Hukkakauran

ilmoitusvelvollisuus?

Pitääkö siitä ilmoittaa jonnekkin jos naapurin ohramaalla on hukkakauraa..Olen huomannu ettei nää suurviljelijät paljon hukkakauroista perusta,levittävät puimureillaan vaan kaikille lohkoille ko. vitsauksen..Itsellä ei ole koskaan ollut hukkakauraa enkä ole käyttänyt vuokrapuimureita enkä puinut muille niin on säästynyt..Lähimmät yksilöt kasvaa noin 5 metrin päässä rajasta,oja on välissä.

10

1205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se aina ole

      riippuvainen siitä onko iso vai pieni tila. Kyllä se on ihan kiinni siitä viljelijästä viitsiikö ja jaksaako käydä kitkemässä hukkakauraa. Meidän kylällä muutama viljelijä jotka hällävälittää siitä mitä pelloilla kasvaa. Pitkät hukkakauran röyhyt näkyvät jo kauas. On käynyt tarkastajia muutamana vuotena peräkkäin, mutta vieläkään eivät ymmärrä että jotain pitäs pelloille tehdä. Soitto te-keskukseen tänäkin vuonna niin eiköhän ala tuet tippumaan heiltä ja tulevat herran pelkoon ja alkavat kitkemään tai oikeastaan ei enää muu auta kun ruiskutus. Itsellä lähes 70 lohkoa ja käyn läpi niin ruiskutetut pellot kuin kaurapellotkin useasti viikon välein läpi. Aikaa menee siihenkin hommaan joten ei jouda paljon laiskotella tässä kesällä.

    • yäk... .h

      Pellolla näkyy vaan taas olevan hukkakauraa
      ja otin sen taas naapurini kanssa puheiksi olan
      kohautuksella ja isäntä vaan totesi että ikinä ei oo
      menny niin hyvin kuin nyt ja tuki tulee ja meinasi
      vaan että kateelisen puhetta ja lähti uudella jd 6630 pois..
      siinäpä sitten lähti . en mä muuta mutta kun hoitais
      peltonsa niin kuin muutkin on ollut luomussa 11 vuotta
      ja joka vuosi kylvetty myös viljaa ja rypsiä kolmena
      vuonna on ollut luomu pelloilla puitavaa muulloin
      kasvustot murskattu peltoon .
      saatana valvontaa pitäisi kiristää ja paljon

    • >Z>Z>Z>

      Viljelijä tekee ilmoituksen hukkakaurasta tukihaun yhteydessä peruslohkolomakkeella, koodeilla
      1-4. Mikäli hukkakauraa havaitaan em. ilmoituksen jälkeen, siitä on välittömästi ilmoitettava
      kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle. Ilmoitus on tehtävä myös niistä peruslohkoista tai
      muista alueista, jotka eivät kuulu tukihaun piiriin. Myös viranomainen ja valtuutettu tarkastaja
      ovat velvollisia ilmoittamaan havaitusta hukkakaurasta. Ilmoitukseen voidaan, muulloin kuin
      tukihaun yhteydessä, käyttää vapaamuotoista ilmoitusta, josta käy ilmi hukkakauran torjuntaasetuksen
      4:§:ssä olevat kohdat. Maaseutuelinkeinoviranomaisen on ilmoitettava saastunnasta
      kyseisen peruslohkon tai muun alueen haltijalle.

      • <tähän<

        aikaan vuodesta mitään tukihakulomakkeita täytetä..Siellä ne hukkakaurat on edelleen ja lisää on ilmestyny enkä ole nähnyt ketään siellä pellolla liikuskelevan sitten ruiskutuksen jälkeen.


      • YYYYYYYY_
        <tähän< kirjoitti:

        aikaan vuodesta mitään tukihakulomakkeita täytetä..Siellä ne hukkakaurat on edelleen ja lisää on ilmestyny enkä ole nähnyt ketään siellä pellolla liikuskelevan sitten ruiskutuksen jälkeen.

        "Hukkakauran valvonta on ensisijaisesti kuntien tehtävä. TE-keskus valvoo sellaisia tiloja, joille on tehty torjuntasuunnitelma. Myös normaalin tukivalvonnan yhteydessä asiaan kiinnitetään huomiota.

        Jos torjunta tilalla laiminlyödään, aiheuttaa se tukien leikkauksia. Ns. täydentävät tukiehdot velvoittavat viljelijää huolehtimaan hukkakauran valvonnasta. Toistuessaan laiminlyönnit voivat viedä jopa kaikki tuet."


    • mv211

      Hukka on ollut näkösällä parisen viikkoa, jos lääniä piisaa niin kitkeä saa melkein puinteihin saakka.Jostain se oon aloitettava, ja sei välttämättä ole jus sun rajan vierestä..

      Itse koitin pärjätä kitkemisellä, mutta kun alko meneen koko heinä-elo kitkentähommissa ,niin alkoi pisaamaan.Nykyään myrkytän axiaalilla kaiken. saa viettää vähän kesääkin. Tosin hukkismyrkytkin maksaa 5000,- ,siinä syy miksi kitkennällä yritetään pärjätä mahd pitkään.

      • Jätkäjääkäri*

        Itse olen ruiskutellut riskilohkoja, siis niitä, jotka rajoittuvat naapurin hukkislohkoihin, Sekatorilla, ei ole hukkistorjuntaan täällä hyväksytty, mutta maamme etelä puolella on. Koska valmiste on täällä hyväksytty muuhun rikkakasvien torjuntaan, käytän sitä. Se, onko sillä todellista vaikutusta on taasen toinen juttu, mutta ainakin ohra- ja vehnälohkoni ovat olleet siistejä tähän asti, (kun vielä varmistan kitkennällä, jota ei vielä ole sen kummemin tarvinnut), vaikka naapurilla hukkista piisaa.


      • Sekator
        Jätkäjääkäri* kirjoitti:

        Itse olen ruiskutellut riskilohkoja, siis niitä, jotka rajoittuvat naapurin hukkislohkoihin, Sekatorilla, ei ole hukkistorjuntaan täällä hyväksytty, mutta maamme etelä puolella on. Koska valmiste on täällä hyväksytty muuhun rikkakasvien torjuntaan, käytän sitä. Se, onko sillä todellista vaikutusta on taasen toinen juttu, mutta ainakin ohra- ja vehnälohkoni ovat olleet siistejä tähän asti, (kun vielä varmistan kitkennällä, jota ei vielä ole sen kummemin tarvinnut), vaikka naapurilla hukkista piisaa.

        Sekator ei tapa hukkakauraa mutta saattaa vaikuttaa sen verran että hukat jää muun kasvuston tasalle. Sen jälkeen hukkakauraa ei enää näy.. hyvällä tuurilla löytyy jos osaa etsiä tarkasti juuri oikeasta kohdasta. Muutaman vuoden päästä voi olla melkoinen pommi kun hukkikset on saaneet rauhassa levittää siementä.


      • myrkkya

        missä vaiheessa kasvua toi myrkky ois parasta levittää?
        ja miten se on sulla vaikuttanut?


    • epätietoinen kysyy

      täällä hukkis on kauhea mörkö, eihän muualla EU:ssa tuosta paljoa välitetä; telkusta kun tulee kuvaa keski-eurooopan maalaismaisemasta esim. rallit, niin hukan röyhyjä on tienvieret täynnä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe