Ihan mielenkiinnosta, mitä ammattikorkeaa pidetään parhaana ammattikorkeana ja miksi? Perusteluja siis.
Itse olen aloittamassa opinnot Haaga-Heliassa tänä syksynä ja olen ymmärtänyt että monet pitävät sitä suhteellisen tasokkaana AMK:na..
Suomen Paras AMK??
92
17555
Vastaukset
- Havainnoija
Riippuu varmaan mistä alasta on kyse. Kaupallisella alalla varmaan Haaga-Helia. Ravintola-alalla olettaisin että se mihin entinen ravintolakoulu Perho kuuluu. Teknillisillä aloilla melko varmasti Turun AMK, sillä Turku on "suurista" kaupungeista ainoa jossa ei ole järjestelmällistä DI-koulutusta.
- gdfgdgf
"Teknillisillä aloilla melko varmasti Turun AMK, sillä Turku on "suurista" kaupungeista ainoa jossa ei ole järjestelmällistä DI-koulutusta."
Kerroppas miten se vaikuttaa AMK:n paremmuuteen, löytyykö kaupungista DI-koulutusta? - Öööö...
tarkoittaa "järjestelmällinen" DI-koulutus? Kyllä meillä Turussa joka vuosi valmistuu Diplomi-insinöörejä. Ja sulassa sovussa "me" "vain" insinöörit ja DIpit toimeen tullaan ilman nokkapokkaa, arvostus on molemminpuolista, ja kyllä, Turun AMK on siitä huolimatta aika kova inssien kouluttaja, arvostus työelämässä kuuluu olevan korkealla...
- AI
Se, mikä on Suomen paras ammattikorkeakoulu, riippuu tietysti arviointikriteereistä. Onko se valmistuneiden työllistyminen, keskimääräinen valmistumisaika, keskeyttäneiden määrän pienuus vai mikä.
Itse olen opiskellut Mikkelin ammattikorkeakoulussa ja kuullut siitä monelta taholta aivan loistavaa palautetta. Että esimerkiksi monissa kaupungeissa eivät palkkaa nuorisotyöhön muita kuin Mikkelistä valmistuneita yhteisöpedagogeja tai terveysvalvontaan muita kuin Mikkelistä valmistuneita ympäristötekniikan insinöörejä jne. Lisää voi lukea esim. http://www.mikkeliamk.fi/alltypes.asp?menu_id=525 sekä http://www.mikkeliamk.fi/singlenewsinfo.asp?id=1943&menu_id=64&selected=64&companyId=1&show=2 - merkantti Pauli
Kotkan metsolan kampuksessa sijaitseva korkeakoulu on tasoltaan hyvä.
Molemmat poikani pyrkivät sinne lukion jälkeen.- kokemuksella...
Kotka ei todellankaan ole paras AMK Suomessa... ehkäpä huonoin kyllä.
- ...
kokemuksella... kirjoitti:
Kotka ei todellankaan ole paras AMK Suomessa... ehkäpä huonoin kyllä.
Ei voi olla huonoin. Saimaan ammattikorkeakoulu saanee kiistatta sen tittelin. Ihan syystä.
- hoitoalalla
Kyllä Oamk on sairaanhoitajien koulutuksen korkeatasoisin. Myös hakupisteiden suhteen.
- pasejaa
No hakupisteet kertoo ainoastaan hakijamäärästä ja kaupungin viihtyvyydestä.
Oamk:n sairaanhoitajaopiskelijoilta olen kuullut, että eivät olisi aivan niin tyytyväisiä opinahjoonsa. Harjoittelut varmasti on kyllä hyvää luokkaa sitten, kun on hyvät hoitajat oyks:ssa opastamassa. Eli hyviä hoitajia kyllä valmistuu, mutten välttämättä oamk:n takia.. - Beckfordham
Lähes kaikista muista ammattikorkeakouluista saa todistuspisteitä vain 30, Oamkissa 55. Eli siellä pannaan todella suuri paino aiemmalla koulumenestykselle, mutta lukiossa menestymisellä ei taida olla paljonkaan tekemistä sairaanhoitajan pätevyyden ja ammattitaidon kanssa. Jos olisin hakenut Oamkiin ensisijaisena vaihtoehtona, olisin saanut heti kättelyssä 65 pistettä, ja 80:llä pääsi sisään.
Oamk ja Piramk ovat siis täysin vastakohtia mitä tulee opiskelijavalintaan, koska Piramkissa ei edes huomioida todistuspisteitä, vaan pelkkä valintakoe. - asian ydin onkin
Beckfordham kirjoitti:
Lähes kaikista muista ammattikorkeakouluista saa todistuspisteitä vain 30, Oamkissa 55. Eli siellä pannaan todella suuri paino aiemmalla koulumenestykselle, mutta lukiossa menestymisellä ei taida olla paljonkaan tekemistä sairaanhoitajan pätevyyden ja ammattitaidon kanssa. Jos olisin hakenut Oamkiin ensisijaisena vaihtoehtona, olisin saanut heti kättelyssä 65 pistettä, ja 80:llä pääsi sisään.
Oamk ja Piramk ovat siis täysin vastakohtia mitä tulee opiskelijavalintaan, koska Piramkissa ei edes huomioida todistuspisteitä, vaan pelkkä valintakoe.Tässähän se asian ydin onkin. KYLLÄ todistuspisteet ovat tärkeimmät. Muuten jopa äidinkieltä taitamattomat valuvat sisään.
- Beckfordham
asian ydin onkin kirjoitti:
Tässähän se asian ydin onkin. KYLLÄ todistuspisteet ovat tärkeimmät. Muuten jopa äidinkieltä taitamattomat valuvat sisään.
Olin HAMKissa terveydenhoitotyön pääsykokeissa, ja niissä vaadittiin todella hyvää suomen kielen taitoa. Kirjallisissa kokeissa oli niin vaikeita kielellisiä osioita, että jotain muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään puhuvan oli lähes mahdotonta niitä osata. Minusta niin täydellistä kielitaitoa ei pitäisi edes vaatia.
Sairaanhoitajien kohdalla ei todista ammattiin soveltumisesta ja työssä pärjäämisestä yhtään mitään, että opiskelija on osannut lukiossa päntätä kirjatietoa. - potilaan kohtaaminen
Beckfordham kirjoitti:
Olin HAMKissa terveydenhoitotyön pääsykokeissa, ja niissä vaadittiin todella hyvää suomen kielen taitoa. Kirjallisissa kokeissa oli niin vaikeita kielellisiä osioita, että jotain muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään puhuvan oli lähes mahdotonta niitä osata. Minusta niin täydellistä kielitaitoa ei pitäisi edes vaatia.
Sairaanhoitajien kohdalla ei todista ammattiin soveltumisesta ja työssä pärjäämisestä yhtään mitään, että opiskelija on osannut lukiossa päntätä kirjatietoa.Kielitaito ja kommunikointikyky ovat hoitotyössä erittäin tärkeitä. Sitä paitsi sairaanhoitajan tutkinto pitää sisällään myös teoriaa ja antaa valmiuden maisteriopintoihin ja yamk-opintoihin hoitotieteen alalla. Jos haluaa vain käytännön työhön, niin perushoitajan tutkinto sopii paremmin.
- Ylöjärven hoitaja?
Beckfordham kirjoitti:
Oamk ja Piramk ovat siis täysin vastakohtia mitä tulee opiskelijavalintaan, koska Piramkissa ei edes huomioida todistuspisteitä, vaan pelkkä valintakoe.Eikös Piramkin epäonnistumista valintakokeissa osoita mm. Ylöjärven hoitajan tapaus .... Jos olisi ollut kunnon valintakoe, niin ei olisi päässyt edes opiskelemaan alaa.
- Beckfordham
potilaan kohtaaminen kirjoitti:
Kielitaito ja kommunikointikyky ovat hoitotyössä erittäin tärkeitä. Sitä paitsi sairaanhoitajan tutkinto pitää sisällään myös teoriaa ja antaa valmiuden maisteriopintoihin ja yamk-opintoihin hoitotieteen alalla. Jos haluaa vain käytännön työhön, niin perushoitajan tutkinto sopii paremmin.
Vaikkakin sairaanhoitajan työssä on silti ehdottomasti tärkeintä se käytännön ammattitaito. AMK-opiskelun ei ole tarkoitus pääasiallisesti antaa valmiuksia jatko-opiskeluun, vaan käytännön työhön. Yliopisto valmentaa myös jatko-opiskeluun sekä tutkijan työhön.
Ja ihan huonoilla papereilla ei edes Piramkin pääsykokeisiin pääse, eli se jo karsii ne pois, joilla ei ole mitään valmiuksia opiskella teoriaa. Lopulliseen opiskelijavalintaan vaikuttaa sitten esim. se kommunikointikyky, joka tulee esille soveltuvuuskokeen haastattelussa ja ryhmätilanteessa. - ...
Olkoon hakupisteeti tahansa, on OAMK:in sairaanhoitajakoulutus (ja koko SOTE:n yksikkö) niin perseestä kuin olla voi. Mikään ei toimi ja opiskelijat ovat olleet hyvin tyytymättömiä. En ole vielä yhtäkään positiivista sanaa kuullut tästä koulutuksesta sanottavan. Juuri ilmoitettiin parille opiskelukaverille, että sori teillä ei oo ensi syksylle harjoittelupaikkaa, kun koulu ei vaivautunut niitä hankkimaan. Ihmettelyihin vastattiin, että "etsikää itse".
Mun opiskelut täällä helvetin esikartanossa loppuu reilun kuukauden päästä. En millään valtaisalla innolla tullut tänne alunperinkään opiskelemaan, mutta tämä opinahjo on kyllä tappanut tehokkaasti sen vähänkin kiinnostuksen alaa kohtaan. - aikuinen opiskelija
... kirjoitti:
Olkoon hakupisteeti tahansa, on OAMK:in sairaanhoitajakoulutus (ja koko SOTE:n yksikkö) niin perseestä kuin olla voi. Mikään ei toimi ja opiskelijat ovat olleet hyvin tyytymättömiä. En ole vielä yhtäkään positiivista sanaa kuullut tästä koulutuksesta sanottavan. Juuri ilmoitettiin parille opiskelukaverille, että sori teillä ei oo ensi syksylle harjoittelupaikkaa, kun koulu ei vaivautunut niitä hankkimaan. Ihmettelyihin vastattiin, että "etsikää itse".
Mun opiskelut täällä helvetin esikartanossa loppuu reilun kuukauden päästä. En millään valtaisalla innolla tullut tänne alunperinkään opiskelemaan, mutta tämä opinahjo on kyllä tappanut tehokkaasti sen vähänkin kiinnostuksen alaa kohtaan.Onko hoitoaloilla sitten yleistä, että koulu hankkii harjoitteupaikat? Itsellä sekä kaupan että kesken olevaa harjoittelua vaille tekniikan alan tutkinto, ja harjoittelupaikat on pitänyt aina kaikkien hankkia itse. Sen tarkoitus on opettaa työnhakuvalmiustaitoja.
- artsii
potilaan kohtaaminen kirjoitti:
Kielitaito ja kommunikointikyky ovat hoitotyössä erittäin tärkeitä. Sitä paitsi sairaanhoitajan tutkinto pitää sisällään myös teoriaa ja antaa valmiuden maisteriopintoihin ja yamk-opintoihin hoitotieteen alalla. Jos haluaa vain käytännön työhön, niin perushoitajan tutkinto sopii paremmin.
Kommunikaatiokyky on hoitotyössä tärkeää, mutta se, että kirjoitatko sitten L vai A kirjoituksissa ei merkitse mitään sellaista, että osaatko kommunikoida ihmisten kanssa. Koulussa opiskeltavassa äidinkielessä pitää lukea jotain seitsemää veljestä jne, miten se muka kehittää kommunikaatiotasi? Väittelyt yms. äidinkielen kursseilla käydyt asiat eivät taas hyödytä yo-kirjoituksissa.
Itse olen hyvä sosiaalisissa tilanteissa ja kielissä, mutta mielenkiinto ei vain riitä minkään ihme kielioppisääntöjen pänttäämiseen ja kirjoitin äidinkielestä B/A. Pitääkö ihmisten auttamiseen motivoituneita, stressiä hyvin sietäviä ihmisiä estää pääsemästä ensihoidon pääsykokeisiin vain sen takia, että äidinkielestä ei tullut hyvää kirjainta? Sitten sinne pääsee joitain janttereita, jotka ovat kirjoittaneet 7 laudaturia ja pyörtyvät nähdessään verta? Ei huhhuh.
Tuli mieleeni tässä kirjoittaessa, mitkä ovat pisterajat siihen, että pääsee ensihoidon pääsykokeisiin yleensä? Itsellä on matematiikasta ja vieraasta kielestä E/M ja äidinkielestä sitten se B tai A, lukiotodistuksen ka jotain 6.5-7.0 luokkaa eli onko toiveita että pääsisi esimerkiksi TAMKin pääsykokeisiin? - Yläjärvn hoitajaksi
artsii kirjoitti:
Kommunikaatiokyky on hoitotyössä tärkeää, mutta se, että kirjoitatko sitten L vai A kirjoituksissa ei merkitse mitään sellaista, että osaatko kommunikoida ihmisten kanssa. Koulussa opiskeltavassa äidinkielessä pitää lukea jotain seitsemää veljestä jne, miten se muka kehittää kommunikaatiotasi? Väittelyt yms. äidinkielen kursseilla käydyt asiat eivät taas hyödytä yo-kirjoituksissa.
Itse olen hyvä sosiaalisissa tilanteissa ja kielissä, mutta mielenkiinto ei vain riitä minkään ihme kielioppisääntöjen pänttäämiseen ja kirjoitin äidinkielestä B/A. Pitääkö ihmisten auttamiseen motivoituneita, stressiä hyvin sietäviä ihmisiä estää pääsemästä ensihoidon pääsykokeisiin vain sen takia, että äidinkielestä ei tullut hyvää kirjainta? Sitten sinne pääsee joitain janttereita, jotka ovat kirjoittaneet 7 laudaturia ja pyörtyvät nähdessään verta? Ei huhhuh.
Tuli mieleeni tässä kirjoittaessa, mitkä ovat pisterajat siihen, että pääsee ensihoidon pääsykokeisiin yleensä? Itsellä on matematiikasta ja vieraasta kielestä E/M ja äidinkielestä sitten se B tai A, lukiotodistuksen ka jotain 6.5-7.0 luokkaa eli onko toiveita että pääsisi esimerkiksi TAMKin pääsykokeisiin?No katsohan mitkä numerot ne vaikuttaa sinne amkiin hakiessa. Ei siinä ylppäreitten arvosanoja kysytä missään. Jos arvelet, että et pääse Tamkiin pääsykokeisin niin valitse pääsykoepaikkakunnaksi jokin sellainen, jonne pääsee helpommin kokeisiin. Pääsykokeisiin voi osallistua muullakin paikkakunnalla.
- Metropolia
Jos ajattelee, että voi opiskeluaikana ottaa myös muiden alojen opintoja vapaavalintaisiin opintoihin, tai että voi oppilaitoksen sisällä vaihtaa suuntaa, niin Metropolia on ylivoimaisesti paras.
Ei voi yleistää millään alalla, mutta monet koulutusohjelmat ovat tasokkaita Metropoliassa. Erityisesti kulttuurialalla on monia tasokkaita ohjelmia, esim. kulttuurituottaja, vestonomi, elokuva ja radio sekä pop-jazz. Myös liiketalouden kansainvälisissä ohjelmissa, kätilökoulutuksessa, terveydenhoitajakoulutuksessa ja rakennusalalla on kova taso.
Metropoliasta myös työllistyy parhaiten. Suhteet työpaikkoihin luodaan jo opiskeluaikoina.- esimnäin
Mikäli paremmuutta mitataan esim. sillä, minkätasoisia opinnäytetöitä oppilaitoksista tehdään, voisi seuraava linkki antaa jotain osviittaa. Käykää kurkkaamassa:
http://www.amk.fi/uutiset/2008/P_100.html - Vähän ihmettelee
Millähän perusteilla tämä vertailu on tehty? Omassa ammattikorkeassa tämä sisäinen vaihtaminen ja toisten alojen opintojen on kyllä myös tehty tavattoman helpoksi. Olisiko näin jopa miltei kaikissa kouluissa siis?
Parhaiten työllistymiseenhän voi myös vaikuttaa se, että siellä niitä töitä on tarjolla. Mistähän moinen työllistymistilasto edes löytyy? - Ihme ja kumma
Vähän ihmettelee kirjoitti:
Millähän perusteilla tämä vertailu on tehty? Omassa ammattikorkeassa tämä sisäinen vaihtaminen ja toisten alojen opintojen on kyllä myös tehty tavattoman helpoksi. Olisiko näin jopa miltei kaikissa kouluissa siis?
Parhaiten työllistymiseenhän voi myös vaikuttaa se, että siellä niitä töitä on tarjolla. Mistähän moinen työllistymistilasto edes löytyy?Työllistyminen on AMK:ien tärkeä seurantamittari, ja se on kyllä ihan virallinen OPM:le raportoitava tieto. Toki parhaiten työllistyy niistä AMK:sta missä on töitä lähellä eniten tarjolla. Silti, koska pääkaupunkiseudulla on useita AMK:eja, niin Metropolian korkeita työllistymislukuja ei selitä pelkästään sijainti.
Ei nuo tilastot kuitenkaan paljoa kerro opetuksen tasosta, koska niissä ei oteta eroon alakohtaisia eroja. Eniten aina on keskeyttämisiä siellä, missä on eniten tekniikan koulutusta ja vähiten keskeytetään opintoja terveysalalla, jolla on myös paras työllistymistilanne. Eniten hakjoita taas vetää kulttuuriala, varsinkin, jos lähellä ei ole muita vastaavia oppilaitoksia.
Myöskään jokin yksittäisen opinnäytetyön taso ei kerro mitään opinnäytetöiden yleisestä tasosta. Opinnäytetyökilpailuun AMK:t saavat itse ilmoittaa töitään. Jotkut ilmoittavat ahkerammin ja toiset eivät ilmoita. Kilpailuhan on maksullinen.
- Metropolia
Tämä on minun mielipiteeni: Metropolia on paras, ja vieläpä aivan ylivoimaisesti. Pitkin hampain pakko sanoa vaikka HAMK:ssa itse opiskelen.
Miksi Metropolia on minusta paras? - Koska sijainti on kadehdittavan hyvä, työpaikkoihin on hienot yhteydet ja siellä tehdään hienoja kehitystöitä ja innovaatioita. Tällä viikolla kävin tilaisuudessa, jossa metropolialaiset esittelivät kehittämäänsä lattiaa, joka tunnistaa huoneesta ihmisen ja näyttää tarvittaessa missä on ihmisiä. Heillä oli myös 3D-televisio! Toivoisin että HAMK liitettäisi Metropoliaan niin mekin saisimme osallistua hienoihin projekteihin oikeiden työpaikkojen kanssa ja saisimme myös matkustella eri paikkoihin. Metropolia on kutsuttu Shanghain maailmannäyttelyynkin.- Aivan samaa mieltä
Aivan samaa mieltä. Metropolia on paras. Sijaintikin vaikuttaa.
Haaga-Helialla on sama sijaintetu kuin Metropoliallakin, mutta opetus on yksipuolista ja vanhanaikaista. HH on kaukana kärjestä. Mieluummin Turku tai Tampere kuin HH. - Metropoliasta hoitsu
Aivan samaa mieltä kirjoitti:
Aivan samaa mieltä. Metropolia on paras. Sijaintikin vaikuttaa.
Haaga-Helialla on sama sijaintetu kuin Metropoliallakin, mutta opetus on yksipuolista ja vanhanaikaista. HH on kaukana kärjestä. Mieluummin Turku tai Tampere kuin HH.Ei pidä uskoa ihan kaikkea mitä mainostetaan. Mielestäni ainakin pääkaupunki seudun AMK:lla on yhteistä monet samnlaiset ongelmat. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi Helsingissä Metropolialla.
Minusta pääkaupunkiseudulla on aivan liian monta AMK:ta. Mitä jos AMK:t yhdistettäisiin, yliopiston tyyliin eri koulukunniksi, Esim, hoitajat yhteen. Näin saataisiin aikaan kunnon rahoitus, yhtenäinen oppilaskunta, terveyspalvelut (jotka ovat olemattomat) ja ehkä pitävä MODERNI opetussuunnitelma (joka omalla allallani takkuaa) ja myös hrajoittelupaikat kuntoon.
En tiedä mikä olisi paras ratkaisu, mutta jo kaikkien pikku vaikeuksien takia on oppismotivaatio kovin hukassa. Ketään ei kiinnosta vaikka asiat eivät toimi ja opetuksen laatu on huuhaa. Itse ainakin kaipaisin pätevämpiä opettajia.
En vain tiedä mihin päin lähteä parannusehdotusten kanssa. Kun on jututtanut muita opiskelijoita, kaikilla samat ongelmat esim. tietokonejärjestelmien kanssa.
Kyllästyttää ja väsyttää. Olisin alalle niin innokas mutta vanhoillisuus ja pikkumaisuus tuntuu vallitsevan. - Kiinassa käynyt
Shangain maailmannäyttelyssä oli myös SAMK.
- HH:lainen
Vaikka Haaga-Helia onkin arvostettu ja siellä on todella koulutettuja opettajia (tohtoreita aika moni), niin mielestäni opetus on aika vanhanaikaista. Paljon luokkaopetusta ja paperisia harjoituksia, ei kovinkaan paljon verkon hyväksikäyttöä jne.
Itse siirryin HH:aan Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta ja olen ollut pettynyt. Vaikkei KyAMKia pidetäkään Suomen parhaana, oli siellä mielestäni parempi ote opiskeluun ja käytännön työelämään.- Suomen huonoin
Haaga-Helian verkkokurssi oli huonointa opetusta mitä olen koko opiskeluaikana saanut! Ei minulle ainakaan sattunut tohtoria opettajaksi. Eikä pelkästään opetus ollut huonoa vaan ihan kaikki järjestelytkin oli sekavat. Monen amkin verkkokursseille olen osallistunut, ja HH on minusta huonoin.
- Uunotus
Haaga-Heliassa on vahva brändi ja se tunnetaan hyvin.. se kantaa pitkälle ja pysyy suosittuna näiden asioiden takia. Ei ole kyse siitä, että se olisi paras AMK.
- valm
Mutta Lamkin tekniikanlaitos on ainakin huonoin...
- ei ehkä silti paras
Haaga-Helialla on logistisesti paras sijainti ja hyvä talo siellä Pasilassa.
- muutenkin paras
ei ehkä silti paras kirjoitti:
Metropolian päärakennuksen sijainti Bulevardin päässä on arvokkain ja kaunein. Bulevardi on ympäristönä paljon parempi kuin Pasila, joka on vähän kolkko. Metropolia on ehkä muutenkin ihan paras. Ainakin tekniikan opetukseen olen ollut oikein tyytyväinen, enkä usko että mistään muusta Suomen amk:sta saisi yhtä hyvää oppia.
- sh
muutenkin paras kirjoitti:
Metropolian päärakennuksen sijainti Bulevardin päässä on arvokkain ja kaunein. Bulevardi on ympäristönä paljon parempi kuin Pasila, joka on vähän kolkko. Metropolia on ehkä muutenkin ihan paras. Ainakin tekniikan opetukseen olen ollut oikein tyytyväinen, enkä usko että mistään muusta Suomen amk:sta saisi yhtä hyvää oppia.
"Onko hoitoaloilla sitten yleistä, että koulu hankkii harjoitteupaikat?"
Ekan harjoittelupaikan ainakin hankkii, koulu kun alkaa syyskuussa niin eka kuukauden pituinen harjoittelu on jo loka- tai marraskuussa. Tässäkin varmaan jotain koulukohtaisia eroja, mutta tuskin paljoa... - Jennniiiii
ei ehkä silti paras kirjoitti:
ja Vallillassa
- Metropolia parempi
Ap kirjoitti: "Itse olen aloittamassa opinnot Haaga-Heliassa tänä syksynä ja olen ymmärtänyt että monet pitävät sitä suhteellisen tasokkaana AMK:na.. "
Ehkä olet jo huomannutkin että Haaga-Heliassa on hyviä puolia mutta on heikkouksiakin? Verkko-opetus varsinkin on huonoa. Ei Haaga-Helia ole muutenkaan (minusta ainakaan) aivan niin tasokas kuin Metropolia. - EVTEK
Espoon-Vantaan AMK on todella surkea. Perustelut: opettajat epäpäteviä, oppiaineet ja tunneilla opetettavat asiat eivät liity välttämättä lainkaan koko alaa mitä on tultu opiskelemaan, sekä ylipäätään pitkästyttävä, turhauttava ja teoreettinen meininki.
Ei ihme että meidänkin luokalla yli 30% fiksuista ja pettyneistä oppilaista keskeytti opiskelun ensimmäisen vuoden aikana.- ++++???????????
on espoon-vantaan amk?
- mut kerro lisää
++++??????????? kirjoitti:
on espoon-vantaan amk?
Joku täällä muistelee viime vuosikymmentä, koska eihän EVTEKiä enää ole ja joutikin se hävitä kun oli niin huono. Opettajiakin on vaihtunu aivan tosi paljon nyt Metropolian aikana, epäpäteviä on pistetty pois jne. Silti kiinnostais tietää ihan uteliaisuudesta, että missä koulutusohjelmassa oli 30% keskeyttäneitä heti ekana vuonna. Leppävaarassa jossain? Minä vuonna se oli?
- jylland
mut kerro lisää kirjoitti:
Joku täällä muistelee viime vuosikymmentä, koska eihän EVTEKiä enää ole ja joutikin se hävitä kun oli niin huono. Opettajiakin on vaihtunu aivan tosi paljon nyt Metropolian aikana, epäpäteviä on pistetty pois jne. Silti kiinnostais tietää ihan uteliaisuudesta, että missä koulutusohjelmassa oli 30% keskeyttäneitä heti ekana vuonna. Leppävaarassa jossain? Minä vuonna se oli?
kolmisenkymmentä aloitti, 23 taitaa olla jäljellä toisen vuoden alussa, näistäkin on kaksi muista koulutusohjelmista tulleita
- hassu juttu
jylland kirjoitti:
kolmisenkymmentä aloitti, 23 taitaa olla jäljellä toisen vuoden alussa, näistäkin on kaksi muista koulutusohjelmista tulleita
Olen kuullut että toinen tuotantotalous olisi lakkautuslistalla, eikä ihme. Onhan se aika hassua kun samassa koulussa on kaksi tuotantotaloutta, toinen Bulevardilla ja toinen Leppävaarassa. Bulevardille hankala päästä ja Leppävaaraan helppo päästä. Toinen niistä kuulemma lakkautetaan pian, toivottavasti tuo huono.
- helppo heikki
Kellä nauravimmat naamat esitteissä? Imelä markkinointi vetää nuorisoa?
- Hymynaamoilla väliä
Minusta ainakin Metropolia on paras, koska sieltä pääsee parhaiten töihin. Mulle on ihan sama mitä jossain ministeriöissä spekuloidaan opetuksen tasosta ja mussutetaan muusta, ahotista ja ohjauksesta ja ties mistä verkko-opetuksen tasosta, jos ei saa töitä.
- Faktat kehiin
Hymynaamoilla väliä kirjoitti:
Minusta ainakin Metropolia on paras, koska sieltä pääsee parhaiten töihin. Mulle on ihan sama mitä jossain ministeriöissä spekuloidaan opetuksen tasosta ja mussutetaan muusta, ahotista ja ohjauksesta ja ties mistä verkko-opetuksen tasosta, jos ei saa töitä.
Työllistyminen on tärkein. Missä ne kuuluisat työllistymistilastot ovat? Linkkiä, kiitos!
- tilasto
Faktat kehiin kirjoitti:
Työllistyminen on tärkein. Missä ne kuuluisat työllistymistilastot ovat? Linkkiä, kiitos!
OPALA-tilastoissa on valmistuneiden opiskelijoiden(!) antamia mielipiteitä väittämiin, joissa arvioidaan mm. opetuksen tasoa. Täältä näkee myös työllisyystilanteen valmistumishetkellä. Jos jokin AMK ja sen koulutusohjelma kiinnostaa, niin tiedot löytyy nopeasti. Ota raporteista yhteenvetoraportti. http://opala.pkamk.fi/OpalaPublicReport/main.do
- v.k.h
tilasto kirjoitti:
OPALA-tilastoissa on valmistuneiden opiskelijoiden(!) antamia mielipiteitä väittämiin, joissa arvioidaan mm. opetuksen tasoa. Täältä näkee myös työllisyystilanteen valmistumishetkellä. Jos jokin AMK ja sen koulutusohjelma kiinnostaa, niin tiedot löytyy nopeasti. Ota raporteista yhteenvetoraportti. http://opala.pkamk.fi/OpalaPublicReport/main.do
Lahti, Tekniikan ja liikenteen ala...voi ei...
- yksi amk:sta
Olisi ensimmäisenä varmaan tärkeä erotella mitkä asiat ovat tason kannalta tärkeimpiä. Minusta tärkeimpiä ovat:
1. Onko koululla varaa?
2. Onko koululla kiinnostusta?
3. Onko koululla osaamista (johdossa ja opettajistossa)?
4. Onko koulussa olo sujuvaa ja viihtyisää?
5. Mikä vaatimustaso kursseilla on?
6. VASTAAKO OPETUS TYÖELÄMÄN TARPEITA?
7. Onko koululla yhteistyötä yritysten kanssa?
Minusta nuo ovat ainakin erittäin tärkeitä asioita kun mietitään koulun tasoa. Minusta olisi erittäin tärkeää, että koulu järjestäisi yhteistyötä yritysten kanssa jo koulun aikana. Tällöin harjoitteluihin olisi mukavampi mennä ja yritykset ottaisivat helpommin oppilaita töihin. Projekti voisi hyvin olla koko luokalle yhteinen ja opettajalla olisi tästä päävastuu koulun puolelta.
Tämä luonnollisesti edellyttää sitä, että koululla on varaa, osaamista ja kiinnostusta tällaiseen aktiiviseen toimintaan. Monesti opettajat ovat koulutusmetodeineen vanhentuneita ja tietokaan ei välttämättä ole sitä uusinta. Pitäähän perusteetkin opetella, mutta minusta opetuksen pitäisi olla käytännönläheisempää. Paljon opiskellaan teoriaa ja hieman kiireessä kokeillaan laboratorioissa. Teoriatieto ei ainakaan itselläni kunnolla linkity käytäntöön, koska en ole ennen tätä koulua oikein mitään teknistä tehnyt (opiskelen siis sähkötekniikkaa).
Tuntuu myös, että koulussa taso on toisinaan turhankin matala ja asioita raapaistaan vaan pintapuolisesti. Itse mieluusti lisäisin tuntimäärää ja paneutuisin asioihin syvällisemmin.
Sujuvuus ja viihtyvyys ovat myös tärkeitä asioita. Olen ollut kahdessa amk:ssa ja kummassakaan kurssit eivät ole jakautuneet hyvin, vaan välillä on todella lyhyitä päiviä ja välillä todella pitkiä. Tällainen epätasaisuus vie huomattavan paljon pois tehoa oppimisesta. Tärkeää on myös, että koulun järjestelmissä oleva tieto on helposti löydettävissä ja selkeästi järjesteltyä.
Molemmissa kouluissa olen törmännyt huonoihin opettajiin. Mielestäni koululla pitäisi riittää rohkeutta irtisanoa epäpätevät opettajat. Eli jos opiskelijapalaute on toistuvasti huonoa ja perusteltua.
Sijainti vaikuttaa luonnollisesti jos ollaan yhteistyössä yritysten kanssa. Muuten se ei suoranaisesti vaikuta itse koulun tasoon. Harjoittelut voi suorittaa muillakin paikkakunnilla, vaikka kynnys siihen on varmasti suurempi.- Arvostelua tämäkin
Opiskelijatko arvioinneillaan tai oikeammin arvostelullaan päättävät, kuka on epäpätevä opettaja? Vaikka opettajalla on alan työkokemusta useita vuosia ja pedagoginen koulutus? Entä, kun itse olet valmistunut ammattiisi ja olet työssä: asiakkaasiko päättävät, oletko pätevä siihen työhön, mitä teet ja mihin sinut on koulutettu?
- Lisää arvostelua
Arvostelua tämäkin kirjoitti:
Opiskelijatko arvioinneillaan tai oikeammin arvostelullaan päättävät, kuka on epäpätevä opettaja? Vaikka opettajalla on alan työkokemusta useita vuosia ja pedagoginen koulutus? Entä, kun itse olet valmistunut ammattiisi ja olet työssä: asiakkaasiko päättävät, oletko pätevä siihen työhön, mitä teet ja mihin sinut on koulutettu?
Kyllä se vähän näin menee. Asiakkaat päättää. Asiakkaita on tietenkin muitakin kuin opiskelijat, mutta opiskelijat ovat tärkeitä myös.
Vuosienkaan kokemus ei auta, eikä pedagoginen koulutus takaa yhtään mitään, jos se on vuosien takaa ja vanha. Osaamista pitää päivittää alalla kuin alalla. muuten tipahtaa kyydistä.
Koulun sijainti on minusta kyllä tärkeää myös. Ei se noin mene, kuin "yksi amk:sta" ehdotti, että "harjoittelut voi suorittaa muilla paikkakunnilla". Työelämän kanssa pitäisi voida tehdä yhteistyötä muulloinkin kuin vain harjoittelujaksojen aikana, sillä koko ajan on projektitöitä ja myös työelämän antamaa koulutusta - tai sitten ilmeisesti ei ole, jos ei ole työpaikojakaan lähellä. Yhteistyö yritysten kanssa on kai amkien lakisääteinen tehtävä?
- pian pois pääsevä
Varmasti parhaan amk:n hakeminen riippuu myös opiskeltavasta alasta mutta näin yleisesti ottaen voin kyllä sanoa itse opiskelleena ja muilla linjoilla opiskelleiden kavereiden suulla sanoa, että Laureaan ei kannata tulla. Paljon hienoa puhetta mutta totuus pelkkää byrokratiaa ja opiskelijoiden sortamista. Toimipisteiden "yhtenäinen linja ja tapa menetellä" on puhdasta paskaa käytännön tasolla. Jos tuuri käy, saat hyvän opettajan ohjaamaan ryhmääsi hän välittää mutta vuoden jälkeen hänkin kyllästyy ja lähtee.
Alasta ja toimipaikasta riippumatta, opiskelijat voivat huonosti ja opettajat pompottavat kuinka tahtovat.
Surullista mutta totta. - entä toiseksi paras?
Metropolia on paras ainakin työllistymisen osalta ja että siellä on vapaata eikä mitään pakollista yhtenäistä linjaa. Mutta kun ei kaikki voi päästä Metropoliaan niin on kai muitakin hyviä? Onko Tamere vai Turku toiseksi paras?
Oliko jossain sellainen virallinen lista? Muistelen nähneeni. Mun mielestä noita oapla-tilastoja oli hankala lukea eikä niistä näe kaikkia tärkeitä asioita.- Nähnyt45678
Käytiin tutustumassa amk:hin tuossa syksyllä ja oli suomen amk:t oli listattu paremmuus järjestykseen. Ensimmäistä sijaa piti Kajaanin AMK. En muista arviointi kriteerejä mutta siellä oli testattu ja mitattu vaikka minkä näköistä.
- Pohdiskelija45345
Nähnyt45678 kirjoitti:
Käytiin tutustumassa amk:hin tuossa syksyllä ja oli suomen amk:t oli listattu paremmuus järjestykseen. Ensimmäistä sijaa piti Kajaanin AMK. En muista arviointi kriteerejä mutta siellä oli testattu ja mitattu vaikka minkä näköistä.
Paremmuus riippuu varmaan ihan siitä mitä mitataan. Mua kiinnostaisi eniten mistä pääsee hyviin töihin ja on vilkasta opiskelijaelämää.
Helsinki tai Tampere kiinnostaa eniten, ja ehkä Ouluun voisi muuttaa vaikka se onkin kaukana ja junamatkoihin varmaan menisi paljon rahaa. Luultaavsti siellä kuitenkin olisi asuminen halvempaa, joten loputulos sama. - Ammattikorkeakoulusi
Vanhoilla OPM:n sivuilla on virallinen vertailulista:
1. Metropolia Ammattikorkeakoulu
2. Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)
3. Turun ammattikorkeakoulu
4. Diakonia ammattikorkeakoulu (DIAK)
5. Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK)
6. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
7. Oulun ammattikorkeakoulu
8. Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK)
9. Poliisiammattikorkeakoulu
10. Mikkelin ammattikorkeakoulu
Tietenkin jollain Kajaanin amkilla voi olla omat kriteerit mitä mitataan (voihan kriteerinä olla vaikka etäisyys Oulujärveen) mutta tällä listalla on vaikuttaneet eniten hakijamäärät ja työllistyminen. Jos haluaisi mitata lisäksi opiskelijaelämän vilkkautta niin varmaan se nostaisi Haaga-Helian sijoitusta, koska Helsingissä on ehkä vilkkainta. - Ihan puppututkimus!
Nähnyt45678 kirjoitti:
Niin oli näköjään talouselämän tutkimuksessakin. Parhaiten tutkimuksessa pärjäsivät yleensä pienehköt amkit, joissa ei ole joitakin hankalia aloja, mm. musiikin, muotoilu- tai artenomikoulutusta. Niitäkin pitää kuitenkin kouluttaa. Turku piti perää, ja varmasti sirkusalan tai nukketeatterialan koulutuksella on osansa heikkoihin työllistymislukuihin. Isot amkit ei saaneet monialaisuudesta lisäpisteitä, vaikka sekin on monelle tärkeää. Lisäksi aika monelle sijainti on tärkeää, eikä sijainnistakaan saanut tuossa "tutkimuksessa" pisteitä.
- On se
Joka lopetetaan mahdollisimman pian.
- Kiitti vinkistä
Eli olen kuullut että Kokkolan toimipiste ainakin lopetetaan lähiaikoina. Mihin sen paremmuus perustuu? Onko opettajat hädissään lopettamisuhasta ja yrittää viimeisenä toivonaan opettaa mahdollisimman hyvin?
- kampus tenttimus
Kiitti vinkistä kirjoitti:
Eli olen kuullut että Kokkolan toimipiste ainakin lopetetaan lähiaikoina. Mihin sen paremmuus perustuu? Onko opettajat hädissään lopettamisuhasta ja yrittää viimeisenä toivonaan opettaa mahdollisimman hyvin?
Paras yliopisto (university of applied sciences) on tietysti METROPOLIA.
- NO HALOO!!!!!
Jamk tietysti!! ja mikä vika opiskelia läheisessä kaupungissakaan on? Jamkiin kannattaa hakea ja mieluiten enssiaisena!
- Omakehu haisee
Jäitä hattuun, Jyväskylä. JAMK on viides (5.). Ei me sentään paras olla.
Eikä muutenkaan Jyväskylä ihan pärjää Helsingille, Tampereelle ja Turulle. Jyväskylän suuri takaisku oli Nokian lähtö. Samalla lähti liuta muita työpaikkoja. Harjoittelupaikoista on pula ja töihin joutuu lähtemän muualle. Muuten Jamk on ihan hyvä opiskelupaikka. - Haisee haisee ja hyvälle muuten haisee
Omakehu haisee kirjoitti:
Jäitä hattuun, Jyväskylä. JAMK on viides (5.). Ei me sentään paras olla.
Eikä muutenkaan Jyväskylä ihan pärjää Helsingille, Tampereelle ja Turulle. Jyväskylän suuri takaisku oli Nokian lähtö. Samalla lähti liuta muita työpaikkoja. Harjoittelupaikoista on pula ja töihin joutuu lähtemän muualle. Muuten Jamk on ihan hyvä opiskelupaikka., mutta esim. raksan opiskelioilla ei nokian lähteminen tunnu missään ja taantumastakin aletaan olla selvitty. Väitiän, että nyt keväällä valmistuvilla raksan opiskelioilla on 80% työpaikka valmistuttuaan ja loputkin saavat töitä lähi kuukausina. IT-alalla ei ole muutenkaa töitä koko suomessa.
- 5. sija on ok
Haisee haisee ja hyvälle muuten haisee kirjoitti:
, mutta esim. raksan opiskelioilla ei nokian lähteminen tunnu missään ja taantumastakin aletaan olla selvitty. Väitiän, että nyt keväällä valmistuvilla raksan opiskelioilla on 80% työpaikka valmistuttuaan ja loputkin saavat töitä lähi kuukausina. IT-alalla ei ole muutenkaa töitä koko suomessa.
IT-alan insinöörejä tosiaan valmistuu paljon työttömiksi. Poikkeuksena on Metropolia, josta esim. valmistui viime keväänä 164 IT-alan insinööriä, joista 3 on työttöminä. Prosentteina 1,8 %. Helsingissä jopa IT-alalla on töitä.
Jyväskylän amkissa tilanne on todella paljon heikompi, eikä johdu välttämättä siitä että JAMK olisi heikompi vaan että Jyväskylässä ei ole IT-alan työpaikkoja.On edesvastuutonta houkutella nuoria tänne valmistumaan työttömiksi. - Laatu on hyvää mutta...
5. sija on ok kirjoitti:
IT-alan insinöörejä tosiaan valmistuu paljon työttömiksi. Poikkeuksena on Metropolia, josta esim. valmistui viime keväänä 164 IT-alan insinööriä, joista 3 on työttöminä. Prosentteina 1,8 %. Helsingissä jopa IT-alalla on töitä.
Jyväskylän amkissa tilanne on todella paljon heikompi, eikä johdu välttämättä siitä että JAMK olisi heikompi vaan että Jyväskylässä ei ole IT-alan työpaikkoja.On edesvastuutonta houkutella nuoria tänne valmistumaan työttömiksi.Niin ja miksi tyytyä insinöörejä kun Agorasta saa maistereita.
- Piipa412536
Jyväskylän tradenomipuoli taitaa olla Suomen paras siis huikea Tiimiakatemia.
- Oma kehu haisee!
Päivän parhaat naurut!
- stämk
Oma kehu haisee! kirjoitti:
Päivän parhaat naurut!
Kaikkihan tuon tajusivat että kyseessä oli sarkasmia. Sekin kertoo tiimiakatemian uskottavuudesta että on ainoa ala jota jamk joutuu mainostamaan mm. Radiossa
- ohhoh!
Talouselämän mukaan Kajaani. Meinas mennä suklaa väärään kurkkuun. Tutkintomäärän saavuttaminen, no valmistuuhan sitä, kun helpolla pääsee. Itse olen Kajaanin insinööri, mutta tuskin olisin päässyt läpi tenteistä samalla tavalla, jos mentäisiin isompiin kaupunkehin. Matikka aloitettiin Kajaanissa murtoluvuilla. Etätehtävistä sai hyviä numeroita, jos palautti ne joskus. Jos isommassa kaupungissa, missä ainakin yksi sukulainen on, se on päivän myöhässä, saa ykkösen, olipa miten hyvä harjoitus tahansa.
- Perusteet selviksi
Oletkohan lukenut kyseisen selvityksen taustat? Selvitys perustui kymmeneen (10) eri mittariin, joista valmistuneiden määrä oli vain yksi.
- Tervemenoa!
Perusteet selviksi kirjoitti:
Oletkohan lukenut kyseisen selvityksen taustat? Selvitys perustui kymmeneen (10) eri mittariin, joista valmistuneiden määrä oli vain yksi.
Suurimmassa osassa mittareita paras oli Haaga-Helia. Kajaani pärjäsi koska siellä on halpaa järjestää koulutusta ja koulutus on keskittynyt suppealle alalle. Mutta mikäpäs siinä jos kiinnostaa opiskelu Kainuun korvessa ja sen jälkeen melko varma työpaikka Talvivaaran uraanikaivoksessa. Sinne vaan ....
- Erinomaista tosiaan
Niin, varmaan on opiskelijat Kajaanissa tyytyväisiä. Tietävästi Kajaaniin valikoituu lähialueen omien opiskelijoitten lisäksi muualta täytteeksi ne jotka ei pääse isojen paikkakuntien amkeihin. Tyytyväisyydestä tuli pisteitä niin että ropisi.
Tutkimuksessa mitattiin näköjään myös missä koulutus on järjestetty halvimmalla. Pisteitä sai siitä että opetus oli järjestetty halvalla, isot ryhmät, vähän tunteja, halvat opettajat ja halpa kiinteistö. Oikein tutkimus, joo! - vierailija vaan
Ainakin ennen pidettiin Haaga-Heliaa tasokkaana, en tiedä miten nykyään. Laurealaisista on taas mielikuva, että ponnistavat parhaiten hyviin työpaikkoihin.
- Ennen oli ennen
Ihan samaa mieltä. Ei varmaan ole mitään epäselvää kumpi on parempi, Haaga-Helia vai Kajaanin amk.
Tosin pk-seudulla muutkin amkit ovat hyviä, johtuu varmaan hyvistä opiskelijoista kun on paljon hakijoita, ja että pk-seudulla on myös paljon työpaikkoja joitten kanssa voi tehdä yhteistyötä. Hyviin työpaikkoihin pääsee Laureasta, Haaga-Heliasta ja Metropoliasta.
- -.,mnbvcx
No kajaanin amk ei ainakaan oo suomen paras, varsinkaan sairaanhoitajakoulutus!
- Huiskis haiskis
Mitäpä sillä väliä, koska sairaanhoitajalle on töitä aina, vaikka olisi valmistunut ihan mistä amkista tahansa.
Sairaanhoitaja tutkinnolla valmistuneista tuskin edes mistään hienoista Laureasta, Haaga-Heliasta tai Metropoliasta valmistuneet pääsee sen kummempiin työpaikkoihin kuin sairaanhoitajiksi. Vai onko se muka jotenkin hienompaa olla tössä Helsingin Meilahdessa tai Jorvissa kuin "vain" aluesairaalassa tai oman kunnan terveyskeskuksen vuodeosastolla? Palkka ainakin on sama, mutta asumiskulut maalla paljon pienemmät. - väliä
Huiskis haiskis kirjoitti:
Mitäpä sillä väliä, koska sairaanhoitajalle on töitä aina, vaikka olisi valmistunut ihan mistä amkista tahansa.
Sairaanhoitaja tutkinnolla valmistuneista tuskin edes mistään hienoista Laureasta, Haaga-Heliasta tai Metropoliasta valmistuneet pääsee sen kummempiin työpaikkoihin kuin sairaanhoitajiksi. Vai onko se muka jotenkin hienompaa olla tössä Helsingin Meilahdessa tai Jorvissa kuin "vain" aluesairaalassa tai oman kunnan terveyskeskuksen vuodeosastolla? Palkka ainakin on sama, mutta asumiskulut maalla paljon pienemmät.Mutta saat ehkä valita omaan tilanteeseesi parhaan työpaikan, jos tausta on parempi...
- Paras on paras
Pianhan se nähdään mikä on paras. Asiakkaat sen päättää. Se on paras mihin on eniten hakijoita.
- sikälimikäliturhaatietoa
Asiakkaat ovat ennekin päättäneet hakea Jamkiin ja Tamkiin...
- Laukkuryssä
Mahdoton sanoa, mikä on paras? Suosituin voidaan tietenkin löytää. Itse olen ollut opiskelemassa kolmessa ammattikorkekaoulussa ja kokemukseni mukaan opsikelijan kannalta pieni on ehdottomasti parempi kuin iso. Olen myös jutellut monen verkostoikaverini kanssa aisasta ja laittaisin seuraavan listan hyvistä ammattikorkekaouluista:
- Oulussa on hyvä terveydenhoidon koulutus
- CENTRIAssa Ylivieskassa on parasta tutkimus- ja kehitystoimintaa
- Jyväskylässä on innovatiivisinta opetus
Ottakaa kantaa!!- cepalus
CENTRIA on loistava!! Olen ollut töissä CENTRIAn projektissa ja varmasti viimeisen päälle kovaa yrityslähtöistä hommaa!!
- Luuserit maalle!
Mun mielestä isompi on parempi. Isompi tarjoaa enemmän vaihtoehtoja vapaasti valittaviin, enemmän vaihtoehtoja työpaikkoihin ja varsinkin jos on tarpeeksi iso, niinku Metropoliassa on parempia palveluja, omat kuraattorit ja psykologit ja terkkarit, ettei tarvi mennä terveyskeskuksiin jonottelemaan.
Eikä iso koulu meinaa etteikö voi olla pieniä ryhmiä. Mä en kyllä usko että kukaan lähtee jonnekin maalle niinku tyyliin Centriaan, tai muuhun pieneen kouluun, joista valmistuu kitumaan työttömyyskortistoon, jos voi päästä kaupunkiin isoon kouluun ja päästä saman tien töihin. - Faktaa eikä mutua
cepalus kirjoitti:
CENTRIA on loistava!! Olen ollut töissä CENTRIAn projektissa ja varmasti viimeisen päälle kovaa yrityslähtöistä hommaa!!
Eipäs tuo Centria kovin korkealle sijoitu listauksissa. Työpaikan mukavuudesta ei varmaan ole annettu pisteitä.
- kasva vähän vielä
Luuserit maalle! kirjoitti:
Mun mielestä isompi on parempi. Isompi tarjoaa enemmän vaihtoehtoja vapaasti valittaviin, enemmän vaihtoehtoja työpaikkoihin ja varsinkin jos on tarpeeksi iso, niinku Metropoliassa on parempia palveluja, omat kuraattorit ja psykologit ja terkkarit, ettei tarvi mennä terveyskeskuksiin jonottelemaan.
Eikä iso koulu meinaa etteikö voi olla pieniä ryhmiä. Mä en kyllä usko että kukaan lähtee jonnekin maalle niinku tyyliin Centriaan, tai muuhun pieneen kouluun, joista valmistuu kitumaan työttömyyskortistoon, jos voi päästä kaupunkiin isoon kouluun ja päästä saman tien töihin.Luuserit ei uskalla muuttaa äitin luota pois. Hyvin on sullakin tietoa! Kyllä täällä mettässä (kehä 3 ulkopuolella siis) on omat kuraattorit, psykologit ja terkkarit. Toiseks mikä sua pakottaa jäämään tänne mettän keskelle jos kerta olet uskaltanut tulla sieltä "suurkaupungista" tänne metsän siimekseen? Isi ja äiskä asu kuitenkin siellä keskellä hesaa ja sänky oottaa vanhassa paikkaa. Jos ei täällä mettässä ole niitä töitä niin et saa sitä harjoittelupaikkaakaan niin joudut joka tapauksessa menemään äitin hoivaan hakemaan töitä kotipaikkakunnalta. Joka ei ole edes huono juttu vaan ihan samallalailla niitä suhteita syntyy ja suhteilla ainakin omalla alalla työt saadaan eikä millään työkkärin ilmoituksella.
Huomaa että on lukiolaisen puhetta! Ite kävin amiksen ja työskentelin pari vuotta keikkatyössä ja suomen toiselle puolen töihin meno ollut mikään ongelma. Koulu on kuitenkin koko ajan samassa paikkaa vaikka ois kuinka kaukana kotoa
Btw. Itsehän olen sellanen luuseri että mun koulutusohjelman alimmat hyväksytyt pisteetkin olivat 5 pistettä korkeemmat kun pääkaupunkiseudun korkeimmat. Itseasiassa pisteet olivat koko suomen korkeimmat kyseisellä alalla niin että ketkä ne olikaan niitä luusereita?
- Työnsaanti ratkaisee
Näin se on. Pienikin voi olla hyvä, mutta ei tosiaan kukaan muuta isosta kaupungista pikku paikkakunnalle opiskelemaan vaikka koulu olisi hyvä, koska myös isoissa kaupungeissa on hyviä kouluja ja lisäksi on työpaikkoja.
Metropolia on huippu paikka varmaan koska kaikki kehuu, mutta ei sinne mitenkään kaikki pääse.
Helsingin lähellä on muitakin kouluja, jonne pääsee helpommin. Itse haen Laureaan Hyvinkäälle kun pisteitä ei tule tarpeeksi että vois päästä lähemmäs. Valmiiks v-tuttaa mutta ei voi mitään, kyllä kai kestän sen 3-4 vuotta. Joku pohjanmaa ei kyllä tosiaan tulis mieleenkään, että lähtisin niin kauas ... - Kauas pilvet karkaa
Oon kuullu, että tänä vuonna on pienempi ikäluokka kuin viime vuonna ja myös Metropoliaan on tänä vuonna ollu vähemmän hakijoita kuin viime vuonna, joten sinne on helpompi päästä kuin ennen. mä haen kyllä varalta myös Pohjanmaalle. Helpointa on kai päästä Vaasaan, Kokkolaan ja Seinäjoelle.
Laureaan en hae kun siellä on pakko tehdä ryhmätöitä eikä opettajat neuvo. Mä haluan tavalliseen kouluun enkä LBD-koekaniiniksi.- NO HALOO?
Missäköhä amkissa EI TEHDÄ RYHMÄTÖITÄ? Jokainen inssi, tradenomi ja hoitsu tulee työskentelmään ryhmässä niin se ei ole kenenkään etu opetella ryhmätyöskentelyä työelämässä.
- lumikasakoulussa
Metropolia varmaankin. Ei ole vaikea arvata miksi ja sijaitsee Helsingissä.
- kajaani1234
Kajaanin AMK, tutkitusti. Alemmista keskusteluista löytyy linkki tutkimukseen (parhain ja huonoin AMK)
- Diak myös
Pääkaupunkiseudun amkit yhteen, se toisi säästöä.
- JAMK-FTW
En oo käyny ku yhen joten se on paras oman kokemuksen mukaan.
- gonahtanut opiskelij
Ei voi verrata jos ei ole kokeillut useampaa, mutta mitä ite olen kuullut jamkista siirrolla tulleilta niin ainakin jamk on kuulema sosiaalialalla huomattavasti parempi kun mikkeli ja raksa on parempi kun raumaalla, kotkassa, kuopiossa ja joensuussa. Yhtään tamkilaisesta en ole jamkissa kuullut tosin olen kuullut et tamk on myös hyvä paikka (viime kesänä työkaveri oli alkujaan jyväskylästä, mutta opiskeli tamkissa ja oli tykännyt kyseisestä koulusta)
- Ict-trad.
Laurea mun mielestä. Haaga-Heliastakin kokemusta eikä ollut niin hyvä vaikka maine on kovempi. Metropolia kanssa hyvä. Muista ei oikein kannata puhuakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274