tajuatte mitä työnteko on...

        Itse en kyllä hairahtuisi, jakamaan vuodettani minkäänlaisen poke-eläimen kanssa, joka on piikittäny itteensä venäläisiä halpoja hjormooneita, joita saa kuntosaleilta kuin karamellejä konsanaan. Ootte tosi arvaamattomia ja väkivaltasia, pieni-munasia, olemattamilla stondiksilla sekä minimaalisilla kiveksillä.
        No jotenkin kai se pitää kompensoida sekin puute..
        Punttia punttia..


      • Sekin sopii
        Aromi-Pesä kirjoitti:

        Heh, Joo tosi vaikee bongata se illan viimonen festari-pesä, kauhee kalkkuna tai muuten vaan ruma .. kauheessa jurrissa, ja parrua tekis mieli.
        Ketään ei oo saanu pokattua ja sää ressukka oot se viimenen mahollisuus, jonka kans saattas ehkä onnistaa, jos et satu olemaan toisen joukkueen poikia. Niinkuin monet teidän alalta taitaa olla kun oma keho ja kaverin lihakset / body on niiiin kiinnostava aihe..
        Ootte sairaita koko ammattiryhmä. Menkää jumalauta vaikka raksalle, niin tajuatte mitä työnteko on...

        Itse en kyllä hairahtuisi, jakamaan vuodettani minkäänlaisen poke-eläimen kanssa, joka on piikittäny itteensä venäläisiä halpoja hjormooneita, joita saa kuntosaleilta kuin karamellejä konsanaan. Ootte tosi arvaamattomia ja väkivaltasia, pieni-munasia, olemattamilla stondiksilla sekä minimaalisilla kiveksillä.
        No jotenkin kai se pitää kompensoida sekin puute..
        Punttia punttia..

        ...sinua,sillä sait purettua hyvin pahaa oloasi täällä!

        Ole hyvä ja kerro helpottiko purkauksesi?


      • naispoke
        Aromi-Pesä kirjoitti:

        Heh, Joo tosi vaikee bongata se illan viimonen festari-pesä, kauhee kalkkuna tai muuten vaan ruma .. kauheessa jurrissa, ja parrua tekis mieli.
        Ketään ei oo saanu pokattua ja sää ressukka oot se viimenen mahollisuus, jonka kans saattas ehkä onnistaa, jos et satu olemaan toisen joukkueen poikia. Niinkuin monet teidän alalta taitaa olla kun oma keho ja kaverin lihakset / body on niiiin kiinnostava aihe..
        Ootte sairaita koko ammattiryhmä. Menkää jumalauta vaikka raksalle, niin tajuatte mitä työnteko on...

        Itse en kyllä hairahtuisi, jakamaan vuodettani minkäänlaisen poke-eläimen kanssa, joka on piikittäny itteensä venäläisiä halpoja hjormooneita, joita saa kuntosaleilta kuin karamellejä konsanaan. Ootte tosi arvaamattomia ja väkivaltasia, pieni-munasia, olemattamilla stondiksilla sekä minimaalisilla kiveksillä.
        No jotenkin kai se pitää kompensoida sekin puute..
        Punttia punttia..

        Voi että ku on saanu nauraa näille jutuille täällä :D
        Monet paasaavat siitä, ku portsarit (järkkärit) ovat kauheita hormonihiiriä ja käyvät puntilla ja vetävät nappia naamaan ja ovat kaljuja korstoja.

        Ei oo koskaan tullut mieleen, että myös naiset voivat tehdä järkkärin/poken hommia??

        Itse olen ollut järkkärinä nyt vuoden päivät. Yhtäkään nappia en ole eläissäni naamaan vetäny, puntilla käyn sillon kun jaksan, hiuksetkin minulla on päässä :D


      • Aromi-Pesä
        Sekin sopii kirjoitti:

        ...sinua,sillä sait purettua hyvin pahaa oloasi täällä!

        Ole hyvä ja kerro helpottiko purkauksesi?

        Purkaudu sinä hintti omaan naamaas.
        Bukkake!


      • normaalia
        Toijalassa kirjoitti:

        Oli lämmin kesäpäivä ja pitkä ajomatka takana, päättäessämme poiketa kupilliselle kahvia seuraavassa ravintolassa joka eteen sattuu.
        Näin teimme, marssimme tyhjään ravintolasaliin hikisinä ja valitsimme pöydän johon asettauduimme, appiukko, anoppi, vaimoni ja minä. Tilasimme edeskäyvältä kahvit neljälle ja jäävettä.
        Istuimme kotvasen tyhjässä salissa ja nautimme hyvästä kahvista, kunnes tuli aika jatkaa matkaa.
        Päästyämme ulko-oven luokse ja osan porukasta jo mennessä autolle, ryntäsi jostain, ties mistä, unisen näköinen "vahtimestari" ja käsi ojossa vaatimassa palvelurahaa! Tuo nuljake siis sanoi oikein kuuluvasti, "Teidän kuuluu maksaa palveluraha käynnistänne"!

        Siis mistä, miten tuo tyyppi oli meitä palvellut, emme edes tienneet moisen limanuljaskan olemassaolosta. Emme olleet jättäneet narikkaan mitään, emme edes silmäystä!
        Mikä oli siis portsarin pointti vaatia rahaa? Kertokaa se minulle!

        toijalalaismeininkiä. Ette taida toista kertaa visiteerata...;)


      • Aikuinen ihminen
        Aromi-Pesä kirjoitti:

        Purkaudu sinä hintti omaan naamaas.
        Bukkake!

        Se muista,kun tulet aikuisikään,että käyttäydyt,kuten herrasmiehet,vai oletko jo suljetulla osastolla.

        Hyvää kesää sinulle ja muista,jos liikaa tumputtaa,voi se käydä silmien päälle.

        Tarina tää totta on!
        Ota vaikka selvää siitä.

        Taidat olla pahan muoran kakara huomaan sen.


    • En enää muista, että juuri muualla kuin Pariisissa ja USA:ssa - ehkä Lontoon takseissa - olisi lähes pakollista antaa tippiä. Viime aikoina on tapa tullut muotiin häiritsevän pahana Moskovan turistipaikoissa. Tippikäytäntö kuuluu yleisesti ns. huonon palvelun paikkoihin.

      Vieläkään en ymmärrä, miksi minun tulisi antaa lahjuksia jollekin, jonka antamat palvelut on jo hinnoiteltu mukaan muihin ostamiini palveluihin. Sitäpaitsi lähinnä liikeasioissa ravintoloissa asioivana jokainen tippi on pois omasta taskustani, koskapa vielä tähän päivään mennessä ei yksikään portsari ole suostunut antamaan minulle kuittia tipistä sitä pyytäessäni.

      Toinen asia on tietysti, jos ns. "eteispalvelu" on merkitty erikseen ruokalaskuuni.

    • ravintolatyöntekijä

      Tästäkin on monesti portsareiden kanssa keskusteltu eikä niitä niinkään harmita vaikka ei tippiä tulisikaan kauheasti, mutta muualla maailmassa baarityöntekijöiden ja portsareiden palkat ovat niin kehnoja että tippi on yhtä kuin provisiopalkkaa. Eikä Suomessa asia ole sen paremmin. tuntipalkka jää alle 10 euroon, työ on raskasta, tosin työpäivät yleensä vähemmän kuin 7 tuntia, ilman taukoja, ja humalaisten ihmisten kanssa työskentely käy välillä hyvinkin paljon hermoille.

      Poken palkkakaan ei huima ole, ja monet tekevätkin myös jotain muuta työtä näiden töiden lisäksi, jotta ansaitsevat tarpeeksi elääkseen.

      Mutta tässä neuvo, jos olet jonkun ravintolan kanta-asiakas, ja käyt samassa baarissa useasti, kannattaapa ehkä jättää tippiä muutama eurokin joka illan päätteeksi esim. ja jutella poken kanssa vaikka ihan muutama lausekin. Kyllä poketkin muistavat sinut toivottavasti useamman jälleennäkemisen jälkeen ja saat hyvää kohtelua ja ehkäpä ilmaisen sisäänpääsyn ja narikan. Tippi ei ole lahjus, se on provisiopalkka niille, jotka palvelevat teitä hyvin.

      • Känsäpalliapinabodari

        Ensinnäkin, tippaaminen EI ole pakollista. Täysin vapaaehtoista toimintaa, joka alkaa olla harvinaisempaa kuin markan setelit. Toiseksi, olen työskennellyt monissa yökerhoissa/baareissa jne. Helsingissä ja voin kertoa, ettei yhdessäkään ole ollut mitään tuntipalkkaa! Portsarifirmat maksavat nykyään vuokraa narikoistaan ravintoloille ja kaikki palkka tulee narikoista ja tipeistä! Tiedän toki paikkoja joissa ukot saavat tuntipalkan mestalta, mutta ne on todella harvassa nykyään ja perusliksa ihan onnetonta. Ja koska liksat on kiinni jätettyjen takkien määrästä ym, on tulot näin kesällä varsinkin todella niukkoja. Syksyä odotellessa.

        Ja totta on, ettei kenenkään ole pakko tätä duuniakaan tehdä, mutta se että jos duunistaan tykkää, voisi sitä tehdä lähes ilmaiseksikin, kuten joku neropatti tunnetiloissaan ehdotti, on ihan bullshittiä! Portsareissa, kuten esim opettajissa, myyjissä, trukkikuskeissa ja jopa insinööreissä on AINA hyviä ja huonoja yksilöitä. Onneksemme ollaan koko ajan menossa siihen suuntaan, että nämä niin sanotut Kymenlaakson kokoiset finniselät on vähemmistönä ovilla ja tuulikaapeissa. Nykyään portsarit alkavat olla jo asiakaspalvelijoita, ainakin suurimmissa kaupungeissa, koska ovat asiakkaan ensimmäinen ja viimeinen kontakti ravintolassa ja ravintoloitsijat tietävät sen. Joo, ja nyt on varmasti tuhannella "asiakkaalla" siellä esimerkki huonosta palvelusta mielessä. Mutta ennenkuin panette näppiksen laulamaan, muistakaa semmoinen juttu, että viinalla on paha vaikutus saada ihminen tuntemaan olevansa oikeassa, tämän ollessa väärässä! Ja aamulla kun on kännissä pöllöilty, ja vaikka nyt poistettu kuppilasta, on se oikeassa olon tuntu vielä jäljellä siinä kohmeloisessa kallossa. Ja silloinhan se mulkkupoke tuntuukin olevan todellinen "hormonibodariapina" joka syyttä heitti ulos, kun vähän oksensin lattialle ja puristelin vieraiden naisten perseitä, haastoin riitaa, huorittelin baarin tyttöjä ja sammuin wessaan. Joo, ihme kyrpä!

        Summa summarum,
        älkää ihmeessä jättäkö tippiä jos siltä tuntuu. Ja jos ette itse osaa käyttäytyä, ei se tipin antaminen mitään autakaan. Mulkku on mulkku, vaikka tilillä olisi miljoona!
        Mutta jos tuntuu, että poket on miehiä (naisia on niin kovin vähän näissä hommissa) paikallaan, ei se tipin antaminen ihan väärinkään ole...

        Syksy tulee ja räntäsateet ja jonot. Kyllä, hyvät tippaajat harvoin siinä jonossa seisoskelevat. Joo, törkeetä etujen ostelua ja portsareiden perseiden nuolemista. Kyllä kai joopa joo, mutta vapaaehtoista ja jokainen tekee itse sen valinnan, mihin rahojaan laittaa.
        Ja muistakaa se, että seuraavan kerran kun se sekakäyttäjä yrittää puukko povarissa sisään juuri siihen baariin, jossa sä olet naisesi kanssa drinkillä, ammattiovimies nappaa tyypin pois kuleksimasta jo ennen kuin sekakäyttäjä pääsee teidän pöytään kyselemään, että sinäkö sen mutsin fillarin sittenkin pöllit vuonna -83 Ala-Luusuan kirkonkylän T-marketin fillaritelineestä.


      • Naamavippi
        Känsäpalliapinabodari kirjoitti:

        Ensinnäkin, tippaaminen EI ole pakollista. Täysin vapaaehtoista toimintaa, joka alkaa olla harvinaisempaa kuin markan setelit. Toiseksi, olen työskennellyt monissa yökerhoissa/baareissa jne. Helsingissä ja voin kertoa, ettei yhdessäkään ole ollut mitään tuntipalkkaa! Portsarifirmat maksavat nykyään vuokraa narikoistaan ravintoloille ja kaikki palkka tulee narikoista ja tipeistä! Tiedän toki paikkoja joissa ukot saavat tuntipalkan mestalta, mutta ne on todella harvassa nykyään ja perusliksa ihan onnetonta. Ja koska liksat on kiinni jätettyjen takkien määrästä ym, on tulot näin kesällä varsinkin todella niukkoja. Syksyä odotellessa.

        Ja totta on, ettei kenenkään ole pakko tätä duuniakaan tehdä, mutta se että jos duunistaan tykkää, voisi sitä tehdä lähes ilmaiseksikin, kuten joku neropatti tunnetiloissaan ehdotti, on ihan bullshittiä! Portsareissa, kuten esim opettajissa, myyjissä, trukkikuskeissa ja jopa insinööreissä on AINA hyviä ja huonoja yksilöitä. Onneksemme ollaan koko ajan menossa siihen suuntaan, että nämä niin sanotut Kymenlaakson kokoiset finniselät on vähemmistönä ovilla ja tuulikaapeissa. Nykyään portsarit alkavat olla jo asiakaspalvelijoita, ainakin suurimmissa kaupungeissa, koska ovat asiakkaan ensimmäinen ja viimeinen kontakti ravintolassa ja ravintoloitsijat tietävät sen. Joo, ja nyt on varmasti tuhannella "asiakkaalla" siellä esimerkki huonosta palvelusta mielessä. Mutta ennenkuin panette näppiksen laulamaan, muistakaa semmoinen juttu, että viinalla on paha vaikutus saada ihminen tuntemaan olevansa oikeassa, tämän ollessa väärässä! Ja aamulla kun on kännissä pöllöilty, ja vaikka nyt poistettu kuppilasta, on se oikeassa olon tuntu vielä jäljellä siinä kohmeloisessa kallossa. Ja silloinhan se mulkkupoke tuntuukin olevan todellinen "hormonibodariapina" joka syyttä heitti ulos, kun vähän oksensin lattialle ja puristelin vieraiden naisten perseitä, haastoin riitaa, huorittelin baarin tyttöjä ja sammuin wessaan. Joo, ihme kyrpä!

        Summa summarum,
        älkää ihmeessä jättäkö tippiä jos siltä tuntuu. Ja jos ette itse osaa käyttäytyä, ei se tipin antaminen mitään autakaan. Mulkku on mulkku, vaikka tilillä olisi miljoona!
        Mutta jos tuntuu, että poket on miehiä (naisia on niin kovin vähän näissä hommissa) paikallaan, ei se tipin antaminen ihan väärinkään ole...

        Syksy tulee ja räntäsateet ja jonot. Kyllä, hyvät tippaajat harvoin siinä jonossa seisoskelevat. Joo, törkeetä etujen ostelua ja portsareiden perseiden nuolemista. Kyllä kai joopa joo, mutta vapaaehtoista ja jokainen tekee itse sen valinnan, mihin rahojaan laittaa.
        Ja muistakaa se, että seuraavan kerran kun se sekakäyttäjä yrittää puukko povarissa sisään juuri siihen baariin, jossa sä olet naisesi kanssa drinkillä, ammattiovimies nappaa tyypin pois kuleksimasta jo ennen kuin sekakäyttäjä pääsee teidän pöytään kyselemään, että sinäkö sen mutsin fillarin sittenkin pöllit vuonna -83 Ala-Luusuan kirkonkylän T-marketin fillaritelineestä.

        Tyhjentävä vastaus, hienoa! Suomessa on Niin paskat palkat, että itse jaan tosi avokätisesti tipit hyvästä palvelusta niin tarjoilijoille ruokaravintoloissa kuin taksikuskeille sekä baarimikoille ja pokeille yökerhoissa.

        Antaa rahvaiden vaan jonottaa syksyn räntäsateissa..


      • warden5
        Känsäpalliapinabodari kirjoitti:

        Ensinnäkin, tippaaminen EI ole pakollista. Täysin vapaaehtoista toimintaa, joka alkaa olla harvinaisempaa kuin markan setelit. Toiseksi, olen työskennellyt monissa yökerhoissa/baareissa jne. Helsingissä ja voin kertoa, ettei yhdessäkään ole ollut mitään tuntipalkkaa! Portsarifirmat maksavat nykyään vuokraa narikoistaan ravintoloille ja kaikki palkka tulee narikoista ja tipeistä! Tiedän toki paikkoja joissa ukot saavat tuntipalkan mestalta, mutta ne on todella harvassa nykyään ja perusliksa ihan onnetonta. Ja koska liksat on kiinni jätettyjen takkien määrästä ym, on tulot näin kesällä varsinkin todella niukkoja. Syksyä odotellessa.

        Ja totta on, ettei kenenkään ole pakko tätä duuniakaan tehdä, mutta se että jos duunistaan tykkää, voisi sitä tehdä lähes ilmaiseksikin, kuten joku neropatti tunnetiloissaan ehdotti, on ihan bullshittiä! Portsareissa, kuten esim opettajissa, myyjissä, trukkikuskeissa ja jopa insinööreissä on AINA hyviä ja huonoja yksilöitä. Onneksemme ollaan koko ajan menossa siihen suuntaan, että nämä niin sanotut Kymenlaakson kokoiset finniselät on vähemmistönä ovilla ja tuulikaapeissa. Nykyään portsarit alkavat olla jo asiakaspalvelijoita, ainakin suurimmissa kaupungeissa, koska ovat asiakkaan ensimmäinen ja viimeinen kontakti ravintolassa ja ravintoloitsijat tietävät sen. Joo, ja nyt on varmasti tuhannella "asiakkaalla" siellä esimerkki huonosta palvelusta mielessä. Mutta ennenkuin panette näppiksen laulamaan, muistakaa semmoinen juttu, että viinalla on paha vaikutus saada ihminen tuntemaan olevansa oikeassa, tämän ollessa väärässä! Ja aamulla kun on kännissä pöllöilty, ja vaikka nyt poistettu kuppilasta, on se oikeassa olon tuntu vielä jäljellä siinä kohmeloisessa kallossa. Ja silloinhan se mulkkupoke tuntuukin olevan todellinen "hormonibodariapina" joka syyttä heitti ulos, kun vähän oksensin lattialle ja puristelin vieraiden naisten perseitä, haastoin riitaa, huorittelin baarin tyttöjä ja sammuin wessaan. Joo, ihme kyrpä!

        Summa summarum,
        älkää ihmeessä jättäkö tippiä jos siltä tuntuu. Ja jos ette itse osaa käyttäytyä, ei se tipin antaminen mitään autakaan. Mulkku on mulkku, vaikka tilillä olisi miljoona!
        Mutta jos tuntuu, että poket on miehiä (naisia on niin kovin vähän näissä hommissa) paikallaan, ei se tipin antaminen ihan väärinkään ole...

        Syksy tulee ja räntäsateet ja jonot. Kyllä, hyvät tippaajat harvoin siinä jonossa seisoskelevat. Joo, törkeetä etujen ostelua ja portsareiden perseiden nuolemista. Kyllä kai joopa joo, mutta vapaaehtoista ja jokainen tekee itse sen valinnan, mihin rahojaan laittaa.
        Ja muistakaa se, että seuraavan kerran kun se sekakäyttäjä yrittää puukko povarissa sisään juuri siihen baariin, jossa sä olet naisesi kanssa drinkillä, ammattiovimies nappaa tyypin pois kuleksimasta jo ennen kuin sekakäyttäjä pääsee teidän pöytään kyselemään, että sinäkö sen mutsin fillarin sittenkin pöllit vuonna -83 Ala-Luusuan kirkonkylän T-marketin fillaritelineestä.

        Kiitos teille arvon portsarit kun turvaatte asiakkaiden ja henkilö kunnan illan turvallisuuden. Ja te paskananaamat jotka olette loanneet kokonaisen ovimiesten ammattikunnan maineen väkivaltaisuudella ynnä muulla paskalla, äitinnekkin häpeää teitä.


      • tuurijuoppo(ko)
        Känsäpalliapinabodari kirjoitti:

        Ensinnäkin, tippaaminen EI ole pakollista. Täysin vapaaehtoista toimintaa, joka alkaa olla harvinaisempaa kuin markan setelit. Toiseksi, olen työskennellyt monissa yökerhoissa/baareissa jne. Helsingissä ja voin kertoa, ettei yhdessäkään ole ollut mitään tuntipalkkaa! Portsarifirmat maksavat nykyään vuokraa narikoistaan ravintoloille ja kaikki palkka tulee narikoista ja tipeistä! Tiedän toki paikkoja joissa ukot saavat tuntipalkan mestalta, mutta ne on todella harvassa nykyään ja perusliksa ihan onnetonta. Ja koska liksat on kiinni jätettyjen takkien määrästä ym, on tulot näin kesällä varsinkin todella niukkoja. Syksyä odotellessa.

        Ja totta on, ettei kenenkään ole pakko tätä duuniakaan tehdä, mutta se että jos duunistaan tykkää, voisi sitä tehdä lähes ilmaiseksikin, kuten joku neropatti tunnetiloissaan ehdotti, on ihan bullshittiä! Portsareissa, kuten esim opettajissa, myyjissä, trukkikuskeissa ja jopa insinööreissä on AINA hyviä ja huonoja yksilöitä. Onneksemme ollaan koko ajan menossa siihen suuntaan, että nämä niin sanotut Kymenlaakson kokoiset finniselät on vähemmistönä ovilla ja tuulikaapeissa. Nykyään portsarit alkavat olla jo asiakaspalvelijoita, ainakin suurimmissa kaupungeissa, koska ovat asiakkaan ensimmäinen ja viimeinen kontakti ravintolassa ja ravintoloitsijat tietävät sen. Joo, ja nyt on varmasti tuhannella "asiakkaalla" siellä esimerkki huonosta palvelusta mielessä. Mutta ennenkuin panette näppiksen laulamaan, muistakaa semmoinen juttu, että viinalla on paha vaikutus saada ihminen tuntemaan olevansa oikeassa, tämän ollessa väärässä! Ja aamulla kun on kännissä pöllöilty, ja vaikka nyt poistettu kuppilasta, on se oikeassa olon tuntu vielä jäljellä siinä kohmeloisessa kallossa. Ja silloinhan se mulkkupoke tuntuukin olevan todellinen "hormonibodariapina" joka syyttä heitti ulos, kun vähän oksensin lattialle ja puristelin vieraiden naisten perseitä, haastoin riitaa, huorittelin baarin tyttöjä ja sammuin wessaan. Joo, ihme kyrpä!

        Summa summarum,
        älkää ihmeessä jättäkö tippiä jos siltä tuntuu. Ja jos ette itse osaa käyttäytyä, ei se tipin antaminen mitään autakaan. Mulkku on mulkku, vaikka tilillä olisi miljoona!
        Mutta jos tuntuu, että poket on miehiä (naisia on niin kovin vähän näissä hommissa) paikallaan, ei se tipin antaminen ihan väärinkään ole...

        Syksy tulee ja räntäsateet ja jonot. Kyllä, hyvät tippaajat harvoin siinä jonossa seisoskelevat. Joo, törkeetä etujen ostelua ja portsareiden perseiden nuolemista. Kyllä kai joopa joo, mutta vapaaehtoista ja jokainen tekee itse sen valinnan, mihin rahojaan laittaa.
        Ja muistakaa se, että seuraavan kerran kun se sekakäyttäjä yrittää puukko povarissa sisään juuri siihen baariin, jossa sä olet naisesi kanssa drinkillä, ammattiovimies nappaa tyypin pois kuleksimasta jo ennen kuin sekakäyttäjä pääsee teidän pöytään kyselemään, että sinäkö sen mutsin fillarin sittenkin pöllit vuonna -83 Ala-Luusuan kirkonkylän T-marketin fillaritelineestä.

        asiallinen kirjoitus,täysin paikkansa pitävä.itse olen huomannut baareissa asioidessa,että portsarit ovat hyvin mukavaa porukkaa,joiden kanssa tulee erittäin hyvin toimeen,kun muistaa asiallisen käytöksen,ei aliarvioi/arvosta heitä,he tekevät työtään,etkä sinä vaikka miten olo kännissä euroopanomistajalta tuntuisikin,ole ihmisenä yhtään sen parempi kuin työtään tekevä portsari.

        mitä tippeihin tulee,itse annan ilman muuta tippiä,koska tiedän työn vaativuuden nähden palkan huonoksi.ajattelen asian näin:jätän vaikka sen viimeisen drinkin/kaljan väliin ja annan ne rahat tippiä,teen ehkä portsarin mielen hiukan paremmaksi,oman mielen ainakin,eikä krapula seuraavana aamuna ole ihan yhtä paha;)


    • tippiä tietenkin

      Tippi annetaan aina hyvästä palvelusta, ei periaatteen vuoksi. Jos portsari on ystävällinen, avulias ja laittaa mm. lähtiessä takin päälle, niin tottakai jätän vähän tippiä. En mitään kymppejä, vaan muutaman euron.

      Huonosta tai neutraalista palvelusta en taas tietenkään maksa extraa.

      • Loinen(ko?)

        Juuri noin, tippi annetaan hyvästä palvelusta, ei normitasosta. Jos koet saaneesi hyvää palvelua, ja haluat antaa euron tai pari, niin siitä vain. Pakko se ei ole.

        Vajaan yhdeksen vuotta ovella seisoneena, olen huomannut tippien määrän vähentyneen koko ajan. Ihan sama vaikka kuinka hyvin työnsä tekisi ja jakaisi omaa iloaan asiakkaiden suuntaan.

        Välillä tulee vastaan ravintola-alan ensikertalaisia, ja kyllä se hymy hiljaa huulille hiipii, kun kuuntelee heidän avautumistaan urpoista asiakkaista vuoron jälkeen. Vaikka on ollut ihan normi-ilta. Eli kai tää eroaa aika paljon arkisesta asiakaspalvelusta.

        Mutta aikamoista avautumista täällä.. Kiitos, ne piristi ainakin mun päivää, vaikka ammattini tarkastelun kohteena onkin.


    • Jaa-a enpä tiedä

      Jos on semmonen tyypillinen portsari, joka on epäkohtelias, katkeroitunut, huumorintajuton ja heittää porukkaa ulos, jos on pienikin syy. Esim. Kaveri kompastui kerran vahingossa ja portsari heitti ulos, kun oli muka "liian kännissä".
      Tämmösille apinoille en todellakaan anna tippiä.

      • Tauno Mato

        tyhmiä kirjoituksia.


      • MahdottomanVIISASmies
        Tauno Mato kirjoitti:

        tyhmiä kirjoituksia.

        Kuulostaa siltä kuin aloittaja ei olisi koskaan ulkomaailmaa nähnytkään..


    • kuules kuuluu Suomessa

      Asiiaan ...

    • ss top

      Itse annan aina 20 euroo portteerille kun poistun anniskelu ravintolasta. Palvelu hyvää kun hoitavat minut taksiin asti.

      • ei tipu tippiä

        Onko se hyvää palvelua että iso kaljupää avaa oven ja kysytessä sanoo että taksin löydät tosta nurkan takaa tolpalta?
        Eikö se oven avaaminen niinku kuulu niiden ihan normipalveluun?


      • maksava asiakas
        ei tipu tippiä kirjoitti:

        Onko se hyvää palvelua että iso kaljupää avaa oven ja kysytessä sanoo että taksin löydät tosta nurkan takaa tolpalta?
        Eikö se oven avaaminen niinku kuulu niiden ihan normipalveluun?

        Kävimpä taannoin yhtenä hellepäivänä pikaisesti yhdellä olusella.aikaa oli käytettävissä n.15 min jotenjoin kiireessä tuoppini.sisään tullessani (päivällä n.klo 12.00)ei pokea näkynyt mailla halmeilla.ovikin oli sitäpaisi avoinna.poistuessani välittömästi bissen jälkeen.poke olikin ovella.ovi oli myös kiinni.hän nojasi oven kahvaan tekemättäkään elettä avatakseen oven.päällysvaatteita minulla ei ollut joten kysyin kohteliaasti voisitko avata oven että lähtisin pois.vastaus oli jaaha.nähtävästi poke venttas että kaivaisin kuvetta.tajusisin tilanteen ja heitin euron.sitten poke suosti avaan oven la lähdin nopeasti ulos.hän toivotteli minulle jatkoja siten että vie laihialle terveisii.joten tämä asiakaspalvelusta.


    • verottaja 2

      En anna tippiä. Tippejä ei ilmoiteta verotuksessa vaikka pitäisi.

      • TipTapsa

        ...todellakin tippiä lähtiessäni ravintolasta!
        Seteli aina!
        Tippaan myös tarjoilijat ja baarimikot, ellei palvelu ihan anuksesta, normaaleja käytöstapoja ja varmistaa homman toiminnan seuraavallakin kerralla.

        Ei vois vähempää kiinnostaa ilmoittaako joku tippinsä vai nou.
        Ilmoitatko ite KAIKEN saamasi rahan AINA verottajalle!?
        I think not, ihme sniidari!!!


      • TipTapsa kirjoitti:

        ...todellakin tippiä lähtiessäni ravintolasta!
        Seteli aina!
        Tippaan myös tarjoilijat ja baarimikot, ellei palvelu ihan anuksesta, normaaleja käytöstapoja ja varmistaa homman toiminnan seuraavallakin kerralla.

        Ei vois vähempää kiinnostaa ilmoittaako joku tippinsä vai nou.
        Ilmoitatko ite KAIKEN saamasi rahan AINA verottajalle!?
        I think not, ihme sniidari!!!

        Useimmat ihmiset maksavat kaikesta ansiostaan veroja - oliko tämä sinulle uusi asia?


      • TipTapsa
        crudo kirjoitti:

        Useimmat ihmiset maksavat kaikesta ansiostaan veroja - oliko tämä sinulle uusi asia?

        ...näsäviisastelet siellä?
        Mulle sillä ei ole väliä, kuka maksaa verottajalle etc. ja kuka ei!

        Ja sinäkö et koskaan ole saanut lahjaksi tai muuten rahaa, jota et ole ilmoittanut?
        Jep.


      • TipTapsa kirjoitti:

        ...näsäviisastelet siellä?
        Mulle sillä ei ole väliä, kuka maksaa verottajalle etc. ja kuka ei!

        Ja sinäkö et koskaan ole saanut lahjaksi tai muuten rahaa, jota et ole ilmoittanut?
        Jep.

        En ole.


      • kertakaikkiaan...
        TipTapsa kirjoitti:

        ...todellakin tippiä lähtiessäni ravintolasta!
        Seteli aina!
        Tippaan myös tarjoilijat ja baarimikot, ellei palvelu ihan anuksesta, normaaleja käytöstapoja ja varmistaa homman toiminnan seuraavallakin kerralla.

        Ei vois vähempää kiinnostaa ilmoittaako joku tippinsä vai nou.
        Ilmoitatko ite KAIKEN saamasi rahan AINA verottajalle!?
        I think not, ihme sniidari!!!

        Samalla logiikalla tippaat myös lähikaupan kaikki kassaneidit, että saat hyvää palvelua ja hymyä ensi kerrallakin. Bussikuskin tippaaminen on sinulle päivänselvä asia - saa hyvää palvelua ja bussi ei aja ohi seuraavalla kerralla. Kännykkälaskussa maksat tipit siitä, että homma toimii ja asiakaspalvelussa oltiin ystävällisiä. Kyllä sie oot sitten mahoton mies!!

        Jos taas tippaat vain viinankantajia ja heidän apureitaan, niin olet alkoholisti. Hae apua!


      • miljuunatipit!

        Verottajakin tykkäisi kun kaikki tämän maan poket, tarjoilijat ja narikka-tyypit alkaisivat ilmoittamaan "mahtavan suuria" tippejään; juuri jokunen viikko sitten naureskelin kun sain kaikki 2€ (:DDD) tippiä koko illan aikana useamman sadan vetoisessa baarissa! Miten nuo ilmoitetaan; pitääkö pyytää asiakkaalta joku tosite? Entäs jos löydän saman summan kadulta, pitääkö myös se ilmoittaa verottajalle? Joinakin viikonloppuina ei tule latin latia, joten ei nuo tipit nykypäivänä mitään isoa summaa edes vuodessa tee. Harhaluuloa asiakkailla, että ravintolahenkilökunnan taskut pullistelis kolikoista je seteleistä yön päätyttyä, tyhjyyttään kumisevat, olit sitten ollut iloinen/nuollut persettä/neutraali/metrin leka otsassa rääpinyt päätäs jokaiselle asiakkaalle.


    • fabio4

      Itse en ole koskaan antanut tippiä portsarille, koska saavathan ne muutenkin palkkansa. Joutuu jokatapauksessa maksamaan sisälle ja vielä narikankin niin miksi maksaisin vielä erikseen ennenkuin pääsen juomaan?

      • näinon!

        Hitto kun kukaan ei enää suostu tekemään työtänsä ilman jotain vitun tippiä!! Siivoojat eivät voi nostaa tuoleja itse pöydille, poket eivät avaa ovea jos naama ei miellytä...potkut perseelle tuollaisille!!


    • meikäläinen tässä vain

      yleensähän tippiä tulee annettua hyvästä, loistavasta palvelusta tms mutta mitä ihmeen loistavaa palvelua pokelta saa?
      Ensin jonotat sisään, sitten maksat siitä ilosta että pääset tuhlaamaan rahaa
      ja lopuksi lähdet menemään ravintolasta. Jos mukana ei ole takkia, esim näin kesäisin, mitä portsaripalveluita itseasiassa käytän? Että joku seisoo oven edessä
      eikä päästä sinään? Wow, olipa hyvin avattu ovi -tuosta hyvästä tippiä?

      Vai että yritän nuoleskella kavereita että muistaisivat minut seuraavalla kerralla?
      Ähh, ravintintolat vaihtuu, poket vaihtuu - ei jaksa.

      Joten? Ei tippiä ovelle

      • ainakin

        kyllä ainaki vuos sitte ku vielä toimin portsarina niin palkka oli kohtuullinen. sain verojen jälkeen sen 8e tunnilta mikä teki yössä n. 70 euroa, tippiä tuli illan aikana yleensä noin ~200 euroa. ei se huono palkka ollut kun 2x viikossa ovella seisoskeli (välillä paleli). kuukaudessa se teki reilut pari tonnia, harvassa työssä samalla tuntimäärällä pääsi noin hyville palkoille.
        toki täytyy olla kunnon yökerho kyseessä eikä mikää paskakapakka.


      • Vuoden toiminut
        ainakin kirjoitti:

        kyllä ainaki vuos sitte ku vielä toimin portsarina niin palkka oli kohtuullinen. sain verojen jälkeen sen 8e tunnilta mikä teki yössä n. 70 euroa, tippiä tuli illan aikana yleensä noin ~200 euroa. ei se huono palkka ollut kun 2x viikossa ovella seisoskeli (välillä paleli). kuukaudessa se teki reilut pari tonnia, harvassa työssä samalla tuntimäärällä pääsi noin hyville palkoille.
        toki täytyy olla kunnon yökerho kyseessä eikä mikää paskakapakka.

        Suositun kuppilan ovimikkona ja ihmettelin välillä kannattaako minun jatkaa opintojani, kun rahaa tulee kuin suokuokalla. Juuri nuo typerät jupit, jotka leveilevät rahoillaan, ovat parhaita tippaajia, koska tiedän saavani kunnon nappulat päästäessäni heidät jonon ohi tyyliin, jaaha Virtaset siellä, tilaamanne pöytä onkin jo valmiina, olkaapa niin ystävälliset!

        Voi noita hölmöjä, joskus oikein nauratti kun he tekivät itsestään niin suuren numeron.
        Parhaat tienestini pyörivät kevyesti siinä 300-500 euron välillä/ilta!
        Paras yksittäinen tippini tähän mennessä on 100 euroa.

        Joten ei se hassumpi ammatti ole tuo poken homma.
        Tappeluihin ei tarvitse osallistua, kun väki osaa käyttäytyä.
        Pari kertaa kaikkiaan olen joutunut virkavaltaa häiritsemään.

        Maksakaa vaan hölmöt portsarille kunnon tipit, ette te niin paljon annakkaan, että käsi vapisisi niitä vastaanottaessa.
        Virallisesti ansaitsen 1600 euroa kuukaudessa, sen on verottaja hyväksynyt!
        Valmistuttuani ammattiini liksat tippuvat takuuvarmasti, mutta voinhan tietty jatkaa portimon hommia sivutöinä!

        Kiitos viranomaisille, jotka mahdollistavat meille tosi helpon rahanteon hölmöjen maksajien muodossa!


      • tai sitten yksi pelle
        Vuoden toiminut kirjoitti:

        Suositun kuppilan ovimikkona ja ihmettelin välillä kannattaako minun jatkaa opintojani, kun rahaa tulee kuin suokuokalla. Juuri nuo typerät jupit, jotka leveilevät rahoillaan, ovat parhaita tippaajia, koska tiedän saavani kunnon nappulat päästäessäni heidät jonon ohi tyyliin, jaaha Virtaset siellä, tilaamanne pöytä onkin jo valmiina, olkaapa niin ystävälliset!

        Voi noita hölmöjä, joskus oikein nauratti kun he tekivät itsestään niin suuren numeron.
        Parhaat tienestini pyörivät kevyesti siinä 300-500 euron välillä/ilta!
        Paras yksittäinen tippini tähän mennessä on 100 euroa.

        Joten ei se hassumpi ammatti ole tuo poken homma.
        Tappeluihin ei tarvitse osallistua, kun väki osaa käyttäytyä.
        Pari kertaa kaikkiaan olen joutunut virkavaltaa häiritsemään.

        Maksakaa vaan hölmöt portsarille kunnon tipit, ette te niin paljon annakkaan, että käsi vapisisi niitä vastaanottaessa.
        Virallisesti ansaitsen 1600 euroa kuukaudessa, sen on verottaja hyväksynyt!
        Valmistuttuani ammattiini liksat tippuvat takuuvarmasti, mutta voinhan tietty jatkaa portimon hommia sivutöinä!

        Kiitos viranomaisille, jotka mahdollistavat meille tosi helpon rahanteon hölmöjen maksajien muodossa!

        Sellaista se joillekin on, työnteko.. otetaan rahaa ja nauretaan "tyhmille" maksajille. Et siis itse koskaan maksa ravintoloissa portsareille vaikka olet itsekin? :D

        Itse tippaan hyvin harvoin, mutta jos satuu olemaan rahaa päällä, ja muistan/tajuan jotain vielä ravintelista lähtiessäni - annan kyllä 2-5 egee. Enempää en, koska poke saa palkkansa portsarifirmasta ja kyllä ne mua rikkaammat jupit antaa enemmän tippiä kuitenkin, vaikkapa vain esitelläkseen.

        Lisäksi, poke yleensä vain turvaa ravintolan ilmapiirin heittämällä häiriköt ulos, ja avaa/sulkee oven asiakkailta sekä hoitaa narikan. Ravintolan _velvollisuus_ on pitää häiriköt ulkona, siitä ei pitäisi asiakkaiden maksaa ylimääräistä sen lisäksi mitä juomista maksetaan. Narikasta peritään maksu jos peritään, joten siitäkään en tippaa.

        Hyvästä palvelusta maksan tippi, siis en pelkästä oven heilutuksesta. Vaan jos esim. poke on jutellut small talkkia kanssani tai ryhmän kanssa jossa olen ollut mukana ja ollut hyvällä päällä. Nyrpeille en maksa myöskään.

        Baarimikolle tai tarjoilijalle maksan tippiä saman periaatteen mukaan, jos on ollut normaalia ystävällisempi ja heittänyt jotain läppää. Normaalista palvelutapahtumasta en maksa muuta kuin juoman tms. hinnan.


      • Vaikka pelle!
        tai sitten yksi pelle kirjoitti:

        Sellaista se joillekin on, työnteko.. otetaan rahaa ja nauretaan "tyhmille" maksajille. Et siis itse koskaan maksa ravintoloissa portsareille vaikka olet itsekin? :D

        Itse tippaan hyvin harvoin, mutta jos satuu olemaan rahaa päällä, ja muistan/tajuan jotain vielä ravintelista lähtiessäni - annan kyllä 2-5 egee. Enempää en, koska poke saa palkkansa portsarifirmasta ja kyllä ne mua rikkaammat jupit antaa enemmän tippiä kuitenkin, vaikkapa vain esitelläkseen.

        Lisäksi, poke yleensä vain turvaa ravintolan ilmapiirin heittämällä häiriköt ulos, ja avaa/sulkee oven asiakkailta sekä hoitaa narikan. Ravintolan _velvollisuus_ on pitää häiriköt ulkona, siitä ei pitäisi asiakkaiden maksaa ylimääräistä sen lisäksi mitä juomista maksetaan. Narikasta peritään maksu jos peritään, joten siitäkään en tippaa.

        Hyvästä palvelusta maksan tippi, siis en pelkästä oven heilutuksesta. Vaan jos esim. poke on jutellut small talkkia kanssani tai ryhmän kanssa jossa olen ollut mukana ja ollut hyvällä päällä. Nyrpeille en maksa myöskään.

        Baarimikolle tai tarjoilijalle maksan tippiä saman periaatteen mukaan, jos on ollut normaalia ystävällisempi ja heittänyt jotain läppää. Normaalista palvelutapahtumasta en maksa muuta kuin juoman tms. hinnan.

        Mutta pokena toimin edelleen ja pelkän ovirahan turvin, joten ansioistani päätellen en taida olla ihan tuppisuu hapannaama, sillä ei kukaan sellaiselle tippaa kuin pakosta, oletko samaa mieltä.

        Meidän kuppilassa käy sellaista väkeä jotka eivät aiheuta yleensäkään rähinöitä, he käyttäytyvät sivistyneesti hienoisessa hiprakassakin.
        Räkäkänniin meillä ei ketään juoteta, tarjoilu loppuu ennen sitä.

        En kuitenkaan käyttäydy sitenkään kuin eräs legendaarinen osuuskaupan portimo, joka pani muistiin asiakkaat jotka eivät häntä muistaneet rahalla.
        Hän seuraavalla keralla kyseisen asiakkaan kohdalla avattuaan oven, työnsi asiakkaan käteen kondomipaketin, lausuen, "ettei tuollainen suku jatkuisi"!
        Fiksua vai mitä?


    • shrre

      tippi annetaan yleensä pois lähtiessä. Ja tavallaan kyllä se kuuluu ravintola kulttuuriin, vaikkakin se on jokaisen ihan oma asia.

      Monta kertaa portsarit ovat narikka ja tippi palkalla, ja voit kuvitella miten laiha leipä monella portsarilla on kesällä kun takkeja ei kukaan jätä narikkaan, joten kyllä ne poket on tyytyväisiä niistä tipeistä.

      Olen ite baarimestari, meille tippiä jättävät vaan ravintola-alan ihmiset itse. Tipit ovat palveluraha hyvästä palvelusta. Mutta edelleen, se on jokaisen oma asia!
      Jos ei tippiä anna, niin olis kyllä kiva jos tervehdittäs takas ja sanottas joskus se KIITOS! Ei oo iso asia!

      • tippaan

        Kyllä tämän ketjun lukemisen jälkeen tippaan aiempaa useammin!


      • Silikoni
        tippaan kirjoitti:

        Kyllä tämän ketjun lukemisen jälkeen tippaan aiempaa useammin!

        koska meille huonoimmillaan maksetaan jotain 20 egee tunti ja työ ei oo todellakaan mitään herkkua, vaikka joskus jotain herkkupeppua saakin, kun tytöillä on hinku klubille.


      • ­AY veikka

        "Monta kertaa portsarit ovat narikka ja tippi palkalla".

        Ja höpöhöpö. Ensinnäkään kenenkään palkka ei voi suomessa muodostua tipeistä, näin sanoo laki. Narikkamaksu on pakollinen siellä missä sellainen käytäntö on ja se taas on portsarin työnantajan ja työntekijän välinen asia, onko se osa palkkaa ja missä muodossa, useimmiten sekin on palkan lisä normipalkan päälle.
        Suomessa lähes joka alalle on määritelty minimipalkka, jonka työnantaja joutuu maksamaan. Osa siitä voi olla narikkamaksuina kerättyä, mutta mikäli narikkamaksuista ei kerry minimipalkan vertaa, tulee työnantajan maksaa erotus jotta työntekijän palkka vastaa alalle määrättyä minimipalkkaa.
        Tietysti joku portsari voi toimia vaikkapa toiminimellä eli yrittäjänä, jolloin minimipalkkavaatimusta ei ole. Mutta siinä tapauksessa portsari toimii ihan normaalisti yrittäjän riskillä, niinkuin kaikki muutkin pienyrittäjät. Jokaisen yrittäjän on mietittävä onko bisnes kannattavaa vai ei ja toimittava senmukaisesti.
        Tipit taas ovat eräänlainen pieni lahja antajaltaan eikä niitä tosiaankaan luonteensa puolesta tarvitse verottajalle ilmoittaa. Mutta tipit juuri niiden luonteensa mukaisesti ovat täysin vapaaehtoisia.
        En puutu siihen onko portsarin minimipalkka suuri vai pieni, mutta totean vain sen, että kyllä sillä toimeen tulee ja tosiaankin, kenenkään ei ole pakko sitä työtä tehdä. Ja onnekseen on joukko ravintola asiakkaita jotka jakelevat tippejä, oli sitten syynä sääli, ylemmyyden tunne, pelko, hyvä palvelu tai vaikkapa humalatila. On jokaisen oma asia miksi jakaa rahaa portsareille, siinä missä on rahan jakaminen romanialaisille kerjäläisillekin...samasta asiastahan on suunnilleen kysymys.


      • Ovimikko
        ­AY veikka kirjoitti:

        "Monta kertaa portsarit ovat narikka ja tippi palkalla".

        Ja höpöhöpö. Ensinnäkään kenenkään palkka ei voi suomessa muodostua tipeistä, näin sanoo laki. Narikkamaksu on pakollinen siellä missä sellainen käytäntö on ja se taas on portsarin työnantajan ja työntekijän välinen asia, onko se osa palkkaa ja missä muodossa, useimmiten sekin on palkan lisä normipalkan päälle.
        Suomessa lähes joka alalle on määritelty minimipalkka, jonka työnantaja joutuu maksamaan. Osa siitä voi olla narikkamaksuina kerättyä, mutta mikäli narikkamaksuista ei kerry minimipalkan vertaa, tulee työnantajan maksaa erotus jotta työntekijän palkka vastaa alalle määrättyä minimipalkkaa.
        Tietysti joku portsari voi toimia vaikkapa toiminimellä eli yrittäjänä, jolloin minimipalkkavaatimusta ei ole. Mutta siinä tapauksessa portsari toimii ihan normaalisti yrittäjän riskillä, niinkuin kaikki muutkin pienyrittäjät. Jokaisen yrittäjän on mietittävä onko bisnes kannattavaa vai ei ja toimittava senmukaisesti.
        Tipit taas ovat eräänlainen pieni lahja antajaltaan eikä niitä tosiaankaan luonteensa puolesta tarvitse verottajalle ilmoittaa. Mutta tipit juuri niiden luonteensa mukaisesti ovat täysin vapaaehtoisia.
        En puutu siihen onko portsarin minimipalkka suuri vai pieni, mutta totean vain sen, että kyllä sillä toimeen tulee ja tosiaankin, kenenkään ei ole pakko sitä työtä tehdä. Ja onnekseen on joukko ravintola asiakkaita jotka jakelevat tippejä, oli sitten syynä sääli, ylemmyyden tunne, pelko, hyvä palvelu tai vaikkapa humalatila. On jokaisen oma asia miksi jakaa rahaa portsareille, siinä missä on rahan jakaminen romanialaisille kerjäläisillekin...samasta asiastahan on suunnilleen kysymys.

        Kuten sanoin aikaisemmin, minä olen pelkällä ovirahalla, jota asiakkaat minulle maksavat ja siitä saadusta rahasta (osasta) maksan itse myös veroni.
        Raflalla ei ole minkäänlaista maksuvelvollisuutta minulle.

        Jatkan opiskeluani juuri näillä ansioilla ja en voisi kuvitellakaan, että jättäisin tällaisen kultakaivoksen.
        Yritän olla kohtelias ja näyttää iloista naamaa, vaikka välistä jurppii tuollaiset leuhkat "Mulla on kuule poika pätäkkää" tyypit, mutta viis siitä, kunhan niistä minulle osani pulittavat, muuten saatan käyttää ovimiehen auktoriteettiani ja Virtasen pöytä ei olekaan ehkä tänään valmiina.

        Niin että maksakaa vain kunnon tipit, me olemme lain antamin valtuuksin valitsemassa ravintolan asiakkaat ja jos naama ei miellytä, sisälle ei ole asiaa!
        On sellaisiakin asiakkaita, joiden tipit ovat euron parin luokkaa ja silti yritän myös heille löytää tilaa, katsokaas on se vähän niinkin, että metsä vastailee sitä mitä sinne huutelee!

        Lainatakseni keihäsmies Seppo Rädyn sanoja, hänen ollessaan Vainikkalan tullissa tullimiehenä, "Tämä on mukava homma, kun saa oikein lain nojalla vittuilla asiakkaille"!


      • olet siis
        Ovimikko kirjoitti:

        Kuten sanoin aikaisemmin, minä olen pelkällä ovirahalla, jota asiakkaat minulle maksavat ja siitä saadusta rahasta (osasta) maksan itse myös veroni.
        Raflalla ei ole minkäänlaista maksuvelvollisuutta minulle.

        Jatkan opiskeluani juuri näillä ansioilla ja en voisi kuvitellakaan, että jättäisin tällaisen kultakaivoksen.
        Yritän olla kohtelias ja näyttää iloista naamaa, vaikka välistä jurppii tuollaiset leuhkat "Mulla on kuule poika pätäkkää" tyypit, mutta viis siitä, kunhan niistä minulle osani pulittavat, muuten saatan käyttää ovimiehen auktoriteettiani ja Virtasen pöytä ei olekaan ehkä tänään valmiina.

        Niin että maksakaa vain kunnon tipit, me olemme lain antamin valtuuksin valitsemassa ravintolan asiakkaat ja jos naama ei miellytä, sisälle ei ole asiaa!
        On sellaisiakin asiakkaita, joiden tipit ovat euron parin luokkaa ja silti yritän myös heille löytää tilaa, katsokaas on se vähän niinkin, että metsä vastailee sitä mitä sinne huutelee!

        Lainatakseni keihäsmies Seppo Rädyn sanoja, hänen ollessaan Vainikkalan tullissa tullimiehenä, "Tämä on mukava homma, kun saa oikein lain nojalla vittuilla asiakkaille"!

        yksityisyrittäjänä ravintolassa ja olet ilmeisesti saavuttanut ammattitaidon jolla pääset myös tienisteille, hyvä niin. Mutta on myös paljon portsareita jotka ovat työsuhteessa joko suoraan ravintolaan tai yritykseen joka tarjoaa ravintolalle ko. palveluja ja näille maksetaan tehdystä työstä vähintään minimipalkka. Tiedän kyllä että on paljon, myös muilla aloilla, henkilöstöä jotka eivät tunne työlainsäädäntöä ja heille maksetaan palkkaa milloin mitenkin., mutta sehän lienee työntekijästä itsestään kiinni jos ei vaivaudu ottamaan asioista selvää.

        "Lainatakseni keihäsmies Seppo Rädyn sanoja, hänen ollessaan Vainikkalan tullissa tullimiehenä, "Tämä on mukava homma, kun saa oikein lain nojalla vittuilla asiakkaille"!"

        Joopajoo. tullimies voi noin toimiakin, mutta mielestäni ravintolan portsarille tulee melko pian lähtö näin toimiessaan. Tuskin millään ravintolalla on varaa menettää asiakkaitaan "turvenuija"-portsarin takia. Mutta taitolaji se on asiakkaille vittuilukin. Taitava tekee sen tarvittaessa ja oikella tavalla, kun taas tyhmempi hankkii itselleen kenkää ja pahimmassa tapauksessa pääsee työnantajien mustalle listalle, vittuillessaan asiakkaille ainoastaan pönkittääkseen lastetarha-asteelle jäänyttä itsetuntoaan.


      • lähes aina
        olet siis kirjoitti:

        yksityisyrittäjänä ravintolassa ja olet ilmeisesti saavuttanut ammattitaidon jolla pääset myös tienisteille, hyvä niin. Mutta on myös paljon portsareita jotka ovat työsuhteessa joko suoraan ravintolaan tai yritykseen joka tarjoaa ravintolalle ko. palveluja ja näille maksetaan tehdystä työstä vähintään minimipalkka. Tiedän kyllä että on paljon, myös muilla aloilla, henkilöstöä jotka eivät tunne työlainsäädäntöä ja heille maksetaan palkkaa milloin mitenkin., mutta sehän lienee työntekijästä itsestään kiinni jos ei vaivaudu ottamaan asioista selvää.

        "Lainatakseni keihäsmies Seppo Rädyn sanoja, hänen ollessaan Vainikkalan tullissa tullimiehenä, "Tämä on mukava homma, kun saa oikein lain nojalla vittuilla asiakkaille"!"

        Joopajoo. tullimies voi noin toimiakin, mutta mielestäni ravintolan portsarille tulee melko pian lähtö näin toimiessaan. Tuskin millään ravintolalla on varaa menettää asiakkaitaan "turvenuija"-portsarin takia. Mutta taitolaji se on asiakkaille vittuilukin. Taitava tekee sen tarvittaessa ja oikella tavalla, kun taas tyhmempi hankkii itselleen kenkää ja pahimmassa tapauksessa pääsee työnantajien mustalle listalle, vittuillessaan asiakkaille ainoastaan pönkittääkseen lastetarha-asteelle jäänyttä itsetuntoaan.

        Mulla on tässä lähellä kohtuullisen siisti lähiökapakka ja annan aina pokelle tippiä pari euroa. Sehän se just pitää huolta, että baarissa ei rähinöidä tai ei tuu epämäärästä jengiä sisään. Ja pitää huolta mun rotsista ja mahdollisesti muista tavaroista joita tarvii jättää narikkaan. Hyvää porukkaa, siinä tuntee olonsa turvalliseksi.


      • baarimestari...
        ­AY veikka kirjoitti:

        "Monta kertaa portsarit ovat narikka ja tippi palkalla".

        Ja höpöhöpö. Ensinnäkään kenenkään palkka ei voi suomessa muodostua tipeistä, näin sanoo laki. Narikkamaksu on pakollinen siellä missä sellainen käytäntö on ja se taas on portsarin työnantajan ja työntekijän välinen asia, onko se osa palkkaa ja missä muodossa, useimmiten sekin on palkan lisä normipalkan päälle.
        Suomessa lähes joka alalle on määritelty minimipalkka, jonka työnantaja joutuu maksamaan. Osa siitä voi olla narikkamaksuina kerättyä, mutta mikäli narikkamaksuista ei kerry minimipalkan vertaa, tulee työnantajan maksaa erotus jotta työntekijän palkka vastaa alalle määrättyä minimipalkkaa.
        Tietysti joku portsari voi toimia vaikkapa toiminimellä eli yrittäjänä, jolloin minimipalkkavaatimusta ei ole. Mutta siinä tapauksessa portsari toimii ihan normaalisti yrittäjän riskillä, niinkuin kaikki muutkin pienyrittäjät. Jokaisen yrittäjän on mietittävä onko bisnes kannattavaa vai ei ja toimittava senmukaisesti.
        Tipit taas ovat eräänlainen pieni lahja antajaltaan eikä niitä tosiaankaan luonteensa puolesta tarvitse verottajalle ilmoittaa. Mutta tipit juuri niiden luonteensa mukaisesti ovat täysin vapaaehtoisia.
        En puutu siihen onko portsarin minimipalkka suuri vai pieni, mutta totean vain sen, että kyllä sillä toimeen tulee ja tosiaankin, kenenkään ei ole pakko sitä työtä tehdä. Ja onnekseen on joukko ravintola asiakkaita jotka jakelevat tippejä, oli sitten syynä sääli, ylemmyyden tunne, pelko, hyvä palvelu tai vaikkapa humalatila. On jokaisen oma asia miksi jakaa rahaa portsareille, siinä missä on rahan jakaminen romanialaisille kerjäläisillekin...samasta asiastahan on suunnilleen kysymys.

        No kuule tule tekemään alalle hommia niin huomaat että tessillä ja kaikenmaailman laeilla saat pyyhkiä vaan persettäs.

        Olen 13 vuotta ollut baarimestarina ympäri suomea, lapit, hangot, tampereet ja helsingit. Ja kyllä voin sanoa että tiedän ihan tasan tarkkaan mistä puhun, ihan tarpeeks laajan läpileikkauksen olen nähnyt.

        Toivoisin vaan kovasti että joskus toi liittokin alkais ajamaan meidän etuja. Mutta rahaahan ne vaan haluaa. Olis liitostakin muutama hauskan muheva juttu, mutten millään jaksa käydä näpyttelemään.

        Niin... lain mukaan tipit kyllä kuulus ilmottaa verottajalle, ihan samalla tavalla kun työnantajan PITÄS maksaa esim ylityökorvaukset. Enpä kyllä oo sellasiakaan koskaan nähnyt vaikka olen asiasta monta kertaa kiukutellut. Arvaappa vielä lähtikö liitto auttamaan asiassa? Ja arvaappa oleko saanut työpaikalla paskanmaineen kun vaadin sitä mikä lain mukaan kuuluu.

        Ja kyllä! Monet poket ovat narikka ja tippi palkalla. Heillä on on usein omat firmat pyörittämässä narikkaa, ja vielä vuokralla. Tuu sitten oikeesti huutelemaan kun tiedät miten asia mene, kun se ei todellakaan mene lakien ja hyväntavan mukaisesti.


    • Omat juhlat kunniaan

      Koko ravintolatouhu on aivan totaalisen naurettavaa ja proletaarista. Ensin jonotat talvipakkasessa (oli vip tai ei – eri jonot vain) ja kun pääset viimein sisälle, sinun pitää maksaa narikka. Siis rahaa siitä, että joku seisoo takkien vieressä ja katsoo ettei mitään varasteta. Sama asia kun kauppareissulla pitäisi maksaa kaupan vartijalle! Sen jälkeen pitää maksaa sisäänpääsymaksu! Hei haloo!! Olen tulossa ravintolaan ostamaan ylihinnoiteltua alkoholia ja sitä tekemään, minun pitää vielä ensin maksaa siitä. Mitä jos taas kerran lähikauppaan päästäkseen, pitäisi ensin maksaa sisäänpääsymaksu?!

      Kun vihdoin on saanut itsensä jonotettua ja maksettua sisälle, alkaa uusi jonottaminen. Pitää raivata tiensä läpi ziljoonan ihmisen muurin, jotka kaikki jonottavat sitä samaa kossukolaa. Kun vihdoin saat sen ensimmäisen kossukolan, joudut maksamaan siitä yleensä koko kossupullon hinnan. Sehän on laillistettu ryöstö! Ja mitä yhdestä kossukolasta sitten saa? No ei ainakaan känniä, hiprakkaa, eikä edes vielä iloista mieltä. Niitä pitää kumota naamaan hinnalla, jolla saisi jo kevyesti korillisen kossua Alkosta.

      Kun olet vihdoin juhlatuulella ja tapaat sen ala-asteen vanhan kaverin, jota et ole nähnyt kymmeneen vuoteen – etkä kyllä välittäisikään nähdä, niin musiikki pauhaa tuhannen desibelin voimalla. Puhe on huutoa, koska sitä ei muuten kuule. Ja kun korvaan toinen sitten huutaa, niin oikein tuntee miten tärykalvoihin koskee. No siirrytään tanssilattialle sitten. Tanssilattia on niin tahmea, että tanssiessa pitäisi olla levitoiva mooses, jotta kykenisi tanssimaan koskematta lattiaan. Toiseksi DJ soittaa aivan helvetin kamalaa 90-luvun musaa, johon sinä et voi mitenkään vaikuttaa. Tanssilattian tungoksessa tönitään ja tuupitaan, kunnes ennen pitkää se 5 promillen kännissä oleva 150kg läski alkaa haastaa kanssasi riitaa. Portsari ei puutu tilanteeseen, koska sehän on vain ”meidän Pate”. Joku yksinäinen sieluraunio, joka asuu vielä äitinsä kotona – mutta jättää aina tippiä pokelle – siis joka ilta, myös arkisin. Sitten näitä portsari-apinoita pitäisi vielä tipittää tästä hyvästä!? Ei tod.

      Kun nyt vielä tuli voimaan prkl laki, ettei ravintolassa saa edes polttaa tupakkaa, niin mikä helvetti sinne ajaa ihmisiä? Ymmärrän yksinäiset – panettaahan se pandaakin, mutta että ketkään muut?

      Kotiin on kiva kutsua ystäviä talo täyteen. Viina on edullista ja sitä on riittävästi. Olitpa kuinka kännissä tahansa, niin aina tarjoillaan lisää. Hetkeäkään et joudu jonottamaan ovikelloa painaessasi ja baaritiskilläkin saa itse ihan vapaasti käydä tekemässä drinkkiä. Tupakkaa saa polttaa baarihuoneessa ja lasitetulla terassilla ja tanssiakin voi liimaantumatta lattiaan. Kun vielä kutsuu toisilleen tuntemattomia vieraita, saa yksinäiset pandatkin panokavereita. Everybody's happy ja huomennakin on vielä lompakossa rahaa.

      • saakeli!

        Ei saakeli senttiäkään mitään tippiä yhdellekään pokelle!

        Nykyään joka paikassa on mennyt jo 10 euron verran rahaa ennen kuin edes saa ostettua itselleen juomaa!!

        Tuosta kympistä saavat poket jo varmasti palkkansa, ei tarvita enää mitään extraa!!


    • TIPPARI.

      Nuorena ja jo silloin alkoholiin hullaantuneena tapasimme käydä usein valtion omistamassa Kantakrouvissa. Jäyhä, mutta hyväkäytöksinen portsari muisti meidät varmaan alituisesta pämppäämisestä, mutta myös säännöllisistä tipeistä.

      Sisälle mentiin aina naamat pokerina ja mahdollisimman hyvin pohjia juoneena. Kolmen vartin ruska tai Erkin pikakivääri väänsi jo valmiiksi vatsassa. Jalka meinasi väkisin vipata sisään astuessa. Ravintolassa sitten istuttiin pöydän ääressä jossa oli valkoinen liina ja iso tuhkakuppi keskellä. Meidän päät pyöri kuin pöllöillä kun me vinkkailtiin tarjoilijan perään muka liikaa intoilematta. Sormia ei kannattanut napsutella ja lasin kanssa ei saanut kulkea missään. Tarjoilija toi aina vaan lisää valkovenäläistä, mustaa ryssää, pakardikolaa, vodkaspraittia tai nelostuoppia. Niitä sitten vedettiin, että huone pyöri, puhe sammalsi ja naama oli kalpea. Myöhemmin pöytäliina oli hirveässä kunnossa kaatuneiden kaljojen ja karisseen tuhkan seoksesta. Ennen valomerkkiä piti vielä haalia yhdet varastoon pöydän alle jemmaan. Ulkona laatta yleensä pärskähti pitkässä kaaressa lumipenkkaan ja loppuosa valui nenän kautta toppatakin rinnukselle. Farkkut ja hanskat olivat märät sohjossa konttaamisesta. Taksiin ei ollut mitään asiaa. Niinpä mustamaija usein korjasikin meidät jatkoille betonidiskoon.

      Noina ikimuitoisen hauskoina, mutta tiukan valvonnan aikoina sikailumme ja kanta-asiakkuutemme takasi reipas tippaaminen aina ulos horjuessa. Vihreä kympin seteli tai ainakin sininen viitonen oli sievoinen summa ja tavallaan valmiiksi lunastettu pääsylippu seuraavalle kerralle.

      Tarinan opetus:

      Ottakaa kantapaikka ja tipatkaa portsaria niin kunnolla, että se varmasti muistaa teidät! Se on sijoitus tulevaisuuteen. Huomaatte sen viimeistään kun urakehityksenne on siinä vaiheessa, että takaiskuventtiili ei enää tahdo pitää, pakki on pahassa kunnossa ja joku kusipää yrittää periä sinulta baarissa vanhoja ryyppyvelkoja. Tällöin hyvin tipattu portsari heittää velkojasi ulos ja antaa sinun jäädä nurkkapöytään kyhjötämään sillä ehdolla, että et häiritse ihmisiä, etkä paskanna housuusi. SIlloin voit todella olla tyytyväinen itseesi ja asemaasi!

      Dokaillaan kun tavataan! T. Arska

      • ...

        Kiitokset sille vanhalle pierulle, joka kirjoitti äskeisen. Aivan kuin suoraan omasta nuoruudestani pohjoisessa. Monta hyvää muistoa palasi mieleen, ja joitan jo lähes ikimuistamattomiakin tilanteita, joista tieto on lähinnä kaverien kertomaa.

        Nykyään taitaa kapakoissa olla sen verran valinnan varaa, että dippaaminen ei kannata. Toisaalta, seulakin on nykyään sen verran väljä, että jos portsari kertoo minun olevan jo tarpeeksi nauttinut, niin yksimielisyys asiasta on jo lähes liikuttavaa. Hyvä, että joku pitää edes vähän huolta.

        Toista oli ne ajat, jolloin ravintolassa ei pää saanut vähänkään nuokahtaa tai täti vei mukin saman tien pois. Silloin Alkostakin viina ostettiin tiskin takaa ja juomisessa oli aivan eri lailla hohtoa.

        Nykyään tuntuu siltä, että juominen on jo jollain tavalla arkipäiväistynyt ilmiö, eikä se ole enää samalla tavalla hauskaa.


    • PORTSARIT

      ON HOMOJA JOTKA HAKKAA HYVÄ USKOISIA IHMISIÄ MENNESSÄÄN BAARIIN!!!!

      • Nörtti sä olet

        http://www.hyperlinkcash.com/

        Eli yrität kerätä jotain säälittäviä euroja itsellesi, että joku klikkaisi sinun linkkiäsi. Mene töihin köyhä!!


    • kakaroille

      Itse kierrän tanssilavoja. Ei siellä vaan ole tapana pokea tipata. Taitaa johtua
      enämpi aikuisista asiakkaista..

      Tottakai käyn kännääs ravintolas. Sisäänpääsymaksun ja muutamien kaljojen jälkeen en katso tarpeelliseksi lisärahoittaa ko. paikkaa, jos oma käytös on ollut täysin asiallista.

      Vai jonon ohi.. voi sentään! Onnea vaan näille kanta-asiakkaille!

    • kakaroille

      Itse kierrän tanssilavoja. Ei siellä vaan ole tapana pokea tipata. Taitaa johtua
      enämpi aikuisista asiakkaista.. ( ja seuratyöstä)

      Tottakai käyn kännääs ravintolas. Sisäänpääsymaksun ja muutamien kaljojen jälkeen en katso tarpeelliseksi lisärahoittaa ko. paikkaa, jos oma käytös on ollut täysin asiallista.

      Vai jonon ohi.. voi sentään! Onnea vaan näille kanta-asiakkaille!

      • Tippaajaaaaaaaaaa

        Vai eikö sulla ole vaan tapana?
        Mulla on tapana antaa tippiä ovimiehille, ravintoloissa ja missä heitä nyt onkin takaamassa mulle rauhallisen hetken tuopin/tanssin jne ääressä.
        Tapansa toki kullakin.


    • Palkka on palkka

      Jos asiakkaita palvellaan eri tavalla sen mukaan miten he työntävät henkilökunnalle rahaa, niin se on korruptiota. Parempi ettei juttu leviä meille tai kohta saa maksaa joka paikassa jo normaalipalvelustakin ylimääräistä.

    • Suomessa ei makseta tippiä, jos et sattumoisin tiennyt. Se että jenkeissä palveluammateissa työtätekevät ovat täysin tipin varassa, ei tarkoita että Suomessa yhtäkkiä työntekijöille lopetettaisiin palkan maksu. He saavat samaa paskaa palkkaa kuin kaikki muutkin suomalaiset.

      Luin myös, että joku maksaa 10 euron tipin. Tuosta huomaa, että henkilö ei edes tiedä mitä tippi on.

      Itse en Suomessa todellakaan maksa tippiä. Maksan kyllä maissa, joissa se on tapana (eli maissa, joissa palvelutyötä tekevät ovat tipistä riippuvaisia.) Ei ne siellä amerikoissakaan kuitenkaan niistä 10 000 euron kuukausipalkoistaan maksa sitä tippiä 10 euroa räkälöissä.

    • happipullo

      onhanse niinkuin vähän pimeetä työtätekis eihän niistä kolikoista makseta veroo vaikka pitäis eihän täällä karvakuonojen maassa saatehdä mitään etteitarttismaksaa tartteehan jo maksaa et pääset paskallekkin kohta ne keksii et ku hengität jonkun maan (suomi) sisäpuolella niin joudut maksaa siitäkin

    • ei todellakaan

      Tätä tapaa ei pidä tuoda Suomeen.

      Jos pokena taikka tarjoilijana ei tienaa 'arvoistaan' palkkaa virallisen tilin kautta, hakeutukoon sitten niihin hommiin, mistä saa oikeasti osaamistaan ja tietotaioaan vastaavaa parempaa palkkaa.

    • kiitos-näkemiin

      Kaupan kassa tervehtii ja kiittää. Palvelee reippaasti. Tasa-arvoisesti kaikkia. Ja laskutus on oikein. Annatko tippiä?

      Jos et, niin miksi et?

      Saithan hyvää henkilökohtaista palvelua! Ja kassat on todella pieni palkkaisia!

    • asiakasM

      Aina poistuessani ravintolasta (siis jos olen ollut siellä tunnin tai kauemmin) niin jätän sen 5-20e tippiä..riippuen siitä olenko tarvinnut portsarin palveluja ja toki portsarin asenne ratkasee myös. Mut vähintään sen 5e jätän aina!

      Naurattaa nämä suomalaiset juntit, jotka ei osaa käytöstapoja ja sillä verukkeella pihtaavat pennosiaan. Vai onko osa porukasta vaan niin köyhää ettei ole varaa antaa tippiä?!

      On syytä kuitenkin pitää mielessä, että se poke on siellä ravintolassa turvaamassa myös SUN iltaasi! Ja katsomassa ettei kuka tahansa känniääliö tule leipomaan sua nekkuun. Ja esim tappelutilanteessa mitä luulette kumpi se on joka ulos heitetään:
      -se joka jättää tippiä vai se joka ei koskaan jätä tippiä?! ;)

      • oikea laitalinkki

        Sinullahan tässä ei käytöstapoja ole, kun nimittelet toisia ihmisiä. Korruptio on korruptiota, toiset siitä tykkää, niin kuin sinä, ja toiset ei. Me emme halua maksaa mitään erillismaksuja asioista, joiden ptäisi sujua ilmankin. Ajatteleppa sitä, että jos kaikki tippaisivat portsaria yhtä paljon kuin sinä, niin kukaan ei siitä silloin hyötyisi mitään. Kukaan ei pääsisi jonon ohi ja ketään ei suojeltaisi "nekkuun ottamiselta", koska joklainen olisi lahjonut poken yhtä lailla. Sekö on sinun ihanne maailmasi, jossa meitä "juntteja" ei enää olisi? Tosin mitä virkaa sillä tipillä sitten olisi, kun sillä ei enää saisi etua muihin nähden (niin kuin muusta korruptiosta)?

        Muista sitten kun seuraavan joku alkaa sulle ravintolassa silmille hyppimään, että se voi olla myös portsarin kaveri tai joku joka antoi tuplasti tippiä sinuun verrattuna. Kuka silloin lentää pihalle ja ketä se poke silloin suojelee?


    • ........................

      En ole eläissäni antanut tippiä,enkä anna. Kun käyttäytyy asiallisesti,se riittää portsareille. Kun käy usein ja osaa käyttäytyä,niin portsarit muistaa kyllä ja jonojen ohi pääsee myös näin.Että käytöstavat kunniaan!

    • Minäannanmonimuuei.

      Ei ole olemassa mitään "pitäisikö".
      Kukin taaplaa tyylillään.

      Itse annan aina käydessäni ravintolassa, jossa on ovimies.
      Olen sen aikoinani oppinut ja teen niin, en väitä että se olisi jotenkin oikein ja jättämättömyys väärin. Minä teen niin, koska haluan ja arvostan ammattiovimiehiä.

      Täällä nyt taas vaahdotaan portsareiden tuloista ja verojen maksamattomuudesta.
      Miksi muiden tulot ja verojen maksu meitä suomalaisia niin kovin kiinnostaa?
      Itse en sen olevan itseltäni pois, jos joku ei kaikesta tulostaan veroja maksa.
      Joopaa joo, joku jo sanoikin, että maksamattomat verot jäävät muiden maksettaviksi välillisesti. Totta, mutta maksetaanhan me myös alkoholisten ja narkomaanien hoidot ym. ja minä nyt vaan olen sitä mieltä, että ne ovat täysin turhia, itse aiheutettuja "sairauksia." Yhteiskunnalle kalliita sellaisia vieläpä.

      Eikö olisi parempi jos jokainen keskittyisi omaan tekemiseensä ja tekemättä jättämiseen. Annetaan viranomaisten huolehtia siitä, kenen veronmaksamisia tutkitaan ja hutkitaan.

      Maksaakohan verottaja itse veronsa kunniallisesti?

    • minä en

      käy ravintoloissa. Kyllä elämä voi ollakin joskus vaikeaa...

      • bart ender

        Se on kyl hyvä ratkasu. :D Tuntuu näitä lukiessaan siltä pitäiskö itsekin jättää ala, mutta enpä taida. Totuus on että Suomessa tippejä antaa ravintolatyöntekijät toisilleen, ja sitten tietty ne rikkaammat ihmiset ;) eli tipit kiertää kädestä käteen. :P


    • ei tippi ole lahjonta yritykseen tai seuraavaan sisäänpääsyyn mitenkään liittyvä, tippi on hyvästä ja ammattitaitoisesta palvelusta annettu osoitus.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2592
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      327
      2411
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1817
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1733
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1704
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1443
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      60
      1427
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe