Kirjastojen ominaishaju

sogyal

Jos kirjastojen ominaishajua myytäisiin purkissa, ostaisin sitä. Siihen kiteytyy yksinäisyys lapsuuden sadepäivät.

8

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dolores.Haze

      Kirjastot, antikvariaatit, vanhat kirjat... Kaikissa sama tuoksu. En sanoisi sitä hajuksi, sillä se ei ole vastenmielinen.

      Haistelen usein kirjoja lukiessani niitä. Vanhojen kirjojen tuoksusta tulee mieleen välitunnit koulun kirjastossa.

      • ei kai...

        kaikki kirjastot ja antikvariaatit samalta tuoksu, eihän nuo nykyiset kliiniset kirjastot tuoksu oikein miltään. Mutta samaa mieltä noin yleensä, kirjaa pitää nuuskia! Pahimmat tapaukset ovat olleet tupakka ja ykä sekaisin, tai siis se tietty 60-70-luvun kirjoista tuttu ällistyttävästi ykää muistuttava löyhkä. Parhaimmat ovat juuri tämä mainittu antikvariaatin tuoksu, ai-jai!
        Kuinkas muuten välitunteja koulun kirjastossa vietettiin? Jaa niin, tosiaan, lukioasteella.


      • Dolores.Haze
        ei kai... kirjoitti:

        kaikki kirjastot ja antikvariaatit samalta tuoksu, eihän nuo nykyiset kliiniset kirjastot tuoksu oikein miltään. Mutta samaa mieltä noin yleensä, kirjaa pitää nuuskia! Pahimmat tapaukset ovat olleet tupakka ja ykä sekaisin, tai siis se tietty 60-70-luvun kirjoista tuttu ällistyttävästi ykää muistuttava löyhkä. Parhaimmat ovat juuri tämä mainittu antikvariaatin tuoksu, ai-jai!
        Kuinkas muuten välitunteja koulun kirjastossa vietettiin? Jaa niin, tosiaan, lukioasteella.

        Eiväthän nämä uudet suuret kirjastot tuoksu alkuunkaan samalta kuin vanhat, pienet ja pölyiset. Ja varsinkin niiden varastot! Olin kerran kesätöissä pienessä kunnankirjastossa, joka ei edes ollut joka päivä auki. Se oli hino paikka: pieni, kodikas ja hyväntuoksuinen.

        Koulun kirjastossa vietin välitunteja ala-asteella. Olin pahasti koulukiusattu, ja opettajat yrittivät suojella minua antamalla minun viettää välitunteja kirjastossa lukitun oven takana lukemassa, kun kerran siitä pidin.


      • fiilistelyä :-)
        Dolores.Haze kirjoitti:

        Eiväthän nämä uudet suuret kirjastot tuoksu alkuunkaan samalta kuin vanhat, pienet ja pölyiset. Ja varsinkin niiden varastot! Olin kerran kesätöissä pienessä kunnankirjastossa, joka ei edes ollut joka päivä auki. Se oli hino paikka: pieni, kodikas ja hyväntuoksuinen.

        Koulun kirjastossa vietin välitunteja ala-asteella. Olin pahasti koulukiusattu, ja opettajat yrittivät suojella minua antamalla minun viettää välitunteja kirjastossa lukitun oven takana lukemassa, kun kerran siitä pidin.

        Jotenkin nousi heti mieleen P. Tammisen Piiloutujan maa, jossa siis esitellään hieno valikoima paikkoja, jonne kansalainen saattaa "kadota", joissa suurella varmuudella saa olla rauhassa. Pieni kunnankirjaston varasto, kun itse laitos on suorastaan kiinni, siinä on meininkiä! Ja kun assosioimaan lähti, myös Kafkan joiltakin osin haikailema kirjoitusympäristö jonkinmoisessa myyränkolossa, niin ja niin monen lukitun oven takana (taitaa nämä nousta pintaan siksikin, että tässä taloyhtiössä tehdään useissa asunnoissa kosteusvaurioremppaa ja katuporataan lattiaa pois).

        Taisi olla vähän monijakoinen ratkaisu se uhrin eristäminen? Vai toimiko se noin laajemmin ottaen?


    • Nenä!

      Minä rakastan sinua
      niin kuin vierasta maata
      kalliota ja siltaa
      niin kuin yksinäistä iltaa, joka tuoksuu kirjoille.

      • oli välttämätön lisä

        mielleyhtymiini tuossa yllä :-)


      • OOOO

        Kyllikki, tahdon että tuoksut kirjastolta... anna kun minä nuuhkaisen taas.. oooo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1699
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      139
      1624
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe