suorakytkentävaihteisto?

kuis pelaa

Minkälaisia nuo ralliautoissa olevat suorakytkentävaihteistot on ja mikä on niiden toimintaperiaate? Tuskin puhutaan samasta asiasta mitä uusissa autoissa on, esim. volkkarin DSG.
Onko niissä suorat rattaat jotta voi vaihtaa ilman kytkintä vai mikä.
Kyselee epätietoinen katselija.

16

15399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Itteäkin kiinnostaa kovasti suorakytkentälaatikon toiminta mutta eipä googlettamalla mitään selviä... vastauksia odottaen

    • ...tiedä

      Suorakytkentäölaatikon toimintaperiaatteesta en sen paremmin tiedä, mutta suorahampaisuus ei liity asiaan. Kisalaatikot ovat kyllä suorahampaisia, mutta suorahampainen vaihteisto ei välttämättä ole suorakytkentävaihteisto. Suorahampaisuus vähentää vaihteiston aiheuttamaa tehohävikkiä ja tekee lootasta erittäin äänekkään.

      • 5k

        suorakytkentä laatikossa synkrorenkaat korvattu kytkentäpaloilla -> vaihteet menee päälle nopeammin sekä paremmin ja voi vaihtaa ilman kytkintä


      • kytky

        suorahampaisuuden etuna myös se, että sellaisia hammaspyöriä on helpompi ja halvempi tehdä lähes sorvissa kun sorvissa


      • Suorahammas
        kytky kirjoitti:

        suorahampaisuuden etuna myös se, että sellaisia hammaspyöriä on helpompi ja halvempi tehdä lähes sorvissa kun sorvissa

        Monta virhettä vastauksissa. Suorahampainen vie enemmän tehoa, kuin vinohampainen, tarvitaan leveämmät hampaat, kuin vinohampaisessa saadakseen saman pinta-alan (=tehonkeston) rattaaseen. Mutta helpompi ja siten halvempi valmistaa. Tosin kova pitää sorvarin olla, joka sorvissa hammasrattaan tekee :):)...


      • rattaitten kans touhunnu
        Suorahammas kirjoitti:

        Monta virhettä vastauksissa. Suorahampainen vie enemmän tehoa, kuin vinohampainen, tarvitaan leveämmät hampaat, kuin vinohampaisessa saadakseen saman pinta-alan (=tehonkeston) rattaaseen. Mutta helpompi ja siten halvempi valmistaa. Tosin kova pitää sorvarin olla, joka sorvissa hammasrattaan tekee :):)...

        suorahampaiset pitää kovempaa meteliä verrattuna vinohampaisiin...
        sorvarille se voi olla helpompi valmistaa tollanen suorahampainen:D :D :D :D


      • race män
        rattaitten kans touhunnu kirjoitti:

        suorahampaiset pitää kovempaa meteliä verrattuna vinohampaisiin...
        sorvarille se voi olla helpompi valmistaa tollanen suorahampainen:D :D :D :D

        elikkäs suorahampaisella laatikolla on parempi hyötysuhde vinohampaiseen verrattuna,suorahampaisuudella ei ole mitään tekemistä suorakytkentävaihteiston kanssa.suorahampaista laatikkoa voi käyttää ilman kytkintä jos osaa.kytkentä tapahtuu normaalisti siirtämällä hammaspyörä toisen päälle,suorakytkennässä siirretään kytkentärengasta mikä ottaa hammaspyörän kylkeen kiinni ja alkaa vetämään akselia.elikkäs sama sydeemi ku moottoripyörässä


      • crew 6
        race män kirjoitti:

        elikkäs suorahampaisella laatikolla on parempi hyötysuhde vinohampaiseen verrattuna,suorahampaisuudella ei ole mitään tekemistä suorakytkentävaihteiston kanssa.suorahampaista laatikkoa voi käyttää ilman kytkintä jos osaa.kytkentä tapahtuu normaalisti siirtämällä hammaspyörä toisen päälle,suorakytkennässä siirretään kytkentärengasta mikä ottaa hammaspyörän kylkeen kiinni ja alkaa vetämään akselia.elikkäs sama sydeemi ku moottoripyörässä

        muutama pikku juttu:

        volsun DSG on vähän eri kuin nämä dogbox:it tai straight cut gears laatikot:
        puhtaasti lainaten:
        Perusajatuksena DSG:ssä on se, että kahden kytkimen ansiosta yksi vaihde voi olla kytkettynä, kun toinen on samanaikaisesti jo valmiiksi esivalittuna tulevaa vaihtoa silmällä pitäen. Käytännössä kyseessä onkin oikeastaan kaksi vaihteistoa, jotka on yhdistetty samaan yksikköön. Toinen kytkimistä operoi parittomia vaihteita (ja peruutusvaihdetta), toinen parillisia. Järjestelmä osaa tunnistaa automaattisesti nopeuden kiihtymisen tai hiljentymisen mukaan haluaako kuljettaja siirtyä suuremmalle vai pienemmälle vaihteelle seuraavaksi.
        Vaihtaminen tapahtuu erittäin pehmeästi ja mukavasti muutamassa sekunnin sadasosassa ja mahdollistaa sen, ettei voimansiirrossa tunnu katkosta missään vaiheessa. Kaikki on yhtä miellyttävää ja tehokasta riippumatta siitä, antaako kuljettaja elektroniikan hoitaa vaihtamisen vai suorittaako hän itse vaihdot käyttäen keskikonsolin Tiptronic-valintavipua.


        edelleenkään se Öljynjäähdytin eli ole lauhdutin.
        suorahampaisen rattaat VOIDAAN tehdä tehontarpeen mukaan leveäksi.
        esim mini on huomattavan kapea suorahampainen ratas kun taas esim nascar vaatimus 850Nm
        vääntömomentti,toisaalta nämäkään nyt vielä ole ultimate leveät.
        Suorahampaisessa ei siirretä rattaita poikkeuksena esim maansiirtokoneet,raskaskalusto,jotkut vanhat britti masiinat.suorahampaista ei kannata vaihtaa ilman kytkintä kun se on synkronoitu.esim fordT9 "clubmann".kytkentä on sama kuin normilaatikossa,tässä saavutetaan tehohävikin pienentyminen,ja hiven parempi kytkeytyminen "teräs" synkroilla kestävyyskin paranee.hyvin harjoitettu "ranneliike" tekee tästä ihan hyvän laatikon.eikös porshella ollut ihan oma variaatio
        "synkroneista".kun sama ratas sarja varustetaan kytkentäpaloilla siittä tulee dogbox.
        Jotkut käyttää kytkintä vaihtaessaan suorakytkennällä alas tai molempiin ja "paniikkipaikassa" ilman.laatikon huollon tarve vähenee,saattaa pärjätä jopa kauden ilman kytkentä palojen huoltoa.
        Kytkentäpaloja/kehiä on sitten variaatioina vaikka mitä käytä kooklee
        ja suorakytkentä vaihteisto voi olla myös vinohampainen esim nissan SR20DET laatikoon saatava setti.subaru,mitsu.

        sillee


    • jokkismies2

      Se suorahampaisuus ei edelleenkään mene ilman kytkintä sen paremmin kuin vinohampainen. Ei siellä ne isot vetorattaat mihinkään siirry niin kuin mopoissa. Siellä on kytkentä hampaat erikseen ja ne siellä liikkuu. Pitää ottaa synkrot pois ja laittaa suorakytkemistä varten tehdyt kytkentä hampaat normaalien kytkentä hampaiden tilalle. Ja meilläpäin vedetään vaan vinohampaisilla kytkyillä kun suorat ei kestä.

    • en tiiä

      mistä näitä suora kytkentä vaihteistoja voi hankkia autoon?

      • a

        Yleensä ne tehdään siitä vanhasta laatikosta .


      • kille1600

        Rs-auto, lampola, ssf-pyörä, sellholm, hermansson ja jotain virolaisia joista en tiedä mitään muuta kun ne on virolaisia....


    • sora_ukko

      Fulleri Sisulla joskus ajaneena pakko sanoa että kytkin on kyllä aivan turha kapistus. No ehkä liikkeelle lähdössä auttaa. On kyllä nopea hämmenttää tuota fullerin lootaa kun tutustuu sen sielun elämään. Käsittääkseni siinä ei ole synkroja ollenkaan, vaan välikaasulla pelataan.

    • jaskakoo
    • Anonyymi

      Mitä öljyä Lampola skytky lootaan?

      • Anonyymi

        No vittu mietippä sitä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      196
      22572
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      99
      9849
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      53
      7743
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      95
      6512
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      193
      6237
    6. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      67
      5851
    7. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      61
      5340
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5233
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      123
      4884
    10. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      107
      4574
    Aihe