suorakytkentävaihteisto?

kuis pelaa

Minkälaisia nuo ralliautoissa olevat suorakytkentävaihteistot on ja mikä on niiden toimintaperiaate? Tuskin puhutaan samasta asiasta mitä uusissa autoissa on, esim. volkkarin DSG.
Onko niissä suorat rattaat jotta voi vaihtaa ilman kytkintä vai mikä.
Kyselee epätietoinen katselija.

16

13434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Itteäkin kiinnostaa kovasti suorakytkentälaatikon toiminta mutta eipä googlettamalla mitään selviä... vastauksia odottaen

    • ...tiedä

      Suorakytkentäölaatikon toimintaperiaatteesta en sen paremmin tiedä, mutta suorahampaisuus ei liity asiaan. Kisalaatikot ovat kyllä suorahampaisia, mutta suorahampainen vaihteisto ei välttämättä ole suorakytkentävaihteisto. Suorahampaisuus vähentää vaihteiston aiheuttamaa tehohävikkiä ja tekee lootasta erittäin äänekkään.

      • 5k

        suorakytkentä laatikossa synkrorenkaat korvattu kytkentäpaloilla -> vaihteet menee päälle nopeammin sekä paremmin ja voi vaihtaa ilman kytkintä


      • kytky

        suorahampaisuuden etuna myös se, että sellaisia hammaspyöriä on helpompi ja halvempi tehdä lähes sorvissa kun sorvissa


      • Suorahammas
        kytky kirjoitti:

        suorahampaisuuden etuna myös se, että sellaisia hammaspyöriä on helpompi ja halvempi tehdä lähes sorvissa kun sorvissa

        Monta virhettä vastauksissa. Suorahampainen vie enemmän tehoa, kuin vinohampainen, tarvitaan leveämmät hampaat, kuin vinohampaisessa saadakseen saman pinta-alan (=tehonkeston) rattaaseen. Mutta helpompi ja siten halvempi valmistaa. Tosin kova pitää sorvarin olla, joka sorvissa hammasrattaan tekee :):)...


      • rattaitten kans touhunnu
        Suorahammas kirjoitti:

        Monta virhettä vastauksissa. Suorahampainen vie enemmän tehoa, kuin vinohampainen, tarvitaan leveämmät hampaat, kuin vinohampaisessa saadakseen saman pinta-alan (=tehonkeston) rattaaseen. Mutta helpompi ja siten halvempi valmistaa. Tosin kova pitää sorvarin olla, joka sorvissa hammasrattaan tekee :):)...

        suorahampaiset pitää kovempaa meteliä verrattuna vinohampaisiin...
        sorvarille se voi olla helpompi valmistaa tollanen suorahampainen:D :D :D :D


      • race män
        rattaitten kans touhunnu kirjoitti:

        suorahampaiset pitää kovempaa meteliä verrattuna vinohampaisiin...
        sorvarille se voi olla helpompi valmistaa tollanen suorahampainen:D :D :D :D

        elikkäs suorahampaisella laatikolla on parempi hyötysuhde vinohampaiseen verrattuna,suorahampaisuudella ei ole mitään tekemistä suorakytkentävaihteiston kanssa.suorahampaista laatikkoa voi käyttää ilman kytkintä jos osaa.kytkentä tapahtuu normaalisti siirtämällä hammaspyörä toisen päälle,suorakytkennässä siirretään kytkentärengasta mikä ottaa hammaspyörän kylkeen kiinni ja alkaa vetämään akselia.elikkäs sama sydeemi ku moottoripyörässä


      • crew 6
        race män kirjoitti:

        elikkäs suorahampaisella laatikolla on parempi hyötysuhde vinohampaiseen verrattuna,suorahampaisuudella ei ole mitään tekemistä suorakytkentävaihteiston kanssa.suorahampaista laatikkoa voi käyttää ilman kytkintä jos osaa.kytkentä tapahtuu normaalisti siirtämällä hammaspyörä toisen päälle,suorakytkennässä siirretään kytkentärengasta mikä ottaa hammaspyörän kylkeen kiinni ja alkaa vetämään akselia.elikkäs sama sydeemi ku moottoripyörässä

        muutama pikku juttu:

        volsun DSG on vähän eri kuin nämä dogbox:it tai straight cut gears laatikot:
        puhtaasti lainaten:
        Perusajatuksena DSG:ssä on se, että kahden kytkimen ansiosta yksi vaihde voi olla kytkettynä, kun toinen on samanaikaisesti jo valmiiksi esivalittuna tulevaa vaihtoa silmällä pitäen. Käytännössä kyseessä onkin oikeastaan kaksi vaihteistoa, jotka on yhdistetty samaan yksikköön. Toinen kytkimistä operoi parittomia vaihteita (ja peruutusvaihdetta), toinen parillisia. Järjestelmä osaa tunnistaa automaattisesti nopeuden kiihtymisen tai hiljentymisen mukaan haluaako kuljettaja siirtyä suuremmalle vai pienemmälle vaihteelle seuraavaksi.
        Vaihtaminen tapahtuu erittäin pehmeästi ja mukavasti muutamassa sekunnin sadasosassa ja mahdollistaa sen, ettei voimansiirrossa tunnu katkosta missään vaiheessa. Kaikki on yhtä miellyttävää ja tehokasta riippumatta siitä, antaako kuljettaja elektroniikan hoitaa vaihtamisen vai suorittaako hän itse vaihdot käyttäen keskikonsolin Tiptronic-valintavipua.


        edelleenkään se Öljynjäähdytin eli ole lauhdutin.
        suorahampaisen rattaat VOIDAAN tehdä tehontarpeen mukaan leveäksi.
        esim mini on huomattavan kapea suorahampainen ratas kun taas esim nascar vaatimus 850Nm
        vääntömomentti,toisaalta nämäkään nyt vielä ole ultimate leveät.
        Suorahampaisessa ei siirretä rattaita poikkeuksena esim maansiirtokoneet,raskaskalusto,jotkut vanhat britti masiinat.suorahampaista ei kannata vaihtaa ilman kytkintä kun se on synkronoitu.esim fordT9 "clubmann".kytkentä on sama kuin normilaatikossa,tässä saavutetaan tehohävikin pienentyminen,ja hiven parempi kytkeytyminen "teräs" synkroilla kestävyyskin paranee.hyvin harjoitettu "ranneliike" tekee tästä ihan hyvän laatikon.eikös porshella ollut ihan oma variaatio
        "synkroneista".kun sama ratas sarja varustetaan kytkentäpaloilla siittä tulee dogbox.
        Jotkut käyttää kytkintä vaihtaessaan suorakytkennällä alas tai molempiin ja "paniikkipaikassa" ilman.laatikon huollon tarve vähenee,saattaa pärjätä jopa kauden ilman kytkentä palojen huoltoa.
        Kytkentäpaloja/kehiä on sitten variaatioina vaikka mitä käytä kooklee
        ja suorakytkentä vaihteisto voi olla myös vinohampainen esim nissan SR20DET laatikoon saatava setti.subaru,mitsu.

        sillee


    • jokkismies2

      Se suorahampaisuus ei edelleenkään mene ilman kytkintä sen paremmin kuin vinohampainen. Ei siellä ne isot vetorattaat mihinkään siirry niin kuin mopoissa. Siellä on kytkentä hampaat erikseen ja ne siellä liikkuu. Pitää ottaa synkrot pois ja laittaa suorakytkemistä varten tehdyt kytkentä hampaat normaalien kytkentä hampaiden tilalle. Ja meilläpäin vedetään vaan vinohampaisilla kytkyillä kun suorat ei kestä.

    • en tiiä

      mistä näitä suora kytkentä vaihteistoja voi hankkia autoon?

      • a

        Yleensä ne tehdään siitä vanhasta laatikosta .


      • kille1600

        Rs-auto, lampola, ssf-pyörä, sellholm, hermansson ja jotain virolaisia joista en tiedä mitään muuta kun ne on virolaisia....


    • sora_ukko

      Fulleri Sisulla joskus ajaneena pakko sanoa että kytkin on kyllä aivan turha kapistus. No ehkä liikkeelle lähdössä auttaa. On kyllä nopea hämmenttää tuota fullerin lootaa kun tutustuu sen sielun elämään. Käsittääkseni siinä ei ole synkroja ollenkaan, vaan välikaasulla pelataan.

    • jaskakoo
    • Anonyymi

      Mitä öljyä Lampola skytky lootaan?

      • Anonyymi

        No vittu mietippä sitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7860
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2029
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe