suorakytkentävaihteisto?

kuis pelaa

Minkälaisia nuo ralliautoissa olevat suorakytkentävaihteistot on ja mikä on niiden toimintaperiaate? Tuskin puhutaan samasta asiasta mitä uusissa autoissa on, esim. volkkarin DSG.
Onko niissä suorat rattaat jotta voi vaihtaa ilman kytkintä vai mikä.
Kyselee epätietoinen katselija.

16

14353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Itteäkin kiinnostaa kovasti suorakytkentälaatikon toiminta mutta eipä googlettamalla mitään selviä... vastauksia odottaen

    • ...tiedä

      Suorakytkentäölaatikon toimintaperiaatteesta en sen paremmin tiedä, mutta suorahampaisuus ei liity asiaan. Kisalaatikot ovat kyllä suorahampaisia, mutta suorahampainen vaihteisto ei välttämättä ole suorakytkentävaihteisto. Suorahampaisuus vähentää vaihteiston aiheuttamaa tehohävikkiä ja tekee lootasta erittäin äänekkään.

      • 5k

        suorakytkentä laatikossa synkrorenkaat korvattu kytkentäpaloilla -> vaihteet menee päälle nopeammin sekä paremmin ja voi vaihtaa ilman kytkintä


      • kytky

        suorahampaisuuden etuna myös se, että sellaisia hammaspyöriä on helpompi ja halvempi tehdä lähes sorvissa kun sorvissa


      • Suorahammas
        kytky kirjoitti:

        suorahampaisuuden etuna myös se, että sellaisia hammaspyöriä on helpompi ja halvempi tehdä lähes sorvissa kun sorvissa

        Monta virhettä vastauksissa. Suorahampainen vie enemmän tehoa, kuin vinohampainen, tarvitaan leveämmät hampaat, kuin vinohampaisessa saadakseen saman pinta-alan (=tehonkeston) rattaaseen. Mutta helpompi ja siten halvempi valmistaa. Tosin kova pitää sorvarin olla, joka sorvissa hammasrattaan tekee :):)...


      • rattaitten kans touhunnu
        Suorahammas kirjoitti:

        Monta virhettä vastauksissa. Suorahampainen vie enemmän tehoa, kuin vinohampainen, tarvitaan leveämmät hampaat, kuin vinohampaisessa saadakseen saman pinta-alan (=tehonkeston) rattaaseen. Mutta helpompi ja siten halvempi valmistaa. Tosin kova pitää sorvarin olla, joka sorvissa hammasrattaan tekee :):)...

        suorahampaiset pitää kovempaa meteliä verrattuna vinohampaisiin...
        sorvarille se voi olla helpompi valmistaa tollanen suorahampainen:D :D :D :D


      • race män
        rattaitten kans touhunnu kirjoitti:

        suorahampaiset pitää kovempaa meteliä verrattuna vinohampaisiin...
        sorvarille se voi olla helpompi valmistaa tollanen suorahampainen:D :D :D :D

        elikkäs suorahampaisella laatikolla on parempi hyötysuhde vinohampaiseen verrattuna,suorahampaisuudella ei ole mitään tekemistä suorakytkentävaihteiston kanssa.suorahampaista laatikkoa voi käyttää ilman kytkintä jos osaa.kytkentä tapahtuu normaalisti siirtämällä hammaspyörä toisen päälle,suorakytkennässä siirretään kytkentärengasta mikä ottaa hammaspyörän kylkeen kiinni ja alkaa vetämään akselia.elikkäs sama sydeemi ku moottoripyörässä


      • crew 6
        race män kirjoitti:

        elikkäs suorahampaisella laatikolla on parempi hyötysuhde vinohampaiseen verrattuna,suorahampaisuudella ei ole mitään tekemistä suorakytkentävaihteiston kanssa.suorahampaista laatikkoa voi käyttää ilman kytkintä jos osaa.kytkentä tapahtuu normaalisti siirtämällä hammaspyörä toisen päälle,suorakytkennässä siirretään kytkentärengasta mikä ottaa hammaspyörän kylkeen kiinni ja alkaa vetämään akselia.elikkäs sama sydeemi ku moottoripyörässä

        muutama pikku juttu:

        volsun DSG on vähän eri kuin nämä dogbox:it tai straight cut gears laatikot:
        puhtaasti lainaten:
        Perusajatuksena DSG:ssä on se, että kahden kytkimen ansiosta yksi vaihde voi olla kytkettynä, kun toinen on samanaikaisesti jo valmiiksi esivalittuna tulevaa vaihtoa silmällä pitäen. Käytännössä kyseessä onkin oikeastaan kaksi vaihteistoa, jotka on yhdistetty samaan yksikköön. Toinen kytkimistä operoi parittomia vaihteita (ja peruutusvaihdetta), toinen parillisia. Järjestelmä osaa tunnistaa automaattisesti nopeuden kiihtymisen tai hiljentymisen mukaan haluaako kuljettaja siirtyä suuremmalle vai pienemmälle vaihteelle seuraavaksi.
        Vaihtaminen tapahtuu erittäin pehmeästi ja mukavasti muutamassa sekunnin sadasosassa ja mahdollistaa sen, ettei voimansiirrossa tunnu katkosta missään vaiheessa. Kaikki on yhtä miellyttävää ja tehokasta riippumatta siitä, antaako kuljettaja elektroniikan hoitaa vaihtamisen vai suorittaako hän itse vaihdot käyttäen keskikonsolin Tiptronic-valintavipua.


        edelleenkään se Öljynjäähdytin eli ole lauhdutin.
        suorahampaisen rattaat VOIDAAN tehdä tehontarpeen mukaan leveäksi.
        esim mini on huomattavan kapea suorahampainen ratas kun taas esim nascar vaatimus 850Nm
        vääntömomentti,toisaalta nämäkään nyt vielä ole ultimate leveät.
        Suorahampaisessa ei siirretä rattaita poikkeuksena esim maansiirtokoneet,raskaskalusto,jotkut vanhat britti masiinat.suorahampaista ei kannata vaihtaa ilman kytkintä kun se on synkronoitu.esim fordT9 "clubmann".kytkentä on sama kuin normilaatikossa,tässä saavutetaan tehohävikin pienentyminen,ja hiven parempi kytkeytyminen "teräs" synkroilla kestävyyskin paranee.hyvin harjoitettu "ranneliike" tekee tästä ihan hyvän laatikon.eikös porshella ollut ihan oma variaatio
        "synkroneista".kun sama ratas sarja varustetaan kytkentäpaloilla siittä tulee dogbox.
        Jotkut käyttää kytkintä vaihtaessaan suorakytkennällä alas tai molempiin ja "paniikkipaikassa" ilman.laatikon huollon tarve vähenee,saattaa pärjätä jopa kauden ilman kytkentä palojen huoltoa.
        Kytkentäpaloja/kehiä on sitten variaatioina vaikka mitä käytä kooklee
        ja suorakytkentä vaihteisto voi olla myös vinohampainen esim nissan SR20DET laatikoon saatava setti.subaru,mitsu.

        sillee


    • jokkismies2

      Se suorahampaisuus ei edelleenkään mene ilman kytkintä sen paremmin kuin vinohampainen. Ei siellä ne isot vetorattaat mihinkään siirry niin kuin mopoissa. Siellä on kytkentä hampaat erikseen ja ne siellä liikkuu. Pitää ottaa synkrot pois ja laittaa suorakytkemistä varten tehdyt kytkentä hampaat normaalien kytkentä hampaiden tilalle. Ja meilläpäin vedetään vaan vinohampaisilla kytkyillä kun suorat ei kestä.

    • en tiiä

      mistä näitä suora kytkentä vaihteistoja voi hankkia autoon?

      • a

        Yleensä ne tehdään siitä vanhasta laatikosta .


      • kille1600

        Rs-auto, lampola, ssf-pyörä, sellholm, hermansson ja jotain virolaisia joista en tiedä mitään muuta kun ne on virolaisia....


    • sora_ukko

      Fulleri Sisulla joskus ajaneena pakko sanoa että kytkin on kyllä aivan turha kapistus. No ehkä liikkeelle lähdössä auttaa. On kyllä nopea hämmenttää tuota fullerin lootaa kun tutustuu sen sielun elämään. Käsittääkseni siinä ei ole synkroja ollenkaan, vaan välikaasulla pelataan.

    • jaskakoo
    • Anonyymi

      Mitä öljyä Lampola skytky lootaan?

      • Anonyymi

        No vittu mietippä sitä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      147
      1909
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

      Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      285
      1037
    3. Minä tiedän sen

      Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      858
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      80
      844
    5. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      759
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

      https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      17
      723
    7. Onko kaivattusi

      Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      681
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      666
    9. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      664
    10. Hitto että tekis

      Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      660
    Aihe

    Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

    Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

    Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

    Tietosuoja