Haapasauna

Hei, kuka tietää haapapöllien käsittelystä, kun minulla olisi aikomus valmistaa omista puista sauna.
Olen kuullut että haavat täytyisi ensin kaataa ns. rasiin ja antaa kuivua kuukauden verran, etteivät halkeile.
Entä sitten, voiko ne kuoria vai annetaanko vielä pölleinä kuivua talveen, vai kuoritaanko vain osittain?
Tummuuko haapa helposti kosteana ollessaan? Kiitos!

5

2410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahan

      kysymyksn?! Menee enempi arvuutteluosastolle kun perinteisempi mänty on tutumpi tapaus..

      Mutu pohjalta on jäänyt käsitys että haapa pitäisi kaataa elokuussa rasiin, ja jättää osittain kuorittuna kuivumaan niin kauaksi kuin lehdet haihduttavat vettä. Eli lehdet käyttäisisivät puusta ravinteet? Tyvet kannattaa ehkä nostaa kantojen varaan ettei kosteus vaurioita tai tummuta puuta. Loppurunko pysyy varmaan ksien ansiosta irti maasta. Joskus muistelen kuulleeni että puut pitäisi säilyttää rasissa ensi pakkasiin asti? Joskus olen nähnyt että polttopuuksi aiottu haapa on asteittain kuorittu pystyyn eli kuivattu ennen kaatoa. Tavat on monet ja aluekohtaiset erot voivat olla hyvinkin suuria. Olisi ehkä parasta kuunnella vanhaa hirrenveistäjää ettei tule ongelmia?

      • puu tummuu

        tai sinistyy taapelissa tai kehikossa suojaamattomana ajan saatossa. Taapelissa pitää puiden pysyä kuivina mutta liian tarkka peittäminen myös homehduttaa puutavaran. Maasta irti riittävästi suoralle pohjalle, päälle hyvä suojaus mutta tuuletuksen täytyy toimia eli ei umpipakettia missään nimessä. Liian tuulinenkin taapelinpaikka halkaisee taapeloidun puutavaran helposti liian nopen kuivumisen ansiosta.

        Yksi paikka kysyä neuvoja olisi ehkä hirsipalsta mutta..Siellä pääasiassa keskustellaan mikä höylähirsitehdas olisi paras?! Neuvojen tasot välillä jopa hiukan pelottavia..Niinkuin tälläkin palstalla välillä varsinkin tuotemainostajien ollessa kysymyksessä.


      • asia
        puu tummuu kirjoitti:

        tai sinistyy taapelissa tai kehikossa suojaamattomana ajan saatossa. Taapelissa pitää puiden pysyä kuivina mutta liian tarkka peittäminen myös homehduttaa puutavaran. Maasta irti riittävästi suoralle pohjalle, päälle hyvä suojaus mutta tuuletuksen täytyy toimia eli ei umpipakettia missään nimessä. Liian tuulinenkin taapelinpaikka halkaisee taapeloidun puutavaran helposti liian nopen kuivumisen ansiosta.

        Yksi paikka kysyä neuvoja olisi ehkä hirsipalsta mutta..Siellä pääasiassa keskustellaan mikä höylähirsitehdas olisi paras?! Neuvojen tasot välillä jopa hiukan pelottavia..Niinkuin tälläkin palstalla välillä varsinkin tuotemainostajien ollessa kysymyksessä.

        Olen saanut , 2 saunaani haapalauteet , molemmat epäonnistui ( halkesivat )
        Nytten yritän tehdä itse , sahautin " tuppeen" ja annan kuivua , saattaapi onnistua .
        Nytten minulla iso haapa kuivumassa pystyyn ( kuorittu 6 m ) tänäkesänä tullut viimeinen lehti , sitten viellä pari vuotta ja kaadan sahattavaksi .

        Kuorimisella " tapetaan " puun jälkikasvu.
        Haapa on " paha"
        Minulla haapaa saunani ylälaipio , siinä puolustaa paikkaansa.


      • tehnyt haavasta
        asia kirjoitti:

        Olen saanut , 2 saunaani haapalauteet , molemmat epäonnistui ( halkesivat )
        Nytten yritän tehdä itse , sahautin " tuppeen" ja annan kuivua , saattaapi onnistua .
        Nytten minulla iso haapa kuivumassa pystyyn ( kuorittu 6 m ) tänäkesänä tullut viimeinen lehti , sitten viellä pari vuotta ja kaadan sahattavaksi .

        Kuorimisella " tapetaan " puun jälkikasvu.
        Haapa on " paha"
        Minulla haapaa saunani ylälaipio , siinä puolustaa paikkaansa.

        muutamat lauteet saunaan, kahdesta eri vahvuudesta 32x200 ja 28x100.

        Tyvestään noin 45-50 cm haavat kaadettu kevättalvella ja sahattu lankuiksi, kuivattu ulkona, ei mitään ihmeellisiä kikkailuja. Hienot lauteet tullut.
        Koskaan ei ole ollut ongelmia halkeilun kanssa.

        Kovin oksainen puu aiheuttaa vetelyä ja halkeilua, ehkä myös pienempänä kaadettu, en tiedä, koska olen käyttänyt vain järeää runkoa, ilman mitään murheita.


    • Anonyymi

      Tummuuko mäntyportaat asunnon sisällä ja jos niin kuinka pitkän ajan kuluessa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe