Hävettävä rotu

tuo holsku

Mitä järkeä on jotain surkeita hollanninpaimenkoiria jalostella, kun on paljon työskentelykykyisemmät saku ja belggarikin olemassa. Holsku on vasikka niihin verrattuna, joten tieltä rotu pois sukupuuton partaalle.

37

7724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k-oiraton

      Voisitko hieman perustella väitteitäsi? Olisi kiva kuulla rodusta ne hyvät ja huonot puolet!

      • tuo holsku

        Oikeastaan holsku on vasta esimerkki niistä roduista, jotka ovat hyödyttömiä, kun parempiakin työrotuja on olemassa. Miksi pitää säilyttää ne heikoimmatkin työkoirat? Aivan turhaa.


      • säilyttää?
        tuo holsku kirjoitti:

        Oikeastaan holsku on vasta esimerkki niistä roduista, jotka ovat hyödyttömiä, kun parempiakin työrotuja on olemassa. Miksi pitää säilyttää ne heikoimmatkin työkoirat? Aivan turhaa.

        Kun työkykyisempiäkin on olemassa niin miksi sinut pitäisi säilyttää?


      • aimäävai
        tuo holsku kirjoitti:

        Oikeastaan holsku on vasta esimerkki niistä roduista, jotka ovat hyödyttömiä, kun parempiakin työrotuja on olemassa. Miksi pitää säilyttää ne heikoimmatkin työkoirat? Aivan turhaa.

        Sulla on vissiin sitten itellä ollut joku "heikko" holsku, kun tiedät?


    • jokiaarre

      hollanninpaimenkoira on nätti ja monipuolinen rotu ja kaikki ei halua sakua jota nykyään näkee (ikävä kyllä) myös täysin koirista tietämättömillä ihmisillä. Ku pitää, kato olla kova.

      • jos

        kaikilla olisi sakemanni! Kiva nähdä harvinaisempiakin rotuja. Itse haluaisin koiran, jollaista ei ole kellään muulla maailmassa. Sakuja ei kaikkia edes erota toisistaan.. Ei holskujakaan tietysti, mutta kiva että on edes vähän harvinaisempia rotuja. Erilaisuus on rikkautta!


      • aimäävai

        Ei "sakut" ole kovinkaan kovia, tai ainakin hyvin harvoin... Mulla on ollut sekä holsku että 2 sakua. Nyt on sakemanni josta todella tykkään, mutta jos kovan tahtoo, niin holsku (lk uros) oli kovempi, ja muutenkin tulta ja tappuraa...


    • justjustjust

      Syö pääs. Näköjään olet ihan asiantuntia näissä asioissa. Voi taivas. :D

      Entä jos muotoillaan tämä kysymys niin, että kuka haluaa heikko hermoisia belgejä jotka pelkäävät? Todella työskentelykykyisiä... NOT!

      • jusatjustjustille

        tai ei, haluaisin kysyä omista kokemuksistasi koirarodusta? Itse en siitä tiedä hevonhumppaa, päätinpähän avautua iloksesi. Jos on näin huono ja etova rotu mielestäsi, eiköhän kannattaisi pitäytyä "lempirotujesi" sivujen parissa, eikä tulla tänne morkkaamaan toisten parhaita ystäviä.

        Onnea rodun hävittämisellesi!


    • Landepaukku raitapaita

      No, näitä mukamas tietäjiä ja provoja löytyy aina. Onneksi on mistä valita kaikille.
      Suurin osa holskuista eivät varmasti pärjää työlinjaiselle malille tai sakemannille mutta sitten nämä rodut eivät pärjää holskulle taas muissa asioissa. Täysin vietittömiähän nämä eivät kuitenkaan ole. ;)
      Rodun karvamuunnoksissa on eroja ja syystäkin pitkäkarvaisella on huonompi maine pk-koirana kuin muilla muunnoksilla mutta parempaan tulevaisuuteen tässä tähdätään sillä saralla, ainakin yritän omalta osaltani.

      Jos kaikki kasvattajat ja harrastajat ajattelisivat aiheen aloittajan tavoin meille kaikille koiraihmisille (joita kuitenkin on PALJON) ei löytyisi koiria millä harrastaa tai ylipäänsä mitä hankkia.
      Omista pitkis-kasvateista moni harrastaa, osa ihan tavoitteellisestikkin, ja oikein kivalla menestyksellä. Ei näistä miksikään IPO-koiriksi vielä ole ;) mutta ihan kelpo harrastuskavereita. Vanhimman urokseni isoisällä on kyllä IPO 3 tulos. Isällä HK 2 ja TOKO VOI tulokset. Pojanpoika pärjäillyt pk-treeneissä hyvin, monesti paremmin kuin belgit sekä sakemannit, uskokaa tai älkää! Ainakin kouluttajien sanojen mukaan.... ;) mutta se siitä, tulevaisuus sen näyttää että mitä noista mun haaveista tulee.

      Muistakaamme että holsku on alunperin maatilan yleiskoira - ei mikään ylivietikäs IPO-tykki! Jalostamalla sitä lopulta saa mitä hakee, mutta miksikä aikaa? Terve, perusluonteeltaan hyväpäinen ja tasapainoinen, yhteiskuntakelpoinen ja iloinen harrastuskaveri on sentään paljon parempi suurimalle osalle koiraihmisiä kuin kova, vahvaviettinen ja terävä palveluskoira.

      • ihmettelijä

        ...Ihan aidosti ja oikeasti, mistä tuo käsitys tulee, ettei holskusta ole PK-lajeihin?
        Itselläni on vuoden vanha pitkäkarvaholsku, jolla ainakin on intoa, halua ja viettiä ihan riittävästi ja vielä kaupanpäälle tavattoman tarkka nenä jäljen nuuskimiseen!!! Entisenä sakemannin omistajana voin sanoa, että holsku on todella ihana harrastuskaveri :) Se kun on semmonen persoonallinen vekkuilija, eikä tosikko, niinkuin sakemanni.. :) No, yksilöissä on varmaan eroja....


      • Saku Holskunen
        ihmettelijä kirjoitti:

        ...Ihan aidosti ja oikeasti, mistä tuo käsitys tulee, ettei holskusta ole PK-lajeihin?
        Itselläni on vuoden vanha pitkäkarvaholsku, jolla ainakin on intoa, halua ja viettiä ihan riittävästi ja vielä kaupanpäälle tavattoman tarkka nenä jäljen nuuskimiseen!!! Entisenä sakemannin omistajana voin sanoa, että holsku on todella ihana harrastuskaveri :) Se kun on semmonen persoonallinen vekkuilija, eikä tosikko, niinkuin sakemanni.. :) No, yksilöissä on varmaan eroja....

        sakuissa on aika paljo hajontaa... hyviä sakuja on vähän, sekundaa paljo. keskivertoholsku on musta parempi kun keskivertosaku pk-koirana, mut huippuhollsku ei kyllä yllä samaan kuin huippusaku!


    • ei_enää_toista

      Kyllä mun holsku oli aika hävettävä edeltäviin koiriini nähden. Hermoheikko, pehmeä ja terävä. Hankala elinkumppani, ja kaukana työkykyisestä. Joillekin voi holsku sopia, ja varmasti kaikki eivät ole yhtä työläitä. Tämä pentue oli kokonaisuudessaan ongelmallinen ja työläs. Kauneitta ja erikoisuutta, mutta kyllä se luonne on kuitenkin tärkein.

      • Landepaukku raitapai

        Holskun EI kuulu olla yliterävä, hermoheikko tai liian pehmeä. Harmi jos kohdallesi on tällainen tapaus sattunut. Uskallan väittää että näitä yksilöjä löytyy enimmäkseen lyhytkarvaisesta muunnoksesta. Kuten myös niitä huippujakin.
        Toivottavaa on että terävyyttä löytyy kohtalaisesti, mielyttämisen halua ja hieman pehmeä luonne,
        hermot ehdottomasti
        Kuvailemasi yksilö on varmasti ollut vaikea ja ongelmallinen. Näitä löytyy kylläkin jokaisesta rodusta, ei sen vähemmän sakemanneista kuin maleistakin.


    • Holskut!

      Holsku on hyvä koira rotu, jolla on hyvät työskentelykyky. Sakemanni ja belggarikin on, mutta niin on hoskukin. Et ole tainnut koskaan olla näkemässä, kun holsku on työskennelly, vai?

      • huhhuh...!

        Pitäisikö mielestäsi kaikki muuut rodut lopettaa koska eivät ole yhtä hyviä kuin saksanpaimen koira? Ei mitään järkeä ajattelu tavassasi..
        Taas näitä saksanpaimenkoira ihmisiä... aina yhtä törkeitä...


    • koiralle

      Voi voi.Taas äänessä joku,joka ei koirista mitään tiedä.Lähipiirissä 2 holskua ja
      enpä hienompaa koirarotua ole tavannut.
      Itselläkin ollut koiria mm.saksanpaimenkoira.Terävyyttä kyllä löytyy tarvittaessa aivan riittävästiEi tarvitse taluttaa sakemannia ,jotta välttyisi kaikenmaailman hampuusien lähentelyiltä,holsku kyllä pitää huolen asiasta.

    • tassutellentaivasall

      En tiedä hölkäsen pöläystä koiran kouluttamisesta ja/tai rotuvaatimuksista. Otin ensimmäiseksi koirakseni pitkäkarvaisen holskun, nuoriherra täyttää viikon päästä 2v. Luonne tuntuu loistavalta, vietit on kohdillaan ja halukkuutta oppia uusia asioita löytyy eli ei ole tyhmimmästä päästä. Vähän on jäärpäinen, mutta pitää se välillä vähän ollakin. Koira saa kehuja, kun on kiltti ja kauniin värinen.
      Minusta holskut on hyviä koiria. Tykkään myös sekarotuisista. Ja kissatkin on suloisia! Trolleista en niin tykkää..

    • vai että vasikka :D

      Naapurissa 1v. sakemanni itsellä 7kk lk holsku, mutta pennut ei voi leikkiä keskenään kun sakemanni ei uskalla tulla edes haistelemaan omistajansa takaa :D

      ..Niin täytyy muistaa että hollanninpaimenkoirat lyhyt-, pitkä- ja karkeakarvaiset ovat oikeasti omia rotujaan! Ja niin vähän on tähän mennessä tutkimusta ja kokemuksia holskusta työkäytössä, vrt. saku tai malinois, kun on niin nuori rotu täällä suomessa.

      Jos tämä on niin paska rotu niin miksi näitä sitten risteytetään mm. x-malinoisiin joka erinomaisessa suosiossa (ja kasvussa vielä) poliisilla suomessa!

    • huoh....

      Kuten Landepaukku raitapaita mainitsi holsku on alunperin ollut maatilan yleiskoira, joten melko hölmöä alkaa huutelemaan , että holsku on huonompi kuin spk tai belgi ihan eri rotuja kyseessä, toimintatavat erilaiset. Näin kuuluukin. Toivottovasti ei tulekkaan muotiroduksi kuten edellä mainitut... Tai aleta jalostamaan samanlaiseksi! Holsku on holsku ja saku on saku, ja belgi on belgi, täysin eri rotuja ja niin saisi ollakin!!

    • EI BELGIÄ-ARKAJALKAA

      Eiköhän niil belkkareilla oo enemmän arkuutta LUONTEESSA,KU HOLSKUSSA??

      1100% varmaluonteinen holskuneiti,lappeenrannasta:=))

    • blablablavoo

      täältä löytyy pitkäkarva

    • Holskujen ystävä

      Mitäs järkeä tollasessa p.sk.n jauhamisessa on? Holskuja on erilaisia ja niiden toimintakyky vaihtelee huonosta hyvään. Nämä kaikki kolme paimenkoirarotua ovat kyllä jalostamisen arvoisia. Jokaisessa on "vitipäänsä", mutta myös loistavat yksilönsä. Hyvähermoinen terve holsku on aivan upea harrastuskaveri. Sama pätee varmasti belgeissä ja sakuissa.

    • jokutaijokin

      huudelkoot mitä huutelee. en voi kokemuksellani yleistää pahemmin, mutta koulutustaustaa löytyy niin belgin, sakun kuin nykyisen holskunikin kohdalta. Belgi oli yliterävä, pihalta karkaileva, äärimmäisen vahtiviettinen. saku oli lapanen, teki kaiken kyllä, mitä pyydettiin, mutta laiskasti. palloja jahtas, ja kiviä sekä käpyjä senkin edestä, mutta töitä ei tehnyt mielellään vaikka ois palkkiot vaihettu kaikken maailman kiviin ja palloihin. puolustusvietti oli unholassa, ja iskeytyikin päälle lapsen kohdalla, koira vaihtoi sitten kotia. nykynen holsku on aivan mahtava otus. koulutuskentän tykki, virtaa riittää ja työinto on aivan upeaa katseltavaa. ruuan suhteen nirso, puolustaa kärkkäästi sekä sisällä, että ulkona, mutta lopettaa käskystä heti. lapset saa sen vaikka nitojaan sitoa, ei tee mitään mutta vahhtaa kyllä pihalla ettei muksuille käy mitään. oppii temput hyvinn ja äänillä kommunikoi aika sujuvasti. vauhdittaa kyllä oravat ja jänöt tontin rajoille. koskaan ei ole karannut. meillä on ehdottoman kiintynyt minuun, eli yksi emäntä tuntuu olevan näilläkin. uskollinen koira, mahtava luonne. en vaihtaisi ja suosittelen kyllä sakun tilalle. mutta holskuissakin kannattaa kyllä katsoa, mistä pentueesta ottaa, meillä pelkää kyllä kovia pamauksia, että se on ainoa miinus.

    • vertailua...

      Holskun selkäränka on terveempi kun seeffereillä. Ihan näin esimerkiks. Ja niil on vähemmän lonkka-ja povivikoja. Ne on yksinkertaisesti terveempiä kun seefferit.
      Seefferi-parat hyvin monesti kärsii selkävaivoista koska niiden ranka on ei-istuva mutta ei myöskään seisovassa- asennossa. Näillä kohdataan myös useammin luonnevikoja. Ihana koira kaikinpuolin, ei siinä, mutta näin vertailun vuoksi vain.
      Ja selvennykseksi; omistan spk-holsku risteytys pennun.

      • Saku Holskunen

        sakuissa on aika paljo hajontaa... hyviä sakuja on vähän, sekundaa paljo. keskivertoholsku on musta parempi kun keskivertosaku pk-koirana, mut huippuhollsku ei kyllä yllä samaan kuin huippusaku!


      • holsku ja pojat

        No niin no, miten sen nyt ottaa. Jos tarkoitat näyttelylinjaista spk selkää niin voin kyllä yhtyä mielipiteeseesi. Mutta Jos otetaan oikea kunnon vanhanajan spk musta-harmaa työlinjainen yksilö niin silloin puhut lööperiä. Itsellä on ollut 5 työlinjaista yksilöä ja 4 A/A ja 0/0 1 A/B 0/0 ja selät oli kaikilla terveet. Tällä hetkellä 2 työlinjaista selät kuvattu ja A/A 0/0 molemmilla. sitten on vielä uutena tulokkaana lh holsku. Poitsulla ikää nyt 1,5v, ja voin sanoa nyt yhden koiran perusteella että ei ehkä ihan niin kovilla vieteillä varustettu kuin spk:t. Mutta niin kuin joku jo mainitsi niin holsku ei ole yhtä "tosikko" niin kuin spk. Holsku on kyllä aivan ihana jos ajattelee ensimmäiseksi koiraksi, tai muutenkin. Ja onneksi poitsu ottaa mallia noista spk:sta.


    • idiootitomistajat

      pitääpä taas korjata, mielipiteitä nyt kaikilla riittää mutta oma tulee tässä: olisi ollut saku helppo koira. olen omistanut saksanpaimenkoiran, sakemannimalinois-risteytyksen ja kyllä niiden jälkeen holsku pyyhki minulla silti lattiaa. x-rotuinen ja saku oli helppoja opettaa vaikka mihin, oli rauhallisia kotona vaikka sairasteli välillä eikä aina tullut tehtyä pitkää lenkkiä tai paljoa reenattua. Holsku taas osoitti mieltään kummasti, avasi kaikki ovet, jääkaapit, tappoi oravat ja jänikset, oli äärettömän terävä ja vahtiviettinen vaikka kyse olikin pitkäkarvasta. välillä väännettiin kunnolla ja otettiin yhteen, oli äärivaikea murkkuikä kun niin koitti pomoksi. sekosi hienosti jos jäi juoksulenkit vähääkään vähemmälle, paheni heti vahtiminen ja rähinät yms. ei sietänyt muilta koirilta yhtään tuijotusta, ei sinänsä niinkään vierailta ihmisiltäkään.

      että ensimmäiseksi koiraksi en menisi ottamaan. onko itselläsi edes kokemusta hollannikkaasta koirana?

    • 7890+

      Holsku on belgiä terveempi. Niillä esiintyy vähemmän kaiken maailman sairauksia, koska niitä ei oo jalostettu nii paljon. Holskussa ei oo mitään vikaa. Ne on hyviä koiria tutkituta pääs.

    • Itse olen ottamassa toiseksi koiraksi pk holskun ja paljon olen kuullut hyviä kuin huonoja puolia tästä rodusta mutta en ole ottamssa vielä vuoteen toista koiraa niin kerkeen vielä perehtyä rotuun kunnolla. Koiria on niin monenlaisia.

    • hansu-holsku

      Kaikissa roduissa on hyvät ja huoot yksilöt ja yksi huono ei tee koko rodusta huonoa. koskee nyt sekä belgiä, holskua että sakua. Ja kakkia muitakin maailman rotuja. Meidän holsku on kyllä mitä parhain koira; ei pelkää mitään ääniä, joskus selvästi ottaa uhkana vieraita asioita, mutta omalla suhtautumisella ja rauhallisella olemuksellani muuttuu tuokin asia ja koira rauhoittuu heti kun olen itse rauhallinen. Ei hauku turhaan, voi pitää vapaana missä vaan ja koirien kanssa ei koskaan provosoidu, on utelias ja toiminnanhaluinen, kuitenkin kotona rauhoittuu eikä paljoa muuta tee kuin nuku. Puolustaa minua mutta ei ole aggressiivinen. Todella kiltti ja tottelevainen, rennosti ja uteliaasti suhtautuu asioihin ja iloitsee pienestä. Huoleton kaveri olla ja elää. Enpä minä muuta koiralta toivokkaan. Paitsi terveyttä, ja terve tämä on aikin puolin ottamatta huomioon että pentuna oli herkkä vatsa. Ei ehkä paras ekaksi koiraksi herkkyytensä vuoksi. Mulle täydellinen rotu. Vaikka on saku ja belgikin hienoja mitä olen tavannut, sakua enemmän tunnen ja mahtavia koiria. Mut holsku vei sydämen

      • saku

        Kaverillani on saku-pystykorvaristeytys joka on hermoheikko, pelkää kaikkea ja kovia ääniä, hirveät vinkkelijalat, vinkuu kokoajan, eikä kestä sitä jos mitään ei tapahdu. Naapurillani oli ylivahtivat sakemannit, ja lenkillä tulee usein räyhäävä saku vastaan. Nykypäivänä en ole yhtään kunnon sakua tavannut siis, tuntuu kaikki olevan sairaita joko rakenteeltaan tai sitten pääkopassa vikaa. Käy niin sääliksi kun jotkut selkeästi kärsivät niitten takajalkojensa ja selkänsä kanssa, nuoret koirat.... Tutullla suojelukoirina sakuja mut eivät ole kys. yksilöt lainkaan sopivia harrastukseen ja hyökänneet usein viattoman ihmisen päälle, sekä koirien kimppuun, vaikka ovat sitten taas ulkomuodoltaan todella kauniita ja terveitä harmaita sakuja. Minulla oli itsellä ex-poliisikoira saku, joka tuli minulle 2-vuotiaana kun sai luodin jalkaansa eikä voinut jatjkaa hommissa. Kuoli jo vuosikymmen sitten. Siinä oli vasta mainio koira, tosin tullessaan oli siinä koulimista, ihme kyllä että luulisi poliisista tulevan tuon ikäisen koiran olevan aika rautaisesti koulutettu..? Mutta joo, se oli mahtava koira. Lisäksi veljelläni oli samaan aikaa saku joka oli aivan mahtava, kiltein ja rauhallisin, varmin saku mitä olen nähnyt. Tuolloin oli myös naapurissa sakemanneja ja vaikuttivat ihan normaaleilta koirilta. Taitaa olla niin, että jopa kymmenessä vuodessa on huimasti menty sakemannin kanssa huonompaan suuntaan. Koko rotu on pilattu enkä halua itselleni saksanpaimenkoiraa enää ikinä! Jos jostain saisin sellaisen vanhanmallisen ihanan peruskoiran, kuin saku oli joskus, niin siitä vasta onnellinen olisin. Päihittäisi holskun mennen tullen. Kuitenkin minulla on nyt lk holsku joka muistuttaa luonteeltaan aivan hansu-holskua. Hyvä peruskoira, minulla kotikoirana. Ja se päihittää nykypäivän sakun mennentullen, aloittaja voisi alkaa mieluummin hävittämään sitä sakua sukupuuttoon jos joku pitää hävittää. heheh.. tai tuo vanha saku takaisin, jota ei oltu vielä ehditty pilata.


      • jeppps
        saku kirjoitti:

        Kaverillani on saku-pystykorvaristeytys joka on hermoheikko, pelkää kaikkea ja kovia ääniä, hirveät vinkkelijalat, vinkuu kokoajan, eikä kestä sitä jos mitään ei tapahdu. Naapurillani oli ylivahtivat sakemannit, ja lenkillä tulee usein räyhäävä saku vastaan. Nykypäivänä en ole yhtään kunnon sakua tavannut siis, tuntuu kaikki olevan sairaita joko rakenteeltaan tai sitten pääkopassa vikaa. Käy niin sääliksi kun jotkut selkeästi kärsivät niitten takajalkojensa ja selkänsä kanssa, nuoret koirat.... Tutullla suojelukoirina sakuja mut eivät ole kys. yksilöt lainkaan sopivia harrastukseen ja hyökänneet usein viattoman ihmisen päälle, sekä koirien kimppuun, vaikka ovat sitten taas ulkomuodoltaan todella kauniita ja terveitä harmaita sakuja. Minulla oli itsellä ex-poliisikoira saku, joka tuli minulle 2-vuotiaana kun sai luodin jalkaansa eikä voinut jatjkaa hommissa. Kuoli jo vuosikymmen sitten. Siinä oli vasta mainio koira, tosin tullessaan oli siinä koulimista, ihme kyllä että luulisi poliisista tulevan tuon ikäisen koiran olevan aika rautaisesti koulutettu..? Mutta joo, se oli mahtava koira. Lisäksi veljelläni oli samaan aikaa saku joka oli aivan mahtava, kiltein ja rauhallisin, varmin saku mitä olen nähnyt. Tuolloin oli myös naapurissa sakemanneja ja vaikuttivat ihan normaaleilta koirilta. Taitaa olla niin, että jopa kymmenessä vuodessa on huimasti menty sakemannin kanssa huonompaan suuntaan. Koko rotu on pilattu enkä halua itselleni saksanpaimenkoiraa enää ikinä! Jos jostain saisin sellaisen vanhanmallisen ihanan peruskoiran, kuin saku oli joskus, niin siitä vasta onnellinen olisin. Päihittäisi holskun mennen tullen. Kuitenkin minulla on nyt lk holsku joka muistuttaa luonteeltaan aivan hansu-holskua. Hyvä peruskoira, minulla kotikoirana. Ja se päihittää nykypäivän sakun mennentullen, aloittaja voisi alkaa mieluummin hävittämään sitä sakua sukupuuttoon jos joku pitää hävittää. heheh.. tai tuo vanha saku takaisin, jota ei oltu vielä ehditty pilata.

        samaa mieltä :D


    • hullannikkait

      Samaa mieltä!!

      Ennen holskua meinasin ottaa sakemannin. Löysin tasan YHDEN potentiaalisen pentueen,mutta silti vanhemmilla mm.huonot lonkat.

      Tutullani on käyttösaku. Ihan ihmeellinen pallohullu tohottaja,joka juoksi pallon perässä aitaakin päin.Rähisi ja menetti korvat välillä.

      Muita sakuja säälin. huono selkä,huonot lonkat..muita sairauksia järkyttävä määrä.

      Päädyin holskuun. Terve pitkäkarva, ja omaa nykyään ihan fiksun pääkopan. Ei siis pelkotiloja.

      Hyvä vartiointivietti,muttei liikaa ammu yli. Harrastuksissa loistava koira.
      Tokossa sitten ei liikkeet niin hyvin maistukaan,mutta enpä hakenutkaan mitään kisatykkiä. Oikeasti osaava harrastaja kyllä saisi tuosta helposti sellaisen.

      Sisällä vaan makoilee ketarat kattoa kohti. ulkona vapaaksi voi huoletta päästää. ei karkaile,ja seuraa kuin varjo. Hakkaa kyllä näkemäni sakemannit.

      Paljon ihmisiltä tullut kehuja ja moni haluaisi kysellä /silittää. Koira ei taas vieraista oikein perusta,mutta mm.pikkulapset saavat lääppiä,ja on nätisti.
      Vieraiden ihmisten kanssa yleensä mielellään vähän aikaa katselee,onko ko.ihminen ok vai ei,ja jos on,niin sitä ollaan oikein iloisia rapsukerjääjiä,jos ei olla,niin koko ihminen on namienkin kanssa täyttä ilmaa.

      hieno rotu,ja oikeasti terve.

    • KYLLÄSTYNYT!!

      No ajatellaan holskua sitten vaikka "hellimiskoirana" jos muuta käyttöä ei ole. Sopiihan ne kaikenlaiseen, eriasia kuka osaa niitä käyttöön opastaa. Raivostuttavaa viestin aloittajalta aloittaa kohu jostakin vähemmän huomioidusta työrodusta.

      !!Jos sinusta rotu on turha, etkö voi pitää sitä omana tietonasi pienessä aivokopassasi ? Kiitos.!!

    • kukkarinkeli

      No justiinsa mitä keskustelua. Onhan se hyvä, että on tarjolla erilaisia rotuja. Kaikilla on varmaan omanlaisensa argumentit sille minkä rodun valitsee. SAkuja ja belgejä tulee joka tuutista jatkuvasti. Mahtavaa, että on tullut holskukin mukaan, harmi vaan, että niitä pentuja ei oikein löydy mistään, joten jos hollanninpaimenkoiran tahtoo niin joutuu varmaan odottamaan pitkään-.

    • mallpall

      Pohdin aikoinaan belgianpaimenkoiran ja lk hollanninpaimenkoiran välillä. Päädyin kuitenkin jälkimmäiseen jo siksi että malikka on kaikessa upeudessaan niin yleistyvä ja tylsäki rotu. Hollanninpaimenkoiran muunnoksilla ei ole kovinkaan paljon tekemistä keskenään, harrastuskoiraksi jos haaveilee niin ehdottomasti käyttöpainotteinen lyhytkarva. Karkeakarvaisissakin on yksilöitä jotka ovat menestyneet pk-lajeissa mutta taas pitkäkarvojen osalta tilanne on huonompi ja moni ohjaaja onkin joutunut luovuttamaan kun koiralla ei ole viettikestävyyttä jonka vuoksi harrastaminen on hankalaa.

      En näe rotua turhana, muunnoksista löytyy niin harrastuskoiraa kuin seurakoiraakin. Potentiaalisina käyttökoirina lk hollantilaisia tullaan varmasti näkemään enenevässä määrin myös arvokisoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8165
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4696
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3452
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    6. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1717
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1707
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      359
      1553
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1243
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1138
    Aihe