ensikäynti lapsettomuusklinikalla

lapseton30v

Mitä ihan oikeasti käytännössä tehdään ensikäynnillä lapsettomuusklinikalla (esim. Tampereen AVA-klinikalla)? Mitä siellä kysellään ja tutkitaan? Otetaanko esim. verikokeita?
Pitääkö molempien mennä sinne yhtäaikaa vai voiko esim. mies käydä antamassa ensin vain spermanäytteen?

5

3375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidoissa ollaan

myös Avalla (Tre) asiakkaina - siirryttiin sinne toiselta klinikalta. Ensikäynille pitäisi kyllä mennä yhdessä, koska molemmat ovat asiakkaita, asianne on yhteinen eikä mitään voida tehdä, jos molemmat eivät ole suunnittelemassa jatkoa. Yleensä - ainakin meidän aikaisemmassa hoitopaikassa - ensimmäisellä tapaamisella käydään läpi yleistä terveyteen, kuukautiskiertoon jne. liittyviä asioita ja tehdään sisätutkimus ultra. Yleensä tutkimuksia jatketaan siten, että naiselle tehdään ns. kierron kartoitus, jolloin selvitetään laboratoriokokein ja ultralla hormonitasoja, munasolun irtoamista, kohdun limakalvon tilannetta jne. Lisäksi otetaan molemmilta Hiv, hepatiitit, klamydia ja mieheltä pyydetään spermanäyte (voi antaa kotona ja vie sitten vauhdilla klinikkalle). Naiselle tehdään usein myös munatorvien aukiolotutkimus, sillä jos "tuubat" on tukossa, niin se jo estää tehokkaasti raskautumasta. Alkututkimusten jälkeen voidaan sitten miettiä hoitoa yhdessä, kun tulokset ovat selvillä. Lääkäri osaa niiden perusteella esittää teille hoitosuosituksen. Toisinaanhan ihan kevyet hormonihoidot eli ns. ovulaation induktio voi olla riittävä apu.

Onnea matkaan! Ja me ollaan ainakin oltu hirveän tyytyväisiä AVAn toimintaan, lääkärit ovat ystävällisiä ja asiantuntevia.

• noin mee...

- puoli vuotta yrittämistä tuloksetta

- gyneltä lähete lääkärille

- ensikäynnille EI tartte mennä yhdessä, eikä senkään jälkeen
        (vasta keinohedelmöitystä suunniteltaessa - mikäli lasta ei alkuhoitojen eli pilsujen ym. jälkeen kuulu - olis hyvä tulla yhdessä, sanoi lääkäri)

- naiselta otetaan vain klamydiatesti (klamydia tukkii munatorvet) (mulla ei ollut)

- mieheltä tutkitaan sperman laatu (oli ok)

- kävin 1. kerran sisätutkimuksessa vuotta ennen pilsujen (clomit) aloittamista: katsottiin, ovatko torvet auki (olivat)

- Vuosi vierähti. Sain clomit. Kävin 2. kerran tutkimuksessa yhden clomikierron jälkeen

- 2. kierrosta tärppäsi!

...JOTEN: ei se ole ollenkaan monimutkaista!!!

t. äidiksi (ja isiksi) pian :)

• H&M
        noin mee... kirjoitti:

- puoli vuotta yrittämistä tuloksetta

- gyneltä lähete lääkärille

- ensikäynnille EI tartte mennä yhdessä, eikä senkään jälkeen
        (vasta keinohedelmöitystä suunniteltaessa - mikäli lasta ei alkuhoitojen eli pilsujen ym. jälkeen kuulu - olis hyvä tulla yhdessä, sanoi lääkäri)

- naiselta otetaan vain klamydiatesti (klamydia tukkii munatorvet) (mulla ei ollut)

- mieheltä tutkitaan sperman laatu (oli ok)

- kävin 1. kerran sisätutkimuksessa vuotta ennen pilsujen (clomit) aloittamista: katsottiin, ovatko torvet auki (olivat)

- Vuosi vierähti. Sain clomit. Kävin 2. kerran tutkimuksessa yhden clomikierron jälkeen

- 2. kierrosta tärppäsi!

...JOTEN: ei se ole ollenkaan monimutkaista!!!

t. äidiksi (ja isiksi) pian :)

Kuulostaa julkiselta puolelta..

Väestöliitossa sanottiin että alusta asti mies mukaan. Ainoastaan ultrassa ja kerran PASissa kävin ilman miestä kun hän ei yksinkertaisesti päässyt mukaan. Mies on kuitenkin osa tätä projektia, vaikka vaan sitten henkisenä tukena ja tulevana isänä.

• 9999

Näköjään eri paikoissa saattaa olla eri käytännöt. Väestöliitolla pitää ainakin mennä eka käynnille yhdessä. Siellä otetaan myös kaikki sukupuolitautien testit.

• H&M

Ja me ei saatu gyneltä lähetettä, ainoastaan paikkojen nimiä mihin voi soitella. Piti varata ensikäyntiaika ja siitä se lähti.
        Ja kyse siis treen seudusta. Väestöliiton toimintaan ollaan todella tyytyväisiä, yksityinen mutta jonkin verran halvempi kun esim Ava. Olen kyllä kuullut paljon hyvää Avastakin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe