En tiedä oliko tämä oikea palsta mutta kumminkin. On ruvennut tuo pyssyllä paukuttelu hieman kyllästyttämään ja jousimetsästys kiinnostamaan. Ymmärtääkseni Suomessa saa metsästää vastakaari ja taljajousella. Kumpaa suosittelisitte aloittelijalle. Kirjastosta varmaa löytyy oppaita ja kirjoja k.o aiheesta. Kyselisin kumminkin asiasta tietäviltä että mitähän kyseiset välineet maksavat ja onko järkeä edes aloittaa kun kumminkin olen ns. "viikonloppumetsästäjä". viikolla aika ei riitä millään ja käsittääkseni jousimetsästyksen opettelu on aika haastavaa puuhaa.
jousimetsästys
4
705
Vastaukset
- kävi pari vuotta
sitten samaten, siirryin osittain jousimetsästykseen. Taljalla oppii ampumaan muutamassa viikossa, mutta tuolla vaistojousella se on kovemman takana.
Tosin taljalla on liikkuvaan maaliin osuminen lähes sattuman kauppaa, kun taas vaistojousi on sitä varten tehtykin. Taljalla ampumamatkan voi pitää hiukan pitempänä, mutta lyhyen matkan hommaahan se jousimetsästys kuitenkin on.
Kyllä minusta se taljajousi on helpompi aloittelijalle, se kannattaako on taas sinun itsesi päätettävissä. Saalismääräät kyllä putoaa kun jousella metsästää.
Hintaa en osaa sanoa, itse maksoin käypäsestä paketista sellasen 700€ mutta siitä on muutama vuosi. Käytettynä kannattaa myös kysellä. - toistakytä vuotta jo
Jousimetsästys maksaa 500-3000e, ihan minkä tasoista kalustoa hommaa. Hanki koht edukas taljajousi alan liikkeestä (merrysport/sherwood), jossa osataan neuvoa vetopituudesta (kuinka pitkät kädet yms.) ja paunamäärä (jousen jäykkyys esim 50-65 paunaa) sekä tärkein on nuolet. joiden jäykkyys/pituus ovat täysin riippuvaisia jousen voimasta. et voi ostaa oikeita sopivia vermeitä netistä jos aloittelija. tulee vikaostoksia tosi helposti.Huom nuoeni ja jousen toimittava yhteen. Nuoli lentää suoraan (mutkittelee).
Suosittelen ostamaan taljajousen, siihen pieni etuvakain, laukaisulaite, tappitähtäin, rannesuoja, nuolet (valmiiksi sulitetut nokitetut hiilikuitu(alumiini)-nuolet), metsästyskärjet ja taulukärjet harjoitteluun. Nuolia häviää paljon metsästäessä ja maastoharjoittelussa.
Omalla kohdalla jousimetsästys on paljolti tauluun ammuntaa, riista on vähän toissijainen juttu lol. - istuvakyttääjä
En yhtään ihmettele jos jotkut kyllästyy paukuttelemaan ruutiaseella..on meinaan sellaista tykitystä vesilinnustuskin nykyään joillakin että..itse ammun vain muutaman laukauksen syksyssään ja joka patilla jää vesilintu sillä en ammu lentoon lainkaan vaan ainoastaan veteen..ampumamatkan kun malttaa pitää lyhyenä niin aina jää eka paukulla, haulikkona vanha rinnakkaipiippuinen baikal 12/70..on tosin niitäkin jotka muuten vaan kyllästyy ja alkaa jousimetsästäjiks, se on aika haasteellinen laji, ampumamatkat lyhyitä..intiaani saa olla..
- rahat hukkaan?
perfect lint twin 65lbs 79e ovh 229e onko ok jousi aloittelijalle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458