Baikal IJ-58 ja 1050bar panos

Ahvena1

Onkos kellään kokemuksia kestääkö vanha Baikal tuollaista 1050bar latausta? Ase on hyväkuntoinen.

14

4179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baikaleista

      että ne kestävät ampua tuhat minimagnumia ja hajoavat
      tuhannennella ensimmäisellä laukauksella

      • Ahvena1

        Toivottavasti aseen edellinen omistaja on ampunut alle 1000. Onkohan kellään omakohtaista kokemusta? Jos ase hajoaa niin mistähän kohti se tapahtuu? Ei niin haittaa jos satkun tussari menee kunhan ei tule silmille.


      • tietää...
        Ahvena1 kirjoitti:

        Toivottavasti aseen edellinen omistaja on ampunut alle 1000. Onkohan kellään omakohtaista kokemusta? Jos ase hajoaa niin mistähän kohti se tapahtuu? Ei niin haittaa jos satkun tussari menee kunhan ei tule silmille.

        miksi ottaa riski?


      • Ahvena1
        tietää... kirjoitti:

        miksi ottaa riski?

        No kun sattuu olemaan tuollainen haulikko ja 1050bar panoksia. Kysyn siksi jos jollain olisi jo kokemuksia.


      • Ahvena1 kirjoitti:

        No kun sattuu olemaan tuollainen haulikko ja 1050bar panoksia. Kysyn siksi jos jollain olisi jo kokemuksia.

        Eikö piipussa lue koeponnistuspainetta? Itse kyllä ampuisin muutenkin.


      • Ahvena1
        k0rh0nen kirjoitti:

        Eikö piipussa lue koeponnistuspainetta? Itse kyllä ampuisin muutenkin.

        On venäläisiä kirjaimia ja numerot 750. Tarkoittanee baareja.


      • paineistuksista...
        Ahvena1 kirjoitti:

        On venäläisiä kirjaimia ja numerot 750. Tarkoittanee baareja.

        ...oli joku vuosi sitten jossain ase-lehdessä juttua. Baikaleissa varsinkin ilmoitetut baariluvut ovat joko täysin päin honkia, tarkoittavat eri asiaa kuin koeponnistus kestävyydet, tai ovat erittäin varovaisia lukemia. Esimerkiksi mp-153 puolariin merkattuja baarilukuja jos noudattaisi (olikohan merkattu joku 950 baaria), niin aseella ei voisi ampua edes mitään kaupassa myytävää 12/76 patruunaa, vaikka aseen kaliperi on 12/89. Tosiasiassa voi täysin huoletta laskea menemään ärhäkimmätkin 12/89 panokset, ilman vaaraa aserikosta tai vastaavista.
        Omalla velipojalla on 1970-luvulta peräisin oleva baikalin ij-27, kaliperi normaali 12/70. Baarilukemaksi on merkattu piippujen alapuolelle 650. No, velipoika on aseella pistellyt ainakin kymmenen vuoden ajan S&B:n ja Winchester minimagnumeita (joissa baarilukema yli 1000), eikä ase ole niistä millään tavalla kärsinyt, eikä kärsi.

        Kyllä palalaikka paineet kestää, kunhan et vain rupea 12/76 paukkuja tunkemaan 12/70 aseeseen. Vastuu toki sinulla itselläsi minkälaisia panoksia sinne pyssyysi tunget.
        Kaikki vanhat aseet eivät kovia paineita kestä. Kaverin 12/70 liegeläinen rinnakkaispiippu-pyssy rupeaa tunkemaan heti ruuti kaasuja naamalle jos haulilataus kasvaa yli 36 gramman.


      • Ahvena1
        paineistuksista... kirjoitti:

        ...oli joku vuosi sitten jossain ase-lehdessä juttua. Baikaleissa varsinkin ilmoitetut baariluvut ovat joko täysin päin honkia, tarkoittavat eri asiaa kuin koeponnistus kestävyydet, tai ovat erittäin varovaisia lukemia. Esimerkiksi mp-153 puolariin merkattuja baarilukuja jos noudattaisi (olikohan merkattu joku 950 baaria), niin aseella ei voisi ampua edes mitään kaupassa myytävää 12/76 patruunaa, vaikka aseen kaliperi on 12/89. Tosiasiassa voi täysin huoletta laskea menemään ärhäkimmätkin 12/89 panokset, ilman vaaraa aserikosta tai vastaavista.
        Omalla velipojalla on 1970-luvulta peräisin oleva baikalin ij-27, kaliperi normaali 12/70. Baarilukemaksi on merkattu piippujen alapuolelle 650. No, velipoika on aseella pistellyt ainakin kymmenen vuoden ajan S&B:n ja Winchester minimagnumeita (joissa baarilukema yli 1000), eikä ase ole niistä millään tavalla kärsinyt, eikä kärsi.

        Kyllä palalaikka paineet kestää, kunhan et vain rupea 12/76 paukkuja tunkemaan 12/70 aseeseen. Vastuu toki sinulla itselläsi minkälaisia panoksia sinne pyssyysi tunget.
        Kaikki vanhat aseet eivät kovia paineita kestä. Kaverin 12/70 liegeläinen rinnakkaispiippu-pyssy rupeaa tunkemaan heti ruuti kaasuja naamalle jos haulilataus kasvaa yli 36 gramman.

        Joo toki vastuu on itsellä. Juuri noita todellisia kokemuksia olin vailla. 12/70 panokset kyseessä. Mun tussarissa tuo luku on tosiaan 750. Tämä haulikko on 60-luvun alusta. En aio noita paukkuja edes kovin paljon käyttää, metson kylkeen meinasin säästää tällaisen vähän tuhdimman latauksen. 1/2 auto Winsuun en tuota panosta laita, sen lukko irtisanoutui jo kertaalleen.


      • ja suosittelen...
        Ahvena1 kirjoitti:

        Joo toki vastuu on itsellä. Juuri noita todellisia kokemuksia olin vailla. 12/70 panokset kyseessä. Mun tussarissa tuo luku on tosiaan 750. Tämä haulikko on 60-luvun alusta. En aio noita paukkuja edes kovin paljon käyttää, metson kylkeen meinasin säästää tällaisen vähän tuhdimman latauksen. 1/2 auto Winsuun en tuota panosta laita, sen lukko irtisanoutui jo kertaalleen.

        käyttämään max 36g latauksia, 34g tai 32g latauksetkin ovat jo aivan riittävä omien kokemusteni mukaan myös metsolle, kunhan ei liian kauas sentään yritä sillä - haulikko kun on edelleenkin se ns. "lähitaisteluase". Ja kannattaa muistaa, että haulikuorman kasvaessa haulien nopeus ja läpäisykyky heikkenevät - siinä on siis aina kyse kompromissista. Ellet nyt sitten itse omalla vastuullasi esim. lataile jytäkämpiä panoksia siihen "tohloon".


      • Ahvena1
        ja suosittelen... kirjoitti:

        käyttämään max 36g latauksia, 34g tai 32g latauksetkin ovat jo aivan riittävä omien kokemusteni mukaan myös metsolle, kunhan ei liian kauas sentään yritä sillä - haulikko kun on edelleenkin se ns. "lähitaisteluase". Ja kannattaa muistaa, että haulikuorman kasvaessa haulien nopeus ja läpäisykyky heikkenevät - siinä on siis aina kyse kompromissista. Ellet nyt sitten itse omalla vastuullasi esim. lataile jytäkämpiä panoksia siihen "tohloon".

        Näissä paukuissa on 36g lataus mutta painetta tuo 1050bar.


      • Ahvena1
        Ahvena1 kirjoitti:

        Näissä paukuissa on 36g lataus mutta painetta tuo 1050bar.

        Korjaan, 35g.


      • ::::::
        Ahvena1 kirjoitti:

        Korjaan, 35g.

        että olisi "1050bar"-merkintä 35gramman haulilatauksella ladatussa patruunassa. Minulla sattuu olemaan 12/89 patruuna jossa on 61g haulilataus, ja siinä lukee 1050bar . En ole ikinä vielä törmännyt edes minimagnumiin ( 40-44g ) jossa olisi merkitty 1050bar, tai muutakaan bar-merkintää...


      • Ahvena1
        :::::: kirjoitti:

        että olisi "1050bar"-merkintä 35gramman haulilatauksella ladatussa patruunassa. Minulla sattuu olemaan 12/89 patruuna jossa on 61g haulilataus, ja siinä lukee 1050bar . En ole ikinä vielä törmännyt edes minimagnumiin ( 40-44g ) jossa olisi merkitty 1050bar, tai muutakaan bar-merkintää...

        http://www.teerikirnu.com/cheddite.php

        Kovin laajaa kirjoa panoksista et liene nähnyt jos 1050bar minimagnum on näkemättä. Tuolta Teerikirnun osoitteesta näet mikä on kyseessä, voit vaikka soittaa sinne jos vielä epäilyttää. Painehan riippuu haulien määrästä ja siitä miten vauhdikkaasti ne matkaan lähetetään.


      • minimagnum
        :::::: kirjoitti:

        että olisi "1050bar"-merkintä 35gramman haulilatauksella ladatussa patruunassa. Minulla sattuu olemaan 12/89 patruuna jossa on 61g haulilataus, ja siinä lukee 1050bar . En ole ikinä vielä törmännyt edes minimagnumiin ( 40-44g ) jossa olisi merkitty 1050bar, tai muutakaan bar-merkintää...

        http://www.era-ankkuri.fi/tuotteet.html?id=46/196


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe