Hei!!
Voiko saksanseisojaa käyttää jäniskoirana myös?
Jos vaikka ottaa pennun saak koulutettua ajavan jäniskoiran...Mitä muuita ajavia koiria kuin suomenajokoira, beagle dreeveri, venäjänajokoira...
Saksanseisoja
10
610
Vastaukset
- tiedä
tuskimpa. Mäyräkoira, hamiltoninajokoira, eestinajokoira hmm... en taida tietää muita! Mutta toivottavasti valaisin edes hieman ajokoirarotuja!=)
- juu...
Saksanseisoja on seisova lintukoira ja seisonnalta tietysti voi ampua jäniksiäkin. Jotkut pöläyttävät lyhyen matkaa jänistä, mutta ei niitä kyllä ajokoiriksi voi kutsua - ellet sitten ko. termillä halua loukata kyseisen seisojan omistajaa... ;-)
Ajokoirat on erikseen ja ajavaksi koiraksi on jokseenkin mahdotonta kouluttaa. Joko se taipumus ajaa haukkuen on geeneissä tai sitten ei - ja siis nimenomaan haukkua pelkkää hajua eikä eläintä johon on näköhavainto.
Unohda seisojat ym. ja ota joku noista em. ajavista koirista.
- PKSS
...siittä kiinni mitä haluat koirallasi tehdä. Saksanseisoja on monipuolisimpia koirarotuja. Itse en ole antanut koiran ajaa jänistä, vaan seisonnalle ammutaan jänötkin. Seisojan kanssa menee koko metsästyskausi kyyhkyltä jänöjahdin loppuun. Välissä menee vesilinnut, kanalinnut, petoeläimet, jopa hirvijahdissakin on käyty seisoskelemassa...
- ?
Ajavaa koiraa ei kannata yrittää, mielestäni, seisojasta tehdäkään.
Menee kai siinä koirakin sekaisin, jos jotakin riistaa saa ajaa haukkuen ja sitten osaa pitää seisoa. :) - Hukka-Musti
Saksanseisoja on metsästysviettinen ja helposti koulutettava metsästyskoira. Kyllä siitä saa ajokoirankin, aivan varmasti.
- rintaääni
Montakohan saksanseisojaa Hukka-Mustilla on ollut... ;-)
- Hukka-Musti
rintaääni kirjoitti:
Montakohan saksanseisojaa Hukka-Mustilla on ollut... ;-)
Minulla ei ole saksanseisojia ollut itselläni, mutta ex-tutullani oli lyhytkarvainen ja tykkäsi ajaa jäniksiä ja oli hyvin tottelevainen. Noo,... siinä >>minun>> tarkimmat kokemukseni rodusta.
- arvelinkin...
Hukka-Musti kirjoitti:
Minulla ei ole saksanseisojia ollut itselläni, mutta ex-tutullani oli lyhytkarvainen ja tykkäsi ajaa jäniksiä ja oli hyvin tottelevainen. Noo,... siinä >>minun>> tarkimmat kokemukseni rodusta.
...siispä sinun ei kannata päättää viestiäsi sanoihin "aivan varmasti" ;-)
- Hukka-Musti
arvelinkin... kirjoitti:
...siispä sinun ei kannata päättää viestiäsi sanoihin "aivan varmasti" ;-)
Kyllähän sitä nyt voi rodusta kokemusta muutakin kautta tulla kuin oman kämpän sisäisiltä koirilta. Se lyhytkarvainen oli paljon minun kanssani kahden ja tuli minulle erittäin tutuksi. Ainakaan sen yksilön petrusteella ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta yrittää kouluttaa saksanseisojasta jäniskoiraa. Ja eihän sitä yleensäkään kokeilu pahasta ole.
- paremmalta
Hukka-Musti kirjoitti:
Kyllähän sitä nyt voi rodusta kokemusta muutakin kautta tulla kuin oman kämpän sisäisiltä koirilta. Se lyhytkarvainen oli paljon minun kanssani kahden ja tuli minulle erittäin tutuksi. Ainakaan sen yksilön petrusteella ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta yrittää kouluttaa saksanseisojasta jäniskoiraa. Ja eihän sitä yleensäkään kokeilu pahasta ole.
"Ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta" kuulostaakin jo paljon paremmalta kuin "aivan varmasti" ;-)
Itse asiassa monet seisojat juoksevat jäniksen perässä lyhyehkön matkaa jos niille sen sallii. Osa jopa haukkuen. Varsinaista ajavaa koiraa niistä on kuitenkin hyvin vaikeaa saada. AJO kun tarkoittaa ihan jotain muuta kuin parin tai parhaimmillaan/pahimmillaan muutaman minuutin KARKOITUS, johon varsinkin näkökontaktilla kykenee melkein koira kuin koira.
Seisoja on seisoja - karkoittavat rodut karkoittavia - ja ajavat koirat on ajavia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606174- 1003202
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252496- 212138
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3531779- 271656
- 251410
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2241394- 491342
- 291312