suorakytkentävaihteisto?

kuis pelaa

Minkälaisia nuo ralliautoissa olevat suorakytkentävaihteistot on ja mikä on niiden toimintaperiaate? Tuskin puhutaan samasta asiasta mitä uusissa autoissa on, esim. volkkarin DSG.
Onko niissä suorat rattaat jotta voi vaihtaa ilman kytkintä vai mikä.
Kyselee epätietoinen katselija.

16

14843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Itteäkin kiinnostaa kovasti suorakytkentälaatikon toiminta mutta eipä googlettamalla mitään selviä... vastauksia odottaen

    • ...tiedä

      Suorakytkentäölaatikon toimintaperiaatteesta en sen paremmin tiedä, mutta suorahampaisuus ei liity asiaan. Kisalaatikot ovat kyllä suorahampaisia, mutta suorahampainen vaihteisto ei välttämättä ole suorakytkentävaihteisto. Suorahampaisuus vähentää vaihteiston aiheuttamaa tehohävikkiä ja tekee lootasta erittäin äänekkään.

      • 5k

        suorakytkentä laatikossa synkrorenkaat korvattu kytkentäpaloilla -> vaihteet menee päälle nopeammin sekä paremmin ja voi vaihtaa ilman kytkintä


      • kytky

        suorahampaisuuden etuna myös se, että sellaisia hammaspyöriä on helpompi ja halvempi tehdä lähes sorvissa kun sorvissa


      • Suorahammas
        kytky kirjoitti:

        suorahampaisuuden etuna myös se, että sellaisia hammaspyöriä on helpompi ja halvempi tehdä lähes sorvissa kun sorvissa

        Monta virhettä vastauksissa. Suorahampainen vie enemmän tehoa, kuin vinohampainen, tarvitaan leveämmät hampaat, kuin vinohampaisessa saadakseen saman pinta-alan (=tehonkeston) rattaaseen. Mutta helpompi ja siten halvempi valmistaa. Tosin kova pitää sorvarin olla, joka sorvissa hammasrattaan tekee :):)...


      • rattaitten kans touhunnu
        Suorahammas kirjoitti:

        Monta virhettä vastauksissa. Suorahampainen vie enemmän tehoa, kuin vinohampainen, tarvitaan leveämmät hampaat, kuin vinohampaisessa saadakseen saman pinta-alan (=tehonkeston) rattaaseen. Mutta helpompi ja siten halvempi valmistaa. Tosin kova pitää sorvarin olla, joka sorvissa hammasrattaan tekee :):)...

        suorahampaiset pitää kovempaa meteliä verrattuna vinohampaisiin...
        sorvarille se voi olla helpompi valmistaa tollanen suorahampainen:D :D :D :D


      • race män
        rattaitten kans touhunnu kirjoitti:

        suorahampaiset pitää kovempaa meteliä verrattuna vinohampaisiin...
        sorvarille se voi olla helpompi valmistaa tollanen suorahampainen:D :D :D :D

        elikkäs suorahampaisella laatikolla on parempi hyötysuhde vinohampaiseen verrattuna,suorahampaisuudella ei ole mitään tekemistä suorakytkentävaihteiston kanssa.suorahampaista laatikkoa voi käyttää ilman kytkintä jos osaa.kytkentä tapahtuu normaalisti siirtämällä hammaspyörä toisen päälle,suorakytkennässä siirretään kytkentärengasta mikä ottaa hammaspyörän kylkeen kiinni ja alkaa vetämään akselia.elikkäs sama sydeemi ku moottoripyörässä


      • crew 6
        race män kirjoitti:

        elikkäs suorahampaisella laatikolla on parempi hyötysuhde vinohampaiseen verrattuna,suorahampaisuudella ei ole mitään tekemistä suorakytkentävaihteiston kanssa.suorahampaista laatikkoa voi käyttää ilman kytkintä jos osaa.kytkentä tapahtuu normaalisti siirtämällä hammaspyörä toisen päälle,suorakytkennässä siirretään kytkentärengasta mikä ottaa hammaspyörän kylkeen kiinni ja alkaa vetämään akselia.elikkäs sama sydeemi ku moottoripyörässä

        muutama pikku juttu:

        volsun DSG on vähän eri kuin nämä dogbox:it tai straight cut gears laatikot:
        puhtaasti lainaten:
        Perusajatuksena DSG:ssä on se, että kahden kytkimen ansiosta yksi vaihde voi olla kytkettynä, kun toinen on samanaikaisesti jo valmiiksi esivalittuna tulevaa vaihtoa silmällä pitäen. Käytännössä kyseessä onkin oikeastaan kaksi vaihteistoa, jotka on yhdistetty samaan yksikköön. Toinen kytkimistä operoi parittomia vaihteita (ja peruutusvaihdetta), toinen parillisia. Järjestelmä osaa tunnistaa automaattisesti nopeuden kiihtymisen tai hiljentymisen mukaan haluaako kuljettaja siirtyä suuremmalle vai pienemmälle vaihteelle seuraavaksi.
        Vaihtaminen tapahtuu erittäin pehmeästi ja mukavasti muutamassa sekunnin sadasosassa ja mahdollistaa sen, ettei voimansiirrossa tunnu katkosta missään vaiheessa. Kaikki on yhtä miellyttävää ja tehokasta riippumatta siitä, antaako kuljettaja elektroniikan hoitaa vaihtamisen vai suorittaako hän itse vaihdot käyttäen keskikonsolin Tiptronic-valintavipua.


        edelleenkään se Öljynjäähdytin eli ole lauhdutin.
        suorahampaisen rattaat VOIDAAN tehdä tehontarpeen mukaan leveäksi.
        esim mini on huomattavan kapea suorahampainen ratas kun taas esim nascar vaatimus 850Nm
        vääntömomentti,toisaalta nämäkään nyt vielä ole ultimate leveät.
        Suorahampaisessa ei siirretä rattaita poikkeuksena esim maansiirtokoneet,raskaskalusto,jotkut vanhat britti masiinat.suorahampaista ei kannata vaihtaa ilman kytkintä kun se on synkronoitu.esim fordT9 "clubmann".kytkentä on sama kuin normilaatikossa,tässä saavutetaan tehohävikin pienentyminen,ja hiven parempi kytkeytyminen "teräs" synkroilla kestävyyskin paranee.hyvin harjoitettu "ranneliike" tekee tästä ihan hyvän laatikon.eikös porshella ollut ihan oma variaatio
        "synkroneista".kun sama ratas sarja varustetaan kytkentäpaloilla siittä tulee dogbox.
        Jotkut käyttää kytkintä vaihtaessaan suorakytkennällä alas tai molempiin ja "paniikkipaikassa" ilman.laatikon huollon tarve vähenee,saattaa pärjätä jopa kauden ilman kytkentä palojen huoltoa.
        Kytkentäpaloja/kehiä on sitten variaatioina vaikka mitä käytä kooklee
        ja suorakytkentä vaihteisto voi olla myös vinohampainen esim nissan SR20DET laatikoon saatava setti.subaru,mitsu.

        sillee


    • jokkismies2

      Se suorahampaisuus ei edelleenkään mene ilman kytkintä sen paremmin kuin vinohampainen. Ei siellä ne isot vetorattaat mihinkään siirry niin kuin mopoissa. Siellä on kytkentä hampaat erikseen ja ne siellä liikkuu. Pitää ottaa synkrot pois ja laittaa suorakytkemistä varten tehdyt kytkentä hampaat normaalien kytkentä hampaiden tilalle. Ja meilläpäin vedetään vaan vinohampaisilla kytkyillä kun suorat ei kestä.

    • en tiiä

      mistä näitä suora kytkentä vaihteistoja voi hankkia autoon?

      • a

        Yleensä ne tehdään siitä vanhasta laatikosta .


      • kille1600

        Rs-auto, lampola, ssf-pyörä, sellholm, hermansson ja jotain virolaisia joista en tiedä mitään muuta kun ne on virolaisia....


    • sora_ukko

      Fulleri Sisulla joskus ajaneena pakko sanoa että kytkin on kyllä aivan turha kapistus. No ehkä liikkeelle lähdössä auttaa. On kyllä nopea hämmenttää tuota fullerin lootaa kun tutustuu sen sielun elämään. Käsittääkseni siinä ei ole synkroja ollenkaan, vaan välikaasulla pelataan.

    • jaskakoo
    • Anonyymi

      Mitä öljyä Lampola skytky lootaan?

      • Anonyymi

        No vittu mietippä sitä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8028
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3852
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1906
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1310
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1143
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1079
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      11
      865
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      847
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      812
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      27
      762
    Aihe