Osaisiko joku antaa vihjettä, mistä vikaa pitäisi hakea? Suora nelonen, ikä n. 50 v. Toimi aiemmin hyvin vuosia, mutta nyt paukkuu putkessa, kuin haulikolla ampuisi ja veto on kateissa. Kone avattu ja mitään näkyvää vikaa ei mistään löydy. Moni on asiaa miettinyt, mutta vika ei ole selvinnyt! Harmittaa! Olisiko jollakin jotain ajatuksia? Se on varmaan pikku juttu, mutta en keksi mikä.
paukkaaaaaaa
18
457
Vastaukset
- tavalla´´
se vanha kone toimii kuin vähän tuoreempikin. Sytty myöhässä tai jako pykälän vinossa. Pakoventtiili vuotaa syystä tai toisesta. Jos pauke tulee pakoputkesta eikä kaasarista, silloin todennäköisesti pakopuolella tapahtuu jotain joko väärään aikaan tai muutoin virheellisesti.
Ihan ensimmäisenä itse tutkisin kipinöinnin. Sen jälkeen ajoituslampulla ajoituksen. Puristukset, mahdollinen ohivuoto. Näistä alkuun.- esaf
minäkin luulen. En vain onnistu löytämään vikaa. Olen aika vihreä näissä hommissa ja en ymmärrä, kuinka pieni asia voi tehdä suuria ongelmia. Kuinka tuo sytytys voi olla pykälän vinossa? Ei ole jakopään ketjua tai hihnaa, on rattailla ja nähdäkseni rattaat ovat ehjät. Muuten olet sitä mieltä, että vikaa pitäisi hakea sytytyspuolelta tai venttiileistä? Venttiilit on hiottu ja välys on ok. Virranjakajaa minä jotenkin epäilen, mutta kuinka voin varmistaa sen toiminnan. Kärjet ok. sytytys ok. silti paukkaa!!
- myös että
esaf kirjoitti:
minäkin luulen. En vain onnistu löytämään vikaa. Olen aika vihreä näissä hommissa ja en ymmärrä, kuinka pieni asia voi tehdä suuria ongelmia. Kuinka tuo sytytys voi olla pykälän vinossa? Ei ole jakopään ketjua tai hihnaa, on rattailla ja nähdäkseni rattaat ovat ehjät. Muuten olet sitä mieltä, että vikaa pitäisi hakea sytytyspuolelta tai venttiileistä? Venttiilit on hiottu ja välys on ok. Virranjakajaa minä jotenkin epäilen, mutta kuinka voin varmistaa sen toiminnan. Kärjet ok. sytytys ok. silti paukkaa!!
virranjakajassa toimivat keskipako- ja alipainesäädöt. Lisäksi tuli mieleen voisiko seos olla pielessä.
- esaf
myös että kirjoitti:
virranjakajassa toimivat keskipako- ja alipainesäädöt. Lisäksi tuli mieleen voisiko seos olla pielessä.
epäilen virranjakajaa. Kärjet ok, sytytys ok, mutta ei käy eikä kuku. En tiedä, kuinka keskipakosäädintä voisi testata, alipainesäädin toimii...
- ajoituslampulla
esaf kirjoitti:
epäilen virranjakajaa. Kärjet ok, sytytys ok, mutta ei käy eikä kuku. En tiedä, kuinka keskipakosäädintä voisi testata, alipainesäädin toimii...
Ota irti ja tuki alipaineletku virranjakajasta. Katso ajoituslampulla merkkiä hihnapyörällä kun auto käy. Kierroksia nostaessa merkin pitäisi alkaa siirtymään jos keskipakosäätö toimii.
- esaf
ajoituslampulla kirjoitti:
Ota irti ja tuki alipaineletku virranjakajasta. Katso ajoituslampulla merkkiä hihnapyörällä kun auto käy. Kierroksia nostaessa merkin pitäisi alkaa siirtymään jos keskipakosäätö toimii.
kiitos
- esaf
Eikö kenelläkään ole uusia ideoita? Nyt se ei käynnisty lainkaan! Olen säätänyt venttiilit, säätänyt sytytyksen. vaihtanut kärjet, sytytysjohdot uusittu, puola uusittu, kaikki tarkistettu ainakin viiteen kertaan. Ennen kärkien vaihtoa ei kipinöintiä tulpissa, aiemmin kyllä, kärkien vaihdon jälkeen en ole tarkistanut. Ei anna merkkiäkään edes starttipilotilla! Mikä voisi tulla kysymykseen? Puristuksia on aivan kuten pitääkin....
- niin helposta
asiasta kuin katkojankärkien kosketuspinnoista! Joskus kauan sitten kun itsekin noita vaihtelin, saattoi joskus sattua niin ettei uusien kärkien vaihtamisen jälkeen kipinää tullutkaan ja vika löytyi juuri tuosta kosketuspinnasta. Ilmeisesti ne oli suojattu jollain aineella joka oli poistettava, taisi joskus tulla ihan vaan kylmän viileästi rapsuteltua meisselin kärjellä noita suoja-aineita pois. Muistahan myös tarkistaa että kärjet varmasti myös avautuvat, ihminen on erehtyväinen ja saattaa joskus unohtaa tiukata kärkien kiinnitysruuvin kunnolla. Tälläisistä asioista itse alkaisin, on tullut sen verran opittua ettei kannata alkaa miettimään ensimmäiseksi niitä mahdollisimman suuria ja mahtavia vikoja ennen kuin kaikki pienet perusasiat on aluksi tarkastettu.
- esaf
niin helposta kirjoitti:
asiasta kuin katkojankärkien kosketuspinnoista! Joskus kauan sitten kun itsekin noita vaihtelin, saattoi joskus sattua niin ettei uusien kärkien vaihtamisen jälkeen kipinää tullutkaan ja vika löytyi juuri tuosta kosketuspinnasta. Ilmeisesti ne oli suojattu jollain aineella joka oli poistettava, taisi joskus tulla ihan vaan kylmän viileästi rapsuteltua meisselin kärjellä noita suoja-aineita pois. Muistahan myös tarkistaa että kärjet varmasti myös avautuvat, ihminen on erehtyväinen ja saattaa joskus unohtaa tiukata kärkien kiinnitysruuvin kunnolla. Tälläisistä asioista itse alkaisin, on tullut sen verran opittua ettei kannata alkaa miettimään ensimmäiseksi niitä mahdollisimman suuria ja mahtavia vikoja ennen kuin kaikki pienet perusasiat on aluksi tarkastettu.
Olen kyllä huolehtinut siitä, mutta jostain syystä se kipinä ei mene eteenpäin katkojasta. Johdot uudet, tulpat uudet ym. katkojassa on joku paikka ehkä löysä tms. onhan sekin 50 vuotta vanha...
- sitten edetä
esaf kirjoitti:
Olen kyllä huolehtinut siitä, mutta jostain syystä se kipinä ei mene eteenpäin katkojasta. Johdot uudet, tulpat uudet ym. katkojassa on joku paikka ehkä löysä tms. onhan sekin 50 vuotta vanha...
eteenpäin katkojankärkien ja kondensaattorin liitoksiin ja itse kondensaattoriin. Vaan sen testaaminen taitaakin olla jo mielenkiintoinen juttu joten varmaankin toisella -ainakin suurinpiirtein samanlaisella sen sitten joutuu tarkistamaan. No, ilmeisesti olet jo tutkinut tuonkin vikamahdolliusuuden joten nyt taitaa mennä ihan miettimishommiksi.
- kansi?
En listastasi huomannut että olisit tätä vielä vaihtanut.
Mutta katso ihan ensin vaikka irtotulpalla tuleeko kipinää startatessa. Ellei tule niin tiedät ainakin että vika on sytytyspuolella. Tulpat kai on kuitenkin kunnossa?
- ...olet...
...käynyt kaiken muun läpi niin vaihda se rikkinäinen sytytyspuola.
- esaf
Puola on vaihdettu, kuten kondensaattorikin. Ei auta. Puola oli ensimmäisiä osia, jotka vaihdoin. Silti ei lähde käyntiin!
- kahtoo
esaf kirjoitti:
Puola on vaihdettu, kuten kondensaattorikin. Ei auta. Puola oli ensimmäisiä osia, jotka vaihdoin. Silti ei lähde käyntiin!
katoppa virranjakajan sisältä se maadotus piuha että onko ehjä
- vika onkin
esaf kirjoitti:
Puola on vaihdettu, kuten kondensaattorikin. Ei auta. Puola oli ensimmäisiä osia, jotka vaihdoin. Silti ei lähde käyntiin!
esimerkiksi virtalukossa joka ei kytke sytytysvirtaa päälle? Sen voisi tietysti testata suoralla johdolla akusta sytytyspuolan napaan 15. Noin vanhoista laitteista ei varmaan löydy mitään etuvastustakaan joka voisi olla yksi vikakohde. No, tarkista vielä kerran lyökö kipinää, jos niin ihmeellinen asia tapahtuu niin laita kossupullon korkillinen (niitähän sinulta varmaan löytyy) bensaa suoraan imusarjaan, tiedätpähän ainakin kummalta puolelta ongelmaa etsiä jos sen jälkeen kone höröhtää.
esaf kirjoitti:
Puola on vaihdettu, kuten kondensaattorikin. Ei auta. Puola oli ensimmäisiä osia, jotka vaihdoin. Silti ei lähde käyntiin!
Kun vaihdoit kärjet niin laitoitko 100 % varmasti kaikki tavarat takaisin ja oikeaan järjestykseen ? Yksi huonokuntoinen tai puuttuva muovinen prikka, ja hupsheijaa, virta katoaa maihin. Myös kärkien maadoitus sekä koneen ja korin välinen maadoitus tarkistukseen.
- esaf
hasardi kirjoitti:
Kun vaihdoit kärjet niin laitoitko 100 % varmasti kaikki tavarat takaisin ja oikeaan järjestykseen ? Yksi huonokuntoinen tai puuttuva muovinen prikka, ja hupsheijaa, virta katoaa maihin. Myös kärkien maadoitus sekä koneen ja korin välinen maadoitus tarkistukseen.
Ajoituslamppua olisi kiva kokeilla, mutta kun ei hörähdäkään! Vika on ilmeisesti sytytyspuolella, koska polttoainetta tulee ja starttipilottikaan ei auta. Sitäpaitsi tulpat kastuu. Käsittääkseni kärkien maadotus toimii kärjen kiinteän osan kautta jakajaan ja se taas maadottuu lohkoon. Ei siinä ole koskaan muuta maadotusta ollutkaan. Jonnekin se kipinä katoaa, ei tule tulpille. Tulpat ja johdot ehjät puola uusi. Kuinka se virtalukon pohjan tarkistus pitäisi tehdä? Startatessa puolalle tulee virtaa , ei mitään pätkimistä tms eikä se virta katkea starttauksen jälkeen. Virranjakajan kansi on aika uusi ja ehjä, pyörijäkin on uusi ( kone on käynyt aik. niillä hyvin ). Käsin konetta pyöritettäessä sytytys on kohdallaan, eikä liiku startatessakaan minnekään, kärkiväli on oikea ja kärjet sulkeutuvat. Kertokaa viisaat ihnise lisää ideoita tai kokemuksia, testaan kyllä kaikkia mahdollisia, kyllä se vika sieltä varmasti löytyy joskus. Olenko tehnyt jotain väärin, en tiedä, mutta ei toimi.
- puolalle
esaf kirjoitti:
Ajoituslamppua olisi kiva kokeilla, mutta kun ei hörähdäkään! Vika on ilmeisesti sytytyspuolella, koska polttoainetta tulee ja starttipilottikaan ei auta. Sitäpaitsi tulpat kastuu. Käsittääkseni kärkien maadotus toimii kärjen kiinteän osan kautta jakajaan ja se taas maadottuu lohkoon. Ei siinä ole koskaan muuta maadotusta ollutkaan. Jonnekin se kipinä katoaa, ei tule tulpille. Tulpat ja johdot ehjät puola uusi. Kuinka se virtalukon pohjan tarkistus pitäisi tehdä? Startatessa puolalle tulee virtaa , ei mitään pätkimistä tms eikä se virta katkea starttauksen jälkeen. Virranjakajan kansi on aika uusi ja ehjä, pyörijäkin on uusi ( kone on käynyt aik. niillä hyvin ). Käsin konetta pyöritettäessä sytytys on kohdallaan, eikä liiku startatessakaan minnekään, kärkiväli on oikea ja kärjet sulkeutuvat. Kertokaa viisaat ihnise lisää ideoita tai kokemuksia, testaan kyllä kaikkia mahdollisia, kyllä se vika sieltä varmasti löytyy joskus. Olenko tehnyt jotain väärin, en tiedä, mutta ei toimi.
Koita nyt vielä laittaa suoraan virta puolalle starttauksen ajaksi. Ehkä osa häipyy matkalla virtalukon kautta. Onko puolassasi esivastusta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä882881Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021364Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329864Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845