Pohjois-norja

Nopps

Ajattelimme lähteä asuntoautolla reittiä kilpisjärvi-tromssa-narvik-kiiruna-tornio.. Onko kellään kokemuksia minkälainen reitti? Onko hienoja maisemia? Onko reitin varrella mitään nähtävyyksiä joita suosittelisitte?

8

1394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvinkin..

      Meille tasamaihin tottuneille Suomalaisille Norja on jo nähtävyys.

      Tromssa ja Hammerfest on hienoja kaupunkeja ja kannattaa käydä kuikkaamassa.

      Narvikin keskustassa kalahallin vieressä on Kriisiajan museo, jos sotahistoria kiinnostaa, niin sinne.
      Kiirunasta tuodaan junalla rautamalmia Narvikiin ja satamavarusteista voit päätellä, kuinka isoa hommaa se on.
      Matkalla Narvikista Kirunaan voit seurata malmijunien tiheää liikennettä.
      Torniojärven seutu on hienoa maisemaa ja varsinkin vuorilammet heti rajalla.
      Kaksi viikkoa sitten tulin tuolta.

      Kirunassa järjestävät kaivosvierailuja. Linja-auto vie vieraat kaivokseen vajaaksi kolmeksi tunniksi ja lähdöt Kirunainfon edestä paikallista aikaa 9:00 ja 13:00 ... elä myöhästy.

      Jätä kiireet kotia.

      • torniojärven seutu

        luvista tietoa entä kalojen saantimahd. virvelillä. maksaako ruottis onkiminen?


    • Sama reitti

      Just ajelimme perheen kanssa samat tiet, mutta Kiiruna-Narvik-Kilpisjärvi -suunnassa. Komeaa maisemaa riitti.

      Itse ajaisin mieluummin Narvikista ennemin etelään, kuin pohjoiseen, kun seuraavan kerran reissuun lähden. Jotenkin se vuorien ja teiden karuus jäi kuitenkin tällä kertaa kokematta.

      Keskisestä Suomesta Kilpisjärvelle ajaminen on ajanhukkaa. Välillä kun ei ole "mitään". Tai mistäs minä tiedän, mistä olet lähdössä.

      Lopultakin nämä ovat makuasioita, eli käy katsomassa. Hyvää matkaa!

      • ...

        Ite olen myös tuon Narvik-Tromssa välin ajellut. Omasta mielestäni ei ole sitä maisemallisinta aluetta Pohjois-Norjasta. Itsekin jatkaisin tuosta Narvikista etelään aina Mo i Ranaan asti rannikkotietä pitkin. Siellä on ainakin nähtävyyksinä mereen asti tuleva Svartisenin jäätikkö ja Saltstraumenin silta ja sen alla oleva salmi, jossa hyvin voimakas virtaus. Ja nuo lautta yhteydet vuonojen yli on myös aika nähtävyyksiä.

        Toki tuolla Tromssassa päinkin on maisemaa. Jos ei halua samoja teitä ajella niin kannattaa Kilpparilta ajella Tromssaan tuota E8 pitkin vaikkapa ja lähteä sieltä sitten Narvikiin noita pikkuteitä Tromssan länsipuolelta. Sieltä menee lauttayhteys etelään päin.

        Itse olen lähdössä ensi viikolla Lofooteille ja tarkoitus olisi ajella Torniosta Kiirunan kautta Lofooteille. Tuo reitti on vielä näkemättä.


      • Basta
        ... kirjoitti:

        Ite olen myös tuon Narvik-Tromssa välin ajellut. Omasta mielestäni ei ole sitä maisemallisinta aluetta Pohjois-Norjasta. Itsekin jatkaisin tuosta Narvikista etelään aina Mo i Ranaan asti rannikkotietä pitkin. Siellä on ainakin nähtävyyksinä mereen asti tuleva Svartisenin jäätikkö ja Saltstraumenin silta ja sen alla oleva salmi, jossa hyvin voimakas virtaus. Ja nuo lautta yhteydet vuonojen yli on myös aika nähtävyyksiä.

        Toki tuolla Tromssassa päinkin on maisemaa. Jos ei halua samoja teitä ajella niin kannattaa Kilpparilta ajella Tromssaan tuota E8 pitkin vaikkapa ja lähteä sieltä sitten Narvikiin noita pikkuteitä Tromssan länsipuolelta. Sieltä menee lauttayhteys etelään päin.

        Itse olen lähdössä ensi viikolla Lofooteille ja tarkoitus olisi ajella Torniosta Kiirunan kautta Lofooteille. Tuo reitti on vielä näkemättä.

        Sama homma, perjantaina auto junaan Helsingissä ja siitä sitten Pajalan, Kiirunan ja Narvikin kautta Lofooteille niin pitkälle kun tietä riittää. Rörbu varattuna Å:sta 5 päiväksi, tarkoitus kalastella, retkeillä ja nautiskella maisemista yms. kaikessa rauhassa. Sitten pikkuhiljaa palaillaan takaisin Harstadin ja Kiirunan (kaivoskierros tietty ohjelmassa) kautta taasen Kolariin ja autojunalla etelään.


      • vierailu..
        Basta kirjoitti:

        Sama homma, perjantaina auto junaan Helsingissä ja siitä sitten Pajalan, Kiirunan ja Narvikin kautta Lofooteille niin pitkälle kun tietä riittää. Rörbu varattuna Å:sta 5 päiväksi, tarkoitus kalastella, retkeillä ja nautiskella maisemista yms. kaikessa rauhassa. Sitten pikkuhiljaa palaillaan takaisin Harstadin ja Kiirunan (kaivoskierros tietty ohjelmassa) kautta taasen Kolariin ja autojunalla etelään.

        LKAB:n kaivoksille

        Kirunassa järjestävät kaivosvierailuja. Linja-auto vie vieraat kaivokseen vajaaksi kolmeksi tunniksi ja lähdöt Kirunainfon edestä paikallista aikaa 9:00 ja 13:00 .

        Ihan varmaksi en muista, mutta taisi olla vain arkipäivinä ja jos saat Suomalaisia koottua ryhmän, voit pyytää infosta opastuksen Suomenkielellä.
        Suomenkielisestä oppaasta on sovittava muutama tunti etukäteen, muuten se voi olla Saksaksi tai Englanniksi,,, tai jopa Ruotsiksi.

        Kaivoksessa on ympäri vuoden tasaisen lämmintä 8 astetta, ettei ihan shortseissa pidä lähteä.

        Ota kamera mukaan..


      • kaivosvierailuun
        vierailu.. kirjoitti:

        LKAB:n kaivoksille

        Kirunassa järjestävät kaivosvierailuja. Linja-auto vie vieraat kaivokseen vajaaksi kolmeksi tunniksi ja lähdöt Kirunainfon edestä paikallista aikaa 9:00 ja 13:00 .

        Ihan varmaksi en muista, mutta taisi olla vain arkipäivinä ja jos saat Suomalaisia koottua ryhmän, voit pyytää infosta opastuksen Suomenkielellä.
        Suomenkielisestä oppaasta on sovittava muutama tunti etukäteen, muuten se voi olla Saksaksi tai Englanniksi,,, tai jopa Ruotsiksi.

        Kaivoksessa on ympäri vuoden tasaisen lämmintä 8 astetta, ettei ihan shortseissa pidä lähteä.

        Ota kamera mukaan..

        kts!


    • -NNN-

      Lofootit =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe