EGR-venttiili & -08 Ave

Vensisti

Auto oli 45t huollossa, valittelin ettei auto "lähde" esim valoista ja loiva kotimäkikin pitää ajaa 1vaihteella, 2 ei kulkenut.
No tuo EGR venttiilihän siellä oli karstottunut ja jäänyt raolleen.
Huollossa eivät osanneet sanoa MIKSI se on karstottunut. Ajan suurimman osan ajosta motarilla. Jotain huoltomies heitti että "jos se johtuu siitä öljystä mikä menee sieltä läpi" .. Kuuluuko sieltä mennä öljyä?? No nyt kuitenkin auto pelittää taas niinkuin pitääkin, mutta askarruttaa vaan tuo että MIKSI se karstottui, tuleeko tuo toistumaan, eikö tuo olekkaan kestävä auto jne.. ? Osaisiko joku automies kertoa ??
ps: 2,0 diesel

22

5791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EGR:n tulpannut

      EGR-venttiili ohjaa pakokaasuja takaisin palotilaan pakokaasupäästöjen alentamiseksi. Pakokaasut sisältävät vettä ja kaikenlaista tauhkaa. Venttiili tulee vaatimaan säännöllisen puhdistuksen myös tulevaisuudessa. Venttiilin rakenteista saa tietoja esim googlen kuvahaulla hakuavain egr valve. Samaa egr:n tukkeutumisongelmaa on kaikissa muissakin dieseleissä.

      • siis missä?

        tarkoitit varmaankin kaikissa Toyotan malleissa, ei ainakaan kaiken merrkkisissä autoissa. Kokemusta meinaan löytyy erilaisista dieselautoista.


      • niitä
        siis missä? kirjoitti:

        tarkoitit varmaankin kaikissa Toyotan malleissa, ei ainakaan kaiken merrkkisissä autoissa. Kokemusta meinaan löytyy erilaisista dieselautoista.

        Nämä EGR ongelmat ovat yleisiä, ainakin fordin bensakoneissa niissä oli jo ongelmaa 90-luvulla, joten ei uusi juttu.


    • pitäs

      Ei ne mullekaan muuta osanneet sanoo kuin että autoo pitäs polkee kunnolla ja säännöllisesti. Uus venttiili maksaa sitten 400 Euroo !!!! ja työt päälle !!

    • ptr

      ei ehkä johdu alkuperäisen viestin mukaisesta "... öljystä mikä menee sieltä läpi", vaan öljyn palamistuloksena syntyneestä noesta (moottoriöljyä kun aina pikkuisen päätyy myös palotilaan, vaikka olisi kuinka uusi ja kulumaton moottori). Toiset öljyt tuottavat nokea enemmän kuin toiset ja siten karstoittavat egr-venttiilin nopeammin.

      • vensisti

        Tähän asti ollut Mobilin öljyt, nyt 45 huollossa tuli jotku Toyotan omat. Ja polkemisesta.. ajan itse tota autoa 98% ja sillon sitä tulee todellakin poljettua ;)
        (mikä huollossakin tiedetään)
        Toivotaan että noi toyotan omat öljyt on sitten erilaiset ja vielä on 60t km aikaa tapahtua kaikenlaista, takuuseen menee ;)


      • EGR:n tulpannut
        vensisti kirjoitti:

        Tähän asti ollut Mobilin öljyt, nyt 45 huollossa tuli jotku Toyotan omat. Ja polkemisesta.. ajan itse tota autoa 98% ja sillon sitä tulee todellakin poljettua ;)
        (mikä huollossakin tiedetään)
        Toivotaan että noi toyotan omat öljyt on sitten erilaiset ja vielä on 60t km aikaa tapahtua kaikenlaista, takuuseen menee ;)

        Toyota-huolloissa polkemista tarjotaan korjauskeinoiksi nykimisiin, juuttuviin jarruihin, menohaluttomuuteen, ja EGR-venttiilin karstoittumiseen. EGR karstoittuu pakokaasujen vaikutuksesta ja karstoittumisnopeuteen ei polkeminen auta.

        VAGgineissa EGR-venttiilin kartoittuminen on yleinen vika ja siksipä sen itsekin tulppasin. EGR-venttiilin kautta karstoittuu vähitellen myös imusarja. Netissä on kauhukuvia tukkeutuneista imusarjoista. Kts googlen kuvahaulla hakuavaimet egr clogged.

        Minkä merkkisissä autoissa EGR muka ei tukkeennu?


      • tulppaan
        EGR:n tulpannut kirjoitti:

        Toyota-huolloissa polkemista tarjotaan korjauskeinoiksi nykimisiin, juuttuviin jarruihin, menohaluttomuuteen, ja EGR-venttiilin karstoittumiseen. EGR karstoittuu pakokaasujen vaikutuksesta ja karstoittumisnopeuteen ei polkeminen auta.

        VAGgineissa EGR-venttiilin kartoittuminen on yleinen vika ja siksipä sen itsekin tulppasin. EGR-venttiilin kautta karstoittuu vähitellen myös imusarja. Netissä on kauhukuvia tukkeutuneista imusarjoista. Kts googlen kuvahaulla hakuavaimet egr clogged.

        Minkä merkkisissä autoissa EGR muka ei tukkeennu?

        Ei pysty ainakaan t25 sarjan Aveja tulppaan ilman että löis moottorinvikavaloo päälle. Kokeiltu on, ilmottaa jotain egr flow malfunction tai sinnepäin.


      • EGR:n tulpannut
        tulppaan kirjoitti:

        Ei pysty ainakaan t25 sarjan Aveja tulppaan ilman että löis moottorinvikavaloo päälle. Kokeiltu on, ilmottaa jotain egr flow malfunction tai sinnepäin.

        Tulppasin sokealla laipalla. En kylläkään havainnut mitään muutosta moottorin käyttäytymisessä. Moottori 1,9 tdi 66 kW-97. Passiivikatalysaattorin "puhdistamisen" vaikutus sen sijaan oli tuntuva.


    • no jo.

      Miten noin vähän ajetussa autossa voi olla karstaa, sen ymmärtää jos yli 300000 km on ajanut niin karstottuu joittenki automerkkien moottorit. Ei siellä egr venttiilissä liiku kuin ilma. Ne olen tulpannut kaikista TDI ym.. koneista pois käytöstä, eipähän likaa imusarjaa. Tuskin pakokaasun kierrätysjärjestelmä vie tehoja noin pois, joissakin voi hukkaportin kara iän myötä alkaa jumittaa, jolloin hukkaportti jää auki. Ilmamassamittari voi olla myös usein rikki joka tekee vastaavaa tehon alenemista.

      • tehot katoaa

        kyllä tehot katoaa jos pakokaasu venttiili rupee jumittaan. Palotapahtumaan tulee pakokaasua, eli hapetonta ilmaa, ei pala kovinkaan hyvin. Ja savutus lisääntyy kun ei ole ilmaa joka palaisi .


      • Vensisti

        Mä olen tota ihan samaa miettinyt, kaverilla on vanhempi 60t km ajettu ja kun otin ton mun jutun puheeks ni hänen autossa samaa vikaa mut ei ole "osannu" huollossa valittaa ;)
        Onko kokemuksia kuinka usein tota venttiiliä pitää "huoltaa" ?
        Eikös toi ole sellanen koneen ominaisuus että se pitäis aina saada valmistajan tms kuittaamaan? Ei mulla kyllä tullu mieleen et ku ostan UUDEN aikaslailla kalliin auton, jonka laatua en ole uskaltanu epäillä... tuleekin tollane juttu eteen.


      • KATOAA
        tehot katoaa kirjoitti:

        kyllä tehot katoaa jos pakokaasu venttiili rupee jumittaan. Palotapahtumaan tulee pakokaasua, eli hapetonta ilmaa, ei pala kovinkaan hyvin. Ja savutus lisääntyy kun ei ole ilmaa joka palaisi .

        Suurimmaksi osaksi sen takia kun turbon antama ahtopaine pääsee takaisin pakoputkeen egr:n kautta eikä ahda moottoriin! koitappa ajaa nykydieseliä ilman turboa. Ei kulje sitte mihinkää. Ja se karstoittuminen taas Toyotan dieselissä johtuu palavasta öljystä jota se syö. Huoltomies ei vain kehdannut sanoa sitä ku on Toyota mies!


      • onpa.,
        tehot katoaa kirjoitti:

        kyllä tehot katoaa jos pakokaasu venttiili rupee jumittaan. Palotapahtumaan tulee pakokaasua, eli hapetonta ilmaa, ei pala kovinkaan hyvin. Ja savutus lisääntyy kun ei ole ilmaa joka palaisi .

        merkilistä, pakokaasun kierrätysvanttiilille on aivan sama onko se jumissa vain ei, turhaa vaan paska menee imusarjaan, mutta hukkaportin egr venttiili jos on rikki niin veto kyllä katoaa, eli kellä kulkeen egr venttilin kautta pakokaasu? egr venttiili ohjaa hukkaportin ventiiliä. eli ei egr ventiilissä kierrä muuta kuin ilma. Se egr ventiili on hyvin helppo itse vaihtaa jos vikaa epäilee, se on helppo katsoa kun auto käy, nykäisee letkun pois egr ventiilistä ja seuraa mitä hukkaporttin kara tekee, jos se ei liiku, niin kara on jumissa tai egr venttiili sökö. ei siinä mitään kalliita huoltolikkeitä edes tarvita.


      • valve.
        onpa., kirjoitti:

        merkilistä, pakokaasun kierrätysvanttiilille on aivan sama onko se jumissa vain ei, turhaa vaan paska menee imusarjaan, mutta hukkaportin egr venttiili jos on rikki niin veto kyllä katoaa, eli kellä kulkeen egr venttilin kautta pakokaasu? egr venttiili ohjaa hukkaportin ventiiliä. eli ei egr ventiilissä kierrä muuta kuin ilma. Se egr ventiili on hyvin helppo itse vaihtaa jos vikaa epäilee, se on helppo katsoa kun auto käy, nykäisee letkun pois egr ventiilistä ja seuraa mitä hukkaporttin kara tekee, jos se ei liiku, niin kara on jumissa tai egr venttiili sökö. ei siinä mitään kalliita huoltolikkeitä edes tarvita.

        EGR Valve = Exhaust Gas Recirculation Valve.
        Ihan selkeästi pakokaasun kierrätysventtiili.

        Hukkaporttia ohjaava kalvopurkki saa sen sijaan paineen imusarjasta.


      • niin...
        valve. kirjoitti:

        EGR Valve = Exhaust Gas Recirculation Valve.
        Ihan selkeästi pakokaasun kierrätysventtiili.

        Hukkaporttia ohjaava kalvopurkki saa sen sijaan paineen imusarjasta.

        meinaat että alipaineletku menee imusarjasta suoraan "kalvopurkiin". Minulla ainakin menee alipaine ensin egr venttiiliin josta lähtee letku sitten hukkaportin alipaine venttiiliin, ja egr venttiiliin menee sähköinen ohjausvirta, joka säätelee venttiiliä (samanlainen systeemi ohjaa myös pakokaasun kierrätystä). Voihan se tojotassa olla tietenki suora alipaine imusarjasta hukkaportin venttiiliin??


      • 08 AVESSA
        niin... kirjoitti:

        meinaat että alipaineletku menee imusarjasta suoraan "kalvopurkiin". Minulla ainakin menee alipaine ensin egr venttiiliin josta lähtee letku sitten hukkaportin alipaine venttiiliin, ja egr venttiiliin menee sähköinen ohjausvirta, joka säätelee venttiiliä (samanlainen systeemi ohjaa myös pakokaasun kierrätystä). Voihan se tojotassa olla tietenki suora alipaine imusarjasta hukkaportin venttiiliin??

        ON MUUTTUVATILAVUUKSINEN TURBO EI SIINÄ MITÄÄN HUKKAPORTTIA OO !! ja siellä egr:ssä kiertää pakokaasut takaisin imusarjaan. sitä vain ohjataan alipaineella (ne ohuet letkut, niissä menee ilmaa). Se karsta jumittaa sen ventiilin auki, eikä tehoa silloin. totta on että sen voi putsata itse esim lasikuulapuhalluksella tulee kuin uusi, ellei sitten alipainekalvo ole rikki, sit täytyy uusia, mutta se taas ei johdu karstasta. mutta mitä järkeä jos takuun alainen auto?


      • vaan ittelles
        onpa., kirjoitti:

        merkilistä, pakokaasun kierrätysvanttiilille on aivan sama onko se jumissa vain ei, turhaa vaan paska menee imusarjaan, mutta hukkaportin egr venttiili jos on rikki niin veto kyllä katoaa, eli kellä kulkeen egr venttilin kautta pakokaasu? egr venttiili ohjaa hukkaportin ventiiliä. eli ei egr ventiilissä kierrä muuta kuin ilma. Se egr ventiili on hyvin helppo itse vaihtaa jos vikaa epäilee, se on helppo katsoa kun auto käy, nykäisee letkun pois egr ventiilistä ja seuraa mitä hukkaporttin kara tekee, jos se ei liiku, niin kara on jumissa tai egr venttiili sökö. ei siinä mitään kalliita huoltolikkeitä edes tarvita.

        Et näköjään tiedä autoista mitään mee amikseen! mistä se karsta mahtaa mennä sinne imusarjaan varmaan sieltä sun hukkaportista? vai meniskö savupiipusta niinku joulupukki? Taitaa tulla kalliiksi ku omien virityksien jälkeen joudut viemään auton pajalle oikein kalleimman kautta ku on kierteet sun muut sökönä! Vielä yx juttu osta teini corolla siitä on helppo nykiä letkuja irti.


      • heh vaan..
        vaan ittelles kirjoitti:

        Et näköjään tiedä autoista mitään mee amikseen! mistä se karsta mahtaa mennä sinne imusarjaan varmaan sieltä sun hukkaportista? vai meniskö savupiipusta niinku joulupukki? Taitaa tulla kalliiksi ku omien virityksien jälkeen joudut viemään auton pajalle oikein kalleimman kautta ku on kierteet sun muut sökönä! Vielä yx juttu osta teini corolla siitä on helppo nykiä letkuja irti.

        Ei se kone siitä hajoo jos eliminoi pakokaasun kierrätyksen, päin vastoin, eipähän imusarja tukkeennu (jotkin merkit kyllä ovat uudesta alkaen öljyruiskuja kieltämättä, ei auto saa edes syödä öljyä vielä vaikka on n.350000 km mittarissa). Joissain autoissa on sähköventtiili joka ohjaa pakokaasun kierrätysventtiiliä, tämä sähköventtiilin jompi kumpi tulo tai lähtöletku vaan tulpataan. venttiili toimii normaalisti mutta ei avaa pakokaasun kierrätysventtiiliä. Päästö 0.21 ja 320000 km ajettu.


    • egr puhtaaksi

      Kuinka hankalassa paikassa toi EGR on 2009 vuosimallin avensiksessa? Ajattelin ite joskus putsata jos ei ole hankalassa paikassa.

    • Ex tojo

      Katsos kun öljy palaa kun ajat,eli kone syö öljyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe