Saksanseisoja

tietämätön12

Hei!!
Voiko saksanseisojaa käyttää jäniskoirana myös?
Jos vaikka ottaa pennun saak koulutettua ajavan jäniskoiran...Mitä muuita ajavia koiria kuin suomenajokoira, beagle dreeveri, venäjänajokoira...

10

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedä

      tuskimpa. Mäyräkoira, hamiltoninajokoira, eestinajokoira hmm... en taida tietää muita! Mutta toivottavasti valaisin edes hieman ajokoirarotuja!=)

      • juu...

        Saksanseisoja on seisova lintukoira ja seisonnalta tietysti voi ampua jäniksiäkin. Jotkut pöläyttävät lyhyen matkaa jänistä, mutta ei niitä kyllä ajokoiriksi voi kutsua - ellet sitten ko. termillä halua loukata kyseisen seisojan omistajaa... ;-)

        Ajokoirat on erikseen ja ajavaksi koiraksi on jokseenkin mahdotonta kouluttaa. Joko se taipumus ajaa haukkuen on geeneissä tai sitten ei - ja siis nimenomaan haukkua pelkkää hajua eikä eläintä johon on näköhavainto.

        Unohda seisojat ym. ja ota joku noista em. ajavista koirista.


    • PKSS

      ...siittä kiinni mitä haluat koirallasi tehdä. Saksanseisoja on monipuolisimpia koirarotuja. Itse en ole antanut koiran ajaa jänistä, vaan seisonnalle ammutaan jänötkin. Seisojan kanssa menee koko metsästyskausi kyyhkyltä jänöjahdin loppuun. Välissä menee vesilinnut, kanalinnut, petoeläimet, jopa hirvijahdissakin on käyty seisoskelemassa...

    • ?

      Ajavaa koiraa ei kannata yrittää, mielestäni, seisojasta tehdäkään.
      Menee kai siinä koirakin sekaisin, jos jotakin riistaa saa ajaa haukkuen ja sitten osaa pitää seisoa. :)

    • Hukka-Musti

      Saksanseisoja on metsästysviettinen ja helposti koulutettava metsästyskoira. Kyllä siitä saa ajokoirankin, aivan varmasti.

      • rintaääni

        Montakohan saksanseisojaa Hukka-Mustilla on ollut... ;-)


      • Hukka-Musti
        rintaääni kirjoitti:

        Montakohan saksanseisojaa Hukka-Mustilla on ollut... ;-)

        Minulla ei ole saksanseisojia ollut itselläni, mutta ex-tutullani oli lyhytkarvainen ja tykkäsi ajaa jäniksiä ja oli hyvin tottelevainen. Noo,... siinä >>minun>> tarkimmat kokemukseni rodusta.


      • arvelinkin...
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Minulla ei ole saksanseisojia ollut itselläni, mutta ex-tutullani oli lyhytkarvainen ja tykkäsi ajaa jäniksiä ja oli hyvin tottelevainen. Noo,... siinä >>minun>> tarkimmat kokemukseni rodusta.

        ...siispä sinun ei kannata päättää viestiäsi sanoihin "aivan varmasti" ;-)


      • Hukka-Musti
        arvelinkin... kirjoitti:

        ...siispä sinun ei kannata päättää viestiäsi sanoihin "aivan varmasti" ;-)

        Kyllähän sitä nyt voi rodusta kokemusta muutakin kautta tulla kuin oman kämpän sisäisiltä koirilta. Se lyhytkarvainen oli paljon minun kanssani kahden ja tuli minulle erittäin tutuksi. Ainakaan sen yksilön petrusteella ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta yrittää kouluttaa saksanseisojasta jäniskoiraa. Ja eihän sitä yleensäkään kokeilu pahasta ole.


      • paremmalta
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kyllähän sitä nyt voi rodusta kokemusta muutakin kautta tulla kuin oman kämpän sisäisiltä koirilta. Se lyhytkarvainen oli paljon minun kanssani kahden ja tuli minulle erittäin tutuksi. Ainakaan sen yksilön petrusteella ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta yrittää kouluttaa saksanseisojasta jäniskoiraa. Ja eihän sitä yleensäkään kokeilu pahasta ole.

        "Ei vaikuta mitenkään mahdottomalta ajatukselta" kuulostaakin jo paljon paremmalta kuin "aivan varmasti" ;-)

        Itse asiassa monet seisojat juoksevat jäniksen perässä lyhyehkön matkaa jos niille sen sallii. Osa jopa haukkuen. Varsinaista ajavaa koiraa niistä on kuitenkin hyvin vaikeaa saada. AJO kun tarkoittaa ihan jotain muuta kuin parin tai parhaimmillaan/pahimmillaan muutaman minuutin KARKOITUS, johon varsinkin näkökontaktilla kykenee melkein koira kuin koira.

        Seisoja on seisoja - karkoittavat rodut karkoittavia - ja ajavat koirat on ajavia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe