paukkaaaaaaa

esaf

Osaisiko joku antaa vihjettä, mistä vikaa pitäisi hakea? Suora nelonen, ikä n. 50 v. Toimi aiemmin hyvin vuosia, mutta nyt paukkuu putkessa, kuin haulikolla ampuisi ja veto on kateissa. Kone avattu ja mitään näkyvää vikaa ei mistään löydy. Moni on asiaa miettinyt, mutta vika ei ole selvinnyt! Harmittaa! Olisiko jollakin jotain ajatuksia? Se on varmaan pikku juttu, mutta en keksi mikä.

18

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavalla´´

      se vanha kone toimii kuin vähän tuoreempikin. Sytty myöhässä tai jako pykälän vinossa. Pakoventtiili vuotaa syystä tai toisesta. Jos pauke tulee pakoputkesta eikä kaasarista, silloin todennäköisesti pakopuolella tapahtuu jotain joko väärään aikaan tai muutoin virheellisesti.

      Ihan ensimmäisenä itse tutkisin kipinöinnin. Sen jälkeen ajoituslampulla ajoituksen. Puristukset, mahdollinen ohivuoto. Näistä alkuun.

      • esaf

        minäkin luulen. En vain onnistu löytämään vikaa. Olen aika vihreä näissä hommissa ja en ymmärrä, kuinka pieni asia voi tehdä suuria ongelmia. Kuinka tuo sytytys voi olla pykälän vinossa? Ei ole jakopään ketjua tai hihnaa, on rattailla ja nähdäkseni rattaat ovat ehjät. Muuten olet sitä mieltä, että vikaa pitäisi hakea sytytyspuolelta tai venttiileistä? Venttiilit on hiottu ja välys on ok. Virranjakajaa minä jotenkin epäilen, mutta kuinka voin varmistaa sen toiminnan. Kärjet ok. sytytys ok. silti paukkaa!!


      • myös että
        esaf kirjoitti:

        minäkin luulen. En vain onnistu löytämään vikaa. Olen aika vihreä näissä hommissa ja en ymmärrä, kuinka pieni asia voi tehdä suuria ongelmia. Kuinka tuo sytytys voi olla pykälän vinossa? Ei ole jakopään ketjua tai hihnaa, on rattailla ja nähdäkseni rattaat ovat ehjät. Muuten olet sitä mieltä, että vikaa pitäisi hakea sytytyspuolelta tai venttiileistä? Venttiilit on hiottu ja välys on ok. Virranjakajaa minä jotenkin epäilen, mutta kuinka voin varmistaa sen toiminnan. Kärjet ok. sytytys ok. silti paukkaa!!

        virranjakajassa toimivat keskipako- ja alipainesäädöt. Lisäksi tuli mieleen voisiko seos olla pielessä.


      • esaf
        myös että kirjoitti:

        virranjakajassa toimivat keskipako- ja alipainesäädöt. Lisäksi tuli mieleen voisiko seos olla pielessä.

        epäilen virranjakajaa. Kärjet ok, sytytys ok, mutta ei käy eikä kuku. En tiedä, kuinka keskipakosäädintä voisi testata, alipainesäädin toimii...


      • ajoituslampulla
        esaf kirjoitti:

        epäilen virranjakajaa. Kärjet ok, sytytys ok, mutta ei käy eikä kuku. En tiedä, kuinka keskipakosäädintä voisi testata, alipainesäädin toimii...

        Ota irti ja tuki alipaineletku virranjakajasta. Katso ajoituslampulla merkkiä hihnapyörällä kun auto käy. Kierroksia nostaessa merkin pitäisi alkaa siirtymään jos keskipakosäätö toimii.


      • esaf
        ajoituslampulla kirjoitti:

        Ota irti ja tuki alipaineletku virranjakajasta. Katso ajoituslampulla merkkiä hihnapyörällä kun auto käy. Kierroksia nostaessa merkin pitäisi alkaa siirtymään jos keskipakosäätö toimii.

        kiitos


    • esaf

      Eikö kenelläkään ole uusia ideoita? Nyt se ei käynnisty lainkaan! Olen säätänyt venttiilit, säätänyt sytytyksen. vaihtanut kärjet, sytytysjohdot uusittu, puola uusittu, kaikki tarkistettu ainakin viiteen kertaan. Ennen kärkien vaihtoa ei kipinöintiä tulpissa, aiemmin kyllä, kärkien vaihdon jälkeen en ole tarkistanut. Ei anna merkkiäkään edes starttipilotilla! Mikä voisi tulla kysymykseen? Puristuksia on aivan kuten pitääkin....

      • niin helposta

        asiasta kuin katkojankärkien kosketuspinnoista! Joskus kauan sitten kun itsekin noita vaihtelin, saattoi joskus sattua niin ettei uusien kärkien vaihtamisen jälkeen kipinää tullutkaan ja vika löytyi juuri tuosta kosketuspinnasta. Ilmeisesti ne oli suojattu jollain aineella joka oli poistettava, taisi joskus tulla ihan vaan kylmän viileästi rapsuteltua meisselin kärjellä noita suoja-aineita pois. Muistahan myös tarkistaa että kärjet varmasti myös avautuvat, ihminen on erehtyväinen ja saattaa joskus unohtaa tiukata kärkien kiinnitysruuvin kunnolla. Tälläisistä asioista itse alkaisin, on tullut sen verran opittua ettei kannata alkaa miettimään ensimmäiseksi niitä mahdollisimman suuria ja mahtavia vikoja ennen kuin kaikki pienet perusasiat on aluksi tarkastettu.


      • esaf
        niin helposta kirjoitti:

        asiasta kuin katkojankärkien kosketuspinnoista! Joskus kauan sitten kun itsekin noita vaihtelin, saattoi joskus sattua niin ettei uusien kärkien vaihtamisen jälkeen kipinää tullutkaan ja vika löytyi juuri tuosta kosketuspinnasta. Ilmeisesti ne oli suojattu jollain aineella joka oli poistettava, taisi joskus tulla ihan vaan kylmän viileästi rapsuteltua meisselin kärjellä noita suoja-aineita pois. Muistahan myös tarkistaa että kärjet varmasti myös avautuvat, ihminen on erehtyväinen ja saattaa joskus unohtaa tiukata kärkien kiinnitysruuvin kunnolla. Tälläisistä asioista itse alkaisin, on tullut sen verran opittua ettei kannata alkaa miettimään ensimmäiseksi niitä mahdollisimman suuria ja mahtavia vikoja ennen kuin kaikki pienet perusasiat on aluksi tarkastettu.

        Olen kyllä huolehtinut siitä, mutta jostain syystä se kipinä ei mene eteenpäin katkojasta. Johdot uudet, tulpat uudet ym. katkojassa on joku paikka ehkä löysä tms. onhan sekin 50 vuotta vanha...


      • sitten edetä
        esaf kirjoitti:

        Olen kyllä huolehtinut siitä, mutta jostain syystä se kipinä ei mene eteenpäin katkojasta. Johdot uudet, tulpat uudet ym. katkojassa on joku paikka ehkä löysä tms. onhan sekin 50 vuotta vanha...

        eteenpäin katkojankärkien ja kondensaattorin liitoksiin ja itse kondensaattoriin. Vaan sen testaaminen taitaakin olla jo mielenkiintoinen juttu joten varmaankin toisella -ainakin suurinpiirtein samanlaisella sen sitten joutuu tarkistamaan. No, ilmeisesti olet jo tutkinut tuonkin vikamahdolliusuuden joten nyt taitaa mennä ihan miettimishommiksi.


      • kansi?

        En listastasi huomannut että olisit tätä vielä vaihtanut.

        Mutta katso ihan ensin vaikka irtotulpalla tuleeko kipinää startatessa. Ellei tule niin tiedät ainakin että vika on sytytyspuolella. Tulpat kai on kuitenkin kunnossa?


    • ...olet...

      ...käynyt kaiken muun läpi niin vaihda se rikkinäinen sytytyspuola.

      • esaf

        Puola on vaihdettu, kuten kondensaattorikin. Ei auta. Puola oli ensimmäisiä osia, jotka vaihdoin. Silti ei lähde käyntiin!


      • kahtoo
        esaf kirjoitti:

        Puola on vaihdettu, kuten kondensaattorikin. Ei auta. Puola oli ensimmäisiä osia, jotka vaihdoin. Silti ei lähde käyntiin!

        katoppa virranjakajan sisältä se maadotus piuha että onko ehjä


      • vika onkin
        esaf kirjoitti:

        Puola on vaihdettu, kuten kondensaattorikin. Ei auta. Puola oli ensimmäisiä osia, jotka vaihdoin. Silti ei lähde käyntiin!

        esimerkiksi virtalukossa joka ei kytke sytytysvirtaa päälle? Sen voisi tietysti testata suoralla johdolla akusta sytytyspuolan napaan 15. Noin vanhoista laitteista ei varmaan löydy mitään etuvastustakaan joka voisi olla yksi vikakohde. No, tarkista vielä kerran lyökö kipinää, jos niin ihmeellinen asia tapahtuu niin laita kossupullon korkillinen (niitähän sinulta varmaan löytyy) bensaa suoraan imusarjaan, tiedätpähän ainakin kummalta puolelta ongelmaa etsiä jos sen jälkeen kone höröhtää.


      • esaf kirjoitti:

        Puola on vaihdettu, kuten kondensaattorikin. Ei auta. Puola oli ensimmäisiä osia, jotka vaihdoin. Silti ei lähde käyntiin!

        Kun vaihdoit kärjet niin laitoitko 100 % varmasti kaikki tavarat takaisin ja oikeaan järjestykseen ? Yksi huonokuntoinen tai puuttuva muovinen prikka, ja hupsheijaa, virta katoaa maihin. Myös kärkien maadoitus sekä koneen ja korin välinen maadoitus tarkistukseen.


      • esaf
        hasardi kirjoitti:

        Kun vaihdoit kärjet niin laitoitko 100 % varmasti kaikki tavarat takaisin ja oikeaan järjestykseen ? Yksi huonokuntoinen tai puuttuva muovinen prikka, ja hupsheijaa, virta katoaa maihin. Myös kärkien maadoitus sekä koneen ja korin välinen maadoitus tarkistukseen.

        Ajoituslamppua olisi kiva kokeilla, mutta kun ei hörähdäkään! Vika on ilmeisesti sytytyspuolella, koska polttoainetta tulee ja starttipilottikaan ei auta. Sitäpaitsi tulpat kastuu. Käsittääkseni kärkien maadotus toimii kärjen kiinteän osan kautta jakajaan ja se taas maadottuu lohkoon. Ei siinä ole koskaan muuta maadotusta ollutkaan. Jonnekin se kipinä katoaa, ei tule tulpille. Tulpat ja johdot ehjät puola uusi. Kuinka se virtalukon pohjan tarkistus pitäisi tehdä? Startatessa puolalle tulee virtaa , ei mitään pätkimistä tms eikä se virta katkea starttauksen jälkeen. Virranjakajan kansi on aika uusi ja ehjä, pyörijäkin on uusi ( kone on käynyt aik. niillä hyvin ). Käsin konetta pyöritettäessä sytytys on kohdallaan, eikä liiku startatessakaan minnekään, kärkiväli on oikea ja kärjet sulkeutuvat. Kertokaa viisaat ihnise lisää ideoita tai kokemuksia, testaan kyllä kaikkia mahdollisia, kyllä se vika sieltä varmasti löytyy joskus. Olenko tehnyt jotain väärin, en tiedä, mutta ei toimi.


      • puolalle
        esaf kirjoitti:

        Ajoituslamppua olisi kiva kokeilla, mutta kun ei hörähdäkään! Vika on ilmeisesti sytytyspuolella, koska polttoainetta tulee ja starttipilottikaan ei auta. Sitäpaitsi tulpat kastuu. Käsittääkseni kärkien maadotus toimii kärjen kiinteän osan kautta jakajaan ja se taas maadottuu lohkoon. Ei siinä ole koskaan muuta maadotusta ollutkaan. Jonnekin se kipinä katoaa, ei tule tulpille. Tulpat ja johdot ehjät puola uusi. Kuinka se virtalukon pohjan tarkistus pitäisi tehdä? Startatessa puolalle tulee virtaa , ei mitään pätkimistä tms eikä se virta katkea starttauksen jälkeen. Virranjakajan kansi on aika uusi ja ehjä, pyörijäkin on uusi ( kone on käynyt aik. niillä hyvin ). Käsin konetta pyöritettäessä sytytys on kohdallaan, eikä liiku startatessakaan minnekään, kärkiväli on oikea ja kärjet sulkeutuvat. Kertokaa viisaat ihnise lisää ideoita tai kokemuksia, testaan kyllä kaikkia mahdollisia, kyllä se vika sieltä varmasti löytyy joskus. Olenko tehnyt jotain väärin, en tiedä, mutta ei toimi.

        Koita nyt vielä laittaa suoraan virta puolalle starttauksen ajaksi. Ehkä osa häipyy matkalla virtalukon kautta. Onko puolassasi esivastusta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe