Saksanseisoja

tietämätön12

Hei!!
Voiko saksanseisojaa käyttää jäniskoirana myös?
Jos vaikka ottaa pennun saak koulutettua ajavan jäniskoiran...Mitä muuita ajavia koiria kuin suomenajokoira, beagle dreeveri, venäjänajokoira...

10

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedä

tuskimpa. Mäyräkoira, hamiltoninajokoira, eestinajokoira hmm... en taida tietää muita! Mutta toivottavasti valaisin edes hieman ajokoirarotuja!=)

• juu...

Saksanseisoja on seisova lintukoira ja seisonnalta tietysti voi ampua jäniksiäkin. Jotkut pöläyttävät lyhyen matkaa jänistä, mutta ei niitä kyllä ajokoiriksi voi kutsua - ellet sitten ko. termillä halua loukata kyseisen seisojan omistajaa... ;-)

Ajokoirat on erikseen ja ajavaksi koiraksi on jokseenkin mahdotonta kouluttaa. Joko se taipumus ajaa haukkuen on geeneissä tai sitten ei - ja siis nimenomaan haukkua pelkkää hajua eikä eläintä johon on näköhavainto.

Unohda seisojat ym. ja ota joku noista em. ajavista koirista.

• PKSS

...siittä kiinni mitä haluat koirallasi tehdä. Saksanseisoja on monipuolisimpia koirarotuja. Itse en ole antanut koiran ajaa jänistä, vaan seisonnalle ammutaan jänötkin. Seisojan kanssa menee koko metsästyskausi kyyhkyltä jänöjahdin loppuun. Välissä menee vesilinnut, kanalinnut, petoeläimet, jopa hirvijahdissakin on käyty seisoskelemassa...

• ?

Ajavaa koiraa ei kannata yrittää, mielestäni, seisojasta tehdäkään.
      Menee kai siinä koirakin sekaisin, jos jotakin riistaa saa ajaa haukkuen ja sitten osaa pitää seisoa. :)

• Hukka-Musti

Saksanseisoja on metsästysviettinen ja helposti koulutettava metsästyskoira. Kyllä siitä saa ajokoirankin, aivan varmasti.

• rintaääni

Montakohan saksanseisojaa Hukka-Mustilla on ollut... ;-)

• Hukka-Musti
        rintaääni kirjoitti:

Montakohan saksanseisojaa Hukka-Mustilla on ollut... ;-)

Minulla ei ole saksanseisojia ollut itselläni, mutta ex-tutullani oli lyhytkarvainen ja tykkäsi ajaa jäniksiä ja oli hyvin tottelevainen. Noo,... siinä >>minun>> tarkimmat kokemukseni rodusta.

• arvelinkin...
        Hukka-Musti kirjoitti:

Minulla ei ole saksanseisojia ollut itselläni, mutta ex-tutullani oli lyhytkarvainen ja tykkäsi ajaa jäniksiä ja oli hyvin tottelevainen. Noo,... siinä >>minun>> tarkimmat kokemukseni rodusta.

...siispä sinun ei kannata päättää viestiäsi sanoihin "aivan varmasti" ;-)

• Hukka-Musti
        arvelinkin... kirjoitti:

...siispä sinun ei kannata päättää viestiäsi sanoihin "aivan varmasti" ;-)

Kyllähän sitä nyt voi rodusta kokemusta muutakin kautta tulla kuin oman kämpän sisäisiltä koirilta. Se lyhytkarvainen oli paljon minun kanssani kahden ja tuli minulle erittäin tutuksi. Ainakaan sen yksilön petrusteella ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta yrittää kouluttaa saksanseisojasta jäniskoiraa. Ja eihän sitä yleensäkään kokeilu pahasta ole.

• paremmalta
        Hukka-Musti kirjoitti:

Kyllähän sitä nyt voi rodusta kokemusta muutakin kautta tulla kuin oman kämpän sisäisiltä koirilta. Se lyhytkarvainen oli paljon minun kanssani kahden ja tuli minulle erittäin tutuksi. Ainakaan sen yksilön petrusteella ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta yrittää kouluttaa saksanseisojasta jäniskoiraa. Ja eihän sitä yleensäkään kokeilu pahasta ole.

"Ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta" kuulostaakin jo paljon paremmalta kuin "aivan varmasti" ;-)

Itse asiassa monet seisojat juoksevat jäniksen perässä lyhyehkön matkaa jos niille sen sallii. Osa jopa haukkuen. Varsinaista ajavaa koiraa niistä on kuitenkin hyvin vaikeaa saada. AJO kun tarkoittaa ihan jotain muuta kuin parin tai parhaimmillaan/pahimmillaan muutaman minuutin KARKOITUS, johon varsinkin näkökontaktilla kykenee melkein koira kuin koira.

Seisoja on seisoja - karkoittavat rodut karkoittavia - ja ajavat koirat on ajavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6174
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3202
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2496
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2138
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      353
      1779
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1656
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1410
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      224
      1394
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1342
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      29
      1312
    Aihe