Brisbanen seudun nähtävyydet

Lomalainen..

Mitä kaikkea Brisbanesta käsin 'pitäisi' käydä katsomassa? Lomaa on vain pari viikkoa, joten varmaan vietän sen enimmäkseen lähimaisemissa. Ei ole tarkoitus lähteä kovin pitkille retkille. Harkitsen sinne muuttamista. Mitähän kaikkea kannattaisi nähdä näin ensi alkuun? Tietysti ihan arkielämän katselu on kiinnostavaa sinänsä. Olisikohan paras vuokrata auto tai asuntoauto, vai onko julkinen liikenne miten hyvä? Minkälainen hintataso siellä on Suomeen verrattuna?

7

1478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qld m

      Paljon riippuu mihin vuodenaikaan olet tulossa. Gold coast on vain 80 päässä ,ja Sunsine coast saman verran pohjoisempana.Molemmissa on paljon nähtävää. Hintataso mielestäni dollarilla ostaa saman ,kun eurolla siellä ! euro on noin 1,52 dollaria.Esim. bensa on $1.25/l Hyvää matkaa

      • MIR

        Tuo vaihtokurssi 0,6 - 0,7 oli vielä OK vuosi sitten, sen jälkeen se on muuttunut paljon. Tällä hetkellä kurssi on 0,57 e = $1 (tai 1 e = $1,75).


    • MIR

      Ihan keskustassa kävisin tsekkaamassa Queen Street Mall, Botanical Gardens (enemmänkin tosin puisto) , Southbank, ja ajelulla CityCat'illä (jokilautta), Queensland Museum (yläkerrassa hyvä aboriginaaleja esittelevä näyttely).

      Vähän keskustan ulkopuolella ehkä Paddington'in kukkulainen ja mukava lähiö (ilmapiiriä haistelemassa), junalla Manlyyn rantakävelylle tai autolla vaikkapa Victoria Pointiin, Wellington Pointissa käyt laskuveden aikaan kävelemässä läheiselle saarelle King Islandille, Mt Coot-ha tai Mt Gravatt näköaloja varten.

      Kauempana pohjoisessa on sitten Sunshine Coast (esim Mooloolaba, Noosa), Australia Zoo, käyt kiipeämässä jollekin Glasshouse Mountains National Parkin huipuista (esim. Mt Ngungun Glasshouse Mountains -kylän vieressä, tukevat ulkoilukengät jalkaan), Maleny & Montville & Mary Cainrcross.
      Etelämpänä puolestaa Gold Coast (Surfers Paradise on tietty se paikallinen turistirysä), Gold Coast Hinterlandin kansallispuistot (Lamington, Springbrook lukuisine kohteineen ja Unesco-perintölistattuine sademetsineen), NSW:n puolella Byron Bayn alue.

      North Stradbroke Island, Moreton Island. Sisämaassa Toowoomba, Jondaryan Woolshed, Main Range National Park.

      Onhan tätä täällä pariksi viikoksi...

      Paikallisjunat ovat hyvät, bussit kohtuulliset. Muuten kannattaa hankkia auto alle.

    • Lasse135

      Hintataso on noussut viime aikoina sen verran, että melkein suomen hintaluokista on kysymys. Julkinen liikenne toimii hyvin. Auto kannattaa vuokrata jos haluaa käydä vapaasti eri paikoissa, mutta muuten junilla ja busseilla pääsee hyvin. Hostelleissa kannattaa myös katsella ilmoitustaululta ilmoituksia. Monet auton omistavat matkailijat etsivät siellä matkaseuraa reissuille jakamaan kustannuksia. Mulle jäi Brisbanesta hienona paikkana mieleen Lone Pine Koala Sanctuary.

    • aloittaja

      Majaudun ystävien luokse, ja hekin varmaan auttavat kohteiden valitsemisessa, mutta oli mukava kuulla mielipiteitä muiltakin. Kaksi viikkoa ei varmaan ole tarpeeksi pitkä aika. En vain töiltä ehdi pitemmäksi aikaa. Oolen tulossa elokuussa. Se on kai jo melkein kesää? No, suomalaisittain Brisbanen talvikin taitaa olla kesäistä!

      • MIR

        ...elokuu on ihan kiva. Yleensa silloin on viikon - parin mittainen kylma jakso, jolloin yolampotilat laskevat reilusti alle 10C ja paivallakin ollaan vain 20C tienoilla. Sen jalkeen alkaa hiljalleen kevat ja lampotilat nousemaan.

        Riipuu paljon talosta miten tuon kylman jakson koette: vanhat Queenslanderit ja muut puutalot tuulettuvat paremmin kuin hyvin eli kannattaa tuoda se flanellipyjama tullessaan. Mikaan ei ole sen lystimpaa kuin herata 13C huonelampotiloihin... Uudemmat talot, etenkin tiilitalot, ovat paljon tasalampoisempia.

        Ihan pieni huomio, joka tuntuu hammastyttavan ainakin meilla kayneita: taalla paivarytmi on aikaisempi kuin Suomessa. Aurinko nousee elokuussa kuuden aikaan aamulla ja laskee viiden jalkeen iltapaivalla. Kuudelta illalla on taysin pimeaa ja ihmiset alkavat vetaytya koteihinsa.
        Eniten saatte irti paivistanne, kun opettelette olemaan vauhdissa aikaisin.
        Jos tulisitte kesalla (eli vuodenvaihteen aikoihin), voisitte nauttia aamulenkeista klo 5 aamulla. ;-)


      • aloittaja
        MIR kirjoitti:

        ...elokuu on ihan kiva. Yleensa silloin on viikon - parin mittainen kylma jakso, jolloin yolampotilat laskevat reilusti alle 10C ja paivallakin ollaan vain 20C tienoilla. Sen jalkeen alkaa hiljalleen kevat ja lampotilat nousemaan.

        Riipuu paljon talosta miten tuon kylman jakson koette: vanhat Queenslanderit ja muut puutalot tuulettuvat paremmin kuin hyvin eli kannattaa tuoda se flanellipyjama tullessaan. Mikaan ei ole sen lystimpaa kuin herata 13C huonelampotiloihin... Uudemmat talot, etenkin tiilitalot, ovat paljon tasalampoisempia.

        Ihan pieni huomio, joka tuntuu hammastyttavan ainakin meilla kayneita: taalla paivarytmi on aikaisempi kuin Suomessa. Aurinko nousee elokuussa kuuden aikaan aamulla ja laskee viiden jalkeen iltapaivalla. Kuudelta illalla on taysin pimeaa ja ihmiset alkavat vetaytya koteihinsa.
        Eniten saatte irti paivistanne, kun opettelette olemaan vauhdissa aikaisin.
        Jos tulisitte kesalla (eli vuodenvaihteen aikoihin), voisitte nauttia aamulenkeista klo 5 aamulla. ;-)

        En nouse viideltä, jos ei ole pakko, ja lomalla ei ole pakko. Niin, sekin on varmaan kokemus, kun tulee pimeä aikaisin, vaikka on suht lämmintä. Sitä kun on niin tottunut Suomen valoisiin iltoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1059
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe